Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 13, views: 9.909 •

De nieuwe gamestudio The Fullbright Company heeft zijn eerste spel, Gone Home, aangekondigd. De ontwikkelaars van de BioShock 2-dlc Minerva's Den willen een adventure- en detectivespel maken dat zich afspeelt in een grote villa.

In het filmpje van een vroege alfaversie is te zien dat het spel in de eerste persoon gespeeld zal worden. De hoofdrolspeler, van wie nog niets bekend is, lijkt een mysterie te moeten oplossen in een 'moderne, residentiële locatie'. De ontwikkelaars willen met een uitgebreid physics-systeem de speler de mogelijkheid geven om elke deur, elke lade en elk voorwerp te openen of te bewegen.

Gone HomeGone HomeGone HomeGone HomeGone Home

Enkele vroege screenshots

Op dit moment heeft het team naar eigen zeggen de hele gebruikersinterface en de kern van de gameplay al ontwikkeld. De helft van de speelomgeving en het verhaal is ook al af. Wel moet nog ongeveer 95 procent van de art en het geluid worden geproduceerd. In het vroege alfafilmpje wordt het spel met een gamepad bestuurd, maar de game zal op de pc ook met een muis te bedienen zijn. Het spel gebruikt de Unity-engine die al in enkele andere games gebruikt wordt.

Het ontwikkelteam verwacht verdere details over het spel later dit jaar te kunnen bekendmaken, maar het team zal op zijn blog ondertussen regelmatig updates posten van het ontwikkelproces. De ontwikkelaars hebben nog niets losgelaten over een mogelijke releasedatum of voor welke platforms het spel zal uitkomen.

The Fullbright Company is een nieuwe gamesontwikkelaar die vorige week onthuld is. De ontwikkelaars zijn oude bekenden van elkaar door de dlc Minerva's Den, die voor BioShock 2 uitkwam. Met dit project willen ze naar eigen zeggen dezelfde kant opgaan: een speler meevoeren in het verhaal en dezelfde balans uitbouwen tussen het verhaal en de sfeer van de omgeving.

Een gameplay-filmpje van een vroege alfarelease van Gone Home

Reacties (13)

En voordat er commentaar komt op de graphics... het is pre-alpha he. Dit houdt in dat er eerder een soort framework voor het spel is gemaakt waarna later pas echt met de gfx aan de slag kan worden gegaan.

edit: Oeps, dit staat enigzins ook in het artikel. Las even over de 95% heen. :)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 9 mei 2012 13:52]

Minerva's Den was erg goed, misschien zelfs nog beter dan Bioshock 2 zelf.
Maar om hier nu enthousiast over te worden, nee. Ze hadden mijns inziens beter bij first person shooters kunnen blijven.
Je moet het zien als een 'proof of concept'. Momenteel lijkt het niet echt zo spannend als bijv. Amnesia, maar ze kunnen met deze basis-principes in feite heel veel kanten op, en waarschijnlijk zal het uiteindelijk nog meer richting LA Noire gaan (waarschijnlijk zonder Rockstar-achtige open wereld, maar ik doel op de "detective" achtige gameplay).

Verder ben ik het niet echt eens dat ze beter bij FPS konden blijven. First-person shooters zijn zo langzamerhand behoorlijk goed verkend terrein, en dat is zelfs een beetje ten koste gegaan van first-person games in het algemeen. Het is namelijk, net zoals in bijv. literatuur, een enorm veelzijdige en krachtige vorm van verhalen maken/vertellen, maar jammer genoeg nog voornamelijk gebruikt voor actie games. Overigens zijn de interessantste daarvan ook vaak degenen die experimenteren met een volledig andere mechaniek (bijv. zonder wapens, denk aan Portal of Penumbra/Amnesia, of een totale ontmoediging om die te gebruiken, zoals in de Thief of Hitman games (nou ja, gemengd first/third), maar ook bijv. Deus Ex uit 2000, wat eigenlijk een soort first-person thriller en adventure game is, ook wel immersive sim). Dus in mijn mening ligt daar een enorm interessant en voornamelijk onverkend terrein, ripe for the taking. Je ziet al dat BioShock, Dishonoured, maar bijvoorbeeld ook MineCraft, daar wel durven te komen, en levert leuke games op.
Filmpje lijkt wel een beetje cartoon stijl?, of zal dat nog realistischer worden wellicht?, maar ik ben wel benieuwd naar de game. Wat ik wel jammer vindt is dat je bijvoorbeeld bij het openen van een lade, of bij het oppakken van iets je niet een hand ziet die de bewegingen uitvoert. Dit zou de game in mijn ogen een stuk realistischer maken, en je meer het gevoel geven dat je daadwerkelijk zelf door de villa loopt.

Ik hou de game in elk geval in de gaten.

edit: Voor alle (niet)-Kickstarter fans;
Are you planning to do a Kickstarter? No, we are not.

[Reactie gewijzigd door digitalbullet op 9 mei 2012 14:11]

Wat mij mooi lijkt is dat je lades en deuren open maken met een beweging ipv met een klik. Dat je op de deur klikt, knop inhoudt en de deur een kant op beweegt om hem te openen. Zo kun je hem halfopen zetten, open gooien, op een kier laten staan etc.

Ik wacht ook nog steeds op een spel waarbij gesloten houten deuren je weinig in de weg staan. Sta je daar met een shotgun, bijl oid en doodleuk: this door is locked :P
Dan moet je Battlefield 3 CQB gaan spelen in Juni. dan vlam je met een shotgun een gat in de muur van een kantoor en kun je er door heen ;) zit ik trouwens zeer zeker op te wachten.

Op dit spel trouwens ook. Ik kijk al lang uit naar een volwassen detective game. niet een point and click edventure als monkey island.... ook leuk maar dit spreekt me meer aan.

Hoop dat je hints kunt uit zetten en je uren kan rond dwalen naar aanwijzingen. Wellicht ook iets voor tablets en handhelds..
UNITY! Misschien zijn de graphics niet helemaal geweldig, maar met Unity kan je je helemaal op de gameplay focussen, in plaats van worstelen met je engine. Build times van enkele seconden zorgen voor een beter pipeline, en ik vraag me af wat we daarvan in de game terug gaan zien.
meh..slechte graphics voor een pre-alpha :+


Maar, ben benieuwd wat het gaat worden, is nog weinig over te zeggen nu
Is dit niet wat Penumbra e.d. ook al doet?
Goed om te zien dat er naast al het FPS geweld ook weer eens een ouderwetse point en click adventure gemaakt wordt.
De setting doet me aan 7th Guest dneken, hopelijk is het minimaal net zo uitdagend... :)

(iets dat wel niet zal gebeuren in deze: 'alles moet werken voor het mainstream publiek'-wereld).
Doet mij denken aan de Penumbra/Amnesia serie!

Ik ga deze dan ook zeker in de gaten houden!
7th Guest deed al iets dergelijks in 1992 voor CDI.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Processors Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013