Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 30, views: 11.799 •

343 Industries heeft informatie vrijgegeven over de multiplayermodus van schietspel Halo 4, dat later dit jaar verschijnt voor de Xbox 360. De ontwikkelstudio heeft een aantal elementen veranderd ten opzichte van vorige Halo-games.

De multiplayermodus van Halo 4 wijkt op diverse punten af van de multiplayermodi van voorgaande Halo-spellen. Dat blijkt uit een artikel van het Amerikaanse tijdschrift Game Informer, zo meldt Eurogamer. Halo 4 is het eerste Halo-spel dat door 343 Industries wordt ontwikkeld; voorgaande Halo-games werden steeds ontwikkeld door ontwikkelstudio Bungie.

De belangrijkste toevoeging die Halo zal brengen lijkt de Spartan Ops-spelmodus. Dit is een co-op-spelmodus waarin gamers samen missies moeten uitvoeren. Anders dan in bijvoorbeeld de Spec Ops-modus van Call of Duty: Modern Warfare 3 zullen de missies in Spartan Ops met elkaar verbonden zijn. Het verhaal speelt zich af in episodes, die waarschijnlijk wekelijks beschikbaar zullen komen. 343 Industries benadrukt dat het niet gaat om betaalde downloadable content; de Spartan Ops-missies zijn inbegrepen in de prijs die voor Halo 4 wordt betaald, al zullen ze apart gedownload moeten worden.

343 Industries neemt ook de bestaande multiplayerspelmodi op de schop. De studio introduceert Spartan Points, waarmee nieuwe uitrustingen en abilities gekocht kunnen worden. Nieuw daarbij is Forerunner Vision, een eigenschap die spelers door muren heen laat kijken. Uit vorige Halo-spellen keren de Hologram, het Jetpack en Active Camo terug. 343 Industries heeft verder de manier waarop spelers nieuwe wapens vinden in Halo veranderd. De wapens worden nu via op willekeurige plaatsen neerkomende 'drop pods' verspreid in plaats van dat ze op vaste locaties tevoorschijn komen. Op die manier hoopt 343 Industries het 'weapon camping' tegen te gaan. Ten slotte heeft de studio afgerekend met Halo's spawn delay; gamers die in het spel doodgaan, zullen met één druk op de knop direct weer in het spel komen.

Het artikel meldt naast de multiplayerfeatures ook dat 343 Industries een achtergrondverhaal heeft verzonnen om te verklaren waarom er in Halo al jaren rode teams tegen blauwe teams vechten. De teamverdeling is onderdeel van een trainingsmodule die gebouwd is aan boord van een gigantisch ruimteschip, de UNSC Infinity. Dat achtergrondverhaal krijgt mogelijk meer gestalte buiten het spel, want onlangs liet Microsoft de domeinnaam Halo Infinity vastleggen. Het bedrijf heeft officieel nog niet bekendgemaakt wat Halo Infinity is.

Video met beelden van Halo 4

Reacties (30)

Goed dat ze van de standaard af durven te wijken en de wijzigingen klinken heel goed.

Daarnaast een goed geschreven artikel, wat heerlijk wegleest. Mijn complimenten aan Tweakers.nl. Dit nivesu van journalistiek kom je helaas te weinig tegen op Internet.
Dit vind ik als een lange halo multiplayer dus helemaal niks.
Lijkt te veel op cod op het eerste gezicht.

Maar Game informer heeft dingen vaag uitgelegt en 343I zou nog een podcast releasen die wat meer informatie geeft over de vernieuwingen.
'weapon camping' was ook juist een leuk en tactisch spelelement wat erg goed heeft gewerkt in de vorige Halos. 'spawn delay' was onmisbaar voor CTF e.d.. Ik ben benieuwd maar eerst maar eens spelen voor ik verder oordeel!
Dit is wat er nu goed wordt gedaan door Arena Net en 343I. Ze kijken naar wat er precies mis is met het standaard of wat gamers als hinderlijk/slecht vinden en proberen dat te veranderen. MMOs zijn te grind-gericht en ANet maakt het meer dynamisch. Weapon camping was leuk als je het kon doen maar niet voor degene die steeds verliesen door dit.
Maar...het is nog te zien of deze nieuwe elementen beter of slechter zijn :P

@hierboven: ja. zonder spawn delay en ook nog Spartan-Ops....lijkt een beetje op CoD. Maar het blijft wel Halo ^^ ook al is de needler de akimbos van de game 8)7
Aah, ik ben echt op zoek naar een leuke, goed uitgewerkte CO-OP modus!
Saints row 3 en Damnation hebben wel een leuke co-op modus
Heb beide kortgeleden uitgespeeld in co-op.
Ik gok dat er een hoop halo fans zullen zijn die al die vernieuwingen niet zien zitten. Zelf ben ik wel erg benieuwd hoe het gaat worden. Een beetje verandering hoeft niet slecht te zijn. Maar hoewel ik best veel MP Halo heb gespeeld, ben ik vooral geÔnteresseerd in het verhaal van de single player game.

Die co-op missies zie ik trouwens wel zitten. Lijkt me vet. En is ook een leuke manier om wat extra "lore" uit te brengen in kleine hapjes. Ik hoop overigens wel dat deze voor 4 (minimaal 3) spelers te spelen is. De meeste van mijn XBL vrienden houden niet van Halo, maar twee engelsmannen wel en die spelen altijd samen co-op waardoor ik vaak niet mee kan doen :(

[Reactie gewijzigd door Therapy777 op 11 april 2012 12:57]

Ik ben zo'n fan die niet alles ziet zitten...

Het feit dat wapens geen vaste locaties meer krijgen op de mappen kan weapon camping inderdaad voorkomen, hoewel ik daar zelden last van had in de multiplayer. Af en toe is er wel zo eentje die wacht op de Sniper Rifle of op de Banshee, maar voor de rest zijn vaste locaties van wapens juist interessant als je even je DMR wilt bijvullen of juist nood hebt aan een specifiek wapen. Door Weapon Drops te voorzien (zoals in Firefight bij Halo Reach al was) ga je een bestorming krijgen van alle spelers naar zo'n drop, waardoor mensen die een sniper in hun bezit hebben doodleuk ergens kunnen schuilen en kills maken (zoals bij King Of The Hill etc.) wat voor de andere spelers hoogst irritant is.

Op die manier verwisselen ze een vrijwel onbestaand probleem waar weinigen last van hebben in Halo, door een ingrijpende aanpassing die de Slayer-wedstrijden grondig verstoren.

Het tweede waar ik me aan stoor is het kunnen aanschaffen van abilities. Bij Halo Reach kon je enkel je armor aanschaffen om je uiterlijk te veranderen, zonder invloed te hebben op gameplay. Aangezien je credits verkrijgt door het spelen van veel games bevoordeel je de meer ervaren spelers die extra credits hebben. ZIJ zullen dan abilities kunnen kopen die ze nog beter in hun spel maken waardoor beginners, die het al moeilijker hebben door gebrek aan ervaring, het nůg moeilijker gaan hebben omdat die ervaren spelers abilities hebben die anderen missen. Dit vergroot de kloof nogmaals tussen noobs en pro's, terwijl het interessanter zou zijn dat die kloof gedicht werd. Forerunner Vision waarover ze praten, om door muren te kunnen kijken, geeft een oneerlijk voordeel waardoor de betere speler je bovendien ook al eerder spot. Dat creŽert ergerlijke situaties zoals gesniped worden wanneer je nog maar een teen voorbij de hoek plaatst.

343 Industries gaat door deze ingrepen compleet in de verkeerde richting. Eerst zeggen ze oneerlijke situaties tegen te willen gaan (zoals met dat weapon camping) maar dan introduceren ze nieuwe, grovere problemen in de plaats!

Geheel teleurgesteld ben ik echter niet, hetgeen ze met de co-op willen doen zoals die Spartan-Ops kan een interessante toevoeging zijn, zolang je campaign ook nog co-op kan spelen tenminste...
Ik denk er precies hetzelfde over. Door die random weapon drops kan je niet meer het wapen gaan halen wat je prefereert en heb weapon camping ook nooit een probleem gevonden.
Ik heb heel veel multiplayer gespeeld, maar sinds de abilities van halo reach (camo, shield, enc) vind ik multiplayer al niet meer leuk en nu maken ze het nog erger met steeds meer abilities en dingen proberen te fixen die niet kapot zijn. Was eigenlijk het hopen dat multiplayer juist weer normaler werd zoals halo 2 en 3.

Dan maar weer alleen de campaign in co-op uitspelen want die blijft hopelijk wel goed :)

[Reactie gewijzigd door Meessen op 11 april 2012 16:47]

Ik volg u volledig!
De episodes spreken mij vooral aan. Dit is een vernieuwing waar ik als grote Halo fan wel naar uitkijk. Maar inderdaad, het aankopen van die abilities gaat een grote domper worden. Hopelijk steken ze er een multiplayer modus in die meer zoals Halo 3 en/of Reach in. Het aankopen van armor vond ik nog wel geestig in Reach, de speler kreeg er geen echt voordeel bij, wat in Halo 4 dus blijkbaar wel het geval is.
Weapondrops kan leuk zijn zolang er ook wapens op standaardplaatsen liggen. Laat dan enkel de superwapens zoals rocketlaunchers via weapondrops komen, dat zou het eerlijker en leuker maken denk ik.
Mja, ik ben ook zo'n verstokte fan, ik vond Reach eigenlijk al niets meer vanwege de perks en de rare seasonal ranked multiplayer, en ik denk niet dat ik veel Halo 4 zal gaan spelen wanneer ze op Reach voort gaan borduren.
Oeh kan niet wachten op de co-op modus, lijkt me weer erg leuk! :)
Het verhaal speelt zich af in episodes, die waarschijnlijk wekelijks beschikbaar zullen komen. 343 Industries benadrukt dat het niet gaat om betaalde downloadable content; de Spartan Ops-missies zijn inbegrepen in de prijs die voor Halo 4 wordt betaald, al zullen ze apart gedownload moeten worden.
Zo kan het dus ook, erg leuk om het op die manier te doen als je het mij vraagt. Dan heb je ook wekelijks iets om naar uit te kijken. Ben benieuwd hoe dit uiteindelijk vorm gaat krijgen!
Klinkt inderdaad erg goed, zeker die coŲperatieve gameplay die in brokjes uitkomt en dan zonder extra ervoor te hoeven betalen. :D Alleen wel jammer dat degene met wie ik doorgaans game (coŲp) niet echt een halo fan is :(

Ook wel mooi dat ze dingen hebben opgelost als "weapon campers", dat was op sommige reach mappen wel erg irritant. Met een sniper op een sniper-spawn plek zitten en dan kan het je heel moeilijk gemaakt worden... :(

Mare, heeft 343 zich niet al eerder bezig gehouden met Halo?
343 heeft de xbox-versies (redelijk succesvol) geport naar de pc-versies :)
Ik dacht dat alleen de eerste 1 of 2 delen geport zijn? Deel 3 dus (nog) niet?
Door SjoerdV nl, woensdag 11 april 2012 12:23
343 heeft de xbox-versies (redelijk succesvol) geport naar de pc-versies :)
Volgens onderstaande link is het bij Halo CE gearbox geweest... Of was dat alleen de publisher en niet de porter? :?

linkje


Edit=typo

[Reactie gewijzigd door jerheij op 12 april 2012 08:16]

343 Industries heeft informatie vrijgegeven over de multiplayermodus van schietspel Halo 4, dat later dit jaar verschijnt voor de Xbox 360.

Lol, stond in de eerste zin hoor ;)


Inhoudelijk: Leuke manier om de wapens variabel in een map te laten verschijnen. Doet me beetje denken aan The Hunger Games :D
Behalve dan dat in The Hunger Games de wapens juist wťl op 1 plek lagen, waar de deelnemers het spel begonnen. Spullen die ze tussendoor tegenkwamen werden naar hen toe gestuurd door sponsors. ;)
True, maar geeft toch het idee dat een aantal man gelijktijdig naar "dezelfde" plek rennen. Lijkt me handig om aan round start te zien dat de droppods ook echt vallen. Sowieso gaaf uit te werken met overvliegende Pelicans en Covenant Dropships.

Hoe dan ook, het blijft Halo. En Halo is voor mij een naam die altijd hoger zal staan dan anderen. Hoop dat ook dit spel weer aanslaat :D
Dat word mijn broertje zijn 360 lenen :) Ben wel beniewd hoe het verhaal verder gaat en wat ze met de "Forerunners" en de "Flood" gaan doen? Heb 1,2 en 3 gespeed en the Fall of Reach gelezen (lang lang geleden). Ben daarom behoorlijk nieuwsgierig naar een nieuw plot met Master Chief!
Ik hoop niet, wat ik denk te hebben gezien, dat halo nu ook verblindende lapen en lasertargeting op de wapens mount.
DAT maakt voor mij BF3 namelijk niet leuk meer, dat je ook in een overdag map op tig meters ver nog verblind kan worden door zoiets. In het donker o.k., maar verder is die 'functie' m.i. een game verzwakker...
Lol de hele Serie red VS Blue is gebaseerd op het feit waarom ze tegen elkaar moeten strijden (spoiler: Ze hebben geen idee).
Vraag me wel af hoe die gasten hier op gaan reageren :P
Waarom moet je in elk spel tegenwoordig door de muren kunnen zien en/of je vijanden kunnen doen oplichten? Vroeger was dat cheaten, nu is het in veel moderne spelletjes een standaard feature.
Ik vind het enkel maar noob-friendly en het creŽert oneerlijke en frustrerende situaties.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013