Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties, 12.095 views •

Nintendo heeft aangekondigd dat het vanaf deze zomer de digitale distributie zal ondersteunen voor de games die het zelf uitgeeft. Het bedrijf gaat de digitale formaten niet via zijn eigen platform verkopen, maar via retailers.

Nintendo heeft in een presentatie aangekondigd dat het vanaf augustus de zelf uitgegeven games in een digitaal formaat beschikbaar stelt, beginnende met het 3DS-spel New Super Mario Bros 2. Nintendo wil de spellen echter niet zelf verkopen; enkel de distributie zal verlopen via de eShop, het platform van Nintendo.

Om het spel aan te schaffen moet de consument een code aankopen bij een externe retailer. Om het spel te downloaden moet hij die code vervolgens invoeren in de eShop van Nintendo. De gedownloade games worden op het sd-kaartje van de console geïnstalleerd. Reden voor die omslachtige manier is waarschijnlijk dat Nintendo de controle over de prijsstelling bij de retailers wil laten. Het is niet bekend of de digitale distributie ook voor Wii U-games zal worden gebruikt.

Buiten het digitale aanbod zullen alle games nog altijd fysiek in de reguliere winkels verschijnen. Nintendo verspreidt nu op zijn eShop-platform voornamelijk aangepaste, kleinere spelletjes of, wat het bedrijf 'communicatieve applicaties' noemt.

Reacties (43)

Reactiefilter:-143040+116+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Dan ga ik ervan uit dat deze "digitale" games een stukje goedkoper zijn dan fysieke...

Als je er dan toch voor naar de winkel moet. Waarom zou je dan niet een fysiek spel kopen als deze toch hetzelfde kost? Aangezien digitale versies gekoppeld worden aan een apparaat/nintendo-account en dus bijvoorbeeld niet uit kan lenen.
Dan ga ik ervan uit dat deze "digitale" games een stukje goedkoper zijn dan fysieke...
In je dromen. Bij de PS Vita kun je ze zelfs helemaal online kopen, en ze zijn geen cent goedkoper. Dan koop ik net zo lief het fysieke ding bij de Bart Smit om de hoek.
Ja, maar Sony verkoopt digitaal zelf in de store. Nintendo verkoopt ze dan via third party webwinkels. Denk aan Bol.com.
Ja, maar Sony verkoopt digitaal zelf in de store. Nintendo verkoopt ze dan via third party webwinkels. Denk aan Bol.com.
Maar Nintendo zal die codes ook verkopen aan die webwinkel. En een minimum prijs stellen (anders verliezen ze er op).

En als ze aan winstmaximalisering kunnen doen, dan zullen ze, ook de webwinkels, dat zeker doen. Reken er maar niet op dat de prijzen onder de 40 euro gaan liggen.
Zal uiteraard ook te maken hebben gehad met winstmaximalisatie.. Het is gewoon veel goedkoper om 10000 cartidges te produceren met een simpele code op een velletje, in plaats van de gehele games op zo een cartridge.
De spellen blijven ook gewoon op cartridges uitkomen ;)
Goed om te lezen dat de games ook nog fysiek te verkrijgen zijn, anders had ik geen Nintendo spel meer gekocht. …ťn van de charmes van gamen is, in mijn geval, het verzamelen ervan en ook op termijn iets tastbaars te hebben. Zo kan ik nu nog genieten van mijn Super Mario Bros. 3 voor de NES, met doosje en boekje.

Ik begrijp de voordelen van digitale distributie, en kan eigenlijk geen nadelen opnoemen. Toch hoop ik dat er voorlopig, ook door andere fabrikanten, vastgehouden wordt aan het welbekende doosje en boekje.
Idd, wat dat aangaat zou ik er zelfs nog voor zijn om cardridges weer te introduceren. Het moet tegenwoordig toch gewoon mogelijk zijn om een 32GB cardridge te maken. Hoeft helemaal niet op Micro SD formaat, mag van mij ook op SNES cardridge formaat.

Heb mijn goudkleurige NES Zelda hier ook nog op de plank staan.
Ja, zal mogelijk zijn, maar cartridges zijn wel enorm duur (ivm CD/DVD/BR) om te produceren. Kopieergevoeligheid is dan wel weer stukken minder.
Klopt, maar ook een gruwelijk eind sneller. Dat is een beetje een slingerbeweging. Eerst op tape (C64), daar kon veel op, maar was afschuwelijk traag. Toen op cartridge. Supersnel, maar duur en niet erg groot. Toen CD, wat steeds trager werd (want de games werden ineens exponentieel veel groter) en later DVD en BRD, maar wel goedkoop en lekker veel ruimte.
Inmiddels zitten we op het punt dat we dan weer terug naar cartridges gaan - dat is immers weinig anders als een apart type SSD.
Dat is niet helemaal waar. We installeren de games nu bijna volledig op de HDD. Als je dan gebruik maakt van een SSD ben je sneller dan met een cardridge.

Voor kleine games als handhelds, blijft de cardrige (SD kaart) kaart nogwel. De games zijn kleiner en stukker stabieler en minder energieslurpend dan een medium wat kan draaien (psp).

Voor grotere games is een solid geheugen minder handig. Als je de snelheidswinst wil behouden kun je niet te compressie gebruiken en dus moet de grootte van de cardrige redelijk groot zijn. Een eigen USB drive van bijvoorbeeld 32/64 GB zou dan mogelijk zijn. Voor 2.0 kun je voor §5,- per spel klaar zijn voor usb ws §10,- a §15,-. Toch een redelijk bedrag ivm een paar nutteloze centen voor een BD-rom.
Sterker nog, de productie van een game met doosje/boekje was in 2007 al 3 dollar per game voor een titel op DVD, moet je nagaan wat de kosten zijn voor een game op cartridge.
En dan heb ik het nog niet over de platform houder ($7), reclame ($6 gemiddeld), de publisher ($10).

Bron: The Art of Game Design (2007)


De voordelen van fysieke distributie is trouwens dat het een stuk eenvoudiger is om je game aan de man te brengen. In een digitale verkoopomgeving raakt een spel al snel verdwaald tussen andere minder goede titels, terwijl een spel verkopen in een fysieke winkel al een vorm van reclame op zich is. Iedereen die langs een rek met spellen loopt maakt kans om jouw game te zien als hij fysiek wordt uitgegeven.

Bovendien zijn denk ik nog steeds een hoop mensen huiverig voor het doen van grote aankopen via digitale distributie.

[Reactie gewijzigd door Talicus op 27 april 2012 21:13]

Hmm. Interessant idee. Weet alleen nog niet echt goed wat ik er van moet denken. Maar wel een stuk handiger. Ik heb zelf geen 3DS, wel een DS Lite en al die kaarten meezeulen als je op vakantie gaat enzo was toch altijd vervelend. Dat doen die flashkaarten dan toch wel goed ;) Benieuwd wat het prijsverschil bij de retailers gaat zijn dan, want dit zal toch wel weer een stukje goedkoper moeten zijn, anders voelen zich veel mensen zich waarschijnlijk toch een beetje afgezet omdat ze fysiek niets meer kopen.
Dit zou wel verklaren waarom Nintendo zijn Nintendo Network aan het verder ontwikkelen is. Ik vermoed dat ze af willen stappen van het DVD/Cardridge systeem naar digitale distributie. Cut the middle man en schrap kosten in verspreiding.

Nintendo is nog steeds een console grootmacht ondanks het eerste jaar dat ze het slechter doen. Het lijkt mij dat Nintendo direct hard aan het reageren is om weer aan de top te komen. Dat is een goede reactie. Ik mis zelf wel de tijd vand e SNES maar een DVD-tje bij een console voelt als generiek en minder speciaal dan een custom made cardridge. Dan mag van mij die DVD verdwijnen voor een download. Natuurlijk vermits het Nintendo Network wel naar behoren functioneerd.
Ik betwijfel of Nintendo de middle-man eruit wil hebben. Sony heeft dat al geprobeerd met de PSP Go, en dat beviel niet echt. Nintendo heeft verdomd goed in de gaten dat het gros van hun games nog gewoon via de retailer verkocht wordt, en al zal dat aandeel kleiner worden, het zal nog heel lang duren voordat je bij Intertoys geen Nintendo-spelletjes meer kan kopen.
Lijkt mij meer wel erg handig als dit toegepast gaat worden in de webwinkels van de retailers. Als je het CD + Hoesje wilt hebben ga je naar de winkel, boeit een Hoesje je niet ga je naar de webwinkel.

Neem aan dat ze ook nog gewoon die optie blijven houden, dat je gewoon een Hoesje met CD/DVD or Whatever de medium is kan kopen.
Lekker makkelijk, vanuit huis bij een webshop een code bestellen en deze vijf minuten later gebruiken om je game te downloaden.
Maar voor de liefhebbers van doosjes (incl. mzelf) blijft het mogelijk om een fysiek exemplaar aan te schaffen.
Goed bezig Ninty!
Ja idd.. Jaar Xbox live kost op t internet ook maar 35 euro ofzo
Je moet dus eerst naar een winkel om een 'nummer' te halen waarmee je hem thuis kan downloaden? Goed bedacht Nintendo...
Wat dacht je van de code online bij een webshop kopen?
Nintendo zit nog in de ontkennende fase.
Met de steeds krachtiger smartphones heb je geen handconsole meer nodig.
Die mening deel ik totaal niet. Gamen doe je met knoppen, niet met een touchscreen. Het kantelen van je scherm om te sturen is leuk voor de casual gamer, maar totaal ongeschikt voor mensen die meer willen.

Op een touchscreen gamen is leuk voor Angry Birds. Wordfeud. Zelfs RTS games en point & click adventures, maar meer ook echt niet.
check dan maar de cijfers
Nintendo maakt voor het eerst verlies.
iPhone verkopen breekt records. Ook van de android telefoons.
Daardoor kunnen de prijzen van games laag blijven
Spiderman kost maar 1 dollar en is
erg goed en leuk om te spelen. Daar kan Nintendo niet tegenop

Natuurlijk zul je altijd diehards hebben die een handconsole prefereren.
Net als een toetsenbord op een smartphone. Maar die zijn in de minderheid.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 27 april 2012 16:25]

Voor het eerst in honderdtwintig jaar, ja. En het feit dat ze intussen miljoenen WiiU consoles aan het bouwen zijn, die nu dus in een pakhuis staan te wachten en dus al wel een hoop geld gekost hebben, maar nog niets opleveren. Ik voorspel dat 2012 wel weer een piek zal laten zien, zodra de deuren van dat pakhuis open gaan...
Het spijt me zeer maar Spiderman kost wellicht maar 1 dollar en ziet er grafisch leuk uit. Zodra de besturing wat meer wordt dan Angry Birds of Cut the Rope is de besturing ruk. En ja, ik heb er enkele geprobeerd zoals Sonic Racers.

Dan liever 40 euro betalen voor een spel wat wel leuk bestuurd.
Spiderman kost maar 1 dollar en is
erg goed en leuk om te spelen. Daar kan Nintendo niet tegenop
Tegen de prijs kunnen ze niet op nee... maar al die spellen van 1 euro in Google Play en app store zijn wat mij betreft stuk voor stuk spelletjes die je even 10 minuten speelt

De spellen die zogenaamd langer speelbaar zijn, begin ik me na 10 minuten te irriteren aan de touch controls, en ook de diepgang is in echte handheld games vaak veel beter

Dus voor mij en vele andere is een smartphone echt geen alternatief op een echte handheld console

[Reactie gewijzigd door Sinester op 27 april 2012 18:18]

Ik zie nog steeds geen joysticks/pads op een smartphone zitten (op een na dan).
Nintendo zit nog in de ontkennende fase.
Met de steeds krachtiger smartphones heb je geen handconsole meer nodig.
Ben ik niet met je eens. Een spel als angrybirds werkt prima, en ik vermaak me ook best met Sky Gamblers op m'n iPad, maar ik grijp nog steeds, en nog steeds heel vaak, naar m'n nintendo 3DS, m'n PS Vita en m'n PS3. (maar die laatste niet als ik op pad ben, natuurlijk ;) )

Knoppen zijn echt een stuk fijner dan touch, daar kunnen m'n iPhone en iPad echt niet tegen op.

Maar voor de pure casual gamer zal dat wellicht anders liggen.
nu maar hopen dat de games ook goedkoper worden dan dat ze in de winkel zijn anders kunnen ze mooi de pot op.
ik weiger meer of zelfs evenveel te betalen voor een digitale download terwijl ik al extra op cd's en dvd's betaal om te mogen branden.
5 a 7.5 euro minder van verkoop prijs in de winkel is toch wel een minimum voor mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True