Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 20, views: 11.339 •

Robert Bowling heeft bekendgemaakt dat hij een nieuwe ontwikkelstudio, genaamd Robotoki, is begonnen. Bowling, voormalig medewerker van Infinity Ward en Activision, wil met zijn studio volledige controle houden over zijn projecten.

RobotokiEen maand nadat bekend werd dat Robert Bowling zijn functie bij Infinity Ward en Actvision neerlegde, verklaarde de voorman van Call of Duty: Modern Warfare 3 tegenover Game Informer dat hij een nieuwe ontwikkelstudio is begonnen. De studio heet Robotoki en is momenteel druk bezig met het verzamelen van een ontwikkelteam. Het is nog niet bekend waaraan Bowling en zijn team gaan werken, maar dat moet later dit jaar bekend worden. Duidelijk is wel dat het een game wordt voor de next-gen consoles, pc en diverse mobiele platforms, zoals iOS en Android.

"Robotoki is een ontwikkelstudio waar toevallig games gemaakt worden", schreef Bowling in een e-mail aan Game Informer. "We richten ons eerst op het team en al het andere komt op de tweede plaats, omdat ik vind dat deze sector nog veel te leren heeft als het gaat om het goed behandelen van talent. We verslaan de film- en muziekindustrie op diverse fronten, maar lopen achter als het gaat om het inspireren en ondersteunen van creatief talent", aldus Bowling.

Hoewel het nog niet bekend is wat Robotoki gaat maken, staat voor Bowling vast dat hij de touwtjes bij de ontwikkeling in handen wil houden. Robotoki financiert zijn projecten zelf en zal alleen samenwerken met partijen die dat model ondersteunen. "Ik wilde een situatie creëren waarin de mensen met een creatieve visie de complete controle over hun werk houden, vanaf de conceptfase tot aan de uiteindelijke uitvoering."

Bowling beschrijft ook de visie die hij heeft bij het ontwikkelen van een nieuwe spelwereld. De ontwikkelaar stelt dat alle platforms weliswaar met elkaar verbonden moeten zijn, maar elk ook hun unieke spelervaring moeten bieden. De gameplay zou een mix van de sterke punten van singleplayer-, co-op- en multiplayer-gameplay moeten zijn. Later dit jaar wordt duidelijk tot wat voor game deze vage omschrijvingen gaan leiden.

Reacties (20)

Kunnen we hier nu ook niet uit concluderen dat er geen technische ontwikkelingen op het programma staan voor CoD en dat de developers bij IW bewust kort worden gehouden?
Hoeft niet perse. Ze kunnen wel een nieuwe engine aan het ontwikkelen zijn, maar ik vermoed dat het meer om het talent bij de grafische afdeling (en misschien leveldesign) ligt. Gameplay ideeŽn zullen ze zat hebben, dus dat lijkt me niet echt direct de issue.
Precies. Al kan iets nog zo ingenieus in elkaar zitten, gezien vanuit een gameplay of technisch aspect, als het er niet uitziet dan zal het product geen succes worden.

Jammer, maar helaas dat het wel zo in elkaar steekt tegenwoordig. Mooiere games scoren hoger dan de games die onder motorkap beter zijn. De gamers uit de huidige generatie willen nu eenmaal alleen games die mooi, gaaf of stoer uitzien. Dat dan game niet zo leuk, daar kunnen achteraf wel weer over zeiken. En als dan een game wel goed in elkaar gezet wordt, dan zeiken ze weer over het feit dat het allemaal wel heel vergezocht of te moeilijk is.

Voor de ontwikkelaar is gewoon veel interessanter om mooiere games te maken, omdat men dat toch wel koopt. Want daar gaat het voor de ontwikkelaar/uitgever allemaal om. Want dan zijn de centen binnen. Dat de gamer dan de game kut vind is een zorg voor later.
De uitgevers hebben veel te veel invloed op de games, developers worden beperkt in hun creativiteit, het is niet voor niets dat devs vertrekken bij grote studio's die onder het bewind van activision en EA staan.
Eerder dat ze hebzuchtiger zijn geworden.

Het gaat bij games de laatste tijd meer om het geld dan om de kwaliteit.

Als je ergens aangewerkt hebt en vervolgens die je het bedrijf daar meerdere keren meer dan een miljard aan ziet verdienen ga je vanzelf wel denken.

Gezien de kwaliteit hoeven we van de ze beste man en de groep die al eerder vertrok niet veel te verwachten, eigen nieuwe onderneming starten kent zo zijn beperkingen en onder druk van tijd/geld iets afleveren komt zeker niet ten goed van kwaliteit, voor zover hij dat in het verleden belangrijk achtte.
Het klinkt allemaal veelbelovend, de truuc is natuurlijk om dit vast te houden ook al worden ze straks misschien heel groot. Daar ligt denk ik ook de uitdaging voor ''Robotoki''.
We richten ons eerst op het team en al het andere komt op de tweede plaats, omdat ik vind dat deze sector nog veel te leren heeft als het gaat om het goed behandelen van talent.
Goed punt, op die manier haal je er meer uit dan wanneer je alleen maar gefocust bent op het produceren van een game. Zoals hij zegt is het maken van games een ''bijzaak''. Nogmaals het klinkt allemaal veelbelovend.
Ben inderdaad benieuwd of ze dit later vast kunnen houden, als de financiŽn onder druk komen te staan...
Dan start je toch gewoon een Kickstarter campagne... :)

Nee serieus, toen ik de titel van dit artikel zag, dacht ik meteen dat het alweer om een nieuw Kickstarter project ging. Zou die kerel geld genoeg verdiend hebben om alles zelf te financieren?

[Reactie gewijzigd door Waking_The_Dead op 24 april 2012 13:17]

Ben benieuwd wat voor vernieuwende games ze op de markt kunnen brengen :)
Geld zat, waarom niet?
Of zoals Waking_The_Dead zegt: "Start een Kickstarter project" om het geld binnen te halen.

Maar ok, we gaan wel zien wat deze man voor ideŽen heeft, buiten iets generieks als: "De gameplay zou een mix van de sterke punten van singleplayer-, co-op- en multiplayer-gameplay moeten zijn.". Als ik dat lees, denk ik aan de game Brink namelijk die zoiets toepaste.
omdat ik vind dat deze sector nog veel te leren heeft als het gaat om het goed behandelen van talent. We verslaan de film- en muziekindustrie op diverse fronten, maar lopen achter als het gaat om het inspireren en ondersteunen van creatief talent", aldus Bowling.
Hij zou een voorbeeld moeten nemen aan Valve wat dat betreft. Zie hun handboek voor nieuwe medewerkers:

http://newcdn.flamehaus.com/Valve_Handbook_LowRes.pdf
inderdaad, valve komt niet regelmatig met nieuwe games, maar ze komen wel met vernieuwende dingen
Half Life was z'n tijd ver vooruit en zeker gewaagd.
Counterstrike kwam uit de community, maar die was er niet als valve niet zo open was met wat ze doen.
Left4dead was misschien niet zo vernieuwend, maar ze namen wel de tijd om het goed te maken.
Portal is dan weer zo'n typisch spel dat nooit was gekomen als ze zich lieten leiden door cijfertjes en pak mensen in een groot kantoor.

Als ROBOtoki ook op deze manier gaat werken zie ik een mooie toekomst voor zowel gamers als het bedrijf
ROBOtoki staat vvoor RObert BOwling neem ik aan? Best leuk gevonden dan ;-)
nee. Robotoki staat voor 'Robot Oki'

http://twitter.com/#!/Robot_Oki
Hieruit kan je dus wel concluderen dat Infinity Ward niet de creativiteit kon uiten door Activision. Hopelijk kan Robert met Roboti wel een aantal creatieve games ontwikkelen. Dit was een van de enige mensen die ik volg op Twitter, puur omdat hij wel eens wat interessante opmerkingen had.

De enige reden die ik zo kan bedenken dat hij bij IW weg is gegaan, was dat de studio dus niet de mogelijkheid kreeg om hun creativiteit te tonen. Dat is jammer, want met games als COD1, COD2 en vooral Modern Warfare 1 hebben ze zeer goede producten afgeleverd.
Daarbij te bedenken dat Activision MW1 niet eens door wilde laten, ze vonden het 'moderne' oorlogsvoeren te riskant om te releasen.

Veel succes Robert! Hopelijk zien we nog ooit een mooie shooter terug, zonder DLC prijzen van 15 euro per 4 maps.
Hmm, fourzerotwo?

Is dat niet de man die de PC gamers in de zeik heeft genomen? Door eerst dedicated servers te beloven? En je daarna met MW2 keihard aan de kant te zetten?

Bowling zal me worst wezen, PR mannetje van Kotick.
Laat Respawn Entertainment eerst maar eens iets produceren, de ECHTE IW werknemers!
Wat heb ik toch een hekel aan die vent met zn goedkope praatjes om mw2 als een top game te laten bljiken terwijl het spel in werkelijkheid niets anders was dan een hoopje stier....
Mocht het een FPS worden, weet ik 100% dat de DLC gratis worden ::)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013