Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 31, views: 21.323 •

Er is een roadmap opgedoken van Nvidia die codenamen laat zien van nieuwe Tegra-chips. Begin 2013 moet een nieuwe soc verschijnen die de bestaande Tegra 3 moet opvolgen. Nvidia baseert de de chip op Cortex A15-cores van ARM.

Volgens de roadmap, die op een Chinese site werd gepost, staat de opvolger van de Tegra 3 gepland voor een release in het eerste kwartaal van 2013. Daarbij blijft Nvidia van het bestaande vier-plus-één-systeem gebruikmaken, waarbij een vijfde, lager geklokte core taken af kan handelen waarvoor weinig processorkracht nodig is, om zo de batterij te sparen. In plaats van Cortex A9-cores schakelt Nvidia over op het Cortex A15-ontwerp van ARM, die betere prestaties per kloktik biedt. De nieuwe Tegra-chip, met codenaam T40, kan op kloksnelheden tot 1,8GHz draaien.

In het derde kwartaal van 2013 komen er nog twee varianten op de nieuwe Tegra-soc: een versie met codenaam T43 moet kloksnelheden van 2GHz per kern aankunnen, terwijl de variant met codenaam AP40 op kloksnelheden tussen de 1,2GHz en 1,8GHz per core kan draaien. Laatstgenoemde is volgens Nvidia niet bedoeld voor de high-endmarkt: de chip wordt beschreven als 'mainstream'.

Tenslotte komt Nvidia met nog een mainstream-chip, die vooralsnog onder de codenaam SP3X bekendstaat. Ook deze komt in het derde kwartaal van 2013, maar is in tegenstelling tot de overige soc's voorzien van Cortex A9-cores, net als de Tegra 3. Kloksnelheden per core kunnen variëren tussen de 1,2GHz en 2GHz. Wel krijgt de SP3X ondersteuning voor lte ingebouwd op de chip. De huidige serie chips heeft nog geen ondersteuning voor de 4g-netwerktechnologie.

Tegra roadmap 2013

Reacties (31)

het gaat om de gpu die erbij zit natuurlijk :)
Reken maar een paar maanden extra bovenop de planning van Nvidia.
Volgens Nvidia zouden producten met Tegra 3 in aug 2011 uitkomen.
Tegra 2 was ook vertraagd.
Het zou natuurlijk kunnen dat de data die Nvidia aanhoudt puur te maken hebben met de productie van de chips en niet wanneer er producten op de markt komen met deze chips. Het gaat immers over interne documenten en nvidia maakt zelf geen tablets of telefoons.
TSMC had recentelijk ook wat problemen met 22 nm proces, maar om Nvidia daar nu de schuld van te geven vind ik goedkoop...
Nouja, qua CPU is de T3 van dit moment al een van de krachtigste, A15 is meer een natuurlijke evolutie dan een revolutie: de instructie set is er, Samsung, Qualcomm, TI, misschien zelfs Apple, die Samsung CPU componenten gebruikt zal er voor kiezen: ze moeten wel!

Wat pas echt boeiend is, en sinds ICS steeds belangrijker en met Windows 8 (dit zal de eerste gen consumer power WoARM tabs aansturen) al helemaal, is de GPU keuze. Hoe redelijk nvidia ook is in desktop GPU's, mobiel leiden ze onder het feit dat hun dies te complex en heet zijn: relatief veel fysieke GPU voor weinig power, dat zag je ook op de fermi momenten opmde desktop.

Ik ben benieuwd wat de OEMs gaan doen aan mobiele GPU's, PowerVR SGX 543 zal denk ik een goed startpunt zijn, maar ja, nVidia zal het zelf wel willen doen...
Welke GPU is niet belangrijk voor ICS, elke gpu is krachtig zat zelfs de goedkope budget mali400 op 300Mhz doet ICS nog met twee vingers in de neus. Gaat erom dat ej een GPU hebt welke maakt niet uit, bestaat geen GPU die te traag is voor ICS.

Snap dan ook niet waarom mensen dat als voorbeeld nemen om aan te geven dat GPU krachtiger moet zijn, want dat hoeft dus helemaal niet voor ICS. ;)

Edit/
Geldt ook voor win8 overigens.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 9 april 2012 10:44]

Er wordt meer op gebouwd, en de trend is nu gezet om voor schermen te gaan die een redelijk absurde resolutie hebben, alles in de naam van DPI. Een ding heeft Apple dus wel voor elkaar: DPI heeft zowaar een betekenis gekregen. Ik kan je vertellen dat zodra MS Windows 8 op de markt zet, dat we dat ook daar gaan zien, DPI-onafhankelijk programmeren is een kunst die steeds relevanter wordt (hoewel Apple daar nou weer NIET sterk in, alles is pixel-based).

En tsja, als we dan logisch gaan redeneren, krijgen we 2560*1600 schermpjes in onze Iconiaatjes en EEEPad's. En laten we wel zijn: dat zijn 4,096 megapixels die gevuld moeten worden, bij voorkeur met een redelijk hoge fillrate (30 of 60), om de gebruiker de indruk te geven dat hij een soepel OS heeft.

En hoe je het ook went of keert, 4.096.000 pixels vullen, hoe veel of weinig polygonen en shaders je er ook op zet (en een deel van de GPU zal via de shaders gaan), is een kunst an-sich. PowerVR GPU's met tile-based deferred rendering zijn dan een stukkie beter dan AMD's afdankertjes die omgedoopt zijn tot Adreno, of nVidia's ultra-light-versie-van-desktop-tech.
Vooralsnog is elke Tegra generatie IMHO een teleurstelling geweest qua performance, en eerlijk gezegd ben ik bang dat dit met de Tegra4 weer gebeurt.

Wat mij ook elke Tegra generatie weer verrast is vooral dat de GPU relatief traag is. Van 's werelds grootste GPU bakker verwacht je eigenlijk dat ze gewoon de snelste GPU neerzetten.

Samsung komt binnen een paar maanden met een dualcore A15, en waarschijnlijk dit jaar ook nog met een quadcore A15 - met hoogstwaarschijnlijk ofwel nieuwe Mali's of nieuwste PowerVR's .

Qualcomm, die met zijn Krait/S4 (A15 "achtig") serie ook weer meedoet aan de top, heeft al een dualcore Krait op de markt, en komt ook dit jaar nog met quadcore Kraits.

Zet je daar de Tegra4 tegenover in Q1 2013, dan loopt nVidia wederom gewoon achter ...
Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. De tegra's hebben altijd hele goede specs dus de marketingafdeling is er blij mee maar presteren, ho maar.

De tegra 3 heeft een GPU die nauwelijks sneller is dan die van de inmiddels bijna een jaar oude Samsung Galaxy SII en ondertussen maakt Nvidia allemaal bombarie over hoe snel hun GPU is. Zeker op dat gebied had ik toch echt verwacht dat Nvidia het beter kon dan concurrenten.

Een van de grootste teleurstellingen vind ik nog wel dat mijn asus transformer (de 1e) geen HD films afspeelt. Volgende de featurelist kan de tegra 2 dat, maar hij ondersteund geen h264 High Profile, en iedereen die rips in fatsoenlijke kwaliteit maakt doet dat in High Profile dus alhoewel je HD films kunt maken die hij afspeelt speelt hij van wat je in de praktijk tegenkomt bijna niets af. Ook doet hij geen DTS wat ook vrijwel overal in zit. Dus zou je alles moeten gaan transcoderen speciaal om het op je tablet af te spelen.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben geen leek en ook geen kenner maar had toch wel wat meer verwacht van de tegra 2 die zo goed zou moeten zijn. En nu zeker met de ics updates is hij echt vloeiender geworden maar ik zit wel de hele dag tegen een rebootende tablet op men bureau aan te kijken. Daar gaat het nut van even lekker snel iets opzoeken of snel in de trein een filmpje aan zetten. Je moet eerst alles converteren naar een 780p profiel en dan mag je maar hopen dat hij zichzelf weer niet uit heeft geschakeld in je tas want dan kan iknet zo goed men laptop pakken! Ik ben erg ontevreden over mijn tab op het moment!

Ik koop die tegra dingen niet meer. Ga ik liever weer voor een qualqomm of een van samsung!
Ik begin zo onderhand te vrezen dat rebooten inherent is aan een android apparaat. Mijn galaxy s1 liep ongeveer een keer per week vast, mijn galaxy s2 rebootte een paar keer per dag, de asus transformer van mijn ouders loopt een paar keer per dag vast waarna je 'm zelf moet rebooten (sinds ICS) en mijn huidige zte slate reboot een paar keer per week. Nieuwe/custom roms/factory resets lijken weinig tot geen effect te hebben en het lijkt ook weinig met hardware te maken te hebben. Misschien dat ze bij Android (op dit gebied) eens een keer naar Apple moeten kijken, ik had in een dag met de galaxy s2 meer reboots dan in 2 jaar met de 3gs.
IK heb nu al een aantal maanden een SGS2 en dat ding is bij mij echt nog nooit uit zichzelf herstart. Ook mijn Qware Pro 3 en mijn SE X10 (de eerste met ICS en de andere met 2.3.7) doen het ook prima, zonder uit zichzelf te herstarten of vast te lopen. Mijn X10 moet ik ongeveer 1x per maand herstarten maar dat ligt meer an zijn beperkte geheugen (en de troep in de Sony rom).
Dat rebooten heeft toch niks met de SoC te maken?
Qualcomm, die met zijn Krait/S4 (A15 "achtig") serie ook weer meedoet aan de top, heeft al een dualcore Krait op de markt, en komt ook dit jaar nog met quadcore Kraits.
Da's nou juist het probleem, die dualcore Kraits zijn er nog steeds niet/nauwelijks, alleen de HTC One S, en die wordt maar mondjesmaat uitgeleverd. En de quadcore S4 is alweer verder uitgesteld, het zou al fantastisch zijn als Q1-13 gehaald zou worden. Idem met TI, de OMAP5 (dual-A15) blijft maar naar achter geschoven worden, Samsung heeft de Exynos 5250 (ook weer dual-A15) nog niet op de markt, en ook Apple heeft voor de iPad 3 geen A15 cores in hun SoC kunnen krijgen - dat gaat ook nog tot 2013 duren. En dit zijn allemaal nog maar duals, geen quads. De Tegra's zijn inderdaad qua performance niet zo geweldig als de concurrentie, maar zolang nVidia telkens maanden vooruit als eerste is blijven ze 'design wins' scoren. Als Tegra 4 inderdaad een quad-A15 wordt, en ze die Q1-13 datum weten te halen zijn ze weer de eerste. En zelfs al is Qualcomm eerder met hun quad S4, dan nog hebben ze niet de productiecapaciteit om de hele markt te voorzien.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 april 2012 16:43]

Een Cortex A15 is op dezelfde kloksnelheid 40% rapper als een A9 (http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_Cortex-A15_MPCore Cortex-A9 = 2.5 DMIPS/MHz, Cortex A15 = 3.5 DMIPS/MHz) dus dat zal wel een vooruitgang zijn. De Tegra 3 is met z'n 4+1 kernen niet zo'n succes vind ik. De Qualcomm Krait (snapdragon S4) is een stuk sneller met maar 2 kernen, zowel single als multithreaded en 2 kernen worden beter benut dan 4 in dagelijkse toepassingen. ( http://briefmobile.com/ht...nvidia-tegra-3-comparison )
Wanneer er meer A15 chips komen van TI, Qualcomm en Samsung zal de Tegra 3 niet zo interessant meer zijn.

[Reactie gewijzigd door Thmz159 op 8 april 2012 10:37]

Aangezien de Krait gebaseerd is op de Cortex A15 architectuur zou het me tegenvallen als de S4 niet sneller zou zijn dan de Tegra 3. Dat er op dit moment beter gebruik wordt gemaakt van 2 kernen dan 4 kernen is ook logisch aangezien de meeste Android devices die multi-core zijn over slechts 2 kernen beschikken.

De vraag is natuurlijk wanneer de andere fabrikanten met A15 chips op de markt komen. Je kunt blijven wachten, maar dan is de opvolger van de A15 ook alweer bekend gemaakt.
Krait is niet gebaseerd op de A15, Qualcomm ontwerpt zijn eigen ARM7 architectuur. TI, Samsung, Apple en nVidia licensen wel de Cortex A15 van ARM.
Klopt, logisch, maar ook voor Qualcomm geld: CPU is veel, maar niet alles! Ik hoop dat ze eens wakker worden uit hun Adreno-droom, eigenlijk, PowerVR domineert namelijk wel zo ontzettend hard, alleen nVidia geef ik een (kleine, ze moeten hun huidige more=more filosofie loslaten) kleine kans om dat te doorbreken, hoewel ik ARM zelf met hun MALI ook wel een kansje gun.
Het wordt nog druk in dat segment, want AMD komt ook begin 2013 met de 5W Hondo: ATi gpu technologie in tablets.
Alsof de Adreno niet op ATI gebaseerd is.
Wanneer er meer A15 chips komen van TI, Qualcomm en Samsung zal de Tegra 3 niet zo interessant meer zijn.
Natuurlijk, maar dan zitten we al in mid-2012, en dan heeft Tegra 3 toch mooi een half jaar het rijk min of meer alleen gehad. Dan moet de Tegra 3 in prijs zakken en zal in het budget-segment opduiken, net zoals nu Tegra 2. En begint het hele feest weer van voor af aan, want Tegra 4 is ook weer de eerste: zoals het er nu uit ziet hebben TI, Samsung, Apple in Q1-13 geen quad-A15, hooguit heeft Qualcomm dan een quadcore Krait - maar hoe goed is hun Adreno gpu tegenover de nieuwe Fermi-based gpu van nVidia?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 april 2012 16:59]

Nvidia an sich zit natuurlijk in een luxepositie. Ze hebben allerlei patenten en gpu's die de concurrentie voorlopig nog niet heeft, met eigenlijk AMD als enige concurrent. Dat is allemaal puur low power, terwijl het toch veel functies heeft (AMD heeft dat minder goed voor elkaar). Dus low power cpu's en gpu's zijn ze echt goed in. Zo'n voorsprong haal je niet snel in. Dus per saldo liggen ze altijd voor gesproken. Heel soms zal op gpu gebied AMD in de buurt komen en eventjes stuivertje wisselen, maar per saldo een luxe positie voor Nvidia natuurlijk.
De tegra4 heeft toch wel ondersteuning ingebouwd voor lte? Tegen 2013 zal lte onderhand wel standaard op elke smartphone worden ondersteund.
Alleen jammer dat in Amerika en europa(nederland) de frequenties weer niet gelijk zijn voor LTE!! dus je krijgt zo dadelijk weer telefoons die of alleen in europa het doen, of dual band lte telefoons om ook in de VS te werken. Wanneer komt er eindelijk een standaard frequentie voor telefoons???
Voorlopig niet
Frequenties die in 1 land vrij zijn zijn in een ander land weer in gebruik.
Er zijn gewoon geen frequenties te vinden die overal vrij zijn om voor g4 in gebruik te nemen.
Er zijn een heleboel "standaard" frequenties, het is maar net hoe de overheid hun spectrum wil/kan inrichten. De 800 MHz band die we in Europa bv gebruiken voor GSM, was in de VS al gereserveerd voor radioverkeer van oa taxi's.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 april 2012 16:55]

Tegen de tijd dat Nvidia de Power VR SGX 5 kan evenaren heeft Imagination al de Power VR 6 (Rogue) op de markt.
Ik hoop het, maar als je realistisch bent komt SGX6 echt nog niet Q1-2013, de architectuur is pas net voorgesteld - er is nog geen enkele OEM die een chip ermee heeft aangekondigd, en alle SoC's die in Q1-13 gaan uitkomen zijn nu lang en breed gepresenteerd, en draaien de eerste engineering samples al van de wafers. Het zou een enorme verrassing zijn als er ineens zou opduiken dat SGX6 al produktierijp was.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 april 2012 17:05]

het probleem van Nvidia is dat ze met name erg goed zijn in high voltage GPU's van meer dan 100W, hetzelfde geldt waarschijnlijk voor ook AMD. PowerVR en ARM hebben daarentegen nooit dat soort GPU-monsters gemaakt en kunnen daarom goed omgaan met een laag vermogen. (Als ik me niet vergis is de GPU van de Tegra 3 gewoon een oude GeForce, maar dan ULV en verkleind.)

Nvidia zou eens moeten proberen om tegelijk met de high-end monsters van Kepler, een ULV GPU te ontwerpen met vanuit de basis dezelfde architectuur. Dan heb je volgens mij al meer kans op een goede performance (en je kan ook je +-60W GPU's een leuke performance meegeven (consoles?)).

Overigens is de Tegra 3 op dit moment een van de beste aankopen die je kan doen, maar omdat Nvidia over de hele linie een beetje voorloopt met hun SoC's, zal dat nooit de best performende SoC blijven. Immers, Samsung, TI, en Qualcomm zijn niet blind, en ze hebben dus een paar maanden om hun SoC's zo aan te passen om ze juist goed te laten performen op de gebieden waar de Tegra zwak is.
ik vermoed dat je toch onderschat dat Nvidia juist goed is in low power cores ontwerpen en verkopen en met name voordat de concurrentie zover is. Dat geeft ze een enorme voorsprong op low power gebied. Neem nu de nieuwe 680 gpu. Die is rond de 195 watt. Maar heeft wel 1536 cores. Dus dat is minder dan 0.127 watt per core. Grofweg 0.1 watt per core. En dat in 28 nm. Dat is lastig om te evenaren. Tegen de tijd dat sommigen dat lukt is Nvidia alweer een generatie verder en ben je te laat.

Tijd is een belangrijke factor en Nvidia doet het daar goed. Hier en daar wat delays als bijvoorbeeld TSMC problemen heeft, maar anders dan dat veel minder delay dan de meeste concurrenten.

Ze doen het goed daar - aantal jaar geleden had ik dat zo niet gedacht hoor.

Nvidia leek toen het lastig te krijgen. Maar je ziet het ook in de HPC hoe intel het compleet aflegt tegen Nvidia's Tesla's bijvoorbeeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Mobiele netwerken Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013