Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieŽn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 45, views: 11.994 •
Submitter: juFo

SkyDrive heeft laten weten dat de opslagdienst compatibel is met OpenDocument-bestanden. Ook kunnen via de browser bestanden tot 300MB geŁpload worden en introduceert Microsoft een nieuwe linkverkorter voor met name Twitter.

Odf-bestanden op SkyDriveDe cloudopslagdienst van Microsoft ondersteunde logischerwijs al Office Open XML, een op xml gebaseerd bestandsformaat dat in Office wordt gebruikt, maar daaraan is nu het OpenDocument-formaat toegevoegd. Dit open bestandsformaat voor tekstverwerkers, spreadsheets en presentaties wordt onder andere gebruikt door OpenOffice, LibreOffice, Corel WordPerfect Office en Google Docs, terwijl ook Office 2007 en Office 2010 odf-bestanden kunnen lezen en schrijven.

Om grotere bestanden te kunnen uploaden, heeft Microsoft de limiet op de bestandsgrootte op SkyDrive opgehoogd van 100 naar 300MB, als daarbij gebruik wordt gemaakt van de browser. Verder heeft Microsoft de linkverkorter 'sdrv.ms' aan SkyDrive toegevoegd. Hierdoor moet het eenvoudiger worden om bestanden die op SkyDrive zijn geparkeerd te linken op diensten als Twitter. Ook plaatjes die gemaakt zijn met Windows Phone kunnen gebruikmaken van de linkverkorter.

Geruchten over de komst van onder andere odf-ondersteuning in SkyDrive deden al in februari de ronde. Microsoft belooft verder dat het op korte termijn nog meer nieuwe functionaliteit voor zijn cloudopslagdienst zal aankondigen, waarbij het bedrijf wellicht verdere plannen voor de integratie van SkyDrive met Windows 8 zal beschrijven.

Reacties (45)

Hoezo compatibel met ODF? Dat je nu ook previews kan zien of kan lezen in de browser? Skydrive accepteert net als bijv DropBox toch alle soorten bestanden?
SkyDrive is niet alleen om bestanden te syncen tussen computers zoals enkel Dropbox doet. In SkyDrive kun je ook via het web documenten aanpassen zoals Office documenten van de Microsoft familie, en nu is daar ook de .odf versie aan toegevoegd. ;)

Hoewel ik dit een mooie toevoeging vindt, blijf ik Microsoft Office toch nog altijd fijner werken vinden dan online je documenten aanpassen.
Skydrive loopt gewoon achter. S3 kan ik via software mounten op linux. Meer data opslaag bij google docs koop je gewoon voor weinig meer ruimte.

Ben zeker niet anti MS, maar ze lopen gewoon een beetje achter met dit soort dingen.
S3 is een veel beperkter dienst, da's puur cloud storage, met geen/nauwelijks services erbovenop. Skydrive is zeg maar Sharepoint voor particulieren. Er is nog niemand anders die dit zo uitgebreid doet (Google Docs deels, iCloud deels, Dropbox deels), en zeker niet toen MS dit in 2008 introduceerde. Je kan veel zeuren over MS, maar Skydrive lopen ze al een tijdje voorop. Dat ze het op 1 of andere reden 3 jaar niet gepromoot hebben is een ander verhaal, ik heb het altijd bizar gevonden dat MS er zo stil over was. Pas dit jaar zijn ze het een beetje gaan promoten, maar Jan Modaal weet echt niet wat het is.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 april 2012 14:38]

Ik heb even zitten te lezen en zoeken, maar zover ik kan zien doet Skydrive niks echt belangrijks beter of meer dan google docs hoor. Persoonlijk gebruik ik het alleen als iemand me er foto's via stuurt enzo, maar net even naar zitten te kijken, en ook wat betreft de editors zelf lijkt google docs het beter te doen (Ook al, de thema's bij de powerpoint implementatie in skydrive zijn wel een stuk mooier o.O ) . Hoe dan ook, the point is, waar basseer jij het idee op dat google docs alleen gedeeltelijk doet wat skydrive doet? (En dan heeft skydrive ook geen enquete, teken en big table implementatie daarbovenop (vooral die teken implementatie zou ik echt niet zonder kunnen voor diagrammen e.d.))
Buiten het feit dat SkyDrive verder veel betere ondersteuning heeft voor bestandsformaten dan Google Docs.
Net zitten rond te kijken, meeste bestanden die ik naar skydrive upload en probeer te openen geven een download scherm@skydrive terwijl google docs de volgende bestanden allemaal kan tonen(of indien toepasbaar omzetten naar een editbaar formaat):
Microsoft Word (.DOC and .DOCX)
Microsoft Excel (.XLS and .XLSX)
Microsoft PowerPoint (.PPT and .PPTX)
Adobe Portable Document Format (.PDF)
Apple Pages (.PAGES)
Adobe Illustrator (.AI)
Adobe Photoshop (.PSD)
Tagged Image File Format (.TIFF)
Autodesk AutoCad (.DXF)
Scalable Vector Graphics (.SVG)
PostScript (.EPS, .PS)
TrueType (.TTF)
XML Paper Specification (.XPS)
Archive file types (.ZIP and .RAR)
Ook niet veel, maar zover ik zo snel kon testen meer dan skydrive.
maar zover ik kan zien doet Skydrive niks echt belangrijks beter of meer dan google docs hoor.
Je bedoelt afgezien van gratis 25GB cloudspace ter beschikking stellen ?

Verder heeft google docs toch ook geen 5 GB cloudsync zoals Live mesh dat op Skydrive doet.

[Reactie gewijzigd door hAl op 19 april 2012 15:47]

was daar niet google drive voor aangekondig, en 25gb volgens mij deed google docs dat ook al een tijdje, en dan zijn de prijzen voor google data ook nog eens onmogeljk laag vergeleken met andere aanbieders: nog geen 250 euro voor 1 TB - per jaar dat is zelfs zo onmogelijk goedkoop dat ik bijna zou overwegen om het als offsite backup te gebruiken.
Google Drive wil nu iets doen dat al 4 jaar in SkyDrive bestaat, dus je kan wel zeggen dat SkyDrive al een tijdje voorloopt dus.
Ok~ ik weet niet waar jij Skydrive voor wilt gebruiken, maar ik heb het 4 jaar *actief* gebruikt (als in honderden en honderden documenten, presentaties, tekeningen en berekeningen@excel (en delen van pdf'jes)) en ik kom niet eens dichtbij het limiet... na een bepaald moment maakt het limiet niet meer uit (behalve voor marketing doeleinde misschien).

En wat betreft live mesh, klopt, dat heb je absoluut niet in google docs (komt wrs wel in google drive meuk (hoop het eigenlijk niet)), maar het idee van een dienst zoals google docs (en volgens mij ook skydrive) is juist dat je gewoon lekker al je documenten op internet kunt editen zonder enig issue... en wat het nut is van syncen met een offline directory (zijn trouwens ook een paar tooltjes voor@google docs) volg ik eerlijk waar niet. Maja, blijft een valide punt@live mesh, daar niet van hoor.
Docs doet geen sync, en de OpenXML ondersteuning is nogal beroerd. Integratie met WP7 en Office is ook een stuk beter dan Docs met Android, maar goed, dat is iets wat Google ongetwijfeld nog wel snel bijtrekt. iCloud loopt veel verder achter, doet *alleen* maar sync. Dropbox heeft geen online office suite.

Maar uiteindelijk is het voor Microsoft irrelevant dat ze drie jaar geleden (1 van de) eerste waren, dat heeft ze in de smartphone en tablet markt ook niet geholpen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 april 2012 17:47]

Ik vind overigens wel dat Office op het web behoorlijk prettig werkt.
Kudo's voor microsoft hiervoor. Even inloggen op skydrive en een document aanpassen is zo gedaan.

Ben het dan ook niet eens met mijn schrijver hieronder dat MS hierin zo achter loopt.
Ik vind Skydrive en de web office die je direct hierin kan gebruiken zeer aardig gelukt en zie geen services die het veel beter doen. (ook niet veel slechter, maar goed)

De echte kicker moet natuurlijk nog komen: integratie in Windows en integratie in je documenten map. automatisch syncen met skydrive.
Er is al een API voor... en wat onofficieel spul voor Win7.
In Win8 gaat het komen. (zit al in dev preview? kon namelijk niet direct vinden?)

[Reactie gewijzigd door lenny_z op 19 april 2012 15:17]

Hoezo "onofficieel spul"? Live Mesh is gewoon een officieel Microsoft programma.
Volgens mij is dit niet vergelijkbaar met dropbox / spideroak. (mogelijk zit ik er helemaal naast), maar met Skydrive kun je niet synchroniseren vanaf verschillende apparaten. Het is gewoon een soort online opslag.

Dan was er ook iets als Live mesh om te synchroniseren, maar dat was zeer beperkt in ruimte. Skydrive had ook weer vervelende limieten aan bestandsomvang en aantal bestanden om te versturen, waardoor het ook nauwelijks bruikbaar was. Dat was althans de situatie een jaar geleden.

Ik geloof niet dat deze dienst ooit erg van de grond gekomen is.
edit: volgens mij is er ook een flinke beperking in ondersteunde platformen. Toen was Linux support of Adroid volledig afwezig, maar dat zal inmiddels wel flink verbeterd zijn.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 19 april 2012 14:19]

Skydrive kon je al syncen voordat Dropbox dat kon, daarvoor heb je de Windows Live Mesh client. Gebruik ik al twee jaar om mijn Documents folders tussen Macs en Windows machines te syncen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 april 2012 15:04]

Skydrive kun je wel degelijk synchroniseren met verschillende apparaten, inderdaad met Live Mesh. Standaard krijg je 25 Gb opslag in totaal, voor het synchroniseren geldt een max van 5 Gb maar dat is altijd nog meer dan Dropbox standaard biedt.
Volgens mij is dit niet vergelijkbaar met dropbox / spideroak. (mogelijk zit ik er helemaal naast), maar met Skydrive kun je niet synchroniseren vanaf verschillende apparaten. Het is gewoon een soort online opslag
Dat is wel een gedurfde uitspraak als je het niet zeker weet :? Het is al heel lang mogelijk om vanaf verschillende apparaten te synchroniserenen. Voor alle i producten, android,wp7 en met Windows 8 is het ookal erin gebakken. Dit is al vanaf augustus 2011 al bekent gemaakt. Iets meer verdiepen in de materie kan ook geen kwaad ;) .

[Reactie gewijzigd door vali op 19 april 2012 16:21]

Hmm.. laten we hopen dat de ondersteuning beter is dan in MS Office, dat krakkemikkig met de standaard ODF communiceert. En dat trouwens ook de eigen MS standaard OOXML niet heeft geimplementeerd....... Sorry, ik heb de afgelopen 20 jaar te veel fratsen van Microsoft gezien om nu direct te gaan juichen. Maar als ze echt standard compliant worden, zou dat natuurlijk mooi zijn.....
Dat zou recht tegen hun strategie ingaan. Ze gebruiken al jaren 'aangepaste' standaarden om zo gebruikers vast te leggen aan hun eigen producten. Zie bijvoorbeeld Frames. Iets wat nooit in de HTML standaard heeft gezeten.

Nou weet ik natuurlijk niet of dit hun bedoeling is. Maar het is wel het effect...
De SkyDrive office is sowieso een versimpelde versie van Word. OpenDocument formaat aanbienden op deze manier past volgens mij prima in hun strategie.

Overigens is Frames wel degelijk een standaard, en niet door Microsoft bedacht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frame_(HTML)#Geschiedenis
http://www.w3.org/TR/html4/present/frames.html
Wat ben jij nou weer aan het bazelen? HTML 3 en 4 hebben een aparte DTD waarin de frames zijn opgenomen: http://www.w3.org/TR/html4/present/frames.html

Overigens was het niet Microsoft, maar Netscape (versie 2.0) eind 1995 (beta) welke als eerste met 'ondersteuning' voor frames kwam. Microsoft was daarin weer de eerste met de iframe in 1997. Pas met HTML 5 is de frameset obsolete gemaakt

Tussen 1995 en 1998 was het niet het W3C welke de vooruitgang op het web bracht, maar Microsoft en Netscape met hun browsers. En elke versie had weer nieuwe features waarmee de ander werd afgetroefd. Pas na de officiŽle release van de browser werd de functionaliteit voorgelegd bij het W3C.

En nog steeds werkt het W3C ontzettend langzaam. Kijk eens hoe lang ze al bezig zijn (sinds 1998(!)) met de CSS 3 standaard.. Daarom hebben de verschillende render engines allemaal net een andere intepretatie van round corners, multi column layout en ander leuk speelgoed.

De eerste versie van HTML 4 kwam uit in 1997 en was grotendeels gebaseerd op zowel MSIE4 als NN4. In 1999 kwam html 4.01 officieel uit (technical recommendation) en sindsdien voldoen alle browser van Microsoft sinds MSIE 5 aan de HTML 4 standaard. Microsoft en Netscpae zat ook in de werkgroep welke een XML variant van de HTML 4 standaard maakte en welke later XHTML 1.0 welke uitkwam in dezelfde DTD varianten als HTML 4. De XHTML standaard had als doel het voor browsers eenvoudiger te maken de markup te renderen omdat de XML specificaties strenger zijn dan die voor SGML (waarop HTML is gebaseerd).

Hoewel ODF al zeer lange tijd een standaard is zijn er toch nog render veschillen bij complexe documenten tussen Google Docs, OpenOffice en KOffice. Waarom wordt er dan wel verwacht dat Microsoft elke vorm van ODF perfect kan renderen?
"Perfect renderen" hoeft niet, maar wat beter dan nu graag wel. Zo moeilijk is dat ook weer niet, als je maar wilt (wat niet zo is: MS wil mensen binden aan MSOffice en Windows, dus is het voor hun van essentieel belang dat ODF-documenten *niet* lekker lezen in MS Office).
Als ODF niet lekker leest in MS Office, dan kopen mensen geen MS Office, dus het is van essentieel belang dat ODF documenten wel goed lezen.
Frames zijn uitgevonden door Netscape...
Slimme zet van ze op die manier kunnen mensen ook makkelijker overstappen wanneer deze nu bijvoorbeeld gebruik maken van Google Docs. Toch vind ik persoonlijk SkyDrive erg achterblijven als ik kijk naar de concurrentie, denk hierbij aan DropBox/SugarSync etc.

Ben ook benieuwd naar de nieuwe dienst van Google, dit word wel een serieuze concurrentie voor SkyDrive door de integratie met google docs waarbij Microsoft dat met de online versie van Microsoft Office heeft.
Waarom vind je dat SkyDrive achterloopt op DropBox? Naar mijn mening zijn ze juist veel uitgebreider en beter dan de concurrentie. Je krijgt gratis veel meer ruimte, en daarbij ook extra functionaliteit die zij niet bieden ...
Ook plaatjes die gemaakt zijn met Windows Phone kunnen gebruikmaken van de linkverkorter.
Kunnen gebruikmaken van... wat houd dat in, moet ik iets instellen? een app downloaden? weet iemand hoe dit in zijn gang gaat? Ik vind t nu echt wel een groot nadeel dat de twitter fotos die ik vanaf me WP7 upload zo'n gigantische link hebben..

Wel een erg goede zet om odf bestanden te ondersteunen en het limiet naar 300 MB te zetten.

Gebruik nog steeds liever dropbox/google docs. dropbox omdat het geen bestandslimiet heeft, en google docs omdat dat werkelijkwaar alles opent

[Reactie gewijzigd door looyenss op 19 april 2012 13:54]

Hopelijk werkt het minder buggy dan nu soms het geval is met het oploaden van MS documenten via de mail. Vaak loopt dan vanalles vast.
Wat loopt er bij jou vast dan? Uploaden via je computer naar skydrive? of vanaf je telefoon
Browser liep vaak vast, gebruikte firefox. Moet wel zeggen dit was alleen op me schoolnetwerk.
Ik vind de Skydrive interface echt beroerd, dat moet toch wel beter kunnen?
Ik was er ook niet echt gelukkig over. Ik heb toen wel gebruik gemaakt van de skydrive explorer, maar ik vond het uploaden vreselijk traag. Upload naar een FTP server gaat een stuk sneller.
De HTML5 interface ?
Het enige waar ik me aan erger bij Skydrive is dat het niet compatibel is met Opera. Als dit wel het geval zou zijn zou ik het een prima dienst vinden van MS.
+1

Zeer jammer dat je vanuit Opera een SkyDrive document niet kan openen in bv. Word. Ook het slepen van bestanden in je browser om ze toe te voegen zou leuk zijn, maar dat is blijkbaar IE only. Al bij al ben ik een zeer tevreden gebruiker, voor die ene keer start ik dan gewoon IE op. Jammer, maar niet onoverkomelijk.
Tegenwoordig voornamelijk gebruikt door Google en Apple :) Maar in feite is EE&E een ander woord voor "innovatie". Zonder dat iemand de specs verbeterd, zal een technologie nooit evolueren...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 april 2012 15:08]

Zolang Skydrive geen Linux ondersteund met een client ga ik het niet gebruiken.
Skydrive heeft toch een HTML5 interface.

[Reactie gewijzigd door hAl op 19 april 2012 16:15]

Het is allemaal HTML5 en WebDAV, niets houd je tegen om een eigen applicatie te schrijven. Dat is het hele principe achter Linux!
ja hoor, natuurlijk. Zeker net zo compatible als de ODF ondersteuning in Office.
Die is namelijk express afwijkend in implementatie ten op zichte van OpenOffice, LibreOffice en de rest van de wereld.
Dat is extreem raar. Iets impementeren betekend dat je je dus houdt aan de standaard die je implementeert. Ik heb toch ook niet leren fietsen in een auto?
Dat het raar is maakt het niet minder waar.
Microsoft implementeerde opendocument 1.0 en voldoet volgens mij wel aan de standaard, probleem is alleen dat er interpretatie verschillen zijn tussen de primaire ontwikkelaar en microsoft. Bovendien was 1.0 al heel snel vervangen door 1.1 en in 2011 door 1.2. Iets soortgelijks (op andere wijze) heeft plaats gevonden met de office openxml standaard, waardoor ook daar van goede uitwisseling geen sprake is.

Libreoffice zit ondertussen op 1.2+ (dus met uitbreiding). Uitwisseling tussen verschillende office programma's is nog altijd erg moeilijk. Microsoft wil niet zijn best doen om echt uit te wisselen met open/libre office en doet dus het minimale dat hun gevraagd wordt. Libreoffice/document foundation wordt het dan weer erg moeilijk gemaakt en is niet gemotiveerd om office openxml ondersteuning zo te maken dat uitwisseling veilig kan gebeuren. (office openxml is maar gedeeltelijk open).

De beste uitwisseling gaat volgens mij nog via de oude .doc e.d. Die ondertussen vrij redelijk ondersteund wordt door zowel libre office als microsoft office.

[Reactie gewijzigd door cibrhusk op 20 april 2012 10:51]

@cibrhusk: dit is correct. En over de OOXML-standaard - die is er met een stevige lobby van Microsoft gekomen, toen het er naar uitzag dat de ISO alleen ODF als standaard wou neerzetten. Kostte veel moeite, want OOXML is als 2e standaard overbodig..... Nadat het toch gelukt was, implementeerde Microsoft zelf de nieuwe OOXML-standaard NIET volledig in MS Office! De OOXML-versie die er inzit, is een aangepaste, gesloten versie van "OOXML strict". Gevolg: de andere officepakketten zoals LibreOffice kunnen .docx-documenten niet perfect inlezen. En vervolgens zeggen gebruikers; zie je wel, die rare LibreOffice ook! :(