Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties, 39.560 views •

Microsoft heeft in 1991 een concept bedacht voor een smartphone. Dat blijkt uit een interview met een voormalige topman van het bedrijf. Het concept-toestel had onder meer gps en e-mailondersteuning, en kon diverse apps op een scherm draaien.

Ook moest de smartphone gaan dienen als digitale portemonnee, zo blijkt uit het concept dat is gepubliceerd bij het interview met Men's Journal. De afbeelding toont verschillende applicaties op hetzelfde scherm, terwijl diverse applicaties geopend kunnen worden via een vierkant icoon onder aan het scherm.

Op het concept is een gleuf voor verwisselbaar geheugen aanwezig, terwijl ook infrarood aanwezig is. Hoewel infrarood nu zelden meer op smartphones zit, was het jarenlang gemeengoed op telefoons. Naast e-mail moest het concept voor een smartphone ook een fax en een pager gaan bevatten. Ook zou het toestel contacten- en muziekapplicaties bevatten.

Het concept is geopenbaard door Nathan Myhrvold, een voormalige chief technology officer van Microsoft, die het idee bedacht heeft. Microsoft dacht echter dat de smartphone te duur en riskant was om te ontwikkelen. "Hier had Microsoft meer mee kunnen doen", aldus de voormalige topman.

Microsoft heeft nooit een eigen smartphone uitgebracht, maar ontwikkelde wel een Windows-versie voor pda's. Vanaf 2000 ging Microsoft ook software voor smartphones maken onder de naam Pocket PC, dat later werd gewijzigd in Windows Mobile. Sinds 2010 is die naam gewijzigd in Windows Phone. In 2010 maakte Microsoft wel onder eigen naam twee 'featurephones', Kin geheten, maar na enkele maanden werd de verkoop gestaakt wegens gering succes.

Microsoft-smartphone, 1991

Reacties (101)

Reactiefilter:-1101097+160+210+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
De formfactor van de buitenkant is in ieder geval goed 'voorspeld', maar ik heb eerder het idee dat men hier simpelweg Windows CE op heeft gebaseerd in plaats van dat men een toekomstige visie had op de huidige smartphone. Zo zijn die vensters in dit concept totaal anders dan de fullscreen apps van tegenwoordig en is er niets van een telefoonfunctie te bekennen. Dit is een beetje als de Apple Newton en je moet het denk ik ook in die context bekijken.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 16 april 2012 09:23]

Sterk punt dat er niets van de telefoonfuncties is te bekennen. Dit lijkt eerder een PDA! Die waren er in die tijd ook al. Ook het feit dat wordt gewezen op infrarood (maar niet op bijv. ingebouwde GSM) doet vermoeden dat dit nooit als telefoon bedoeld is.

Neemd niet weg dat een touch-screen PDA met GPS ook zijn tijd vooruit zou zijn geweest.
1991.. toen had ik al een electronische agenda met LCD scherm en toetsenbord. Van Sharp. Dit idee van Microsoft is minder vernieuwend dan het achteraf lijkt.. het is een doorontwikkeling van de apparatuur die toen gewoon al in de winkel te koop was.
Als je niet beperkt wordt door wat technisch en financieel haalbaar is, dan is het bepaald niet moeilijk om in 1991 een smartphone te verzinnen.

Zoals hierboven al enkele keren is aangegeven hebben zelfs kinderen dit destijds al ontworpen/bedacht.

Pas wanneer het totaalconcept (hardware, UI, workflow, software, prijskaartje, etc) volledig uitgewerkt is, dan pas wil ik het pas 'bedenken' noemen.

Nu is het gewoon een erg generiek, leuk verzinsel. Ik denk dat je in diverse SciFi films en series uit de 60s, 70s en 80s hebt waar ook dit soort zaken al getoond zijn
Toch even WP en WP7 scheiden. Bij het uitkomen van WinMo 6.5(2009) was er ook al sprake van een naamsverandering van Windows Mobile (Classic en Pro) naar Windows Phone,ondanks dat het hier om WinMo v6.5 ging.Er was toen ook nog sprake van dat men verder zou gaan met Windows Mobile 7 (het latere WP7)
nieuws: 'Microsoft wil Windows Mobile 6.5 hernoemen naar Windows Phone'
WP7 was toen nog niet in de picture.
The name 'Windows Phone' is used because Microsoft's old mobile OS called 'Windows Mobile' has been replaced by an all new mobile operating system. Before the official announcement of 'Windows Phone 7', Microsoft began to refer to devices running Windows Mobile as "Windows Phones".
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Phone#Naming

De naam WP heeft men aangehouden en de "7" in 2010 toegevoegd
Vanaf 2000 ging Microsoft ook software voor smartphones maken onder de naam Pocket PC, dat later werd gewijzigd in Windows Mobile.
Eerst de Palmsized PC draaide onder WinCe 2.x.x Daarna de PocketPC draaide onder PocketPc 2000-2003(se) Daarna werd het pas Windows Mobile, met daartussen dus de renaming alsboven genoemd.

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 16 april 2012 11:54]

Eerst de Palmsized PC draaide onder WinCe 2.x.x Daarna de PocketPC draaide onder PocketPc 2000-2003(se) Daarna werd het pas Windows Mobile, met daartussen dus de renaming alsboven genoemd.
Nee, PPC en CE/Embedded zijn gescheiden afdelingen.
Het is niet overgegaan, maar verder gegaan. CE7.0 kwam in maart 2011 uit, daarvoor dus 6.0 in 2006 om even een voorbeeld te noemen.
Toch jammer dat dit pas 21 jaar na datum bekend wordt gemaakt.
Dit hadden ze gewoon op de markt moeten brengen toen het werd verzonnen

edit:
hoofdrekenfoutje

[Reactie gewijzigd door looyenss op 16 april 2012 09:20]

gezien op wikipedia:

GSM
Zie GSM (communicatie) voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Sinds ongeveer 1993, met de start van het GSM-netwerk, is het aantal mensen met een mobiele telefoon zeer sterk gestegen. Tot begin jaren negentig was het gebruik beperkt tot zakenlieden, binnenvaartschippers en beroepschauffeurs. Thans heeft bijna elke Nederlander of Belg een mobiele telefoon.
Hierdoor is het telefoneren in openbare ruimtes, treinen en auto’s gemeengoed geworden.

dus die telefoon kon nog helemaal niet bestaan in 1991. De ideeen waren er wel, maar de uitvoering was technisch nog niet mogelijk. Mijn eerste GSM heb ik overigens pas in 1997 gekocht, toen prepaid mogelijk werd.
Klopt niet helemaal. Al in de jaren 80 was er het analoge cel netwerk voor telefonie. Omdat dit van land tot land verschillend was, en je dus niet met je toestel buiten je eigen landsgrenzen iets kon, werd er al in 1982 een Europese bijeenkomst georganiseerd om hier wat aan te doen. In die bijeenkomst is de kiem gelegd voor wat later GSM is geworden.

De VS bleef koppig doorgaan op het analoge net, maar in 1990 werd het eerste deel van de GSM specificatie uitgegeven door ETSI waarna in 1991 de eerste bruikbare netwerken beschikbaar kwamen.

In 1993 waren er al 36 netwerken in 22 Europese landen.
Microsoft is een Amerikaans bedrijf, en daar kon je vanaf 1983 mobiel bellen (Motorola DynaTAC). Dat was al duidelijk een succes ondanks de analoge basis, dus vandaar dat iedereen nadacht over een digitaal mobiel net. GSM was de praktische opvolger, met nieuwe digitale features als SMS.

Dit idee van Microsoft zat ook in die ontwerprichting (email ipv SMS was wel zo handig geweest) dus heel erg spectaculair is het technisch niet. De opgegeven reden om 'm af te blazen (te duur) lijkt me een correcte.
Kan je achteraf dus nooit zeggen aangezien dit nooit toen op de markt was gekomen. Reken maar van yes dat als dat wel was gebeurd de mobiele markt enigszins anders was gelopen dan nu is gebeurd....
Het bericht is dan ook inderdaad Tweakers.net onwaardig. Zoals duidelijk boven het plaatje staat: Visions for Consumer Computers...

Het is niets meer en niets minder dan een handheld computer. De 'Phone' functionaliteit ontbreekt volledig (wel is er pager-functionaliteit aanwezig).

Desalniettemin is de toenmalige visie op een handheld computer uiteindelijk verwezenlijkt middels de huidige smartphone.
Gene Roddenberry bedacht het concept "smartphone" en "iPad" al in 1966. Microsoft heeft enkel de volgende stap genomen, ook al was dit pas 25 jaar na de lancering van Star Trek.
Eigenlijk wel ja alleen noemden ze het toen gewoon zo niet aangezien die termen nog niet uitgevonden waren. Maar zo zal het altijd blijven. Wat toen toekomst was is nu achterhaald en nu hebben we weer dingen in zulke series die nu nog niet mogelijk zijn maar over een jaar of 10 wel. Zo zal het altijd blijven.
Had niet gewerkt. Toendertijd hadden we allemaal bolle, kleine schermpjes en de technologie was er gewoon niet klaar voor.
Daarnaast is het niet 11 jaar maar 21, de jaren 90 zijn al even geleden ;)
Niet lang daarna, maar 5 jaar, had ik deze al: http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_9000
Die had dus alles wat hierboven genoemd werd, m.u.v. de pager...
is dat zo? misschien was de technologie wel verder, maar was het nog onbetaalbaar. Veel van wat jij nu gebruikt is er al enige jaren maar was toendertijd nog onbetaalbaar omdat de markt er niet klaar voor was.

Het is niet zo dat de technologie er niet klaar voor is, het is de markt die er niet klaar voor is
maar er zijn ook immense verbeteringen utigevoerd. Mobile cpu's oa. die veel meer kunnen, ossen die helemaal toegespitst zijn op mobiel gebruik en het meest belangrijke: providers die netwerken ervoor aanbieden.

Als je dit in de jaren 90 had uitgebracht op de markt dan was het een ramp geweest: geen wireless, geen 3g of soortgelijk, geen dataabbo's (dus torenhoge telefoonrekeningen voor je data).

Je mist technologisch gewoon te veel dingen.

Des te knapper is het eigenlijk dat de man toch met zoeen concept komt dat ook aardig overeenkomt met wat er nu op de markt is.
Internet abbo's zijn niet perse noodzakelijk. Voor het ophalen van je weer info, nieuws en aandelen kunnen FM signalen gebruikt worden. Dat een stuk goedkoper werkt. Denk aan RDS wat in 1992 een standaard werd. Horloges van microsoft hadden bijvoorbeeld zo'n technologie. Daarnaast zouden ook SMS diensten gebruikt kunnen worden. SMS werd in 1993 al geÔmplementeerd.

Het enige probleem zal de grootte zijn en je krijgt dan een apparaat ala Apple newton, Casio Z700 of misschien een Psion
maar er zijn ook immense verbeteringen utigevoerd. Mobile cpu's oa. die veel meer kunnen, ossen die helemaal toegespitst zijn op mobiel gebruik en het meest belangrijke: providers die netwerken ervoor aanbieden.

Als je dit in de jaren 90 had uitgebracht op de markt dan was het een ramp geweest: geen wireless, geen 3g of soortgelijk, geen dataabbo's (dus torenhoge telefoonrekeningen voor je data).

Je mist technologisch gewoon te veel dingen.

Des te knapper is het eigenlijk dat de man toch met zoeen concept komt dat ook aardig overeenkomt met wat er nu op de markt is.
Uit de jaren 90?
Toegegeven, 5 jaar is in IT land bijna een mensenleven, maar het is nog steeds mid jaren 90...maar om eerlijk te zijn, zou het me niks verbazen als het ontwerpen van dat soort apparaten 5 jaar eerder begonnen waren...
Toendertijd hadden we allemaal bolle, kleine schermpjes
Nee, dat was 1981. In 1991 had je al platte TFT-schermen (Atari had zelfs een ST in een notebook). Wel alleen zwart-wit, maar goed. In 1993 had je een Newton; als je daar een GSM-stack op had weten te zetten had je je smartphone al gehad.

Het scherm en de batterij waren de grootste bottlenecks (en als je kijkt naar alle tablet-computers voor de iPad, industriŽle designers ;) )
Vergeet de Atari Lynx niet! In 1987 ontwikkeld met kleurenscherm :)

Realiseer me nu pas hoezeer dat ding op de PS Vita lijkt en hoever hij zijn tijd vooruit was. Vergeet niet dat de Gameboy Color pas 10 jaar later uitkwam...

edit: 'Color' toegevoegd..

[Reactie gewijzigd door pauluss86 op 16 april 2012 12:58]

11 jaar geleden kwam wel de Nokia 9290.. dat zou ook wel enigszins een voorloper van de smartphone genoemd mogen worden.

Kwam microsoft een aantal jaar voor de introductie van de iPad ook niet met een Tablet? Alleen sloeg deze niet zo goed aan meende ik me te herinneren. :F
Microsoft had een touch interface ondersteuning. tablet desing uit 2000 waren vooral voor industrieel gebruik. Denk aan monteurs. op de tablet draaide normale windows XP vanaf 2002. Bottlenek was voornamelijk dat XP nooit design't is om op een touchscreen normaal te kunnen werken. Knopjes waren te klein. en de gui die de leverancier mee gaf was voornamelijk vij miniem. dat is denk ook een reden geweest dat dat het nooit doorgezet heeft. ook de prijs :)

Eigenlijk waren die dingen ook meer laptops met omgedraaid beeldscherm maar zonder keyboard.. Zat vaak meerder USB aansluitingen op VGA en seriŽle aansluitingen..

http://www.ruggednotebook...ech/iX104C2_overview.html
Das nog maar zeer de vraag... Had best een succes kunnen worden... Had helemaal anders geopen als dit massaal op de markt was gegooid en je kunt nu dan nooit meer zeggen of de technologie er niet klaar voor was want je weet het niet aangezien het nooit is uitgebracht op deze manier toen...
21 jaar bedoel je .... :).
jajajajaja, nu weet ik t wel, hoe dan ook. ze hadden er toen meer mee moeten doen

[Reactie gewijzigd door looyenss op 16 april 2012 09:24]

Dus enige hier aan verbonden patenten zijn verlopen, als ik het goed begrijp?
21 jaar zeker :) de tijd gaat snel!
Veel te snel, Ik wist nog toen ik 2 was. Dat was in 1991...
2012-1991 = ... ? juist 21 jaar. Haha. :)
Haha, als iemand zegt "10 jaar geleden.." denk ik altijd nog aan de jaren '90.. :P
Ik roep hokus. Aan het plaatje te zien zit er geen toetsenbord op dit apparaat, wat betekend dat het toestel met touch bediend zou moeten worden. Dit echter was een concept wat pas veel later mogelijk werd. Het kan nooit dat ze dit in 1991 verzonnen hebben.
Want je kan pas iets verzinnen nadat het al bestaat?
Het is een concept.

Het is perfect mogelijk dat ze dachten "hoe je het bestuurt is nog de vraag want we hebben geen idee hoe we er een toetsenbord gaan opkrijgen, maar we willen dit, dit en dit op het scherm hebben".

Net zoals Jules Verne in zijn tijd al boeken schreef over schepen die onder water, in de lucht en zelfs in de ruimte raakten zonder dat hij een flauw idee had hoe dat praktisch zou moeten gebeuren.
Nooit Star Trek (The Next generation in het bijzonder) gekeken? How Star Trek artists imagined the iPad... 23 years ago :)
Ik roep hokus. Aan het plaatje te zien zit er geen toetsenbord op dit apparaat, wat betekend dat het toestel met touch bediend zou moeten worden. Dit echter was een concept wat pas veel later mogelijk werd. Het kan nooit dat ze dit in 1991 verzonnen hebben.
In 1986 had HP al een touchscreen techniek ontworpen en in productie. Die techniek was echter ongelofelijk duur. Die techniek is later in een andere touchscreen telefoon gebruikt, toen het goedkoper was.
Nee. De drie mobiele inputmethodes zijn toetsenbord, touch en stylus. In de jaren 90 was de stylus bijzonder gebruikelijk. Dat zou hier uitstekend gewerkt hebben.
Een concept op papier; da's lekker makkelijk om dan ff in een klein kastje GPS, LCD, IR etc te stoppen; je hoeft nl. niet met de 'real world' rekening te houden. Ik betwijfel nl. dat deze telefoon in 1991 technisch al mogelijk was.

Ik heb ook 20 jaar geleden, op papier, een concept van een vliegende auto bedacht: ben ik nu daardoor de eerste?

[Reactie gewijzigd door Neus op 16 april 2012 09:21]

Ze zullen vast de mogelijkheden wel gehad hebben, maar zoals in het artikel staat zagen ze er geen brood in. Het zou te duur worden, dus was er geen markt. Ik denk dat die analyse wel klopte in die tijd.
De tricorder van Star Trek kun je ook zien als een concept.
Heden ten dagen zijn er apparaten die misschien niet alles ervan kunnen, maar er verdomd veel op lijken.

Concepten zijn ideeen, richting gevend, een visie.
Het hoeft bij concepten niet te zeggen dat ze worden gemaakt.

Kijk naar conceptcars. Deze geven aan waar een autobedrijf mee bezig is. In een later stadium komen enkele elementen terug in onze heilige koe.

Hetzelfde geld voor deze telefoon.

En de de vliegende auto is al veel ouder (batman, thunderbirds). Dus jij heb gewoon plagiaat gepleegd.
Vliegende auto's waren er al in Fritz Lang's Metropolis uit 1927 :)
Dank je wel voor de toevoeging...
dat is wel de manier hoe je ontwerpen maakt als je vernieuwend wil zijn.

Ik kan vragen aan mijn engineers wat het minimale kastje is wat ik nodig heb, ik kan ook een ontwerp maken, dat aan de engineers geven met de boodschap dat ze maar uitzoeken hoe het in het kastje past :)

(en als jij dat concept uitdenkt en uitwerkt hebt op papier: ja. Het zal niemand echter interesseren op dit moment daar vliegende auto's nog geen gemeengoed zijn).
Een concept op papier; da's lekker makkelijk om dan ff in een klein kastje GPS, LCD, IR etc te stoppen; je hoeft nl. niet met de 'real world' rekening te houden. Ik betwijfel nl. dat deze telefoon in 1991 technisch al mogelijk was.
[...]
Ja vast wel, ik zou het dan alleen geen telefoon noemen...'t zou de groote van een netbook oid hebben...niet praktisch als telefoon of uberhaupt handheld met de loden accus uit die tijd...
En toch zie ik nergens iets van een dialer of iets van een status als GSM. En rond die tijd zijn er tal van smartphone-achtigen op de markt gekomen, denk alleen al aan de Apple Newton die al eind jaren '80 in ontwikkeling was.
Het concept van de Apple Newton was alleen een PDA. Belfunctionaliteit en zelfs draadloos netwerk was niet voorzien. Dit concept van Microsoft was dus lichtjaren verder.
Je slaat de spijker op de kop, want je herhaalt precies wat ik zeg. Ik zie hier niets, maar dan ook niets van enkele telefoonfunctionaliteit. Net zoals bij een apparaat als de Newton. Maar die was er niet alleen als concept, maar ook daadwerkelijk. Daarnaast waren er ook plannen om telefoonfunctionaliteit toe te voegen aan de Newton. Niet gebeurd uiteindelijk. Overigens hebben alle Newton-modellen een PC Card-uitbreiding waarmee modems en ethernetaansluitingen werden gerealiseerd.
Inderdaad. Volgens mij was het idee meer een uitgebreide digitale agenda. Net zoals mijn vroegere Dell Pocket PC. Toch wel een belangrijk verschil met de huidige smartphones.
als het ding kan faxen en muziek afspelen is er enkel nog een microfoon nodig om te kunnen bellen, dat lijkt mij nu net het minst moeilijke van de 3
En zo zie je maar weer dat vindingen en ideeŽn over wat goed te verkopen zou zijn in de toekomst door veel mensen tegelijk bedacht worden dan wel "uitgevonden" worden.

Als Microsoft toen een "smartphone" had kunnen maken dan wel een toestel had kunnen maken dat 75% van de gemelde mogelijkheden had dan had de wereld er heel anders uitgezien nu. Apple dan misschien nog wel een goed deel van de markt in handen kunnen krijgen net als Google maar het had een stuk lastiger kunnen zijn voor deze bedrijven. Aan de andere kant kijkend naar de kwaliteit van het mobiele Windows OS dan denk ik dat alles heel erg anders gelopen zou zijn maar toch wie weet...

Hoe dan ook als je kijkt naar de star trek series dan zie je in de jaren 70 een manneke met een mobiele clamshell telefoon bellen met het schip van af de planeet, en een paar jaar later zie je ze rond lopen met een tablet dat eigenlijk weinig onder doet voor de huidige tablets maar dan met een lagere resolutie. Ook de smartphone achtige oplossingen komen hier al voorbij zo rond de jaren 90 terwijl wij toen nog nauwelijks een echte mobiele telefoon konden kopen.
Dit soort ideeen komen hoe dan ook wel voorbij het enige echte verschil tussen de verschillende mensen is de uitvoering, waar vele alleen dit soort ideeen hebben zijn er sommige die het ook in werkelijkheid kunnen brengen en er erg goed geld aan kunnen verdienen.
Apple stond uberhaupt op springen totdat MS het grootste deel van de aandelen opkocht en Jobs terug op de troon zetten. MS begreep dat ze zonder concurrentie zelf af zouden sterven(Concurrentie is immers Innovatie). Jammer dat Apple dit nog niet heeft begrepen.
Haha, kan dit fabeltje nu eens eindelijk verdwijnen? MS had voor 150M aandelen, Apple was miljarden waard, en bovendien was deze transactie onderdeel van een grotere deal (einde patentrechtzaak, MS Office voor Mac, IE default) waar (uiteraard, want zo gaat dat in de grotemensenwereld) beide partijen garen bij sponnen.

Komt nog bij dat de paar % stock die MS kocht- bestond uit non-voting shares. Dus van mensen "terug op de troon zetten" hoefden ze al helemaal neit te dromen :D

Wat een onzin wordt er toch uit de kast gehaald soms.
Apple stond uberhaupt op springen totdat MS het grootste deel van de aandelen opkocht en Jobs terug op de troon zetten. MS begreep dat ze zonder concurrentie zelf af zouden sterven(Concurrentie is immers Innovatie). Jammer dat Apple dit nog niet heeft begrepen.
Nou niet overdrijven, Microsoft heeft voor 150 miljoen aan non-voting aandelen gekocht, en op dat moment had Apple nog een miljard in kas. (als in: cash, direct te gebruiken).

Maar: Microsoft (of liever: Gates) eiste wel dat Jobs CEO zou worden, dus hebben ze (Apple) toen Next overgenomen, en daarmee Jobs weer naar binnen gehaald. Jobs heeft wel altijd gezet dat Apple toen nog maar 90 dagen had, maar ik weet niet of ik dat wel kan geloven. Dan moest het bedrijf er wel heel veel geld aan operationele kosten doorheen jagen, en het heeft zeker anderhalf jaar geduurd voor Apple beter ging lopen.
Haha, kan dit fabeltje nu eens eindelijk verdwijnen? MS had voor 150M aandelen, Apple was miljarden waard, en bovendien was deze transactie onderdeel van een grotere deal (einde patentrechtzaak, MS Office voor Mac, IE default) waar (uiteraard, want zo gaat dat in de grotemensenwereld) beide partijen garen bij sponnen.

Komt nog bij dat de paar % stock die MS kocht- bestond uit non-voting shares. Dus van mensen "terug op de troon zetten" hoefden ze al helemaal neit te dromen :D

Wat een onzin wordt er toch uit de kast gehaald soms.
Apple stond uberhaupt op springen totdat MS het grootste deel van de aandelen opkocht en Jobs terug op de troon zetten. MS begreep dat ze zonder concurrentie zelf af zouden sterven(Concurrentie is immers Innovatie). Jammer dat Apple dit nog niet heeft begrepen.
Waarom worden er nooit bronnen verstrekt in dit soort reacties?
[...]


[...]


Waarom worden er nooit bronnen verstrekt in dit soort reacties?
a) dit is niet wikipedia
b) het is algemeen bekend
c) je kan 't met 1 google query zelf opzoeken.
Als Microsoft toen een "smartphone" had kunnen maken dan wel een toestel had kunnen maken dat 75% van de gemelde mogelijkheden had dan had de wereld er heel anders uitgezien nu. Apple dan misschien nog wel een goed deel van de markt in handen kunnen krijgen net als Google maar het had een stuk lastiger kunnen zijn voor deze bedrijven.
De vraag is dan of je nog een Google zou hebben gehad, of zelfs een Apple - Apple was midden jaren '90 op sterven na dood.
And windows mobile CE was born
Je bedoelt Windows 3.1 mobile? CE kwam pas jaaaaaren later!
Je bedoelt Windows 3.1 mobile? CE kwam pas jaaaaaren later!
Was het maar Win3.1.

Windows CE 1.0 kwam al uit in 1998. CASIO was dacht ik de eerste die er ook daadwerkelijk een PDA van maakte. [pic] [link]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True