Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties, 25.899 views •

HTC werkt volgens geruchtensite Boy Genius Report aan een smartphone met 5"-scherm met 1080p-resolutie. De smartphone heeft een pennetje en zou draaien op een quadcore-processor van Qualcomm. Hij moet eind dit jaar uitkomen.

Het toestel lijkt in eerste instantie niet bedoeld voor release in Nederland; het moet dit najaar uitkomen bij de Amerikaanse provider Verizon, die werkt met netwerktechnieken die in Nederland niet worden ondersteund. HTC wil op de smartphone dezelfde Scribe-technologie gebruiken als op de Flyer-tablet die het vorig jaar uitbracht, meldt BGR. De onbekende HTC-smartphone moet lopen op Android en Sense 5 als skin meekrijgen.

De smartphone zou draaien op een quadcore-Snapdragon S4-processor van Qualcomm met Adreno 320-gpu. De enige bekende quadcore in de Snapdragon-lijn is de APQ8064, maar die is bedoeld voor tablets en ondersteunt geen 2g. Met de toevoeging van een extra chip zou dat kunnen worden ondervangen.

De HTC-smartphone zou een 5"-scherm krijgen met een resolutie van 1920x1080 pixels, waarmee het 440 pixels per inch zou hebben. De Xperia S van Sony is momenteel met 341 de smartphone met de hoogste pixeldichtheid.

HTC zou niet de eerste zijn die met een smartphone met groot scherm en pennetje uitkomt; Samsung deed dat eind vorig jaar als eerste met de Galaxy Note. Inmiddels heeft LG de Optimus Vu aangekondigd en Huawei zegt ook te werken aan een eigen Galaxy Note-variant.

HTC Flyer

Reacties (73)

Toch opmerkelijk. Ik had persoonlijk echt totaal niets verwacht van die Note in de perceptie dat men het toch te groot zou vinden een half jaartje geleden. Nu kan ik toch wel stellen dat ik echt enorm ongelijk had.

Note verkoopt volgens mij meer dan aardig, en de verschuiving van de markt (Android dan) gaat er echt naartoe. Goed gezien van die Koreanen :-).
Tablets gaan ook als zoete broodjes over de toonbank, vond de note zelf wat te groot als mobiel zijnde, maar het concept van smartphone + tablet vind ik lang niet gek.
Alle gangbare tablets zijn 7"-10" en niet echt bedoeld om op straat te gebruiken (iPad gebruikers die foto's maken :/, zelfs met de 3e generatie hoeft het van mij niet). Ik snap het idee wel en als je graag je telefoon in een tas stopt is het ook wel logisch. Maar ik voel persoonlijk mijn 4" telefoon in de broekzak duidelijk en ik draag echt geen skinny jeans of iets vergelijkbaars. Leuk idee, maar niet voor mij iig.

[Reactie gewijzigd door BoyzNDaHood op 26 april 2012 17:32]

Mijn Note is de grootste concurrent van mijn Galaxy Tab welke nu stof ligt te verzamelen. En de Note kan ik ook nog eens in mijn broekzak meenemen (Ja het past echt).

Tablets vind ik echt overbodig. Het enige wat ik mensen zie doen die er eentje hebben is games spelen en een beetje browsen, iets wat ik op mijn Note ook kan maar wil je een mailtje beantwoorden dan loop je al snel naar de PC, daar zijn beide apparaten eigenlijk niet geschikt voor, zeker voor wat uitgebreidere emails.

Ik zie dus geen voordeel van een tablet meer boven de Note, het voegt niks toe. En inderdaad ik heb ook op vakantie mensen foto's zien maken met een iPad, echt geen gezicht.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 26 april 2012 17:41]

Heb nu een SGS2, maar ik zou nu al weten weten dat de opvolger een note achtig apparaat wordt.(Misschien wel die van HTC want HTC heeft ook prima software gemaakt voor o.a. de flyer) Het beste van beide werelden in je broekzak met een enorme accu.
Het is echt meer een Pocket PC.
Je kan van alles aansluiten op de MicroUSB zoals een muis en toetsenbord en USB stick... Noem maar op.

Doe mij die maar :)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 26 april 2012 17:47]

Ik heb ook de note maar doe juist veel minder mee dan mijn playbook.
De playbook is handiger omdat het net wat groter is en vooral langer met batterj mee kan.
Ook hoef ik mij geen zorgen te maken dat mm note opgeladen moet worden.
Een 5 inch 1080p zou ik geen probleem mee hebben.
Mijn vriendin twijfelde ook, maar heb met haar doorgenomen waar ze hem voor zou gaan gebruiken:

Bellen: 2%
Internetten: 98%

Hoe groter het scherm, hoe fijner de ervaring als je op internet bezig bent, dus is ze er toch voor gegaan, bleek een uitermate goede beslissing.
Inderdaad! Was ook mijn afweging. En wat een plezier heb ik van dat ding zeg! :D
Ik zou het erg jammer vinden als ze van 5,3" naar 5'' gaat, wat dat betreft hoop ik dat het gerucht niet waar is, wat betreft de rest van de ''gerucht specificaties'' hoop ik dat deze snel op de markt komt en dat deze ook gewoon in Nederland uit zal komen.
Zoveel maakt die 0,3 inch nu ook weer niet uit. 1080p was waarschijnlijk niet mogelijk op een
5,3 inch scherm. Wel een groot pluspunt dat er een quadcore cpu inzit.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 26 april 2012 17:43]

Een glijdende schaal "met zoveel verschil maakt het niet uit"...voor je het weet haalt iemand een 22" TV uit zijn broekzak.

Onderhand kunnen we schijnbaar echter niet meer zonder minstens 4".
Net nog (uur geleden(gisteravond dus)) een totaal wankelende man langs de weg gezien....
met een scherm voor zijn hoofd. (weet niet wat het was, maar wel groot)
Heb hem nog net even tegengehouden voor'ie tegen een lantarenpaal knalde.
Dronken?
Dacht het niet...Find my car o.i.d. omdat de mensheid onderhand zodanig degenereert dat zelfs het onthouden van een parkeerplek al teveel hersen-cellen kost.

Ik heb nog heel tevreden een 7 jaar oude (echt mini) telefoon in mijn zak...Voor bellen!
(en drie weken standby)

[Reactie gewijzigd door 83718 op 27 april 2012 10:02]

Ik ben blij voor het boerke.

Met mijn apparaat bel ik al jaren niet meer, hij heeft handigere en belangrijkere functies.
Lastig he al die veranderingen! Ik moet ineens denken aan die reclame: vroeger hadden ze geen drempels, maar kuilen.

Wanneer gaan mensen eens inzien dat we in een maatschappij leven waar alles draait om consumeren, of je het nu wilt of niet. Dat brengt snelle ontwikkelingen met zich mee, dus vaak nieuwe apparatuur, that's just the way it is.

ontopic:

Ik vind het een interessante ontwikkeling, die tablofoons. Helaas zijn de meeste van mijn broekzakken te klein om een apparaat met een scherm van 5" en groter te kunnen herbergen.

Maar misschien over 2 jaar, als mijn Xperia S weer verouderd is...;)
Hee over die fossielen in het bejaarden huis die zich voor ons in het zweet hebben gewerkt, dat was hun eigen vrijwillige keuze niemand heeft ze daartoe gedwongen!

Ik bezoek mijn oma(90) overigens minimaal 2 x per week in het bejaardehuis, waar ik haar als een debiel behandel want dat is ze ook, ze is heftig dementerend. Gelukkig kan ze er zelf ook om lachen waarschijnlijk omdat ze van me houdt en ik van haar.

Maar ben het voor de rest met je eens echter is de massa media hysteria begonnen lang voor de smartphone haar intrede deed en had toen gestopt moeten worden. De smartphone heeft het alleen maar geïntensiveerd.

Oma zegt dan ook altijd vol verbazing, oh wat is het stil op staat!? Waar mee ze bedoelt dat er savonds vrijwel geen sterveling op staat te vinden is. Dat was in haar tijd wel anders. In andere minder ontwikkelde landen is het meestal veel gezelliger op straat en hebben mensen oprechte interesse in elkaar!

OT: Ik denk (hoop) dat de nieuwe note 5,5 wordt ;)

[Reactie gewijzigd door GalaxyNote op 27 april 2012 01:40]

Da's toch mooi! Daarom leven we hier ook in een vrij land: iedereen kiest voor hetgeen het best bij 'm past. We zijn niet allemaal zoals jij en jij bent niet zoals ik. Ik gebruik dat ding misschien heel anders en stel heel andere eisen aan zo'n ding. Voor mij is het wél handig, en dus kies ik voor zo'n knoeperd. Of moet ik persé ook op een 7 jaar oud toestel gaan werken omdat jij vindt dat dat voldoende moet zijn? Moet ik je dan ook maar kameraad gaan noemen? :+

Wat is de wereld toch mooi, hè?
't probleem is meer dat iemand met een 7 jaar oud apparaat word gezien als
een idioot...terwijl er verder niets mis mee is.
Als ik mijn kinderen onderhand naar school stuur met de toch totaal werkende overgebleven mobie's worden ze uitgelachen.
een compleet idiote toestand.....
Geen weldenkende ouder stuurt zijn kinderen naar school met toestellen van +200 euro.
de werkelijkheid is echter anders.

Mensen worden onderhand afgerekend om hun "mobiel koopvermogen"
ipv hun brein!

Mijn zoontje (12 jaar) had uiteindelijk vrij weinig vrienden op zijn nieuwe school...(geen)
sinds een maand heeftie een galaxy+ (& raad eens)

is dat een uiteindelijke (zogenaamd vrije) wereld waar je bij wil horen?

Dat is geen vrijheid, maar een opgedwongen consumenten-gedrag!

[Reactie gewijzigd door 83718 op 27 april 2012 02:08]

Ik ken iemand in mijn omgeving met een Note. Wat een geweldig ding is dat zeg. Ik overweeg om er 1 aan te schaffen ooit. Wie weet brengt HTC me op andere gedachten met deze. Qua uiterlijk ziet ie er in ieder geval prima uit!

Alleen die stylus die er bij zit vind ik afschuwelijk..
Dat is de HTC flyer, niet de de smartphone waar het gerucht over gaat.
Ah, ik heb het bericht even nagelezen en je hebt gelijk. Oeps!
die afbeelding is alleen ter illustratie, dat is de htc flyer.
Ehm.... HTC One X maybe? Zelfde resolutie, sneller en handzamer?
Het is wel tekenend dat er gesproken wordt over 'een Galaxy Note variant'. Dat is misschien ook vanwege gebrek aan een betere omschrijving (phablet?), maar het geeft wel aan dat Samsung iets goeds heeft neergezet met de Note.

Verstuurd vanaf mijn Noteboom uiteraard ;)
Misschien 'een Dell Streak-tegenhanger' dan? Samsung was niet de eerste ;)
Allemaal zo laat, de consument wilt nu een tablet hebben en der zijn gewoon geen goede android tablets prijs kwaliteit.

Ligt het aan mij dat ik ipads de enige interessante tablets vind prijs/kwaliteit.
Enkel is de opslag vind ik een nadeel.
een argument waarom een budget ipad beter is dan een zelfde budget android tablet. ik zie het niet
Een Note (en deze variant waar HTC dus aan werkt blijkbaar) is geen tablet ;) Het is een smartphone die zo groot is dat hij een beetje in een eigen categorie valt, maar wel nog gewoon goed te gebruiken als telefoon en nog net passend in je broekzak. Een smartphone waarbij de focus echt helemaal op het smart gedeelte ligt.
Lijkt me een mooi toestel worden, alleen jammer dat 'ie vooralsnog niet naar Nederland lijkt te komen.
Ik hoop niet dat het toestel te veel op de afbeelding gaat lijken (HTC Flyer?). Die randen om het scherm vind ik persoonlijk VEEL te lomp.
Lijkt me dat ze het toestel eerder zo compact mogelijk moeten maken (lees: zeer dunne bezel) om het toestel nog enigszins als een smartphone te gebruiken. Dan is 5" goed te doen vind ik. Zeker in combinatie met de quadcore CPU, Adreno 320-GPU en 1080P scherm kan dit een mooi apparaat worden. (al kun je over het nut van een 1080P scherm op zo'n formaat discussiëren)

[Reactie gewijzigd door knetterboy3 op 26 april 2012 17:34]

laat maar komen :)

zolang ze de prijs niet weer 600-500 euro gaan maken zoals ze met alle smartphones/tablets (of combinatie) doen...
Wat denk je zelf dat 'ie gaat kosten :P
Zo zie je maar weer dat je soms gewoon iets moet doen en maling moet hebben aan alle 'goeroes' en zogenaamde 'kenners' die roepen dat zoiets niets is/wordt/kan worden. De eerste reactie van praktisch iedereen is 'wat een koelkast', maar als ze 'm even vast hebben gehad veranderen de meesten toch wel van mening.
Ik vond 'm eigenlijk meteen best wel interessant, maar had (uiteraard) ook mijn reserves over het formaat. Je kunt je er vooraf weinig bij voorstellen. Ik wilde 'm eerst eens even voelen en kijken hoe het in je zak zit. Dat bleek heel erg mee te vallen; mijn Note is nu dus onderweg.

Uiteraard is het heel erg individueel. Heb je skinny jeans, is het niets om in je zak te steken. Ik zie 'm als de ultieme tablet-killer. Ik heb een iPad van mijn werkgever gehad, maar deed er vrijwel niets mee. Ik heb een Android smartfoon waar ik heel veel mee doe en ik zou er meer mee willen, maar het scherm van de Desire is dan vaak weer nét te klein. Apps die ik op de iPad leuk vond zijn op een klein scherm niet handig (BBC News en meer van dat soort zaken). Gamen doe ik niet.
Voor mij is het een perfect ding, geen tablet meer nodig dus.

Door het succes van de Note doet elke zichzelf respecterende smartfoonfabrikant een nieuwe analyse en ze zien nu dat er dus best een markt is voor die dingen. Ze kunnen zelfs profiteren van het commentaar dat er op de Note is en het beter doen. Alleen denk ik niet dat Apple het durft om zoiets te maken, zeker niet met een pen, want dat was debiel zeiden ze ooit... ;)

We just got Samsunged :+

[Reactie gewijzigd door mphilipp op 26 april 2012 17:37]

ergens heb ik het idee dat samsung zijn S-pen implementatie snel moet gaan patenteren...

dit pusht samsung natuurlijk wel om snel met iets vergelijkbaars te komen (hun Exynos 5450 met Mali T658 en Quad A15) maar dan met een 1080p SAMOLED (+ zou al helemaal epic zijn) :9~

het wijst er alleszins op dat we nu ook een 5"-5" formfactor gaan zien, naast de 4"-4,7" van smartphones, de 7" tablets, de 8,9"-10.1" tablets (en ik verwacht eigenlijk ook 13,3" tablets...) Hoe meer hoe beter volgens mij, zeker als je in elk model dezelfde high-end hardware hebt zitten per fabrikant, hoef je als klant alleen nog uit te proberen welke formfactor je het prettigst vind. Persoonlijk is dat voor mij inderdaad 4,6" t/m 5,5" :D
er worden al zo lang actieve pennetjes gebruiken over schermen van verschillende groottes, daar is weinig meer aan te octriooieren. Persoonlijk vind ik voor schrijven alles kleiner dan 8" niet heel bruikbaar, maar ik heb ook nog nooit een Note gebruikt.
Eind van het jaar zal verwacht ik ook de Note 2 komen. Met hopelijk ook 1080p scherm en dual core A15.