Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 109, views: 30.059 •
Submitter: Ateq

Uitgever Bethesda heeft The Elder Scrolls Online aangekondigd. Het spel verschijnt voor pc en Mac en wordt gemaakt door ZeniMax Online Studios. Het team staat onder leiding van Matt Firor, die ervaring opdeed met Dark Age of Camelot.

Dat Bethesda aan een mmog in het The Elder Scrolls-universum werkt, was allang geen geheim meer. Er waren zelfs al geruchten dat de uitgever in mei met de aankondiging van de game zou komen. De officiële aankondiging voegt ook eigenlijk niets toe aan wat al bekend was over de game. De uitgever bevestigt alleen de titel van de game en dat het spel verschijnt voor Windows en Mac OS X. De eerste details over The Elder Scrolls Online verschijnen in het juni-nummer van het Amerikaanse tijdschrift Game Informer.

In de vooraankondiging van het tijdschrift is ook de meeste informatie over de game te vinden. Zo speelt de mmog zich duizend jaar eerder af dan The Elder Scrolls V: Skyrim, dat eind 2011 op de markt verscheen. Dat betekent dat de mmog zich afspeelt tijdens de Second Era van de The Elder Scrolls-verhaallijn en daarmee honderden jaren eerder dan de voorgaande games uit de serie. In de game is geheel Tamriel opgenomen, inclusief bekende streken als Elsweyr en Skyrim. In het verhaal staat prins Molag Bal centraal, die Tamriel probeert te veroveren. De leiding over het project is in handen van Matt Firor, die bij Mythic Entertainment werkte aan Dark Age of Camelot.

The Elder Scrolls Online

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)

Reacties (109)

Reactiefilter:-11090105+150+25+31
Tja, hier is natuurlijk veel meer geld te vinden voor Bethesda, wat werd Skyrim veel illegaal gespeeld op de PC in mijn omgeving :(.
In jou omgeving misschien. Ik geloof dat Skyrim binnen enkele maanden al 10 miljoen keer op Steam geactiveerd was. (de precieze bron heb ik niet meer, kan best een Tweakers nieuwsbericht zijn).
Het lijkt mij juist dat het voor een Singleplayer game een groot succes was!
Je zegt het al goed. "Dat het voor een singleplayer game" een groot succes is.

Heel veel mensen zouden het juist leuk vinden om met meerdere mensen Skyrim te spelen. Dat verklaart ook meteen de multiplayermods voor oblivion.

Wanneer de multiplayer goed wordt beveiligd zouden mensen die het nu gekraakt spelen het wel moeten aanschaffen, mits ze de multiplayer zouden willen verkennen.
Wanneer de multiplayer goed wordt beveiligd zouden mensen die het nu gekraakt spelen het wel moeten aanschaffen, mits ze de multiplayer zouden willen verkennen.
Ik heb nog nooit van een MMO gehoord, waar mensen met illegale games/accounts op zaten te spelen, dus daar hoef je geen zorgen om te maken
Hoezo, je hebt toch een hoop illegale World of Warcraft servers en spelers. Die spelen gewoon niet via de servers van Blizzard en hebben het spel ook niet legaal verkregen. Dus dat bestaat wel degelijk.
Ik heb het ook even gedaan, ik heb zelfs een MangOS server opgezet om met mijn vrienden op een LAN te spelen.

Probleem met private server software is dat het van de grond opgebouwd is. Het haalt item informatie uit databases en de combat klopt redelijk, al werken niet alle spells.

Het grote probleem is dungeons. Scripted boss fights werken voor geen meter - en dat is waar je het (zeker met een party) toch allemaal voor doet. (in mijn geval dan)

Verder is het spel op private servers nooit up-to-date en is er nog een lijst aan verdere problemen.
Ik hoor/zie het anders wel. Ooit gehoord van private servers?
Dit zijn meestal non-official servers waar je gratis op kan spelen en met modificaties( 2x normale Experience bijv.)

Het zou me niet verbazen als deze servers er ook voor TESO komen. Zowat elke MMOG heeft wel private servers en deze zijn makkelijk te vinden (Even Googlen en je bent klaar, meestal zit er ook een tutorial bij voor specifieke instellingen)

Dat een spel een MMOG is betekent dus niet dat 100% van de mensen die het spelen dit legaal doen.
Private servers zijn servers die gecodeerd zijn door spelers zelf.
Geen twijfel dat mensen dit gaan proberen maar ik denk dat er jaren overheen gaan voor dat de eerste dan zal verschijnen.

Als ZeniMax/ Bethesda hun client een beetje beveiligd door bijvoorbeeld de mogelijkheid om zomaar een andere server adres in te voeren in een ini file of iets dergelijks.
maken zij het de private server makers nog een heel stuk lastiger.
Oh, je kunt makkelijk de server communicatie via een aangepaste EXE file ergens anders heen leiden. Ik zie niet hoe ze dit echt goed beveiligd krijgen.

Private servers hebben als zwakte dat de makers van die software niet de code (of zelfs compiled software) hebben van de server kant. Om een goede private server te maken moet je dus zelf alles namaken. Bij games als Ragnarok Online ging dat nog wel, maar voor WoW heb ik nog geen private servers gezien waar je een beetje fatsoenlijk op kunt raiden/dungeoneeren.
Multiplayer zou leuk kunnen zijn in een elder scroll omgeving, maar ik zie dit dan zelf niet meer dan co-op.

Het prachtige aan de elder scrolls serie vond ik zelf altijd dat je vaak de mogelijkheid hebt je omgeving in zekere mate te beinvloeden zodat het jouw resultaten van quests en manier van spelen reflecteerd. Het mooie vond ik ook om dan met een vriend te vergelijken wat hij zoal voor elkaar had gekregen.

Ik vind het daarom ook jammer dat er meteen een MMO van gemaakt gaat worden, naar mijn idee wordt van elke redelijk succesvolle rpg de laatste tijd al een MMO gemaakt. Die MMOs missen ook nog eens vaak de unieke touch die jij als "held" aan de wereld kan geven, omdat iedereen de "held" is.

Ik had liever gezien dat er een aankondiging was dat in de volgende elkder scroll een mogelijkheid tot co-op zat.
Natuurlijk word er veel illegaal gespeeld dat gebeurt bij elk spel waar hoge verwachtingen worden aan gesteld maar een echt fan zal het ongetwijfeld kopen
Ik zal laatst de wereldwijde verkoopcijfers van Skyrim.
Iets van 6+ miljoen x-box versies verkocht. 4+ Miljoen ps3-versies. En 2 miljoen pc-versies.

Daar komen de steam verkopen nog bij. (Valve publiceert bijna nooit de verkoopcijfers van Steam. Maar dat deden ze wel voor Portal2. Toen bleek dat er meer Steam versies van Portal 2 waren verkocht dan gewone retail versies (game op een dvd)). Ik denk dat we dan kunnen aannemen dat er ergens tussen de 1 en 3 miljoen Skyrims via Steam verkocht zullen zijn.

We zitten dan op een totaal van rond de 15 miljoen exemplaren van Skyrim verkocht !

Ik denk dat Bethesda niet mag klagen.
Leuk, maar het zal waarschijnlijk nog een tijd duren voordat het uitgebracht wordt.

Zolang het spel innovatief genoeg is zal ik het spelen.
Expected release date: ergens in 2013.
De eerste release, ja...

Ik hou zelf ook wel van TES, maar het is nou niet zo dat ze een goeie track record hebben qua bugs. Er zaten bij elke TES-game wel potentieel gamebreakende bugs in de eerste release, die ze vergeven zijn vanwege de gigantische scope van elk TES-spel.

Ik zou er niet al te hoog op inzetten dat de eerste ervaring bij een TES MMO een plezierige ervaring zal zijn... Zal nog wel een jaartje overheen gaan.
De eerste release, ja...

Ik hou zelf ook wel van TES, maar het is nou niet zo dat ze een goeie track record hebben qua bugs.
Om nog maar te zwijgen van gameplay balance issues, wat bij MMO's in het algemeen toch al een probleem is.

In een single player game kan je er nog mee wegkomen, maar in een MMO wil je echt niet triviale exploits waardoor spelers bvb hun intelligence kunnen boosten tot een paar miljoen, of armor tot praktisch oneindig kunnen upgraden.

Maar misschein wordt deze MMO wel gemaakt door een heel ander dev team dan het team dat de TES serie maakt (waarvan het core team al 100 jaar onveranderd is en die kennelijk ook niet veel leren van fouten die ze hebben gemaakt).
of je doet het gewoon niet zoals ik, ik heb gewoon de max armors etc gebruikt, al dat gedoe met 100 potions drinken en dan een idioot sterke armor te krijgen is overbodig. Op hard was het niet eens zo moeilijk spel.
Daarbij heb ik eigenlijk weinig echte bugs gehad in skyrim, op de soms wat aparte spawns van npc's etc. Fallout 3 was daarmee een stuk erger.
Maar zolang het een goed spel is, dezelfde immersie van de TES games heeft, gaat dit wel een gaaf spel worden.
Ik hoop dat ze stand kunnen houden tussen het huidige MMO geweld. Hun single-player Elder Scroll games zijn geweldig en die koop ik altijd ongezien, MMO is andere koek.
Mee eens. Ik vind het juist fijn dat ik singleplayer kan spelen en niet afhankelijk ben van andere gamers. Het grootste struikelblok vind ik dan persoonlijk de maandelijkse fee of ze zouden een guildwars achtige constructie moeten maken. Anders blijf ik bij de single player modus!
Ik zou die MMO alleen al spelen vanwege het verhaal en omdat ik al die andere provincies eens zou willen bezoeken, zoals Elsweyr en High Rock, sowieso Hammerfell. Om te grinden tot de maximale levelcap, no thanks.
Inderdaad... Het zou echt gaaf zijn als in deze MMO alle provincies te bewandelen zouden zijn.
Niet alleen de bekende Skyrim, Cyrodiil en Morrowind, maar ook de rest...
(Zou ook mooi zijn als ze die provincies als DLC of expansion aan Skyrim zouden hangen :D)
ESO (Elder Scrolls Online) word niet gemaakt door het zelfde team als Skyrim.
Als het net zo'n knaller word als Skyrim zelf dan hebben ze een grote potentie om er heel groot succes van te maken, ook al ken ik het spel Dark Age of Camelot niet ben ik zeer benieuwd wat Matt Firor er van gaat maken

/edit ik denk dat dit toch wel op het begin(en misschien later ook wel) veel mensen gaat aantrekken aangezien er veel fans zijn van de Elders Scrolls zullen mensen toch wel benieuwd zijn want zelf ben ik ook wel een "fan" van Elders Scrolls dus ik ga het wel proberen zodra het uitkomt ;)

[Reactie gewijzigd door koekain op 4 mei 2012 09:59]

Ik denk nog altijd met weemoed terug aan Dark Age of Camelot, het spel had volgens mij de beste classes die ik ooit in een MMO ben tegengekomen, om van de RvR maar te zwijgen. Eigenlijk moet ik 'heeft' zeggen, je kan het nog altijd spelen - misschien ga ik dat nog wel eens doen ook :)
Laten we hopen dat het wat wordt. Ik heb er een hard hoofd in, DAOC was erg goed, maar rond deze tijd werkt een MMO als dat niet meer (Zie WAR). (Dit is pure speculatie omdat de man achter daoc hier aan werkt).

Dat alles er in zit vind ik wel erg interesant, heb alleen Skyrim en Oblivion gespeeld, dus de mogelijkheid om andere gebieden te verkennen zou geweldig zijn. Alleen hoop ik dat het een combat system zoals Tera of GW2 krijgt. Een game zoals dit zou gewoon niet goed werken met een statisch combat systeem zoals SWTOR/WOW (Ja ik heb allebei gespeeld)
Grote kans dat het niet veel nieuws doet in MMO land en het van geen meter als een Elder Scrolls game zal aanvoelen. Maar ja, MMO is nog steeds een soort toverwoord voor instant-hype :')
Ik vraag me ook af hoe ze zich willen onderscheiden.

Het genre van TES is natuurlijk heel erg standaard, en zie je al bij tig games terug
Heb me altijd al is afgevraagd hoe het is om elder scrolls te "co oppen". Zo te zien gaat het er over enkele jaren dan eindelijk van komen :)
Top!
Ik vind Co-oppen persoonlijk toch wel wat anders als een MMO

Bij co-op zie ik een singelplayer game die je met ze meerdere kan spelen
een MMO is gewoon samen monsters slachten
Ja vandaar de aanhalingstekens. Het is ook niet letterlijk hetzelfde.
Hopelijk is het concept goed dat het idd niet een "samen lekker monsters slachten" game wordt ;)
Ook mooi dat ze meteen een Mac OS X client aankondigen.
Dat gebeurt naar mijn idee nog echt te weinig (kudo's voor Blizzard en CCP Games).

En om de flamewar voor te zijn, ik heb gewoon geen zin om nog Windows te installeren en te onderhouden enkel om een MMO te spelen.
Met Windows spelen doe ik op werk wel (ben systeembeheerder van diverse Microsoft producten).
CCP heeft helemaal geen Mac client, dat is de Windows versie in zo'n walgelijke Cider wrapper die ze binnen 5 minuten uitgekakt hebben.

Aangezien Hero Engine geen OS-X ondersteund vrees ik dat dat hiermee ook zal gebeuren. Not native is no sale, je doet moeite voor een port of je doet het niet.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 4 mei 2012 12:05]

"je doet moeite voor een port of je doet het niet."

LOL,.., dat moet je vooral tegen Beth roepen..
Ugh nee hè... Het einde van de Elder Scrolls serie zoals we hem kennen (en waar we van houden).

Weer een generieke MMORPG erbij.

Laten we hopen dat de game op z'n minst in first person is zoals Elder Scrolls hoort te zijn.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 4 mei 2012 09:57]

Hoe kan je dit nu al zeggen? Voor zover ik weet is er nog niks bekend over hoe de gameplay eruit gaat zien :?

Ugh nee hè... weer iemand die zonder ook maar 1 feit iets uitkraamt.
Weer iemand die zonder ook maar één feit, iets uitkraamt.

Je weet gewoon helemaal niks van dit spel af, dus wacht objectief af. Lijkt me vrij logisch dat op een gegeven moment iets of iemand de traditie van standaard MMO's verbreekt. Ik denk persoonlijk dat Bethesda een erg geschikte kandidaat is dat te doen. We zullen zien!
"Hoe kan je dit nu al zeggen? "

Wat je alvast kunt zeggen is dit:
-MMORPG's kosten meer geld dan dat ze waard zijn. Je betaalt maandelijks voor iets dat eigenlijk helemaal niet op externe servers hoeft te draaien. Ik bedoel, come on, een paar characters, een handjevol stats en je hebt een instance. Mijn telefoon kan zo'n server draaien. De content staat gewoon lokaal bij de clients dus je hoeft alleen suffe informatie door te sturen (player 12 heeft op spell 10 geklikt) en een suffe stat check te doen (random getal voor aanval * sterkte / verdediging ofzo). Dat is allemaal echt heel heel weinig informatie om te verwerken. Dan zijn alleen de 'hubs' echte mmo gedeeltes waar echt veel mensen tegelijk op 1 instance aanwezig zijn. Maar daar gebeurt verder geen moer qua gameplay. Het is een veredelde chatbox. :/ Niet iets om maandelijks 10+ euro aan uit te geven. Ze lopen echt letterlijk binnen op die abbo's. Al eens de omzet van Activision-Blizzard gezien? 1e kwartaal 2011 1.5 miljard. Winst? 1e kwartaal 2011 500 miljoen(!!!) Allemaal (nou, goed dan, bijna allemaal) abbo geld van WoW. Die gasten lopen echt binnen op het MMO model.

-MMORPG's staan of vallen bij het successvol uitbuiten van de vrije tijd van de gebruikers.
Een MMO heeft dus enorm veel baat bij nutteloze filler om de gebruiker verslaafd te maken en te houden.

-MMORPG's zijn qua gameplay en qua graphics altijd minder dan niet-MMO's. Beide zijn generieker. Meeste MMO's zijn gewoon een grindfest waar je een abbo op neemt. Weinig variatie (of veel herhaling, wat je wilt). Alle 'lekkere' dingen liggen net te ver uit elkaar en je moet altijd door een saai/minder leuk stuk om bij het leuke te komen.
Dit is overigens een methode om je verslaafder te maken, je wordt verleidt maar het leuke/lekkere wordt uitgesteld. daardoor ga je extra veel verlangen naar het leuke en wordt dat verlangen omgezet in neurotische trekjes van het moeten halen die uiteindelijk uitmonden in een ondergevoeligheid voor de leuke dingen waardoor je nog meer je best gaat doen om die vaker tegen te komen.

-MMORPG's hebben een lage contentdichtheid. Dit wordt gedaan om enorme werelden te simuleren. Helaas is de wereld dan ontzettend generiek en/of leeg.
Bethesda games hebben dit al grotendeels in zich, hoe gaat het worden als de wereld opeens 10x groter wordt? Back to Everquest? Valley of the infinite sand dunes?
-GAAP-

-MMO's hebben veel generieke filler. (hark hark hark, upgrade upgrade upgrade, hark hark hark...)
Ik kon in Skyrim redelijk bij het verhaal blijven en kon gewoon quests afgaan zonder tussentijds te moeten grinden voor level ofzo.
Maargoed, dan had ik het spel ook in zo'n 100 uur uitgespeeld.
En dat is een spel waar ze jaren aan gewerkt hebben.
Wat gaat er gebeuren als ze ongeveer net zoveel resources (zelfde orde van grootte) gaan stoppen in een veel grotere wereld waar mensen mischien wel 1000en uuren in gaan steken?
Daar is natuurlijk maar 1 oplossing voor en dat is filler.
Anders is het financieel onmogelijk om zo een grote wereld tot stand te brengen.

Vergeet niet dat MMO op de eerste plaats een verdienmodel is.
Daar zijn dan 2 submodellen van, met en zonder abbo.
Met abbo krijg je in princiepe alles, maar moet je er letterlijk voor werken en dat kost tijd. En die tijd gaat ook nog eens af van je maandelijkse abbo. Je betaalt dus om te mogen werken voor leuke dingen in het spel. En vaak is de beloning iets in de vorm van een andere kleur van je naam of een getal dat hoger wordt.
Dat is dus eigenlijk een hele slechte deal, dat betalen om te werken voor lucht, en daarom is het belangrijk om de gebruikers verslaafd te krijgen. Anders kun je die abbo's nooit zo lang blijven slijten.
Daar zijn dan weer hele studies op gedaan en komen daar modellen uit als '1x per uur een kleine beloning, elke 3 uur een iets grotere beloning en elke dag een grote beloning' waarbij er wetenschappelijk is vastgesteld dat een X percentage van de gebruikers verslaafd raakt (precies zoals de psychologische werking van een gokmachine, getimede beloningen).

Het ander model is Free to Play
Daarbij draait het niet om abbo's maar om begeerlijke (of zelfs nodige) spelvoorwerpen waarvoor linksom of rechtsom betaald moet worden.
Dit is iets lastiger dan met de abbo's omdat je de mensen verslaafd moet maken voordat ze bereid zijn geld te overhandigen.
Hierbij worden ook andere technieken dan verslaving ingezet, zoals peer-pressure.
Je speelt met wat mensen samen en opeens blijkt dat iedereen dat ene zwaardje heeft waarmee je de vijand makkelijk kunt verslaan. Behalve jij. Door jou is de battle verprutst en jij telt dan niet meer mee en je denkt dat mensen op je neerkijken. Dat is voor een X percentage spelers aanzet om het zwaardje te kopen.

Overigens, als je vindt dat je niet verslaafd raakt aan dit soort spelletjes en ook ongevoellig bent voor peer pressure dan ben jij niet de doelgroep!
Al dit soort firma's (van sony tot zynga, van blizzard tot CCP) doen het voor de kleine groep fanatiekelingen die exorbitant veel investeert in de game.

Al met al denk ik niet dat het mogelijk is om een zuivere MMO te maken.
Aan de ene kant moet je een enorme wereld maken die je toch nooit zinnig kan vullen.
Aan de andere kant moet je mensen verslaafd houden om met die enorme van content ontdane wereld weg te komen.
Uiteindelijk blijft er een schralere ervaring over die je dan wel kunt delen met heel veel andere mensen.
Doordat het een prequel is van de vorige Elders Scrolls Spellen kan me nog gewoon singleplayer games maken die hierachter spelen. Dus geen paniek :)
Het fijne aan een single player game is dat het niet 'hoort te zijn'. 1st, 3th, plain, modded, casual, freakkie.. Met een MMO krijg je pas interactie en standaarden wat hoort ;)
Ben benieuwd of ze de huidige engine gaan gebruiken en uitbreiden, of dat ze met een nieuwe engine aankomen. Lijkt me dat er behoorlijk nog gesleuteld mag worden :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013