Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 14, views: 15.663 •

De Android-emulator waarmee ontwikkelaars hun applicaties kunnen testen, heeft sinds kort ondersteuning voor het gebruik van de gpu. Dit moet de emulator in zijn geheel sneller maken, omdat graphics niet meer door de cpu worden afgehandeld.

De gpu-ondersteuning moet het nu ook mogelijk maken om games die gebruikmaken van OpenGL ES 2.0 in de emulator te testen. De api-calls worden daarbij omgezet naar reguliere OpenGL 2.0-instructies. Het overgrote deel van de interface wordt in Android 4.x door de gpu berekend, waardoor de gpu-ondersteuning een grote snelheidswinst met zich meebrengt, aldus de ontwikkelaars achter de emulator.

De nieuwe sdk-release geeft ontwikkelaars ook de mogelijkheid om een fysiek Android-toestel te koppelen en de data van de verschillende sensoren en het touchscreen in de geëmuleerde omgeving te gebruiken. Op die wijze kunnen bijvoorbeeld multitouch-gebaren in de emulator getest worden. In de toekomst moet de emulator ook bluetooth en nfc gaan ondersteunen.

Google timmert hard aan de weg om de prestaties van de Android-emulator te verbeteren; kort geleden kwam ook al een nieuwe versie van de software development kit uit, die deels ondersteuning toevoegde voor x86-instructies. Traditioneel moest de emulator ARM-instructies in real-time omzetten naar x86, wat de snelheid niet ten goede kwam. Intel hielp Google daarom bij het maken van een system image voor de emulator die native op x86-processors werkt. De image van Intel is echter alleen geschikt voor het testen van applicaties binnen Android 2.3. Voor de nieuwste versie van Android is er in de emulator nog geen x86-ondersteuning.

Reacties (14)

Yessss, ik had vorige week al een android emulator opgezet, deze werkte alleen niet met bijvoorbeeld DrawSomething. Nu nog maar een keer proberen als ik thuis ben! :D
Als je zelf niet will devven en gewoon applicaties wil uitproberen ben je dan niet beter met een vm met een android image? http://www.android-x86.org/
Beter laat dan nooit zeker, de x86 was al een verbetering maar om super te zeggen was het nu ook weer niet... misschien dat het zo beter is, straks eens testen.

Vond het altijd al vreemd dat er niets aan de traagheid van de emulator gedaan werd :s
want voor app devoleping was android best wel iri.

edit
kan iemand me uitleggen waarom deze post als ongewenst is gemod?

[Reactie gewijzigd door yochi op 10 april 2012 09:06]

Ik develop altijd rechtstreeks op een toestel, snap niet echt waarom je de emulator zoveel nodig hebt.

Misschien handig om is op verschillende scherm groottes te testen maar voor de rest werkt op het toestel ontwikkelen toch perfect voor mij.
Niet alleen schermgroottes, ook andere configuraties kunnen het aantrekkelijk maken om met een emulator te testen: besturingssysteemversie, al dan niet beschikbaar zijn van geheugen etc. Daarbij hoef je niet altijd een Android telefoon tot je beschikking te hebben als ontwikkelaar.
Ook handig als je de verschillende Android versies wil testen, vooral bij een webapp handig want het verschilt nogal van versie tot versie wat de browser wel en niet kan.

Vraag me af waarom Google er ineens weer zo actief mee bezig is. Is de bugtracker van Android aan het leegraken en zetten ze de programmeurs op de emulator of hebben ze onderzoek gedaan naar de wensen van app developers ofzo?
of hebben ze onderzoek gedaan naar de wensen van app developers ofzo?
ik vermoed precies dat. Bij Apple is dat enorm goed geregeld, mede daarom is iOS zo populair onder developers, wat weer enorm het succes van de appstore en het platform an sich drijft. Het een jaagt het ander aan. Een van de nadelen van android is dat het een enorm gefragmenteerd platform is ( dat is een vloek van het model dat ze hebben opgezet, het is geen verwijt, ze konden moeilijk anders ), en je dus een meervoud aan configuraties hebt. Als ik kijk hoeveel toestellen de android devs hier op hun bureau hebben liggen: best pittig.
Ik develop altijd rechtstreeks op een toestel, snap niet echt waarom je de emulator zoveel nodig hebt.
Als de emulator nou een beetje rap is en vlot opstart, dan is het gewoon veel sneller dan elke keer een image naar het device pushen en een remote debugger te moeten attachen. Als ik voor iPhone of iPad aan het ontwikkelen ben dan komt het wel eens voor dat ik een keer of 10 moet builden en debuggen om iets te testen of op te lossen, en als je dan 10 keer een halve minuut moet wachten dan loopt dat vrij snel op. Als je app flink groot is dan moet dat ook nog eens elke keer over USB, wat bij enkele tientallen MB's ook al aardig wat tijd kan gaan kosten.

Sowieso vind ik het niet echt een prettig idee om enkele honderden keren naar het device te gaan deployen tijdens het ontwikkelen, in verband met het aantal write-cycles van het flash geheugen. Zal in de praktijk best meevallen allemaal maar als het niet nodig is dan ga ik liever niet tientallen keren per dag dezelfde applicatie naar flash installeren.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 10 april 2012 12:02]

yes. Dit was de grootste irritatie bij het devven voor android. Die super trage emulator.
Andere irritante punt : alle dependancies van eclipse die nodig zijn. Daar kunnen ze niks aan doen, maar zouden wel alle linkjes bij elkaar kunnen zetten (scheelt zoeken).
Met die emulator ben ik het eens, maar dependencies van Eclipse snap ik niet.
Als je gewoon de standaard Eclipse (voor Java) pakt en de Android Download Site toevoegt, hoef je alleen maar dat spul aan te vinken.
Dependencies heeft hij (bij mij toch) allemaal in de standaard Eclipse download sites of in die van Android.
Holy crap dit maakt een verschil. Hij draait onze game in ontwikkeling nu op zo’n 30-40 fps op mijn computer, t.o.v. 2-4 fps zonder acceleratie. Dat is zeer acceptabel en vergelijkbaar met de iOS simulator (retina mode). Ook waren er een aantal bugs in de graphics rendering, die zijn nu verdwenen.

Die CPU virtualisatie verbeterde performance ook wel wat (in de orde van 2-4 fps -> 10-15 fps) maar het bleef toch niet echt lekker lopen. Sowieso lijkt de Android 4.0.3 image een stuk sneller te draaien dan Android 2.3.3, zelfs zonder al die acceleratie in te schakelen.

Als Intel nou ook nog even x86-image voor 4.0.3 maakt, zodat we de twee kunnen combineren... :)

[Reactie gewijzigd door Grauw op 10 april 2012 13:53]

Nou, dat moet dan zeker samen met de laatste x86 update de hele emulator toch gigantisch stap in snelheid zijn. toch maar eens gaan update die SDK..
Jammer, maar voor mij werkt het niet ondanks dat ik een goede GPU heb (6970).
Ik heb zelfs de sdk geherinstalleerd, maar als ik gpu emulation aan zet dan blijft hij hangen waar de status balk verschijnd, en als ik die naar beneden trek dan krijg ik rendering fouten (de onderkant van de status balk staat op verschillende plekken van het scherm)
Betekend dit dat ik nou rom kan gaan maken voor mijn HTC Desire en kan testen of ze werken op mijn PC, zonder telkens mijn eigen rom te hoeven flashen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013