Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties, 18.013 views •

Ken Levine, het hoofd van gamestudio Irrational Games, die BioShock ontwikkelt, heeft aangekondigd dat de release van BioShock Infinite pas volgend jaar februari plaatsvindt. Aanvankelijk zou het derde deel van de serie in oktober al klaar zijn.

Een uitstel van de release tot 26 februari 2013 zou nodig zijn omdat het team nog bepaalde wijzigingen en verbeteringen wil doervoeren. Dat maakte 2K Games woensdag bekend. Meer tijd zou het spel 'nog beter' maken volgens Ken Levine, oprichter en hoofd van Irrational Games. In maart kondigden Irrational Games en uitgever 2K Games nog aan dat het spel in oktober in de schappen zou liggen, maar daar komt het bedrijf nu op terug. BioShock Infinite zal ook niet meer aan het publiek worden getoond, zelfs niet tijdens grote zomerevents als de E3. De ontwikkelaars hebben daarvoor gekozen omdat zij enkel het afgewerkte product willen tonen zoals de speler het voor zijn kiezen zal krijgen.

BioShock Infinite is het derde deel in de BioShock-spelserie. In tegenstelling tot de voorgaande spellen speelt Infinite zich niet af in de onderwaterstad Rapture, maar in de zwevende stad Columbia. De speler zal in het jaar 1912 het mysterie van een verdwenen meisje genaamd Elizabeth moeten oplossen. Het spel verschijnt voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

BioShock: InfiniteBioShock: InfiniteBioShock: InfiniteBioShock: InfiniteBioShock: Infinite

Reacties (42)

Reactiefilter:-142042+119+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik wacht hier al vanaf begin 2010 op ;(
Nog langer wachten, tot na het eind van de wereld :+
Bioshock 2 kwam begin 2010 uit. Ik vind je niet echt redelijk. :)
Gelijk uitgespeeld toen ie uitkwam, maar half 2010 dan, toen de aankondiging van Infinite kwam :P
Sommigen van ons wachten nog steeds op Half Life 3 :P Dat duurt toch al wat meer jaartjes ;) Maar je hebt gelijk, ik zit ook op Infinite te wachten
Ach ik wacht als weer vanaf 2004 op Black Mesa
http://www.blackmesasource.com/
Maar gelukkig heeft Duke Nukem bewezen dat je soms gewoon eventjes geduld moet hebben ;)
Waar :P maar de laatste Duke Nukem daar kunnen we over twisten of dat het wel waard was om 13 jaar (dacht ik) op te wachten :P
same here :)
ben erg benieuwd of ze het waar kunnen maken (black mesa), met de verwachting die er nu op staat kunnen ze er haast niet aan voldoen :)

toch check ik stiekem meerdere keren per week of misschien intussen dan toch...
ze zouden hetzelfde als Blizzard moeten zeggen: It's done when it's done
Vind het wel goed dat ze er meer tijd in steken. Beter dan een half afgeleverd spel met eventueel nog DLC's
DLC zal sowieso onvermijdelijk zijn, uitgevers zien het als de ideale manier op te "cross-sellen" zoals dat in de verkoop heet: je hoofdproduct verkopen samen met accessoires die een betere winstmarge opleveren.

Ook al willen de ontwikkelstudio's dat niet, het is toch bijna altijd de uitgever die beslist.
Ontwijken ze wel een beetje de grote najaars clash van games
Misschien doen ze dit wel expres.
In het najaar komen altijd de grote shooters van EA (Battlefield of MoH) en Activision (CoD). Ik zou - indien ik developer was - ook kiezen om mijn game buiten die periode te releasen.

Ik wil niet zeggen dat de gamers die BF, MoH en CoD leuk vinden, sowieso ook de doelgroep van Bioshock is, maar ik denk dat een relatief groot deel dit wel is. (Mede ook omdat Bioshock ook soort shooter is)
Niemand herinnert zich over 10 jaar dat een game te laat was (alleen bij Duke Nukem Forever misschien). Iedereen herinnert het zich als de game pas na een maand van patches goed speelbaar was.
Het spel moet dan ook interessant zijn en een goede gameplay hebben. Een spel kan dan wel bugs hebben en dit kan dan gefixt worden, maar als het spel dan verder ook na patches gewoon waardeloos is, dan zal het niet herinnert worden.
De eerste Two Worlds gaat de geschiedenisboeken in als een valse start van Reality Pump, ondanks dat het daarna nog wat gepatched is. Gothic III zal vooral herinnert worden als het spel dat onspeelbaar was en Arcania: Gothic 4 gaat de boeken in als een niet gothic waardig spel.
Uiteraard zijn er ook wel voorbeelden van spellen die bij de release eigenlijk half af waren en na het patchen goed speelbaar werden. Denk aan The Witcher, Vampire the Masquerade: Bloodlines. Zaten wel vol met bugs, maar hadden potentie.
Het spel 'nog beter' maker lijkt mij niet belangrijk; 'bug vrij' en 'soepel spelend' is een veel aannemelijker argument.

Jammer dat we nog een paar extra maanden moeten werken; de trailers die tot nu toe zijn uitgegeven zien er fantastisch uit!
Over Starcraft II: Heart of the Swarm werd gezegd dat de release begin 2012 zou zijn. Maar wanneer die expansie uit is, dan wordt er in ieder geval niet later in een patch features toegevoegd. Bij Diablo III wordt de PVP als patch later uitgebracht, dus Blizzard´s befaamde slogan. ´When it´s done´ wordt daarmee teniet gedaan.

nieuws: PvP-gedeelte Diablo III verschijnt als patch na release
Juist helemaal wel. Blizzard heeft features die nog niet "done" zijn er gewoon uitgehaald zodat wanneer ze wel klaar voor het publiek kunnen gereleased worden. Diablo 3 als SP/coop ervaring is al volledig af, waarom zouden ze dan alles achterhouden tot 1 onafhankelijk deel klaar is? Zeker aangezien ze het gewoon volledig gratis toevoegen.

De "When it's done" mentaliteit slaat eerder op de enorme polish, balance en qualiteit van Blizzard games, niet op het aantal features. Bij Starcraft 2: Wings of Liberty zijn ook een heel aantal dingen pas na de release toegevoegd. Denk aan custom maps via Battle.net, chat channels, de 9 micro challenges, extreme graphics options, master/grandmaster league, etc etc... Features pas na de release als gratis patch invoeren is juist typisch Blizzard en heeft op wat boze fans op de releasedag na zelfs heel veel succes. Dit is trouwens ook wat Valve heeft gedaan met hun Portal 2 level editor gisteren, of Bethesda met Skyrim een paar maand geleden.
Helemaal eens. Je kunt als producent ervoor kiezen om een product uit te brengen met alle geplande onderdelen, waarbij een gedeelte niet goed werkt en dus grote en/of kleine problemen kunnen opleveren bij een onbekende groep klanten.

Of je kunt ervoor kiezen om die nog problematische niet kritische onderdelen uit het spel te halen. En ze later als DLC of patch alsnog te implementeren.Daarmee voorkom je problemen, die je had kunnen voorzien.

Het is natuurlijk niet altijd zo zwart-wit vlak voor een release. En er staat ook wel enorme druk op zo'n ontwikkelaar, om de deadlines te halen. Maar bij gerenomeerde bedrijven zoals Valve, Blizzard, etc, is de planning en het projectmanagement vaak degelijker dan bij een wat kleinere ontwikkelaar/producent en kunnen zij daardoor makkelijker een 'gaver' product aanbieden.

Een voorbeeld waarbij ik dit heel slecht gedaan vond, was BF3.
Iedere blizzard fan weet dat pvp in diablo 3 gewoon een leuke extra wordt aangezien het spel officieel gewoon singleplayer/co-op zou worden.
on-topic:

Ik wil gerust wachten zolang het spel maar goed is.

off-topic:

Hmmm heeft GTA V er iets mee te maken?

[Reactie gewijzigd door michael3011 op 9 mei 2012 15:36]

Wat kan GTA V hier ooit mee te maken hebben ?
GTA V schuift ook op naar mei 2013.
Kijk maar naar de releases ieder jaar weer van Rockstar
Max Payne 3 okt 2011 naar mei 2012
LA noire okt 2010 naar mei 2011
Red dead red. okt 2009 naar mei 2010

Ieder jaar hetzelfde liedje en weer trapt iedereen erin
On-topic begin bioshock nu wel zat te worden dit is wat de 3de opschuiving ? prik een datum of zoals hieronder al vermeld zeg gewoon "its done when its done"
zullen we Duke Nukem er voor de grap ook bij zetten;)
idd maar vergeet niet dat ongeveer alle gta's in oktober uitgebracht werden
bij GTA IV ging dat ook zo zijn oorspronkelijk maar is idd uitgesteld.
Deze game was toch al eens uitgesteld?
Nee, in maart werd voor het eerst een release-date aangekondigd. Das was 16 oktober 2012 en dit is de eerste wijziging van die datum.

Ik hoop dat ze de extra tijd goed benutten, maar heb er alle vertrouwen in. Levine en zijn team zijn helden.

[Reactie gewijzigd door Svenderson op 9 mei 2012 18:43]

Ontopic
Care, alles wat ik er tot nog toe van gezien heb kan in de verste verte niet tippen aan deel 1.
Deel 2(SP) was ook nog wel de moeite, maar deel 3 laat ik liggen.
Die meer open wereld in 3 lijkt me echt de dealbreaker voor immersion en sfeer :(

Offtopic
Max Payne 3 lijkt me ook al weer zo'n heerlijke verkrachting van een goede franchise te worden (indiana jones 4, GTA 4, Command&Conquer, Soldier of Fortune Payback, Dungeon Siege3, Quake4, Driver etc.etc.etc.)
Het spel is niet eens uit, zelfs nog in ontwikkeling en jij gaat al roepen dat de sfeer en immersion anders zullen zijn. Ik ben het met je eens dat spellen (en films) tegenwoordig erg trendy verder gaan met , deel 2, deel 3, deel 4, etc. maar dat betekend nog niet meteen dat een vervolg beter of slechter gaat zijn. Op zich is ieder spel een op zichzelf staand spel en kun je het ook zo bekijken.

Maar dingen gaan roepen voordat deze überhaupt uit ontwikkeling is, is wel erg kort door de bocht ;)


Bovendien; waar maak je je druk om? Als je een vervolg niks vind, dan koop je 'm toch gewoon niet? Sequels worden vaak gemaakt voor mensen die niet genoeg kunnen krijgen van deel 1 en meer willen. Of net iets anders, zoals prequels.
De sfeer gaat sowieso al anders worden omdat de setting totaal anders is..
Een open spelwereld staat nou niet bepaald haaks op de mogelijkheden van een immersive sim. Bovendien is die openheid natuurlijk veel meer een illusie dan bij iets als GTA. De eerste echte immersive sims waren een STUK meer open-ended dan BioShock 1 was, hoor; System Shock (2) bijvoorbeeld, en Thief, Deus Ex, VTMB, etc. hadden allemaal vrij open werelden/levels waar exploratie aangemoedigd werd. BioShock was daarentegen een stuk meer lineair en kleiner, wat trouwens heus niet synoniem is met 'slecht', maar een open spelwereld staat in principe een immersive sim niet in de weg, en aangezien exploratie toch wel een hoeksteen van de immersive sim is, kan een ontwikkelaar daar leuke dingen mee doen.

Wellicht ben je bang dat de open spelwereld minder 'intimiteit' betekent? Ik denk persoonlijk dat ze nog steeds voor een beetje verstikkende sfeer gaan, maar we zullen zien.
Mijn gevoel zegt dat dit de uitstel te maken heeft met nieuwe console?
In 2010 een game aankondigen, en tegen het einde van de ontwikkeling opeens besluiten het geschikt te maken voor nieuwe consoles, waar niemand nog iets van weet? Mijn gevoel zegt van niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True