Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 88, views: 20.485 •

Connexxion biedt voortaan via zijn website realtime informatie over de vertrektijden van zijn buslijnen. De vertrektijd wordt bepaald aan de hand van locatieinformatie van elke bus en kan per halte worden opgevraagd in een browser.

In een aantal steden toont Connexxion al bij bushaltes actuele vertrektijden op informatieborden, maar het vervoersbedrijf biedt deze nu ook aan via zijn website. Connexxion claimt dat het bieden van de realtime vertrekinformatie uniek is binnen Nederland en Europa. Het project is deels gefinancierd met een bijdrage van de provincie Utrecht.

Door het invoeren van een haltenaam, adres of postcode kunnen de vertrektijden van de bussen bij een bepaalde halte opgevraagd worden. De tijden zouden niet bij benadering zijn, maar worden volgens Connexxion real time bepaald aan de hand van de precieze locatie van zijn bussen.

Connexxion heeft ook bij alle bushaltes qr-codes op de vertrekinformatie bij de bushaltes geplaatst. Daarmee wordt de webpagina van de betreffende halte geopend in een browser. Een losse applicatie is dus niet nodig voor het raadplegen van de actuele vertrektijden.

Connexxion-informatie Utrecht Centraal

Reacties (88)

Interessant systeem, weet iemand of hier ook een API voor is?
Zul je denk ik eens de android app van 9292 ov uit elkaar moeten trekken. Daar zal vast een API in terug te vinden zijn.
Maar dat zou de Api van 9292ov zijn en niet specifiek van deze bussen. Overigens werkt 9292 niet met realtime informatie (van bv vertragingen) toch? Alleen voor treinen en niet van de bussen dacht ik. Misschien dat enkele busmaatschappijen die informatie aanleveren, maar ik heb het hier nog nooit gezien met de busdiensten van Arriva en Connexxion

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 8 mei 2012 19:23]

Of de App OVinfo β deze werkt al een tijdje met de data van vertrektijden.

[Reactie gewijzigd door Sailor69 op 8 mei 2012 21:29]

Haha hier dacht ik ook meteen aan. Zou leuk zijn om een app te hebben die een QR scanner heeft om het op te vragen in plaats van je browser die telkens een nieuwe tab zal openen. Nu hopen dat veolia dit ook doet en ik zit goed. :)
Een QR scanner? Wat is er mis met de positiebepaling van je mobiel? Gewoon app launchen en dan direct de actuele vertrektijden van de dichtstbijzijnde haltes. Dat kan overigens al met de Trein app voor de iPhone (zal er vast ook wel zijn voor Android)
Correct, plaatsbepaling van de NS App werkt ook op android.

Zoals Mac-er al zei, Als er een slimme ontwikkelaar een mooie app in elkaar draait en vervolgens aan conexxion aanbiedt zou dat erg prettig zijn. Conexxion zelf zal daar waarschijnlijk graag mee wachten omdat het uitbesteden van de ontwikkelijk nogal duur is.
Nope, ik heb een app en OpenOV.nl de complete infrastructuur voor een API maar geen data buiten de StadsregioAmsterdam, Noord-Brabant, Zeeland, Haaglanden en Groningen/Drenthe dan.
Om dat precies genoeg te doen zonder GPS liggen de bushaltes denk ik te dicht bij elkaar. Dan krijg je alsnog de verkeerde bushalte voorgeschoteld.
Dat is op te lossen door gewoon een overzicht van haltes in de buurt te nemen met eventueel een voorgeselecteerde halte met de insteek "deze zal het wel zijn, maar misschien zitten we ernaast"
Ja, gewoon de 9292 app voor voor iOS en Android. Kijk dan eens naar "vertrektijden". Hier in de omgeving wordt in de app aangegeven hoe laat de bus komt maar ook hoe veel minuten er vertraging is. Dat de bus eerder komt (ja dat komt wel eens voor) dat wordt dan weer niet aangegeven.

@Gideonnn
Nu hopen dat veolia dit ook doet en ik zit goed
Dit zit ingebakken in de 9292 app. Maar ik weet dus niet of de up to date vertrektijden bij jou ook werken.

@Metten:
Gewoon app launchen en dan direct de actuele vertrektijden van de dichtstbijzijnde haltes. Dat kan overigens al met de Trein app voor de iPhone (zal er vast ook wel zijn voor Android)
Dat doet de 9292 app ook.

PS mijn omgeving is Amersfoort.

[Reactie gewijzigd door RevoNL op 8 mei 2012 17:40]

Daar heb ik dus niet veel aan. De meeste keren dat ik de bus mis is ie te vroeg.
Als ie later komt kan ik toch niet anders doen dan ... wachten
Ook hier in Eindhoven geeft Hermes (onderdeel van Connexxion) al een aantal maanden via de 9292OV app vertraging bij de meeste haltes.
Jammer genoeg inderdaad geen vermelding als de bus eerder gaat komen!

In Eindhoven en omgeving hebben bijna alle bushaltes ook kleine schermpjes die al 2 jaar actuele vertrektijden weergeven. Hip! :+
op de phileas lijn hangen grotere borden met daar de tijden in 1 oogopslag voor de eerst komende 3 bussen (binnen het uur).
Vertrouw er maar niet teveel op, want waarschijnlijk komen ze hiermee omdat die tijden op hun elektronische displays ook regelmatig niet kloppen. Wachten op de bus in Almere is een tombola geworden. Het lijkt wel alsof al hun ICT bij dezelfde toko als de k..chipkaart geregeld word. maar misschien moeten we wel blij zijn dat ze het de letters ICT kunnen spellen.
Handig om de actuele tijden te kunnen zien als je op de bus staat te wachten.

[Reactie gewijzigd door Fable op 8 mei 2012 17:26]

Daar is het dus ook voor bedoeld lijkt me.. :/

Nu hopen dat andere vervoerders snel volgen.

En als dergelijke metingen gedaan worden lijkt het me ook niet al te lastig om deze data te laten analyseren om zo een overzicht te krijgen welke buslijnen op welke tijden het meeste vertraging hebben (ivm spits ed). Heb al verscheidene keren gehad dat ik een bus pakte maar door de spits toch te laat op bestemming aankwam, als je dit een paar keer is gebeurd neem je dus voor de zekerheid maar vast een bus eerder om dit te voorkomen. Lijkt me een handige toevoeging voor de toekomst.
Helaas is dit nu nog de enige reden dat vervoerders schermen actuele data niet vrij te geven. "Managementsinformatie" noemen ze dat. Ze willen niet dat journalisten stukjes gaan schrijven dat de data bus komt maar 95% op tijd terwijl rapport zegt 96%. Alhoewel dit verschil vaak te verklaren is door meetmarges en bussen die niet live info doorgeven maar alleen opslaan (Vodafone storing etc.). Zijn de vervoerders hier niet blij mee.
De OV-autoriteiten (Provincies, gemeentes, etc) krijgen overigens wel precieze rapportages over de puntualiteit
Hmm, dan hebben ze nog nooit in Rotterdam rondgelopen... Alle info daar is ook op real-time. Hier in Dordrecht word dat ook aangegeven, en dat inclusief de vertraging of versnelling op de dienstregeling. 9292ov heeft dit principe al meer dan een jaar geleden toegepast in de Android app. Zo nieuw dit systeem... zo nieuw als het principe van een stoomtrein.
Sorry hoor, maar dit bestaat al vijf jaar. Weliswaar in een andere lay-out. Wellicht bood dit andere functionaliteit? Ik gebruikte het toendertijd in ieder geval al voor het realtime bekijken van de bustijden.
Het gaat er bij dit bericht meer om dat ook Connexxion dit systeem heeft en dat je nu met QR codes snel via je telefoon de informatie kunt verkrijgen als je niet bij een halte staat waar realtime informatie wordt weergegeven. In de centra heb je vaak van die mooie digitale borden staan, maar in de polder e.d. natuurlijk niet.
Overigens is Connexxion wel 1 van de grotere busmaatschappijen in Nederland, dus altijd fijn om te zien dat ze weer een tikje klantvriendelijker worden.
ik heb het idee dat die QR codes al een tijd in de bushokjes hangen, ik heb dit een maand oid geleden voor het eerst gebruikt, werkt prima, maar vreemd dat het nu als "nieuws" gepost word.
Bestaat toch al enkele maanden in Belgiė?
Niet uniek in Europa dus...
Gebruik het toch ook al enkele maanden, ben ook op dit moment aan het kijken of mijn bus er aan komt: http://reisinfo.delijn.be/realtime/halte/304786/213
Dit is inderdaad zeker niet uniek in Europa, in tegenstelling tot wat het artikel beweert.
Zo zijn de positie en wachttijden aan de haltes in real-time beschikbaar voor het volledige Brusselse openbaar vervoer -MIVB-STIB (elke bus, tram en metro!) in real-time.
En dit zowel via een mobiele website als een app voor iOS en Android.
Bovendien is deze real-time data eveneens geintegreerd in Google Maps , ziehier een voorbeeldje

Ik gebruik dit dagelijks en het is gewoon extreem handig, vooral dankzij de rechtstreekse integratie in Google Maps.
Overigens gebruik ik ook regelmatig het OV tussen Noordwijk en Leiden (bus 33) en de electronische informatie weergegeven op de borden aan de haltes mag dus wel electronisch zijn, realtime is ze (nog) niet. Deze toont gewoon de theoretische tijden en verspringt gewoon naar de volgende theoretische bus onafhankelijk van het feit of deze bus daadwerkelijk langs de halte is gereden of niet (vertraagd, uitval,...)
Het kan al tijden via de CXX app voor iOS plus sms. De website is kennelijk een toevoeging aan dat verhaal. De schaal heeft natuurlijk ook het e.e.a. met dit verhaal te maken. Connexxion is namelijk 1 van de grootste vervoerders in Nederland en telt iets van 3500 bussen wat er een stuk meer zijn dan De Lijn (die hebben er iets van 2200+). Rest de vraag of anderen het ook op alle lijnen kunnen of maar voor een bepaald percentage. Dat kon nog wel eens het verschil uit maken. Ik zou het in ieder geval op een gedurfde claim houden, dat doen die marketing jongens en meisjes wel vaker.
Op het moment dat zij (de bussen) vertraging hadden kon dit al. Wanneer een bus te laat was, werd er het aantal minuten, dat de bus te laat was, naast de normale tijd gezet. Haltes waar de bus dan vervolgens langs was geweest hadden geen vertragingstijd meer. Zo kon je precies zien waar de bus was. Fijn dat het nu officieel ondersteund wordt.
Nog een reden om niet meer dat afschuwelijke 9292ov.nl te gebruiken.

Werkelijk waar, de kluns die dat zoekalgoritme heeft gemaakt... ;(
Het algoritme is nog tot daaraan toe, maar dat je niet bepaalde haltes of stations kunt bookmarken of snel op kunt zoeken (zonder daadwerkelijk meteen een reis te moeten boeken) is een groot gemis.

Eerst hadden ze nog een mooie kaart waar je haltes op kon zoeken en kon kijken wat daar de vertrektijden waren, maar die hele functie is er nu uitgesloopt. Leuk voor de reiziger die 'eens een keertje weg gaat met het ov' maar vrij nutteloos voor de dagelijkse reiziger.

Ook 1 van de redenen dat die alternatieve mobiele applicaties zo populair blijven.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 8 mei 2012 19:27]

Dit is inderdaad niet nieuw, enkel de layout is licht aangepast. Bij alle haltes zijn er al minsten een jaar QR codes met de link van de haltepagina, althans in mijn omgeving.

[Reactie gewijzigd door Enes_81 op 8 mei 2012 17:51]

De 9292ov app op in ieder geval Android laat inderdaad ook vertragingen van bussen zien. De real time informatie bij de bushaltes bij mij in Leiden kloppen vaak ook niet echt, werkt dit met gps? Dan zou het kunnen kloppen dat vanwege een hemelsbreed afstand de informatie rare sprongen qua tijden maakt.
Gebruik m hier in omgeving Amersfoort ook al sinds jaar en dag. Klopt overigens wel aardig.
9292 heeft slechts voor een bepert aantal gebieden actuele reisinformatie geloof alleen Connexxion en Syntus.
Overigens intressant weetje die borden in Leiden en Zuid-holland (muv Haaglanden) worden aangeleverd ook door de Reisinformatiegroep BV. (9292).
Een app lijkt mij handiger, dan kun je de tijden vooraf zien ipv als je al bij de halte bent.
Nog niet iedereen heeft een smartphone... Vraag me niet waarom, maar bizar genoeg zijn er nog veel mensen die internetten op een dumbphone... :+
Ik wist niet dat dumbphones QR-codes konden lezen en ik vraag mij af of mensen met een dumbphone internet op hun mobiel hebben.
zeker wel, het werkt alleen niet zo goed
Connexxion heeft een app voor iOS, werkt prima. Voor Android hebben ze zelf nog geen app uitgebracht.

Tevens is er ook een mobiele sites voor de bushaltes
Voorbeeldpagina: http://haltepagina.connexxion.nl/52760470

Met de in het artikel genoemde link kan je achter de code van jou pagina komen en simpelweg achter deze link plakken http://haltepagina.connexxion.nl/ , en voilą je hebt een mobiele pagina van je bushalte.

[Reactie gewijzigd door Enes_81 op 8 mei 2012 17:53]

Een klasgenoot werkt bij Connexxion en deze had al wel een alpha of beta app voor Android op zijn mobiel staan. Ze zijn er wel mee bezig dus. App zou aan de hand van GPS kunnen bepalen welke halte dichtbij is en welke bussen daar vandaan vertrekken.

Toen hij de app startte, crashde hij meteen. Wel kwam er twee seconden later een bus aan zetten. Maar of bussen op afroep zometeen een onderdeel van de app worden, betwijfel ik. :+
Dat kan al sinds een aantal jaar met de CXX-app voor iOS welke in zijn huidige versie (van januari dit jaar) zekersteweten ook realtime de vertrektijden van de bussen kan aangeven. Volgens mij kon het een versie of zelfs versies daarvoor ook al. De CXX-app is alleen nog nooit stabiel geweest, in de app store heeft ie daarom ook altijd al vrij lage waarderingen gehad: hij crasht gewoon te vaak.

[Reactie gewijzigd door ppl op 8 mei 2012 21:11]

Voor IOS is heeft de app deze functionaliteit al lang
Pagina's zijn te bookmarken, dus dan zet je hem toch gewoon een keer in je favorieten? Bovendien werkt de site ook gewoon snel om een halte op te zoeken, dus ik zie je probleem niet helemaal?