Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 16.470 •

Volgens een vertegenwoordiger van Kickstarter haalt slechts een kwart van de games waarvoor via de crowdfundingsite geld opgehaald wordt het gestelde doel. Bij andersoortige projecten ligt dat gemiddelde een stuk hoger.

Door de vele ontwikkelaars die de laatste maanden in het nieuws komen omdat ze geld inzamelen via Kickstarter voor de financiering van een nieuw project, lijkt het of succes verzekerd is, en het geld bijna als vanzelf binnenstroomt. Niets is minder waar, stelt een woordvoerder van de crowdfundingsite tegenover Kotaku. Volgens de woordvoerder zijn gameprojecten juist beduidend minder succesvol. Slechts een kwart van de gameprojecten haalt het gestelde doel en kan dus ontwikkeld worden. Bij andersoortige projecten ligt dat gemiddelde met 45 procent een stuk hoger.

De toeloop op de crowdfundingsite begon toen ontwikkelaar Double Fine ruim 3 miljoen dollar ophaalde voor het maken van een nieuwe adventuregame. Dat bedrag blijkt inmiddels echter uitzonderlijk hoog. Nadien kwam er een inzamelingen voor een remake van Wasteland en een project van de makers van Titan Quest. Schrijfster Jane Jensen haalde geld op voor adventuregame Moebius na een inzameling via Kickstarter.

Voor de remake van Wasteland kwam bijna 3 miljoen dollar binnen, de andere games deden het echter minder goed. Zo haalden de makers van Titan Quest tot nu toe maar 240.000 dollar op, waar ze 280.000 nodig hebben. Ook Jensen kan nog niet aan de slag. De teller staat op 250.000 dollar, waar 3 ton nodig is. Bij Triangle Studios, de Nederlandse ontwikkelaar die een game wil maken rond de Friese held Grote Pier, staat de teller op ruim 2000 dollar, waar 50.000 nodig is. De inzameling van de makers van Titan Quest, en van Jensen en Triangle loopt nog, dus het gestelde doel kan nog gehaald worden.

Double Fine's Tim Schafer haalt geld op via Kickstarter

Reacties (39)

Het is dan ook een soort van gokplatform, je betaald voor iets waarvan je nog niet precies weet hoe het er uit gaat zien, dat kan inderdaad vies tegenvallen.

side-note: moest het Tim Schafer filmpje er alweer onder? Er zijn ook andere middel grote kickstarters, deze jongens zijn al klaar!
Dat is waar, maar dit bericht gaat dus over projecten waarvoor de betaling nooit plaatsvind omdat ze het minimum bedrag niet halen.
Ik doelde ook op het feit dat je niet op iets geheel onbekend gaat gokken, of in ieder geval niet snel en/of met veel geld. (lees nu ook terug dat dat niet lekker uit mijn bewoording kwam)
Als een kickstarter-project het bedrag niet haalt dan wordt er ook geen geld afgeschreven.
Dat is ook niet wat GewoonWatSpulle zegt.
Als een project het gestelde doel haalt en je geld afgeschreven wordt, weet je nog niet wat er gaat gebeuren. Het kan zijn dat degene die het project gestart heeft helemaal niks gaat doen, en jij je geld kwijt bent. Of er wordt wel aan het project gewerkt, maar de uitkomst is niet wat je verwachtte.
Dus het heeft inderdaad wel wat weg van gokken.
Omdat de huidige Kickstarter-hype begon met Schafer en zijn grappige inzamel-filmpjes.
Hoe zit het met andere pre-orders, daar weet je toch ook niet hoe het er precies uit gaat zien... Moet je kijken hoeveel games er sight-unseen worden gepreordered, het komt zelfs wel voor dat een game wordt gepreordered en niet uitkomt. Het kost je dan zeer waarschijnlijk geen geld omdat de betreffende winkel het geld terug zal moeten geven en dat gebeurt niet bij Kickstarter (als het project eenmaal gefund is).

Er worden ook twee dingen door elkaar gehaald, hier gaat het om het financieringsdoel halen, maar waar jij het over heb is of de ontwikkelaar uiteindelijk wel over de brug komt met een (goed) product.
Lijkt me alleen maar logisch toch?

Het geld komt niet zomaar binnen, als jou idee niet goed genoeg is, of niet goed genoeg uitgewerkt is moet je daar ook geen wereld bedragen voor vragen.

Misschien is deze manier van geld ophalen nog wel moeilijker als met de "traditionele" inversteerders, nu moet je honderden, zoniet duizenden mensen overhalen om jou geld te doneren.
Lijkt me niks mis mee toch?

Als je het gestelde doel niet haalt wordt het geld niet geincasseerd dus niemand ondervind er schade van. Tegelijkertijd is het wel een goede manier om interesse in de game te meten.

Kwalijker vind ik de projecten die wel het gestelde doel halen en geld incasseren maar zich vervolgens niet of onvoldoende aan de gemaakt beloftes voldoen.
Ik denk inderdaad dat het grootste probleem niet zozeer zit in projecten die hun doel niet halen, maar eerder in de projecten die wel het "doel" halen in de zin van het gestelde bedrag. Dan begint immers de gok pas echt.

Het is een bekend gegeven dat je bij software ontwikkeling vaak grote overschrijdingen hebt. Als men denkt 1 miljoen nodig te hebben en het blijkt uiteindelijk veel meer te zijn, wat dan? Een half-klaar product lanceren is geen optie. Maar gewoon doorgaan zonder geld werkt ook niet. Hoe dan ook, de deelnemers zijn hun geld dan al kwijt..

[Reactie gewijzigd door mddd op 2 mei 2012 10:33]

Dat kan inderdaad gebeuren, maar dat is natuurlijk nooit het doel, want geen product dat af is, ook geen winst. Ze kunnen daarna nog investeerders regelen, eigen geld gebruiken, of zelfs een nieuw kickstarter project beginnen om de 'rest' op te halen.
Natuurlijk is dat niet het doel maar het gebeurt regelmatig dat de ontwikkeling van een game wordt stopgezet. En dan heb je als Kickstarter "backer" dus wel betaald maar krijg je nooit die game.
Ik ben bang dat hier de hype weer toe heeft geslagen. Ik vind het idee achter crowdfunding namelijk erg slim, net als velen met mij. Ik volg kickstarter nu een kleine 2 maanden en je ziet inderdaad ook echt wel een wildgroei aan games ontstaan. Er komen letterlijk per dag enkele projecten bij.

Leuk en vervelend tegelijk is dat veel van deze games zonder crowdfunding ook niet in beeld zouden komen bij investeerders, simpelweg omdat het bij de meeste games nog slechts om concepten gaat, die vaak ook niet eens bijzonder zijn of goed uitgewerkt. Daarnaast is het bij de games die de doelstelling WEL hebben gehaald ook nog maar de vraag of er iets speelbaars uit komt. Garantie's worden immers vrijwel nooit gegeven.

Anderzijds is het natuurlijk wel erg leuk om te zien dat er wat projecten zijn waarbij de investeringen hebben geleid tot een leuk (al dan niet kleinschalig) project met leuke doorgroeimogelijkheden. Dit zie je echter meer terug in de board- en cardgames.

Ik hoop van harte dat de hype iets minder terug dringt en zodoende plek maakt voor games die er potentieel ECHT toe doen en leuk zijn, maar waar grote namen als b.v. EA niet aan durven omdat het publiek niet groot genoeg is.

Iets met kaf en koren :)
Denk dat het ook allemaal een beetje te snel gaat nu, en teveel met dezelde insteek.
'Voorspelde' het een paar nieuwsberichten geleden al.

Één ontwikkelaar heeft er succes mee, maar die heeft ook nog niets waargemaakt (al heb ik daar alle vertrouwen in), maar nu al denkt de rest: 'He! Oldskool games daar loopt iedereen weer voor warm en dit is de manier om geld binnen te halen!' terwijl ik denk dat de mensen misschien eerst eens een succesvolle game via deze manier willen zien.

Persoonlijk zou ik het fantastisch vinden om weer nieuwe delen van de oude adventuregames te zien, maar ook ik wil eerst eens even zien of die magie er nog is voordat ik allerlei projecten ga sponsoren. En daarnaast bestaat er natuurlijk meer dan alleen dat genre.

- edit -
Wat Khaine zegt dus.. :P

[Reactie gewijzigd door jfversluis op 2 mei 2012 10:35]

Okay, een kwart van de games haalt de gestelde financieringsdoelen.

Wat ik me dan afvraag. Hoeveel procent van die projecten komt dan ook daadwerkelijk een speelbare game uit?

Als de financiering niet rond is, dan ben je geen geld kwijt. Vervelender is het wanneer je wel een steentje hebt bijgedragen, maar het project mislukt.

Naar die percentages ben ik veel benieuwder. Lukt het 80% van de gefinancierde projecten wel? Of eerder 80% niet?

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 2 mei 2012 10:35]

Dat weten we nog niet, Kickstarter is nog te nieuw daarvoor.
Kickstarter is niet nieuw, ze zijn er al sinds 2009, wat nieuw is zijn de miljoen plus projecten die zoveel aandacht geven aan kickstarter.

Vervolgens is de vraag wat een succesvol project is. Is een game afleveren voldoende? Of moet het een goed game zijn En wat is precies een 'goede' game? Moet je de verwachtingen hoger stellen dan een niet kickstarter game, want er worden zat games verkocht die niet goed zijn en vol bugs zitten, vaak komen de eerste kopers daar pas achter zodra ze de game al hebben gekocht.

Edit: Kickstarter voor (video) games is ook al actief sinds 2009. Het enige verschil is dat het nu mass media gaat er meer mensen aan meedoen en er dus veel meer wordt opgehaald. Het eerste project dat meer dan een miljoen op de teller had staan was Doublefine. Maar de eerste projecten die met meer dan een miljoen gefund waren zijn "Elevation Dock: The Best Dock For iPhone" en "The Order of the Stick Reprint Drive", wat dus geen games zijn (maar een iPhone accessory en een comic book).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 2 mei 2012 18:34]

Goed, Kickstarter voor games is nog te nieuw om daar een oordeel aan te verbinden, zo goed?
De goede studio's met de goede games met goed opgezette en heldere Kickstarters zullen het meestal wel redden, en zo hoort het.
En die hebben meestal geen problemen met het vinden van solide investeerders, dus hebben ze Kickstarter helemaal niet nodig. Juist de starters hebben baat bij kickstarter, maar dat is ook weer meteen de meest kwetsbare groep.
Je kan beter eerst iets tonen en dan voor het resterende deel geld proberen op te halen. Iedereen ziet zo welke richting een project op gaat, en dat er al commitment is. Zie bijvoorbeeld: http://www.kickstarter.co...41187/the-tube-open-movie

Een leuk initiatief is kickingitforward. Als een project hieraan meedoet wordt er 5% van de winst naar een ander project gedoneerd. Winst is er niet vlug bij de meeste projecten maar toch...
Die remake van Titan Quest heb ik even gemist. Ik gok dat men hier Grim Dawn bedoelt, en die kickstarter loopt nog 16 dagen en kan dus niet als niet succesvol worden beschouwd. Als ze al op de helft van de inzamelingsperiode op 240k zitten, dan is het niet moeilijk te bedenken dat het vrij aannemelijk is dat ze dat wel gaan redden...
Er staat toch ook niet dat ze onsuccesvol zijn? Alleen dat ze hun doel nog niet gehaald hebben en de inzameling nog loopt. Het maakt echter wel duidelijk dat je niet zomaar bakken met geld binnenhaalt, ook niet als je een grote naam als Titan Quest op je cv hebt staan.
Dat staat er nu ja ;) Bericht is aangepast wegens onjuistheden.

edit:
Dat heb je notabene zelf gedaan nadat daarover oa door mij geklaagd werd; Slechts kwart game-Kickstarters is succesvol

[Reactie gewijzigd door ravenger op 2 mei 2012 13:25]

Het zou leuk zijn om wat meer cijfers te weten van Kickstarter, maar mijn ervaring is dat de meeste projecten vooral aan het begin hun pledges binnen halen. Als het project is 'afgekoeld' en alle fans hun steun hebben betuigd, is het nog heel moeilijk om het rond te krijgen. Ik heb best veel leuke projecten op 60 tot 70 procent zien hangen.
De toeloop op de crowdfundingsite begon toen Grim Fandango-ontwikkelaar Double Fine ruim 3 miljoen dollar ophaalde voor het maken van een nieuwe adventuregame.
Sinds wanneer is Grim Fandango door Double Fine ontwikkeld? Double Fine bestond nog niet eens toen Grim Fandango uitkwam!

De oprichter van Double Fine (Tim Schafer) heeft wel in zijn tijd bij LucasArts aan Grim Fandango gewerkt. En daarnaast werk er ondertussen ook wat meer ex-LucasArts personeel bij Double Fine.


Overigens denk ik wel dat het jeugdsentiment naar de goede oude titels van Schafer zeker heeft meegespeeld in het feit dat die kickstarter zo succesvol is geweest.
Daarnaast was de kickstarter van Double Fine gewoon één van de eerste game kickstarters die wat publiciteit kreeg, na een paar van die kickstarters zijn de mensen het ook wel weer zat om geld te doneren voor de ontwikkeling van games en zullen alleen maar de echt veelbelovende ontwikkelaars nog geld binnen halen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 mei 2012 11:58]

Pfff... Facts! Who needs facts!

Het valt me nog mee dat je niet weg word gemod omdat je dat in een reactie zet ipv. via 'Feedback' meld. Wat imho onzin is, een taal foutje of een cijfertje vergeten, sure, maar gewoon slecht geresearchde inhoud van het artikel wil ik graag hier in het draadje zien. Geeft ons allen inzicht in de geloofwaardigheid van de artikelen op Twekers.net.

Natuurlijk begrepen een hoop van ons prima wat Paul bedoelde (of hopelijk bedoelde), maar legio anderen weten dit natuurlijk weer niet...

Laat ik ook zeggen dat ik de titel van het artikel heel misleidend vind...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 2 mei 2012 11:20]

Die Grim Fandango-ontwikkelaar was natuurlijk veel te kort door de bocht. Ik bedoelde daar Schafer zelf mee en niet Double Fine. Soms wil je te veel in één (bij)zin stoppen. Ik heb het maar weggehaald. Het schept maar verwarring...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Processors Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013