Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 170, views: 21.533 •

Nokia heeft bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers laten weten dat de eerder gemelde halvering van de smartphoneverkopen vooral te wijten is aan Symbian. De verkoop van Windows Phone-toestellen was niet voldoende om dit te compenseren.

De Finse fabrikant maakte bij het presenteren van de cijfers niet bekend hoeveel Symbian-toestellen precies zijn verkocht, maar liet wel weten dat het aantal significant is gedaald. Volgens het Finse bedrijf verkopen Lumia-toestellen met Windows Phone in de Verenigde Staten boven verwachting, maar blijft de interesse in andere landen achter.

Eerder kwam al naar buiten dat er in het eerste kwartaal van 2012 een totaal aantal van ongeveer 12 miljoen smartphones is verkocht: een halvering ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Daarbij maakte Nokia bekend 2 miljoen Lumia-toestellen met Windows Phone te hebben verkocht.

Ook blijkt uit de cijfers dat de gemiddelde verkoopprijs van een Nokia-smartphone op 143 euro lag. Dat is aanzienlijk lager dan de prijs die de fabrikant voor Lumia-toestellen rekent, waardoor eveneens blijkt dat Nokia nog altijd voor een groot gedeelte leunt op Symbian-verkopen.

De slechte verkopen leverden een nettoverlies op van 590 miljoen euro in het eerste kwartaal van dit jaar. Daarbij nam de omzet uit smartphoneverkopen procentueel gezien het meest af; de omzet daalde van 3,5 miljard euro in het eerste kwartaal vorig jaar naar 1,7 miljard euro, een afname van meer dan 50 procent. Alle verkopen bij elkaar opgeteld kwam de omzet bij dezelfde vergelijking 29 procent lager uit, op 7,4 miljard euro.

Reacties (170)

Reactiefilter:-11700157+170+219+32
En toch was ik altijd prima tevreden met Symbian maar ik wilde een groter scherm, hogere resolutie en meer power, tsja was er een Galaxy S+ met Symbian uitgekomen dan had ik die waarschijnlijk gekocht!

Oh oh oh en een resistief scherm, niemand wil het meer maar ik nog wel, geniaal precies tikken met je nagels.. :D ow die goede oude tijd! :z

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 19 april 2012 15:49]

Aan de andere kant, was er een Nokia met Android uitgekomen, had ik hem ook gekocht.

Nokia is een zinkend schip, en Elop laat het alleen maar sneller naar de bodem zinken.
Elop IS de ijsberg waar Nokia tegen aan is gevaren...

Of WP nou goed is of niet, een man in huis nemen die nog zoveel met zijn oude bedrijf heeft kan nooit goed zijn... Hij heeft gewoon nog aandelen bij MS, dus ze zijn niet zomaar voor WP gegaan.
Dit dacht ik ook een beetje, had graag Nokia nog wat zien uitbrengen van waarde na de N900 maar nee, die MS troyan wou het niet hebben.
Nokia heeft hele reeksen fouten gemaakt. Dit is een zeer goed artikel waarin uitgelegd wordt hoe Nokia fout op fout stapelde: Nokia didn’t have any smartphones until late 2011. Only smarter phones. And what’s a smartphone anyway?

Kort gezegd komt het er op neer dat Nokia ook na de introductie van de iPhone nog steeds een straatlengte voorsprong had op telefoon gebied op Apple. Wat bij Nokia nooit goed doordrong was dat de iPhone, ondanks de naam geen phone was maar een mobiele microcomputer met belmogelijkheden. Nokia bleef echter phones maken met uitgebreide mogelijkheden. Daarbij is de cultuur van Nokia om heel spaarzaam met resources om te gaan en deze werden in het hardware ontwerp al vastgelegd nog voor men de software ging ontwikkelen. Daardoor bleef de software altijd gelimiteerd en kon Symbian nooit tot een volwaardig OS uitgroeien. De Symbian makers vormden een eigen machtsfactor in Nokia die nooit doorhadden dat Nokia geen feature phone nodig had maar een echte mobiele computer.

De beslissende misgreep was toen ze Maemo dat wel een goed en volwaardig OS was, inruilden voor een samenwerking met Intel om Meego te maken. Dat kwam de Symbian groep goed uit, want die zagen Maemo toch al niet zitten omdat ze meenden dat door uitbreiding bovenop Symbian ze konden concurreren met de iPhone. Daar kwam bij dat Symbian de grote cashcow was en Nokia bang was die te kannibaliseren.

De eerste jaren (2007-2008) had Nokia nauwelijks last van Iphone. Maar in 2009 begon ze te merken dat de iPhone een aardig hap uit >$600 segment nam. In 2010 waren ze dit segment kwijt. in de tweede helft van 2010 raakten ze ook het $400-$600 segment kwijt aan Android. In 2011 grote delen van het $300-$400 segment aan Android. Nu in 2012 zien we dat Nokia het $150-$250 segment aan het inleveren is.

Weliswaar heeft Nokia nu WP7 smartphones geïntroduceerd, maar daarmee moet Nokia volledig van de grond haar marktaandeel weer opbouwen. Ze kan niet voortbouwen op het succes van Symbian met een userbase van een miljard. Dat betekent enorme investeringen om het systeem aan de man te brengen en dus ook grote verliezen nu de inkomsten van Symbian helemaal wegvallen. Want wat er aan Symbian nog rest heeft al diverse prijsverlagingen doorgemaakt om concurrerend te blijven en levert niet veel meer op.

Nokia is als bedrijf helemaal teruggeworpen op goedkope feature phones die met name in ontwikkelingslanden nog een groeiende afzet kennen en nog wel winst opleveren. Het is zelfs niet ondenkbaar dat Nokia zich uit de de smartphones terugtrekt en zich primair op goedkope featurephones richt. Misschien dat Nokia met Linux/Qt gebaseerde Meltemi OS nog gaat proberen Android concurrentie aan te doen.

Nokia heeft grote kapitaalreserves, die nu meer geld opleveren dan de bedrijfsactiviteiten. Dus in theorie kunnen ze het nog wel een tijdje uitzingen. De vraag is alleen of de aandeelhouders zullen toestaan dat Nokia zijn spaarpot leegmaakt, omdat daar ook mee de bodem uit de waarde van de aandelen verdwijnt.

Leuk om Tweakers op RTL-Nieuws te zien. Daar werd overigens gesproken van een miljard verlies. Elders lees ik 929 miljoen euro verlies. De beurs-site en de wall street journal melden een 1,34 miljard operationeel verlies.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 19 april 2012 23:20]

Dat lijkt me een sterke analyse, dank voor de samenvatting. Aangaande het verlies: dit komt voor het grootste deel voor rekening van eenmalige posten. Overigens is er ook operationeel verlies gemaakt (150 miljoen).

Overigens vrees ik dat er nog meer eenmalige posten aan zullen komen in de vorm van herstructureringen. De CEO heeft aangekondigd verder in de kosten te willen snijden. Helaas voor de Nokia'ers. Des te pijnlijker als je bovenstaande analyse leest en je beseft dat ze in 5 jaar van marktleider naar junk zijn gegaan.

Hieronder de eenmalige posten, zoals gevonden op: http://press.nokia.com/20...n-q1-2012-interim-report/
Q1 2012 - EUR 1 080 million consisting of:
- EUR 772 million restructuring charge and other associated items in Nokia Siemens Networks
- EUR 10 million restructuring charge in Location & Commerce
- EUR 91 million restructuring charge in Devices & Services
- EUR 86 million of intangible asset amortization and other purchase price accounting related items arising from the formation of Nokia Siemens Networks and the acquisition of Motorola Solutions' networks assets
- EUR 120 million of intangible asset amortization and other purchase price accounting related items arising from the acquisition of NAVTEQ
- EUR 1 million of intangible assets amortization and other purchase price related items arising from the acquisition of Novarra, MetaCarta and Motally in Devices & Services
Dit slaat economisch gezien op alle fronten natuurlijk nergens op.

1) Als klopt wat je zegt, dan zou, doordat Nokia het goed zou gaan doen, Microsoft ook, en dus zouden z'n aandelen meer waard worden. Hij heeft er dus alle belang bij om met Nokia is moois neer te zetten. Dus je laatste alinea slaat nergens op, behalve dan dat ze inderdaad niet voor niets voor WP zijn gegaan.

2) Nokia was al vóórdat ze met MS in zee gingen al een zinkend schip. Ze zijn dus al eerder 'ergens tegen een ijsberg aangevaren'. Natuurlijk hadden ze ook voor Android kunnen kiezen, maar dan hadden ze wel héél véél geld nodig gehad om dat te kunnen realiseren. En dat is precies wat ze niet hadden, en MS wel.

Kortom: we zien dat Nokia nog een lange weg heeft te gaan. Maar ik deel je mening absoluut niet dat Elop of MS de ijsberg is...
Wel grappig. Als ik 1 van de grootste bedrijven ter wereld zou willen overnemen zou ik er eerst voor zorgen dat de waarde van de aandelen zakken om zo uiteindelijk minder voor het bedrijf te hoeven betalen. Bij een bedrijf als Nokia is 10% een enorm bedrag.

Ik ben het zeker met je eens hoor, laat dat duidelijk zijn. Ik kan de situatie alleen ook van de andere kant bekijken en ik zou het best wel zien zitten :)
2) Nokia was al vóórdat ze met MS in zee gingen al een zinkend schip. Ze zijn dus al eerder 'ergens tegen een ijsberg aangevaren'.
Inderdaad, de tijd dat de telecom blaadjes vol stonden met alleen Nokia's is al heel lang voorbij. Ze brachten vroeger dan ook toestellen uit voor iedereen, goedkope mobieltjes met Snake voor op het schoolplein, cameratelefoons voor de gadgetfreaks, zakelijke telefoons voor de zakenmannen, designtelefoons voor de vrouwtjes en luxe telefoons voor mensen met veel geld.

Op het moment dat de hardware van telefoons steeds beter werd en het design minder belangrijk, toen ging de populariteit van Nokia al hard omlaag. Andere bedrijven als Sony, Samsung en LG waren bijvoorbeeld veel behendiger in de megapixelrace. LG heeft trouwens ook maar een korte opmars gehad, want daar hoor je tegenwoordig ook niks over. Wat was hun laatste troef, een 3D telefoon? Zij zijn inmiddels al weer ingehaald door HTC.
Voorbeeld is hoe groot Sony in de jaren 90 was. Samsung heeft het stokje overgenomen.. Sony is niks meer :P Zo gaat het ook met Nokia een beetje...

Daarnaast, als Nokia niet aan het zinken was hadden ze never nooit voor Microsoft gekozen maar juist voor Linux OS.

Dus WP7 is en blijft een tweede keuze ;) Niet een keuze die ze echt met hart en ziel gemaakt hebben maar gedwongen door de markt. Ze konden niet anders. De vraag is natuurlijk. Had het beter uitgepakt als ze voor Android waren gegaan??? Misschien wel...

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 19 april 2012 18:46]

Als je als bedrijf afkondigt dat je stopt met Symbian, is het natuurlijk niet zo raar dat vervolgens de verkopen hiervan dalen: klanten hebben geen behoefte aan een product dat er over korte tijd niet meer is: twijfelachtige support.

Daarnaast heeft Nokia voor te veel verwarring over "het nieuwe OS" gezorgd: Meamo, Meego, nog weer een aankoop hierna ... kortom, het leek op regelrechte paniek over de te volgen OS koers.

Niet de beste strategie om klanten te trekken ..
volgens dit artikel ( http://www.zdnet.be/news/...oestellen-was-misverstand ) is het nu windows die de fouten maakt voor nokia.

wie wil er nu een een gsm kopen met een os, dat volgens velen goed en vlot werkt, maar dat niet geupdate wordt...

Volgens mij is het partnerschap met windows 7 deels ondergang geworden, als ze maemo hadden blijven ontwikkelen, hadden ze veel computergeinteresseerden aan hun kant gekregen (zo is android begonnen) en verbeterden ze stap voor stap de gebruiksvriendelijkheid. Maemo was een besturingssysteem dat af was, niet ultiem, maar wel reeds marktklaar.
Niet alleen in de megapixel-race zijn ze ingehaald, Nokia heeft jarenlang gaziljoenen mobieltjes verkocht omdat zij ze het goedkoopst konden maken en dus verkopen.

Kijk je nu echter, dan zijn alle goedkope (Android-)smartfoons op de Shenzen-markt minder dan 70 euro en in no-time op de markt, vaak al met ICS. Dan is een feature-foon niet echt meer nodig, tenzij hij minder dan 30 euro kost. En dat brengt voor NOK / MSFT praktisch niets op.

We hebben voor bedrijven denk ik een poosje de opmars gehad van RIM, dus daar heeft Nokia weinig overgehouden, voor mensen die het om het imago en gelikte vestje ging kwam Apple eroverheen, dus eigenlijk zijn ze op alle fronten ingehaald.

Nokia kan wel lekker hard schreeuwen dat het aan Symbian ligt, maar iedereen weet dat niemand een Windows Phone wil. Tweakers kunnen hierover roepen wat ze willen, maar feit is nog steeds dat het de telco-zakkenvullers zijn die bepalen wat de klant koopt. En die zeggen nu dus keihard 'nee' tegen Windows, en dus ook tegen Nokia smartfoons.

Vooral voor MSFT vindt ik het een zeer bedroevende keuze om met NOK in zee te gaan: Ten eerste was Nokia al zwalkend qua OS, dus Windows zou het zóveelste OS + koerswijziging bij Nokia worden. Ten tweede zette Nokia in op Qt en MeeGo (op de Linux kernel), en omdat Microsoft aan Nokia een geld zak heeft gegeven om die projecten 'op te heffen' en zo de concurrentie uit de weg te ruimen, is een heleboel talent bij Nokia verdwenen.

Ik snap echt niet waarom Microsoft niet heeft gekozen voor een bedrijf waar ze al langer mee 'partnerden', en een bedrijf dat 'in opkomst' was, en niet 'op de top en op weg naar beneden' zoals Nokia. HTC of Huawei (of ZTE) was waarschijnlijk veel logischer geweest. En de laatste twee ook nog eens veel beter gericht op de grootste smartfoon(groei) markt ter wereld. MSFT laat duidelijk weer eens zien dat ze in het verleden leven met deze belabberde keuze voor Nokia, en dat is vooral jammer omdat een hele hoop mensen (waaronder veel Tweakers) het product kennelijk erg goed vinden.

Maar nu wil niemand (lees: providers) het, dus lijkt het me toch een beetje ten dode opgeschreven. Het is afwachten tot er bij Nokia wederom koppen rollen en de richting alwéér veranderd wordt, en het is ook afwachten totdat activistische aandeelhouders bij MSFT in opstand komen. In het laatste geval vermoedt ik dat GS het gaat winnen van Steve Ballmer, en laatstgenoemde uiteindelijk ook het veld zal moeten ruimen; samen met z'n 'Microsoft zakelijke software-"maatje Elop dus. Hopelijk kiezen ze nu samen voor Intel- processoren, dan kunnen we alle oud-marktleiders die de mobiele boot gemist hebben in een keer begraven.

Nokia kan beter wederom van markt veranderen en een miljardenfortuin met patentverkoop ophalen, om zich daarna op de lucratievere markt van grondstoffen te storten. En Microsoft kan beter kiezen voor een bedrijf dat geen 'leeglopende luchtballon in een orkaan' is.

[Reactie gewijzigd door kidde op 19 april 2012 19:10]

Crap verhaal, hardware wordt altijd beter het is juist zo dat de hardware meer en meer zal gaan nivelleren (zie je al op pc gebied) cheapass hardware heeft al meer dan genoeg power voor gemiddelde gebruiker, bij aanschaf van nieuwe hardware zal steeds meer de bling bling factor een rol spelen en zie hier de ikphone en andere apple hardware hierin excelleren!
Het is natuurlijk wel zo dat Nokia hier significant meer risico loopt dan MS. MS gebruikt Nokia als risk-free lanceer platform voor Windows Phone. Flopt het OS, dan laten ze Nokia vallen en gaan ze op zoek naar plan B. Jammer voor Nokia, maar MS zal er geen ruk om geven. Verkoopt het goed dan hebben ze waarschijnlijk een regeltje in hun contract staan waarin staat dat ze hun $1 miljard per jaar niet meer hoeven te betalen.

Win-win voor MS dus, en slim gedaan door team Ballmer-Elop.

Je zou je kunnen afvragen wat er gebeurt zou zijn als Nokia toestellen met Android had geleverd. Als ze die uberhaupt zouden kunnen hebben ontwikkelen gezien hun benarde financiele positie destijds. Ik ben er zelf van overtuigd dat de Nokia's beter zouden verkopen met Android. Waarom? Nokia's hebben nog steeds de naam van goede bouwkwaliteit. Men is destijds massaal van de Nokia dumphone overgestapt naar Android* telefoons omdat Nokia te laat was met de smartphone rage. Een Nokia met Android zou goede bouwkwaliteit + eindelijk fatsoenlijke software betekenen en mijns inziens beter verkopen dan een onbekend, onpopulair besturingssysteem.

* de iPhone laat ik even buiten beschouwing omdat Apple gebruikers bijna religieus loyaal zijn en niet snel naar een Nokia+Android combo zouden overstappen wegens gebrek aan ervaring met het Android platform.
Mijn E90 had al 800x480, en een prachtig mooi scherm was het ook voor die tijd.
Eigenlijk zou ik hem nog steeds willen gebruiken, maar dan met een wat snellere wifi en modem.
Geen touch, perfect, en een prettig toetsenbord.

Ik kan het niet echt aan Symbian toeschrijven, meer met het niet meegaan in de tijd en het niet integreren van touch etc. Symbian werkt snel, is batterijvriendelijk, en is zeer stabiel.
Het gemor over Symbian op diverse websites, zoals deze, heeft Nokia waarschijnlijk meer schade gedaan dan Symbian zelf.
Relaxt toestelletje hè. Heb ik ook gehad. Inderdaad erg prettig met dat toetsenbordje. En ik vond het toentertijd bloedjesnel..
Het artikel slaat dan ook nergens op. Niets ten nadele van de tweakers.net redactie, maar het zegt meer over het bord dat men bij Nokia voor de kop heeft.

De enige reden dat Nokia nog genoemd wordt als smartphone fabrikant is Symbian. Terugloop, achteruitgang? Afgelopen kwartaal kozen nog ruim 10 miljoen consumenten voor een Symbian telefoon.
  • Ondanks dat Nokia het platform heeft verkocht en doodverklaard.
  • Ondanks dat al het reclamebudget naar Lumia gaat.
  • Ondanks dat er in de belangrijke markten een Windows toestel tegenover Symbian werd geplaatst.
Aantal consumenten dat voor Windows koos? Nog geen 2 miljoen.

Het is een godswonder dat er nog zoveel Symbians worden verkocht. En bij Nokia, daar draait men zichzelf liever een rad voor de ogen.

@ onder c-mattic: een toestel zal toch telkens weer verkocht moeten worden. De argumentatie is nu juist dat Nokia al de keuze gemaakt heeft niet meer te investeren. Sterker nog: Symbian is al verkocht!
Met relatieve getallen kun je een hoop, maar naar mening shopt Nokia wel heel selectief in de getallen om hun eigen beleidskeuzes te verdedigen. Het enige dat ik doe is het van een andere kant belichten, maar dat zouden ze eigenlijk zelf moeten doen. Face the brutal facts heet dat in management-jargon.

Verder ben ik best gevoelig voor het argument dat je niet mag verwachten dat een volledig nieuw platform meteen als de brandweer gaat. Dat is echter wel een keuze die Nokia gemaakt heeft en waarvoor ze verantwoordelijkheid dragen. Het is niet dat er niets te kiezen viel...

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 19 april 2012 17:45]

Absoluut lijkt 10 miljoen misschien nog veel, maar relatief gezien is dit drastisch lager ten opzichte van vorige resultaten. De verkopen van Windows Phone toestellen is laag, maar als deze blijven stijgen, dan zijn ze een waardevollere investering dan Symbian.

Je mag nog zoveel van je product verkopen. Als jaar na jaar de verkopen tevergeefs dalen, moet je een keuze maken. Blijven investeren in jouw product en hopen dat de verkopen weer stijgen of een andere koers inslaan met een nieuw product.

Nokia heeft duidelijk voor een nieuwe koers gekozen met Windows Phone. Je mag natuurlijk niet verwachten dat het nieuwe product (Lumia met Windows Phone) direct de resultaten zal behalen van de glorietijden van je afgedankt product (Symbian).

De enige reden dat Nokia nog genoemd wordt als smartphone fabrikant is omdat zij daarvoor zorgen (= PR).

@ snirpsnirp op tweede reactie hierboven:
Inderdaad, relatieve getallen zeggen ook niet alles natuurlijk. Ik wou het ook van een andere kant belichten ;)

Je kan natuurlijk wel verwachten dat men - zoals eender welk bedrijf - de bedrijfsresultaten altijd zal verbloemen om de gemoedsrust van financiële markten en aandeelhouders te sussen.
Het is dus best mogelijk dat men intern een "face the brutal facts" mentaliteit heeft, maar niet extern. De financiële wereld moet je nu éénmaal anders aanpakken, het zijn moeilijke kerels die altijd van gedacht veranderen, heel emotioneel handelen en waar het vooral draait om de evolutie van de financiële parameters en de verwachtingen, met alle voor- en nadelen. Dat is nu éénmaal de prijs die je als bedrijf betaalt als je geld inzamelt via de beurs.

[Reactie gewijzigd door c-mattic op 19 april 2012 18:01]

Nokia is een begrip zoals velen ook SONY en Coca Cola kennen. Het helpt als je er vanaf het begin op de mobiele telefoon markt bij bent. Maar dat betekent niet dat je dan op je lauweren kan gaan rusten.

Als ieder ander bedrijf en zeker in de technologie sector waar ontwikkelingen elkaar in een razendsnel tempo afwisselen moet je er continue bovenop zitten. Visie hebben en innoveren.

Ik kan mij moeilijk aan de indruk ontrekken dat NOKIA een beetje stuurloos is geweest.
Ik hebeen Nokia smartphone met Symbian gehad en het was echt ultra-slecht, sorry.
Ik heb nog steeds een Nokia smartphone met Symbian en het werkt als een t**t, sorry.
Ik heb nog steeds een Nokia smartphone met Symbian en het werkt als een t**t, sorry.
Ik heb ook een Nokia N8(Symbian Belle) en ook die werkt als een speer _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 19 april 2012 23:54]

'Oh oh oh en een resistief scherm, niemand wil het meer maar ik nog wel, geniaal precies tikken met je nagels.. ow die goede oude tijd'

Helemaal mee eens... de touch screens van tegenwoordig zijn harstikke onnauwkeurig of het Android is of iphone... het lukt mij bijna nooit om een woord in 1 keer juist te klikken er zitten altijd letters tussen waar je naast tikt. Ik kijk even of ik kan overschakelen naar een Galaxy note. Hopelijke werkt die stylus wat nauwkeuriger want vingerbediening is echt waardeloos.
@GewoonWatSpulle, wel ik ben het 100% met u eens. Ik heb de Gallaxy Note gekocht omwille van het heerlijke grotre scherm. Android is zeker niet echt mijn ding maar helaas moest ik er dat maar bij nemen :-((
Heel dat Android gedoe geeft mij eigenlijk een heel onveilig gevoel.
Lekker makkelijk om Symbian de schuld te geven ipv jezelf voor het ontwikkelen van slechte toestellen/weinig toestellen (waarvan het OS er niet toe doet).
2 Miljoen Lumia's, dus eigenlijk flopt het toestel keihard?
Is Symbian niet ook van Nokia, m.a.w. geven ze zichzelf de schuld.
Ze hadden idd nooit een WP7 moeten vastzitten, tenzij MS bijspringt.
Is Symbian niet ook van Nokia, m.a.w. geven ze zichzelf de schuld.
Ze hadden idd nooit een WP7 moeten vastzitten, tenzij MS bijspringt.
MS springt bij met 250 miljoen per kwartaal!
Het verhaal dat er niet bij verteld wordt is dat een aanzienlijk deel van de 2 miljoen niet eens bij de eindgebruikers terecht gekomen is. Ongetwijfeld zijn er nog een paar honderdduizend verscheept naar retailers en telefoonmaatschappijen, maar nog niet in handen van de consument.

Het lijkt me veilig om aan te nemen dat de werkelijke verkopen dichter in de buurt van 1,5 miljoen liggen.
Het is een strijd om mobiele os'en geworden op de mobiele telefoonmarkt. Dat heeft Nokia veel te laat ingezien met Symbian en het niet goed aangepast aan touchscreens. Iedereen wil vandaag gewoon een Android of ios telefoon. Die os'en hebben een veel betere hardwareondersteuning dan w phone, dat momenteel slechts schermen met 800x480 res ondersteunt en een paar single core qualcoms. De Lumia's lopen hopeloos achter qua hardware. Ik geef Nokia nog een kans met de update nr wp 8 dat (hopelijk) ondersteuning gaat bieden voor dual/quad core soc's en hogere schermresoluties.

Nokia was beter voor wp én Android gegaan. Met android konden ze direct tels met goede hardware aanbieden. Met wp maken ze het zich dubbel moeilijk omdat het os nog niet volwassen is waardoor ze niet kunnen concurreren op hardware met de andere merken.
2 miljoen Lumia's in een verzadigde markt, met een nieuw OS, is juist ongelooflijk goed!!

De Lumia is een hele goede keuze. Goed lopend systeem, met een super uiterlijk. Het is de enige telefoon op dit moment die opzien baard wanneer iemand 'm uit z'n zak haalt.

Het probleem met Nokia is dat ze het voor de rest van hun marktsegment verprutst hebben.
Niet genoeg om een bestaand OEM fabrikant te zijn voor mobieltjes... 2 miljoen is verschrikkelijk weinig.

Dat marktverzadiging is KUL, waarom verkoopt Android bijna 1 miljoen telefoons per dag? in een verzadigt markt volgens jou. Onzin. Mensen willen gewoon bepaalde feiten niet inzien ofzo. En blijven hopen en doen.. maar ondertussen in de echte wereld van echte verkopen is het best een flopje hoor. Hier misschien niet omdat er veel tech mensen die erg veel waarde hechten aan MS producten....
Kan men Symbian niet updaten naar Android of Windows Phone?
Kan men Symbian niet updaten naar Android of Windows Phone?
Leuk idee, en hoewel Android misschien nog wel overweg zou kunnen met sommige processors van bepaalde type Nokia's, zijn de first-stage bootloaders van de type Nokia's met Symbian meestal niet te reflashen waardoor dit onmogelijk is. (En de type Nokia's die wél te reflashen zijn hebben te weinig animo voor een publieke, veilige oplossing die dit doet)
Klinkt leuk maar ik denk dat dat erg lastig word. Wat wel leuk zou zijn is als Nokia de Symbian-interface naar Android port, net zoals HTC de Sense-interface heeft. Er moet dan natuurlijk ook een Symbian-emulator komen waarin Symbian apps gewoon geïnstalleerd kunnen worden. Als Nokia Symbian-emulatie Nokia-only zou houden denk ik dat ze een betere kans hebben omdat er waarschijnlijk wel een redelijk grote doelgroep is die wil overstappen naar een betere en snellere telefoon met een modern OS maar toch hun oude apps wil behouden.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door M.l. op 19 april 2012 16:51]

Opzich niet vreemd.
Symbian wordt dan wel gerekend tot smartphone maar is toch hopeloos verouderd als je het met Iphone of Android vergelijkt.
Mensen willen wat anders tegenwoordig.

Ben benieuwd of ms phone ze weer op de kaart zet of dat ze gewoon 1 van de vele fabrikanten gaan worden.

@bigbadbull, je kan het meelopen noemen. Ik had sinds 2001 nokia's voor de zakelijke markt (ja de echte smartphones) en was daar ook zeer tevreden over (gebruikte de agenda, navigatie (Sygic), etc. Nokia is ook zeker niet slecht, ik was altijd tevreden over de kwaliteit (bijv accu duur). Maar Symbian is vwb interface te laat verder gegaan, laatst nog met een c6 (uit 2011) op pad geweest, die manier van bediening is niet meer van deze tijd.

[Reactie gewijzigd door Sneezzer op 19 april 2012 16:15]

het is dit meelopend gezeur dat Symbian de nek omgedaan heeft.

Mijn N97mini kon alles wat de iphone of een Android kan.
en in het geval van de iphone nog meer dan zoals bellen, met de eerst iphone moest iedereen bij ons ineens naar buiten om te bellen, terwijl ik gewoon kon binnen kon blijven.
En veel gebruikte settings zoals aan en uitschakelen van de wifi en of BT stukken sneller dan iphone (ok voor de iphone is er NU PAS een app om de BT in en uit te schakelen).

De meeste mensen denk Symbian, dat had ik op m'n 9230,6510 of was dan ook Nokia Dumbphone staan; en hebben nauwelijks een echte Symbian Smartphone bekeken.
Nou heb ik een tijdje met een N8 gewerkt. Na Android kon ik daar echt niet meer mee werken. Het was een mooi toestel, nog steeds een super camera, maar de software....
Ik volg uw mening volledig. Momenteel ben ik Symbian gebruiker en ben er nog steeds zeer tevreden over. Op mijn school zijn er ook veel mensen die het nodig vinden om opmerkingen te maken over mijn toestel, dat Symbian dood is en het op niks trekt en niks kan. Ik kan alles met mijn toestel wat hun fancy en overrated iPhone kan.
Ik snap ook niet waar mensen zo over zagen eigenlijk, de meerderheid van deze mensen heeft nooit een Symbian toestel gebruikt en qua interface is het net zoals iPhone en Android een stel iconen die apps openen. De instellingen zitten onder settings, telefoonboek bij telefoonboek, de interface is aan te passen, ... Ik snap dus echt het grote probleem niet met Symbian. Ik zit wel nog op versie S60 :)
En hiermee wil ik niet zeggen dat al de rest rommel is, ik ben ook relatief tevreden van mijn iPad 2
Wat een onzin. Ik heb een N97 gehad. Toestel prima, wel een beetje groot, maar dat krijg je. Maar de software: onhandige bediening en traag als dikke stront. Met name browsen was echt niet te doen.
Toen voor mijn werk een Android telefoon gehad en dat ging veel beter. Zelfde provider, zelfde plekken, dus daar lag het niet aan.

Oh ja, en ik vergeet nog dat de N97 ook duur was, als hij nou nog een derde van de prijs van een iPhone was of zo, maar nee.

[Reactie gewijzigd door Martao op 19 april 2012 20:26]

het is dit meelopend gezeur dat Symbian de nek omgedaan heeft.
Dat klopt helemaal. Nokia is kapot gepraat met enkel maar negatieve praatjes. Symbian is wel het enige echt mobiele OS
Mijn N97mini kon alles wat de iphone of een Android kan.
Net zoals mijn N8
De meeste mensen denk Symbian, dat had ik op m'n 9230,6510 of was dan ook Nokia Dumbphone staan; en hebben nauwelijks een echte Symbian Smartphone bekeken.
Juist. De meeste die klagen hebben nog nooit een Symbian toestel gehad noch er lekker meegespeeld. Men waait maar mee met wat anderen, de meerderheid schrijft alszijn de "waarheid"
als jij symbian hopeloos veroudert noemt dan weet je niet waar je het over hebt.
symbian heeft misschien niet zoveel eyecandy als ios en android maar qua mogelijkheden en opties is het android en ios nogsteeds ver vooruit.

Ik denk dat je c6-01 ook niet op symbian belle liep, of je weet niet goed hoe alles werkte, ookal zuigt de hardware van die telefoon.

misschien moet je dit eens lezen:
http://www.mobileindustry...ck-at-least-10-years.html
Nokia's Symbian3 is nog steeds ver vooruit op veel andere OS'en. Echter op bepaalde andere zaken is het wel aan het achterlopen. Denk aan de beschikbaarheid van apps en ook het is een beetje traag. Of eigenlijk is traag niet het correct woord, maar het voelt allemaal wat stroperig. Ook de browser is gewoonweg niet meer van deze tijd.

Als ik de SMS features van Windows Phone of iPhone echter bekijk en vergelijk met Symbian3, is Symbian echt veel verder. Ook op veel basale belfaciliteiten (al heeft S3 weer bewust features zoals backlists verwijdert tov S60 om appmakers ruimte te geven.) en diepe controle over je data-gebruik kan Symbian meer. Bij iPhone/WP is het vooral aan/uit. En mijn Nokia E7 en N8 hebben USB OTG waar iPhone/WP niet eens verwisselbare storage hebben.

Maar de realiteit is dat veel mensen die features niet belangrijk vinden. Voor bellen willen bijvoorbeeld de meeste mensen - schijnbaar - niet meer dan wat een 20 euro pre-payed ding kan. Ik bedoel dat niet denigrerend, maar gewoon zoals het is: Apple heeft gewoonweg super goed beseft wat mensen willen: een handzame draagbare computer waarmee je kan bellen.

Mijn punt: de telefoon is een bijzaak. En dat heeft Nokia te laat beseft.
Wie weet wat er met de Lumia 900 gaat gebeuren in Europa, want in de VS (lijkt!!!!!) de Lumia 900 het heel erg goed te doen. Voor mij zelf is de Lumia 900 dé vervanger van mijn HD7, en ik denk dat er wel meer mensen zijn die de Lumia 800 net iets te klein vonden.

Ik denk dat het nog wel goed gaat komen met Nokia en WP7, het heeft even tijd nodig alleen. Maar denk ook met aankomend WP8 dat de strijd alleen maar heviger gaat worden. Niemand had immers ook maar verwacht dat de Xbox een succes zou worden, en kijk nu eens. :) Nu heerst voornamelijk nog de zure smaak van WM bij velen, maar die zal langzamer zeker wel verdwijnen.
In de VS doet de lumia het helemaal niet goed, wereldweid zijn 2 miljoen toestellen verkocht. Als dat aantal US only was was het nog steeds laag :)
Je vergeet dat dat de andere Lumia modellen zijn, de Lumia 900 is pas net uit in de VS en zal hier vast niet bijgerekend zijn. ;)
Jawel alle lumia toestellen. Zowel de 800 de 900 en 710.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 19 april 2012 18:48]

Er zijn toch best wat berichten die spreken over uitverkochte Lumia 900's? Die berichten spreken ook over een succes van dat toestel in de VS. Het is Europa dat roet in het Lumia/Windows Phone eten gooit momenteel (volgens de berichten).
Nokia dacht dat de mensen hier zonder nadenken opnieuw nokia's zouden gaan kopen, daarom dat ze vooral op de US-markt hebben ingezet.

Of de lumia 900 het tij gaat keren denk ik niet. Het is nog niet veel fabrikanten gelukt om met één toestel een ultiem verkoopssucces te halen.

Er is helemaal niets mis met Windows Phone voor Nokia, maar ze hadden minsten nog een besturingssysteem moeten hebben als backup. Het zou mijn inziens niet al te moeilijk geweest zijn om ook een of twee Android, Meego, symbian, ... Top-toestellen te maken én ondersteunen.

Het argument dat Android allemaal hetzelfde is is totaal niet waar, kijk even naar de interface van Windows Phone, hier valt helemaal niets mee te "veranderen".

Nokia dat alleen voor Windows Phone gaat en voor de rest niets is maar voor die ene andere partij goed.
Dat komt vooral doordat ze het toestel gratis weggeven. Dan gaat het meestal heel goed met de verkoopcijfers.
Bij abonnementen, tja dat gebeurd in NL ook. Net als met iPhone's, en SGS2's. Zie niet zozeer het verschil, in-the-end betaal je voor het toestel dmv het abonnement.
Klopt de Nokia is in Amerika zwaaaar gesubsidieerd. Eigenlijk oneerlijke concurrentie.

Dit gebeurt ook in de console wereld. Je console verkopen onder de kostprijs om eventueel later winst te maken op games.

Microsoft smijt geld naar de consument om daarmee de consument om te kopen. Het helpt weldegelijk en is eigenlijk best naaier truukje. Maar ja alles om marktaandeel hea! haha.
Jij bent echt de koning van de ongefundeerde uitspraken.
De berichten zijn juist andersom en niet alleen in het artikel waar je op reageert.
Dat weet ik nog zo niet. Zoals velen hier al vermeld hebben, zijn de verkopen nog maar net gestart.

Even kijken op Amazon in de VS vertelt een ander verhaal dan jij vertelt.

Amazon Top Rated
  • 1. Nokia Lumia 900 4G Cyan (score 5/5 - 99 reviews)
  • 2. Nokia Lumia 900 4G Black (score 5/5 - 240 reviews)
  • 3. HTC Titan (score 4.5/5 - 111 reviews)
  • 4. Samsung Focus S 4G (score 5/5 - 68 reviews)
  • 5. Samsung Galaxy Note 4G (score 4.5/5 - 32 reviews)
Nog maar recent geïntroduceerd en relatief gezien enorm veel reviews met een gemiddelde van +/- 5 op 5 als score. Dat zijn resultaten die vele bedrijven graag zouden behalen.

Amazon Best Sellers
  • 1. Samsung Galaxy Nexus 4G
  • 2. Motorola DROID RAZR MAXX 4G
  • 3. Samsung Brightside Phone
  • 4. Nokia Lumia 900 4G Black
  • 5. Samsung Galaxy S II Epic Touch 4G
Je eerste punt zegt waarschijnlijk meer over de early adopters (lees: fans) en de bijbehorende drijfveer om je eigen waar de hemel in te prijzen dan iets anders. De meeste WP7 kopers zullen techies/geeks zijn, iig mensen die weten wat ze kopen. De Jan Modalen die de winkel in lopen zien links en rechts iPhones en Android toestellen met hier en daar wellicht onverhoopt een WP7 toestel. Drie keer raden welke twee OS(sen) er vaker verkocht worden (en relatief minder vaak gereviewed, want: Jan Modaal does not care).

De best sellers zeggen helemaal niks over de populariteit van het toestel. Producten hebben aan het begin van hun leven een bepaalde hype, mensen zitten op het toestel te wachten en kopen die meteen. Ergo, initiele verkopen zijn altijd relatief het hoogst. Dit lijstje zegt imo ook meer over het succes van bijvoorbeeld de Nexus, die toch al enige tijd uit is, dan iets anders.

[Reactie gewijzigd door Morphix op 19 april 2012 18:10]

User reviews zeggen tegenwoordig niks meer. Het zou mij niet verbazen als het merendeel van die 240 reviews uit Redmond komt. Microsoft stuurt z'n werknemers aan om de eigen producten te promoten in social media en op review websites (en zal waarschijnlijk ook niet de enige corporatie zijn die dit doet). Hier kom je ook af en toe wel eens zo'n reactie tegen die rechtstreeks uit een advertentie lijkt te komen.

Iedereen moet gewoon zelf eens gaan spelen met de Lumia en voor zichzelf gaan beslissen of het iets is. Wat maakt het uit welke "beter" wordt gevonden, als je er maar zelf blij mee bent.

[Reactie gewijzigd door 96284 op 19 april 2012 18:17]

Dat weet ik nog zo niet. Zoals velen hier al vermeld hebben, zijn de verkopen nog maar net gestart.

Even kijken op Amazon in de VS vertelt een ander verhaal dan jij vertelt.


Nog maar recent geïntroduceerd en relatief gezien enorm veel reviews met een gemiddelde van +/- 5 op 5 als score. Dat zijn resultaten die vele bedrijven graag zouden behalen.

Amazon Best Sellers
  • 1. Samsung Galaxy Nexus 4G
  • 2. Motorola DROID RAZR MAXX 4G
  • 3. Samsung Brightside Phone
  • 4. Nokia Lumia 900 4G Black
  • 5. Samsung Galaxy S II Epic Touch 4G
Op hoeveel stuks zijn die getallen?
Geen miljoenen, want die getallen verkoopt Amazon helemaal niet.
De Lumia is per slot pas op 8 April in de VS gelanceerd.Kan niet meer dan om enkele (10-)duizenden gaan, en dat is dan nog veel.

In totaal 2 miljoen is niet veel als je bedenkt dat Samsung met meer toestellen met Bada verkochten, zo'n 10 Miljoen per 1/2 jaar in 2011, dat waren toen al dalende verkoopcijfers vwb Bada.
http://www.unwiredview.co...expectations-and-falling/

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 20 april 2012 00:10]

weet niet waarom maar in mijn omgeving kopen vooral oudere mensen nog veel nokia's, ze willen geen touchscreen maar nog een fysiek keyboard en om welke reden dan ook nemen ze dan bijna altijd een nokia.

ontopic: jammer voor nokia, maar ipv symbian de schuld te geven misschien toch maar eens naar boven en onder kijken
Dat heeft vast de reden dat datsoort nokia's tegenwoordig bijna voor niks weggaan (15-20 euro voor een los toestel)
Waar? Waar koop ik een Nokia dumbphone NIEUW voor 15-20 Euro zonder abo? Als ze dat zouden kunnen zou ik er minstens 1 kopen, en zou Nokia goudgeld verdienen. De dumbphone markt is nogsteeds erg rendabel. Misschien niet onder de tweakers, maar zeker onder de gemiddelde aardbol bewoner.
Ik zou graag dumbphone marktleider zijn. Miljoenen Miljarden stromen binnen, vermoedelijk zelfs meer dan bij smartphone makers.

[Reactie gewijzigd door LessRam op 19 april 2012 17:10]

Die zijn er genoeg hoor. De laagste van het laagste Nokia met een simlock is meestal te krijgen voor 18 euro, afhankelijk van waar je kijkt. Die is overigens nog steeds meer dan genoeg voor SMSen, bellen, Snake en een week batterijduur.
En ze zijn voor die prijs zeer degelijk, dus eigenlijk doet die prijs er niks toe. Ze zijn wel niet allemaal even handig in gebruik voor oudere mensen, niet alle toestellen hebben grote knoppen.
weet niet waarom maar in mijn omgeving kopen vooral oudere mensen nog veel nokia's, ze willen geen touchscreen maar nog een fysiek keyboard en om welke reden dan ook nemen ze dan bijna altijd een nokia.
Het gaat hier wel over smartphones, en niet over dumb phones die ouderen vaak gebruiken. Ik zie nog veel ouderen met zelfs een 33/34xx-serie enz.
Daar denken veel consumenten duidelijk anders over. Die laten Symbian namelijk links liggen. Daarentegen worden er steeds meer Windows Phone toestellen verkocht. Als je puur naar de aantallen kijkt lijkt het net alsof het erg slecht gaat, maar Nokia kan natuurlijk nooit met 2 miljoen Lumia-toestellen de verkoopdaling van Symbian opvangen.
Er zijn het afgelopen kwartaal nog steeds 10 miljoen toestellen verkocht met Symbian, terwijl Elop dit OS meer dan een jaar geleden heeft afgeschreven.
Van de zwaar gepromote en gesubsidieerde Lumia's ( In de US kregen mensen ze gratis i.p.v. voor USD 99,= vanwege een sofewarefout) zijn er 2 miljoen verkocht.

Lees het blog van Tomi Ahonen eens (over Cliffs en het Elop effect :) ), wellicht herzie je dan je mening.
Daar denken veel consumenten duidelijk anders over.
2 Miljoen WP7 gebruikers.
Die laten Symbian namelijk links liggen.
10 miljoen gebruikers dus niet!
Daarentegen worden er steeds meer Windows Phone toestellen verkocht. Als je puur naar de aantallen kijkt lijkt het net alsof het erg slecht gaat, maar Nokia kan natuurlijk nooit met 2 miljoen Lumia-toestellen de verkoopdaling van Symbian opvangen.
Ze hebben het heel moeilijk met WP7 toestellen. Maken nog steeds geen winst op WP7. De 250 miljoen van MS per kwartaal is zo weg aan PR en marketing.
Leg eens uit waarom je geen Windows zou willen? Met echte argumenten en niet van die statement dat je een hekel hebt aan Microsoft en Windows.
Ervaringen uit het verleden? Ik heb een PDA met Windows mobile 5 maar je kan er weinig mee en het werkt lastig. Gebruikte het ding alleen maar voor Tomtom.
Verder heb ik weinig problemen met Windows 7. Maar het slecht werken van Windows met een touch interface heeft er wel voor gezorgd dat de eerste generatie tablets nooit wat is geworden.
Ik begrijp je wel, toch vind ik het een beetje een onzin uitspraak, want windows mobile is 7 (!) jaar oud? Natuurlijk kan je daar ook bijna niets mee. Je gaat toch ook geen DOS draaien om je documenten te typen?

Ik ben het wel met je eens dat de user experience voor consumenten belabberd was. Op zakelijk gebied heeft windows mobile wel heel veel voor elkaar gekregen, en nog steeds trouwens, alleen zie je dat niet...

(pinautomaten bijvoorbeeld, draaien dan wel op windows CE, maar dat is dezelfde kernel)
Ik vond Safari 1.0 ook een brakke browsers, daarom weiger ik nog iets van Apple te gebruiken.
LOL je vergelijk Windows mobile 5 met Windows Phone?????? WTF, carnaval is voorbij hoor dus je hoeft niet meer voor gek te staan.
Gebruikers ervaringen dateren terug naar Windows Mobile 6.0 en 6.5, en dat was geen daverend succes. De hardware was traag en de software was niet veel beter. Zo inmiddels is Android volwassen en ook IOS heeft een goed deel van de markt. De ervaring van toen was dat Windows op je telefoon niet denderend was (iets dat ik kan beamen omdat ik de eerste Xperia had met Windows movile 6.0 en later een 6.5 rom) en er daarom nu weinig animo meer voor is, de markt heeft immers al een paar OS'en die aan alles voldoen.
iOS 1.0 en Android 1.0 was echt erg..... hé? Nee smartphones met iOS en Android zou ik echt nooit kopen.
Het is eerder omgekeerd. Ik heb liever andere omdat:
- Android: Veel te tweaken en brede keus, gunstige prijs.
- Apple: Kwalitatief hoogwaardig in vormgeving en gebruik (ook in prijs).
- Symbian: Werkt gewoon goed en lange levensduur batterij. Tegenwoordig ook scherp geprijsd voor de geboden kwaliteit.
En Windows Phone? Ik zou het niet weten.
En even inhoudsloos:
Iedereen die ooit met Android, iOS of Windows Phone heeft gewerkt wil nooit meer Symbian.
Ik hoor daar dan toch niet bij. Ondanks de gebruikservaring met Android en iOS (WP7 ook, maar nog niet genoeg naar men zin) blijf ik teruggrijpen naar Symbian. Het doet wat het moet doen, minstens zo goed als de rest en de batterij gaat nog langer mee ook. Het enige "probleem" dat ik ermee heb is dat het toestel trager begint te werken als de sms inbox teveel berichten bevat. Af en toe de inbox legen dus (en het gaat dan wel over een paar duizend berichten voor er actie nodig is). Mijn zus gebruikt sinds een half jaar ook Symbian en is daar ook erg tevreden over.
Iedereen die niet slaafs de meute wil volgen wil geen Apple of Android. Dat is ongeveer net zo'n zinloze stelling.
IEdereen die een telefoon wil die in het dagelijks gebruik productief verhogend werkt zou een WP7 willen!
Kijk hier eens naar zou ik zeggen:
http://windowsteamblog.co...ws-phone-goes-global.aspx
Ik had zo'n WP7 UI demo app gedownload voor android, maar vond de UI echt nutteloos. Super grote iconen met text en een achtergrond kleur erin. Geef mij maar gewoon èèn icoontje dat duidelijk is zodat je al je benodigdheden op een pagina kan zien, het liefst instelbaar zodat ik zelf kan beslissen hoe het georganiseerd staat. Ik vind die metro interface er uitzien als een hoop flash reclame banners.
Ben meteen verkocht als MS zegt dat Windows beter is als de rest MOET dat natuurlijk zo zijn :)

Die mensen die die test doen zijn er voor GETRAINT!!! Ja dan wil je nog wel is winnen, ik zie trouwens 0 filmpjes waar WP het niet wint, is wel erg toevallig he dat WP meteen OVERAL de beste in is :P

Daarbij is WP7 helemaal niet productiever als Android of iOS zeker niet als je niks met die tiles hebt... Ik bedoel ik kan nu zonder scrollen 40 verschillende apps opstarten, bij Windows Phone zou mijn homescreen zo groot moeten zijn als een A4tje :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 april 2012 17:12]

Opzich logisch, ze maken gebruik van 2 os'en op dit moment en ook 2 van de zwaksten.. Symbian is gewoon outdated, klaar. Windows phone is/was een drama. Ik heb 1 windows phone gehad, gelukkig de HD2 waardoor ik dus later naar android kon, maar altijd problemen gehad met windows phone. Iedereen die ik ken met een windows phone, wil een android phone...

[Reactie gewijzigd door mvantimmeren op 19 april 2012 15:54]

Jij bent dus een van de mensen die aangeeft dat nokia nog niet genoeg geld in marketing heeft gestoken hier op het vasteland.

Jij hebt geen windows phone gehad op je HD2 maar windows mobile. Dat is nogal een verschil.

De nieuwste symbian is trouwens ook niet meer outdated, sinds het OS afgeschreven is heeft het nog nooit zo'n snelle ontwikkeling doorgemaakt. Beetje jammer.
De HD2 kan wel windows Phone draaien trouwens.. Werkt perfect en snel.

Persoonlijk vind ik windows phone en android beiden erg goed werken maar is windows phone veel vlotter en makkelijker te gebruiken.
Een kleine opmerking: WinMo 6.5 dat voor de full-touch-modellen gemaakt was, kreeg ook de naam 'Windows Phone'. Die naam staat ook gewoon op de doos van de HD2. Dat het iets anders is dan Windows Phone 7 is een ander verhaal en iets waar mvantimmeren kennelijk niet van op de hoogte is. Daar is hij overigens niet de enige in. Verrassend veel mensen lijken te denken dat het huidige Windows Phone gewoon Windows Mobile is.

Overigens hoop ik wel dat de Windows Phone 7-toestellen geupdatet worden naar Windows Phone Apollo. Dat leek eerst vrijwel zeker te zijn, maar later is dit gecorrigeerd (artikel. Zo niet, dan is het contrast tussen de Windows Phone 7 toestellen en Symbian wel erg groot, en vreemd. Het afgeschreven besturingssysteem wordt wèl geupdatet en de het nieuwe OS niet. Ik vraag me af of ze het vertrouwen dan wel terug zullen weten te winnen.

Wat de marketing betreft weet ik niet of het ligt aan de hoeveelheid die erin gestoken is. Ik denk dat ze zich meer en concreter moeten richten op het gegeven dat ze een heel nieuw OS erop hebben staan. Al die reclames met die tile-achtige lichtjes zijn leuk, maar alleen de mensen die weten dat WP7 met die tiles werkt, snappen het.

Ik snap dat Nokia reclame wil maken voor hun toestel en niet perse het OS. Maar de reden dat veel mensen het laten voor wat het is, is het OS.

Overigens vraag ik me af hoe het zou zijn gegaan wanneer ze de Symbiantoestellen wel hadden gepromoot.
Hd2 had geen windows phone...
WinMo 6.5 kreeg ook de naam Windows Phone. Dus de HD2 had het wel degelijk. Alleen geen Windows Phone 7.

Hier een plaatje van de doos van de HD2. Je ziet het niet perfect, maar het is wel te zien aan de zijkant.
WinMo 6.5 kreeg ook de naam Windows Phone. Dus de HD2 had het wel degelijk. Alleen geen Windows Phone 7.

Hier een plaatje van de doos van de HD2. Je ziet het niet perfect, maar het is wel te zien aan de zijkant.
offtopic:
Dat was gewoon Windows Mobile 6.5 draaiend op een WinCe 5.2 kernel. WP7 heeft een WinCE 7 kernel
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Embedded_CE_6.0
Dat weet ik. Maar daarmee heeft het nog altijd de noemer Windows Phone meegekregen.
ik vind persoonlijk Android niet fijn.. doe mij maar wp of ios... zo zie je dat is alleemaal subjectief.
ik vind persoonlijk Android niet fijn.. doe mij maar wp of ios... zo zie je dat is alleemaal subjectief.
Doe mij maar Symbian Belle ;)
Opzich logisch, ze maken gebruik van 2 os'en
Dan zou Samsung helemaal moeten floppen. Maar dat doen ze niet...
Als je even verder leest weet je waar ik het over heb. ze maken gebruik van 2 os'en op dit moment en ook 2 van de zwaksten

Beetje stukken tekst eruit laten ;)
Je weet niet waarover je praat, Nokia maakt gebruik van 4 os'en.....Symbian, S40, Meego en Windows Phone. En HD2 os was geen Windows Phone maar Windows Mobile!
Je weet niet waarover je praat, Nokia maakt gebruik van 4 os'en.....Symbian, S40, Meego en Windows Phone. En HD2 os was geen Windows Phone maar Windows Mobile!
offtopic:
Zeker wel. Tentijde van WM6.5 is deze herbenoemd naar Windows Phone. Dit was in 2009. WP7 kwam pas eind 2010
[quote]
Wed Jul 29 2009, 18:01


AT AN EVENT to show off upcoming Christmas goodies, Microsoft let slip to the INQ that Windows Mobile 6.5 is to be re-christened Windows Phone.

[/quote]http://www.theinquirer.ne...dows-mobile-windows-phone
Je zet windows mobile nu op een lijn met windows phone , maar dat zijn toch echt andere OS'en. Na de negatieve reacties op WM6(.5) hebben ze het met windows phone 7 compleet omgegooid, werkt het een stuk anders als WM en met de HW werkt het op 1ghz processoren prima. Voor zover ik weet is het app aanbod nog niet zo geweldig, maar door onder andere contracten met Nokia wordt het een interessanter platform om voor te ontwikkelen
1 OS for all en ze hebben helemaal geen problemen meer, android.
Monocultuur, dodelijk voor innovatie feest voor mallware schrijvers.
Dus het levert wel innovatie op, alleen niet de innovatie die wij willen. ;)

1 OS lijkt mij persoonlijk niets. Ik heb bewust voor WP7 gekozen, en dan ook nog een Nokia vanwege zeer goede ervaringen met de bouwkwaliteit.
1 OS klinkt als het bekende T-Ford gezegde, je mag alle kleuren bestellen, maar krijgt de auto alleen in het zwart.

Concurrentie is de drijfveer van de innovatie, vandaar ook dat Nokia nu in zwaar weer zit. Symbian niet veranderd, dus slechte berichten gingen in de rondte, mensen stapten weg, en komen moeilijk terug.
@Carbon
mallware schrijvers? (lol) is ook echt een probleem van mensen die op alles ja klikken...
Zag vandaag een nieuwe reclame van Nokia met de slogan " Wit is het nieuwe zwart".... Voor mij bevestiging dat ze onderhand toch een aantal jaartjes achterlopen op de concurrentie

Wit is al zo lang het nieuwe zwart dat zwart bijna alweer het nieuwe wit is.

[Reactie gewijzigd door -36- op 19 april 2012 16:01]

haha klopt, witte iPhone en witte SGS2 en witte blackberries. Dat begint nu alweer uit te raken :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.