Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties, 14.413 views •

Valve heeft aan de bŤtaclient van Steam een Remote Download-functie toegevoegd. Dat wil zeggen dat het downloaden van een game via Steam naar de thuis-pc, gestart kan worden vanaf systemen met browser, waaronder mobiele apparaten.

Wie z'n pc aan laat staan met de Steam-client opgestart, kan vervolgens vanaf een ander systeem de games beheren die op deze thuis-pc zijn geïnstalleerd. Deze Remote Downloads-functie is opgenomen in de nieuwste bètaversie van de Steam-client. Het beheren van geïnstalleerde games op de thuis-pc kan vanuit elke browser. Wie inlogt op de website van Steam kan daar de bibliotheek bekijken van games die zijn aangeschaft. Nieuw is dat vanuit de browser de opdracht gegeven kan worden om games te downloaden. Niet naar het apparaat vanwaar de opdracht gegeven wordt, maar naar de pc waarop de Steam-client draait.

De functie is toegevoegd aan zowel de Windows- als Mac OS X-versie van de client. De optie is nog niet opgenomen in de Steam App voor Android en iOS, maar omdat games via elke browser beheerd kunnen worden, kan de Remote Downloads-functie toch via mobiele apparaten gebruikt worden.

Steam

Reacties (58)

Reactiefilter:-158055+136+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
  • Wake-on LAN
  • Port forwarding
  • RDP sessie
Ik vindt het verassend hoe weinig "tweakers" schijnen te weten van 30 jaar oude technieken, die dit soort zaken al mogelijk maakten toen het internet nog in de kinderschoenen stond.
Wake-on LAN is geen 30 jaar oude techniek. Ik kan me herinneren er voor het eerst van gehoord te hebben ergens eind jaren negentig. Dus waarschijnlijk 15 jaar oud of zo. (Edit: gevonden, IBM alliantie publiceerde de WOL spec in 1997. Precies 15 jaar oud dus).

Port-forwarding 30 jaar oud ?
Port-forwarding is iets dat je doet met NAT. De eerste NAT werd gedaan door een box die PIX heette. En werd gebouwd door een bedrijfje dat Network Translation Inc heette. Dat was in 1994 of zo. In 1995 kocht Cisco NTI.
NAT is dus 18 jaar oud. Geen 30.

RDP (Remote Desktop Sessie). 30 jaar ?
Ik ben geen Microsoft kenner. Maar ik weet wel dat Microsoft niks van IP moest hebben. Ze hadden hun eigen protocollen, over NetBIOS. (Geen NetBIOS over IP, maar NetBIOS rechtstreeks in een Ethernet frame). Begin jaren negentig nog, als je TCP/IP wilde doen op je PC, dan moest je een aparte TCP/IP stack kopen. Pas met Windows 95 of zo kreeg je een gratis TCP/IP stack mee als je een OS kocht.

Ik kan me dus niet voorstellen dat RDP al bestond 30 jaar geleden. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Remote_Desktop_Protocol
RDP werd voor het eerst meegeleverd met WindowsXP. XP is uit 2001. RDP is dus pas 10 jaar in gebruik. En misschien een paar jaar ouder dan dat. Geen 30 jaar dus.

30 Jaar ......
Weet je wel waar we stonden 30 jaar geleden ? Ik niet echt. :p 30 jaar geleden had je nog "poort selectors", met mainframes en mini computers aan de ene kant, die aan de andere kant over 2400 baud async koperdraad verbonden waren met 80x24 groene terminals ! Onze IBM mainframe had BITNet. Dan kon je chatten met Amerikanen ! Maar files over een netwerk sturen ? Echt niet.

22 Jaar geleden werkte is ergens waar we Internet hadden. In heel Nederland waren er toen zo'n 20 sites aangesloten op het net. De helft waren universiteiten. En een enkel bedrijf. Philips, OCE Van de Grinten, Rijnstate ziekenhuis. Heel Nederland was toen verbonden via het CWI (Centrum voor Wiskunde en Informatica). En die hadden een 128 Kbps lijntje naar UUnet in amerika. 128 Kbps, voor heel Nederland. :)

Maar niet 30 jaar geleden. 30 jaar geleden was je al hip als je email over UUCP had.

Historisch perspectief. Opa vertelt .....

[Reactie gewijzigd door gryz op 3 mei 2012 13:22]

Nu nog file sharing toevoegen
En wat te denken van de mogelijkheid om je games op een andere partitie/hdd te installeren. Als je een 3TB hdd hebt is dat niet zo'n punt, maar mocht je graag vanaf een ssd willen spelen, dan is de kans groot dat je op een gegeven moment ruimte te kort krijgt (als je al je spellen geinstalleerd wilt hebben uiteraard!)

Voor mij zou dat een errug fijne optie zijn iig!!! :)
Dat is nu ook al mogelijk, al is het buiten Steam om met symlinks. Zo heb ik een aantal (grote) steam games op mijn HD staan, terwijl de steam client gewoon op mijn SSD staat.
Een beetje goochelen met mklink commando's en de boel verplaatsen naar een ruime HD en je kan weer onbeperkt games installeren. :)

Zie bijvoorbeeld http://forums.steampowere.../showthread.php?t=1138731 voor meer info. OK, een functie in Steam zou de boel inderdaad makkelijker maken, maar het is momenteel niet onmogelijk. Oh ja, mklink wordt blijkbaar enkel ondersteund door Vista/7, als je dus nog op XP zit val je vermoedelijk uit de boot met deze truc.

[Reactie gewijzigd door Psych7763 op 3 mei 2012 13:45]

Dat kan al dmv. een workaround.

Windows XP:
http://forums.steampowere...s/showthread.php?t=664376

Windows Vista & 7:
http://forums.steamgames.com/forums/showthread.php?t=1138731

Er zijn ook een paar tooltjes:
http://www.stefanjones.ca/steam/
http://www.ghacks.net/201...and-apps-to-other-drives/

Maar integratie in Steam zelf zou inderdaad wel fijn zijn...
Het komt niet veel voor, maar ik heb wel ooit situaties gehad waar deze optie bijzonder prettig zou zijn geweest. Leuke ontwikkeling dus!
Het komt eigenlijk bij elke release van een grote game wel voor.
Je kon hem pas downloaden als je thuis was, en met een beetje geluk laat in de nacht spelen.
Nu kun je hem downloaden als je nog op je werk zit, en spelen zodra je thuiskomt.
Voor zover ik weet kun je veel games op steam al preloaden en werkt deze pas na de officiŽle release? (of ben ik nu in de war?)
Dat lijkt me, zoals Navi aangeeft, nogal afhankelijk van je internet aansluiting. Ik heb hier weinig behoefte aan - als ik tegen m'n PC vertel dat ik Skyrim wil spelen dan sleurt het ding met 6 MB/s dat spel binnen, dus ik loop even naar de keuken voor een bak thee en als ik terug kom is hij zo onderhand al klaar met downen. Als je echter net als een kennis van me in de polder woont en nauwelijks 200k/sec haalt scheelt dit gigantisch.
Voor hem zie ik zeker het nut wel. Toen we COD:Blops kochten kon hij pas na twee dagen meespelen vanwege de trage downloadsnelheid en Battlefield 3 was voor hem ook iets wat hij mee ging spelen toen de rest allemaal al twee avonden had lopen oefenen. Als hij dat vanaf z'n werk had kunnen kickstarten had hij zeker een avond eerder kunnen spelen. En, vanwege het pre-release preloaden wat gewoon sneller is dan bij de release omdat de halve wereld het dan tegelijk doet, had hij wellicht gewoon op dag 1 al mee kunnen knallen.

Al met al een handige feature.
als ik tegen m'n PC vertel dat ik Skyrim wil spelen dan sleurt het ding met 6 MB/s dat spel binnen
Ik snap dat je overdrijft, maar met 6GB/s skyrim binnenhalen duurt toch echt wel zo lang dat je er niet op gaat zitten wachten

Dit principe heb ik met Teamviewer wel vaker toegepast, op me werk alvast dat spel downloaden en installeren, en ik kom thuis en kan meteen spelen
Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat het handig is, aan de andere kant is dat nut wel erg beperkt.
Als je op werk/school/onderweg een game hebt gekocht en je bent ongeduldig, dan kan ik me indenken dat het handig is om de download vast aan te zetten.
Nadeel is dat je pc dan dus aan moet staan. Ik vraag me af hoeveel mensen hun thuis pc met steam gestart aan laten staan op het moment dat zij van huis zijn voor een hoeveelheid tijd waarin je een game kan downloaden. Vast niet heel veel. Ik in ieder geval niet.
Als je PC wake-on-lan ondersteunt, hoef je hem in principe niet hebben aanstaan. Op voorwaarde natuurlijk dat een fixed ip-adres hebt of een dynd-dns achtig systeem dat ook een wakeup signaal kan sturen.

Ik heb zelf wel een beetje vragen bij het nut van deze functionaliteit. Je zou kunnen stellen dat bij een grote release, je inderdaad de download remote kan starten zodat je meteen aan de slag kan als je thuis komt. Echter bij dergelijke releases kan je meestal ook het spel preloaden dus dat argument valt gelijk weer weg.
Aan de andere kant heb je met een snelle internetverbinding elk spel redelijk snel gedownload. Zeker als over een paar jaar downloadsnelheden nog een stuk hoger worden. Verder natuurlijk altijd wel beter om de optie te hebben, dus prima actie (weer) van Steam. Moet zeggen dat het een erg solide platform is geworden, gebruik het nu dagelijks!
"Zeker als over een paar jaar downloadsnelheden nog een stuk hoger worden"

En de games ook nog groter zijn.
Dat is best handig als je je op de terugweg van werk/school bedenkt een spel te willen spelen maar geen zin hebt op een download van 10 gb te moeten wachten :)
Laat iedereen z'n PC maar een beetje idle aan staan de hele dag dan?
en hoe wil je em wakker krijgen vanaf internet? gemiddelde consumenten router ondersteund dit nml niet..
Gemiddelde consumentenrouters kunnen portforwarden, dus wake on lan is bijna overal mogelijk. Ook alle PCs die de laatste 10 jaar zijn gebouwd kunnen het.

Het probleem is eerder dat de gemiddelde consument dit niet ondersteunt.
Portforwarding zal niet helpen.

Het pakketje dat over je LAN naar je PC moet worden verstuurd is een broadcast. Nu kun je een broadcast van ver weg versturen. Dat heet een "directed broadcast". Stel je hebt ergens netwerk 160.1.2/24. Dan kun je een pakketje naar 160.1.2.255 sturen. Vanaf de zender zal het als een unicast pakketje worden verstuurd. En als unicast pakketje over het Internet gaan. Pas als het bij je router thuis aankomt, dan zal die router het als een broadcast op je LAN zetten. All-FF mac broadcast address, maar IP address 160.1.2.255.

Ik zie twee problemen.
1) De meeste ISP-klanten hebben slechts een IP-address, en doen NAT. Naar welk directed broadcast address ga je je pakketje sturen ? Ik zie geen mogelijkheid. Sel je zet port-forwarding aan op je router van udp poort 7 of 9 (wat wordt gebruikt voor WUL). Naar je PC. Stel je geeft je PC een fixed IP address (10.1.1.2). Dan gaat je router arpen voor het IP 10.1.1.2. En geen broadcast sturen.

2) Directed broadcasts worden niet op prijs gesteld. Ze zijn fantastische tools om remote networks te flooden. Daarom zetten providers directed broadcasts al uit sinds 1992. (Ik kan het weten, ik had in1992 een applicatie geschreven die directed broadcasts gebruikt. Werkte prima over het Internet. Tot op een dag niet meer).

Ik heb even naar mij Fritzbox gekeken. De documentatie vermeld zelfs hoe je WOL kunt gebruiken ! Je moet over het Internet naar je Web Interface gaan. Dan home network -> lijst van devices -> daar kun je een WOL verzoek naar elk device sturen dat de fritzbox zich kan herinneren.
Maar natuurlijk is mijn web-interface niet te bereiken via het Internet. Alleen vanaf mijn thuis-netwerk. En dat ga ik echt niet veranderen. (Je vraagt er dan om om op een dag gehackt te worden).

Gelukkig ben ik meestal thuis. :p Ik heb geen WOL nodig.
Dat werkt zelden over WAN.
Hmm.. Lijkt een beetje op de optie van Google, in Google Play!
Op zich een mooie optie, maar of het veelgebruikt gaat worden..? Tenzij je natuurlijk een computer aan hebt staan voor je downloads.
Ik zie hiervoor wel mogelijkheden, maar niet bij het standaard gebruik van steam.

Ik laat ook mijn pc niet aanstaan voor het geval dat ik plots de ingeving heb om een spel te spelen. Vaak laat ik ook alles op mijn pc geinstalleerd staan van spellen, ruimte genoeg.

Ik zie de mogelijkheden dan vooral bij de sales die steam heeft. Dan zou ik best mijn pc aan laten staan in die periode. Als ik dan van huis ben en een aantrekkelijk spel komt in de sale dan koop ik het via de website en kan ik gelijk de download aanzetten.
Maar om nou alleen voor dat moment deze functie te implementeren...

[Reactie gewijzigd door hellsau op 3 mei 2012 11:15]

Je kan zeker niet even je mama bellen om te vragen of ze jouw pc wil aanzetten?
Ik ken zat mensen die hun pc niet uitzetten en altijd draait, die kunnen dan wel van de functie gebruik maken.

[Reactie gewijzigd door Macfreakje op 3 mei 2012 15:35]

Super tof, dit moeten ze ook integreren in de iOS app. Zodra je een leuk nieuwtje tegenkomt over een game, app starten, klik en als je thuis komt spelen maar.
wel handig als er een spel uitkomt en je kan niet thuis zijn om de download te starten, steam is een fijn programma en ik hoop dat ze nog veel meer leuke features toevoegen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True