Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties, 18.160 views •

Ontwikkelstudio Blizzard heeft enkele nieuwe features bekendgemaakt die nog dit jaar aan StarCraft II worden toegevoegd. Spelers zullen multiplayer-games vanuit replays kunnen hervatten en tegen spelers uit andere regio's kunnen spelen.

Blizzard maakte de nieuwe features bekend in een developer-update van producer Chris Sigaty. De werknemer van Blizzard schreef dat de meeste extra features voor StarCraft II op of rond de release van uitbreidingspakket Heart of the Swarm verwacht mogen worden. Dat betekent overigens niet dat de features automatisch in datzelfde pakket zullen zitten; de meeste updates worden toegevoegd aan de normale versie van StarCraft II.

Volgens Sigaty heeft Blizzard veel feedback ontvangen vanuit de eSports-community. Daarbij zou veel gevraagd zijn naar een mogelijkheid om een spel dat vroegtijdig is afgebroken op een later moment voort te zetten. Om die reden wordt StarCraft voorzien van de optie om een multiplayer-spel voort te zetten vanuit een replay.

Als de features worden doorgevoerd, rekent Blizzard ook af met het regiogebonden karakter dat StarCarft II bij de release had. Spelers kunnen in het spel alleen tegen spelers uit hun eigen deel van de wereld spelen. Die beperking wordt verwijderd op het moment dat Blizzard Global Play toevoegt aan StarCraft II. Daarnaast wordt support in verschillende talen toegevoegd.

De ontwikkelaar werkt ook aan clan-support, al zullen spelers hiervoor waarschijnlijk wel Heart of the Swarm moeten aanschaffen. Sigaty schrijft dat er een clan/groep-systeem in Heart of the Swarm zal zitten. De producer noemt de mogelijkheid om unranked matches te spelen in dezelfde alinea, waardoor het lijkt dat ook die functie alleen beschikbaar zal zijn voor gamers die Heart of the Swarm kopen. Het is nog niet bekend wanneer het uitbreidingspakket verschijnt.

Reacties (50)

Geweldig dat je verder kan spelen vanuit een replay! Was ook hard nodig na het debacle van de GSTL-finale.
Wat voor een debakel? Linkje/ uitleg?
In de GSTL final waar alwinuzz het over heeft stonden twee teams tegenover elkaar. Het was de 4e game in een Best of 9, waarbij Team A met 2-1 voor stond tegen Team B

In de vierde game stond de speler uit team A er aanzienlijk beter voor dan die uit Team B, op dat moment verbrak de verbinding voor Speler B en kon de game niet worden afgemaakt. De regels schrijven dan voor dat het spel overnieuw moet worden gespeeld.

In plaats van dat de score, waarschijnlijk, 3-1 zou worden, werd het in de re-game 2-2 en uiteindelijk was Team A dusdanig van slag dat het de gehele finale verloor met 2-5
Ik zal hiermee wel op teentjes trappen (ken de SC2 league niet), maar wanneer de regels duidelijk zijn dat het opnieuw gespeeld moet worden en Team B dan 4 games op rij wint, dan kun je toch niet zeggen dat Team B een onterechte winnaar is?

Ik vind het overigens wel een rete toffe feature, ik heb er ook nooit eerder van gehoord.
https://en.wikipedia.org/wiki/GSTL#Season_Based_Events
A disconnect happened in game three of the 2012 GSTL Season 1 Finals with PartinG vs MarineKing. The referees decided upon a regame which sparked heavy controversy as PartinG looked to be in the lead that game.
de beslissing was inderdaad controversiëler dan de uitslag. Ze hadden gewoon 3-1 moeten rulen ipv regame.

met HotS gaat zo'n beslissing niet meer voorkomen, omdat er gewoon verder kan worden gespeeld
Alwin, je moet wat minder SC2 kijken en wat meer spelen :)

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die alleen kijken en niet spelen ^^
Geld voor voetbal/tennis/k1/boxen/enz toch ook ?
De bonus pool is al op Marc!
Ja ik kijk maar speel zelf niet.
Heel erg simpel ik zie gaming als een sport ik kijk ook vaak streams van fighting toernooien.
Vind het vet om naar te kijken speel zelf echter alleen league of legends.
Starcraft 2 en fighting games zijn voor mij niet weg geleft tenzij ik tegen easy AI botjes speel :).
Maar nog steeds een vette sport om naar te kijken.
Heeft even geduurd.....Achja, beter laat dan nooit :)
Games hervatten vanuit een replay, dat is best interessant!
Ik vermoed alleen dat de game dan begint waar de replay ophoud en je niet een random stukje game opnieuw kan spelen, omdat de functie erin wordt gezet zodat vroegtijdig afgebroken games afgemaakt kunnen worden.

Persoonlijk zou ik het een stuk interessanter vinden om op elke moment de game opnieuw verder te kunnen spelen.
Ja daar ben ik het helemaal mee eens. Dat zou een super leerzame optie zijn. Dan kun je een verloren match vanaf bijvoorbeeld halverwege opnieuw spelen en dan een nieuwe tactiek toepassen. Maar voor dit doeleinde is dit natuurlijk vooral geschikt bij potjes tegen de pc.
dat zou toch gewoon moeten kunnen

alle acties na het hervatte punt kunnen of verwaarloosd worden , of de acties van je tegenstander worden door de cpu nagebootst

zouden wel rare dingen mee kunnen ontstaan zoals in replay exp je naar natural maar na hervatten ga je naar je third...
Dit kan al via een hack. Je kunt zelf kiezen vanaf welk punt de game hervat moet worden.

http://www.teamliquid.net...ssage.php?topic_id=328785

Deze is geschreven om aan te tonen dat het mogelijk is om een reconnect feature te maken, maar officieel blijft het een hack en wordt Blizzard daar niet blij van. Mooi dat ze het nu (eindelijk) zelf toevoegen.

edit: dknippers was me (ruim) voor zie ik nu :)

[Reactie gewijzigd door TBan op 8 mei 2012 16:39]

Games hervatten vanuit een replay, dat is best interessant!
Ik vermoed alleen dat de game dan begint waar de replay ophoud en je niet een random stukje game opnieuw kan spelen, omdat de functie erin wordt gezet zodat vroegtijdig afgebroken games afgemaakt kunnen worden.

Persoonlijk zou ik het een stuk interessanter vinden om op elke moment de game opnieuw verder te kunnen spelen.
Dan kan iedereen zien wie wat, hoeveel en waar heeft staan, zou dus de game verpesten.
Mooie functies. Zet de standaard mooi neer voor toekomstige rts'en.
Inderdaad, zouden ze bij sport games ook moeten toepassen.... toch nog even het doelpunt raken in de replay in plaats van missen :+
Mooie functies. Zet de standaard mooi neer voor toekomstige rts'en.
Multiplayer games opslaan kan al jaren, ook in RTS-land volgens mij, een replay laden en vervolgens verder kunnen spelen had dus gewoon al moeten kunnen.
Hmm... Global play is wel heel fijn! Maar ik had eigenlijk gehoopt dat de replay hervatten werkte op een manier dat je elke replay op elk gewenst moment kan hervatten, dus niet alleen als deze vroegtijdig is onderbroken. Op die manier zou je beter van je fouten kunnen leren imho. Clan support is fijn voor de clans, ik ben benieuwd hoe het werkt, ook al ben ik geen clan persoon...
Wat bedoelen ze met: Vanuit een replay het spel herstarten?
Wat ik handig vind van bijvoorbeeld League of Legends is dat als je PC crashed je alsnog weer kan inloggen in het spel.
Dat lijkt me een goede optie, zeker voor 2v2/3v3/4v4. Voor 1v1 kunnen ze dan een soort van Claim victory optie aanzetten als je niet op je tegenstander wilt wachten.
Hetzelfde, maar vanaf elk moment in de game en gerustig 2 weken later bijvoorbeeld :).
In dit geval gaat het om een potje dat is afgelopen (of afgebroken). De mogelijk heid om een potje terug te kijken was al mogelijk, nu wordt de mogelijkheid toegevoegd om tijdens het bekijken van de replay te besluiten om op een bepaald punt in tijd weer verder te gaan met dit potje.

Bij league of legends is het meer dat je weer connect aan een live game die nog aan de gang is.
Het probleem is dat bij League of Legends het meestal niet zo'n ramp is wanneer je een van je spelers voor een minuut kwijt bent. Je kan hier nog goed van terugkomen. Bij starcraft moet de game dan gepaused worden, want zeker in de hogere leagues betekent die minuut die je niet gespeeld hebt dat de tegenstander opeens een twee keer zo groot army heeft staan, en probeer dan nog maar eens terug te komen.
[quote]
Wat bedoelen ze met: Vanuit een replay het spel herstarten?
[/quote

De precieze uitvoering is nog niet bekend, maar het zal waarschijnlijk iets zijn als met 2 (of meer) personen een replay openen en dan ergens iets kunnen klikken waarna iedere speler kan selecteren welke partij uit de replay ze gaan spelen en daarna gaat het spel verder waar de replay is gebleven.

De vraag is of je op ieder willekeurig moment van de replay kunt beginnen met spelen of je alleen aan het eind verder kunt. Dat laatste is eigenlijk alleen nuttig voor disconnects in toernooien. Als je op willekeurige momenten verder kunt spelen, is het een erg nuttige trainings-tool, waarmee je bepaalde situaties snel een aantal keer kunt oefenen met een mede-speler.
Komt er dan ook één gezamelijke GrandMaster ladder? Nu konden de top100 per regio zich nog GM noemen, wordt dit dan de top100 van de wereld?
Ik denk zeker dat die optie mee gaat komen gezien je een Global Play optie krijgt.

Veel pro spelers hebben al gevraagd aan Blizzard of ze dit konden maken, zodat ze makkelijker tegen andere pro's konden spelen.

Er worden nu wel op bijvoorbeeld Teamliquid rankings bij gehouden van welke speler het hoe goed doet.

Als men tegen elkaar kan spelen zal er allicht ook een global ladder komen gezien het feit het niveau op Korea het hoogst is en mensen lichtelijk andere tactieken gebruikt.

Op Amerika is het niveau iets lager dan Europe en Korea is het hoogst..
Hmm en wat stopt iemand om die replay goed te bestuderen inclusief wat de tegenstander doet en daarna weer met extra kennis het spel hervat?
Replay met de functie dat je alleen zicht op jezelf hebt ?
Euhm, de tijd die het kost, je tegenstander gaat niet rustig zitten wachten. Ook zal het waarschijnlijk zo zijn dat je gezamelijk deze optie moet kiezen. En niet van één kant.
Het zal niet zo zijn dat jij iets kan pauzeren, replay kan gaan kijken en dan weer verder kan.

In toernooien is dit natuurlijk al helemaal niet mogelijk

[Reactie gewijzigd door XPhreak op 8 mei 2012 15:26]

Het lijkt mij dat replays vanaf elk moment kunnen worden hervat. Aangezien toch, zeg, 95% van de matches eindigt met één duidelijk winnende speler lijkt het me een minder zinnige functie als je alleen vanaf het einde van de replay kan doorspelen.
De feature is bedoeld voor toernooien waarbij een disconnect optreedt van de speler(s) door het wegvallen van internet (jup, geen LAN modus aanwezig) of het crashen van een PC. In zo'n geval wordt er dus altijd wél vanaf het einde van de replay (het moment van disconnect) verder gespeeld.

Maar desalniettemin zal het ook wel mogelijk zijn om vanaf elk moment door te gaan. Een tool die exact dit mogelijk maakt (resumen vanaf een bepaald punt in een replay) is overigens al ontwikkeld door een SC2 fan, ik vermoed ook dat dit er voor een groot deel toe heeft geleid dat Blizzard zich ook achter de oren heeft gekrabd.

[Reactie gewijzigd door dknippers op 8 mei 2012 15:36]

Het is altijd wel leuk om met mensen van buiten je eigen regio te kunnen spelen. Wat mij betreft dus een mooie nieuwe feature.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True