Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 90, views: 18.668 •

De storing in het netwerk van Vodafone is nu volgens de provider 'zo goed als' voorbij. Alle klanten kunnen weer bellen, sms'en en mobiel internetten. De storing, die het gevolg was van een brand, heeft in totaal een week geduurd.

Wel zijn her en der nog kleine herstelwerkzaamheden gaande, aldus de provider. Vodafone gaat het normale proces van onderhoud aan masten weer opnieuw oppakken. Later deze maand maakt de provider bekend hoe het klanten gaat compenseren. De nieuwe directeur van Vodafone Nederland, Rob Shuter, zei vorige week op Radio1 dat de provider overweegt om de periode van de storing in mindering te brengen op de rekening.

De problemen met het netwerk van Vodafone ontstonden na een brand in een netwerkcentrale van het bedrijf in Rotterdam. Daardoor hadden veel Vodafone-klanten in de Randstad geen of een slechte verbinding, maar ook klanten buiten die regio ondervonden last. Aanvankelijk zei Vodafone de problemen met het 2g-netwerk woensdag nog te zullen oplossen, maar naar later bleek, duurden die problemen aanmerkelijk langer. Van het 3g-netwerk was direct al duidelijk dat het langer zou duren voordat het weer operationeel zou zijn.

Dat klanten in het hele land last hadden van de storing, heeft er volgens diverse tweakers mee te maken dat de locatie een Home Location Register is, een plek waar de telefoon zich meldt en waar de provider gegevens heeft opgeslagen. Doordat de HLR niet beschikbaar was, konden klanten zich niet registreren op het netwerk, waardoor ze dus niet konden bellen, sms'en en internetten, hoewel in hun regio wel bereik was. Vodafone zou vijf HLR's in Nederland hebben.

Reacties (90)

Heb anders nog steeds (net ook nog) dat mijn netwerk (zowel GSM als 3G) wegvalt.

edit:
De nieuwe directeur van Vodafone Nederland, Rob Shuter, zei vorige week op Radio1 dat de provider overweegt om de periode van de storing in mindering te brengen op de rekening.
Zal toch godver niet! Voor dt ongemak mogen ze zekr wel MEER dan die periode compenseren! @##@@$#!

edit 2:
Ik heb nu 3 emails gehad waarin wordt vermeld dat ze een gebaar willen maken. Uiteraard heel nobel, maar kom dan niet aan met "de periode waarin we hebben gefaald hoef je niet te betalen". Als je zoiets (meerdere malen) naar buiten brengt verwacht je (misschien ligt daar de fout bij mij; verwachting) die compensatie minimaal.

Kort door de bocht: Als ze in hun mailings niet hadden gesproken over een gebaar welk ze willen maken en ze minderen deze periode op de rekening is de tevredenheid een stuk hoger dan wanneer ze zeggen een gebaar te maken en ze komen met (in mijn ogen) de minimale compensatie aan die ze kunnen bieden.

[Reactie gewijzigd door Roeligan op 11 april 2012 15:10]

Goed gebaar van vodafone. ben je het er niet mee eens? stuur dan eens een klacht naar vodafone!

Wat ik hier mee bedoel: ik heb zelf een klacht gestuurd, en kreeg een zeer positieve reactie terug.

Je kan beter in 1 email bij hun klagen dan de reacties op tweakers artikelen bevuilen met het negatieve gezeik

EDIT

komop mensen. mod eens op on/off topic. niet of je het er wel of niet mee eens bent.
ben je het er niet mee eens dan DM je me maar. dan kunnen we er even over praten

[Reactie gewijzigd door looyenss op 11 april 2012 15:03]

Inderdaad een goed gebaar, maar hoe zit het met de zuster bedrijven die ook op het Vodafone netwerk zitten?
Dit was een pure overmacht situatie voor Vodafone, dus elke vorm van compensatie vind ik al erg netjes.
Dat is uiteraard niet waar. Het had overmacht geweest als er in rotterdam brand was uitgebroken en er op de backuplocatie tegelijkertijd een overstroming was geweest. Dat is overmacht. Dat je een heel gebied afhankelijk maakt van één enkel gebouw is geen overmacht, dat is gewoon niet slim, om het maar even zachtjes uit te drukken.
Iets niet fatsoenlijk dubbel uitvoeren op twee locaties is overmacht? :?
Redundancy is een ding, maar als een centrale gasleiding explodeert dan moet je het ook niet raar vinden dat je minstens een week geen gas hebt in die regio.

Teveel gecentraliseerd, te weinig maatregelen, de schuld ligt bij Vodafone (ben zelf ook klant bij ze) maar een beetje begrip komt een eind, het is altijd makkelijk roepen als je de complicaties niet begrijpt.

@ Croga: Excuse me? Het was tevens maar een voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 11 april 2012 15:24]

Er is niet zoiets als één centrale gasleiding. Als er ergens een centrale gasleiding explodeert (wat op zich al érg knap zou zijn) wordt die afgesloten en gaat het gas over een andere centrale gasleiding alsnog naar alle afnemers.

De schuld ligt zeker bij Vodafoon en een beetje begrip is goed. Maar laten we wel wezen; iedere oetfiep had kunnen bedenken dat je een dergelijk netwerk standaard uit moet rusten met overcapaciteit, of mischien nog beter: Goede afspraken maakt met de concurrent om te zorgen dat een ander netwerk het op dat moment over kan nemen.
Klanten in Groningen hoeven geen last te hebben van een gesprongen leiding in Limburg.
Als het compressorstation bij breda ermee stopt heb ik geen gas meer in zeeland, Zo werkt het nou eenmaal.
Dan kun je als klant hoog of laag springen maar je zult moeten wachten tot het opgelost is, en nu is een week erg lang dat klopt, maar er was gewoon een geval van gigantisch materiaalverlies wat waarschijnlijk meerdere miljoenen kost om te vervangen.

De manuren voor het handmatig omschakelen van de 700 masten daargelaten...
Fysieke links naar ongeveer 300 zendmasten dubbel uitvoeren is nogal wat natuurlijk. Ik kan mij voorstellen dat dit economisch (lees kosten klant) niet verantwoord is.

Blijft natuurlijk wel minder mooi dat als 1/5e van je hoofdstructuur plat gaat er elders niet genoeg capaciteit meer is. Ook het verlies van de eigen voicemail teksten is iets wat gemakkelijker voorkomen zou kunnen worden lijkt mij. Daarvoor is een backup van eens per week/maand toch wel te doen zou ik verwachten.

Maar dan nog, wie ben ik en welke kennis heb ik over deze materie. Er komt vast veel meer bij kijken dan de meeste van ons verwachten.

Persoonlijk vind ik het wel mooi om te zien en te ervaren hoe onthand je bent als iets niet meer werkt (stroom, water, pc, internet enzovoorts). Maakt je bewust en laat je meer genieten als het wel werkt :)
Fysieke links naar ongeveer 300 zendmasten dubbel uitvoeren is nogal wat natuurlijk. Ik kan mij voorstellen dat dit economisch (lees kosten klant) niet verantwoord is.
Het zou me niet verbazen als al heel veel dubbel is uitgevoerd hoor! Maar meestal is dit met het oog op kapot gaan van apparatuur. Als je hele server ruimte in de hens gaat dan gaat je backup ook mee. Je moet een backup hebben op een andere locatie wil je hier tegen kunnen.

Ik ben in de jaren 80 in een PTT districtscentrale geweest, in die tijd ook zeker allemaal dubbel uitgevoerd (en duur). Maar zelfs in die tijd was het zo, als die hele centrale zou afbranden dan zou je daar ook helemaal niets aan gehad hebben.

Je kan onredelijke eisen stellen maar ergens is een grens, het moet ook nog betaalbaar blijven. Persoonlijk vind ik het al een verschrikkelijk knappe prestatie dat alles binnen maar 1 week al weer werkt. Blijkbaar wat er voldoende apparatuur en noodvoorziening achter de hand om dezelfde dag nog te kunnen beginnen met installeren. Ik vind het een top prestatie waar ongetwijfeld collectief dag en nacht voor doorgehaald en gebuffeld zijn.

Ik vind dat gebruikers af en toe wel erg gemakkelijk doen over behoorlijk complexe zaken. Dat voor Jan met de pet mobiel bellen de gewoonste zaak van de wereld is geworden wil niet zeggen dat de infrastructuur simpel is. Verre van dat, alleen Jan met de pet hoeft hier nooit over na te denken, en zo hoort het ook. Behalve nu dan even, nu die Jan met de pet noodgedwongen met de harde waarheid wordt geconfronteerd dat het aanleggen van een noodvoorziening niet even in een achternamiddag kan. Net zoals je ook niet zo maar even alle gebruiker kan laten roamen over het netwerk van de concurrent - tenzij je dat van te voren al voorzien en ingeregeld had.
Dit is natuurlijk wel een lastig iets. Hoelang mag iets het niet doen als er overmacht is? Als je bijv. een vakantie boekt en een vliegtuig stort neer en de vliegmaatschappij zegt, helaas pindakaas overmacht we kunnen je niet vervoeren want we hadden maar 1 vliegtuig en een nieuwe bestellen duurt 1 maand. Dan vind je ook dat ze de kosten van de vlucht moeten compenseren. Ik begrijp niet waarom dat in dit geval anders is.

Een uur, max. dag storing OK, maar 1 week is wel erg lang en dan heb ik op dit moment nog steeds geen 3G ontvangst en dat is nu net waar ik 90% een smartphone voor heb, om overal te kunnen internetten.
Waarschijnlijk hoef je de periode niet te betalen voor je internet terwijl die dienst niet geleverd is, daarnaast is dit een geldige reden om je contract af te breken geloof ik.

Dus als je ontevreden bent met de dienst kun je opzeggen, en een andere nemen, maar dat zal onder de zelfde omstandigheden niet beter gaan. Dat kan ik je garanderen.

Ik gok gewoon dat je een schadevergoeding kunt claimen, je contract mag afbreken en al zeker een prijsreductie op je rekening kunt verwachten als tegemoetkoming.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 11 april 2012 15:45]

daarnaast is dit een geldige reden om je contract af te breken geloof ik.
Niet als het overmacht is.

Daarnaast: waarom zou je? Op dit moment, mocht er opnieuw fik uitbreken, denk ik dat Vodafone er beter op voorbereid zal zijn dan anderen.
Van overmacht zou alleen sprake zijn als het niet redelijkerwijs mogelijk was om een failover systeem te hebben. Uiteraard is dat onderhevig aan de eigen interpretatie (en die van eventuele rechters), maar ik denk dat in dit geval niet alles aan overmacht te wijten is.

Een ramp als overstroming waardoor heel Rotterdam onder water staat en 2 locaties (beide in Rotterdam, als voorbeeld) niet werken is daarentegen veel "meer" overmacht.
Waarschijnlijk hoef je die periode niet te betalen?
Wat dacht je ervan dat je 100% zeker niet hoeft te betalen, immers je hoeft niet voor een service te betalen die er niet is...

De compensatie moet hier nog is bovenop komen, immers hebben zij de verantwoordelijkheid om een bepaalde dekking enz te geven, dit hebben zij niet gedaan, wat de oorzaak hier ook van is. Simpele feit is dat ze een bedrijf zijn die flink aan klanten verdient, zij kunnen dan niet zeggen dat alle risico's ook nog is voor de consument zijn. Die risico's zijn voor hun.

Wanneer jij een lading tv's als electronica winkel bestel en het transportbedrijf heeft een kapotte vrachtwagen met wie die zou geleverd zijn, dan zijn alle kosten inclusief het ongemak voor het transportbedrijf, ook al kunnen zij hier ook weinig aan doen.
in dat geval wil ik toch ook de kosten van mijn geboekte hotel, de geplande parachutesprong of duikcursus, en eventuele andere gemaakte kosten vergoed zien. Niet alleen de vlucht.

Ik durf geen prijs te hangen aan het 'gemiste genot' van het gebruik van mijn smartphone maar ik heb wel een paar keer staan vloeken toen ik een belletje probeerde te plegen of wat informatie op het internet wilde opzoeken.

Compensatie voor de gemiste week is in mijn ogen het minste wat ze kunnen doen maar voor mij niet voldoende.
in dat geval wil ik toch ook de kosten van mijn geboekte hotel, de geplande parachutesprong of duikcursus, en eventuele andere gemaakte kosten vergoed zien. Niet alleen de vlucht.
Dat is niet de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij, en dat zal ook zeker als zodanig in de overeenkomst staan.

Een ander verhaal is het als je je vakantie als totaalpakket bij een reisbureau geboekt hebt. Maar dan is je vakantie het hele produkt, inclusief de vlucht.

Anders kan je ook zeggen "doordat die vlucht uitviel heb ik mijn afspraak met de kroonprins van Nigeria misgelopen, die een koffer met miljoenen voor me had." :+
Wel zijn her en der nog kleine herstelwerkzaamheden gaande, aldus de provider. -> verklaring voor het mogelijk wegvallen van je verbinding, nog steeds.

Verder overweegt (!!) Vodafone iets; blijkbaar vind je het leuker om reaktief jouw provider de huid vol te schelden dan proaktief (dus afgelopen woensdag) ze direct aansprakelijk te stellen voor iets wat overmacht is.

Nou ja, overmacht; iets laten uitbranden is natuurlijk in NL recentelijk niet de eerste keer maar blijkbaar vind elke bedrijfstak (olie, museum, gsm, whatever) nog steeds dat ze hun veiligheidsprocedures niet hoeven herzien.
mwja.... -> http://frontpage.fok.nl/n...-weer-vol-in-bedrijf.html

vorig jaar juni! en nu pas hersteld.... heeft ook een week geduurd voordat ze backups up & running hebben kunnen krijgen.

Ik snap dat de overlast vervelend is (wij als bedrijf hebben ook vodafone zakelijk 10.000+ medewerkers) en communicatie hier is erg belangrijk, maar op wat gescheld na dat iemand steeds wegviel en/of moest wachten met bellen hebben we hier geen ernstige overlast gehad van de storing (en nee we vallen hier niet terug op KPN of T-Mobile)

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 11 april 2012 14:58]

Volgens mij was dit meer de verslaggever die deze suggestie deed, dan de "directeur".

Deze had het over een gebaar, maar dat de prioriteit nu lag bij het oplossen van de problemen.
Vodafone doet goed zijn best om alles zo snel mogelijk te herstellen en om de klanten netjes te informeren.

Ik heb nog niet in contracten van mobiele telefoon providers terug kunnen vinden dat je een gegerandeerde uptime hebt. En dan nog het gaat om 1 week met storingen op een heel jaar door iets wat overmacht is.

En ja niet alleen de regio had er hinder van maar als je gewoon een paar pogingen deed dan kreeg je toch wel de persoon te pakken die je nodig hebt. Zakelijk hebben onze medewerkers ook allemaal Vodafone en met een paar pogingen waren ze gewoon allemaal bereikbaar.

Is trouwens wel leuk dat iedereen zo valt over Vodafone maar KPN had ook genoeg problemen afgelopen vrijdag. Alle (nood)hulpdiensten werden rond 05:00 opgepiept doordat het gehele KPN netwerk in de regio Utrecht niet beschikbaar was. Gevolgd door problemen met mobiele telefonie en vaste zakelijke KPN aansluitingen.

Als je verwacht dat je alle dagen per jaar zonder storing door kan komen of dat je maar enkele uren last hebt van een storing dan zul je denk ik toch echt andere contracten moeten gaan afsluiten. Dat is hetzelfde als bij een vaste internetverbinding. Waar je bij een privé aansluiting geen garanties krijgt over snelheid en uptime kun je dat bij een zakelijke verbinding wel krijgen, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan vast. In plaats van een paar tientjes betaal je dan enkele honderden tot duizende euro's.

Overigens is de compensatie die Vodafone gaat bieden nog helemaal niet definitief.
... De nieuwe directeur van Vodafone Nederland, Rob Shuter, zei vorige week op Radio1 dat de provider overweegt om de periode van de storing in mindering te brengen op de rekening.
Jullie gaan af op een bericht wat vorige week op de radio was. Op dat moment hadden ze ook nog de inschatting dat het maandag of dinsdag verholpen zou zijn. Nu dat het langer geduurd heeft zullen ze misschien ook wel voor een andere compensatie kiezen.

Hulde trouwens voor alle Vodafone medewerkers die de afgelopen dagen continu druk bezig zijn geweest met de herstelwerkzaamheden in plaats van lekker thuis te zijn met pasen.

[Reactie gewijzigd door daredevil__2000 op 11 april 2012 16:05]

Ik zou het heel schappelijk vinden als ze iedereen 1 week compenseren :) Bovenop de kosten die ze al hebben gehad is dat al een behoorlijke aderlating.
Ze overwegen dus om de kosten in mindering te brengen op de rekening. Dat geld gaan we dus van je lang zal ze leven nooit zien.. Maar ach, ondertussen kan ik gewoon weer bellen en internetten.
In Amsterdam heb ik helaas nog steeds last van niet goed werkend mobiel internet. Request wordt verstuurd, maar je krijgt geen data terug...
Nee, de titel suggereert alleen dat deze storing definitief voorbij is.
Nee. De titel suggereert dat ze denken dat het BIJNA voorbij is.

'zo goed als' = bijna != helemaal
zeikmode off/

ze gaan ervan uit dat de storing zich niet meer voor zal doen.
kan niet belooft worden, maar een beetje vertrouwen in je systeem kan geen kwaad.

Wie weet hebben ze hier wat van geleerd en gaan ze de SPOFjes onder de loep nemen
Voor dit soort opmerkingen heb je de 'feedback' knop rechtsboven. ;)
Ik had hier altijd 5 streepjes bereik op 3G. Nu nog 1 of 2. Volgens mij is er dus nog wel wat te doen voor Vodafone!
Hier * omgeving Utrecht * werkt alles weer uitstekend. Misschien is het handig om erbij te zetten in welke regio je zit, andere mensen die ook in die regio zitten kunnen dan kijken of hun er ook last van hebben en dan alsnog aanmelden bij Vodafone.

Ben blij dat de problemen verholpen zijn, af en toe was het best hopeloos als je in bepaalde gebieden was. Alle vodafone abbonees zullen vast nog wel een e-mail krijgen waarin ook de tegemoetkoming vermeld staat.

EDIT:

Mensen die op dit moment nog last hebben, probeer het volgende:

Herstart de telefoon zodat deze zich opnieuw aanmeld bij het netwerk.
Of voor diegene met een smartphone, zet hem op Airplanemodus of Flightmodus, en schakel deze daarna weer uit.

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 11 april 2012 14:50]

Jammer dat ze me dan geen persoonlijk berichtje sturen maar dat ik dit via tweakers met horen.
Ik zit bij Hollandsnieuwe en ik heb netjes bericht ontvangen:

Beste klant,

We begrijpen dat het in deze tijd ontzettend lastig is om mobiel niet bereikbaar te zijn. Vodafone werkt dan ook met man en macht aan het herstel van het netwerk. Maar uiteraard snappen we ook de onvrede bij veel klanten. Misschien heb je al gehoord dat hollandsnieuwe van plan is een gebaar te maken. Wij zullen zo snel mogelijk laten weten wat dat zal zijn.

Hopelijk begrijp je dat de eerste focus ligt op het stabiliseren van het netwerk, zodat iedereen weer optimaal gebruik kan maken van onze producten en diensten. Op vodafone.nl/herstel vind je de laatste status van de herstelwerkzaamheden.
DIt zullen ze ongetwijfeld nog een keer delen in een e-mail, zoals ze dat al meerdere malen gedaan hebben deze week.

Een kostenvermindering van 1 week vind ik wel wat karig, zou op zijn minst de hele maand gratis moeten zijn.
Een dag zou ik kunnen begrijpen, maar een hele week geen telefoon kunnen gebruiken kan voor veel mensen (zelfstandige bedrijven etc) een flinke impact hebben op de inkomsten!
Jammer dat ze me dan geen persoonlijk berichtje sturen maar dat ik dit via tweakers met horen.
Ik wil niet vervelend zijn maar vodafone heeft continue gecommuniceerd op heel veel verschillende manieren.

Zo hebben ze een speciale website ()http://www.vodafone.nl/herstel/), hebben ze continu status updates geplaatst op hun facebook (http://www.facebook.com/VodafoneNL) / twitter (https://twitter.com/#!/vodafoneNL) / hyves (http://hyves.nl/brand/2543126/Vodafone/) / Youtube (http://www.youtube.com/vodafoneNL)account, hebben ze een e-mail gestuurd naar de klanten waar ze het e-mailadres van hebben, hebben ze op de radio informatie en uitleg gegeven en hebben ze ook sms-jes verstuurd.

Dus het is zeker niet alleen via tweakers.net gecommuniceerd.
Hoe had jij de informatie nog anders verwacht te krijgen? Ze gaan niet even al hun klanten persoonlijk bellen of bezoeken. De helpdesk heeft hun handen waarschijnlijk al vol genoeg aan al die mensen die bellen om te klagen dat iets niet werkt.

Bij andere bedrijven had je blij mogen zijn als het alleen al op hun website ergens verstopt in een overzichtspagina met alle storingen had gestaan.

De communicatie is vanaf het begin af aan al meteen goed verzorgd geweest door vodafone.

Daar naast is er nog niets definitiefs bekend over eventuele compensatie dus is het ook niet gek dat je nog niet precies weet hoe en wat ze gaan compenseren.

[Reactie gewijzigd door daredevil__2000 op 12 april 2012 00:59]

Dapper/dom bericht van Vodaphone, want het is natuurlijk wachten op de eerste mensen die roepen dat het toch nog niet goed is. :)

[Reactie gewijzigd door Sn0zz op 11 april 2012 14:49]

Centrum Den Haag nog steeds geen 3G. Wel 3G-verbinding maar data binnen halen NO WAY.
Ik krijg weer een H'tje in Den Haag (vlak bij HS). Bellen/voicemail werkt ook eindelijk weer.
Vandaag in Rotterdam had ik nog wel dat mijn verbinding tijdens het gesprek opeens wegviel. Dat zullen dan wel "normale" storingen zijn.

Als ze alleen die paar dagen vergoeden die je anders aan je standaard abokosten kwijt zou zijn, kun je het net zo goed niet doen. Het is natuurlijk de overlast die we hadden doordat we onverwacht niet meer konden bellen en bereikbaar zijn.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Shol op 11 april 2012 14:48]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013