Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 144, views: 27.734 •

Nvidia zal in juni een clouddienst aanbieden die de grafische instellingen van een pc-game automatisch optimaliseert voor de beschikbare hardware. Met GeForce Experience hoopt Nvidia het instellen van pc-graphics sterk te vereenvoudigen.

Nvidia logo, zwartDe clouddienst, waar Nvidia al vijf jaar aan zou werken, werd aangekondigd door ceo Jen-Hsun Huang. GeForce Experience zou de configuratie van een pc of laptop analyseren, waarbij onder andere wordt gekeken naar cpu, gpu, werkgeheugen en beschikbare opslagcapaciteit. Op basis van deze informatie en de data van talloze andere bezitters van een Nvidia-gpu zou het cloudplatform kunnen bepalen wat de optimale grafische instellingen voor een bepaalde game zijn.

Bij het opstarten van een game die door GeForce Experience wordt herkend, zou de gebruiker een dialoogvenster moeten krijgen waarin de standaardinstellingen te zien zijn naast de door Nvidia aanbevolen settings. De pc-gamer kan uiteraard nog steeds de grafische instellingen zelf tweaken.

Volgens de topman van Nvidia moet GeForce Experience het optimaal configureren van pc-games aanmerkelijk vereenvoudigen. Veel pc-gamers zouden verward raken van de overweldigende hoeveelheid grafische instellingen in pc-games die bovendien vaak cryptische beschrijvingen hebben. Hierdoor zouden vier op de vijf gamers kiezen voor de standaardinstellingen en daarmee veel grafische mogelijkheden en spelverfraaiing links laten liggen. De bèta van GeForce Experience moet op 6 juni beschikbaar komen.

Reacties (144)

Reactiefilter:-11440125+157+25+30
Hehe, inderdaad een herkenbaar probleem. Ben vaak bij vrienden die de instellingen gewoon nog op standaard hebben staan. Zo hebben ze een Full-HD scherm en spelen ze op 1024x768. Is gewoon zonde van je hardware, en van de net gekochte game natuurlijk.

Goede ontwikkeling dit!
Eens. Zelfs ik als it-er kom toch ook wel eens in verwarring en kies dan voor 'best performance' vanuit de control tool. Jammer van de eventuele graphics, maar helaas
in de drivers prestatie vs preformance is echt een niet zichtbaar verschil als je het mij vraagt.

ik heb me over de afgelopen 11 jaar vaak afgevraagd waarom die functie er inzit het lijkt niks te doen zelfs met futuremakt toen screenshots lopen maken van frames en geen verschil en de prestatie was ook zo goed als geen verschil.
Die driver settings zorgen voor anti-aliasing en texture filtering, maar de meeste games bepalen dit zelf. Zo ook futuremark uiteraard, het is ten slotte een benchmark. :)
Ik weet niet wat jij aan het instellen bent, maar ik zie duidelijk verschillen tussen het laagste en hoogste punt bij de Nvidia Ctrl Panel
Als jouw vrienden met een Full-HD scherm op andere resoluties spelen dan 1080p (mocht de pc het trekken) dan zijn ze gewoon een beetje dom.

Een echte gamer vliegt vrij rap naar de instellingen om alles op ultra te gooien of wat relevant is en daarna te kijken of je pc het aan kan.

Het is leuk maar ik zie hier niet het aller grootste nut in. Alleen misschien iets voor digibeten.
Wat een onzin reactie, alsof iedereen die games speelt weet wat graphics opties zijn. Wake up, dit is 2012, er zijn nu meer non-hardcore gamers ooit en die weten vaak echt niks van computers af... en al helemaal niet wat pixels, resolutie, anti-aliasing, vsync en andere termen betekenen (of uberhaupt in interesseren).

[Reactie gewijzigd door marking op 30 april 2012 12:32]

ik geef je geen ongelijk, maar mss is deze persoon gewoon gewoon van dat woord te gebruiken..is bij ons ook zo, gaan veel sneller vocabulaire zeggen ipv woordenschat, door onze ligging (dicht tegen wallonië)
Wat een onzin reactie, alsof iedereen die games speelt weet wat graphics opties zijn. Wake up, dit is 2012, er zijn nu meer non-hardcore gamers ooit en die weten vaak echt niks van computers af... en al helemaal niet wat pixels, resolutie, anti-aliasing, vsync en andere termen betekenen (of uberhaupt in interesseren).
Nee hoor, heb zo'n aantal vrienden en die weten ook niets van computers af, maar vliegen wel altijd naar de instellingen en zetten alles op max.

En dan klagen dat het spel zo traag is.

Ja ze kennen er niets van af , maar dat weerhoud hun er zelden van om iets aan te passen.
Zeker een fervente gamer heeft al meer die opties tegengekomen en weet ondertussen wel al dat die in praktisch elk spel te vinden zijn.
of ze weten wat ze doen is een andere vraag.

En daar wringt het schoentje voor NV, ze kijken naar de instellingen van alle gebruikers, als de meeste het niet optimaal instellen , worden de niet optimale instellingen voorgesteld.
Dus in de toekomst zullen we effectief weten welke soort gamers er het meest zijn, zij die alles proberen in te stellen of zij die alles op default laten staan.
Ik heb een paar vrienden die wel iets van pc' s afweten. Zelfs beter kunnen programmeren dan ik kan. Maar zitten bijna nooit in de instellingen te kijken, aangezien ze er vanuit gaan dat het zo soepel loopt, dus zal het wel goed zijn |:( .
Zo denken ook niet vrienden die minder verstand van pc' s hebben. Als het werkt dan werkt het.

Belangrijkste vind ik toch wel dat de resolutie een voldoende moet zijn. Op een LCD moet hij altijd native zijn, anders krijg je van de rare pixels, zoals iedereen wel weet hier. Op een CRT krijg ik dan weer vaak rare strepen, als ik niet op native (1600*1200). Maar 1024*768 schijnt ook te werken..

Bij skyim bijv. denkt hij dat ik op max kan spelen met auto functie, maar dat haddie jammer genoeg dus mooi mis! Haalde mss 2fps :+ .
iedereen die een GPU (niet intergreerd) heeft en vaker spellen speelt weet echt wel wat graphics opties zijn hoor..
Mijn vriendin heeft een i5-2500, 4GB DDR2 en een Radeon 4850 512MB. Heeft ze verstand van computers? Nope, in ieder geval niet van de hardware. Ze speelt wel gewoon de nieuwste games zoals AC:Revelations, CoD, Battlefield 3, Mafia 2, etc. Qua settings heeft ze er ook geen verstand van. Dus jouw conclusie gaat niet voor iedereen op.

De reden trouwens dat ze prima hardware heeft komt door d'r vader, die heeft er namelijk wél verstand van.
Als je hem nu zou kopen ja, het was toendertijd de beste kaart die je kon kopen qua prijs kwaliteit/prestatie. Dat die niet de dikste kaart heeft betekend niet dat hij niets weet...
Zo true, het is tegenwoordig ook kinderlijk eenvoudig voor de budget gamers om een systeem te kopen en meteen aan de slag te gaan. Ipv dat alles eerst fout gaat en je er 100% verstand van moet hebben )denk aan windows 98.. xp etc.. met de torenhoge prijskaartjes van systemen)

[Reactie gewijzigd door A87 op 30 april 2012 16:19]

Klopt helemaal. Tenminste, het is kinderlijk eenvoudig om dingen tegenwoordig aan de praat te krijgen onder Windows, maar voor de volledige ervaring is er toch vaak wat kennis nodig.

Ik vind het daarom ook een goede ontwikkeling, zolang het optioneel is kan iedereen er gelukkig mee zijn! Nu alleen hopen dat het wel een objectieve tool blijft :) (Het is natuurlijk wel Nvidia die erachter zit en geen onafhankelijke partij)
pro-gamers willen juist enkel de nodige settings hebben en geen grafische afleiding die de gameplay-mechanics verstoren
Niet per sé. Pro-gamers willen zo weinig mogelijk lag. Dit kan uiteraard door je grafische instellingen wat lager te zetten, maar als je PC veel beter aan kan heeft dit niet zoveel nut.
Grafische instellingen is meestal gewoon wat prutswerk om helemaal perfect te krijgen. Ik heb niet het gevoel dat een tooltje als die van Nvidia hier veel aan gaat veranderen, waarschijnlijk zijn het gewoon voorgeprogrammeerde presets.
"Pro-gamers" is een onzin woord. Er is niemand in Nederland die zijn brood verdient met computer-games spelen. Pro of Professional is een woord dat niks betekent in deze context.

Misschien wil je spreken over "fanatieke gamer".
En daar zijn er tientallen verschillende soorten van.
Een fanatieke online FPS-gamer will misschien hoge framerates ten koste van alles.
Weer een andere fanatieke online FPS-gamer wil niet alleen hoge framerates, hij wil juist een zo'n kaal mogelijk spel. (Zie de oude "blokken-versie" van Quake3.

Maar er zijn ook fanatieke gamers die eyecandy willen. In offline spellen en online spellen. Of vindt je iemand die 40 uur per week WoW speelt geen fanatieke gamer ?
Niemand in Nederland die geld verdient met gamen? Ret/Grubby zeker vergeten? Ze verdienen anders genoeg met het spelen van games en dan noem ik er maar twee op.
Die voorgeprogrammeerd pre-sets heeft nVidia al, die kun je opzoeken op geforce.com en geforce.co.uk.

Dit is iets heel anders. Dit gaat uit van real-world data van talloze andere PC-configuraties die gelijk of nagenoeg gelijk zijn aan jouw configuratie en per spel wordt dan gekeken hoe soepel het loopt, en waar het beter kan op basis van de vergaarde statistieken.
Als ik het goed begrijp gaan dit niet presets worden maar als volgt:
  • Nieuw spel: NVIDIA heeft nog geen data en laat dus default settings staan/of haalt ergens voorgeprogrammeerde presets vandaan
  • Zodra de gebruiker de instellingen aanpast wordt dit bij nvidia doorgegeven (inclusief z'n hardware)
  • Bekend spel: Zodra jij het spel aanzet zoekt het systeem alle vergelijkbare systemen op en geeft jouw de gemiddelde instellingen van alle gamers die een vergelijkbaar systeem hebben.
Je vergeet dat niet iedereen een echte gamer is of een echte tweaker. Veel mensen die ik ken spelen af en toe een spelletje en weten echt niet wat anti-alaising, Bloom, Blur of zelfs FOV voor staan. Sommige weten ook niet eens welke resolutie hun monitor heeft.

Daarom vind ik dit een perfect initiatief. Simpel voor degene die het gewoon willen laten werken. Maar toch nog volledig instelbaar voor de "echte" gamers/tweakers. Al zie ik er dan het nut niet meer van. (als het goed werkt teminste)
Enigste reden waarom je het dan nog zelf zou willen instellen is als je bv net als bij bf3/skyrim de fxaa-mod of iets dergelijks hebt. Dan wil je dus de standaard anti-aliasing uit hebben.
Sommige mensen willen gewoon gamen zonder zich druk te maken om instellingen.
Die groep is toch al verkast naar de console: standaard lage grafische kwaliteit en de instellingen zijn one-size-fits-all.
Mee eens, je moet wel erg console minded zijn als je de graphics niet aanpast zeg ..

Nvidia probeert hier iedereen zo stom mogelijk mee te maken :)
Net als mensen die 10x10 op hun mobiel uit gaan rekenen -.-
Tis dramatisch gewoon ..
Niet mee eens. Je kunt beter op een lage detailniveau spelen om te voorkomen dat het begint te schokken als er ineens veel in beeld is.
Onzin heeft niets met dom te maken.
Slechts met niet bekend zijn met de besproken materie.
Dat zie ik ook vaker gebeuren omdat wanneer ze het scherm op HD instellen de icons een stuk kleiner worden. Dat moet weer apart aangepast worden, maar dat gaat voor de meeste weer net te ver.

Wel jammer dat het via een cloud moet.
Wel jammer dat het via een cloud moet.
Die cloud zorgt gewoon dat je de info van jou pc ook doorstuurt naar andere gamers, om zo de beste instellingen te bepalen.
Als jij een spel op ultra draait met bepaalde hardware en dan nog 50/60fps haalt kan de cloud die setup en instellingen koppelen, zodat andere gamers een beter advies krijgen kwa instellingen.
Hierdoor zouden vier op de vijf gamers kiezen voor de standaardinstellingen en daarmee veel grafische mogelijkheden en spelverfraaiing links laten liggen
Als 4 v.d. 5 PCs de standaardinstellingen naar de cloud sturen wordt het ook niks...

Maar als dat weggefilterd wordt vind ik het een mooi idee.
Een goede ontwikkeling? Als je niet eens de resolutie in een game kunt instellen ben je geen PC waardig. Nog even en alles moet automatisch omdat de gemiddelde gamer het niet meer snapt, want "op me Xbox hoef dat ook nie!".
Niet dat PC nu superieur is, maar kom op.. Als je niet eens kunt kiezen tussen resoluties en low-med-high-ultra dan zakken we wel erg ver. Misschien moeten ze wat met kleuren doen? Blauw voor low settings, groen voor standaard/nVidia settings en rood voor high/ultra settings?
Ik ben geen voorstander en hoop dat deze software apart houden van de drivers.

@ Gamebuster: iedereen moet leren inderdaad, niks mis mee. Maar hoe ga je dat doen als straks de software dat voor je doet? Dan leer je het nooit of wel? En een later gevolg daarvan is dat er met de tijd helemaal geen opties meer zijn omdat de grootste groep het toch niet kan. Als ze het als extra houden is het best, maar ik vrees dat het wel erg vereenvoudigd wordt. Daar irriteer ik mij nu soms al aan als ik een console-port op m'n PC speel.

[Reactie gewijzigd door Freaky Maus op 30 april 2012 12:44]

We hebben het allemaal eens moeten leren. Niet iedereen is technisch ingesteld.
Vroeger las je het boekje wat bij de game zat en kwam je vanzelf langs het hoofdstuk settings...

Het is gewoon luiheid.
Toen moest je nog met de hand uitkeizen welke geluidskaart je had ander deet het geluid het niet :D

Verder is dit een extra, huidige settings worden vergeleken met die in de cloud, ik speel het toch zoals ik het wil en stel het zo in maar voor andere heeft dit vast voordelen

[Reactie gewijzigd door hellfighter87 op 30 april 2012 13:34]

Toen had je nog een boekje bij de game. Dat is tegenwoordig ook al uit de fysieke kopies om kosten te besparen.
en ondanks dat zijn games nog steeds net zo duur als toen ze nog met een full size kartonnen doos kwamen
Op je xbox 360 en ps3 kun jezelf ook je resolutie kiezen e.d.
Mensen die HDMI gebruiken hebben volgens mij automatisch de daarbij behorende resolutie.

Zelf zou ik nog wat meer opties prettig vinden op de consoles, zoals meer eye-candy of hogere framerate.

En slecht is het niet, behalve als de handmatige optie verwijderd gaat worden.
Kan me herinneren dat ik vroeger de interrupt/dma etc. moest instellen voor mijn geluidskaart en dat kwam te vervallen met pnp-geluidskaarten. Vond ik toen niet zo erg.
je de geluids kaarten uit het soundblaster tijdperk ken ik ook nog wel.

verschil is alleen dat je die instellingen moest maken om er überhaupt geluid uit te krijgen.
niet zo zeer om het mooier te maken.

maar nee missen doe ik het ook niet.
Jouw instelling zorgt ervoor dat PC gaming ten onder gaat.

Face it, mensen willen niks leren of zich inlezen. Ze willen gamen en de rest moet voor hun gedaan worden. Je kan nog zo koppig zijn, maar het gaat je echt niet meer gamers opleveren. Dit zorgt ervoor dat er geen geld valt te verdienen met als resultaat dat JIJ over 12 jaar nog steeds opgescheept zit met games die niet mooier zijn dan de mooiste games nu. Omdat de consoles wel makkelijk zijn.

Stugge mensen die maar willen blijven vasthouden aan vroeger en niet meegaan met hun tijd zijn hun eigen glazen aan het ingooien. Dat sommige mensen dit niet begrijpen snap ik dan weer niet.

De massa heeft het voor het zeggen en de massa wilt het op dit moment makkelijker. Dus ik vind het een prima initiatief van Nvidia, ze zouden meer zulke dingen moeten verzinnen.
(quote)Dit zorgt ervoor dat er geen geld valt te verdienen met als resultaat dat JIJ over 12 jaar nog steeds opgescheept zit met games die niet mooier zijn dan de mooiste games nu.(/quote)

Wat ik mij dan weer afvraag is: Hoe veel mooier zal het nog worden. Ik kan mij haast niet voorstellen dat er over 12 zo'n grote verandering gaat optreden in graphics als dat het de afgelopen 12 jaar heeft gedaan.

On-topic:

Ik vind dit geen gekke ontwikkeling. Zeker voor de wat meer "casual gamers". Vaak hebben die geen benul wat welke term nou betekend. Op deze manier wordt het wel makkelijker.

Echter ben ik het ook met mensen die zich wat zorgen maken over deze ontwikkeling eens. Dat komt denk ik ook meer omdat "we" zijn opgegroeid met het "alles zelf instellen". Ik zie dit ook bij een aantal van mijn vrienden terug. Allemaal op standaard instellingen laten staan, want ik snap er toch niks van. Zonde, want hun systemen zijn vaak meer dan capabel.
Ik snap mensen die klagen over dat de game er op pc er niet uitziet, en op de console wel, vaak ook niet. Ik bedoel, ze proberen het vaak niet eens te snappen.
Waarom stappen ze dan niet over op console gaming als graphics en tweaken hun totaal niet interesseren?
Omdat PC gaming buiten de graphics nog andere grote voordelen heeft/kan hebben: Een hele hoop exclusives, M/KB, vrienden op dat platform, eventueel al een bibliotheek van honderden tot vlotjes boven de 1000 euro aan games voor PC.
De eeuwige oorlog over gameplay of grafisch uiterlijk. Moet een spel er grafisch gelikt uit zien om de gameplay te ervaren?
volgens nVidia uiteraard wel :P
Of ?
Beiden !
De grafische kwaliteit (en mogelijkheden) dragen wel dergelijk bij aan de gameplay.
het moet er goed uitzien het moet goed te besturen zijn en het moet niet snel saai worden.

de eerste 2 zijn door consoles al onmogelijk in veel gevallen en het laatste word steeds meer een issue omdat we net als met films en muziek (en practisch tablet/smartphone uiterlijk) alles al wel gezien en gehoord hebben wat het lastig maakt om origineel te blijven.
Slechte ontwikkeling, dit.

- Zelfredzaamheid is een groot goed. Mensen zouden de moeite moeten nemen enkele dingen te leren, iets basaals als wat instellingen voor je videokaart is wel het minste. Koop anders geen pc maar een MyFirstSony.

- Iets zelf kunnen instellen leidt tot een beter begrip van je machine. Je wordt daarmee minder afhankelijk van anderen.

- Een cloud dienst die mijn pc analyseert gaat me te ver. Dit soort informatie kan leiden tot een beter beeld van de gebruiker van Nvidia hardware. Dat klinkt goed, maar het is vooral goed voor Nvidia. Wat je kunt krijgen is dat men zaken gaat ontwerpen op basis van die analyses van pc's. Men kan dus specifieker de meest winstgevende specifieke markt bedienen en dat leidt er toe dat tweakers buiten de boot vallen want waarom zou je slimme functionaliteiten inbouwen in hardware en drivers als er slechts een 'handvol' mensen zijn die daadwerkelijk bepaalde instellingen of combinaties van instellingen gebruiken?

- Privacy zal gegarandeerd geschonden worden. In zo'n tijd leven we nu eenmaal.

- NVidia's idee van beste config is misschien niet de beste want ze kunnen niet alles scannen. Dit leidt weer tot problemen die je niet had gehad bij een normale standaard instelling.

- Iets anders wat ik vergat :)
Ben vaak bij vrienden die de instellingen gewoon nog op standaard hebben staan. Zo hebben ze een Full-HD scherm en spelen ze op 1024x768. Is gewoon zonde van je hardware, en van de net gekochte game natuurlijk.
Tja, IMHO is er dan eerder wat mis met de game zelf, die zou moeten detecteren wat de beste instellingen zijn en dat zo instellen, heb het in het verleden toch bij redelijk wat games gezien.
De default resolutie op 'native' of 'desktop' zetten is ook gewoon 0 regels extra code t.o.v. elke willekeurige andere optie. Ik begrijp het soms ook niet aangezien de programmeurs een hele game in elkaar hebben weten te flansen zouden ze hiertoe toch gewoon in staat moeten zijn?

Om het nog een stapje verder te nemen: je ziet bij een aantal games ook nog een benchmark of demo mode. Draai dit de 1e run automatisch stel dan een van de low, medium, high of ultra settings automatisch in.
En dit kan echt niet gewoon via een tooltje ipv een heuse clouddienst?

Edit: als in: een programma dat kijkt naar de specs van een heel systeem en op basis daarvan settings tweaked en niet gaat zien naar wat de gemiddelde nVidia/AMD x gebruiker als instellingen gebruikt.

Ik kan het mij voorstellen dat iemand die kwijlt op graphics zijn instellingen durft danig op te schroeven dat de FPS lekker ondermaats is.
Of omgekeerd, iemand die niet onder de 60 fps wilt zitten zijn instellingen overzetten.

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 1 mei 2012 09:56]

Dit lijkt mij prima moeten kunnen vanuit driver niveau.

Wellicht een factor dat fabrikanten tegenwoordig graag bij je thuis komen om even live te kijken hoe en wat jij met je computer doet. Kan eigenlijk geen motivatie vinden om dit via cloud te moeten doen. Het idee is prima en een goede toevoeging maar via cloud haak ik dan wel af.
Ik wel. Het gaat hem om het feit dat jij op deze manier niet zelf hoeft te sleutelen aan de settings, en de Geforce Experience gewoon zelf kijkt wat er voor jou setup het meest gebruikt is.

Vooral de combo CPU + GPU zal hier in doorwegen lijkt me. Ram mss ook, maar uitgaande van een 4GB basis kom je al een heel eind.

Uiteraard kunnen de meeste games dit ook, maar soms kan je nét iets betere grafische kwaliteit krijgen, als iemand anders / het algoritme het voor jou heeft kunnen uitvissen :)
vroeger heette het gewoon "online database", maar nu is het woordje "cloud" hip en trendy, dus gebruiken ze het te pas en te onpas (net zoals "app" voor software of applicatie)
Het zal gewoon een tooltje zijn waarbij de database in de cloud zit omdat je niet voor elke game een software update wil uitbrengen.. tenminste dat lijkt mij. Daarnaast kan het best zijn dat je bij een nieuwe patch ineens de instellingen omhoog kan draaien omdat er iets efficiënter gecode is. Alle games + alle patches lokaal moeten installeren klinkt ook een beetje overkill, "Hallo ik ben game x, versie y, met dit hardware profiel" over het internet sturen en een "draai maar deze settings" bericht terugkrijgen lijkt me niet zo erg?

Tegenwoordig wordt bij alles waar ook maar een klein deeltje op een 'internet server' draait te pas en te onpas benoemd als cloud oplossing.
Wat is het verschil tussen een tooltje wat de settings op een inet dbase opslaat en een heuse clouddienst?
Cloud dienst is gewoon een hip woord voor online database/opslag. Sinds Apple hun clouddienst lanceerde wordt je plat gegooid met die term.
Eh, cloud is geen nieuwe term hoor. En iCloud bestaat nog maar net..
De clouddienst kan de gegevens van honderdduizenden mensen analyseren en up to date houden. Stel dat spel X uitkomt maar een slechte performance heeft. Het is goed mogelijk dat een maand later er een patch komt die een hele hoop grote problemen verhelpt waardoor het plots mogelijk is om met dezelfde hardware betere performance te halen. Die clouddienst zal dan vanzelf dat kunnen uitvogelen en toepassen, terwijl je tooltje hopeloos verouderd is.
Een website kan nog steeds data analyseren van honderduizende mensen ("vroegah" heette dat datawarehousing).
Een website kan informatie up to date houden (installeer de laatste tool met automatische updates) en upload je gegevens. Tevens ken ik geen enkele clouddienst die automagisch drivers/programmas (tools!!) ontwikkeld, test, update en deployed.
Een clouddienst heeft nog steeds een URL (heyyyy, een website!).

Leg mij nou eens ECHT uit wat de meerwaarde van het woord cloud in jouw verhaal is? ELK argument wat jij geeft kan elke ouderwetse (niet marketing beinvloed) IT'er beantwoorden en vertalen naar normale apparatuur. IaaS, MaaS, SaaS, ze zijn allemaal ineens cloud omdat het hip is, NIET omdat het toegevoegde waarde heeft. Oh en toe het Something as a Service was, toen was het door elke IT'er prima te vertalen naar normale termen als server, apache, database, HA virtualisatie en redundant SAN.
ik ben geen Nvidia fan, maar dit is toch wel een duidelijk onderscheidende factor voor Nvidia. AMD kan nog heel veel leren op driver en software gebied van Nvidia..

Als dit een beetje fatsoenlijk werkt en voldoende spellen ondersteund, krijgt Nvidia mijn waardering!
AMD mag zo'n tool voor zijn eigen drivers uitbrengen, dat Catalyst Center lijkt wel verschillende settings per programma te willen instellen ofzo. Veel te veel opties voor iemand die zich niet in graphisc gespecialiceerd heeft.
Oneens.

AMD heeft prima drivers, en het CCC levert genoeg opties voor de belangrijkste instellingen. Zelfs ingebouwde energieopties en overklokken. Lijkt me prima.
Om eerlijk te zijn heb ik grotere problemen gehad met nvidia. Een paar jaar geleden deden oudere drivers het beter dan de nieuwe. Nooit gehad met AMD/ATi drivers.

genoeg geleuter:

Ik zie een berg potentie in dit programma. Zo wordt pc-gaming ook aantrekkelijker voor de niet-tweaker die gewoon af en toe een spelletje wil spelen. Gewoon instellingen uit de cloud halen, en genieten. Niks geen gezeik erbij of onscherp beeld en pixels.
Veel pc-gamers zouden verward raken van de overweldigende hoeveelheid grafische instellingen in pc-games die bovendien vaak cryptische beschrijvingen hebben.
Rotte is dat veel ontwikkelaars dat oplossen door minder instellingen te bieden :/
Je kan meestal nog kutten in settings-files e.d.
Het staat meestal ergens in een settings.ini ofzo
Soms nog op te lossen door de ini files in te duiken, maar dan heb je ook weer bedrijven (zoals bij Tera Online) die je zelfs dat gaan verbieden.

Op zich best een goed idee van NVIDIA maar ik weet soms zelf niet eens wat ik als de beste settings beschouw dus die welke NVIDIA mij gaat aanbieden zal ik ook wel iets aan zien.
Normaal gesproken ga ik voor de native resolutie + de hoogste settings waar nog een minimum framerate van 30+ is te behalen. Bij de Witcher II ben ik van die logica afgeweken omdat op een gegeven moment de game er toch wel ineens een heel stuk minder uit gaat zien, dan maar op 1680x1050 i.p.v. 1920x1200.
Lijkt me handig, zo'n tooltje, maar WTF heeft het met cloud te maken? :?

Heb het idee dat dat hele cloudgebeuren te pas en te onpas wordt gehyped. In dit geval te onpas. Dit moet gewoon een .exe zijn die je downloadt en klaar. Geen fratsen aub.
De informatie die hij ergens vandaan haalt staat "in de cloud" ook zal jou informatie (van hoe goed het draait op bepaalde settings e.d.) worden teruggestuurd.
Dit is zekers een goede optie, veel van mijn vrienden gamen niet op de PC omdat het zon gedoe is met instellingen.

En ja ik heb dan zoiets van hoezo, maar blijkbaar vinden veel mensen het erg verwarrend dat er ergens een resolutie staat, of hoe hoog de textures moeten zijn.

Voor hun is dit abracadabra, en kom het wel eens tegen dat games niet ingesteld zijn zoals ze horen, dan wel te laag, dan wel te hoog ;)

Dus ik vind dit een goede zet van nVidia.
Ik game liever op mijn Xbox omdat zo'n ding een stuk goedkoper is dan een budget game pc.. Daarnaast kun je op een Xbox met vrienden samen gamen terwijl je fysiek bij elkaar bent.

Pc gamen is voor hardcore gamers, consoles zijn voor casual gamers.
games op consoles zijn wek een stuk duurder dan pc games
Dus? Een casual gamer zal nou eenmaal minder games kopen dan een hardcore gamer. Als je van een 800 euro gamepc uitgaat, en 30 euro per game, krijg je de formule p=800+30x. Als je bij een console van 300 euro uitgaat, met 50 euro per game, krijg je p=300+50x. Als je dit in een grafiek zet, zie je dat je pas bij 25 games goedkoper uit bent als je voor pc kiest. Een casual gamer speelt, over het algemeen genomen, geen 25 games.
Je argument gaat dus niet op.
Niet vergeten dat je naast de console toch nog altijd een andere pc zal moeten hebben voor huis, tuin en keuken gebruik
maarja, die staat er dan toch al en die hoef je dus niet elk jaar opnieuw te upgraden om de laatste games te kunnen spelen. Als je geen games speelt en alleen een beetje internet/office gebruikt, dan kun je nog perfect uit de voeten met wat in 2005 nog een fatsoenlijke PC was.. Maar voor weinig kun je al een fatsoenlijke PC kopen die hiervoor geschikt is, maar NIET geschikt is om fatsoenlijk mee te gamen. Een beetje fatsoenlijke videokaart kost ongeveer de prijs van een console (150-200 euro), en dan moet je dus nog een fatsoenlijke CPU en genoeg geheugen hebben ook nog..

Maargoed ieder toch zijn eigen ding, als mensen liever op hun console gamen, laat ze toch, en als mensen graag elk jaar de nieuwste game-pc willen kopen, so be it..
Voor huis-, tuin- en keukengebruik koop je gewoon een tablet :Y)
hoezo duurder, gewoon goed rondkijken, en dan zul je je console games voor dezelfde prijs kunnen krijgen als een pc-game (ja, na 2-3 jaar dan zal de pc-prijs lager liggen dan die van de console games (welke eigenlijk nooit verder duiken dan 5 euro))..
Als je een vergelijkbare budget gamepc in elkaar zet ben je minder geld kwijt dan voor een console (het is alleen de vraag of dergelijke oude hardware nog gewoon via retail wordt aangeboden).
Maar op die budget gamepc kun je niet een battlefield 3 met dezelfde grafische capaciteiten spelen als op een console, de PC-versie is namelijk niet geoptimaliseerd om op zulke 'oude' hardware te draaien, en de console versie wel.. Overigens vindt ik het wel heel knap als jij voor nog geen 200 euro een budget pc in elkaar kunt steken die gelijkwaardig is aan bv een PS3 (welke nu dus voor ongeveer 200 euro te koop is), moederbord, CPU, geheugen, videokaart, bluraydrive!, hdd, kast, toetsenbord, muis, voeding kost toch wel ff wat meer, wil je er 1tje waarmee je ook nog eens de huidige games een beetje fatsoenlijk mee kunt spelen, dan ben je toch wel het dubbele kwijt..
Zolang ik zelf alles ook nog kan instellen vind ik het prima.. Ik ben echter tegen voorgekauwde meuk waar dat niet meer mogelijk is, daar hebben we de laatste paar jaar al teveel last van met alle consoleports..
Op mijn school zitten ze met 1280x1024 monitoren op 1024x768 te werken. De systeembeheerder haalt dan zijn schouders op en zegt: "Dan is alles lekker groot".

Zonde..
Zolang de mensen die de grotere resoluties willen gebruiken dat mogen zie ik het probleem niet zo..
Zolang de mensen die de grotere resoluties willen gebruiken dat mogen zie ik het probleem niet zo..
school
Dacht het niet hè? Nu is het zo dat ze bij mij op school Intel graphics gebruiken, en dat je daar in de drivers de resolutie kan aanpassen, want anders zou dat ook bij mij op school gebeuren.
Scholen zijn over het algemeen geen kei in het beheren en beveiligen van netwerken.
Dat is niet alleen op scholen hoor, op veel kantoren is dat ook zo, de hogere resoluties zijn helemaal niet zo denderend als het op lezen aan komt..
Op mijn school zitten ze met 1280x1024 monitoren op 1024x768 te werken. De systeembeheerder haalt dan zijn schouders op en zegt: "Dan is alles lekker groot".

Zonde..
Wijs hem dan op het feit dat je de DPI ook kan aanpassen zodat alles nog altijd groot lijkt maar wel de native schermresolutie gebruikt.
Ik vind dit de grootste onzin geloof ik.

Elke game heeft gewoon presets van Performance - Balanced - Max Eye Candy. Vaak zitten de advanced settings verstopt onder 'Advanced' waarmee de preset op 'Custom' komt te staan. Auto detectie wordt beter en werkt zelfs redelijk goed vind ik met de nieuwe generatie games. Als je meer nodig hebt moet je maar je huiswerk doen.

Als je als gamer al niet eens de moeite neemt om ingame met die presets iets te doen gaan ze zeker niet de moeite nemen om dat 'in the cloud' te doen.

/offtopic rant
En ben ik enige die me stoort aan de verkrachting van de term 'cloud' tegenwoordig? Zodra iets 'online' wordt opgeslagen komt de term 'cloud' naar voren. Complete verkrachting en ook nog eens stomweg fout, maar goed.
Ik moet zeggen dat ik het erg eens bent met je cloud rant, lol. Zelfs als het daadwerkelijk in een cloud wordt opgeslagen maakt dat voor de gemiddelde gebruiker geen reet uit, die zal er niks van merken of het nu een cloud is of een enkele server. Maar het begrip cloud wordt wel steeds meer vervuilt naar een betekenis van "online".
"Online" kan zowel een cloud architectuur betekenen als een ouderwetse client-server structuur. Het gaat met name om het verschil tussen die twee. Cloud is gebaseerd op een virtueel platform, terwijl client-server fysiek is gelocaliseerd. Maar uiteindelijk merkt de eindgebruiker geen reet van het verschil, en weet zelfs niet wat het precies inhoudt.
Dus wordt het door verkopers (laat het woord Cloud vallen en tel 10% bij de prijs op, de klant weet toch niet wat het is maar het klinkt trendy en high tech), managers (de grootste noobs die er rondlopen) en amateurs (die hebben het opgepikt van de verkoper) te pas en te onpas gebruikt. Door die drie groepen is het begrip "cloud" dus ontzettend aan het vervuilen.
Je reageert alsof ik het mis heb dat het niet hetzelfde is maar je onderbouwt je reactie niet, wat voor mij weer impliceert dat je denkt dat je het mischien weet maar niet zeker genoeg om het uit te leggen :). Dat zal ook de reden zijn waarom je naar beneden gemod wordt.

Begin eerst eens met je huiswerk te doen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing

De characteristieken die daarin worden uitgelegd voor cloud computing gelden net zo hard voor cloud storage. Sterker nog, om cloud storage aan te bieden zul je als basis eerst cloud computing omgeving weg moeten zetten. In weze is cloud storage namelijk cloud computing met als doel opslag aan te bieden ipv bijvoorbeeld een platform (PaaS) of een dienst (SaaS) of Windows (Waas, ja bestaat echt ik verzin het niet).

Nu weet ik natuurlijk niet in hoeverre Nvidia werkelijk cloud storage aanbiedt voor deze dienst, maar ik durf eigenlijk wel vrij zeker te zeggen dat het niet aan al die characteristieken gaat voldoen want om die requirements te halen moet je dusdanig diep in de buidel tasten dat dat het niet waard gaat zijn voor een gratis dienst voor een handje vol gamers (met alle respect natuurlijk :)).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013