Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 98, views: 33.473 •
Submitter: Phr34k

Klanten van KPN met een Samsung Galaxy S II die onlangs de software-update voor Android Ice Cream Sandwich installeerden, klagen over instabiliteit. KPN heeft inmiddels de problemen onderkend en raadt af de update te installeren.

Gebruikers op GoT melden al geruime tijd dat zij problemen hebben na het installeren van de ICS-update, waarvan de uitrol enige tijd geleden begon. De Galaxy S II kan na installatie veelvuldig last krijgen van crashes. Sommige gebruikers hebben aangegeven dat een factory reset de problemen kan verhelpen, maar dit helpt niet op alle toestellen. Het is wel mogelijk een andere versie van de rom te installeren. Hiervoor is de tool Odin nodig. Klanten die de officiële update hebben geïnstalleerd, kunnen bij KPN terecht voor een downgrade van de software.

KPN raadt zijn gebruikers af om de update te installeren, nadat er vele klachten bij de telco binnenkwamen. Volgens KPN is Samsung bezig de problemen te verhelpen en is de uitrol van de nieuwe software tijdelijk stopgezet. KPN voorziet Galaxy S II-gebruikers van een afwijkende versie van de ICS-rom dan andere telco's. Het komt vaker voor dat providers software-updates in meer of mindere mate zelf aanpassen: hierdoor kan software van branding worden voorzien. De LP9-versie die door KPN wordt uitgegeven lijkt voor zover bekend de enige te zijn die voor problemen zorgt.

Het lijkt erop dat de problemen zich alleen voordoen bij klanten die gebruikmaken van het KPN-netwerk: daaronder vallen ook klanten van dochterbedrijf Hi. Klanten van T-Mobile en Vodafone hebben vooralsnog geen problemen gemeld.

Reacties (98)

Ik heb geen update uitgevoerd mede omdat ik verhalen hoor, dat de telefoon trager wordt en meer batterij verbruikt.

Offtopic: Vanavond de aankondiging van de Galaxy S3!! :9
Oh kheb kpn met de sgs op ics. Voor mij oogt alles een stuk sneller hoewrl die al snel was. Ook heb ik totaal geen problemen met ics.. ligt het niet aan de productie datum dat er een reeks nie goed is??

Edit: ah wellicht omdat mijne unbranded is?

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 3 mei 2012 15:26]

Je kunt ook prima de XEN versie van ICS installeren op een KPN branded SII toestel. Maakt in de praktijk weinig uit omdat KPN vrijwel niets aan de rom toevoegt. Het werkt op mijn KPN SII in elk geval al een tijdje prima. Update moet dan wel met Odin ipv Kies, omdat Kies enkel KPN updates aanbiedt aan KPN toestellen.

Ik vindt ICS op de SII een prima update t.o.v. Gingerbread; hoewel er geen substantiele vernieuwingen zijn heeft het een frissere look&feel. Batterijtijd is prima/verbeterd en de telefoon is zeker niet trager geworden, al is het lastig te achterhalen of dat nou door ICS of door de full wipe gekomen is. Niet in de laatste plaats; de spontane reboots van GB 2.3.6 behoren sinds de update naar ICS tot de verleden tijd. :Y)

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 3 mei 2012 15:47]

Ik ben benieuwd, heb je de SGS Galaxy i9100 of i9100G? De G variant wordt minder warm maar is wel trager met ICS voor zover ik weet.

Zie hier; http://www.digitalversus....100p-vs-i9100g-ap843.html

Voorheen werd de 9100G niet in NL verkocht, maar sinds een redelijke tijd steekt 'ie toch de kop op overal.
De G variant wil je liever niet hebben. Voor de zelfde prijs hardware die minder goed is.
Ik weet niet of je opmerking specifiek voor de KPN variant geldt, maar in mijn geval is het zeker niet waar (unbranded telefoon, Vodafone abo).

Ik merk qua snelheid geen groot verschil, alles lijkt iets vloeiender, maar dat kan ook verbeelding zijn. Vwb de batterij: deze gaat echt merkbaar langer mee sinds de update. Bij mijn gebruik: van ca anderhalve dag (onpraktisch, dus toch bijna iedere dag opladen) naar makkelijk 2 dagen.

Ook hoef ik WiFi en 3G 's nachts niet meer uit te zetten om te voorkomen dat tientallen % van de battery power worden opgepeuzeld...
Nadat ik 'm update was die inderdaad trager en veel meer batterijverbruik (pakweg 5-8 uur tops op n volle accu; zonder 'm te gebruiken).
Factory reset gedaan en backups teruggezet, nu haal ik makkelijk weer 2 dagen (met gebruik) en voelt minstens net zo snel aan als voorheen.
De telefoon wordt ook noge eens trager van ICS.
Op de non provider versie worden de mensen om me heen alleen maar blij van deze update
Stock ICS (Cyanogen 9) draait als een zonnetje!
Precies. Als ik de fabrikanten was zou ik voor de updates enkel standaard android aanbieden en alleen op nieuwe toestellen de eigen interface. Ik snap niet dat ze daar zelf nog niet opgekomen zijn. Want het scheelt ze bakken met werk en hopen problemen en het maakt het uitrollen van updates een stuk sneller.

De eigen interface dient vooral om het toestel verkocht te krijgen en is dus voor de updates niet echt meer nodig. Aangezien het vaak tot problemen en vertragingen leidt is het ook niet echt een reclame voor de fabrikant, maar eerder een ergernis die mensen er toe doet besluiten voortaan iets anders te kopen.

Daarom lijkt het mij veel logischer om alle updates standaard Google te maken en de klant te waarschuwen dat hij de eigen interface elementen verliest als hij update. Dat zal de klanten die updaten in 99% van de gevallen worst zijn, zelfs blij maken, omdat de mensen die updaten bijna altijd tweakers zijn die sowieso de standaard versie prefereren.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 3 mei 2012 15:06]

Het gaat hier niet om aanpassingen van de fabrikanten. Het gaat er hier om dat de providers de reeds door Samsung aangepaste versie, zelf ook nog eens aan willen passen. Het gaat hier om een probleem met de KPN versie, niet met de Samsung versie an sich.
Zeker, maar dat doet aan het argument toch niet af. Als Samsung zelf een ook onaangepaste versie met de juiste drivers ter beschikking stelt kan het het veel sneller en denk ik dat de providers met hun aangepaste branded versies op het dak kunnen gaan zitten.

Voor Samsung maakt het niet veel meer uit als ze eenmaal het toestel hebben verkocht. De Telco kan nog steeds zijn branded versie aanbieden aan de gebruikers, en jammer voor degenen die niet beter weten en deze meuk installeren.

En je tante van 60 gaat geen update doen, die weet niet eens wat een update is durft niet op OK te drukken als ze niet snapt waar het om gaat. En je tante van 60 koopt die telefoon ook alleen maar omdat de verkoper of familielid zegt dat het een goede is, en vindt elke wijziging in de interface ook de verbeteringen van de nieuwe versie alleen maar lastig omdat ze dan weer opnieuw moet wennen. Bovendien zal je toch echt zelf bij de fabrikant moeten downloaden want de provider zal zijn eigen meuk willen slijten. Trouwens tante van 60, ik zou de meeste jongeren ook niet hoger inschatten hoor. Ze lijken heel handig met chatten en zo, maar de kennis van de meesten is echt skin deep.

Dus mijn argument staat. Fabrikanten biedt eindelijk eens een keer stock versies van Android aan. Dat kan snel en dan kan je er vervolgens rustig een jaar over doen om branded versies te maken. Ik weet zeker dat de meeste updaters er weinig behoefte aan hebben. Die leuke interface vertraagt de boel alleen maar en de nieuwe versie maakt doorgaans de telefoon ook weer trager. De gebruikservaring en klanttevredenheid wordt er alleen maar minder door en dat wil je juist voorkomen.

Ik vraag me zelfs af of de telco's daar ook niet beter mee af zijn. Immers de meeste mensen updaten toch nooit en blijven hun branded zooi toch wel gebruiken. Die wel updaten zien het als een behoorlijke nadeel steeds die branded meuk te moeten accepteren. Die klanten wil je toch ook tevreden houden? Dit soort update problemen doet de de telco meer kwaad bij de updaters dan de branded zooi goed doet.

Dus gewoon gezond verstand gebruiken, ergernis bij klanten voorkomen, en jezelf geld en kosten besparen en gewoon stock android updates leveren. Is heel normaal overigens. Als ik een scanner/printer van HP koop krijg ik ook een hoop extra software, sommige nuttig, maar ook veel meuk. Maar bij de updates voor een nieuw OS zit dat er gewoon niet meer bij, dan zijn het vrij kale drivers.

Het is voor de fabrikanten de telco's nog een leerproces, ze weten nog niet goed wat de klanten willen. In het begin wilden sommigen helemaal geen updates leveren, nu begint het redelijk standaard te worden. Ik denk dat er wel een moment komt dat ze ophouden elke update op te kalefateren, want het levert ze vooral negatieve publiciteit op. En nee, je hebt geen recht op een update en ook daarom geen recht op een update met schil.

Als ik fabrikant of Telco was dat zou mijn hoofdbelang zijn dat het toestel na de update nog fatsoenlijk snel en betrouwbaar werkt, want anders hangen er weer hopen gefrustreerde mensen aan de helplijn. Ik zou niet eens praten over updates, want daar heb je geen enkel belang bij. En als mensen er toch naar vragen? Dan verwijs je ze door naar de fabrikant en laat die een stock update leveren en zegt erbij dat de gebruikerservaring niet gegarandeerd is maar de garantie er niet door in gevaar komt. Keep it simple.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 3 mei 2012 18:17]

Maar is dat niet juist 1 van de voordelen voor de fabrikanten wat ze hebben met Android?
Dat ze het zelf aan kunnen passen?
Zodoende kunnen ze extra functionaliteit toevoegen wat een consument wellicht overhaalt hun telefoon te kopen in plaats van die van de concurrent.

Bljkbaar voegen de telco ook nog eens extra's toe ten behoeve van branding.

Voor de consument zou het in ieder geval wel beter zijn als Google de updates verzorgt of dat de fabrikanten of telco's er niet met extra's tussenzitten.
Buiten deze problemen zou het updateproces ook versnelt worden.
Dus je tante van 60 koopt een Samsung omdat het zo lekker werkt (voor haar), krijgt een update die jij natuurlijk voor haar installeert en vervolgens ziet alles er anders uit? Zal de klant bij van worden
Er zijn juist mensen die een toestel kiezen *vanwege* de fabrikant-eigen interface. Die weglaten om een update zou niet worden geaccepteerd.

Ik wil Android zo kaal mogelijk. Toegegeven, Touchwiz voegt een paar handige dingen toe op de Galaxy Tab, maar ze zijn in Android 4 overbodig geworden..... Nieuwere versies van Android maken eigen interfaces, en ook veel apps in je telefoon te bedienen (Extended Controls, bijvoorbeeld) meer en meer overbodig.
Inderdaad, ik draai CM9 op mijn Galaxy S(1) en dit draait veel sneller dan de oude 2.3.6 Samsung ROM. Maar ik moet wel zeggen dat hij soms 's nachts vastloopt en dat de batterij nu maar 1 dag ipv 1.5-2 dagen meegaat. Geen onoverkomelijke problemen voor mij, gezien de ervaring tijdens gebruik veel beter is nu.
Stock ICS (Cyanogen 9) draait als een zonnetje!
Leuk voor die 1%-2% van de gebruikers die dergelijke ROMs installeren maar het gaat hier toch om de update versie.

[Reactie gewijzigd door hAl op 3 mei 2012 15:14]

De unbranded ICS update geeft wel degelijk betere prestaties t.o.v. 2.x, zeker in versie 4.03/4. Dit geldt dus voor de Google (unbranded) versie, maar ook de Samsung versie (in het geval van een galaxy s2). Pas toen KPN ook nog eens aanpassingen maakte kwamen deze problemen naar boven. Er zijn dus zat gebruikers die zonder custom roms ook prima van de betere prestaties van ICS kunnen genieten.
Ik merk het, maar in 4.0.3 nog niet helemaal, maar sinds 4.0.4 wel, en Samsung heeft ook versie 4.0.3. En verbaast me niks als kpn er iets in wil om data te analyseren.
Dit is nu net het probleem bij een provider versie van een smartphone, Vodafone, KPN en T-Mobile hebben er alle drie een handje van om op succes volle smartphones hun eigen software mee te leveren. Dat is net als in dit geval met KPN een veelal licht aangepaste versie van het standaard model met een aantal KPN (of andere provider) apps.

Vaak loop je als consument achteraan wanneer er een update uitkomt voor je telefoon, het is algemeen bekend dat een providers rom pas na de stock toestel rom berschikbaar komt.

Laat staan dat de kans op fouten zoals nu met de Samsung Galaxy II/KPN toestel combunatie dit ook geeft.

Mijn advies, indien je een telefoon rechtstreeks bij een provider aanschaft vraag altijd om een non-branded versie. Kunnen ze je deze niet leveren en je wil toch het betreffende toestel, kijk eens op internet bij een onafhankelijk webshop die aangeeft dat ze non-branded toestellen leveren. Veelal tegen de zelfde prijs al direct bij een provider maar met het gemak dat je niet aan provider software vast zit.
Bij mij lijkt m'n telefoon juist sneller en soepeler.
Ik zit bij Telfort en heb helaas ook last van instabiliteit. (ook KPN dochter?)
D.w.z. mijn telefoon gaat af en toe gewoon helemaal uit. Nog erger dan het spontane rebooten van de vorige update dus.

Ik ben er inderdaad ook klaar mee en ga aan de custom rom. Jammer want op zich was ik met de Samsung firmware samen met Go launcher erg tevreden...

Ik heb de neiging om voor Cyanogen Mod te gaan of heeft iemand nog een goede tip speciaal voor de S2?
Heb je dan ook de LP9 versie of een andere? Ik heb LP7 en echt nergens last van.
Ik heb inderdaad LP9...
Voluit voor geinteresseerden:
Kernel:
I9100XWLP9-CL378442
dpi@DELL166 #3


Buidnummer
IML74K.XWLP9

[Reactie gewijzigd door interslet op 3 mei 2012 16:37]

Zojuist kreeg ik een update aangeboden (over the air).
Vooralsnog is m'n telefoon nog niet uitgevallen. Afwachten en hopen dat het hiermee is opgelost.

Nieuwe buildnummer:
IML74K.XWLPD
Kijk hier eens naar.... clean als een Whistle en zit (kijk nu naar accu gebruik) 9 uur alles aan zonder wifi - 80 % batt.

[ROM][AOSP][4.0.4][IMM76I][01-05-12] F1 GalaxyNexus| Pure Galaxy Nexus Experience

Is dus een rom die van Google voor de Nexus is en draaid op de SII.
Dat heb ik ook. Heb een unbranded toestel, wel KPN abbo overigens.
Toestel reageerd trager, gevoeligheid is een stuk minder. Input met typen is slechter, batterijverbruik dramatisch.

Ga denk ik maar terug naar 2.3 waar ik totaal geen problemen mee had.
Ik heb het als ik thuis kom en hij wil overschakelen naar de WIFI (gebeurt niet altijd trouwens). Toestel wordt heel warm reageert nergens meer op, batterij loopt heel snel leeg.

Als ik hem daarna reset is er weer niks aan de hand. Snel hopen op een update.

Vriendin met hetzelfde toestel alleen via vodafone heeft nergens last van.
Ik heb exact dezelfde problemen, maar ik zit bij Vodafone. Ik weet niet of ik de enige vodafone klant ben met deze klachten, maar dat lijkt me niet. Ik heb alleen geen zin om te wachten op een oplossing als die al komt ik ga me nu dan toch eens bezig houden met custom rom's. En als ik een nieuw abonnement mag weer terug naar Apple.
Ik heb ook Vodafone en ik heb ook last van bugs. Mijn S2 is ook al een keer gecrasht, na het aanzetten van de WiFi.
Je hoeft niet eens te kijken naar een custom rom, er zijn heel veel officiele roms die gereleased worden maar die providers simpelweg niet doorzetten.
Klopt, maar dan moet je wel met Odin aan de slag en echt zelf "flashen". Ik persoonlijk ga dan meteen voor een andere (custom) rom, als je dan toch bezig bent. Mijn ervaring op dit moment is dat custom roms stabieler zijn dan officiele roms (op basis van Galaxy S en Galxy S2).

Aan de ene kant triest, aan de andere kant zegt het iets over de kwaliteit van de hobbyisten, liefhebbers en open source ontwikkelaars.
Het zijn dit soort momenten dat de openheid van Android weer als groot pluspunt naar boven komt. Ik heb heel lang geweigerd om custom roms op mijn SGS II te installeren, wilde alles origineel houden, maar ben na maanden wachten op de ICS update, die maar uitgesteld blťťf worden toch overstag gegaan, en heb een mooie ICS rom geÔnstalleerd.

Mijn mobiel was alsof ik een nieuwe had gekregen. Veel nieuwe features, en ontzettend veel sneller. Betere Look en geen bugs kunnen ontdekken. Credits voor de CR-bakkers natuurlijk, maar moet je nagaan wat ik voor een ellende had gehad als ik toch nog braaf een maand gewacht had en nu de KPN rom geÔnstalleerd had?

Ik raad alle tweakers dan ook zeker aan om je nog een keer in CR te verdienen. Daarmee zijn bovenstaande problemen ook op te lossen, en het is helemaal niet zo moeilijk als dat het misschien op je overkomt. Flashen is zo gedaan, en als je eenmaal een custom recovery hebt, is het in het vervolg nůg makkelijker om heen en weer te flashen tussen verschillende roms, ook weer gewoon terug naar de officiŽle Samsung ROMS!

Edit: Pardon?! Ongewenst? :?

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 3 mei 2012 14:44]

Het is een voordeel van Android, maar tegelijkertijd belachelijk dat je uberhaupt moet flashen om in dit geval gewoon echte problemen op te lossen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 3 mei 2012 14:56]

Wat wou je anders doen om telefoonproblemen op te lossen? Bidden aan de CEO van de fabrikant?
De telefoon niet kopen en voor een andere provider gaan die de boel wel snel update?
Die providers zijn er niet. Je moet gewoon indien mogelijk proberen niet afhankelijk te zijn van een provider. Dus gewoon je telefoon niet via een provider kopen. Of, als je daar aardigheid in hebt, dus zelf een andere onafhankelijke firmware erop zetten zodat je niet meer op providers hoeft te wachten.
Wat wou je anders doen om telefoonproblemen op te lossen? Bidden aan de CEO van de fabrikant?
I pray to no man. Maar ik neem aan dat je het bedrijf in kwestie kunt emailen? Even los van het principe dat ze zo'n grote update goed hadden moeten (laten) testen. Samsung doet er soms maanden over (bij bluray spelers heb ik zelfs een jaar moeten wachten tot er een firmware update uitkwam die problemen oploste) om een nieuwe versie uit te brengen, wat opzich helemaal geen probleem is, mits daar ook getest wordt. Kwaliteit mag best tijd kosten, dat lijkt me heel realistisch.
Unbranded telefoons kopen.
Tjah, anderzijds is het argument weer net zo solide (vanuit een ander perspectief) als iemand stelt dat het verdiepen in CR (ergo het voordeel van openheid) enkel noodzakelijk is omdat juist door deze openheid brakke roms op de markt komen.
Precies hierom maak ik gebruik van non provider toestellen.
Er zitten alleen maar nadelen aan de provider toestellen.
het gaat hier om provider firmware, daar staat de telefoon los van.
heb zelf ook een S2 van KPN, maar daar draait lekker een CM9 variant op.. probleemloos :)
Ik wil niet bluffen maar er is al een grote tijd goede stabiele 4.0+ roms te krijgen. Alleen moet je er even hoor gaan zitten. (Rooten en custom rom erop).

Wel slecht dat het niet goed getest is van te voren door KPN.
Ik wil niet bluffen maar er is al een grote tijd goede stabiele 4.0+ roms te krijgen. Alleen moet je er even hoor gaan zitten. (Rooten en custom rom erop).

Wel slecht dat het niet goed getest is van te voren door KPN.
Uiteraard zie jij de gemiddelde android telefoon bezitter zijn/haar toestel rooten :+

De helft van de mensen die ik ken met een adroid telefoon heeft absolut kein ahnung wat rooten is laat staan de tijd nemen het te doen....
Heb bij mijn vriendin via Odin een russische versie erop geflashed nadat zij een branded toestel heeft gehad van HI, ben blij dat ik dat gedaan heb nu ik dit lees.

Verder natuurlijk een slechte zaak dat een provider denkt de software "beter" te maken met zijn eigen delen erin te stoppen en je deze door de keel te duwen, en dan ook zelf nu toegeeft dat deze update je telefoon niet beter maakt. (Beter of meer functionaliteit natuurlijk)