Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 53, views: 13.673 •

De Kickstarter-inzameling voor Wasteland 2 heeft een eindstand van 3 miljoen dollar bereikt. Dat wil zeggen dat inXile entertainment niet alleen versies voor OS X en Linux kan maken, maar ook modtools voor de game kan vrijgeven.

De Amerikaanse ontwikkelstudio inXile entertainment begon in maart een inzameling via crowdfundingsite Kickstarter, om geld op te halen voor de ontwikkeling van Wasteland 2, een vervolg op een klassieke rpg uit 1988. De inzameling is inmiddels beëindigd en heeft een eindstand van 2.933.252 dollar bereikt. Daarin zijn echter niet de 110.000 dollar aan donaties via PayPal meegenomen, zodat de eindstand van de inzameling op ruim 3 miljoen dollar uitkomt.

Ontwikkelaar inXile hoopte 900.000 dollar op te halen. Het extra geld stelt de studio in staat om meer te doen. Zo heeft inXile nu voldoende geld om de spelwereld een stuk groter te maken dan oorspronkelijk gepland. Bovendien kan de studio nu een versie maken voor Linux en OS X. Ook heeft inXile nu voldoende geld om de hulp in te roepen van Obsidian Entertainment, een studio met veel ervaring in het maken van rpg's.

Die ervaring is bij inXile zelf eveneens ruimschoots aanwezig. De studio is opgericht door Brian Fargo, die ooit uitgever Interplay Entertainment oprichtte. Interplay stond bekend als uitgever van goede rpg's als The Bard's Tale, Wasteland, Neuromancer, Dragon Wars, Stonekeep, and the hits Baldur's Gate, Icewind Dale en Planscape Torment. Ook Matthew Findley, president van inXile, werkte jaren voor Interplay, eerst als programmeur, later als producer, om ten slotte door te schuiven richting management.

Met Wasteland 2 wil Fargo een vervolg maken op een klassieke rpg uit 1988. Het origineel was de grondlegger van het postapocalyptische genre in rpg's. In tegenstelling tot veel recente games in dat genre wordt Wasteland 2 echter geen shooter. Volgens inXile blijft het ontwikkelteam trouw aan de originele versie van Wasteland. Dat betekent dat het spel een top-down view zal hebben en dat de actie turn-based en op tactiek gericht zal zijn. Ook de schrijfstijl van het verhaal van Wasteland moet een passend vervolg krijgen in Wasteland 2. Spelers zullen ten slotte diverse morele vraagstukken op zich afgevuurd krijgen en geconfronteerd worden met de gevolgen van hun keuzes.

Brian Fargo zal zelf het team leiden dat de opvolger maakt. Hij weet zich omringd door diverse andere mensen die aan Wasteland hebben gewerkt. Alan Pavlish en Mike Stackpole waren de designers van Wasteland. Mark Morgan, die de muziek maakte voor Fallout 1 en 2, doet de soundtrack en Jason Anderson schrijft het verhaal voor Wasteland 2. Anderson was net als Morgan en Fargo betrokken bij de ontwikkeling van Fallout. Concept-artist Andree Wallin helpt mee de spelwereld van Wasteland 2 vorm te geven.

Reacties (53)

Het houd maar niet op met het succes van kickstarter. Geweldig dat dit soort initiatieven het mogelijk maken om games en producten te lanceren die anders er (waarschijnlijk) nooit gekomen waren.
Het starten mag dan een succes zijn, echte resultaten heb ik nog niet gezien. Pas als de diverse games uit komen kunnen we zien of het daadwerkelijk een succes is.
Toegegeven, er zijn nog niet (veel) games uitgekomen na een succesvolle Kickstarter campaign, maar ik heb hier wel al mijn Cosmonaut en Sensu Brush naast mij liggen die dagelijks gebruikt worden. Zr mooie producten met veel aandacht voor de afwerking en tegen een zeer nette prijs.

Ik heb ondertussen ook al vijf games gesponsord/gekocht, Double Fine Adventure, Wasteland 2, Takedown, Star Command en FTL. Ik game nog maar heel weinig, maar ik juich dit soort projecten wel heel erg toe, want hoe ouder ik word hoe spaarzamer ik met mijn game-tijd om moet gaan, en dan besteed ik die tijd liever aan games waar ik 100% achter sta, dan games waar EA denkt het meeste geld mee te kunnen verdienen.

Daarnaast steun ik via Kickstarter voor 15-30 een origineel of leuk idee, waarbij mijn geld gedeeltelijk naar de geweldige mensen achter Kickstarter gaat en de rest gaat naar het team dat deze game gaat bouwen.

Terwijl ik in de winkel 60 voor een zelfde soort game zou betalen waarbij eerst x% naar de retailer (of steam) gaat, daarna x% naar de uitgevers die deze geweldige games volproppen met DRM en DLC en vervolgens gaat nog maar een klein gedeelte naar de mensen die de game daadwerkelijk gebouwd hebben.

Al met al is Kickstarter een prachtig initiatief, en samen met de nieuwe JOBS Act in de VS, een flinke boost voor kleine ondernemers op het internet.

ps. Tweakers, als jullie het verhaal dan toch eindigen met de zin
Concept-artist Andree Wallin helpt mee de spelwereld van Wasteland 2 vorm te geven.
Dan heb ik hier en hier twee mooie concept arts voor jullie, zodat mensen een gevoel krijgen bij de wereld van Wasteland 2.

edit En dankzij Cergorach hieronder ben ik nu ook backer van Shadowrun Returns

[Reactie gewijzigd door DJMurtz op 18 april 2012 13:13]

Ik deel jou mening volledig. Ook is dit praktisch gezien bijna puur winst voor die bedrijven. Als zij goed gerekend en geteld hebben dan is de kost van development, kickstarter fees en allerhande "special edition swag" betaald door de kickstarter dus de eerste copy die ze verkopen na release is al winst. Terwijl ze anders eerst hun development kosten nog moeten terug winnen uit de verkoop voor ze winst draaien.

Zelf heb ik naast DFA, Wasteland en Sadowrun ook nog Nekro, Valdis story en The banner saga.
Toegegeven, er zijn nog niet (veel) games uitgekomen na een succesvolle Kickstarter campaign, maar ik heb hier wel al mijn Cosmonaut en Sensu Brush naast mij liggen die dagelijks gebruikt worden. Zr mooie producten met veel aandacht voor de afwerking en tegen een zeer nette prijs.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen het ontwikkelen van een (relatief simpel) fysiek product en de ontwikkeling van een game.
Niet voor niks horen we regelmatig dat games gecancelled worden door tijd en/of geld gebrek.
In zekere zin is Minecraft een goed voorbeeld van een succesvolle kickstarter (het principe is exact hetzelfde). Hopelijk is het niet de uitzondering natuurlijk.

Maar ik vind dit een heerlijke ontwikkeling. PC-gaming leeft inmiddels meer dan alle consoles tezamen.
Ja, er word een hoop geld op gehaald, Shadowrun Returns zit nu ook al op de $1,2 miljoen, ik verwacht dat ze wel de twee miljoen gaan halen. Ik ben zeer benieuwd wat de nabije toekomst brengt qua andere computer game projecten.

Het is trouwens niet alleen computer games die het goed doen op Kickstarter, board game remakes halen ook redelijk veel geld op (zoals bv. Ogre 6th Edition zit al over de twee ton en heeft nog 18 dagen te gaan).
Mega succes ruim 3x zo veel ophalen dan gehoopt. Dat maak je toch net heel vaak mee lijkt mij.

Maar oh oh, ik hoop hier op een mega vet spel het is niet vaak dat dit genre nog spellen produceert een dan vaak vallen ze tegen. Alluwel er nu wel toevallig een paar leuke aankomen. Ook allemaal sequels van spellen.

Ik ben echt benieuwd!


Ben nu met het beetje vrij tijd dat ik heb en aan gamen besteed bezig met de nieuwste Jagged Alliance. Ook leuk :)
Ze hebben niet 3x zo veel als gehoopt maar 3x zo veel als het minimum. Zouden ze 'slechts' $900.000 hebben opgehaald dan zouden ze alleen een PC versie kunnen maken zonder mac/linux support en zonder modtools.
Die 1 miljoen dat ze opgegeven hebben is het echte minimum om die game te maken. Elke dollar extra betekend dat ze extra developers (/manuren) kunnen betalen en dus meer features aan het spel kunnen toevoegen.
Is er eigenlijk een goed Nederlands (of Europees for that matter) alternatief voor het Amerikaanse Kickstarter?
Geen direct alternatief, maar er zijn wel degelijk verscheidene crowdfunding platformen. Deze zijn iets "professioneler" en wordt voornamelijk uit vanuit ondernemingen betaald en zijn dus niet zo toegankelijk als Kickstarter, dat wil echter niet zeggen dat er niets "leuks" mee bereikt wordt - zie dan ook dit artikel in de Metro over het eerste Nederlandse videospel dat geheel betaald is uit crowdfunding:
http://www.metronieuws.nl...ding/SrZldd!sU56yDIjnNyc/

Dit is bereikt met behulp van CrowdAboutNow, maar er zijn nog een aantal andere platformen:
http://nl.wikipedia.org/w...g_platformen_in_Nederland
Er zijn zeker ook minder goede projecten op kickstarter. Ik had Wasteland 2 en de beroemde Double Fine Adventure ook al op mijn lijst met donaties staan die nu succesvol zijn afgerond, echter ik doe ook mee aan Nekro en Leasure Suite Larry (remake) en het ziet niet al te best uit voor die twee.
Wat misschien ook wel leuk is om te vermelden is het aantal backers dat het project steunt, maar liefst 61,290 backers :o

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, laten we hopen dat het aan ieder zijn verwachtingen voldoet. Met zo'n extreme opbrengst zijn de verwachtingen natuurlijk ook behoorlijk hoog. :)

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 18 april 2012 11:56]

Ik ben er 1tje van :-)
Het lijkt wel dat elke keer ik een grappig filmpje zie op kickstarter, ik geld kwijt ben. 8-)

Ik heb iig echt veel vertrouwen in dit project, net als vele andere zo te zien.
" In tegenstelling tot veel recente games in dat genre wordt Wasteland 2 echter geen shooter. Volgens inXile blijft het ontwikkelteam trouw aan de originele versie van Wasteland. Dat betekent dat het spel een top-down view zal hebben en dat de actie turn-based en op tactiek gericht zal zijn. Ook de schrijfstijl van het verhaal van Wasteland moet een passend vervolg krijgen in Wasteland 2. Spelers zullen ten slotte diverse morele vraagstukken op zich afgevuurd krijgen en geconfronteerd worden met de gevolgen van hun keuzes."


hmmm.. ik dacht aan iets fallouts of borderlands. blijkbaar niet dus.
nouwja! verandering naar oldschool style kan goed zijn. al ken ik wasteland niet.
ik hoop dat het wat woord. met 2m meer als ze dachten mogen ze wel hun uiterste best doen
Ik hoopte gewoon op Fallout 1 of 2 maar dan met opgekietelde graphics en physics enzulks. Aangezien Fallout ook een spin-off is van Wasteland.
Ik zie ook tactiek staan, en dan krijg ik direct enge flashbacks naar Fallout Tactics, een game die me absoluut niet trok juist door dat gedoe.
Toch erg benieuwd. :)

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 18 april 2012 12:03]

Laatste 10 jaar wordt je doodgegooit met shooters. Fallout 3 was daarin tegen wel een goed spel om te spelen als schooter. Maar een topdown view in een rpg als wastelands is als het goed is als ze echt trouw zijn goed. Ik denk dat met een shooter er elementaire dingen moeten veranderen die niet iedereen (fans) leuk vinden.

Maar ik vraag me dan weer af hoeveel van die fans het vervolg zouden gaan spelen.
Ik in iedergeval wel :)
Het is juist wel fallout - maar dan juist de eerdere delen (en spin offs).
Zelf ken ik wasteland ook niet, maar door het old school fallout gevoel dat ik er van kreeg ben ik toch een backer geworden!

...en nu is het afwachten
top-down view zal hebben en dat de actie turn-based en op tactiek gericht zal zijn
Klinkt mij behoorlijk als fallout, alleen dan niet deel >3, maar 1, 2 en tactics.
Niet geheel ontoevallig zijn een aantal ook betrokken geweest bij die games.

Dat waren toch best goede games, vooral toen. Grote wereld, brute combat en indedaad wat morele vraagstukken. Je kon ook gewoon een hele stad uitroeien als je wilde.

Ik heb het originele wasteland nooit gespeeld, maar als het zoals Fallout word lijkt het mij in ieder geval een goede basis te hebben.

En turnbased top down, dat kan ook best naar een mobile platform geport worden. Een touchscreen versie van dit of Fallout, ja graag!
Fallout 1 & 2 zijn van origine ook geen shooters. Bethesda heeft er met 3 een shooter van gemaakt, maar het origineel is ook top down en turn based.
Mooi bedrag voor waarschijnlijk een goede spel dat bovendien ook nog eens voor linux uit gaat komen.


Overigens is het meest populaire idee op Kickstarter niet eens een game maar een e-paper hoorloge. Die heeft in volgens mij een week tijd 4 miljoen opgehaald.:
Oh dear go! Obsidian Entertainment + RPGs + sequals = Original -10%

OE heeft aan een aantal coole IPs gewerkt, maar de kwaliteit is altijd minder geweest dan het origineel. En voor degene die zegt dat dit altijd het geval is, dan heb jij hele verkeerde verwachtingen van games.
Obsidian draagt alleen licht bij inXlile is de hoofdontwikkelaar.
Omgekeerde Kapitalisme...... I like it! :o
Dit is natuurlijk Kapitalisme ten top!

Dit is natuurlijk niet meer dan een hele luxe very advanced preorder. Het enige risico dat de studio loopt is natuurlijk dat ze totaal falen, geen product kunnen leveren en een zwaar imago probleem hebben. Het risico lopen wij natuurlijk met z'n allen, dat moge duidelijk zijn. Wij financieren het product, wij krijgen het product (en eventuele andere stuff waardoor we meer geld gaven) en bij launch is elke verkoop natuurlijk zo goed als pure winst...
Alleen kapitalisten lijken soms verbaasd dat echt kapitalisme goed werkt. Neem kickstarters, neem microleningen.
Het uiteindelijke bedrag wat inXile hier heeft opgehaald zal echter lager uitvallen.
Immers Krijgt KickStarter een gedeelte van de opbrengst, Amazon krijgt een gedeelte en ze moeten de rewards nog bekostigen.

Het zou me niet verbazen dat er na de aftrek van bovengenoemde kostenposten nog maar tussen de 2 en de 2,5 miljoen overblijft.

Al met al is dat echter nog steeds netjes. Tevens komt, omdat de 3 miljoen 'bereikt' is, er ook een ModKit. Dit zal waarschijnlijk ook nog eens de levensduur van het spel vergroten.

We zullen pas over 18 maanden zien of het het geld waard was, ik hoop van wel.

Thread op forums inXile met wat extra info: Klik!
mee eens.
met een doel van 900.000,-- is 2 tot 2.5 miljoen helemaal niet verkeerd.
Nou, het eigenlijk doel was $1 miljoen. Brian Fargo zei echter dat hij bereid was om de laatste $100.000 zelf zou betalen als de community maar met de overige $900.000 kwam.

Trouwens, Even wat mierenneuken maar $ != , met de huidige wisselkoers hebben ze ca. 2.3 miljoen in de handen.
Ik geloof dat de overhead van Kickstarter en Amazon bij elkaar ongeveer 10% is.
Volgens mij blijft er 2,7 miljoen over.
mijn bron:
Je vergeet echter dat ze ook extra kosten moeten bereken voor de rewards. Deze zijn vaak het duurste in vergelijking tot het gedeelte dat Amazon en Kickstarter krijgen.

Zoals je op deze afbeelding van Double Fine's project kunt zijn de rewards nogal prijzig. Het zou me dus niet verbazen als er uiteindelijk maar een 2 tot 2,5 miljoen overblijft.
Wellicht dat je wat onderzoek doet voordat je wat roept.

Kickstarter 5% ($146.663)
Amazon 1.9% + $0.30 per transactie ($71.333)

Dan houd het project nog $2.715.256 over plus ~$110.000 via paypal. Dat is ruim $2,8 miljoen.

Whoa... Slechts een verschilletje van drie tot acht ton...

De rewards zijn natuurlijk de producten die we betalen. Ze kunnen natuurlijk 20.000 stuks maken van de COLLECTOR'S EDITION PREMIUM, maar de kans is natuurlijk groot dat ze er veel meer van drukken om bij release te verkopen. Hier is natuurlijk geen zinnige uitspraak over te doen omdat we verder nooit inzicht gaan krijgen in de financin van de studio...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 18 april 2012 14:00]

Deze drukkosten gaan waarschijnlijk ook gewoon af van hun budget.
Tevens geven ze als rewards: (NAAST de BOXED COLLECTOR'S EDITION)
- Speciale T-Shirts
- Speciale, metalen, badges.
- Speciale coins

Je krijgt ook vaak alle rewards van de vorige tiers, dus dat kan je zo in de kosten jagen.
Tevens zijn vele van deze rewards exclusief voor de 'pledgers'. A la, bulk inkopen zal bij sommige van deze rewards niet gebeuren.

Tevens kan het ook nog zijn dat ze geld kwijt raken door mensen die pledgen en hun belofte niet nakomen. Het geld wordt namelijk pas gend als het project slaagt, zo garanderen ze dat je niet geld kwijtraakt aan transactiekosten o.i.d.

Verder klopt het dat we geen inzicht hebben in hun financin, althans, nog niet. Brian Fargo zal alles nu op een rijtje moeten zetten. Althans, dat maak ik op uit de opmerking van Brother None. De kans bestaat dat hij het ons daarna la Double Fine mededeelt, al dan niet in een grafiek.

[Reactie gewijzigd door Zelalas op 18 april 2012 15:50]

Tevens kan het ook nog zijn dat ze geld kwijt raken door mensen die pledgen en hun belofte niet nakomen. Het geld wordt namelijk pas gend als het project slaagt, zo garanderen ze dat je niet geld kwijtraakt aan transactiekosten o.i.d.
Klop niet helemaal:
Doe je een pledge, dan betaal je via Amazon waar je een account + credit card gegevens moet opgeven. Op dat moment controleert Amazon de gegevens op juistheid en echtheid. Op het moment dat een kickstarter project eindigt, dan pas wordt door Amazon je credit card belast. Je kan dan alleen nog via de CC maatschappij je geld terug krijgen. Veder zitten er voor jouzelf geen transactie kosten aan vast, omdat Amazon pas een deel inhoudt op het moment van de transactie zelf.

[Reactie gewijzigd door Marcelloz op 18 april 2012 16:34]

Dat is raar, volgens deze bron zijn er mensen die 'niet betaalden'.

Op de Kickstarter website staat tevens dit:
Why can’t I use Paypal? Why can't Kickstarter just take my credit card info?

Kickstarter uses Amazon's Flexible Payments Service, which enables our all-or-nothing funding method. No other credit card processor currently supports our requirements. We're always talking with other companies and exploring other services, so expect more options in the future.
Klinkt dus als iets anders dan CC info invoeren en klaar is kees.

[Reactie gewijzigd door Zelalas op 18 april 2012 17:14]

cc verlopen tegen de tijd dat er betaald moet worden
Aye, dat is mogelijk. Echter negeren ze vervolgens de mails, van Amazon en Kickstarter gok ik, en betalen ze niet.
Het zou handiger zijn als Amazon berekend wanneer het project eindigt en of de expire date dan nog geldig is.
Echter zal dat waarschijnlijk niet in de API/Functionaliteit zitten.
was dit spel echt zoveel bekender als Larry? Die doet het dacht ik wat minder goed op Kickstarter.

Wat lijkt het me trouwens heerlijk om Police Quest of Crusader: no remorse weer te kunnen spelen mbv Kickstarter.
Als je die wilt spelen, ga dan naar gog.com. Daar hebben ze die games in originele vorm geschik gemaakt voor o.a. Windows7.
Larry red het ook wel uiteindelijk nog wel aardig tijdje te gaan. Probleem met larry is dat het een soort remake is, dan krijg je altijd wat minder mensen.
Hoeveel van het totaal opgehaalde geld gaat naar kickstarter? Het zijn wel leuke ontwikkelingen dat zo toch nog een game gemaakt kan worden :)
Fees Top
What fees does Kickstarter charge?

If a project is successfully funded, Kickstarter will apply a 5% fee to the funds raised. If funding isn't successful, there are no charges.

Does Amazon charge any fees?
Yes. When a project is successful, Amazon will apply credit card processing fees, which work out to roughly 3-5%. For details on how the fee is calculated, please view the Amazon Payments fee details.

Does it cost money to list a project on Kickstarter?
No, starting a project is free.
Kickstarter is dus de nieuwe manier van funding. ;)
Nou, dat gaat wat ver, het is meer een nieuwe manier van funding, niet DE manier. Leuk dat het er is, dat wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013