Een aandeelhouder van Google heeft het bedrijf aangeklaagd omdat een geplande aandelensplitsing enkel in het voordeel van topmannen Larry Page en Sergey Brin zou zijn. Die houden ondanks de splitsing namelijk hun meerdersheidsbelang.
De zaak is aangespannen door aandeelhouder Brockton Retirement Board dat ageert tegen de aandelensplitsing die Google halverwege april aankondigde. Het bedrijf introduceert daarbij een 'Klasse C'-aandeel. Bestaande aandeelhouders zouden voor elk huidig 'Klasse A'-aandeel een 'Klasse C'-aandeel krijgen. Het grote verschil is dat het nieuwe type niet met stemrecht gepaard gaat. Op die manier kan het bedrijf het totale aantal aandelen vergroten zonder dat aan de interne machtsverhoudig wordt getornd.
Oprichters Page en Brin zouden met deze constructie hun meerderheidsbelang van 56,3 procent behouden, schrijft Reuters. De topmannen achtten dat ook nodig; bij de aankondiging van de splitsing gaven ze aan dat op deze wijze minder kans is dat externe partijen teveel invloed binnen het bedrijf krijgen.
Brockston Retirement Board vindt het echter krom dat het bedrijf op deze wijze geld verdient zonder aan stemrecht in te boeten. Volgens de aanklacht zouden de oprichters met deze constructie miljarden verdienen zonder daar iets tegenover te stellen. Daarnaast hadden de bestuursleden die de splitsing goedkeurde eerst de financieel adviseur moeten vragen of de constructie wel 'fair' was, aldus de aanklager.
[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op dinsdag 1 mei 2012 09:35]
Zoals ik het begrijp werkt de split voor iedereen hetzelfde, en ook voor Page en Brin. Zij krijgen dus ook C shares. Het aantal A shares blijft gewoon hetzelfde.Volgens mij legt dit bericht het ook niet geheel goed uit.
Als je van een A naar een C pool gaat en op een of andere wijze de heren zelf hun aandelen in A verblijven betekend dit dat er juist wel getornd wordt aan de stemrecht.
[Reactie gewijzigd door CyBeR op dinsdag 1 mei 2012 12:32]
Klopt.Nu begrijp ik er echt niks meer van. Kan iemand dit goed uitleggen?
Als alle aandelen gesplitst worden dan gebeurt er toch niks met de verhoudingen?
Op die C-aandelen wel, ja.Als de aandelen van Page en Brin ook classe C worden, dan verliezen zij toch ook hun stemrecht?
Ja, maar dat gebeurt niet.Als de aandelen van Page en Brin classe A blijven maar alle andere aandelen classe C worden dan krijgen ze toch 100% stemrecht?
Helder uitgelegd. Waar het pensioen fonds wellicht bang voor is, ....
investeren in een nieuw initiatief waar het pensioen fonds ook in zou kunnen investeren.
[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op dinsdag 1 mei 2012 18:54]
Inderdaad: een "hedge fund" geeft meer kans op een dergelijk resultaat ..*kuch* weer een goed gefundeerde mening...
[Reactie gewijzigd door Xubby op dinsdag 1 mei 2012 10:28]
Maar de aandeelhouders willen wel inspraak. Ze hebben per slot van rekening geinvesteerd in het bedrijf, dus aan dat recht tornen is op z'n zachtst gezegt onbeschoft te noemen. (volkomen legaal hoor, daar niet van).Beetje raar... Miljarden verdienen zonder er iets tegenover te stellen... Volgens mij stel je er een veel beter rendement tegenover. En dat is voor veel mensen toch wel degelijk de bedoeling...
Nee, zo werkt het niet. De relatie tussen aandeelhouders en het bestuur is goed te beschrijven met Agency theoryWil je stemrecht hebben, ga je maar in het bestuur zitten..
[Reactie gewijzigd door Malarky op dinsdag 1 mei 2012 11:51]
[Reactie gewijzigd door Sissors op dinsdag 1 mei 2012 10:06]
logisch toch?Die houden ondanks de splitsing namelijk hun meerdersheidsbelang
Nee, de oprichters houden ~56%, dus even veel als ze nu hebben. Het probleem voor het pensioen fonds is dat ze straks 2 aandelen hebben van 300 dollar, waarbij er eentje zonder stemrecht komt te zitten. (effectief maakt dat dat specifieke aandeel een stuk minder waard, want wil wil nou een aandeel kopen / investering doen, zonder daarvoor ook stemrecht / inspraak te krijgen in het bedrijf?)Het probleem van het pensioenfonds ligt in het feit dat de oprichters ondanks hun even groot aandeelhouderschap plots wel meer te zeggen krijgen.
Ja, maar zo staat het er ook. Voor elk A-aandeel in je bezit krijg je een C-aandeel. Nergens staat dat je A-aandeel kwijt raakt.Bestaande aandeelhouders zouden voor elk huidig 'Klasse A'-aandeel een 'Klasse C'-aandeel krijgen.
Is het niet de bedoeling dat de A-houders er een C-aandeel bij krijgen na de splitsing? Zoals het er nu staat zou een A-aandeel worden vervangen door een C-aandeel en dat is geen splitsing.
Dus: 'bestaande aandeelhouders zouden voor bij huidig 'Klasse A'-aandeel een 'Klasse C'-aandeel krijgen.'
Die waarde is, direct na splitsing, de helft van de waarde van het originele aandeel. Wat er daarna mee gebeurt is in principe aan de markt.Zoals het er staat kun je hooguit opmaken dat je er een klasse C aandeel bijkrijgt met een onbekende waarde.Dat maakt het nog steeds niet duidelijk.
Nee, zo werken stock splits niet.Er staat nergens dat het klasse A aandeel in waarde halveert en dat die waarde wordt vertegenwoordigd door het klasse C aandeel.
Je kan het zelfs opvatten als een ruil. Voor elke klasse A aandeel dat je had krijg je een vervangend klasse C aandeel.
Dat is precies wat er gebeurt, inderdaad. Voor een ieder die weet wat een stock split is, is dat ook volkomen duidelijk.Elk klasse A aandeel in het bezit van de aandeelhouders wordt gesplitst in een klasse A en een klasse C aandeel.
(o.i.d.)
[Reactie gewijzigd door josschijven op dinsdag 1 mei 2012 10:57]
[Reactie gewijzigd door DarkJack op dinsdag 1 mei 2012 09:25]
[Reactie gewijzigd door M_V op dinsdag 1 mei 2012 09:28]
De aandelen van Page en Brin worden eveneens in een A- en C-aandeel gesplitst, maar het punt is, denk ik, dat zij nu 50% van hun aandelen kunnen verkopen (nl. de C-aandelen) zonder aandeel in het stemrecht te verliezen. En een hele boel cash opstrijken dus.Er zijn dus A-aandelen die worden gesplitst in een A en een C-aandeel, waarvan de laatste zonder stemrecht.
De vraag is dus wat er gebeurt met de aandelen van Page en Grin. Worden deze gesplitst in 2 A-aandelen of wat is er precies aan de hand?
Volgens mij is het zo dat de aandelen van Page en Grin ook in een klasse A en klasse C aandeel opgesplitst worden. Dat bekent dus wel dat zij al hun klasse C aandelen kunnen verkopen zonder stemrecht te verliezen.De vraag is dus wat er gebeurt met de aandelen van Page en Grin. Worden deze gesplitst in 2 A-aandelen of wat is er precies aan de hand? En wat is het verschil tussen die aandelen van Page en Grin en de andere, maw, waarom mogen deze wel worden gesplitst in 2x A en de rest niet.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Android Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Microsoft Sony Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True