Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 35, views: 12.913 •

Het patent dat Microsoft in 2008 aanvroeg op een draagbare controller waarmee elektrische apparaten aangestuurd kunnen worden via elektromyografie, is toegewezen. De sensor meet de elektrische activiteit van spieren.

Microsoft kreeg van het US Patent & Trademark Office een patent toegewezen op een wearable electromyography-based controllers for human-computer interface, ofwel een draagbare controller die werkt op basis van electromyografie. De sensor kan op basis van de elektrische activiteit van spiergroepen een computer of ander apparaat aansturen, zo luidt de omschrijving van Microsoft. Het bedrijf geeft bij de aanvraag het voorbeeld van een band om de onderarm van een gebruiker waarin sensors verwerkt zijn. Deze meten de activiteit van de gebruikte spieren. De signalen kunnen zowel bedraad als draadloos doorgegeven worden aan een apparaat. Microsoft diende de aanvraag in 2008 al in.

Microsoft ziet de techniek gebruikt worden voor het besturen van games. Zo kan een game als Guitar Hero gespeeld worden zonder dat er een plastic gitaar nodig is, zoals de consolebouwer in 2009 al liet zien. De techniek kan echter ook gebruikt worden om traditionele invoermethodes als een muis te vervangen. Deze kan ook worden ingezet voor het besturen van andere apparaten in en rond het huis, zoals het openen van een autodeur of het bedienen van een muziekspeler. Microsoft benadrukt daarbij dat de sensor gebruikt kan worden terwijl de handen andere handelingen verrichten. Of de softwarereus het patent binnenkort concreet wil gaan gebruiken, is onbekend.

Demo uit 2009 van besturing via electromyography-based controllers

Reacties (35)

AirGuitar Hero :)
LOL

Maar in sommige prothesen (bijv. hand) wordt deze techniek toch al langer toegepast?
Video: Neue High-End Prothesen
Projectje KU Leuven

Het idee is sowieso al minstens zou oud als de bionische man (de man van 6 miljoen) ;)

Het patent is dus eigenlijk IMHO te breed / te generiek.
Krijgen we eindelijk een boksspel waarin ook daadwerkelijk krachtige stoten effect heeft :)
De stroom van de stoot lijkt me hetzelfde alleen de spieren hebben meer capaciteit bij een "krachtige" stoot. Zou wat zijn als body builder een soort hoogspanningszenuwstelsel hebben.
Correct me if I'm wrong, maar zover ik weet wordt de mate van aanspanning van een spier bepaald door het aantal motorische eenheden dat wordt aangestuurd. Als de mogelijkheid bestaat om te bepalen hoeveel motorische eenheden (relatief) worden aangestuurd, zou men dus misschien wel kunnen benaderen hoe krachtig iemand slaat.

Mocht dit mogelijk zijn, dan schept het zeker mogelijkheden voor de "sportieve spellen"
Je vergeet 1 ding: Massa, en dat is waar meerendeel van de slag in boksen wegkomt. De snelheid en acceleratie kunnen door iemand van 30 kg, maar ook door iemand van 120kg worden gehaald. Om maar niet tebeginnen over WAAR die massa zich bevind :P
Sterker nog, hoe lichter hoe sneller, kijk maar naar auto's.
En daarom zou je de controller ouderwets moeten calibreren om als ex-pro-boxer tegen je kleinkinderen te spelen. Calibreren met een klein stootje als max om vervolgens in-game te kunnen slaan als de hulk. :P
Als ik me niet vergis is de frequentie van impulsen wel hoger bij intensere aanspanning van spieren, op een bepaalde manier zoals bij een digitaal signaal. Dat zou in principe wel te meten moeten zijn, al moet je die impulsen dan waarschijnlijk wel op een hoge snelheid kunnen registreren.
Wat als je nu een zenuw probleem hebt , en daar als gevolg een verminderde spierfunctie hebt ?
Zou daarintegen mooi zijn indien er geen merkbaar/meetbaar verschil is , genoeg mensen die een spierfunctie probleem hebben
Een aantal functies die helaas niet kunnen zouden nu dan zonder omslachtige middelen
mogenlijk zijn

En voor een FPS ff spierbal links maken voor een reload
rechts een melee-attack
De dijen voor (niet dat :X ) een jump en/of rennen-lopen toggle
En dat tijdens het neus peuteren , een hand is genoeg voor w,a,s,d

[Reactie gewijzigd door postbus51 op 2 mei 2012 19:59]

ziet er allemaal leuk en aardig uit, maar ik denk toch dat er te veel beperkingen zijn (ook al zal Microsoft dit niet beweren)
Wellicht.

Maar met veel van dit soort dingen is het toch wel het denken in mogelijkheden wat ervoor zorgt dat het verder gebruikt wordt.

Ik persoonlijk zie het wel zitten om (tuin) verlichting bijv te bedienen met een sensorband om, een bepaalde " gesture" zorgt ervoor dat de verlichting aan/uit of gedimmed wordt.
Het is alleen niet heel erg vernieuwend. Ik hoop dan ook dat het patent verder gaat dan alleen 'aansturen van een systeem op basis van ElectroMyography', want dat wordt al gedaan sinds 1940.
Zie Onderzoek naar Electromyography in protheses

Ik begrijp dat het vrij specifiek om electromyography van handgebaren gaat, maar klinkt nog niet als eenhele spectaculaire ontdekking.
alles heeft beperkingen.... om te beginnen de snelheid van het licht.... (daarmee gaan de signalen over het kabeltje/wireless)

Men is hier nog in het ontwikkelstadium; en gaat dus echt nog niet op zoek naar wat er NIET kan, wel naar wat er juist wel mogelijk is...

dis was met de kinect net zo... daarvan kon men ook zeggen, jamaar, we hebben al een webcam, er zijn zoveel dingen die het ding niet kan zoals voetballen, aardappelen schillen, etc etc.. het is te beperkt om innoverend te zijn...
Maar uiteindelijk is de kinect toch innoverend genoeg gebleken want een relatief groot percentage x360-bezitters koopt het voor z'n xbox als optie en zelfs voor andere doeleinden wordt het ding al aangekocht in z'n xbox vorm. Het is zelfs zo populair gebleken dat microsoft voor 'andere doeleinden' nu een aparte sdk enzo heeft uitgebracht zodat mensen aan de slag kunnen met programmeren en uitvinden. Het ding kan blijkbaar véél meer dan dat ze eerst dachten...

Het uitvinden van electriciteit was net zo'n verhaal, men wist niet eens wat men er mee moest doen.... stel je voor dat men toen dacht van ; hier kunnen we echt niets mee doen, dit is gewoon raar blauw vuurwerk tussen twee metalen punten en verder niets .... dan stonden we nog steeds met een telraam te computeren...

(extra info ivm opties: sega is indertijd vaak bijna ten onder gegaan door 'opties' uit te brengen... denk maar aan de segacd, de sega X32 en nog enkele opties die telkens failden met bakken geld die daarmee in rook opgingen... al waren het telkens wel mooie pareltjes van techniek en was sega zo eerlijk naar haar klanten om het zowel voor de eerste als de tweede generatie van haar megadrive console uit te brengen (ander design, opties pasten dus slechts op 1 van beide en moesten dus dubbel worden uitgevoerd om de hele consolebase te kunnen bedienen... je wil je early adopters toch niet in de kou laten staan?)

[Reactie gewijzigd door bogy op 2 mei 2012 17:40]

Ik ben het niet met je eens.
Lol man..

Dus we moeten ook maar niet meer in de auto stappen.. omdat we lui zijn moeten we maar fietsen....

Ach, jij zal ook vast wel geen auto hebben, of elektrische tandenborstel.. of een van de andere gadgets waar ons leven gemakkelijker van word.

|:(

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 3 mei 2012 12:48]

fappen en klikken tegelijk :+
Mooie techniek. Zie een grote hoeveelheid manieren hoe je dit kan toepassen!
Kijk, dit is nu eens een goed patent.
Nu hopen dat ze er een een sociaal verantwoord product bij gaan maken/ondersteunen.

Dit zou voor mensen met bijv. spierziekten een goed hulpmiddel kunnen worden.
Hopelijk dat MS dat ook inziet en zal helpen ontwikkelen ipv slechts verwerken in games.
Bij kunstarmen worden al soortgelijke technieken gebruikt:

“De kunstarmen worden aangestuurd door armspieren die nog wel intact zijn. Die geven de elektrische signalen van je zenuwstelsel door aan de prothese” ( Quote uit artikel kennislink )

Daarom snap ik niet waarom microsoft dit patent gekregen heeft, een van de voorwaarden van een patent is dat het vernieuwend en niet al te zeer voor de handliggend mag zijn.
Echter: in dit geval voegt het draadloze bediening van apparaten toe. Ik zie hier bijvoorbeeld het gebruik van een televisie voor iemand die de normale afstandsbediening niet kan gebruiken. Of een stofzuiger etc.
stembesturing... en hoe wou je met deze besturing opeens wel kunnen stofzuigen ( no offense)
Stembesturing gaat niet lukken met het kabaal van een stofzuiger.

Uit mijn duim (stofzuiger voorbeeld): zit voor een camera + scherm, selecteer de stofzuiger, bestuur ala kinect je stofzuiger door het huis. Stofzuiger heeft 2 onafhankelijke motoren in de achterwielen, en een wifi ontvanger welke de signalen verwerkt en de wielen aanstuurt. Uiteraard geen stofzuiger met slang maar eentje met een zuiggat aan de onderzijde.

Enige signalen die je geeft zijn lijks en rechts + voor en achter. Lijkt me vrij simpel.
waarom da niet zo'n robot dingetje? of hoe heet zoiets ook alweer.... owja een schoonmaakster...

daarbij wie kijkt er tv als je aan het stofzuigen bent... muziek ok kan ik mij nog voorstellen..

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 2 mei 2012 20:54]

Inderdaad, wou net zeggen... die robot kan al zonder aansturing (redelijk) zelf stofzuigen. Alleen blijft een stofzuiger irritant. Ik had ooit wel eens een techniek gehoord waarbij ze het geluid weten te neutraliseren door een tegengeluid te produceren (bij een grasmaaier). Geen idee of dit een hoax was... ik was nog 10 ofzo toen ik het zag op tv.
Ja, en daarom vind ik dat dit patent niet had mogen worden toegekend.
De techniek is er, er zijn toepassingen voor, ergo, niet iets dat via een patent beschermd moet worden.
Ik ben bang, dat elke protesemaker straks M$ moet gaan betalen...
maar ik snap niet dat iets wat al 20 jaar bekent is nu gepatentrooft kan worden
en of de technolgie afgerenmt kan worden door de nieuwe patent houder
ik denk dat dit flink naardelige gevolgen kan hebben voor mense die echt baat heben bij deze technogie bijvoorbeeld proteses

ik ben altijd bang voor patenttrollen net als MS


zit er eigenlijk een patent op een deurklink???
Ik snap ook niet dat een al bestaande techniek die nu gewoon gratis en in het algemeen in de gezondheidszorg toegepast wordt gepatenteerd kan worden door MS.

Zodirect moeten alle patienten die nu reeds van deze techniek gebruik maken en hiervan groot profijt ondervinden in hun handicap opeens geld gaan betalen aan MS.

Lijkt me een zeer slechte zaak. Ik hoop de soep niet zo heet gegeten wordt als hij opgedient wordt....
Wat is er dan al 20 jaar bekend?

Een goed patent is vrij specifiek. Het kan zijn dat Microsoft's methode net even anders is dan de bestaande methode(s). Is dat niet het geval dan kun je het patent ongeldig laten verklaren door prio-art aan te tonen.
Lijkt me iig een stuk beter werken dan al die voice command applicaties zoals Siri... ik heb nog nooit iemand er van gebruik zien maken. Is ook gewoon awkward om op straat tegen je telefoon te gaan praten... Dit zou wat dat betreft een stuk handiger kunnen zijn.
Die voice commands zijn idd meer voor de leuk dan voor het nuttige. Zo probeer ik TellMe nog steeds te laten searchen voor 'a fuck to give' :+ Dit kun je idd veel discreter uitvoeren, waardoor je het wel gaat gebruiken. En het werkt nog eens beter omdat je niet met omgevingsgeluid zit.
Het probleem zit 'm er vooral in dat je sensoren op je (onder)arm nodig hebt, dat is wel weer een nadeel om ermee over straat te lopen (behalve in de winter dan misschien). Maar dit zie ik wel in een 'Kinect Glove' oid zitten, Airguitar Hero is idd een mooie (zie fp)
Dan is het dus aan ontwikkelaars van Microsoft om de sensors erg klein te maken. Bovendien moet hij dan ook nog in mooie verschillende armbanden komen. Als mensen deze sensor de hele dag kunnen dragen als een gewone armband, dan zit er misschien toekomst in dit idee. Als dit niet het geval wordt zal dit inderdaad alleen iets zijn voor in de game industrie, en die zit al zo vol met inovatie's die lichaamsinteractie nodig hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013