Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 221 reacties, 78.358 views •
Submitter: BounceCloud

Kabelaar UPC kampt met een landelijke storing waardoor abonnees problemen hebben met hun internetverbinding. De problemen met het internetverkeer worden mogelijk veroorzaakt door een storing van de dns-server.

Onder andere op Twitter regent het meldingen van internetproblemen van UPC-abonnees. Ook de telefoniedienst zou niet werken. De kabelaar bevestigt dat klanten problemen kunnen ondervinden met hun internetverbinding en zegt te werken aan het verhelpen van de storing. Hoe lang dit gaat duren, is nog niet bekend.

Hoewel UPC geen reden voor de storing noemt, worden de internetproblemen mogelijk veroorzaakt door een storing van de dns-server. Diverse gebruikers melden dat het instellen van een alternatieve dns-server - bijvoorbeeld 8.8.8.8 of 8.8.4.4 van Google - weer een werkende verbinding geeft.

Update 22:00: UPC meldt dat de storing is verholpen. De internetverbinding kan nog wel traag zijn.

Reacties (221)

Reactiefilter:-12210216+1148+211+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 12
Voor de mensen met windows 7 en die niet weten hoe je je DNS server moet veranderen:

1. Je klikt op start.
2. In de zoekbalk voer je "Netwerkcentrum" in en dat open je.
3. In de linkerbalk aan de zijkant klik je op : Adapterinstellingen wijzigen.
4. Daar krijg je je netwerk te zien, je klikt er met je rechtermuisknop op en klikt op eigenschappen.
5. Je gaat naar de tab "netwerken"
6. Je selecteert Internet protocol versie 4 (TCP/IPV4)
7. Je klikt dan op eigenschappen.
8. Je vinkt de volgende DNS-serveradressen gebruiken:
9. Je vult in 8.8.8.8
10. Je klikt op Ok en als het goed is werkt je internet weer.

Hopelijk helpt dit mensen!
Of je regelt het in je router met een statische DNS bij je DHCP istellingen:

208.67.222.222
208.67.220.220
De modems die UPC geeft (of iig de mijne) kan geen custom DNS. Zit in de firmware gelockt. Alleen DynDNS is mogelijk.
Zelf gebruik ik een Linksys E4200 achter mijn UPC Cisco modem/router, ben ik niet meer afhankelijk van welke instelling dan ook.

[Reactie gewijzigd door Cell-Pro op 7 mei 2012 20:51]

of als je het iets sneller wil doen, rechtermuisknop op je (draadloze) netwerkicoon naast je klok rechtsonderin -> network and sharing center, en verder allemaal hetzelfde wat hierboven :)

scheelt toch weer de tijd dat windhoos aan het zoeken is, en het typwerk :P
"Als gevolg van een storing kunt u op dit moment problemen ervaren met uw internetverbinding. Hierdoor is ook ons callcenter op dit moment verminderd bereikbaar. Wij bieden u onze excuses aan voor het ongemak."

Wel fijn dat je ISP de moeite neemt om een workaround te bieden.

Niemand ITIL gehad daar? En ligt er echt geen communicatieplan klaar voor deze zaken?

Wat ik zou verwachten:
1) Biedt indien mogelijk een work-around
2) Zorg dat je communicatie tijdens probleemscenarios goed op orde is, zowel technisch als inhoudelijk
3) Geef inzicht in verwachte oplostijden of koppel na het probleem opgelost te hebben terug aan de gebruikers dat de work-around niet meer nodig is.
Ooit al eens met de UPC helpdesk gebeld?
Dan weet je namelijk al genoeg.
Ja, toen ik klaagde over mijn snelheid, die een stuk lager was dan de advertenties lieten blijken, kreeg ik een verhaal over een snelweg en auto's. Tijdens de spits rij je op de snelweg ook langzamer :)
Haha heb je al is een eindgebruiker proberen te vragen naar hun IP adres? :P

Laat staan het proberen te veranderen van een DNS server, de mensen die dat kunnen komen er zelf wel achter. De rest alsjeblieft niet proberen te helpen hoe cru het ook klinkt want dat is verloren tijd :P
Leuke verwachtingen:

Maar:
- work around bieden? dan moet je wel het probleem eerst achterhalen;
- communicatie tijdens probleem scenarios? hoe wil je dat hebben met zoveel klanten? iedereen even opbellen hoever men is?
- inzicht geven in verwachtte oplostijden? dan moet je toch weten welk probleem er speelt?

Ik verwacht dat bij elke provider 1 a 2 x per jaar een storing kan voorkomen.
Daarmee heb ik vrede en ga ik echt niet over zaniken.

Betreft UPC: de afgelopen jaren werken de diensten prima, zelden storingen
Als er op Tweakers een workaround staat die je niet op de site van UPC kan terugvinden, dan lijkt mij het probleem toch wel duidelijk? De (tijdelijke) oplossing ook.

Het grootste probleem zit waarschijnlijk in de communicatie tussen de 'tweakers' die bij UPC werken en de communicatie afdeling. Dit zie ik vaak terugkomen bij de klanten waar ik een klus uitvoer.

Hoe je communicatie in stand wil houden tijdens probleemscenarios? Ik zou zeggen dat is de uitdaging van het groeien tot zo'n groot bedrijf. Ik denk dat er technisch genoeg oplossingen zijn, zolang je dit maar belangrijk genoeg zal vinden richting je klanten. Daar zit denk ik hier de bottleneck.

En qua de service en uptime, eerlijk is eerlijk, weinig over te klagen.
Ook last van,

Heb in m'n windows maar de DNS server gewijzigd in 8.8.8.8 (Google)

Verbinding loopt Vlekkeloos :)
Of je gebruikt OpenDNS. Dan weet Google iig niet echt alles van je op internet: 208.67.222.222
208.67.220.220
OpenDNS hijacked foute urls en geeft advertenties weer...
ze leveren prima service, dan mogen ze toch ťrgens geld aan verdienen?
tuurlijk, maar waarom Google dan niet?
Google verdient indirect aan hun DNS servers, het zelfde idee als Google Chrome: de Google DNS servers zijn / horen sneller te zijn dan de meeste van ISP's, evenals de browser die sneller is / was dan de andere browsers. Snellere DNS / Snellere browser betekent sneller internetgebruik, sneller internetgebruik betekent meer pageviews, meer pageviews betekent meer advertentieinkomsten door Google. Redirect Google's DNS ook niet naar de zoekdienst indien er geen resultaat gevonden is? Dat zijn ook extra inkomsten.

En nu kun je wel denken 'JaH maar ik klik tog nooit op adds', maar het telt op; 1 pagina / dag meer bezocht, maal 365, maal miljoenen gebruikers, vele miljoenen advertentieviews, met een paar procent conversie (ad clicks). En natuurlijk kweken ze goodwill; Google zet zich in voor een sneller internet, een betere internetervaring, zonder dat ze er geld voor vragen. Win-win-win situatie, zou ik zeggen.
Het is de browser die je naar google toe stuurt bij een 404 om een zoekopdracht uit te voeren. Niet de DNS server.
Omdat Google dan precies weet welke sites je bezoekt. Samengevoegd met de email vanaf gmail die je vanaf je ipadres ophaalt, kunnen ze natuurlijk een leuk profiel opmaken.

Daarom dus...
Google weet niets over mij. Google is een merknaam en een merknaam kan niets weten. Misschien een beetje flauw, maar er is ook geen enkele medewerker bij Google die iets van mij weet. Alle data is netjes opgeslagen in gigantische databases, maar er is niemand geintreseerd om die data ook daadwerkelijk te koppelen aan individuen. Het enige doel is om jou advertenties voor te schotelen van producten waar jij in geintreseerd bent in plaats van advertenties voor te schotelen van producten waar jij niet in geintreseerd bent. Je provider slaat ook op waar jij allemaal naar surft. Jouw provider doet dat niet om jouw iets te verkopen, maar wordt daartoe gedwongen zodat ze eventueel de overheid of BREIN toegang kunnen geven tot jouw sufgedrag. Dat vind ik veel linker. Als je het wil geloven dan is dat de wil van het volk uitgesproken door onze vertegenwoordigers.
Dat valt allemaal wel mee hoor:

https://developers.google.com/speed/public-dns/privacy
In the permanent logs, we don't keep personally identifiable information or IP information. We do keep some location information (at the city/metro level) so that we can conduct debugging, analyze abuse phenomena. After keeping this data for two weeks, we randomly sample a small subset for permanent storage.
Naja, OpenDNS heeft gewoon al een bewezen en open trackrecord waarbij je zelf ook nog eea te bepalen hebt (content en malware filtering)
En daar hebben we dan weer adblockers voor.
Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uitgaat: dan maar een blanco afvangpagina. ;)

OpenDNS kost niets maar werkt altijd!
En daar hebben we dan weer adblockers voor.
Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uitgaat: dan maar een blanco afvangpagina. ;)

OpenDNS kost niets maar werkt altijd!
De laatste keer dat ik OpenDNS gebruikte had ik ongelofelijke last van trage laadtijden van video op YouTube, Vimeo en andere sites. Ben toen overgestapt op Google en nooit meer omgekeken.
Inderdaad.. Ik werd er helemaal gek van. Uiteindelijk via mn mobiel gekeken of het aan tweakers.net lag, of mn internetverbinding. Kwam dus door mn internet verbinding.. en net mn DNS ingesteld op 8.8.8.8 / 8.8.4.4 en kan gewoon normaal internetten weer.

Offtopic: Je hebt pas echt door hoe afhankelijk je bent geworden als je het moet missen |:(
ADSL van KPN heeft ook weleens last van haperende DNS servers. Ik heb de DNS van Google in m'n router gezet als DNS server.
Ja zeer handig om tweakers.net als test pagina te gebruiken he? Dus helemaal op het eind van de rit gebruik jij je tel om te kijken of het aan tweakers lag, had je niet gewoon www.google.nl kunnen intikken op je pc?:P Wist je ook dat het niet aan tweakers lag toch?
En inderdaad als dit de enige site waar je nog op komt danja dan zul je het wel missen heeeee..

Ik heb er trouwens geen sec last van gehad, misschien een aantal gebruikers.
Google toont geen info over een netwerkstoring.

Site van UPC lag net plat, waarschijnlijk teveel bezoekers die willen weten wat er aan de hand is.

Tweakers gaf mij de oorzaak en voor mij de oplossing. Thanks Tweakers!!!
Kwam er ook achter.

Eventjes OpenDNS instellen als je liever niet hebt dat Google meekijkt:
208.67.222.222
208.67.220.220
Al moet ik zeggen dat Google's DNS nog sneller werkt.. Enig idee of er misschien vergelijkingen zijn hierin?
ik heb net een andere tool gebruikt en die gaf juist openDNS aan als snelste.

al moet ik zeggen dat ik 8.8.8.8 fijner vind ;)
Google heeft servers bij vrijwel iedere provider staan, zeg maar op het intranet. OpenDNS heeft volgens mij slechts enkele grote servers op diverse continenten.

Edit: Locaties OpenDNS servers: https://en.wikipedia.org/wiki/OpenDNS#Server_locations

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 7 mei 2012 19:04]

Fabeltjes, fabeltjes en fabeltjes. Uit meerdere onafhankelijke reviews op internet blijkt dat opendns sneller is, maar zowel google als opendns zijn trager dan DNSjes op het intranet, zoals die van UPC zelf. Je kunt dus ook beter de UPC eigen gebruiken.

Het gaat zelfs nog veel verder, Google en OpenDNS kunnen ook weleens je download snelheid beÔnvloeden; http://joemaller.com/2577/itunes-slowdowns-with-google-dns/

En da's dan nog bij iTunes, alles wat via Akamai gaat heeft het zelfde probleem. En dat is nogal veel.

Hoe je overigens bij het rare idee komt dat google servers bij iedere provider heeft staan is mij een raadsel, dat is namelijk de grootst mogelijk onzin. Ze hebben wel wat DNS servertjes verspreid over verschillende datacentra in verschillende landen, maar dat heeft niets te maken met je providertje en datzelfde heeft OpenDNS ook.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 7 mei 2012 19:12]

Als je dan toch per se zo snel wilt dan kun je ook thuis je eigen DNS cache gaan draaien. Gaat in ieder geval alles snel waar je ooit bent geweest :P Met als backends de google dns, je eigen provider dns en de opendns dns. Heb je meteen high-availabilty!
Kan je links plaatsen van de onafhankelijke reviews waar je naar verwijst?
de DNS van Google is naar mijn mening vele malen sneller dan die van UPC, zou bijna zeggen dat ik niet eens meer terug wil, alles is gewoon merkbaar sneller nu
Heb je hier ook een bron van :s.. erg makkelijk om google maar weer neer te zetten als big brother.

Door verhalen als dit gaan mensen google ook wantrouwen.. (loze kreten uit het niets)

dussuh.. bron please!

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 7 mei 2012 18:10]

Google is geen lieverdje op privacy-gebied, maar in het geval van hun public DNS zijn ze glashelder: ze slaan geen persoonlijke gegevens op, en combineren het niet met gegevens uit andere diensten. Sterker nog: er wordt bijna op database-veld niveau gespecificeerd wat ze opslaan!

https://developers.google.com/speed/public-dns/privacy

Dat mogen ze bij meer diensten doen :)
Kijk, hier kunnen mensen wat mee! top!

Een beetje jammer dan van Whatson's opmerking:
Eventjes OpenDNS instellen als je liever niet hebt dat Google meekijkt:
Maar Google kijkt juist wel mee :p Heb je gezien wat ze in hun permanente logs zetten?
Ze kunnen je niet precies identificeren, maar ze kunnen wel zien welke websites populair zijn in welk gebied in de wereld.

In hun tijdelijke logs (verwijderd na 24/48 uur) staat jouw IP adres.
In hun permanente logs het volgende:
  • Request domain name, e.g. www.google.com
  • Request type, e.g. A (which stands for IPv4 record), AAAA (IPv6 record), NS, MX, TXT, etc.
  • Transport protocol on which the request arrived, i.e. TCP or UDP
  • Client's AS (autonomous system or ISP), e.g. AS15169
  • User's geolocation information: i.e. geocode, region ID, city ID, and metro code
  • Response code sent, e.g. SUCCESS, SERVFAIL, NXDOMAIN, etc.
  • Whether the request hit our frontend cache
  • Whether the request hit a cache elsewhere in the system (but not in the frontend)
  • Absolute arrival time in seconds
  • Total time taken to process the request end-to-end, in seconds
  • Name of the Google machine that processed this request, e.g. machine101
  • Google target IP to which this request was addressed, e.g. one of our anycast IP addresses (no relation to the user's IP)

[Reactie gewijzigd door job_h op 7 mei 2012 21:50]

En OpenDNS is een instantie die gratis en voor nop DNS servers ter beschikking telt, en heeft totaal geen profijt van mensen die hun servers instellen als DNS servers.
Niet dus - ga maar eens naar www.fsdifiudsfuihsdufsdihfds.com via je openDNS.
Een website met vergelijkbare resultaten vind je niet gratis? Iedereen kan het gewoon gratis gebruiken hoor. Veel DNS doen niet anders dan OpenDNS door een zoekfunctie te bieden voor vergelijkbare resultaten.
Het idee is vermoed ik dat je een advertentiepagina voorgeschoteld krijgt waar openDNS aan verdient.
Dan lijkt me google dus een stuk betrouwbaarder, een onderdening moet winst maken dat kunnen ze alleen door klanten tevreden te stellen
Kwam er ook achter.

Eventjes OpenDNS instellen als je liever niet hebt dat Google meekijkt:
208.67.222.222
208.67.220.220
idd, Same here...werkte direct weer.
Twas al vrij snel duidelijk dat de DNS eruit lag, mijn mIRC connecte nl. nog wel gewoon(op ip)
google kijkt echt niet mee, of ben je zo belangrijk?:P 99% over dat mee kijken en spioneren zijn gewoon fabeltjes hoor... wat voor het eene bedrijf slecht nieuws is , is voor het ander goed nieuws..

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 7 mei 2012 19:23]

Ik wilde net al bellen, maar het lijkt erop dat het weer normaal werkt.

Ben verder zeer te spreken over Internet van UPC. Velen malen beter dan een paar jaar terug.
Heb hier al vanaf vanmiddag last van. Nu lijkt het weer op gang te komen.
Kan gebeuren.
Ja zeg dat, maar dan praat je denk ik nog over de chello tijd?
Dat was met ziggo voorheen @home precies hetzelfde, allemaal onder 1 hoedje
Dacht ik ff dat ik de enige die zo slim was was om de google DNS te pakken nadat een ping naar google.com wel gewoon werkte. Wel vreemd dat als je een ping doet naar google.com dat dat dan wel werkt. Gebruikt ping een andere DNS server ? Analoge TV werkt ook prima trouwens. (Heb geen digitaal dus ik kan dat niet proberen.)

[Reactie gewijzigd door jbhc op 7 mei 2012 18:00]

kan best zijn dat je computer nog wist waar google.com naartoe moest leiden.

ik heb zelfs een dns cache op mijn router draaien en ik heb nergens last van gehad. maar misschien dat onbekende domeinen niet gewerkt zouden hebben.
alle moderne os-en hebben een dnscache, Kans is vrij groot dat je toen het nog wel werkte een keer op google.com gekeken hebt ;)

Het verbaast me hoeveel mensen roepen dat internet niet werkt als de DNS niet bereikbaar is. Met je verbinding is namelijk niets mis, er is alleen een service niet bereikbaar, namelijk DNS. Elk fatsoenlijk programma zal je melden dat het de naam niet kan resolven, hetgeen iets anders is dan dat de remote host onbereikbaar is.
"Elk fatsoenlijk programma" maar dus niet Internet Explorer 9. Of MSN. Of Windows Live! (plus) of Windows Media Player internet streaming service...
OK je weet waar dit heen gaat... Niets wat MS maakt dus.
Ja maar MSN/Windows Live en Windows Media Player heeft ook niks te maken met je DNS. Je kan namelijk wel gewoon gebruik maken van MSN, Skype etc. wanneer je DNS eruit ligt. Of maak je gebruik van deze services via een domeinnaam?

Dat de DNS van UPC onbereikbaar is betekend dat je geen gebruik kan maken van de DNS van UPC om erachter te komen welk IP-Adres er achter een domeinnaam zit. De verbinding met internet is er bij UPC nog wel, dus je kan gebruik maken van een andere DNS-server om alsnog te kunnen surfen.

Als je de DNS van UPC gebruikt en je typt www.google.com in, dan kan je geen verbinding maken met de DNS van UPC en zal je niet op www.google.com komen, omdat je browser niet weet welk IP Adres er achter google.com zit. Typ je 173.194.65.147 in de adresbalk van je browser (het IP-adres van google.com), dan zal Google het wel gewoon doen via UPC. Dit komt omdat je wel gewoon verbinding hebt met het internet, alleen niet met het domein namen systeem van UPC.

[Reactie gewijzigd door Firex op 8 mei 2012 00:26]

UPC DNS servers haperen al MAANDEN ... nog sinds vorige keer dat er een vergelijkbare storing was .. nu is het echt erg .. hoop dat ze nu wel een keer hun DNS servers gaan fixen ... gebruiken van google DNS is prima (bij google werken wel professionals, blijkbaar..) maar hoe zit het met mensen die hun DNS niet 1.2.3 weten aan te passen?? KOM OP UPC ... FIX IT!
Al maanden? Heb vandaag voor het eerst last.
sinds vandaag is het zo dat je niet eens fatsoenlijk kan interneten ... sinds vorige keer dat ze issues hadden met dns werkte mijn mail.app bv niet normaal .. afsluiten ging niet moest het elke keer forceren en mail ophalen gaat meestaal niet als je meerdere accounts had ... na lang zoeken kwam ik erachter dat het dns server was .. opendns ingesteld en voilŗ ... alles werkte prima ...
heb al jaren UPC, en vandaag is de eerste keer sinds tijden dat we storing hadden van UPC. Laatste keer was een defect modem de oorzaak.

Ik heb zeker geen maanden last van hun DNS servers gehad, en heb hier toch meerdere devices aan het internet hangen. 4 pc's, 2 smartphones en een xbox360. Verder nooit geen moeite mee gehad behalve vandaag een paar uurtjes. Het kan best zijn dat er op jou systeem wat problemen waren, maar om dan maar te zeggen dat UPC al maanden hun zaakjes niet voor elkaar heeft vind ik wat overdreven.
Helemaal mee-eens!
Inderdaad. Voor de laatste 1,5 uur kampte ik dat ik geen,of af en toe,verbinding kreeg. Soms kreeg ik halve pagina's.

Dat het een DNS probleem kan zijn is goed mogelijk. Dit omdat ik via uTorrent wel kon downloaden(legaal!). En ook dat ik gewoon van diverse programma's wel updates binnen kon krijgen. Het begon bij mij vanaf 16:30 uur.

/Edit: Ik heb nu maar tijdelijk het alternative DNS ip's gebruikt wat boven mijn reactie neergezet is. Kreeg opnieuw problemen. Tweakers.net was net alsof er een FTP verbinding tot stand gebracht werd(vaag lijstje met topics). Ik hou het zo maar even :)

[Reactie gewijzigd door Modest71 op 7 mei 2012 19:24]

Ja maar dat had ik ook net met tweakers, allemaal rare teksten, en dan gebruik ik ziggo... Voor de rest werkt elke pagina waar ik op kom gewoon goed
Dat verklaart dan ook dat als je 'half' tot 'weinig' verbinding hebt dat als je verder klikt op sub-link het dan misgaat. Hoofdpagina's worden dan wel geladen, maar niet het onderstaand inhoudelijke van een website.
Is idd dns storing tel werkt wel gewoon.

Du google op opendns gebruiken en je kan alles weer bereiken.
kan je toch ook gewoon aan je modem zien?

Als Ziggo er uit ligt zijn de RT en XT lampjes rood, of blijven zenuwachtig knipperen. Daarnaast kan je toch in veel routeren meerdere DNS servers ingeven??

Zelf heb ik de Google 8.8.8.8 en 8.8.4.4 staan maar als die er uit liggen zoekt mn routeer verder naar de DNS servers van ZIGGO.. Zo voorkom ik eigenlijk dat de DNS servers problemen kunnen geven. Tijd geleden ook ZIGGO DNS probleem. Sindien zo mn settings aangepast.
1 2 3 ... 12