Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 122, views: 44.682 •
Submitter: himlims_

De politie van Groningen raadt iedereen aan om de verschillende serienummers van elektronische toestellen op te schrijven en bij te houden. Zonder die nummers zou het veel moeilijker zijn om onderzoek te doen naar gestolen goederen.

De politie meldt dat dieven steeds meer uit zijn op laptops, tablets, digitale camera's en mobiele telefoons. Als de gedupeerde de serienummers heeft van het gestolen product kan de politie makkelijker op onderzoek gaan en de producten traceren. Bovendien acht de politie het raadzaam dat mensen ook foto's kunnen maken van unieke kenmerken van hun eigendom, zoals krasjes of beschadigingen.

Bij mobiele telefoons is het imei-nummer belangrijk, wat gevonden kan worden door *#06# in te tikken. Bij computers, tablets en smartphones bestaat ook het mac-adres dat in de Windows-commandprompt met 'ipconfig /all' kan worden gevonden. Het mac-adres is overigens niet altijd even betrouwbaar: er bestaan verschillende manieren om een dergelijk adres te spoofen of te veranderen.

Reacties (122)

Reactiefilter:-11220118+188+24+30
Als je een aankoopfactuur hebt staat dit er reeds op toch?
Vaak kun je in de winkel naderhand de serial nummers nog wel even opvragen ;)

[Reactie gewijzigd door TelefoniQ op 20 april 2012 13:48]

Misschien voor IMEI nummers, maar MAC adressen staan volgens mij nooit op de aankoopfactuur.
Mm, daar heb je wellicht een goed punt, maar serial nummers achterop zijn vaak wel uniek? Staat in ieder geval een unieke code @ mn macbook!
Veel stickers met serienummers zijn zo te verwijderen en niet bij alle toestellen is dat dan nog in de software te achterhalen. Vaak genoeg is dat niet het geval. MACs zijn echter moeilijk permanent te veranderen en ik denk dat de gemiddelde dief daar nog niet helemaal in slaagt en dat het op veel apparaten niet eens mogelijk is.
Ik verwacht dat als je een abbo afsluit je IMEI toch ook geregistreerd staat bij je service provider. Neem aan dat de politie zo iets toch zou kunnen opvragen.
MAC adres stond bij mij wel op de doos, dus wie weet registreren ze zoiets wel. Dit is volgens mij alleen handig als ze het apparaat daadwerkelijk in handen hebben, want als je achter een router zit krijg je het MAC adres volgens mij al niet meer te zien.

Tip: als je telefoon/pc/laptop uit je huis gestolen is geworden, maar je router niet, dan kun je vaak je MAC adres nog terug vinden bij de ip lease gegevens als je die dag nog verbonden was. Bijna alle routers laten namelijk zien welke apparaten aan welk ip gekoppeld is geworden. Deze gegevens worden na hun lease periode (vaak 24 uur) waarschijnlijk gewist, dus moet je er wel snel bij zijn.

[Reactie gewijzigd door tedades op 20 april 2012 14:00]

Ik verwacht dat als je een abbo afsluit je IMEI toch ook geregistreerd staat bij je service provider. Neem aan dat de politie zo iets toch zou kunnen opvragen.
De politie geloof ik niet, maar jijzelf wel, het gaat namelijk om persoonlijke gegevens.
De politie geloof ik niet, maar jijzelf wel, het gaat namelijk om persoonlijke gegevens.
Ooo... nee dan houd het op voor de politie inderdaad...
Het IMEI adres staat denk ik niet geregistreerd bij de service provider, als ze sim-only verkopen zit daar sowieso geen telefoon bij.

Wat wel zo is, is dat het IMEI nummer + serial altijd achter op de doos staan van het toestel. Tevens staat volgens mij het mac adres er zelfs op.
Imei wordt wel geregisteerd bij je provider, aan de hand van je Imei kunnen ze jou een unlock code sturen mist je je gms wilt unlocken na je abbo termijn!
Laatste keer dat ik een unlock code nodig had, vroeg de provider mij om het imei nummer.
klopt.

Ze hebben alleen het IMEI nummer van het laatst gebruikte toestel.
dus als je al een ander toestel gebruikt hebt dan kunnen ze het al niet meer terug vinden.

kpn houd volgens mij wel een administratie bij van hun eigen service contracten.
maar dan moet wel je laatste toestel door gegeven hebben. dus geen proasist en comfort contracten van de belcompanie en Phone house.
Tuurlijk kunnen ze oudere imei nummers wel vinden (of ze het doen is wat anders). Bij elke verbinding die je oplegt wordt het imei nummer opgeslagen en dit wordt jaren bewaard.
Wat dat betreft werken de providers niet echt mee om diefstal te voorkomen. Op IMEI nummer is het mogelijk alle verkeer te blokkeren, waarmee het toestel nutteloos wordt. Bijvoorbeeld wanneer je aangeeft dat je toestel gestolen is. Daarmee voorkom je ook doorverkoopfraude, waarbij mensen zeggen dat hun toestel gestolen is, maar het toestel verkocht hebben.

Een black list van IMEIs van gestolen toestellen zou redelijk eenvoudig te implementeren zijn.

Scheelt toch weer heel wat inbraakschade.
Ik verwacht dat als je een abbo afsluit je IMEI toch ook geregistreerd staat bij je service provider. Neem aan dat de politie zo iets toch zou kunnen opvragen.
Hierbij doe je de aanname dat een telefoon genomen wordt bij een abonnement.
MAC adres stond bij mij wel op de doos, dus wie weet registreren ze zoiets wel. Dit is volgens mij alleen handig als ze het apparaat daadwerkelijk in handen hebben, want als je achter een router zit krijg je het MAC adres volgens mij al niet meer te zien.
Een MAC adres is inderdaad niet uit te lezen vanuit een ander netwerk (gescheiden door een router). En zelfs al zou men kijken op hetzelfde netwerk als het gestolen apparaat: spoofing is altijd een optie. Bij een MAC adres heel makkelijk, bij een IMEI is het wat obscuurder (maar niet onmogelijk).
Tip: als je telefoon/pc/laptop uit je huis gestolen is geworden, maar je router niet, dan kun je vaak je MAC adres nog terug vinden bij de ip lease gegevens als je die dag nog verbonden was. Bijna alle routers laten namelijk zien welke apparaten aan welk ip gekoppeld is geworden. Deze gegevens worden na hun lease periode (vaak 24 uur) waarschijnlijk gewist, dus moet je er wel snel bij zijn.
Een laptop is een slecht voorbeeld, omdat het vaak makkelijk is om gewoon een andere draadloze netwerkkaart in te bouwen voor als spoofing als te riskant wordt gezien. Serienummers zijn altijd beter.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 april 2012 14:11]

De provider heeft hoe dan ook je laatste IMEI nummer dat je gebruikt hebt, dat wordt namelijk meegestuurd. Volgens mij houden ze een lijst bij met gebruikte IMEI nummers... Bij Telfort kon ik toen der tijd gewoon lijst zien met mijn gebruikte telefoons, met IMEI, daarvan werd dan de fabrikant en model van afgeleid.
MAC adressen gaan niet echt werken. Ze worden geacht uniek te zijn, maar ik ben al zoveel dubbele tegengekomen...

IMEI noteer ik altijd, en staan in mn dropbox.
Een mac adres kan wel helpen ter identificatie van de eigenaar. Het is mogelijk een mac adres te veranderen (Spoofen) waardoor de dubbele mac adressen ontstaan maar in principe krijgt elk netwerk apparaat een uniek nummer.
Bij veel apparaten zal het mogelijk zijn het orginele mac adres op te vragen na spoofen.
Prima bruikbaar dus om na een inval bij een heler een deel van de buit terug te bezorgen.
Ja, in principe. Het is in het verleden als eens voorgekomen dat een moederbordfabrikant een reeds uitgegeven MAC-reeks nogmaals gebruikte.
Dat is wel eens fout gegaan. ooit 2 verschillende series asus moederborden binnen gekregen. als ze beiden op het netwerk stonden kon de andere niet het netwerk op. na hoop gehannes en uitzoek werk icm leverancier die later ook de asus importeur erbij haalde kwamen we er achter dat de MAC's het zelfde waren..

gelukkig kosteloze vervanging :) maar je staat wel gek te kijken. was niet iets waar ik naar keek.

Maar MAC adres spoofen is zo makkelijk. Simple tool installeren en je hebt een ander adress.
In Dropbox je IMEI?... Wel gecodeerd hoop ik?
zelfde geld voor imei
Bij een online aankoop bij bijvoorbeeld Zercom wel. Alleen is het niet helemaal duidelijk welk mac adress bij welk product hoort.
MAC adressen zijn ook niet uniek.
Mijn Mac heeft 2 Mac adressen... die staan echt niet op de factuur... Misschien best een goed idee om dat te doen.

[Reactie gewijzigd door dvogel op 21 april 2012 00:53]

Niet op alle aankoopfacturen ;)
Soms/vaak staat er alleen een generieke omschrijving van het product.
MAC adres staat denk ik niet op de bon, hooguit op de doos.

Goed initiatief van de politie, ik denk dat het een heel goed advies is en kan helpen bij snelle opsporing en daardoor ook een preventieve werking heeft.

Nu nog een sticker op je mobiel met de tekst 'Dit toestel is geregistreerd bij 'Grunninger Cops' en elke potentieele dief is gewaarschuwd!
Dan weten mensen METEEN dat ze de MAC adres beter kunnen veranderen en of de onderdelen los verkopen.
of het toestel als een warme aardappel in de dichstbijzijnde afvalbak moeten laten vallen... danwel niet de moeite hoeven doen om het uit je hand te grissen...

[Reactie gewijzigd door moreasy op 20 april 2012 14:11]

ach hoeveel normale dieven zullen ook kennis hebben van ICT apparatuur. moet je toch wel een beetje kennis in huis hebben :) mogelijk dat dieven in Groningen nu gaan uitzoeken wat een MAC is maar gemiddelde dief zal niet weten wat hij moet doen..

ook een aanrader is DYNDNS op je laptop zetten en een SSH tool. kan je altijd bij je device komen. O maak een extra USER aan op je laptop. en je admin account gescheiden, je HDD beveiligen tegen het overschrijven van het boot record. dief kan dan wel inloggen op je PC. maar zal niet zo veel mee kunnen dan wat software te installeren en kleine dingen aan te passen. jij kan dan altijd nog bij je computer komen en lokaliseren :)
imei nummers misschien, mac adres niet :)
Geen idee of serie nummers er opstaan. Geloof het niet.

Ook handig is zaken als Prey installeren, Kan je een laptop of android telefoon weer traceren. En natuurlijk een VNC server en zo'n dynamic IP update ding installeren.
http://www.youtube.com/watch?v=U4oB28ksiIo

[Reactie gewijzigd door Schway op 20 april 2012 13:52]

even format/factory reset en je tracking software is weer weg.
flash of ramgeheugen! In het ramgeheugen is een deel dat vast staat (je moet wel veel verstand hebben om dingen daar definitief weg te schrijven overigens! )

Met een mac adres spoofen, spoof je vaak het uitgezonden mac adres het mac adres zelf hoeft dan nog niet te veranderen!

Maar daarom strippen ze gestolen laptops ook steeds meer helaas. (en halen goud enz eruit)

Maar dan nog: stel je zet truecript erop versleuteld je hd (dan strippen ze de boel gewoon)

je zet er een bios wachtwoord op en beveiligd je bootloader. Ze zullen hem nog eerder weggooien dan terugbrengen naar de politie!

Daarnaast vaak zijn dit oostblokbendes met hele netwerken en soms is de politie daar zo corrupt dat je dan kan fluiten naar je laptop!
kan je hier meer vertellen over dat 'deel dat vast staat'? Genoeg ruimte om een vnc server + config in weg te schrijven?
Ik zeg niet dat het makkelijk kan, ik zeg dat het kan. VNC zal niet gaan denk ik ssh op ram wel. Al moet je dan met het ram geheugen wel heel erg goed kunnen programeren hoor!

Maar als je kijkt naar de red en bluepill evt. zou je dus ook track en trace software in de instructieset van de processor kunnen programeren en geen haan die er naar zal kraaien!

Punt is natuurlijk wel er zijn maar weinigen die dit weten en/of kunnen! Commerciel kun je zo iets vergeten!

Imei´s kun je volgens mij ook spoofen overigens! Alleen de beste mannier hiervoor is zover ik weet op een zendmast inbreken, en dat is geen alledaags klusje! ;)

[Reactie gewijzigd door rob12424 op 21 april 2012 02:43]

Avast! op Android flash je als het ware in je rom. dus ook NA een factory reset is die actief. :)

Dit werkt alleen op telefoons die geroot zijn.

[Reactie gewijzigd door BabyXL op 20 april 2012 19:32]

Totdat er een nieuwe rom opgaat
Voor alle beveiliging is een omweg, al dan niet een lastige
Je zal de winkels moeten bezoeken die geen product ID's op de factuur vermelden, dan ben je nog wel even bezig.

Ik vindt het helemaal geen gek idee van de Politie, helemaal omdat mensen dan bewust worden dat spullen inderdaad kunnen worden herleid tot de rechtmatige eigenaar. Ik vindt het voorbeeld van een MAC adres niet even handig, maar een IMEI nummer van een mobiel is natuurlijk erg goed om als gebruiker op papier te hebben staan.
Ook al is een mac adres te spoofen, het is daarom nog niet te veranderen.
Wat ik bedoel, het opsporen zal ermee misschien niet vergemakkelijken, als je achter e router zit is het toch meestal te laat.
Maar het mac-adres zit meestal ingebakken en kan na het spoofen terug opgevraagd worden.
Zo kan de politie bij teruggave van van goederen wel gemakkelijker de rechtmatige eigenaar terug vinden.
Het is compleet irrelevant, dit is niet hoe je het probleem oplost. Het is te makkelijk om zaken te stelen en je komt er praktisch altijd mee weg en mits ze iemand pakken dan is er amper strafmaat.

Gewoon zonder uitzonderingen zoals omstandigheden altijd 5-10 jaar cel voor elke vorm van diefstal, inbraak of overvallen. Er is momenteel niets dat een dief afschrikt. Je lost dit niet op door IMEI nummers te noteren.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 20 april 2012 14:05]

Lange straffen schrikken mensen niet af, de pakkans verhogen daarentegen wel. Nu is de pakkans ruwweg 0 omdat er geen tijd in gestoken wordt, dus het nut van je imei nummers en mac nummers bewaren is me dan ook een raadsel.

Nu kun je wel levenslang gaan zetten op het stelen van een telefoon, maar met de huidige pakkans betekent dat dat er ongeveer 1 dief met pech levenslang in de cel beland en de rest vrolijk doorgaat met jatten.
Dat is niet helemaal waar, er wordt weldegelijk tijd in gestoken door de politie. Hier op school is al iemand opgepakt omdat hij een gestolen telefoon gebruikte, getraceerd met het imei nummer.
Tweede geval is iemand die een familielid van me had beroofd bij het verkopen van wat hardware, daarbij was zijn telefoon ook gestolen. De dader is later opgespoord nadat iemand wie de telefoon van de dader had gekocht werd gevonden met het imei nummer.
Mijn conclusie: het is dus weldegelijk verstandig het imei nummer van je telefoon(s) altijd ergens achter de hand hebt, want de politie kan dan gewoon makkelijker het toestel en de persoon die het gebruikt traceren.
Zwaarder straffen helpt niet. Dit soort dieven heeft gewoon geld nodig en laat je laptop echt niet liggen omdat er 5 jaar cel voor staat. Je MAC adres noteren is gewoon een goede preventieve actie (net als je deur op slot doen en de laptop niet in het zicht leggen).
Ken jij winkels die dit in een database opslaan? I don't think so! Het is een leuke gedachten, en het was leuk geweest als dit bij iedere winkel mogelijk geweest was.

Conclusie: je dient toch echt alle serial nummers etc. zelf te noteren voor 100% zekerheid. :+
of je maakt het de politie makkelijker met het opsporen van je gestolen spullen en schrijft gewoon je mac en imei nummer op.
als je eerst weer naar de winkel moet duurt het nog langer.
bovendien hoeven winkels dit soort data niet langer dan een jaar in hun database hebben staan volgens mij. meestal moeten ze dan via het hoofdkantoor die dingen opvragen. omdat ze bij een winkel meestal geen grote kassadatabase hebben, dit gaat meestal naar een centrale server.
heb dit zelf paar keer gehad bij bijvoorbeeld mediamarkt en dixons. hoewel ze bij dixons niet erg moeilijk doen en mij gewoon een nieuw product uit de winkel meegaven( misschien ook wel omdat ik daar paar keer per week kom). maar het stond in ieder geval niet meer in hun locale data.
dus AUB maak het jezelf nou niet moeilijk en noteer dit nummer. in de tijd dat ik deze post typ, had ik allang deze dingen op kunnen schrijven.
Het nut van een IMEI zie ik nog in, maar van de MAC nummers? Veel pc's hebben wel service nummers, die zouden eventueel wel nog iets kunnen opleveren...
mac nummers staan in alle datagrammen, dus elke willekeurige netwerk connectie is een mogelijke aanwijzing voor de politie

[Reactie gewijzigd door Gametaunt op 20 april 2012 13:52]

En je kan ze zelf instellen, volstrekt nutteloos dus.
Dat weet elke laptop-dief natuurlijk niet.

MAC noteren garandeert niets, het verhoogt de kans dat het terug gevonden wordt.
Niet volstrekt nutteloos. Je moet het de dieven zo zinloos mogelijk maken om te jatten. Natuurlijk, IMEI en MAC zijn te wijzigen. Maar het blijkt zelfs al zinnig om Google Prey te installeren en een guest account open te zetten op je laptop. De gelegenheidsdief trapt in dat valletje, net zoals IMEI en MAC adressen als val gebruikt kunnen worden.

Heb je te maken met een professionele dief (met een vriendje) met verstand van ICT, dan heb je pech. Maar ik vermoed dat dit een minderheid is.
Sinds wanneer is Prey van Google?
een MAC nummer is veel beter dan een seservicenummer. want een MAC nummer is eigenlijk het BSN van de computer. deze is altijd uniek. en het is trouwens een MAC-adres.
Dat van die imei en mac nummers lijkt me logisch, maar om dan ook nog foto's te maken van krasjes en beschadigingen is dan weer niet zo handig..

Verder doen ze er in groningen toch niet veel aan. Ik woonde eerst net buiten de stad, redelijk nette buurt, en ik hoorde toch wel minimaal 1x per week dat er ergens was ingebroken. Nou zou je dus denken dat ze er dan wat vaker gaan controleren, tuurlijk niet ;)

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door mvantimmeren op 20 april 2012 13:49]

Nou zou je dus zeggen dat ze er dan wat vaker gaan controleren, tuurlijk niet
Da's hier in Hoorn wel anders. Ik zie minstens 4x per dag de politie door de wijk tuffen. En je weet wat ze zeggen: hoe netter de buurt: hoe meer er te halen valt. Dus daar zullen inbrekers juist geintresseerd zijn.

( bij mij is ook al 2 keer ingebroken, tot ik al het hang en sluitwerk heb laten vervangen, kunststof kozijnen, etc, etc, etc. Het is vast nog altijd mogelijk binnen te komen, maar het is een stuk moeilijker dan bij de buren ;) )
Foto's maken heeft wel degelijk nut. Ik heb mijn dure apparatuur voorzien (m.b.v. mijn dremel) van een kleine gravure op een plek die uit zicht is (meestal als dat kan in de buurt van het serienummer). Daarvan heb ik foto's gemaakt en bewaar deze samen bij de aankoopfactuur waarop ik imei/macadres/serie- of servicenummer heb geschreven.

Naast de Politie vind de Verzekeringsmaatschappij dit ook zeer handig en keert de laatste sneller uit bij schade of diefstal.
Ligt eraan, niet altijd. Vaak staat er gewoon op welk product je gekocht hebt :)
Bij bedrijven is het sowieso handig om gewoon een registratie bij te houden. Zo heb ik een systeem waarin alle serienummers, servicenummers, mac-adressen en types staan opgeslagen + de mac-adressen van alle portable devices die hier gebruikt worden.
Daarnaast is het raadzaam om track&trace software te installeren, zoals AndroidLost.
wordt door politie niet geaccepteerd als bewijs
Zodat het OM vervolgens een huiszoeking kan weigeren?
Het klinkt leuk maar ik heb er niet direct vertrouwen in dat er ook daadwerkelijk iets mee gedaan gaat worden op korte termijn.

[Reactie gewijzigd door SECURITEH op 20 april 2012 13:57]

Zodat het OM vervolgens een huiszoeking kan weigeren?
Het klinkt leuk maar ik heb er niet direct vertrouwen in dat er ook daadwerkelijk iets mee gedaan gaat worden op korte termijn.
Kan je wel gaan klagen over het OM, die indruk krijg ik althans, maar die track tools zijn domweg niet juridisch erkent. Als het OM op basis van die tools een bevel zou uitvaardigen, zouden ze een enorm risico lopen, omdat ze zelf de wet overtreden dan. En dat is iets waar OM en Politie zich niet aan bloot zullen willen stellen.
Ha ha ha laat me niet lachen. Alsof de politie zich bezig houdt met een gestolen telefoon of laptop. Pffff, die hebben wel wat beters te doen, zeggen ze...
Goed Advies, laten we als burger zijnde nog meer doen om hun werk makkelijker te maken !.

bah
ik heb al meerdere verhalen gehoord in mijn naaste omgeving van teruggehaaldr telrfoons en laptops dus tis niet altijd zo. scheelt iig al als je je gejatte laptop of telefoon op marktplaats tegenkomt en t serienummer hebt waarmee je kan aantonen dat t jouw apparaat is
al die gegevens hadden we van een gestolen telefoon maar ze deden er niks mee.
al die gegevens hadden we van een gestolen telefoon maar ze deden er niks mee.
bij mij wel
Je provider weet je IMEI natuurlijk ook (als je een abbo hebt)

Krassen in m'n telefoon maken gaat me wel wat ver. Bovendien moet je daar neem ik aan ook een foto van hebben als bewijs lijkt mij.

[Reactie gewijzigd door hav0c op 20 april 2012 14:09]

Krassen gewoon binnenin maken, doe ik ook.
Heb daar mijn initialen ingekrast op een plek die je niet direkt ziet, vergde wel even wat demontage van de telefoon ;) .

Heb op deze manier al eens een mobiel terug gekregen.
Even voor een paar euro een nieuwe netwerk kaart erin, en het oude MAC adres is nooit meer te zien. :)
Dit is echt alleen maar handig voor het geval ze 'per ongeluk' een telefoon of tablet vinden. Ze gaan er echt niet naar zoeken. Het lijkt me zelfs dat je op veel plaatsen niet eens aangifte kan doen, omdat ze zoals gewoonlijk 'te druk' zijn.