Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 11.087 •

De Belgische btw-dienst kan 70 procent van de belastingdossiers niet raadplegen omdat de scansoftware niet werkt. De vertraging bedraagt nu drie maanden. De dienst voor voertuigen heeft eveneens problemen, maar met een ander systeem.

De dossiers van de Belgische belastingdienst worden normaal gesproken opgestuurd naar scanningscentra van de fiscus in Mechelen en Namen, om daar gedigitaliseerd te worden, maar de software die de documenten online raadpleegbaar maakt, werkt niet, meldt De Morgen. De dossiers werden op 31 januari opgestuurd en zijn nu nog altijd niet in te zien. Totdat het probleem is opgelost kan de dienst niets doen. Volgens ambtenaren had de overheid moeten beginnen met een klein proeftraject.

Bij de Belgische Dienst Inschrijving van Voertuigen loopt het ook mis. Die dienst is onlangs overgeschakeld op een nieuw informaticasysteem, maar daarbij doen zich ook problemen voor. Gevolg is dat de dienst vorige week enkele dagen moest sluiten, wat voor een deel gepland was, en dat de wachttijden op het kantoor nu flink zijn opgelopen. Wat precies de problemen zijn met de beide ict-systemen, is niet bekend.

De federale politiediensten schakelden eind februari terug naar een twintig jaar oud ict-systeem, met bijvoorbeeld Word 6.0, omdat het project voor vervanging was mislukt.

Reacties (40)

Waarom kan het toch nooit van de eerste keer goed gaan in België.
Ik was al blij met Tax on web en andere applicaties die gebruikt kunnen worden en dan hoor je weer zoiets ...
Omdat overheid en ICT gewoon geen goede combinatie is. In Nederland is het nl. niet anders
En moeten we ons daar zomaar bij neerleggen?
Mwah, heel NL vind het al jaren prima dat er miljarden naar projecten gaan die gewoon halverwege afgebroken worden. Waarna een heel nieuw traject begint...

En wij het maar raar vinden dat alles (overheidsgerelateerd) zo duur is...

Ik wil er niet eens meer over nadenken. Zit amper in die markt en alle mislukte projecten en met name de kapitalen die er mee gemoeid zijn maken me ziek en dat is alleen wat ik weet (en dat zal nog geen 0.1% zijn...).

Hoort momenteel ook niemand over de benzine prijs, terwijl ik van een pomphouder begreep dat zo'n 1,08 euro per liter naar de overheid ging. Weet echter niet in hoeverre ik dat moet geloven. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat alles wat overheid is geld verslind alsof het niks is. Ook logisch... iedereen mag daar z'n eigen ding verzinnen (ook bijzonder problematisch gezien iedereen zijn *eigen* bedenksel gaat lopen pushen) en ze verliezen er niks op als het mislukt (immers, niet hun geld en het salaris lijd er ook niet onder, belasting gaat gewoon omhoog).
Wat betreft de benzineprijs heeft Wikipedia een paar mooie tabelletjes. Op benzine wordt ~72 cent/liter accijns geheven, op diesel ongeveer de helft. Natuurlijk wordt op de prijs die je bij de pomp betaalt ook nog 19% BTW geheven dus in totaal kom je inderdaad rond de euro per liter, maar BTW kan de pomphouder aftrekken dus als die geen winst maakt, krijgt de overheid daar geen cent van.
Ja omdat er bij de belastingen gewoon ook iets anders kan spelen.

Ondernemers doen aangifte BTw en moeten netjes betalen. Krijg je echter geld terug dan moest je al maanden wachten in België en nu als ondernemer dus nog veel langer.

In de tussentijd heeft de overheid wel jou geld en trekt daar lekker rente van. Let wel als het om vele miljoenen aan btw teruggave gaat dan tikt een paar % rente een aantal maanden lekker aan.

Wat belastingen betreft vooral btw is het in België een zooi vergeleken met nederland.
Op die bankrekening staan miljoenen Euro's, dus het rente geld is ook leuk hoog.
als er teveel is afgehouden, dan is dat de schuld van het sociaal secretariaat of de loonadministratie van het bedrijf. Als je ergens een schadevergoeding (lees rente) gaan eisen, dan moet je het daar maar gaan doen. Veel succes daarbij overigens. Ik hoop dat het je lukt.
mjah, als je dan toch een administratiedienst hebt... hadden die wel gewoon de aangifte digitaal kunnen doen... was er geen 'scanprobleem' geweest voor jouw dossier..

ik doe namelijk al jaren mijn btw-aangifte digitaal en ook dit jaar nog geen vertragingen gehad in de kwartaalafrekeningen.

gaat lekker snel, kost minder (want je moet niks opsturen en verspilt geen inkt/papier/postzegels) én je bespaart je problemen zoals scanproblemen...
Dit is zeker geen alleenrecht van de overheid hoor.
In veeeeeeeeeeel bedrijven loopt het vaak mis met het in dienst nemen van nieuwe software applicaties.
Vaak zijn het dezelfde redene slecht PM geen duidelijke visie te weinig commitment etc etc ...
Alleen tja bij de overheid is dat altijd pijnlijk duidelijk :-)
Nee. Omdat overheid en ICT aanbesteding geen goede combinatie is. ICT managers bij de overheid zijn meer "manager" (met nadruk op de aanhalingstekens) dan ICTer. En daar springen handige aanbestedingsbedrijven handig op in, met producten die gewoon ontoerijkend zijn. De "manager" verkoopt dat vervolgens aan het volk met "oh, kijk mij eens, hoeveel geld ik jullie bespaar".

En een paar maanden later zijn de rapen gaar. Het zou de overheid sieren om bij dit soort aanbestedingen niet verplicht voor de goedkoopste aanbieder te gaan. Pay peanuts, get monkeys. (Veelal de Indische variant)

[Reactie gewijzigd door Aetje op 8 mei 2012 14:09]

't Ligt ook niet alleen aan de leveranciers zelf hoor.

Vaak ligt het ook aan de ambtenaren zelf die er echt niet van wakker liggen (nakijken analyses - niet nodig / over budget, te laat - niet erg)

Of je hebt van die mensen die zich es graag laten gelden en er allerlei rare dingen in proberen te krijgen - dat het dan niet meer werkbaar wordt is een "detail".

In de privé heb je bovenstaande dingen ook, maar daar wordt dat toch al wat afgevlakt doordat men toch winst wil maken.
inderdaad, dit is een probleem bij veel bedrijven.

Een project wordt opgezet, veelal met managers van bovenaf, alleen denken die dat zij weten hoe het zal moeten gebeuren. En als het goed is stellen ze een utopisch prachtig project op.
En duiden dan een paar "vrijwilligers" aan die moeten testen.

dit geeft volgende problemen :
1. Projectdefinitie is praktisch niet haalbaar of bruikbaar
2. geen interne mensen die er echt achter staan
3. gevolg is dat er nauwelijks getest wordt
4. project faalt.

Een andere veel voorkomende aanpak is:
een deftig onderzoek en project plan wordt opgezet en dat gaat naar Sales.
Die zeggen (al dan niet onder druk van klant en concurrenten :
dit is te duur
dat hebben we niet nodig
ouch 20 dagen hiervoor ? zal ook wel in 5 dagen kunnen
...
Met gevolg van het goed opgezette plan blijft er enkel nog een minimum over dat ook niet meer bruikbaar is.
Een uitspraak van een van mijn docenten van vroeger kan ik me nog steeds goed herinneren, toen ik in een les opmerkte dat veel managers geen verstand van het vakgebied hebben waar ze in zitten, waardoor projecten vaak misgaan:

"Een manager hoeft van het vakgebied helemaal niks te weten, hij hoeft alleen maar te weten hoe hij moet managen."

Daar ben ik het nog steeds pertinent mee oneens. In alle bedrijven waar ik tot nog toe kom, zie ik twee soorten managers:

1. De manager die van "onderaf" komt. Dat is iemand die een opleiding in zijn vakgebied heeft gevolgd (bijvoorbeeld Informatica), en die dan een tijdje werkt als developer, software architect, consultant, en dat soort dingen, waarna hij uiteindelijk cursussen in leidinggeven gaat volgen om de stap naar manager/projectleider te kunnen maken. Dit soort managers is vaak al tegen de 40 of ouder als ze leidinggevende taken gaan uitvoeren. Dit gaat meestal goed, en dit soort mensen zijn meestal goede managers. Als ze besluiten dat een functionaliteit in 4 weken af moet, dan is het meestal zo dat dat ook realistisch haalbaar is, en projecten gaan meestal goed.

2. De manager die van "bovenaf" komt. Dat is de "echte" manager: iemand die een management-opleiding heeft gevolgd, en dan vanuit school direct de een of andere assistent-leidinggevende of zelfs leidinggevende positie krijgt. Die mensen zijn dus al leiddinggevenden terwijl ze nog ver onder de 30 zijn. Dit soort managers jobhoppen vaak van team naar team en van bedrijf naar bedrijf, in de drang om manager te worden van grotere en belangrijkere teams; vaak bevinden de verschillende banen zich niet eens in hetzelfde vakgebied. Dan heb je dus iemand te pakken die vaak onrealistische beslissingen neemt. Projecten gaan vaak fout, lopen uit, of raken boven het budget. Beslissingen zoals deze heb ik al zien langskomen bijvoorbeeld

"Deze functionaliteit moet binnen 1 week af."
- "Dat kan niet, want....."
"Waarom niet? Het is toch maar één vinkje en een knopje. Begin nou maar gewoon te werken."

Het hoeft weinig uitleg dat ik graag onder manager van type 1 werk, en respect heb voor dat soort mensen, en dat ik echt een enorme pesthekel heb aan managers van type 2. Eerlijk gezegd wil ik zelfs zo ver gaan dat ik van mening ben dat managementopleidingen afgeschaft moeten worden. Leer maar eerst een vakgebied, werk er een tijdje in, en *dan* kun je cursussen gaan volgen om leiding te geven in dat, en enkel dat vakgebied.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 8 mei 2012 15:28]

Ik denk toch dat de waarheid meer in het midden ligt:

1. De manager die van onderen komt gaat zich vaak ook moeien met technische details terwijl dat zijn taak niet (meer) is. Vaak is zijn technische kennis verouderd (naarmate hij langer manager is) en wordt dus een verouderde technische visie gegeven. Managen is ook zijn vak niet echt en dit is vaak te zien aan slechte communicatie/taakverdeling.

2. De manager van boven moet er voor zorgen dat een project goed loopt. Gezien zijn (zeer) geringe technische kennis moet hij input uit de groep halen om zo het project in goede banen te leiden. Hij gebruikt zijn managment kennis om te zien welke personen het meest geschikt zijn voor welke opdrachten.

Dit is nu gewoon het omgekeerde van wat jij zegt, maar ik weet: Er zijn van beide soorten goede en slechte managers (altans, ik heb zelf al van beide soorten goede en slechte voorbeelden gezien). Je kan dus maar hopen dat je of een 'type 1' manager hebt zoals door Katsunami omschreven of een 'type 2' zoals door mij omschreven.
Eerlijk gezegd ben ik wel blij te lezen dat het niet alleen in ons land regelmatig in de soep loopt. Natuurlijk weet je wel dat dit soort dingen overal voorkomen; maar je krijgt er toch veel minder van mee.

Maar het blijft een slechte zaak voor de belastingbetalers. Enerzijds moeten ze nu langer wachten als ze nog geld terugverwachten. anderzijds moeten ze hun geld nog wat langer reserveren voordat ze het aan de belastingdienst moeten afdragen. Dat de staat langer moet wachten heb ik geen boodschap aan, hadden ze het maar goed moeten regelen.
Dit gebeurd ook in de privé sector, alleen wordt het daar angstvallig geheim gehouden. En omgekeerd, als het wel perfect lukt bij de overheid dan hoor je daar ook niets van. ;)
Zaken gaan zelden de eerste keer goed. Daarom is het ook van "levensbelang" dat er een goed testplan ligt wat wordt uitgevoerd... Uiteraard ken ik de details niet maar ik kan me niet voorstellen dat hier degelijk getest is...

(Tenzij men de testresultaten naast zich neer heeft gelegd en toch live is gegaan).
Haha, Tax on web, nog zo'n draak. Op de belastingsdienst kennen ze enkel IE (hebben ze me zelf verteld toen ik mijn kwartaalaangifte op papier kwam indienen), want met een andere browser lukt het me van geen kanten. Ik ga het nog liever op papier afgeven dan dat ik IE installeer.
Tax on web werkt anders goed op meer dan IE alleen. ;)

* Windows Vista of 7 met Internet Explorer 8.0, Internet Explorerer 9.0, Firefox 3.x, Chrome 11.0
* Windows XP met Internet Explorer 6.0, Internet Explorer 7.0, Internet Explorer 8.0, Firefox 3.x
* Windows 2000 met Internet Explorer 6.0, Internet Explorer 7.0, Internet Explorer 8.0, Firefox 3.x
* MacOS X met Firefox 3.x , Chrome 11, Safari 5.0.5
* Linux met Firefox 3.x , Chrome 11
Waarom kan het toch nooit van de eerste keer goed gaan in België.
Ik was al blij met Tax on web en andere applicaties die gebruikt kunnen worden en dan hoor je weer zoiets ...
Lol.
Wat denk je van het Belgisch douanesysteem, al jaren geplaagd door allerhande problemen waardoor er op noodprocedures moet worden overgestapt en men douanedocumenten manueel moet laten registreren. Soms meerdere keren per week.
SInds enkele maanden is het wat rustiger en dan leest je dit:
http://www.standaard.be/a...l.aspx?artikelid=3T3PEG6N
Tja, als Belg mag ik het zeggen: "typisch Belgisch".
Ik vind het wel vreemd dat dit nu plots naar buiten komt en dat de vertraging ineens al drie maand is. Wat hebben ze daar in tussentijd in godsnaam gedaan?
Wachten totdat de documenten klaar waren :-)

Maar trek het je niet aan. in NL gebeuren dit soort dingen ook zo vaak. Ik noem bijvoorbeeld het politie systeem. Ik meende dat dit ook nog uit de jaren 80 was.
Nope, dat is ook België

Edit:
Excuseer, het gaat over deze link : verouderd systeem

Helemaal bovenaan is van het "nieuwe systeem" dat volledig de mist ingaat ;)

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 8 mei 2012 14:52]

Ach ... op de belastingsdienst zelf zijn ze nog altijd aan het rondklooien met een virus dat 1 jaar geleden al op de pc's is terecht gekomen ... dus wat is 3 maanden nu ... *zucht*

't Zegt natuurlijk ook wel iets dat men pas na 3 maanden dit meldt.

Maar ik geloof ook dat het wat verkiezingskoorts is.
Douanesysteem, problemen bij btw, DIV => dat komt allemaal even naar buiten op 1 week tijd (waarbij eigenlijk alleen dat van het DIV echt recent is). Daar zal dus ook nog wat politiek achter steken.
ik weet niet hoe dat in België gaat, maar ik heb hier in Nederland altijd het gevoel dat het 1 groot zwart gat is (en dan heb ik het niet over de besteding van het geld, want dat is ook een zwart gat), je doet een x aangifte en dan kan het een paar weken, maar ook maanden lang duren, voordat je weer wat terug hoort. En dan krijg je pas een voorlopige teruggave en dan moet je nogmaals wachten en wachten voor je het weet is het alweer kerst.

indien er ergens in dit proces een vertraging plaatsvindt heeft geen hond het door en heeft het ook een nieuwswaarde van 0,0... (als we puur naar de vertraging kijken). dus dan kun je wel melden dat het een maand vertraging heeft, maar geen hond die daar van opkijkt.
volgens datanews was de downtime van de dienst mobiliteit gepland, maar was deze enkele uren uitgelopen:

http://datanews.knack.be/...article-4000091364134.htm
En de DIV (dienst verantwoordelijk voor het uitgeven van nummerplaten) heeft 6 dagen de deur gesloten. En de problemen zijn nog niet over. Oorzaak, een vernieuwd informatica systeem.

bron1
bron 2

Tax-on-web is ook gekend voor problemen (daarmee vullen we online onze belasting in). Ieder jaar krijgen we wat uitstel omdat het systeem er regelmatig uitgaat omdat het de toestroom niet kan verwerken. De laatste flater was dat verschillende berekeningen niet klopte. Om dan nog maar te zwijgen over de problemen om aan te melden op het systeem.

bron

En dan denk ik nog aan de politie die een nieuw informatica systeem na 13 jaar ontwikkelen aan de deur heeft gezet voor het in gebruik werd genomen en aan de passwoorden van emails van het parlement allemaal gelijk waren. (heeft zelfs nog hier op tweakers gestaan als ik mij niet vergis)

En het is eigenlijk maar een topje van de ijsberg.
Van wat ik hoor links en rechts is informatica bij de overheid een grote ramp. 1 van de oorzaken is dat het beleid constant veranderd. Tevens is er geen standaard IT dienst, alles zit versnipperd en iedereen doet maar wat. En vriendjespolitiek speelt er ook wel een rol in.
"Tax-on-web is ook gekend voor problemen"

Tax-on-web werkt door de band genomen gewoon prima. Akkoord, er was afgelopen maand even een probleem met een niet-geïndexeerde berekening. Dat is maandag meteen rechtgezet. Impact: enkele tientallen tot honderden burgers.

"Tevens is er geen standaard IT dienst, alles zit versnipperd en iedereen doet maar wat."

Dat klopt niet: Fedict.

Overheidsprojecten zijn nu eenmaal héél moeilijk: het domein is complex door de vele wetgeving (kijk maar naar het aantal belastingsregels en aftrekposten), de impact als er iets mis gaat is groot (niet enkel medewerkers of klanten van een bedrijf, maar potentieel élke burger) en iedereen heeft er een mening over (de kranten schrijven over elk klein probleem).

Uiteindelijk denk ik dat onze overheden het qua IT niet veel slechter doen dan de privésector :)
Zeker datgene wat van fedict komt werkt zonder problemen. Hoewel de interface van tow, rrn en myminfin ondertussen wel verouderd aanvoelen werkt het over het algemeen perfect. Ook de eID midleware die door fedict ontworpen en onderhouden word werkt perfect op zoals windows, mac als linux (libs zitten zelfs in de repos van vele distributies). Het zijn net de projecten die door externe diensten worden gedaan (politie, justitie, btw, ...) die lijken te floppen.

Ik kan dan ook alleen maar hopen dat men bijv. bij de bouw van de nieuwe database voor justitie (justix) gaat aankloppen bij fedict ipv direct naar een privépartner te stappen die toch maar gaat falen.
Ook Fedict werkt met IT dienstverleners om projecten te realiseren. Voor eID gaat het onder andere om CSC en Zetes (ontwikkeling middleware).

Het is dus niet zozeer het werken met dienstverleners wat problematisch is, eerder het managen van dergelijke projecten door de overheidsdienst. De kennis van Fedict zou dan inderdaad wat vaker ingeroepen moeten worden.
Het belastingstelsel is dus zelfs voor de overheid te ingewikkeld ;)

Ik ben van mening dat BTW een bijzonder kwaadaardige vorm van belasting is, het zorgt ervoor dat alles een stuk duurder wordt en er een gigantische hoeveelheid extra bureaucratie op de rug van de kleine tot grote ondernemer wordt geladen. Dat alles moet vervolgens weer gecontrolleerd worden door een leger accountents en ambtenaren. De hoeveelheid menselijke energie die hiermee verknoeid wordt moet in de miljoenen manuren per jaar lopen...
De overheid staat synoniem voor mega-projecten en ditto aanbestedingen... het type bedrijven dat daarop afkomt schept gewoon massa's poen en is typisch top-zwaar. Zolang men op die manier blijft werken zal het dus ook nooit beteren.
Ik vindt het best wel grappig om dit te lezen; ik gebruik ondertussen sinds 2006 of ietsje langer de Tax-On-Web dienst en heb nog nooit hinder ondervonden, sterker nog sinds de tax-on-web er is gekomen vul ik tenminste die brief in!

Ervoor was het altijd te-laat (nooit boete gekregen) of gewoonweg niet ingevuld teruggestuurd..

Ben ik even blij dat onze Overheid wel degelijk een serieus systeem heeft op punt gezet.. iedereen overschakelen op Tax-On-Web zou wel gemakkelijker zijn haha.

Update:
Ik heb de fouten gelezen van Tax-on-web voor 2012; deze zijn lachwekkend en -hopelijk- indertussen al lang rechtgezet: we praten over een paar kleine details die ze vergeten zijn te updaten.. Namelijk bij de volgende: bonussen, giften, de groepsverzekering en het alternatieve pensioensparen. 'De maximumbedragen kloppen niet' .. het einde van de wereld.. ofnee nog beter een falend ICT beleidt van de Overheid.. lekker.. kom op nou! Het systeem werkt.. en heel goed! Dankjewel voor dit prachtig geschenk!

[Reactie gewijzigd door LordMike op 8 mei 2012 15:19]

Ach, b*llsh*t dat het niet versnipperd zit !
FedICT dat alles coördineerd ......... 't zal wat.
Als ze een offerte willen hebben voor hun belastingprogramma, dan vragen ze aan een CapGemini, Getronics of aanverwante graaicultuurfirmas om het te maken, en de goedkoopste krijgt het ....... en laten we eerlijk zijn, voor een belastingprogramma ga je langs bij een firma die gespecialiseerd is in btw/belasting/boekhoudsoftware. NIet een of andere grote software multinational die op maat gemaakte software maakt, maar geen kaas gegeten heeft van belastingen/boekhouding. Logisch dat het daar altijd mis gaat.

Om de vraag van de klant te begrijpen, moet je zelf ook de kennis hebben van wat hij vraagt, en laat nu dat net het probleem zijn bij de salesmanagers meestal.
Meestal komt het hierdoor:

Een onrealistisch projectplan waarvan de scope niet duidelijk gedefinieerd is en om de haverklap wijzigt zodat op den duur niemand nog weet wat er nu juist afgesproken is met de klant, met alle gekende gevolgen...
In hoeverre zou werken bij de overheid verscholen werkloosheid zijn ?

Het verbaast mij dit te lezen over "Tax on web". Ik lees er enkel positieve dingen over. Als wij als bedrijf een bedrijfstak zouden hebben die zo mal functioneert zouden wij niet overleven. Een overheid wel omdat het teert op het geld van de belastingen van bedrijven en de particulieren.
Dit gaat NIET over TOW maar over een nieuwe applicatie voor het raadplegen van ingescande dossiers met betrekking tot BTW aangiftes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013