Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 211, views: 117.145 •

Aldi gaat op zaterdag 21 april zijn duurdere dualsim-smartphone met stock-Android in Nederlandse filialen verkopen. De Wolfgang AS43D heeft een 4,3"-scherm met een resolutie van 800x480 pixels en krijgt een prijs onder de 180 euro.

De Wolfgang AS43D draait op een processor van Qualcomm, met een kloksnelheid van 1GHz. Het gaat om een MSM7227, een ARM11-processor die eerder dienstdeed in de HTC Legend, enkele goedkope Sony Ericsson-smartphones uit 2010 en de Windows Phone Nokia Lumia 610.

De Aldi-smartphone meet 135x67x11mm. De accu heeft een capaciteit van 1500mAh. Het toestel heeft een werkgeheugen ter grootte van 512MB, terwijl ook het interne opslaggeheugen een grootte heeft van 512MB. Er kan een microsdhc-kaart in met een maximale capaciteit van 32GB. Het toestel kan worden gebruikt met twee simkaarten, die tegelijk gebruikt kunnen worden.

De smartphone wordt geïmporteerd door het Nederlandse bedrijf Ambiance Technology, maar het blijft onbekend wie de smartphone heeft ontwikkeld en in elkaar heeft gezet. Vermoedelijk is dat een kleine Chinese fabrikant. Inmiddels zouden vele tientallen kleine fabrikanten actief zijn met het maken van Android-hardware op basis van goedkope componenten.

De Aldi-smartphone krijgt een prijs van onder de 180 euro, meldt Ambiance Technology. Eerder bracht Aldi ook al een smartphone uit in Nederland, die naar eigen zeggen binnen een dag was uitverkocht.

Aldi Wolfgang AS43D, Android-smartphone met dualsim Aldi Wolfgang AS43D, Android-smartphone met dualsim

Reacties (211)

Reactiefilter:-12110200+186+26+30
1 2 3 ... 9
Ziet er zeer redelijk uit, en voor deze prijs.. Ik wacht de recencies nog even af :P
Dit soort aanbiedingen is vaak binnen enkele uren uitverkocht, dus dat heeft alleen zin als iemand de kans krijgt dat ding voor de geplande verkoopdatum te recenseren.
Het is inderdaad een Chinese import op bestelling van Ambiance Technology uit Den Bosch.
AT TELECOM, HITEKER, AMBIANCE zijn hun merknamen.

De AT-AS43D vermeldt de folder dus als AT Telecom uitgebrach. Ze halen de boel uit Bejing en Shenzhen.

http://www.attelecom.info
Hiteker stond wat jaartjes geleden bekend om hun goede low-budget dvd-spelers die alles lazen en afspeelden. Waren een soort van verborgen pareltjes die mond-tot-mondreclame op internet bekend werden. Afwachten dus of deze smartphone ook in de categorie "lekker simpel en goedkoop maar heeft ondertussen alles wat de liefhebber wil" past.
Sterker nog, ook hebben ze Blu-ray spelers die zonder mekkeren buitenlandse schijfjes spelen. Een prima merk
idd. heb een surround setj van ze gehad (a la 5 eurie op de rommelmarkt) ben werkte als een trein
In principe zijn dat de dingen die je ook gewoon merkloos op Dealextreme en diverse groothandelsmarktplaatsen kunt vinden. Eventuele toegevoegde waarde zou hem dan moeten zitten in kwaliteitscontrole (voor zover mogelijk) en bovengemiddelde firmware.
dan is ie wel uitverkocht!
Ik zou de telefoon niet nemen. 512 mb intern geheugen is echt te weinig. Ik heb dit ook op mijn HTC Desire. Ik heb weliswaar ooit een ROM geďnstalleerd waardoor ik een gedeelte van mijn SD kaart als intern geheugen kan gebruiken. Als dit niet mogelijk was had ik hem al lang weggedaan. Na een paar apps is het geheugen al vol.

Bedenk ook dat Android een groot gedeelte van het interne geheugen zal innemen. Het draaien van ICS op deze telefoon zal dan ook vrijwel onmogelijk zijn zonder root en een A2SD+ mogelijkheid.

[Reactie gewijzigd door danilson op 13 april 2012 23:17]

Sense is wel 2x zo groot als stock andoid, en de system partitie zal bij deze telefoon dus kleiner zijn.
Deze telefoon is enigzins vergelijkbaar met de galaxy ace, die heeft 278mb ram. Je moet ook rekening houden in wat voor prijssegment je hier zit.
Jij hebt het over RAM (random access memory) ik heb het over ROM (read only memory)
512 mb intern geheugen

Daarmee heb je het toch echt over RAM hoor. Gewoon een taskkiller installeren want apps die je sluit mogen uit het geheugen toch.. RAM maken van je ROM is raar want dat is retetraag natuurlijk. Gewoon weten hoe Android werkt en 512 is meer dan genoeg om met een snel genoege processor bijna alle apps vloeiend te draaien. Als een spel gaat laggen komt het omdat je bv apps automatsch laat updaten, dan is het niet vreemd dat het spelletje het niet bij kan houden want je stelt je telefoon in op uit zichzelf dingen doen terwijl je je kracht nodig hebt voor een fijne spelervaring. A2SD OK die is handig. Dan nog:

ICS op deze telefoon zal dan ook vrijwel onmogelijk

is een erg n00berige opmerking want ICs is juist aan alle kanten aangepast om meer te kunnen én lichter te zijn. Een beetje zoals Windows 7 tov Vista. Mijn oude AMD athlon XP kan prima WIn7 draaien maar heeft moeite met Vista. Same thing, different OS. En wat theguyofdoom al zegt. Sense is heel groot dus als je je geheugen darmee vol zet,,sja.

Duss, hoe meer RAM hoe beter maar 512MB is in 2012 nog goed te doen.
Ik zie op de Aldi site pas 21 april staan voor de verkoop van de Wolfgang AS43D, dus niet 14 april.

[Reactie gewijzigd door Mangofruit op 14 april 2012 08:18]

Eerlijk gezegd vind ik 180 Euro nog best veel geld voor een, waarschijnlijk, middelmatige kwaliteit en bovenal Android 2.3, koop ik veel liever een tweedehands voor die prijs van een supermerk.
Momenteel kun je voor een paar ¤'s meer een Defy kopen. Betere specs en je kunt 'em in de plomp gooien. Niks tweedehands trouwens.
De belangrijkste spec van dit toestel is de echte dual sim. Ik dacht niet dat de Defy dat had.

Dat ik de laatste versie van Android niet kan draaien kan mij een pak minder schelen dan dat ik geen dual sim heb en dus met 2 telefoons moet rondlopen.

Voor die prijs lijkt me dit dan ook een mooi toestel en zal ik volgende week wellicht even de grens over wippen om het te halen.
Ik ben het helemaal met u eens, als ondernemer is het zo handig een dual sim telefoon.. En de prijs is ook zeker goed.
Voor iedereen die op zoek is naar een goedkope dual sim android telefoon kun je voor zo'n 95-100 euro ook de simlock-vrije dual-sim Alacatel OT-918 Android overwegen.

Die is zeer compact goedkoop licht en uitgebreid maar heeft een waardeloze camera, een kleiner scherm van veel lagere resolutie en een redelijke irritant (virtueel) toetsenbord

Zie pricewatch: Alcatel OT-918 Zwart
Is inderdaad de MSM7227, stond in folder van gister.

Anyway, lijkt me een mooie telefoon voor mensen die wel een volledige smartphone ervaring willen, maar geen enorm hoge prijs willen betalen.

Wel vraag ik me af wat die omgekeerde Facebook 'F' daar linksboven doet.

[Reactie gewijzigd door jary op 13 april 2012 17:01]

staat ook op de site ;)
Maar daar staat: 1 GHz Qualcomm Snapdragon en MSM7227-1 Processor,
alsof er 2 inzitten :+
Maar is de MSM7227-1 niet een update van de MSM7227, zodat die op hogere snelheid kan draaien?
MSM7227-1 doelt op de chipset van het apparaat.
de omgekeerde F is de symbool van Wolfgang ;)
Ik gebruik speakers van dat merk, en die grote "f" staat ook op de doos. Is gewoon het merklogo van wolfgang lijkt mij :)
Wat ik me eigenlijk al een tijdje afvraag, is dat de Wolfgang van Wolfgang Gartner of Wolfgang Amadeus Mozart?

@Onder: corrected.

[Reactie gewijzigd door iThinkSo op 14 april 2012 10:35]

Wolfgang Amadeus Mozart, barbaar.
Net een Samsung Galaxy S/S+ maar wel grappig op zich dat dit soort producten dus blijkbaar door allemaal kleine fabrikanten gemaakt worden!
Alle componenten zijn tegenwoordig standaard en geintegreerd, dus als kleine fabrikant hoef je alleen de chips, batterij, scherm, etc te kopen en aan elkaar solderen, en een behuizing te laten spuitgieten bij de plasticboer op de hoek (die zitten daar overal). Vergelijk maar met een PC bouwen, dat kan tegenwoordig ook iedereen.
180¤ Vind ik een prima prijsje voor een toestel met dualsim zeker als je het vergelijkt met de samsung dualsim.
Onder de ¤180,- staat er in het artikel.
Dat zal dan hoogstwaarschijnlijk ¤179,95 zijn :9

Klinkt erg interessant die specs met die prijs. En alhoewel Aldi bekend staat als een budgetsupermarkt. Vind ik de hardware producten die ze aanbieden niet bepaald slecht. :o
Dat is een mooie prijsstelling.
Die telefoon ziet er niet eens zo slecht uit. Ik vraag mij alleen af of er een camera e.d. inzit. zou leuk zijn als twk.rs hier een review van maakt!
Kwestie van even doorklikken naar de Aldi-site en dan zie je dat de telefoon een 5MP camera met LED-flitsert heeft, plus een 0,3MP frontcam.
Al met al heel compleet, al blijft de kwaliteit van de foto's voorlopig giswerk natuurlijk.
Staat daar nou serieus een 'Facebook'-f'je omdraaid linksboven?
Altijd jammer dat die redelijke telefoons lelijke opdrukkingen hebben, net zoals heel groot 8MP CAMERA op de achterkant terwijl het net een VGA-dingetje is.
Ach er zijn zo veel mensen die denken dat het aantal megapixels het belangrijkste aan een camera is.

Damn een oude SE die ik had met ik geloof 2MP maakte betere fotos dan de meeste smartphones van tegenwoordig.
Nee, dat is het logo van Wolfgang
Ziet er zeker niet verkeerd uit. Specs nog maar even afwachten.
Waarom nu geen Android 4.0?

Lijkt me juist met zwakkere hardware handig door de GPU acceleratie/

Edit:

Op de site staat zelfs:
-Android 2.3, het besturingssyteem van nu. 8)7

Wel netjes dat er een WVGA screen inzit, is toch weer wat meer dan mn S2 qua resolutie, en dat voor slechts 180 euro!

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 13 april 2012 16:59]

Ik snap het ook niet, en de klachten van developers zullen zo ook nog wel aanblijven. Nu een toestel uitbrengen wat inmiddels 3 versies (2 major) achter ligt.

Ik verwacht ook niet dat hier een Android 4 release voor zal uitkomen. Naar XDA en hopen zou ik zeggen. Maar ja, hij is wel goedkoop, en dual sim.

Edit: prijs onder de 180 euro -> 179 volgens de aldi site, het is natuurlijk maar hoe je het brengt.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 13 april 2012 16:55]

(2 major)
3.0 is nooit uitgekomen op telefoons.
Dat betekend niet dat het geen major release is, het gaat er om dat het lastig is voor de developers en daar heeft hij zeker een goed punt.
Samengevat: Het ding loopt op de vorige versie. Geen wereldramp maar ook niet echt heel handig.
WVGA icm een adreno 200 gpu... mwoah t zal werkbaar zijn, maar verwacht er niet te veel van, 180 euro is wel een mooie prijs... al zou ik zelf voor een hi prepaid sony ericsson xperia ray gaan (170 euro)

een echte 1 ghz en ICS komt er aan. dat is veel meer bang for buck... helaas geen dual sim ondersteuning
kom, als je daar een strakke custom rom op zet met aps2sd en verder weinig dank lijkt het me prima werkbaar,

een 16 of 32gb sdkaart, en de juiste apps maken het toch wel een zeer interessant toestel, zeker omdat je geen last hebt van vodafone storingen met zo'n toestel (je hebt dan nog steeds je andere nummer bij ). jammer dat er geen qwerty-tobo op zit dat maakt het als semi-zakelijk toestel weer wat minder interessant.
Als je ziet dat ICS ook vloeiend kan draaien op een ZTE Blade moet het overal wel op gaan lijkt me.
Je bedoelt met S2 de Samsung Galaxy S II neem ik aan? Dan is de resolutie namelijk gelijk, deze draait op op WVGA (800*480).

/edit: je zal de Galaxy Y 2 Duos bedoelen waarschijnlijk... Deze heeft inderdaad wel een lagere resolutie (320*240)

[Reactie gewijzigd door FabianNL op 13 april 2012 17:20]

Tja het blijft chineese zooi, hoe lang gaat de accu van deze dingen mee ?

1 Geluk je hebt 2 jaar garantie en aldi heeft normaal een goed garantiebeleid.
Chineze zooi? Dat geldt voor zo'n beetje elke mobiel.
Er zit vaak wel een duidelijk verschil tussen producten welke 'toevallig' uit chinese fabrieken komen (Samsung, Apple e.d.) dan 'echt chineze producten'. Welke dus daar ook ontworpen zijn. Dat spul is vaak van mindere kwaliteit.
Samsung is koreaans ;-)
En die laten hun spullen net zo goed in China maken. Korea heeft al relatief hoge loonkosten. Hoewel veel Koreaanse consumentenmerken nog niet helemaal op A-niveau zitten, zijn hun ontwerpen wel verder uitontwikkeld dan die van veel Chinese consumentenmerken en is de vergelijking van ZpAz in mijn ogen dus accuraat.

@hieronder: ik geloof niet dat dat het punt was, het ging om kwaliteit. Bovendien heeft Apple een fors hoofdkantoor met ongetwijfeld prima betaalde managers in de VS, en bij mijn weten vindt ook bijna de volledige productontwikkeling daar plaats (wat een van de redenen is dat je er niet aan afziet dat de productie in China plaatsvindt). Een reden dat Samsung nog steeds veel in Korea maakt, is ongetwijfeld dat de lonen er weliswaar wat hoger zijn maar ook niet zoveel hoger dat het loont om fabrieken te verhuizen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 14 april 2012 18:20]

Het verschil is dat Apple geen spullen in zijn thuisland laat maken en Samsung wel tegen normale lonen die gelden in Zuid Korea.

Samsung is wat beter voor zijn eigen volk dan Apple hoor.
Laat je toch niet van de wijs brengen door marketing. De verschillen met een Samsung en Apple zijn verwaarloosbaar, echter betaal je voor een Samsung logo een opslag van 50% en voor Appel een opslag van 100%. Waar iets vandaag komt zegt niets over de kwaliteit.
Waar iets vandaan komt zegt niets over de kwaliteit ?

Zou jij in een Chinese auto willen rijden, d.w.z krijg er geen ongeluk mee want bij een crashtest ziet het er niet goed uit. Made in Germany zegt op auto gebied toch wel iets over kwaliteit.

Samsung en Apple zijn beide niet ontworpen in China, ze worden oa. in China gemaakt naar de specs van Apple en Samsung.

Neem je een ontworpen in China en gemaakt in China telefoon dan is er bij veel van die bedrijven sprake van een slechte kwaliteit. Samung en Apple hebben een naam en mensen betalen voor die naam. Je krijg er dan ook net iets meer voor terug.

Ben je een no name chinees dan moet je om toch te kunnen verkopen vooral heel goedkoop zijn en heel goedkoop ben je door mindere kwaliteit. Zelf al zou men een dure goede telefoon bouwen dan zijn er weinig mensen die voor een no name meer geld uit willen geven. D.w.z niet hier in europa. In china verkopen ze goed, maar ja met 13dollar per dag zeg $400 per maand moet je wel een goedkope telefoon kopen.
Maar bij de grote merken heb je wel de garantie dat je een goede kwaliteit telefoon hebt. Ik heb hier ook een Chinese "smartphone" met Android, hij is nu ongeveer een jaartje oud, ik weet dat Android af en toe een beetje lagt, maar met die phone is het echt erg.
Ik denk dan ook dat deze Aldi-phone dus ook niet zo'n goede kwaliteit heeft en ik zou hem dan ook absoluut niet aanraden.
Helemaal mee eens, aangezien het een budget telefoon is zal hij ook een stuk minder getest zijn dan bijv een samsung of apple model, als ik een telefoon koop waarop staat "apple, made in china" of "Made in china" dan weet ik echt wel waar ik voor ga.

Elk merk is klein begonnen en als je het goed doet en goede kwaliteid leverd word je vanzelf wel groot. (nou komt hier wel iets meer bij kijken maar in groten lijnen..)

Als zoon telefoon het echt goed doet en goede prestaties leverd hoeft hij als je het mij vraagt ook niet in een aldi verkocht te worden.
spijtig genoeg wel, deze is wel aardig geprijsd, ik vrees wel dat het de zoveelste net niet smartphone is.
Inderdaad ik was ook verrast door de soepele afronding van een probleempje met een 20¤ kostende MP3 speler.

Verder dacht ik direct aan een S2 van Samsung. vooral die bovenkant is sterk gelijkend.
Ik denk dat de helft van jou elektronica "chinese zooi" is... Maar idd over het algemeen levert de aldi leuk spul tegen lage prijzen, en hun garantie schijnt ook goed te zijn.
Zou dit niet gewoon simpelweg een samsung toestel kunnen zijn onder een andere naam? Toevallig lijkt deze veel op de galaxy serie, en komt samsung zelf nu ook met een dual sim telefoon.. Hmmm

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 13 april 2012 16:58]

Het zal op zeker geen Samsung zijn onder een andere naam. Hooguit dat het een OEM-toestel is op basis van een oud Samsungontwerp maar ik denk toch gewoon op basis van een referentieontwerp van chipsetmakers en/of firmwareleveranciers. Dat is in no-name consumentenelectronica de meest gebruikte werkwijze.

Met Chinese zooi wordt (door mensen die zich realiseren dat er veel meer in China wordt gefabriceerd) niet op het land van productie gedoeld, maar op de ontwerptechnische herkomst.
ALDI heeft doorgaans 3 jaar garantie op dit soort producten.
1 2 3 ... 9