Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 29.133 •

Volgens medeoprichter David Doak van de inmiddels gesloten ontwikkelstudio Free Radical, heeft LucasArts de ontwikkeling van Star Wars Battlefront III gesaboteerd. De uitgever liet de ontwikkelaar 'doodbloeden', waarmee ook het project stierf.

In een uitgebreid artikel van Eurogamer over de geschiedenis van Free Radical, gaat medeoprichter David Doak uitgebreid in op Battlefront III. Het derde deel in de Battlefront-serie werd ontwikkeld door Free Radical, maar het project werd geannuleerd en de studio moest eind 2008 sluiten. In het artikel beschuldigt Doak uitgever LucasArts ervan het project moedwillig om zeep te hebben geholpen. Een faillissement van de studio, die daarna deels werd overgenomen door Crytek, werd daardoor onafwendbaar.

Doak vertelde aan Eurogamer dat LucasArts de studio al zes maanden niet meer had betaald. De uitgever moest met geld over de brug komen als een bepaalde mijlpaal in het ontwikkelingstraject werd goedgekeurd, maar die goedkeuring kwam nooit. Volgens Doak liet LucasArts de studio op die manier 'doodbloeden'; toen het geld op was zat er voor Free Radical niets anders op dan de deuren te sluiten. Doak spreekt in het artikel dan ook van 'psychopaten die de studio wilden vernietigen'. Waarom LucasArts het project en de studio ondermijnd zou hebben, valt niet op te maken uit Doaks verklaring.

Het gedane werk werd op dat moment door LucasArts overgedragen aan de ontwikkelstudio Rebellion, dat Battlefront III zou gaan afmaken. Dat is echter nooit gebeurd en dus belandde Battlefront III in de prullenbak. Volgens een andere medeoprichter van Free Radical, Steve Ellis, was het spel op dat moment al 'zo goed als klaar'. De studio had volgens Ellis zelfs al extra mensen aangenomen in voorbereiding op de opvolger van Battlefront III.

Doak claimt contractueel beschermd te zijn geweest tegen de acties van LucasArts, maar dat maakte volgens de ontwikkelaar niet meer uit. Zijn tanende studio en hijzelf beschikten niet meer over de financiële middelen die nodig waren om een rechtszaak aan te spannen in een poging aanspraak te kunnen maken op de in de clausules vastgelegde vergoedingen.

Met zijn verklaringen geeft Doak inzage in de omstandigheden waaronder Free Radical ten onder is gegaan. Tot nu toe was niet meer bekend dan dat de resultaten van PlayStation 3-game Haze tegenvielen en Free Radical geen uitgever kon vinden voor Timesplitters 4. LucasArts heeft nog niet gereageerd op de rol die het bedrijf volgens Doak heeft gespeeld bij de ondergang van Free Radical en Battlefront III. Tweakers.net heeft het bedrijf om een verklaring gevraagd en wacht nog op antwoord.

Reacties (40)

Heb er maar 1 woord voor: Zonde! Heb me zo erg vermaakt met de 1ste 2!
heel leuk split screen!
Ik mis Free Radical eerder vanwege Timesplitters en Second Sight :(
Ik vooral alleen vanwege Timespitters, blijft zonde. Ben benieuwd wat(of) Crytech er(iets) mee gaat doen.
ik had een tijdje terug gelezen dat er een nieuwe timesplitters aankwam
David (Dr) Doak en Steve Ellis _/-\o_

Helden van de beste en meeste revolutionaire shooter sinds Doom: Goldeneye 64!
Dit verbaasd me niks als we naar de historie van lucasarts kijken.
Ze hebben al vaker aangetoond niet te weten hoe ze om moeten gaan met succesvolle afdelingen.

Herinneren wij ons nog lucasarts als grootmacht in het point&click adventure genre? "Ineens" foetsie. Er zijn nog steeds velen die wachten op de volgende X-Wing/Tie-Fighter game. Dark Forces is verdwenen. Battlefront is de klos en het zal me niet verbazen als in de toekomst alle "old republic" games ook weer ge-axed gaan worden.
Wat dacht je van Pixar, ook een afdeling geweest van Lucas.
Pixar was van LucasFilm ja, dus geen onderdeel van LucasArts.

Edit: daarnaast had George Lucas op het moment van verkoop weinig keus, omdat hij in scheiding lag en hard geld nodig had. Pixar (toen nog The Graphics Group) werd verkocht aan Steve Jobs, voor $5M, plus de belofte nog eens $5M in Pixar te steken.

Vooral dat laatste is eventueel wel van belang: zonder de verkoop had Pixar die financiele injectie nooit kunnen krijgen, en was Pixar eventueel niet geworden wat het nu is.

Nog los van het feit dat je kunt discussieren of een ontwikelaar van rendering-software beter onder de paraplu van een filmmaatschappij, of van een fabrikant van grafisch sterke hardware thuishoort.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 7 mei 2012 13:53]

Pixar maakte in den beginne zelf de hardware.
Herinneren wij ons nog lucasarts als grootmacht in het point&click adventure genre? "Ineens" foetsie.
Niks ineens. Adventures waren ooit populair omdat het grafisch ook hoogstandjes waren, maar door de opkomst van actiegames (dankzij 3D kaarten, maar ook consoles) was de vraag naar adventures opeens gekelderd.

Grim Fandango is een perfekt voorbeeld: een steengoed adventure, maar commercieel geflopt, en dit heeft zeker bijgedragen aan LucasArts' keuze om ermee te stoppen.
Dark Forces is verdwenen.
Klopt, maar de serie heeft toch 4 games en 1 expansion, wat niet verkeerd is. De keuze om ermee te stoppen zal ongetwijfeld komen door de prequel trilogy, en het beleid eventueel meer gericht was op dat tijdperk in Star Wars. Er zijn daarin nog wat andere titels verschenen, waaronder Battlefront, Republic Commando etc.
Er zijn nog steeds velen die wachten op de volgende X-Wing/Tie-Fighter game.
Ja, en daar ben ik er een van. De ontwikkelaars hiervan (ook een externe club, Totally Games) zouden ook graag een nieuwe versie willen maken, maar ik denk dat dit hetzelfde lot beschoren is als Dark Forces: de klassieke trilogie heeft niet meer de focus.

Daarnaast denk ik dat dit soort games een te kleine markt heeft. Het is niet zo casual pick-up-and-play als bijvoorbeeld Rogue Squadron. En dat is wel wat de markt wil. Jammer voor jou en mij, maar voor die 1% van de markt gaan ze echt niet meer die investering maken als het vervolgens toch stof ligt te happen op de winkelrekken.

Dus jammer, maar ik begrijp ook wel dat LucasArts sterk heeft te lijden onder concurrentie, een veranderende markt en beleidsbeslissingen van bovenaf.

Neemt niet weg dat ze inderdaad heel veel van hun glans verloren hebben. Er was een tijd dat elke LucasArts titel gewoon een gegarandeerd succes was, maar ik kan me nog herinneren dat ik blind Afterlife had gekocht (LucasArts' eerste uitstap in het SimCity-genre), en dat dit gewoon best wel een tegenvallend spel was, ondanks de ambities erachter. Sindsdien is het bergaf gegaan.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 7 mei 2012 13:45]

Dark Forces eindigde eigenlijk bij Jedi Knight: Jedi Academy.

X-wing/Tie fighter stierf samen met het hele spacesimgenre(I-war, Wingcommander, Freespace, Starlancer) eind jaren 90.

Het is al moeilijk genoeg om een degelijke(!) betaalbare joystick te vinden in de winkel. Space combat komt pas weer terug als er een weer een grote klapper ten tonele verschijnt, met een grote fanbase tot die tijd ben je aangewezen op community-mods en updates voor je klassiekers.
ach, we hebben altijd nog X3 (en X4 opkomst?) en EVE Online
We hebben ook nog wing commander saga:

http://www.wcsaga.com/
Klopt, maar dat is, hoe goed die ook is, maar een fanmod, dan is deze interessanter;

http://www.wcnews.com/new...nder-already-in-the-works

Maar dit zal ook nog wel een jaartje of 2 duren.
Vergeet je de beste space combat sim even te noemen. Namelijks Conflict Freespace: The Great War.

Waren qua engine en atmosfeer jaren vooruit op de concurrentie.
Dat zijn nogal krachttermen zeg: "de nek om [...] gesaboteerd [...] doodbloeden [...] stierf"
Jammer van deze game, maar gelukkig heeft Doak het overleefd en kan hij het nog navertellen ;)
Krachttermen indeed. Het probleem bij zulke krachttermen is dat het op mij nogal overkomt als zo hard mogelijk schreeuwen, en daardoor heb ik ook mijn twijfels in hoeverre dit bericht waar/genuanceerd is.

Hopelijk geeft LA een verklaring, maar het zal vast niet...
Jep, precies mijn gedachte. Ik heb dan ook al contact gezocht met LucasArts, om hun kant van dit verhaal te horen. There's two sides to every story, zeker als er met dit soort woorden gesmeten wordt.

Helaas zit LucasArts in CaliforniŽ en zal een antwoord hoe dan ook even op zich laten wachten. Als het komt zullen we het uiteraard direct melden, eventueel in een apart nieuwsbericht, mocht dat nodig zijn.
Ook ik vind het behoorlijk om met deze termen te gooien, maar indien het waar is, dan snap ik wel dat je met deze termen gooit.
Dan raad ik je toch aan om even het bronartikel te lezen, zo krijg je een beter idee van het wereldje waarin dit zich af heeft gespeeld. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je als projectleiders van een enorm getalenteerde studio die keer op keer weer bedonderd en belazerd zijn door "monsters" als LucasArts en Activision, maar het desondanks niet opgaven, dat je dan gewoon voluit je verhaal wil doen 'voor de geschiedenisboeken'. Moet je even voorstellen dat een heel team van mensen jaren aan iets werkt en dat 't dan op een dergelijke manier met de grond gelijk wordt gemaakt:
TimeSplitters 2 was released in October 2002 and surpassed the original in every way. "Personally I think the best thing Free Radical did was TimeSplitters 2," says Ellis. "That was the highpoint for the company, the game that was most like what we wanted to do. Given infinite resources, it's what we would have done more of." The reviews were great, and the game would go on to sell well over two million copies across three platforms, but it wasn't the breakthrough hit Free Radical had hoped for.

Meanwhile, Second Sight had finally entered full production. The project had changed hands from Eidos to Activision, and Free Radical were about to taste business Bobby Kotick style. "We got some way through it with Activision," says Ellis. "Then they had a day in November 2003 where they made big changes. They decided they didn't like UK development anymore, they didn't like external development anymore, and they didn't like developer-owned IP anymore. Bad for us, because we ticked every box! On that day I think they canned ten projects and in the process put some companies out of business."

"It was a troubled development," says Doak. "Because that's when we found out how Activision worked. Bobby Kotick really loves developers! He wouldn't even speak to us, and we never spoke to him. He's quite happy to have some people put us out of business, but only does calls with investors. That was like the night of the long knives. We stood up to Activision, we had good legal counsel and they told us the right things to say. It looked like it was going to put us under for a bit, but didn't."
Lees de rest ook zeker, dan krijg je een beter idee hoe deze exploitatie-cultuur niet alleen hun harde werk tenietgedaan heeft, maar ook hun privť leven enorm heeft beÔnvloed. Spelontwikkeling in de hallen van Big Publisher gaat echt niet over rozen, dan kan ik me goed voorstellen dat je elke krachtterm tot je beschikking gebruikt.
nou is maar wat je overleven noemt, die gast is nu helemaal uit games gestapt
Lucasarts is al jaren niet meer wat het ooit was. Laatste goede titel was Grim Fadango?
Knights of the old republic, maar das dan meer dankzij bioware dan lucasarts.
Helemaal mee eens. Toch jammer. LA heeft een briljante wereld om mee te spelen. RTS/RPG/MMO/Arcade/Race/FlightSim/Action/Fight enz... Het past allemaal binnen het SW universum. En toch zijn er maar weinig goede games. Empire at War: FoC was goed, maar niet af. Jedi Academy was goed, KotoR was briljant, KotoR TSL was zeer goed in potentie, maar niet af.

[idealist]
Bioware, Obsidian en Bethesda samen aan het werk zetten om een nieuwe SW RPG te maken. Timothy Zahn en Karen Traviss het verhaal mee laten schrijven.
Niet afraffelen voor de kerstperiode. Spel van de eeuw uitbrengen. Daar leg ik op voorhand zo §100 voor neer.
[/idealist]
Ik denk dat je enorm overschat hoe interessant het "Star Wars universum" daadwerkelijk is. Het heeft leuke games opgeleverd, zeker, maar als je een indruk wil krijgen van jou "droom game van de eeuw", speel dan gewoon 's SWTOR en dan zal je pijnlijk duidelijk worden waar de grenzen van zowel het SW universum alsook die van MMO's en RPGs liggen. X-wing, DF/JK, KOTOR 1/2 zijn leuke games, en als de vergelijking iets aantoont dan is het wel dat zo'n project beter met een goed idee kan starten dan met een "ideaal" (kuch) super-team van BioWare/Obsidian/Bethesda (kuch, kuch, kuch) en een budget van 300 miljoen dollar. Niet dan SW fans niet toch alle "licensed products" kopen ongeacht de kwaliteit, hoor, dus geld zal het wel verdienen, maar of het een goede game oplevert.. dat is zo goed als onmogelijk. Spel van de eeuw? Dan ben je bij de verkeerde uitgevers en ontwikkelaars.

Wellicht is dat wat LucasArts destijds ook zo dwars zat, dat de interessantste en (verreweg) de beste games die ze maakten helemaal niets met SW te maken hadden.

Ik veeg dan liever een traantje weg wegens het einde van het tijdperk Monkey Island en Grim Fandango. Themepark RPGs zijn dertien in een dozijn.
waarom niet dezelfde engine gebruiken waar prototype op de Xbox ook op draait ? daar kan ik me wel in binden. Hack and slash met een laser stok.
Echt erg zonde!
Supervette games deeltje 1 en 2!
En er zijn veel meer mensen die deze mening delen..
Hopelijk wordt hij ergens nog door iemand afgemaakt/uitgegeven...
Waarom LucasArts het project en de studio ondermijnd zou hebben, valt niet op te maken uit Doaks verklaring.
Volgens mij geeft Doak daar redelijk wat redenen voor. LucasArts was blijkbaar erg voorzichtig geworden onder een nieuw management en wilde het risico-volle project niet meer ondersteunen, maar ze zaten vast aan een contract..
Jawel, maar waarom dan direct Free Radical mee ten onder laten gaan?
Omdat ze niet met het geld over de brug wilden komen, maar ook geen contractbreuk wouden leiden.

Neemt niet weg dat uitpraten een betere oplossing was geweest, alleen vanuit LucasArts was dit de goedkope en veilige oplossing.

Jammer dat Free Radical niet echt als een Free Radical gewoon zelf naar sponsoren zijn gaan zoeken en self-published zouden worden. Zal wel te maken hebben gehad met Intellectueel Eigendom. Volgende keer tweemaal nadenken waaraan je je ziel verkoopt.
Een totaal nieuwe game maken die niet in een bestaande franchise valt is risicovol.

Een vernieuwende game maken die dan ook nog eens niet past in een bestaand genre is helemaal risicovol.

Een derde telg maken in een bestaande multiplatform franchise die enorm goede verkoopcijfers had en dan ook nog eens een bekende merknaam draagt kan je bezwaarlijk risicovol noemen. Als dit al als te groot risico wordt gezien, kunnen ze beter stoppen met games maken en al hun geld beleggen in staatsbonnen.
Mijlpijl?
Erg jammer overigens van deze studio, Timesplitters (zeker deel 3) was geweldig.
Ach, zelfs als het allemaal waar zou zijn wat ik waag te betwijfelen. Immers de eigenaar of mede eigenaar van een bedrijf ziet de rol van zijn bedrijf veel al net even wat mooier en beter dan een ander zou doen. Maar zelfs als dat waar zou zijn dan nog weet je niet wat de redenen van Lucas Arts zijn geweest. Misschien vonden ze de game simpel weg niet meer passen of wilde ze voorkomen dat een minder goede gameplay of een flop de naam van de star wars francise in de game wereld onderuit zou halen... Er zijn erg veel redenen te bedenken waarom Lucas Arts een game dan wel een ontwikkel studio laat vallen. Het zou ook zo maar kunnen zijn dat de ontwikkel doelen niet gehaald zijn en dat Lucas Arts om die reden niet heeft willen betalen.

Er zijn altijd twee kanten van een verhaal als dit en ik neem aan dat als Lucas Arts hun versie van het zelfde verhaal zal vertellen de waarheid waarschijnlijk uiteindelijk ergens in het midden zal liggen. Nu neem ik aan dat Lucas Arts hier niet echt op zal reageren zeker niet inhoudelijk maar hoog uit iets als wij delen deze visie niet. Voor Lucas Arts is er totaal geen reden om hier meer over te zeggen ze zijn niet aangeklaagd nog is er echt een gevaar voor het bedrijf, mochten de beschuldigingen ernstiger worden dan zou een aanklacht wegens smaad waarschijnlijk op zijn plaats zijn maar het lijkt me sterk dat een van de twee partijen het echt zo ver wil laten komen.
Voor meneer Doak is dit hele slechte reclame, hij maakt zijn voormalige klant zwart en geeft hen de schuld van de ondergang van zijn bedrijf... goed als ik als uitgever in de markt ben voor een goede game zal ik wel twee keer nadenken voor ik met deze meneer in zee ga.

Hoe dan ook het is jammer dat een game als Battlefront niet een opvolger krijgt (misschien komt die er ooit nog wel natuurlijk maar voorlopig nog even niet)
Ik vond het aiming systeem van Timesplitter zwaar irritant. Je crosshair was niet altijd het midden maar zwiepte eerst naar de zijkant van je scherm om vervolgens over te gaan in het draaien van het poppetje. Niet te doen op een xbox als je het mij vraagt.

Snap ook niet wie dat wel handig vond bij die studio dus zo slim waren hun keuzes in mijn ogen ook weer niet altijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013