Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 53, views: 24.683 •

Ontwikkelstudio Gearbox Software heeft bekendgemaakt dat er een vijfde speelbare klasse wordt toegevoegd aan schietspel Borderlands 2. De klasse is te krijgen door de game te pre-orderen of kan na de release als dlc worden toegevoegd.

Gearbox maakte tijdens de gamesbeurs PAX East bekend dat er nog een klasse wordt toegevoegd aan Borderlands 2, zo meldde Game Informer. Het gaat om de zogeheten Mechromancer-klasse. Het personage is deels vrouwelijk, deels robot en bestuurt een grote robot genaamd D347-TP, ofwel Deathtrap. Gedetailleerdere informatie over de Mechromancer heeft Gearbox nog niet bekendgemaakt.

Gamers die Borderlands 2 als pre-order bestellen, zullen de vijfde speelbare klasse direct bij de release van het spel krijgen. Andere spelers moeten wachten tot Gearbox de content na de release van Borderlands 2 beschikbaar stelt. De prijs die voor de losse downloadable content moet worden betaald, is nog niet bekend, maar volgens Gearbox-studiobaas Randy Pitchford zal die 'vergelijkbaar zijn met andere dlc'.

Naast de Mechromancer-klasse onthulde Gearbox tijdens PAX East ook dat de speelbare personages in Borderlands 2 op een nieuwe manier aangepast kunnen worden. Spelers spelen nieuwe spullen en kledingstukken vrij door missies te volbrengen en in level te stijgen. Gamers die de eerste Borderlands hebben gespeeld krijgen als beloning daarvoor direct bij de start van het spel al een extra kostuum en 'custom-hoofd' voor hun personage.

Borderlands 2 is de opvolger van de shooter Borderlands, die in het najaar van 2009 op de markt kwam en vooral successen boekte dankzij de vermakelijke coöperatieve spelmodus. Borderlands 2 wordt volgens Gearbox 'bigger, better and more badass' en verschijnt op 21 september in de winkels voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

Reacties (53)

Gamers die Borderlands 2 als pre-order bestellen, zullen de vijfde speelbare klasse direct bij de release van het spel krijgen.
Ik heb dit altijd zo belachelijk gevonden, dingen die met de release al helemaal klaar zijn, uit het spel halen om vervolgens los te verkopen. Je gaat toch met de aanschaf van een auto toch ook niet nog eens los betalen voor de banden? Dat hoort bij de prijs bij in te zitten.

Voor 60 euro op dit moment voor nieuwe spellen, mag je toch echt wel een complet spel verwachten en niet nog eens 15 euro er boven op moeten leggen om de rest die ze er uit gelaten hebben ook te krijgen.

Dit is gewoon een verkapte manier om de prijzen te verhogen van normale edities van spellen naar 75 euro zonder dat de gamers het echt opvalt.

[Reactie gewijzigd door Hatsjoe op 10 april 2012 09:38]

Niet helemaal een goed voorbeeld. Ben het wel met je eens hoor ;-)

Maar een auto kan je ook kopen met meerdere opties (extra's) erbij waardoor de prijs hoger wordt.
Sluit me er bij aan dat het simpelweg een extra optie is voor een product dat al bestaat en dat ze al verkopen. Natuurlijk deel ik de opvatting dat de prijs die ze er voor vragen niet proportioneel is voor de waar die ze aanbieden.

In vervlogen tijden kwamen er ook expentions uit, sommige waren echt geweldig zoals Zero Hour voor C&C Generals. Andere waren matig, zoals de Doom 3 expension. De keuze om geld uit te geven aan een bepaald onderdeel maak ik zelf aan de hand van 'de waarde van het onderdeel' en niet nagelang het al af was toen de game uit kwam.

Hoe dan ook kijk ik niet uit naar Borderlands, de eerste had ik gekocht op PC en ik vond het een rommel. Veel problemen met het opzetten van een online game, slechte bediening en repetitieve gameplay.
Helemaal gelijk! Ik vind het geen probleem om voor de auto met extra's iets meer neer te leggen. Borderlands 1 GOTY, de versie met alle DLC's, kwam daardoor misschien een tientje duurder voor de PC uit.

Nu worden we aan het lijntje gehouden doordat alle DLC's dadelijk alleen bij Steam beschikbaar zijn. En hoe fijn Steam ook werkt, de prijzen blijven daar zonder af en toe een aanbieding hoog. Voor alle losse DLC's ben je daar evenveel kwijt als het spel nieuw bij bijv. Play.com! Borderlands 2 GOTY zal 'm waarschijnlijk wel weer worden voor mij, zij het een half jaar later..
Dit is natuurlijk een hele scheve vergelijking, een extra class is geen banden van een auto, het is een extra optie. Zoals deluxe velgen of alle andere opties waar je extra voor moet betalen bij een auto. Je krijgt zelfs de DLC gratis als je preordered, als je dat niet doet kan je het later kopen of zal het zeer waarschijnlijk worden toegevoegd aan de GotY edition.

De GotY versie van Borderlands was ongeveer een jaar later verkrijgbaar en tijdens de Steam sal een half jaar later te krijgen voor ¤7,50, dus als je geduld heb/had kun je het spel anderhalf jaar later, compleet (met alle DLC) kopen voor ¤7,50. Als je echter altijd haantje de eerste wilt wezen zal je nieuw direct er waarschijnlijk ¤100 voor kwijt zijn. Bedenk wat je kwijt bent voor een kaartje naar de film, een wedstrijd of een voorstelling en dat valt reuze mee. Dat betekent niet dat ik ¤100 voor BL2 ga neerleggen, ik heb (net zoals velen) een enorme backcatalogue die ik nog moet spelen en voor peanuts koop (~¤5 per game) een jaar of twee later.

Voor een aantal AAA+ titels (zoals SC2 of D3) koop ik full price de CE versie. Als jij BL2 net zo ervaart zou ik zeggen preorder het!

Wat betreft Steam, wat had je dan gewild? Een EA/Origin exclusive, of een Games for Windows Live? Nee, Steam please, opties zijn natuurlijk welkom en die zijn er (Gearbox website, Gamersgate, etc.). De reden waarom ik geen full price ME3 heb gekocht is juist omdat het exclusief voor EA/Origin was en niet verkrijgbaar (zoals ik ook ME1&2 heb gekocht) op Steam.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 10 april 2012 12:00]

Ik heb dit altijd zo belachelijk gevonden, dingen die met de release al helemaal klaar zijn, uit het spel halen om vervolgens los te verkopen.
Oh, dus als je tijdens de development honderden manuren extra investeert om alvast DLC te maken dan mag je er volgens jou dus niet aan verdienen, maar als je het pas ná de release doet wel? Wat is dat nou voor kromme redenatie? Ik ben het met je eens dat hier soms te makkelijk mee om wordt gegaan en dat het makkelijk cashen is, maar zoals je het nu stelt is dat het altijd het geval is en dat is absoluut niet zo. Als ik kijk naar Borderlands 1, dan was het zonder z'n DLC een prima game en zijn geld meer dan waard, en dus geef ik ze het voordeel van de twijfel dat dat voor Borderlands 2 ook geldt.

Er is niets mis met alvast wat DLC maken zodat je pre-orderaars een extraatje kunt geven.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 april 2012 10:16]

Het zou zo moeten zijn dat je bij release het volledige spel krijgt, en dat je betaalt voor wat er tot nu toe is. DLC zou slechts na de release tijd in beslag moeten nemen van het ontwikkelteam. De tijd voor release is tijd om aan het spel te werken, verbeteren en fixen. Mijns inzien is zogenaamde Day 1 DLC een reden om een spel niet te kopen. Als men pre-orderaars iets wil geven, moet het cosmetisch zijn, of iets dat geen merkbare invloed heeft op gameplay en balans.
Het zou zo moeten zijn dat je bij release het volledige spel krijgt, en dat je betaalt voor wat er tot nu toe is
Waarom zou dat zo moeten zijn? Omdat jij dat verzonnen hebt? Probeer het eens te onderbouwen. Wat maakt het uit wanneer iets af is? Wat mij betreft betaal je gewoon voor het maken+uitbrengen van een game. En als je dus als studio extra manuren investeert dan moet je daar ook extra voor betalen. Maar blijkbaar vind jij dat die extra manuren niet betaald hoeven worden, ze werken immers voor gratis als het al af komt voor de release.

Kijk, het wordt pas lame op het moment dat een game zonder DLC niet op zichzelf staat en de studio de gebruikelijke manuren ook gebruikt om die DLC te maken. Dan koop je gewoon een halve game voor de volledige prijs, en daar mag best wat van gezegd worden. Maar iedereen doet hier net alsof dat altijd geldt. Borderlands 1 was een prima game, je kan daar niet van zeggen dat het zonder de DLC niet boeiend was of weinig content had.

Ook in de gamesindustrie zijn het moeilijke tijden. De kosten (over het algemeen in de vorm van salarissen wegens veel personeel) rijzen de pan uit wegens de al maar toenemende vraag naar gedetailleerde content. Je ziet overal inflatie, behalve in de gamesindustrie waar een game nog steeds zoveel kost als 20 jaar geleden. Ik heb vroeger nog weleens 100 gulden neergeteld voor een Atari Lynx game, dat betaal je nu voor een AAA PC game. En dat terwijl er 20 jaar geleden geen 200 manjaar in een enkele game zat (waar weer tegenover staat dat de sales 20 jaar geleden ook een stuk lager waren). Al die arbeidskrachten werken niet tijdens het volledige ontwikkelproces van een enkele game - typisch pas in het laatste jaar tot anderhalf jaar heeft het een volledige bezetting. Tussen games door moet je die mensen wel aan het werk houden, en het ontwikkelen van DLC is een prima concept om die werkeloze tijden op te vangen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 april 2012 10:46]

Veel Tweakers leven nog in de jaren negentig toen de ontwikkeling van games een fractie van de kosten waren van wat ze nu zijn. Mensen die zeuren over de prijzen van games zijn niet goed snik. Ik betaalde in 1993 200 gulden voor Street Fighter 2 op de SNES! Hoezo zijn games duur! Daarnaast komt telkens het argument naar voren dat games korter zijn geworden, ook onzin. Speel eens een gemiddelde Nes of Snes game. Super Contra valt bijvoorbeeld binnen een half uur uit te spelen. Hetzelfde geldt voor alle Mario's (met warpzones ben je er binnen 40 minuten doorheen!).
En hoelang ben je met Day of the tentacle bezig als je precies weet wat je moet doen?
Aan de ene kant heb je gelijk, veel Tweakers hebben hele vreemde opvattingen, alsof een producent slechts aan één product tegelijkertijd mag werken. Aan de andere kant ga je mij niet vertellen dat de gemiddelde gamer in 40 minuten door een Mario heen is... 200 gulden voor een SNES game is wel heel veel, dat moet een exclusieve import zijn geweest. ¤60 is ongeveer fl.132, fl.200 in 1993 is ongeveer ¤132 in 2012. Klopt niet helemaal omdat een hoop luxe artikelen veel goedkoper zijn geworden in verhouding tot noodzakelijke producten. Een Diablo 3 CE gaat ¤100 kosten, een Guild Wars 2 CE ¤150, je kan ze vast goedkoper krijgen, dat kon je in 1993 vast ook...

Een hoop games zijn tegenwoordig veel makkelijker waardoor je in een paar uur door het spel bent, terwijl je twee decennia geleden veel langer bezig was met uitvogelen hoe je langs dat monstertje kwam... De uitdaging is verlaagt waardoor het toegankelijker is tot een groter publiek, ik kan me voorstellen dat dit voor een aantal gamers geen goede ontwikkeling is. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die vallen bijna altijd in het RPG/RTS genre.
Street Fighter was de eerste 16Meg game voor de SNES, vandaar dat deze zo duur was.

Super Mario gaf ik gewoon als voorbeeld. De meeste games uit die tijd waren namelijk helemaal niet zo groot. Wat deze games "groot" maakte was dat je geen of weinig save mogelijkheden hebt en je van voren af aan moest beginnen als het gameover scherm langskwam.
De uitdaging is verlaagt waardoor het toegankelijker is tot een groter publiek, ik kan me voorstellen dat dit voor een aantal gamers geen goede ontwikkeling is.
Dat kan ik me ook voorstellen. Maar laat die gamers dan alsjeblieft wel even hun hersens gebruiken. Je kunt niet een game hebben die én heel gedetailleerde graphics heeft, én veel content, én heel pittig is. Het maken van die content kost gruwelijk veel tijd (en dus geld, in de orde van grootte van miljoenen). Dat moet terugverdiend worden met sales. Die sales haal je voornamelijk uit het grote publiek, en dat zijn gemiddeld gezien geen doorgewinterde gamers, dus het niveau wordt afgezwakt om de massa aan te spreken.

Dat is niet de schuld van de grote boze gamedevelopers, maar gewoon van simpele marktwerking (en ook wel een beetje de schuld van de gamer zelf, door de honger naar steeds betere graphics). Moeilijke games met als doelgroep de hardcore gamer zijn er nog steeds hoor. Maar meestal in de vorm van XBLA/PSN/Steam games (neem bijv. Super Meat Boy). En dat werkt omdat er een heel klein team op zit.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 april 2012 13:59]

Ik moest anders wel bijbetalen voor navigatie, alu velgen enz..
Of je preoderd de game of je koopt de GOTY editie met alle DLC een jaar later.

Pre-oder bonussen vind ik nog geen probleem, is logisch om first sales omhoog te schoppen. Wat ik wel jammer vind is dat steeds meer premium edities zijn met meer missies. Premium editie dat is de game zoals het hoort en de standaard versie bevat dan weer 2 missies niet ofzo.

En tip: koop games online waar je ze voor 40 kunt krijgen.
Klinkt een beetje als het standaard DLC uitmelk verhaaltje. Het is dat ik em ge-preordered heb en em dus al meteen zal krijgen. Maar zou me anders toch wel een beetje gecheat voelen.

Dat gezegd hebbende, aan de andere kant is het ook weer zo dat ik eigenlijk weinig kritiek heb gehad op de DLCs van Borderlands en dat ik onder de indruk was van de content die ze boden voor dezelfde prijs als waar anderen voor een paar extra personages/chars of paar levels aan bieden. dus wellicht dat het zal mee vallen en dat ze de char zullen verwerken in een DLC dat net zo goed zal zijn als hiervoor. Laten we het iig hopen.

Wat betreft de klasse zelf weet ik niet zo goed wat ik ervan moet denken. Soort van Maya/Axton mix? Ff afwachten wat de speelstijl gaat worden voordat ik daar over kan oordelen.
Ik heb het idee/gevoel dat de DLCs bij BL1 meer sidequests waren die onafhankelijk leuk waren, maar niet essentieel voor het verhaal. Bij Mass Effect zat er DLC tussen waarbij ik wel het idee/gevoel had dat ze essentieel waren voor het verhaal. Is een extra karakter wat ook niet in BL1 zat essentieel voor het verhaal? Lijkt me eerder een (leuke) toevoeging. Het is een beetje afhankelijk hoeveel extra content het bied en wat ze er voor gaan vragen (is er bv. extra single player, karakter specifieke content).
Wat een onzin om content die gewoon in het spel hoort alleen onder speciale voorwaarden beschikbaar te stellen. Voor mij een reden om dit spel niet te kopen.
De content 'hoort' niet in het spel.
Borderlands 2 is altijd geadverteerd als een spel met 4 speelbare klassen.
Dit is de specificatie waartegen het spel gemaakt is, en dit is wat er gereleased gaat worden.
De 5e klasse is extra en kan tegen extra betaling gespeeld worden. Of deze voor release al af is of niet veranderd daar weinig aan.
Dus de content is er al wel, maar om extra geld te verdienen doen ze het weer via preorders. Ik wordt hier ziek van!
extra geld verdienen hoe? het is niet alsof de pre-order versie duurder is dan de "gewone" versie.
Nee maar 4 weken later is de game wel goedkoper...

Ik koop spellen nooit de eerste dag dat ze uitkomen, nergens voor nodig, een spel wordt niet oud in 1 maanden :) En al was dat wel zo de lol wordt niet minder als het spel ouder wordt ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 april 2012 09:48]

Beetje een kromme redenering als je het mij vraagt? Je kan ook nog kiezen voor de alternatief van niet genaait worden en zelf niet naaien. Door middel van een pre-order. Kost hetzelfde uiteindelijk.

Het blijft een rare beslissing van hun, maar om nou meteen maar te gaan zeggen dat je hem dan maar gaan downloaden... Klinkt alsof je eigenlijk uberhaupt niet van plan was om em aan te schaffen. En al helemaal niet "graag".
Niet helemaal correct. Als je pre-ordert koop je het spel zonder er iets van gezien te hebben, en dat is voor zeer veel mensen (terecht) geen valide optie. Wat als het spel tegenvalt? Dan ben je evengoed genaaid. Als iemand de game ziet in de eerste week wanneer hij uit is, kan hij zich tenminste informeren over de game, nu kan dit niet.

Dat is echter uiteraard geen geldige reden om naar de piraterij uit te zwenken, en geeft zeker geen correct signaal aan de uitgevers.
Eerste gedachte; yes, meer speelplezier. Tweede gedachte, nee, liever geen day-0 DLC!

Mooi vind ik wel om te zien dat steeds meer games acties uithalen zoals bijvoorbeeld bij Forza 4, waarbij wat je bereikt hebt in de vorige games ‘meetelt’ in nieuwe games. Het wordt alleen wel steeds lastiger dan om nieuwe gamers de serie in te trekken.

Maar telt deze pre-order mee met je lopende Borderlands 2 preorder? Zoals het er nu naar uitziet wacht ik wel even met pre-orderen, wie weet wat er allemaal nog meer bij komt, misschien komt er nog een leuke collector edition. De Game Informer link in het artikel maakt er in ieder geval melding van. Voor het lieve sommetje van $149.99…

Sneak-peak van de 'ultimate loot chest edition' in dit artikel van shogungamer.com:http://www.shogungamer.co...ial-editions-new-dlc-info

[Reactie gewijzigd door Detlev op 10 april 2012 10:03]

Ik had em toch al ge pre orderd zonder de DLC.
En wat ik heb begrepen is dat dit soort DLC altijd wordt gemaakt na de goldmaster. Game is dan al af wordt verstuurd om te drukken, en in de periode er na maken ze dan wat shit af die ze niet afkregen voor de deadline om als DLC te geven/verkopen.
Dat verkopen is wel een naai streek.
Wedden dat dit bij de gekraakte versie opeens ook beschikbaar is. Oftewel, zit al gewoon in het spel. Net als bij SR3, alle DLC die nog moest uitkomen zat er allemaal al in, triest.
Ze schieten zichzelf gewoon in de voet. Als het zo moet, dan kan ik die DLC ook wel op een andere manier verkrijgen. Weet je wat, dan krijg ik het spel ook wel via die andere route.

Wat een bullshit. Echt bij elke grote gamelaunch day 1 DLC nu. Dan heb ik toch altijd het gevoel gewoon niet serieus genomen te worden als klant. Ik wil ook gewoon het complete spel als ik het 2 maanden later koop.

Waarom is er bij ME2 geen Complete Edition uitgekomen? Zou best eens een keer het hele spel willlen spelen, maar ik wil dan wel in een keer ALLES goed bij mekaar hebben.
Als de DLC al af is, waarom mogen ze het dan niet alvast bij het spel stoppen? Scheelt weer een download achteraf. Echt, serieus, ik snap jullie niet hoor. Er zit financieel en technisch totaal geen verschil tussen DLC maken terwijl je de game maakt en dat alvast meeleveren, en de DLC maken nádat de game is gereleased. Maar blijkbaar maakt dat voor iedereen hier het verschil tussen "genaaid worden" en gewoon support op een game dat al uit is.

Studio's werken vaak met meerdere teams, en als je kijkt naar een enkele game dan heeft ie pas tegen het eind van z'n ontwikkeltraject de voltallige bezetting. Maar je wil je personeel niet steeds weer ontslaan en weer aannemen, maar ze moeten natuurlijk wel doorbetaald worden dus ze moeten wel wat te doen hebben. Dat je dan, tijdens de ontwikkeling van een game, wat mensen van het andere team alvast wat DLC laat maken, wat is daar dan in hemelsnaam mis mee?

Maar nee, die DLC mag dan niet meteen worden uitgebracht, en zeker niet op de disk worden gedrukt, want dan wordt je als gamer gewoon genaaid. Denk toch eens na, man 8)7

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 april 2012 10:24]

Het is wel een omgekeerde wereld vergeleken met vroeger waarbij je meer content krijgt met latere patches, terwijl er nu al content op de dvd staat waarvoor je moet betalen om het nog te kunnen gebruiken.
Het is wel een omgekeerde wereld vergeleken met vroeger waarbij je meer content krijgt met latere patches,
Je bedoelt die 0,01% van de games waarvoor dat gold? Ik durf te wedden dat er tegenwoordig relatief gezien net zoveel zoniet méér games zijn waarvoor de DLC gratis is, dan dat er vroeger games waren waar je meer content kreeg bij een patch.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 april 2012 11:42]

Er zit financieel en technisch totaal geen verschil tussen DLC maken terwijl je de game maakt en dat alvast meeleveren
Het gaat de mensen ook niet om het financieele of technische aspect

Als ontwikkelaars gaan lopen roepen dat ze al DLC's klaar hebben, voor het spel uit is, gaat veel mensen (logischerwijs) het gevoel krijgen dat ze genaaid worden omdat de content al klaar is voor het spel in de winkel ligt, maar ze er toch extra voor moeten betalen

Voor een ontwikkelteam zou het vast en zeker handig zijn om de DLC's alvast te maken
maar als ze dat gewoon voor hun zelf houden, en gewoon een aantal maanden na het spel de DLC's aankondigen zou niemand meer zeuren
Het gaat de mensen ook niet om het financieele of technische aspect
Jawel, ze denken minder waar te krijgen voor hun geld.
Voor een ontwikkelteam zou het vast en zeker handig zijn om de DLC's alvast te maken
maar als ze dat gewoon voor hun zelf houden
Waarom? Waarom moeten keiharde fans die de game binnen de korste keren uitspelen heel lang wachten op hun DLC, alleen maar omdat een stel lapswansen zonder na te denken er meteen maar weer vanuitgaan dat ze worden genaaid?

Misschien moeten die mensen gewoon leren even na te denken en te realiseren dat DLC dat meteen uit is niet meteen betekent dat ze genaaid worden waar ze bijstaan. Het slaat sowieso nergens op om dat steeds maar weer te denken zonder dat daar ook maar enige aanleiding of bewijs voor is. Laten we beginnen die mensen te educaten door daar op fora e.d. een uitleg over te geven. He kijk, dat is wat ik zojuist heb gedaan. Spread the word! ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 april 2012 14:05]

Het is toch eigenlijk triest dat een studio dan moet gaan verzwijgen waar het mee bezig is, omdat de consument (die blijkbaar geen kaas van game of software ontwikkeling in het algemeen gegeten heeft) het anders niet meer snapt en zich benadeeld voelt?

Een game word ontwikkeld tegen een set requirements, en onder de requirements gaat de marketing campagne draaien. Zo is bijvoorbeeld al maanden bekend dat Borderlands 2, net zoals Borderlands 1, over 4 speelbare klassen zal beschikken.

Nadat men klaar is met de requirements word er aan extra'tjes gewerkt, zoals in dit geval een 5e klasse. Dat kost extra manuren die in de ontwikkeling van het originele spel niet begroot zijn, en waarvoor men dan doorgaans een klein bedrag vraagt.
Ik zie eerlijk waar niet in waarom dit verwerpelijk zou zijn als deze extra content al voor release af zou zijn, maar het ineens wel mag wanneer de content een maand later verschijnt.

Dat men op Nujij.nl of dergelijke sites dit proces niet helemaal begrijpt is 1, maar dat zoveel tweakers zo onwetend blijken op dit gebied stemt mij een beetje somber.
Aha, het levende bewijs dat de kwaliteit van games (voor de PC) achteruit gaat door piraten en niet andersom. Waarom denk je überhaupt dat er vormen van DRM ingestopt worden, om de legale spelers te treiteren? Vind het vreselijk jammer voor je dat je de sale gemist hebt, kan Brein intussen al individuen aanpakken..
Sorry hoor maar ik heb hier thuis 2 xboxen staan en ik ga niet 2 spellen kopen om hier met een vriend de mogelijkheid te hebben via t netwerk te spelen.. De Xbox beneden is omgebouwd zodat we niet constant hoeven te kloten met schijfjes er in en er uit halen. Op mijn kamer is hij nog origineel en speel ik eigenlijk alleen cod er op.

We hebben ongeveer 50 spellen hier liggen, allemaal legaal gekocht. Ik ben een casual gamer die het grootste deel van de spellen 2e hands koopt, zo kan ik het nog betaalbaar te houden.
Ja, voor een ander systeem is toch een extra licentie nodig, hoe krom het nu ook is. Voor PC gamers is dit toch niet anders? En volgens mij heeft Borderlands split-screen ondersteuning op de Xbox? Tenzij je gaat LANnen in je eentje, dan volstaat een enkele licentie, maar wie doet dat nu..

Daarnaast komt Themperror vrolijk aanzetten met het feit dat games beter illegaal gespeeld kunnen worden, omdat de ontwikkelaars zo gestraft worden voor DRM. Dit vind ik de omgedraaide wereld, naar mijn weten kwamen de piraterij en toen de vormen van DRM..
Sorry hoor maar...
Sorry hoor maar waarom voel jij je aangesproken terwijl sm1ley duidelijk op Themperror reageert, die op zijn beurt weer overduidelijk laat doorschemeren dat hij nooit van plan is de developers ook maar op enige manier dan ook te vergoeden voor hun harde werk?

Jouw verhaal strookt echt totaal niet met die van Themperror, dus waarom je je aangesproken voelt ontgaat me compleet. En hoewel juridisch niet legaal, moreel gezien vind ik wat je zegt prima te verdedigen. Zolang je de games die je speelt koopt, boeit het wat mij betreft niet hoe je ze uiteindelijk speelt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 april 2012 14:10]

Ik begrijp alle ophef niet. De oplossing is gewoon heel simpel!

Als iedereen een maand 1 of 2 wacht met aanschaf, zal men met de prijs moeten zakken en dan koop je het spel met DLC. Betaal je alsnog dezelfde prijs voor alle content.

Als je er op tegen bent dat er 'onvolledige' spellen worden uitgegeven, dan moet je gewoon wachten met aanschaf.

Aankomend weekend ga ik Uncharted 3 kopen. Spel is al een tijdje uit en ligt nu voor 30 euro in de winkel. Tegen de tijd dat ik een spel uitgespeeld heb ben ik weer een maand verder en zal Borderlands 2 wel weer stukken goedkoper in de winkel liggen.

Dit is de enige manier de belachelijke vraag prijzen en alle extreme vormen van DRM af te straffen.
Of je wacht gewoon met het spel kopen,totdat hij 'compleet' is,bv een GOTY editie met alle DLC.
Op Steam komt dat geregeld voorbij.
Doe ik nu ook,koop uit principe geen 'losse' DLC meer.
Reden hiervoor is bv,dat ik New Vegas nu al 2x betaald heb.
40eu met aanschaf en daarna 4x10eu voor de DLC.
Achteraf kun je beter gewoon wachten als je het spel eerlijk wilt kopen,dan maar niet meteen met de release spelen.
Kijk bv naar ME3.
Volgens mij is dit ook een strategie geweest om de franchise lekker uit te melken.
We krijgen nu alternatieve eindes.Daarbij zet ik mijn vraagtekens of dit niet bewust een marketingstunt geweest is.
Het is gewoon eeuwig zonde,dat het op deze manier moet.
Eerst het faalproject DRM en nu DLC.