Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Samsung heeft voor zijn flexibele amoled-displays de merknaam Youm aangekondigd. Het is echter nog niet bekend of Samsung er in zal slagen om de eerste producten met de 'onbreekbare' displays nog dit jaar op de markt te brengen.

De elektronicafabrikant introduceert de Youm-merknaam voor zijn amoled-producten op zijn Zuid-Koreaanse website. Daarnaast heeft Samsung in de Verenigde Staten het handelsmerk voor Youm aangevraagd, zo meldt Electronista.

In tegenstelling tot normale oled- en lcd-beeldschermen waarbij een glaslaag wordt gebruikt, is Samsung er naar eigen zeggen in geslaagd om de amoled-technologie in te kapselen in een flexibele filmlaag. Volgens Samsung zijn hierdoor de displays dunner en lichter dan lcd- en oled-displays. Bovendien zouden de flinterdunne amoled-displays 'onbreekbaar' zijn in tegenstelling tot de kwetsbare oled- en lcd-schermen met een glaslaag.

Vorig jaar beloofde Samsung dat de eerste producten met een flexibel amoled-display in 2012 op de markt zouden komen. Het zou daarbij gaan om mobiele telefoons, terwijl er ook plannen zouden zijn om de displaytechnologie te gebruiken voor horloges en tablets. Samsung heeft echter nog niet aangegeven of de productie van de flexibele amoleds al op gang is gekomen.

Youm-displays

Reacties (86)

Reactiefilter:-186073+142+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Voor de mensen die zich afvragen wat Samsung bedoelt met onbreekbaar; hier is even een kort filmpje. http://www.youtube.com/watch?v=dHy2i3vOsH4

Dit is met name een zeer goede ontwikkeling voor bijvoorbeeld het openbaar vervoer waar nog wel eens vandalisme word gepleegd op apparaten zoals OV chipkaart opwaardeerpunten en dergelijke. Sowieso is dit in elk apparaat goed toe te passen welke veelvuldig worden gebruikt. Als er hier dan over ook nog een capacitief film overheen gelegd word dan heb je de ideale schermen voor op "touch" gebaseerde apparaten,

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 9 april 2012 01:30]

Nee, maar, behalve in prototypes, word dit nog niet toegepast vriend. Als dit dan nu wel gebeurd vind ik dat wel noemenswaardig.
Ben er zelf geweest vriend tijdens de onthulling en zag met mijn blote oog dat een van Sony's medewerker dat Oled papiertje achtig helemaal oprolde en vervolgens vouwen wat je normaal doet met papier.

Dat hamer wat je kunt zien is FAKE!!!! gedemonteerd filmpje was dat.

En dat was in 2007 wat ik zag er ver vooruit dat Samsung ermee kwam.
Dat filmpje is totaal niet fake... Waar baseer jij in vredesnaam jou uitspraken op? Jou reactie hierboven is totaal ongegrond en slaat kant nog wal. Gezien staat van reacties en jou profiel zou ik maar eens stoppen met flamen.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 12 april 2012 19:55]

Leuke technologie, alleen met de term onbreekbaar heb ik wat problemen. Als voorbeeld: een onbreekbare geodriehoek is ook echt niet zo onbreekbaar. Vouw het maar eens dubbel tot op de naad, dan is het alles behalve onbreekbaar. Een betere term zou naar mijn mening flexibiliteit zijn.

Niemand zal denk ik zijn telefoon als een geodriehoek behandelen, maar het gaat om het principe. Ik ben wel benieuwd wat de kwaliteit is van zo'n scherm als het gebogen is. Ontstaan er dan geen kleurverschillen?
Maar zoals het filmpje aantoont bij het vorige nieuwsbericht hierover:
nieuws: Samsung brengt volgend jaar telefoons met buigbare schermen uit
Zijn de schermen wel onbreekbaar bij normaal gebruik, laten vallen en dergelijke. Wat echt wel een zeer grote vooruitgang is, want het scherm van een smartphone lijkt het delicaatst.
buigbaar betekent ook dat het materiaal minder hard is. Lees: krasgevoeliger.

Daarom werkt Apple bijv met gorilla glass, omdat alle plastics te krasgevoelig zijn:
In 2006, Apple Inc. was developing what was to be the first model of the iPhone. Though initially it was to have a hard plastic screen, Steve Jobs found that when placed in his pocket his keys scratched the prototype's surface. Jobs was outraged and resolved to find a glass that was scratch-resistant enough that iPhone buyers wouldn't have the same problem.
Als je dat plastic ook nog buigbaar wilt maken gaan er meer weekmakers in etc, wordt het materiaal zachter dus is het nog krasgevoeliger.

Goed, het breekt niet meer als je het laat vallen, maar of dit echt een grote vooruitgang is voor smartphones zal uit het gebruik moeten blijken.

edit:
hier een hele lijst met alle devices die gorilla glass gebruiken. Apple is dus niet de enige

[Reactie gewijzigd door badflower op 8 april 2012 15:20]

De 'screen protectors' zijn anders ook flexibel. Zacht/flexibel hoeft dus niet gelijk te staan aan krasgevoelig.. of wel, maar dan strijk je ze er zo weer uit.
Bijna alle telefoons waarbij ik krassen op het scherm zie, hebben screen protectors. Ik heb al een paar mensen van de screen protectors afgepraat, en ze melden daarna met regelmaat dat ze zo tevreden zijn met hun krasvrije scherm :)

Krassen zijn dan wel permanent ja, maar veel telefoons houden het prima twee jaar uit zonder krassen. Bovendien zijn het gebruiksvoorwerpen, dus kunnen ze best eens gebruikssporen gaan vertonen.

[Reactie gewijzigd door brinkdinges op 8 april 2012 16:59]

Ik hou ook niet van die screen protectors maar met zo'n buigbaar scherm (wat in essentie ook een screen protector met oleds er in is) is het misschien toch wel een goed idee om er een overheen te plakken, met iedere maand een nieuwe of zo.
Of je krast gewoon niet over je scherm. Problem solved :) Als je een protector aan het gebruiken bent weet je dus al zeker dat je zelf gaat zitten krassen (bijv: metalen voorwerpen in een zak met je toestel stoppen en flink bewegen.. waarom zou je dat doen?)
mijn ervaring is dat die beschermfolie juist enorm krasgevoelig in. zon folie houdt het geen maand uit. een scherm zonder folie is meestal jaren krasvrij
OT;
Grappig dat Apple dan weer niet genoemd wordt bij Corning, terwijl deze aan de wieg stond......
Volgens de site kan jouw Apple-device overigens best wel Gorrilla hebben maar moet je dat even bij Apple informeren. 8)7
Inmiddels heeft Corning trouwens het merendeel van haar fabrieken vlakbij de producenten van telefoons staan.........
En Apple gebruikte Gorilla-glass alleen in de iPhone's van de eerste generatie.....de iPhone 3G, iPhone 3GS, iPhone 4 and iPhone 4S hebben geen Gorilla-glass als toplaag.(wat misschien het glasbreekverhaal verklaart) (Bron wikipedia, die hier meen ik fout zit.)

On topic;

Ook ik ben reuze benieuwd naar de krasbestendigheid van zo'n scherm.

Ik bedoel; ik heb mijn Gorrilla-glass weten te bekrassen(LG O3D) en ook de duurste beschermfolie(screen-protector) hiervoor zag er na een week niet uit, zo bekrast. (en ging er dus af).

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 8 april 2012 17:17]

Ik snap niet waarom dit +1 gemod is, zelfs in die lijst met alle devices die gorrilla glass gebruiken staat Apple er niet bij.

Ook in je wikipedia link:
According to Jonathan Ive of Apple, speaking on the iPhone 4 which does not use Gorilla Glass, it is "comparable in strength to sapphire crystal but about thirty times harder than plastic."[4]
Klopt dus niet echt wat je zegt.

OT: Zelf vind ik het handig als zo'n schermsoort op de markt komt. Het is misschien niet helemaal onbreekbaar maar het heeft meer weerstand dan huidige schermtypes.
Dus volgens dat schema vervangen ze alleen het glas door een laag van film
Waarom duurt de ontwikkeling dan zo lang?

Edit:
Waarom word een serieuze vraag gedownmod? Triest.

[Reactie gewijzigd door HitDyl op 8 april 2012 14:30]

Not sure if stupid or just trolling, maar ik zal het even uit gaan leggen:
Om de TFT en het glas te vervangen door film heb je een hele hoop nieuwe techniek nodig. Dit omdat het glas zo zijn eigenschappen heeft welke meewerken aan het tonen van het beeld. Film mist deze eigenschappen of heeft zelf een aantal nadelige eigenschappen en daar moet rekening mee worden gehouden. Dat moet dus uitontwikkeld worden en dat kost tijd.
Hiermee is nog steeds dan het voordeel van deze techniek voor AMOLED niet uitgelegd ...... Je praat hier alleen maar over het vervangen van glas en hiervoor een flexibele film voor in gebruik nemen. Kort door de bocht ( net al bovenstaande uitleg ?? ) kan deze techniek dus ook gewoon voor OLED toegepast worden en staat het los van AMOLED als techniek.

Verder lijkt het me zinvol om als je uitlegt dat dingen tijd kosten en dat er verschillende eigenschappen zijn voor glas en een film ( om er doorheen te kunnen kijken ? ), dat je de verschillen en beperkingen die volgens jou gelden , ook onderbouwd. Ik ben altijd wel nieuwsgierig naar zulke dingen en ben wel benieuwd naar een link die je verhaal verduidelijkt en onderbouwd .....

Domweg zeggen dat film teveel beperkingen heeft of had en dat het tijd kost om nieuwe technieken te ontwikkelen, is wel heel erg een open deur, maar geeft op geen enkele manier antwoord op de van HitDyl
"OLED toegepast worden en staat het los van AMOLED"

AMOLED is gewoon een specifieke vorm van OLED.
Het punt met OLED is dat de elementen op zich al redelijk flexibel waren.
Het enige wat nog moest worden uitgevonden was een flexibel substraat.
Substraten hebben eigenschappen omdat ze van een bepaald materiaal zijn gemaakt.
Ik kan je een verschil vertellen. Glas heeft als eigenschap dat het heeeeel langzaam buigt en anders breekt. En deze kunststof is weer erg buigzaam en breekt niet.


"Verder lijkt het me zinvol om als je uitlegt dat dingen tijd kosten en dat er verschillende eigenschappen zijn voor glas en een film ( om er doorheen te kunnen kijken ? ), dat je de verschillen en beperkingen die volgens jou gelden , ook onderbouwd."

Alsof iemand hier op tweakers weet van welk materiaal dat plastic is gemaakt..
Verder kan je natuurlijk ook gewoon zelf een beetje googlen.
Zeker als je, zoals je zelf aangeeft, altijd wel nieuwsgierig bent naar dit soort dingen.
Er is op internet meer te vinden over dit onderwerp dan je ooit op tweakers zult lezen.
Maar dan moet je dat willen lezen en ook nog eens de benodigde voorkennis hebben want het gaat allemaal over geavaceerde scheikunde en natuurkunde.
Het is niet zo dat het 'normaal' glas is of 'normaal' plastic. Het zijn alleemaal specifieke materialen die in specifieke prodictieprocessen tot een product worden gemaakt.
Daarbij worden soms honderden handelingen verricht om tot het gewenste resultaat te komen.
Niemand hier gaat je dat uitleggen, dan moet je naar school.

Ik bedoel, die vraag van HitDyl is ook een beetje vaag hoor.
Ze hebben een belangerijk onderdeel vervangen door een ander materiaal en hij vraagt zich af waarom dat niet instant a-la-minuut werkend te maken is.
Dan zou ik willen zeggen:
We hebben nu toch ook octacore 4Ghz cpu's.
Waarom hadden we die niet gelijk in 1950 kunnen uitvinden dan?
Waarom moest dat 60 jaar duuren voordat we dat konden?
Das net zo'n rare vraag vind ik.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 8 april 2012 18:49]

OLED gebruikt geen TFT paneel. AMoled wel daarentegen.
Je moet inderdaad wel erg dom zijn als je dat niet weet :?
want slimme mensen hebben uiteraard een aangeboren kennis van de werking van tft schermen
Ik vond het anders wel een goede vraag, terwijl ik redelijk logisch ben en ook wat van TFTs af weet.
Zijn dit ook flexibele touchscreens, of moet er dan nog een vernuftig laagje toegevoegd worden?
zeer mooi dus alleen maar vooruit gang zeg ik maar weer.zal ook wel snel verbeterd worden zodat het daadwerkelijk goed in langdurig gebruik geen problemen zal geven zoals verkrommingen of vervormingen.

off-topic
ben zelf een samsung gebruiker omdat als je kijkt naar de verschillen is dat er bij apple het teveel van uit hun zelf moet komen dat is bij samsung anders die is toch breder is kwaliteit voor de gebruiker zoals de smartphone`s

iphone: gebonden aan apple programma`s dus alleen door de maker

samsung: aangezien dit veel open-source is dus beter te verbreden door de gebruiker zelf want ook een bedrijf weet niet altijd wat de gebruiken nou echt wil
Ben erg benieuwd wanneer we de eerste producten hiervan gaan zien, het klinkt in ieder geval allemaal veelbelovend! :)
Zekers, maar dat is wel meteen het gevaar van dit soort uitspraken. Het is nog maar de vraag wat voor invloed consumentengebruik op de technologie heeft. 'Onbreekbaar' betekent, net als met 'onbreekbare' geodriehoeken, dat er wel iemand is die hem toch weet te breken. Andere eigenschappen, het flexibel zijn bijvoorbeeld, heeft mogelijk tot gevolg dat vervormingen optreden na verloop van tijd. Dit is uiteraard slechts een vermoeden, gezien het nog niet op de markt is om er met zekerheid iets over te zeggen.
Die onbreekbare geodriehoeken, ja. Maar wat dacht je van de warmte? Al kijk je naar de nieuwste iPad waarvan de cover erg heet werd, zal het scherm dan niet na verloop van tijd gaan vervormen?
Ehm ja, je geeft een puber een 'onbreekbare' geodriehoek, en drie keer raden wat er gebeurt?

Die van mij was op dag 1 i.i.g. al stuk :+
Ik heb mijne nog van 10 jaar geleden en hij doet het nog prima. Wat vreet jij met je spullen uit :P?
Ik zou het graag terug zien in verlichting! Philips heeft op dit moment een prototype oled verlichting, dit is gewoon een vierkant vlak en biedt niet zo veel mogelijkheden.

Met deze techniek kun je als designer hier echt mooie vormen (lees ronde, gekronkelde) lampen/verlichting mee maken.

Of je huis volledig in science-fiction style verlichten :9~

[Reactie gewijzigd door D-TECH op 8 april 2012 17:23]

Als deze schermen echt onbreekbaar zijn en geen andere noemenswaardige schade (krassen, deuken) op kunnen lopen, dan zou Samsung weer een flinke voorsprong hebben op Apple. Niet meer heel je scherm aan diggelen als je je telefoon laat vallen!
We moeten natuurlijk nog wel zien hoe het zit met de helderheid, kleur- en zwartweergave en levensduur van deze nieuwe schermen, want dat valt in het begin meestal tegen.
Want? deze divisie van Samsung staat los van samsung mobile. Voor samsung mobile gelden dus dezelfde regels als voor Apple. inkoop gaat gewoon via een contract dat ook gewoon betaald moet worden. Zie het als twee verschillende bedrijven die toevallig bijna de dezelfde nam hebben (alleen samsung is hetzelfde de "achternaam" verschilt)
Ze vallen dan wel onder verschillende, zelfstandige divisies, maar uiteindelijk is de grootste grootaandeelhouder toch weer de Samsung Group. Helemaal onafhankelijk zijn die divisies toch niet, omdat zij weer het management team vormen van de Samsung Group. Ik kan me daarom niet voorstellen dat er niet wordt gesproken over de resultaten van de groep. Maar je weet niet hoe het spel gespeeld wordt, omdat die bestuurders van de afzonderlijk onderdelen ongetwijfeld ambities hebben om te klimmen naar de top van de groep...

[Reactie gewijzigd door Klik_Hier op 8 april 2012 15:12]

Apple koopt veel van haar onderdelen gewoon van Samsung, waaronder de schermen. Er is dus geen sprake van "voorsprong hebben op".
Daarbij zal de helderheid, kleur- en zwarweergave zeer waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met bestaande AMOLED displays (zoals de Galaxy S2 heeft). De innovatie zit 'em in het weglaten van het glas, niet in de displaytechniek zelf.
Apple blijft voorlopig toch wel redelijk stil zitten :p De 4s kwam een jaar te laat en de ipad, tja, discusieerbaar. Ik geloof wel dat de 5 een topper wordt. Samsung gebruikt ook gg2 in de s3. Samsung heeft nu eenmaal een grotere positie dan Apple. Wie maakt er de meeste hardware van Apples mobiele apparatuur...
Een boodschappenlijstje afvinken en een bouwpakket in elkaar zitten kan elk bedrijf wel. Het is echt niet alsof samsung iets te zeggen heeft over hoe het apparaat ontworpen wordt.

Apple ontwikkelt een apparaat en gaat daarna op zoek naar een stel leveranciers voor de onderdelen zoals ze die nodig hebben, en daarna op zoek naar een stel fabrieken die het voor ze in elkaar kan zetten, en dat allemaal zo snel en zo goedkoop mogelijk, maar wel 100% conform wat Apple specificeert.

Heeft dus niks te maken met de fanboys van Apple, Samsung of wie dan ook, maar het is simpelweg business en zo hoort het. Niks mis mee.
denk je echt dat apple alles techniek die ze hebben uitgevonden in de eerstvolgende iphone stoppen, echt niet ze ze bewaren rustig van voor de iphone 5 en 6. zo zorgen ze dat jij een nieuwe iphone blijft kopen.

Vergelijk dit met intel die hebben echt al we 1 of 2 nieuwe series processor klaar liggen hoor.

Of met windows 64 bits hier hadden ze makkelijk 128 bits van kunnen maken maar dan koop de eerstvolgende windows versie niet.

Das allemaal marketing. :P
Ben benieuwd naar de krasbestendigheid van de filmlaag. Displayfolie lijkt mij dan geen overbodige luxe?
Het lijkt me niet dat een scherm flexibel wordt door er een extra laag bij te doen.
Is net zoiets als een laagje op een baksteen doen en dan kijken of hij flexibel wordt.

Maar als alle die gebruikt worden flexibel zijn gemaakt, dan kan het scherm natuurlijk wel flexibel zijn.
betekent het feit hier onbreekbaar dat het ook mogelijk is om deze schermen volledig te gaan oprollen ? verder is dit natuurlijk weer een hele mooie ontwikkeling !