Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 92, views: 15.481 •
Submitter: Kwastie

Valve werkt aan een Linux-port van zijn Steam-client en de game Left4Dead 2. De software draait native en dus niet binnen een emulator. Na vele jaren van geruchten heeft website Phoronix, na een rondleiding bij Valve, de plannen kunnen bevestigen.

Michael Larabel van techsite Phoronix mocht een bezoekje brengen aan het hoofdkantoor van Valve in de Amerikaanse staat Washington. Daar kon hij bevestigen dat de Linux-ontwikkelaars een native port van de Steam-client en van het horror-spel Left4Dead 2 werkend hebben gekregen op een Ubuntu 11.10-installatie, met een grafische kaart van AMD.

In een gesprek met Gabe Newell zou duidelijk zijn geworden dat 'Valve grote plannen heeft voor Linux, die verdergaan dan ports van Steam en de populairste games op het platform'. De journalist benadrukt dat de gameontwikkelaar enthousiast is om met Linux te werken en het besturingssysteem in de toekomst te ondersteunen.

Geruchten over een port van het Steam-platform naar Linux doen al jaren de ronde, vooral gevoed door Phoronix. Het gebrek aan een officiële aankondiging komt volgens de journalist doordat 'iedereen bij Valve werkt aan waar hij zin in heeft'. Tot voor kort was er dan ook geen specifiek Linux-project, afgezien van enkele geïnteresseerde ontwikkelaars, totdat Gabe Newell zich in het project mengde. Een releasedatum voor een Linux-port zou echter nog ver weg zijn; misschien komt er eerst een testrelease.

Valve-software op Linux Valve-software op Linux Valve-software op Linux

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)

Reacties (92)

ik hoop zo dat valve met meer games komt die native draaien op linux! kan ik eindelijk weg van windows! :D
Valve experimenteert op dit moment met het draaien van Steam-games op andere platforms via Wine. De overlay werkt inmiddels bij Wine-games en ik verwacht dat ze binnenkort mogelijk ook gewoon Wine meeleveren met Steam.

Uiteraard zullen er ook games zijn die standaard op Linux draaien en dus geen Wine nodig hebben. Wine zal mogelijk meegeleverd worden voor games die normaal alleen op Windows draaien.

-edit-
Zoals te zien is in de screenshots gaat het in dit artikel uiteraard om native games, zoals te zien is aan "hl2_linux" in de processenlijst.

[Reactie gewijzigd door TvdW op 25 april 2012 16:12]

Dit was ook mijn eerste gedachte!

Momenteel zie je dat veel software wel voor Windows en MacOsX wordt uitgebracht, maar linux (in dit geval ubuntu) blijft vaak op de achtergrond.

Dit is wel jammer, aangezien Linux in mijn ogen net zo'n grote speler is als Win of Mac. Veel mensen zijn vies van de command line, maar dat is bij Ubuntu de laatste tijd al veel minder, je hebt hem niet eens meer nodig.

Sommige dingen lopen inderdaad niet zoals je gewend bent bij een windows, maar dat komt omdat er door ontwikkelaars geen tijd in wordt geïnvesteerd. Ik ben blij dat Valve dit wel doet!
Het probleem van Linux is alleen de hoeveelheid distro's en het verschil daar tussen.

Neemt niet weg dat het zeer episch zou zijn als ze Linux zouden ondersteunen :)
verschillen zouden niets mogen uitmaken, er zitten voldoende standaarden in de ontwikkeling om dat tegen te gaan. Eenvoudigste methode is het aantal afhankelijkheden van externe software zo klein mogelijk te houden.
Inderdaad, wat je vaak ziet, ook bij Windows games en Mac Games overigens, is dat de binaries van de game statisch gelinked zijn of dynamisch gelinked maar dan wel tegen specifieke versies van libraries die de game nodig heeft, en die dus ook meegeleverd worden.

Vanuit security/update oogpunt is dat rampzalig, want als er een bug in een library zit, zul je alle versies van die library in elke game moeten updaten (wat met Steam dan wel weer eenvoudig te doen zou zijn), en erg inefficient qua schijfgebruik (maar niemand kijkt tegenwoordig meer op van games van tientallen gigabytes), maar het is wel exreem portable en dus uitermate geschikt om met weinig omhaal praktisch elke Linux distro te kunnen ondersteunen.
Bijvoorbeeld Max Payne 3 van 35GB? Ach met al die TB's beschikbaar tegenwoordig ga je geen moeite doen met het compressen van alle data. Daarnaast heb je op de PS3 ook 50GB tot je beschikking dus dat is ook het probleem niet.
Het probleem van Linux is alleen de hoeveelheid distro's en het verschil daar tussen.

Neemt niet weg dat het zeer episch zou zijn als ze Linux zouden ondersteunen :)
Welk probleem?

De Linux Standard Base is niet voor niets in het leven geroepen.

De problemen zullen best meevallen. In het ergste geval zullen ze wat missende libraries mee moeten leveren bij de binary.
Het probleem van Windows is dat je nooit weet wat de volgende versie gaat doen.

Linux is het enigste platform waar een game developer zelf aan kan werken. En.... dat is helemaal niets nieuws. Voor DOS was het heel normaal dat een game developer ZELF alles aan moest dragen wat MS nu voor ze doet met DirectX maar dan wel op de voorwaarden van MS die mogelijk anders zijn dan die van een game developer.

Vergeet niet dat MS een concurrent is met twee gezichten, ze promoten dan weer hun xbox en dan weer Windows en je moet maar afwachten als ontwikkelaar waar MS nu weer voor pushed.

Het is moeilijker om een relatief weinig gebruikt platform te ondersteunen maar het maakt je ook vrijer. Game developers moeten vaak in de toekomst denken omdat hun spellen gemaakt moeten zijn voor de hardware/software van de toekomst. Je moet nu al Windows 8 compatible zijn wil je spel daarop kunnen draaien als het uitkomt.

En wat als MS op eens besluit dat spellen NIET meer belangrijk zijn voor Windows? Of dat als ze games voor Windows afmaken, dat ze meer kunnen verdienen met x-box verkopen?

MS verdient NULL aan Valve Steam, maar vraagt een hoge licensentie voor een xbox spel? Wil je weten hoeveel? Kijk eens naar het verschil in prijs van een PC en xbox game?

Tuurlijk, dat is onwaarschijnlijk, maar wil je daar je bedrijf op richten? Compatible software schrijven is moeilijker maar daarna heb je wel betere code. En dan ben je flexibeler. Een opkomend linux platform is Android. Waar gaat dat naar toe? Je zal de boot maar missen.

En Valve heeft het idee van een eigen console nooit helemaal afgeschoten. En een game distro, met alleen code voor gaming en niets anders... zou dat niet een veel sneller platform opleveren voor hardcore spelers?

Valve ziet blijkbaar genoeg opties.
Je vergeet time to market. Dev kan niet even zomaar hoop tijd burnen in low level hardware ondersteuning. Ze zijn vaak tijd en geld en mankracht beperkt.
Dat er uitzonderingen zijn. Valve met steam heefd blijkbaar nogal cash to burn reserves.
Maar de industrie omarmd windows om een reden.
Dat is standaardisering en een hardware abstractie layer. Zodat ze productiever zijn.

Dit houd in dat devs minder tijd nodighebben om de hardware te beteugelen.

Bij dos is het meer je had geen keus je moet het zelf doen.
Beteken dat game engine ontwikkelen meer tijd kost omdat je meer op low level hardware support moest uitwerken.

Dit houd in dat je op windows je team met beperkte budged zich meer kan focussen om de hoger level game development zoals de game mechanics. De kern van de game waar games zich mee onderscheiden.

Ipv kuttelen met geluid aan de gang te krijgen en het wiel voor de 1001 ste keer opnieuw uitvinden.

Nu zijn er alternatieven zoals middleware voor veel dingen.
Eventueel ook met crossplatform support.

Maar directx libaries zijn voor devs heel overzichtelijker.
Opengl is wat lastiger om te beheren ondaks dat de api toegakelijker is de versie variaties is juist omslachig.

De reden dat IDsoft J.C. Naar directx neigd. Maar oor zijn codebase nog bij opengl blijfd.

DirectX maak game ontwikkelen kwa platform veel toegankelijker.
XNA studio zelfs nog toegankelijker met een generieke content pipeline.
Zie het als een vliegende start. Voor klein schalige games.

En ja Valve gaat Linux ondersteunen.
Maar dat is niet de gameindustrie dat is maar een dev.

Een XNA tegen hanger op linux lijkt mij wel wat.
Een generieke content pipeline en generieke low level abstractie engine. gebruik makende van Csharp.

Dit is gewoon weer een druppeltje op gloeiend hete plaat.
In de game industrie is Windows defacto standaard niet alleen als target maar ook als ontwikkel omgeving.
Als gamer kan je niet om windows heen. Wine ondersteund de meeste games maar niet alle. Het is ook overhead en geen support vanuit de game makers.
Ik blijf bij windows. zolang ik PC game.
En als ik voor game programmeren ga dan exclusieve voor windows.
Crossplatform is te veel voor one man team.
Het probleem van Linux is alleen de hoeveelheid distro's en het verschil daar tussen.
Het mooie van Linux en de verschillende distributies is dat wanneer spellen in grote getallen beschikbaar gaan komen voor een bepaalde distributie, bijvoorbeeld Ubuntu, andere distributies zich zodanig gaan aanpassen dat de spellen ook daar op gaan werken, met hetzelfde gemak.
Ik ben zelf vies aan het worden van het NIET hebben van de command line.
Windows probleem? Reinstall. Fixed.
Linux probleem? Copy-paste. Fixed.
En als je weet wat je doet kan het ook makkelijker worden om te fixen. Windows is een systeem waar je nauwelijks in kan duiken, waardoor sommige problemen moeilijker te fixen zijn.

Ja, dat zei ik inderdaad, Windows is MOEILIJKER dan Linux.
Met windows is wel enorm veel mogelijk, alleen zitten heel veel dingen verborgen. Ook op de command prompt van windows zijn al heel wat dingen mogelijk en met power shell is men aan een inhaalbeweging bezig tov bijvoorbeeld bash.

En de laatste keer dat ik Windows moest herinstalleren voor het oplossen van een probleem is ook al heel lang geleden. Ik gebruik zelf zowel Linux als Windows en voel me op de CLI even goed thuis als in een GUI. Ik ga het ene niet moeilijker of beperkter noemen dan het andere. Ze hebben alletwee beperkingen en sterke punten.
Ook massa's dingen onder Windows kunnen gewoon keihard NIET.
Persoonlijk vind ik de CLI van Windows ook wel ruk.
Dat ben ik inderdaad met je eens. Windows is echt moeilijker dan Linux als je een serieus probleem hebt. In dat opzicht is Linux veel doorzichtiger en makkelijker te begrijpen dan Windows.
Je moet alleen niet bang zijn voor de terminal.
Als die net zo goed draait als onder OS-X mag je daar niet blij mee zijn. Die ports draaien slechter dan WINE (geven ze de schuld aan OS-X terwijl Unity op ieder OS dezelfde performance heeft...).
Hail Valve! _/-\o_ dit kan ik allen maar aanmoedigen!

edit: ik zie op de 3e afbeelding onderin "unable to update local steamclient.dll " staan maar dan gebruiken ze toch wel de windows api en dan word het toch wel geemuleert?

[Reactie gewijzigd door hardcoresmurf op 25 april 2012 16:09]

Waarschijnlijk is dit een hardcoded error.
Dat kan ook gewoon een outdated foutmelding vanuit de API zijn. Op zich is het dan ook wel logisch dat die niet kan worden geupdate omdat die er gewoon niet is.
Mono kan ook DLL's gebruiken.
dan word het niet een native applicatie
Zag het al op Phoronix, even een vraagje over die GNOME system monitor, rekent die CPU verbruik als 100% per core (zo heb je in top wel eens dingen waar vrolijk 300% achter staat) of als echt 100% over alle cores? Zelf hoeft het voor mij niet aangezien ik juist naar Linux ging om alle DRM enzovoort te ontwijken maar ik zie hier wel een markt voor
De Gnome systeem monitor rekent inderdaad 100% per cpu-kern. Als een programma dus twee kernen ieder voor 100% gebruikt dan zal er achter dat proces 200% staan.

De eerste keer dacht ik ook dat er magische dingen aan het gebeuren waren.. ;)
De Gnome systeem monitor rekent inderdaad 100% per cpu-kern. Als een programma dus twee kernen ieder voor 100% gebruikt dan zal er achter dat proces 200% staan.

De eerste keer dacht ik ook dat er magische dingen aan het gebeuren waren.. ;)
Niet alleen de gnome monitor trouwens. In linux systemen wordt altijd elke core als 100% geteld. Maakt niet uit in welke monitoring tool je de boel bekijkt.
Erg goede vooruitgang, gaaf ook om te zien dat zo'n groot bedrijf als Valve hier volop mee bezig is. Als het eenmaal lukt gok ik zomaar dat een stijging krijgen in het klantenbestand.
Goed met alleen de steam client en één game zijn we er nog niet, maar het begin is er!
Dit kan ook de boost zijn die Linux als platform nodig heeft. Reden nummer 1 voor mij om nog windows te booten is games. wine is leuk en gebruik ik zelf redelijk veel, maar voor games is het zeker niet altijd even goed.
Het zou mij niets verbazen als de Valve-hardware (mocht zoiets er ooit komen) ook op Linux gaat draaien. Zou in mijn ogen wel een goede stap zijn :) .
Dit is precies waar ik aan dacht. Het kan best zo zijn dat Valve hun eigen OS willen hebben en dat op Linux gaan baseren. Dit is dan een test om te kijken hoeveel tijd het kost en of het uberhaupt wil hun games native te laten draaien. Mocht dit allemaal goed en wel werken dan is er een grote kans dat het "Valve-OS" gewoon Linux wordt, en geen Windows leveren.
Ik zie dit helaas nog niet snel gebeuren. Valve kan dan hun eigen spellen mooi naar linux native porten, maar de rest van de spellen die via steam geleverd worden zullen lijkt me niet zo makkelijk op een ander OS draaien.

En steam met enkel Valve spellen is wel mooi, maar daarvoor zullen menig mensen denk ik geen speciale hardware voor aanschaffen.
gaming op linux is altijd een kip of ei verhaal geweest. Niemand port zijn games omdat de spelersbasis zo klein is en de spelersbasis op linux blijft klein omdat er zo weinig games zijn. Indien Valve een port kan maken die ook nog eens succesvol is dan zullen andere volgen.

Het is net zoals steam op de mac, ook de mac is geen game platform, maar toch zien we stilletjesaan meer games voor dit platform verschijnen. En games die op mac werken zouden nog relatief eenvoudig naar linux geport moeten kunnen worden aangezien beide OSen een unix achtergrond hebben.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 26 april 2012 21:51]

Ik zie eerder dat de gameindustrie zich focused op console.
Dat is kwa markt de grootste.
Bij PC is windows de grootste maar tov consoles kleiner.
Mac en linux game plubliek lijkt mij meer gamer die windows haten en dat is een klein publiek.
Als je niet gamed iig de grote retail games.
Dan is de stap naar Mac of linux een nobrainer.

Maar als gamer moet je antipathie voor MS Windows wel groot zijn.

Ik heb dat probleem niet,
Ook al heb ik bijna elk OS in verleden gebruikt.
Maar blijf bij windows.
Linux een Redhead als intranet server.
SUSE linux en mandrake gebruikt.
BeOS
OS2warp
Apple alleen gadgeds.
Geen systemen
Dat zou een behoorlijke kosten besparing kunnen zijn, geen OEM windows licentie bij de hardware.
De vraag is natuurlijk of de kosten ontwikkelen / onderhouden van een Valve OS gebaseerd op Linux opwegen tegen de OEM kosten van Windows, waar alle games al native op draaien, driver optimalisatie voor is etc.
Een OS/linux distro hoeft niet zo veel te betekenen natuurlijk. Ik heb vanwege specifieke behoeftes voor mijn werkgever een custom "distributie" gemaakt op basis van Debian in enkele dagen, en als ze Canonical wat betalen willen die vast ook wel meesleutelen en mee-supporten.
het gaat dan ook niet zozeer om het OS, maar wel om de kosten die men in hun eigen software moet steken. Zowel de steam client als de game engines moeten ondersteund worden op een nieuw platform. Als dit niet genoeg inkomsten opbrengt kan men gaan twijfelen over het nut.
Het is nu ook zo dat hun concurrent de touwtjes in handen heeft. Wil Valve afhankelijk zijn van Windows, natuurlijke niet want Windows is van de concurrent. Maar nu kunnen ze nog geen kant op. Daar wordt dus blijkbaar aan gewerkt.
Een valve console :D wie weet...
Mooi dat ze gaan ontwikkelen voor Linux systemen. Vraag me wel af of het rendabel is.. Linux wordt zeker niet gebruikt als besturingssysteem om op te gamen. Ik voorzie natuurlijk wel veel potentie voor Steam, maar zeker ook voor Linux door deze ontwikkeling!

Windows heeft over het algemeen toch wel het alleenrecht op games. Er komen wel een aantal games uit op OSX, maar niet dendered veel.

Misschien dat er door deze ontwikkeling meer mensen over gaan stappen op Linux. Zeker sinds de Ubuntu 12.04 vind ik Linux fijn werken.
Linux wordt niet gebruikt voor games omdat er bijna geen games voor zijn... Maar dat gaat veranderen :)
Zoals TvdW al aangeeft is dit met name de reden dat linux op dit moment niet op mijn pc te vinden is.
Zodra valve's games onder linux gaan draaien zal ik snel geneigd zijn pinguyos op mijn pc te installeren en te gaan gamen onder linux.

Zelf vind ik linux zeer fijn werken door de aanpasbaarheid van het platform en het is een mooi legaal en resource friendly alternatief voor windows.
Linux wordt zeker niet gebruikt als besturingssysteem om op te gamen.
Wacht dacht je hier van : Steam Mobile

Het is een eerste stap in die richting om op dat platform iets commercieels op te richten.

Android = Linux en het platform waar Linux volledig is losgebroken. Het zou gewoon absurd zijn om een dergelijke potentiële markt te laten liggen.

Dit is een goed kans voor Linux om door te gaan breken als desktop bij de jongere generatie als Steam goed werkt en verkoopt onder Linux.

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 25 april 2012 16:47]

Hoewel Android natuurlijk wel op de Linux kernel draait heb ik er sterk mijn vraagtekens bij of Google het gaat laten gebeuren dat het succes van Android de beschikbaarheid van games en apps voor Linux positief zou beinvloeden. Daarvoor zullen ze game development teveel afhankelijk maken van specifieke toolkits en libraries voor Android ben ik bang.

Google is er bij gebaat dat hun OS populair wordt, en ook dat er veel games voor uitkomen. Mocht Linux nou ontzettend populair zijn qua games dan hadden ze vast hun uiterste best gedaan om dit compatibel te houden. Maar het omgekeerde heeft voor hun geen voordeel. Als dankzij Android Linux games ruimer beschikbaar zouden zijn, kunnen er meer mensen overstappen naar andere Linux distributies en daardoor dus geen Android oid gebruiken. En Google wil natuurlijk zoveel mogelijk gebruikers.

Misschien een beetje pessimistische kijk, maar ik heb er echt mijn twijfels bij in hoeverre Google Linux distributies zou helpen, anders dan die bijdragen die zij verplicht zijn dankzij de GPL.
Een desktop is toch iets anders dan een telefoon, maw: andere markt, hoogstens de tablet markt vind enige overlap maar het soort games wat je op een tablet kan spelen spreekt weer een compleet andere markt aan dan desktop gamers.
De spellen op Android maken wel al gebruik van OpenGL ES ipv Direct3D. Dus dat is sowieso al een stap richting Linux en van Windows af.
Nou weet ik zelf helemaal niks van OpenGL ES en OpenGL maar ik denk dat de stap van OpenGL ES naar OpenGL een heel stuk kleiner is dan van DirectX naar OpenGL. Als een engine daar dus al goed rekening mee houdt is het waarschijnlijk veel eenvoudiger om een spel ook te draaien op een Linux PC.
Porten is niet alleen DirectX ( Direct3D ) vervangen voor ( OpenGL )
Dat puur de GFX kant. naast Open AL. geluid.
DirectX is een complete hardware abstractie layer tot HID toe zoals muis.

Maar Windows gamen is meer dan Direct3D.

het is directX de complete SDK die meer dan alleen GFX toegang naar geeft.
Het is ook de Win API waar je programme mee interfaced.

Zo zal die andere platformen klein tot groot alle hun eigen flavor van main API hebben waar een opengl op draaid.

Zoals windows API met C++ ontwikkelomgeving en complete DirectX SDk.

Bij Apple heb je hun API en Object C dev tools en bij behorende SDK's

Het is zelfs zo dat elke WIn API per versie wat specifieke afwijkingen heefd.
Dus als bepaalde unieke features in API gebruiktworden moet dit voor release op andere win OS ook geport worden.
"... totdat Gabe Newell zijn invloed uitoefende."
Dat verbaast me een beetje. Volgens het Valve Handbook for new employees is Gabe niet de baas die iedereen zegt wat ie moet doen.
Dan kan die nog wel rondshoppen met zijn idee :) Daarnaast blijft hij natuurlijk eigenaar. Dan kan er nog zoveel in dat handboek staan (leuk om te lezen btw), maar dat maakt het natuurlijk niet waar.
dat mag dan waar zijn, maar zie het als een community, als sommige tweakers hier iets zeggen, over opnderwerp x, dan nemen veel mensen dat aan omdat diegene enige autoriteit heeft op basis van vorrige prestaties. zo vraag je geen juridisch advies aan een bakker, of kook tips van een advocaat.
Mooi dat er gewerkt wordt aan een dergelijk platform voor Linux. Ik maak me alleen wel zorgen over de drivers: de AMD drivers zijn verschrikkelijk instabiel onder Gnome 3 en ik kan niet zeggen dat ik KDE (stabiel ^^) verschrikkelijk snel vind werken. In andere woorden: zou het geheel ook goed draaien onder nieuwere omgevingen dan de gebruikte Gnome 2?
Nee aangezien je het zelf al zegt, GNOME 3 is al een puinhoop. De schuld hier moet je voor een deel ook bij de heren van GNOME leggen die geen rekening houden met de GPU vendors ondanks dat ik het geen groot probleem vind. Het probleem ligt aan GNOME Shell, Unity werkt gewoon zonder problemen met AMD kaartjes.
Wat je op het beeldscherm op de foto's ziet is Gnome3 in de classic modus. Dat is te zien aan het ontbreken van een "System"-menuoptie naast de places-knop en het verschil in achtergrond wat je daar ziet.

Ik neem dus aan dat ze zich wel op de toekomst voorbereiden door alvast op Gnome 3 te bouwen. Over de stabiliteit van de AMD-drivers weet ik dan weer niks. Wat ik wel weet is dat ik nu al een maandje of twee Ubuntu 12.04 draai en het voor mij al die tijd al als een zonnetje draait.

Alhoewel games mij bitter weinig interesseren hoop ik van harte dat dit er snel gaat komen. Immers, hoe meer games op Linux, hoe meer aandacht, hoe meer gebruikers, en hoe meer algehele ondersteuning.. :o
Ik maak me alleen wel zorgen over de drivers: de AMD drivers zijn verschrikkelijk instabiel onder Gnome 3 en ik kan niet zeggen dat ik KDE (stabiel ^^) verschrikkelijk snel vind werken.
Ik heb geen enkel probleem met zowel de open als closed source AMD drivers.

Dat Gnome 3 en KDE 4 relatief langzaam zijn t.o.v. lightweight window managers is logisch. Ze hebben heel veel zaken onder de motorkap meedraaien zoals search applicatie die zaken blijft indexeren, bij kde4 is dit Nepomuk.

Als je een snelle window manager wil hebben met minder features kun je beter voor Razor Qt, LXDE, xfce, Window maker etc. kiezen.
gisteren nepumok toch maar uitgeschakeld, zat continue een core max. te belasten. xfce zou ik persoonlijk ook al niet meer onder de light-weight categorie plaatsen maar zit tussen de licht en zwaargewichten tussenin.
Mocht er een redelijke hoeveelheid games uitkomen voor Linux dan stap ik volledig over. Draai nu native windows vanwege het gamen, maar droom er al langer van om windows de deur uit te gooien!
het zou eens tijd worden, dat er echt 'leuke' spellen beschikbaar worden onder linux,

waar ik echter nooit veel van begrepen heb is dat er voor zover ik weet ook nooit echt opensource projecten zijn gestart om bijv een virtuele console te bouwen waar je spellen op/in kunt draaien. iets als een crusting tussen een emulator, en een virtual machine (jvm)
wine heeft directx mogelijkheden aan boord. Probleem is dat windows een gesloten systeem is en de werking dus zeer moeilijk te emuleren is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013