Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 60, views: 18.730 •

Microsoft gaat ontwikkelaars laten betalen voor zijn Bing Search-api. Prijzen beginnen bij veertig dollar per maand voor 20.000 requests. Na een overgangsperiode van enkele maanden wordt de gratis api voor developers uitgefaseerd.

Volgens Microsoft leidt de maatregel tot 'nieuwere resultaten, een betere relevantie en meer kansen om geld te verdienen aan de api'. Gedurende de overgangsperiode, geschat op enkele maanden, blijft de api gratis beschikbaar. Nadien kunnen developers er enkel nog met een betaald abonnement gebruik van maken. De vergoeding begint bij ongeveer 40 dollar per maand, vanaf 20.000 requests naar de api.

Met de overgang komen er kleine veranderingen in het gebruik van de api. Er zullen andere locaties worden gebruikt, er komen veranderingen in de aanvraagstructuur en er wordt authenticatie ingevoerd. Voor klanten die drie tot vier miljoen requests per maand verwerken, verloopt de transitie via een apart proces.

Reacties (60)

Request in de zin van actie of sessie? Ik vermoed actie dus die 20.000 zal je vrij snel halen.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 april 2012 16:36]

Ligt aan hoe je de api precies gebruikt, maar je kunt natuurlijk ook resultaten tijdelijk cachen
Inderdaad postcode-naar-coordinaat kan je natuurlijk vrij veilig een jaar lang in een cache gooien, dus mocht je echt 20.000 verschillende postcode nummers (letters zou je nog als extra mee kunnen nemen) zoeken dan kost je dat wel 40 hele dollars, niet al te gek natuurlijk.
Request als in aanvraag om informatie (actie dus).

Het kan zijn dat je snel aan die 20.000 komt omdat Bing gewoon ruk is en je nooit kan vinden wat je zoekt dus heb je heel wat pogingen nodig!

Het kan ook zijn dat je de 20.000 over 20 jaar pas haalt aangezien iedereen ziet dat je Bing gebruikt en al niet eens meer gaat proberen om te zoeken op je site :+
Even beter lezen, het gaat om Bing Maps, niet de Bing zoekmachine. Ook gaat het om een bedrag per maand, dus je bent minimaal iedere maand 40 dollar kwijt. Maar voor zakelijke toepassingen is zo'n bedrag per maand natuurlijk een schijntje.
Voor privť is het natuurlijk wel een fors bedrag, maar ik dacht dat er gratis versie voor non-commerciŽle doeleinden zou blijven bestaan.
Ach dan gebruik je da api van Google.. alternatief.. De API is daar wel gratis.. 2500 aanvragen per dag. is 8525 per maand ongeveer.. moet je toch redelijk ver mee kunnen komen..

Dit getal is gemiddelde per maand. gemiddelde maand bestaat uit 365/12=30,41x2500=8525

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 14 april 2012 01:03]

Vreemd, ik komt toch uit op een heel ander bedrag
aanvragen per dag maal dagen per jaar gedeeld door maanden per jaar . . .
2500*365/12= 76041,66... (~76042) per maand.

;)
Ik vind het vooral iets te toevallig vlak nadat google hetzelfde deed? mogelijk wordt het eens tijd voor een NMA onderzoekje?
Het einde van bing als je het mij vraagt als ze geld gaan vragen zou ik bing niet eens meer overwegen.
Het gaat alleen maar om de maps api, dus applicaties of externe websites die Bing Maps gebruiken.

De gewone Bing Maps site blijft natuurlijk gewoon gratis. Bij Google moet je ook betalen voor de maps Api (maar pas vanaf 20.000 requests per dag geloof ik), daarom stappen sommige partijen ook over naar openstreetmaps, dat wel helemaal gratis is.

[Reactie gewijzigd door onok op 13 april 2012 16:38]

Google rekent ook voor het gebruik van zijn zoekmachine op andere sites. De eerste 100 zoekopdrachten zijn gratis, daarna rekent Google 5 dollar per 1000 zoekopdrachten.

Aldus automatiseringgids.nl
niet alleen voor de zoekmachine, ook voor het gebruik van google translate op sites.
En voor Maps doet Google hetzelfde.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik heb eens een website voor school moeten maken waarin ik en een klasgenoot een Google Zoekmachine hebben ingebouwd.
Trouwens, je kunt volgens mij de ajax api zo vaak gebruiken als je wilt:
Het Internet: https://ajax.googleapis.c.../web?v=1.0&q=tweakers
Afbeeldingen: https://ajax.googleapis.c...ages?v=1.0&q=tweakers
Ik vraag me dan wel af hoe een partij ala OpenStreetMaps zoiets altijd gratis kan aanbieden (blijkbaar met een oneindig aantal requests) terwijl de gigant Google dat niet lukt.
The majority of the Foundations income comes from the annual State of the Map conference in the form of conference fees and corporate sponsorship.
Verder zullen ze (lijkt mij) een stuk minder hits te verwerken hebben dan Bing of Google.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 13 april 2012 17:25]

dat gaat met deze acties van Microsoft en Google anders wel flink meer worden.
Wikipedia is net ook al overgestapt op OSM.
Het is natuurlijk niet een vraag van of het lukt, maar waarom je het nog gratis zou aanbieden als je ervoor betaald kan worden.
Denk je dat het gratis is om servers ed te onderhouden? Als er veel bedrijven zijn die veel hits generen en het populairder dan google en bing voor het embedden in websites. Is Open streetmaps ook de pineut. Er zijn dan 2 mogelijkheden (reclame lijkt me geen optie)

1. Open street maps vraagt standaard donaties boven de 10.000 hits (bijv), zodat alleen de kosten van de servers en overige onkosten betaald kunnen worden.
2. Bedrijven en vrijwilligers gaan samen een openstreet maps netwerk op zetten (wil je boven de 100.000 hits het blijven gebruiken, plaats dan maar een servertje in je bedrijf). Instellingen hebben toch al vaak een eigen GIS-servertje draaien (zie www.nationaalgeoregister.nl).

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 13 april 2012 21:52]

Jij hoeft niet te betalen, alleen ontwikkelaars die het in hun externe site willen integreren. Net zoals Google Maps doet.
Pardon? Google heeft een marktaandel van 65,9%, Bing maar 15,1%. Bing mocht willen dat ze groter zijn dan Google.

bron: http://techcrunch.com/201...e-first-time-in-december/
En ik maar denken dat Microsoft alle middelen zou blijven gebruiken om het gebruik van Bing geforceerd populair te maken (zie: Xbox, geen flame bedoeld).
Bing is iets anders dan Bing Maps.
Dit was het laatste wat we ooit van de Bing-api hebben vernomen op het bericht na dat ze er mee stoppen.
Ze gaan dus altijd geld vragen. Ook voor 3 requests. Het gebruik van de API zal dus ten miste 40 dollar gaan kosten. Ik snap niet precies wat ze hiermee willen bereiken? Ontwikkelaars afstoten?

Google Maps API vraagt $4 per 1000 requests. ($80 dollar voor 20.000 requests). Bing is dus aanzienlijk goedkoper. Echter, waarom is de instap zo hoog? Waarom in hemelsnaam iemand die 100 requests heeft op z'n appje $40 dollar laten lappen?

[Reactie gewijzigd door FoggyFreek op 13 april 2012 16:40]

Geld verdienen. Dat lijkt me duidelijk.
Geld incasseren is ook duur. Iedere maand een paar dollar incasseren van tienduizenden klanten valt niet mee. Ik denk dat Microsoft daar geen ervaring mee heeft.

Google kan wel een klein verbruik aanbieden omdat het een goede structuur voor microbetalingen heeft - het AdWords advertentieprogramma is bijzonder toegankelijk voor adverteerders met kleine budgetten.
XBOX live heeft een optie om maandelijks te betalen, dus MIcrosoft heeft er ruimshoots ervaring mee met miljoenen gebruikers wereldwijd.
LOL, microsoft en geen ervaring met (kleine) bedragen per maand te incasseren.. hoe naief kun je wel niet zijn..
Google Maps Api vraagt $4 per 1000 als je boven de 'usage limits' komt, 25.000 requests. 20.000 requests is dus gratis bij Google Maps.

bron
Ze zullen wel denken, als Google het kan... kunnen wij dat ook.
Heel handig als je met Bing wilt concureren met Google! Nu vind ik Bing al niet in de buurt komen van Google, maar al men nu voor de BING api moet gaan betalen, zal menig ontwikkelaar Bing links laten liggen.
Mooi! Hebben we daar ook geen last meer van! ;)
Moet je voor de grap een keertje een amerikaanse proxy gebruiken en Bing bezoeken. Dan krijg je een heel andere Bing, veel uitgebreider en (naar mijn idee) veel handiger in gebruik.
Klopt, de NLse bing is super-kaal, terwijl de Amerikaanse Bing allerlei features heeft zoals vliegtickets zoeken die minstens zo goed zijn als die van Google.

Zelfde zie je ook bij Windows Phone. De Amerikaanse versie heeft twee extra icoontjes onder de zoek-knop vgl met de Nederlandse taal-versie. Ook zijn er betere locatie-services beschikbaar.

Ook is de Amerikaanse Bing veel beter in zoekresultaten (al zijn die uiteraard wel op Amerika gericht). Het is namelijk ook een beetje een kip-ei probleem. Hoe meer mensen Bing gebruiken, hoe beter Bing leert van de gebruikers welke zoekresultaten wel en niet nuttig gevonden worden. In de VS was het marktaandeel geloof ik iets van 15%. Nog steeds geen Google, maar 15% van al die miljoenen zoekopdrachten in de VS tikt aan ...
Bing werkt opzich wel, het ziet in mijn optiek niet uit.

Ik hoorde laatst ergens van een paar studenten die een test gingen doen met google, yahoo en Bing. Wat ik begreep had je bij google de grootste kans dat wat je zocht op 1 stond, maar je hebt de grootste kans dat wat je zoekt in de eerste 3 hit staan bij Bing.

Weet niet tot hoever dit correct is aangezien ik niet weer hoe goed ze het getest hebben.

Plus 15% van zeg 200miljoen man(zeg dat 20miljoen man ongeveer searchen op het internet) is nog steeds 30 miljoen man. Wat stiekem toch een pokken berg aan mensen is.
Ik heb ook echt zo'n last van concurrentie. Vreselijk gewoon. Als alles nu gewoon wat duurder en niet ontwikkeld werd, maar dat de keus ten minste niet gemaakt hoeft te worden, zou ik van zo'n last af zijn.
Er zullen mensen zijn die dit niet als sarcasme opvatten.
Je kan er grappig over proberen te doen, maar concurrentie is niet altijd positief. Zo ben ik ook niet blij met de translate feature van facebook, waar ze bing voor gebruiken. Die vertalingen slaan echt nergens op. Ik zou liever zien dat ze over stapten op Google, dan komt er tenminste een tekst uit die nog een beetje te begrijpen is :S
Je spreekt jezelf tegen; heb je dat wel door?

Het ene sluit het andere niet uit. Volgens jouw redenatie is in dit geval concurrentie niet goed, omdat je slechte ervaring hebt met een alternatief (t.o.v. de bekendste). Nogal een onzinredenatie. Je kan immers nog steeds Google Translate gebruiken.
Verder gaat 't hier meer om Facebook versus Google dan om de ene translator tegen de andere translator, want wat de translators betreft, gaat het (slechts) om een onderdeel van een groter geheel. (Nl. Facebook versus Google.)
En JUIST concurrentie is dan goed, want met minder concurrentie hebben die bedrijven meer kans zo groot te worden en daarmee concurrentie buitenspel te zetten.
Om eerlijk te zijn, ze zijn nu echt niet in de positie om geld te gaan vragen.
Jammer, lijkt me dat ze beter het Yahoo BOSS principe kunnen hanteren; geld storten en dan gaan er credits vanaf. Dit een keer gedaan met 10 dollar en een jaar later zijn er pas een paar cent van het tegoed af (zijn maar duizend requests gedaan oid).
Slim van Microsoft om dit in te voeren een half jaar nadat Google de API betaald heeft gemaakt. Veel ontwikkelaars zijn in de tussentijd overgestapt naar de 'gratis' bing variant, waarvoor nu dus ook betaald moet gaan worden. De stap om voor bing te gaan betalen is nu kleiner dan weer terug te gaan naar de Google implementatie die toch ook betaald is.

[Reactie gewijzigd door Fealine op 13 april 2012 16:42]

Als je Google Maps gratis wilt gebruiken, dan kun je 20.000 requests per dag gebruiken. Als je over hebt moeten stappen op Bing daardoor, dan heb je een aardig grote site in beheer, en dan is gebruik van die kaart vrij vitaal lijkt me. Zouden die paar tientjes in de maand dan echt zo'n probleem zijn? Google is dan dusdanig veel duurder dat je beter kunt kiezen tussen overstappen naar OpenStreetMap, wat bijv. Foursquare en Wikipedia hebben gedaan, of een abonnement afnemen bij Microsoft.

Geldt vast niet voor iedereen maar over het gemiddelde denk ik eigenlijk niet dat Microsoft zich hiermee direct in de voet schiet. Ik denk dat dat wel meevalt.

Wat niet gaat helpen is dat Google Maps gratis te gebruiken voor wat kleinere sites is en het artikel suggereert dat Bing Maps straks helemaal niet meer gratis te gebruiken is. Het marktaandeel van Bing op sites kan er natuurlijk wel op achteruitgaan. Maar dat zijn niet-betalende gebruikers dus qua inkomsten zal dat voor Microsoft wel niet zoveel uitmaken.

[Reactie gewijzigd door Cyphax op 13 april 2012 16:57]

Degenen die overgestapt toen Google geld ging rekenen zijn zullen heus wel op meer dan20.000 request gezeten hebben.