Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 50, views: 15.994 •

John Romero wil een 'mmog-achtige shooter' maken. Het plan ligt klaar, maar productie van de game is nog niet begonnen. Het is niet duidelijk of Romero de game wil bouwen met zijn nieuwe bedrijf Loot Drop, ontwikkelaar van social games.

John RomeroIn een interview met Eurogamer laat John Romero, die ooit bij id Software meehielp met het ontwerp van klassiekers als Wolfenstein, Doom en Quake, weten dat hij van plan is om een nieuwe shooter te maken. Het ontwerp van de game is klaar, maar productie is nog niet begonnen en Romero kan nog niet aangeven wanneer die gaat beginnen. Hij kan zelfs niet aangeven of de game gemaakt zal worden door Loot Drop, het bedrijf waar hij nu directeur van is. Romero wil van de shooter 'iets mmog-achtigs' maken, waarbij de voortgang van de speler en de ontwikkeling van zijn personage 'persistent' zijn. 'Spelers verwachten dat tegenwoordig sowieso, maar ik heb het idee al een tijd geleden bedacht en ik denk nog steeds dat het een goed plan is,' stelt Romero.

Romero maakt niet duidelijk wat voor game hij in gedachten heeft, maar laat wel los wat hij van hedendaagse shooters vind. Hij houdt niet van games als Gears of War. 'Ik ben geen fan van schuilen in shooters of van games waarin de speler een spons is die kogels op kan zuigen. Ik ben niet geïnteresserd in de tank-achtige speler. Ik hou van het gevoel dat ik skills heb,' stelt Romero. Hij denkt dat de opkomst van langzame shooters waarin spelers kunnen schuilen te danken is aan de opkomst van consoles. 'Ik besef dat veel van de bewegingen in de nieuwere shooters afgeleid zijn van de mogelijkheden die de controller van een console biedt, want daar kun je niet goed en snel mee spelen. Daardoor moesten ze games anders ontwerpen, zodat spelers iets anders kunnen doen als ze niet snel kunnen manoeuvreren.'

Romero wil iets anders. 'Ik hou van snelle 180's, snel mikken, snel schieten, snel bewegen. Dus alles wat dat niet in zich heeft, zoals hedendaagse shooters waarin je eigenlijk alleen maar via een vaststaande route naar de uitgang loopt zonder te hoeven verkennen, is niet aan mij besteed. Ik hou van verkennen. Dat wil niet zeggen dat Gears of War geen goede game is, maar ik hou van muis en toetsenbord.'

Romero werkt met Loot Drop ondertussen aan Ghost Recon Commander, een social game die is afgeleid van de serie van Ubisoft en die deze zomer via Facebook te spelen zou moeten zijn. Romero werkt bij Loot Drop samen met zijn maatje Tom Hall, die tegelijk met Romero begon bij id Software en hem later volgde naar Ion Storm, om daar samen aan het roemruchte Daikatana te werken.

Reacties (50)

Wat is dit nu weer voor nieuws? Iemand die zomaar wat zegt over shooters, en misschien zelf ook wel wat wil maken. Er zit niets concreets in dit bericht....
Romero maakt niet duidelijk wat voor game hij in gedachten heeft, maar laat wel los wat hij van hedendaagse shooters vind
ach ja deze man nemen we toch al jaren niet meer serieus... Ik vind dat mensen die recentelijk iets hebben gepresteerd over de concurrentie mag klagen maar iemand die al lang en breed heeft bewezen dat hij geen goede games meer kan maken hoeft van mij niet in het nieuws te komen.
Al de recentelijke shooters stammen af van de oude shooters, dus eerlijk gezegd plaats je echt een waardeloze comment. Als ik zo naar zijn biografie kijk dan heb ik erg veel games van Romero gespeeld. Hij heeft dus aardig wat in zijn mars.

Ik hoop dat hij iemand kan vinden die zijn game kan realiseren, want dan heeft hij in ieder geval een nieuwe speler erbij!
Mijn comment is juist gebaseerd op zijn loopbaan... Ga maar eens op zoek naar interviews over bijv Daikatana, dan begrijp je exact wat ik bedoel. Dus om nou te zeggen dat mijn opmerking waardeloos is wanneer je niet op de hoogte bent waar ik over praat vind ik wel erg zwart wit bekeken.

Als je iemand respect wilt geven, wat in deze zeker terecht is, dan moet je je wel beseffen dat iets in een heel ver verleden geen garantie is voor de toekomst. Juist daarom had ik het woordje recentelijk gebruikt in mijn eerste opmerking. Laat hem nu eerst maar even een echte game maken zoals hij dat vroeger zo mooi kon en dan heeft zijn mening weer waarde voor mij

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 6 april 2012 11:55]

Daikatana was op veel punten inderdaad een blunder. Maar iemand moet die fouten een keer maken zodat andere er van kunnen leren. Ion Storm (wat niet alleen Romero was, maar ook Tom Hall, Todd Porter en Jerry O'Flaherty) heeft heel veel risicos genomen om een nieuwe weg in te slaan met videogame development.
Dat de plannen niet helemaal gelopen waren als gehoopt is jammer.
Maar om Romero af te schrijven op het mislukte plan van Daikatana (de PR blunder was te wijten naar de publisher) is nogal een dooddoener.
Je schrijft John Carmack toch ook niet af omdat hij Id Software de grond in gewerkt heeft? Als Carmack minder een arogante klier was waren Romero, Hall, Adrian Carmack, McGee, etc. misschien bij Id Software en hadden we echt fatsoenlijke spellen gezien van die studio in plaats van tech demos.
No disrespect, maar Romero is niet zomaar iemand die wat denkt te zeggen te hebben over shooters. Daikatana was niet zo heel geslaagd, dat is waar, maar check zijn bio: http://en.wikipedia.org/wiki/John_Romero
Dat hij in het verleden best wel wat gepresteerd heeft zegt helemaal niets over wat hij nu kan brengen. En met grootpraat en gehype zoals in dit artikel bereik je alleen het averechtse.
Het is een beetje een Peter Molyneux (Bullfrog, EA, Lionhead). Heeft vroeger geniale games gemaakt, maar is toch echt z'n edge kwijt.
Sorry maar als je door zijn lijst kijkt zie je dat zijn laatste fatsoenlijke game uit 1996 komt (Quake). Daarna alleen maar heruitgaves van Doom.

Als we de doom heruitgaves negeren zijn er sinds quake de volgende noemenswaardige games uitgegeven:

- Daiktana (2000) maar die game is totaal geflopt omdat hij 3 jaar lang is uitgesteld
- Anachronox (2001) redelijke cijfers maar geen commercieel succes, veel meer het kindje van Tom Hall dan van Romero, de sequeel is nooit gekomen. Ook was er technisch van alles mis en heeft het team een jaar lang 60~70u per week gewerkt om alles in de game te krijgen

- Red Faction (2003), goede cijfers maar het is compleet onduidelijk wat John Romero hier nu voor gedaan heeft. Hij wordt op wikipedia gecredit maar nergens genoemd.

Alle andere games in de lijst waren op zijn hoogst matig. De enige game waar echt nog Romero's stempel op staat is de casual game RavenWood Fair (2010) wat niet eens in de buurt komt van de technische complexiteit van een MMOG shooter, nee John Romero is gewoon niet meer hot. Zelfs een vergelijking met Peter Molyneux is niet terecht, die werkt iig nog hard aan bijvoorbeeld de Fable games en is zelf nog steeds een lijdende kracht achter recent uitgebrachte complexe en middelmatig tot goede games.
dit hele idee heeft hij niet zelf bedacht...
call of duty heeft vorig jaar al aangekondigd zon soort spel te gaan maken..
Leuk ik ben benieuwd!
Persoonlijk speel ik veel shooters op zowel de PC en de Xbox360, maar ik vind bijvoorbeeld CoD en BF3 op de console alles behalve traag (heb beide games ook op PC dus ik kan goed vergelijken)!
Daarbij kan ik zeggen dat CoD in vergelijking met counterstrike van vroegh echt niet zo traag is.

Ik durf zelfs te stellen dat shooters op consoles tegenwoordig gewoon net zo lekker werken als op de pc, dat bewijst het aantal spelers op die platformen.

Natuurlijk is het nog steeds voor velen fijn om met muis en toetsenbord te spelen, maar dat komt denk ik doordat deze personen gewoon niet gewend zijn met een controller.

[Reactie gewijzigd door RMB op 6 april 2012 11:11]

Of dat zij niet met aiming hulp willen spelen wat het vereiste skill level zo ontzettend omlaag trekt. Het feit dat aim-hulp nodig is om normaal een shooter te kunnen spelen op een console geeft al aan dat de controllers van een console daar totaal niet geschikt voor zijn.
nou ik heb nog nooit een spel met aim hulp gedaan?:P en al helemaal niet online?? Je hebt in een aantal games quick scope / aim assist wanneer je single player doet, maar volgens mij kan je dat ook op de pc zo instellen? Bij multiplayer gaat dat grapje echter niet op. Ja toevallig cod mw2 dat je soort van een aim assist hebt indien je op een bepaalde manier schiet.
Vroegh speelde ik op de pc de shooters aangezien ik daar veel sneller en preciezer kon aime, zodra ik het via een console ging doen flitste ik altijd er voorbij. Nu ik inmiddels een paar jaar de 360 gebruik kan ik toch wel zeggen dat het puur wennen was, net als wanneer iemand nooit op de pc gamed, moet je die eens zien gaan als je die een muis / toetsenbord geeft, die zal alles doen behalve raak schieten.
Ik wil weleens een hardcore 360 speler vs een pc speler willen zien, met bijvoorbeeld cod mw3, dus 360 vs pc. Zowiezo jammer dat de games for windows / xbox live niet bepaald samen werken :( Daar zou microsoft toch wel een gaatje in de markt me vullen lijkt mij, ook al hebben ze dat met oa. shadowrun geprobeerd.
(bf3 heb je genoeg tijd om te aime, boeit niet of het een pc / 360 speler is)
Is al eens gedaan door MS, en niet eens hardcore vs hardcore, maar gewoon een normale PC gamer tegen een goede console gamer.

De uitkomst is vast al bekend... :)
Maar dat is nou het hele punt, het maakt tegenwoordig niet zo veel meer uit omdat games ontworpen worden om de tekortkomingen van controllers op te vangen. De goede spelers vroeger in quake 2 (wat ik dan toevallig veel speelde maar voor de andere games uit die tijd gold hetzelfde) konden bijna zonder vertraging 180 graden draaien en een speler die misschien 5 pixels hoog (door de afstand) was raken met de railgun. Zo goed was ik zelf niet, maar ik kon absoluut sneller draaien, mikken en schieten dan wat met een controller mogelijk is, domweg omdat de turnspeed van een controller niet hoog genoeg is.
Romero heeft absoluut een punt, in die games kon je heerlijk rennen (strafen :)) springen, rocketjumpen, in de lucht draaien en een raket in iemands gezicht planten die nog niet eens door had dat je er was. Al die snelheid en skill is gewoon verdwenen in tegenwoordige games. Tuurlijk, daar is tactisch inzicht voor in de plaats gekomen en sommige spelers vinden dat beter, maar zelf vind ik het ook wel jammer dat de twitch/skill type shooters verdwenen zijn.
Of het is omdat je langzaam went aan trage shooters tot je niet meer objectief weet hoe het vroeger was. DOOM, wat ook mede door Romero is gemaakt, was snel. Alles wat daarna kwam was "realistischer" maar ook minder snel. Ik begrijp wel dat hij wellicht nostalgische gevoelens heeft voor (n van) zijn eerst kassuccessen. ;)
Sorry hoor maar een shooter spelen op een console met controller is gewoon lame. Het is traag, onhandig en om het aimen dan toch enigsinds hachelijk te maken zetten ze er standaard maar een aimbot op. Joepie
Jij vind... Andere mensen vinden iets anders... Ik ben onwijs blij dat de console markt de grotere is geworden :)
Zo is het wel (eerste deel van je zin). Zonder je blijheid af te keuren, het andere deel van je zin vind ik niet goed :) Met een pc kun je het meeste _/-\o_ , en is/was ook veelzijdiger in gebruik (die sensors zoals kinect en die van wii gooien roet in het eten). Daarna komen wel de consoles. Vind ik natuurlijk :+
Cod ? Deze man heeft het over de snelheid van quake of ut . Daarbij steekt cod flets af qua snelheid . De meeste mensen campen nu lekker aan het eind van een gang ...
wat die John Romero zegt over trage shooter op consoles is inderdaad echt de grootste onzin...
ik heb juist bf3 speciaal voor de pc gekocht omdat in mijn ogen te traag is voor de console.
op de console wil ik juist een shotgun of smg in mijn handen en is schuilen wel het laatste wat ik wil...
over het algemeen zijn er natuurlijk wel teveel campers tegenwoordig...
k/d huggers.. bahh

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 6 april 2012 15:05]

Heb je ooit Q3, UT99 etcetera gespeeld? CoD is een spel voor bejaarden in vergelijking daarmee. Met een controller is het gewoon niet mogelijk dezelfde movement te hebben als met een muis en toetsenbord. Probeer maar eens met een controller een rail flick te doen terwijl je strafe jumped.
Concurrentie voor Planetside 2 dan maar? :)
Hulde! deze man heeft het hele shooter genre op de kaart helpen zetten :)

Ben benieuwd wat er uit komt.
*Kruis vingers* Hoop dat er een nieuwe deel van anachronox komt of DOOM achtige setting mmo shooter.
Waar hij dus naar op zoek is... borderlands 2, maar dan in MMO-vorm. Amirite?
Denk het niet. Borderlands is meer een RPG dan echt een twitch shooter.
Tiny witch? Wat is twitch?
"Twitch gameplay is a type of video gameplay scenario that tests a player's reaction time. Action games such as first-person shooters often contain elements of twitch gameplay. For example, Quake III Arena requires quick reaction times for the players to shoot enemies."

Even gejat van wikipedia. Hoewel Borderlands wel een shooter is, gebeuren er achter de schermen allemaal rolls die vaststellen hoeveel damage je doet gebaseerd op je gear etc. De echte old school shooters zoals Quake 3 draaien puur om skill, iedere speler is in principe gelijk. Het feit dat Romero de game persistent wil maken roept natuurlijk wel vragen op in hoeverre dit principe blijft gewaarborgd. Maar wellicht blijft het puur bij customizen van je uiterlijk ofzo.
Zou er ooit nog een post over John Romero kunnen verschijnen zonder vermelding van Daikatana? Ook hier weer. Ik las de kop en dacht 'ik ben benieuwd of...' En jawel hoor in de laatste regel toch nog weer D. Ok het was een misser, maar het goede wat hij gedaan heeft weegt toch zwaarder?
Nou ben benieuwd. Daikatana was, ondanks vet retro, nou niet bepaald mijn game.
Ik hou van het gevoel dat ik skills heb,' stelt Romero.
Hou dan de mmo-zooi uit de game, zodat skill ook daadwerkelijk het enige is wat telt, en niet hoeveel uur je al gespeeld hebt en welke mogelijkheden/extra's je daardoor unlockt hebt.
Ik kan me echt heel goed voorstellen, dat je in een werkelijke mmog-shooter noujuist geen specifieke character development hebt. Jij en je geweer(en) en that's it. Zorg voor bepaalde objectives, en bijbehorende achievements, en je hebt al een progressiesysteem dat niet ingame-character development promote. Mensen doen al een hoop voor ingame status. Natuurlijk kan je wel wapens die beter zijn dan anderen, maar je kan het verkrijgen van die wapens en de bijbehorende ammo gewoon heel erg uitdagend maken.

in een mmorpg, wat toch wat anders is dan een mmog, speelt character development en de uren die je erin stopt veel meer een rol.
Hou dan de mmo-zooi uit de game, zodat skill ook daadwerkelijk het enige is wat telt, en niet hoeveel uur je al gespeeld hebt en welke mogelijkheden/extra's je daardoor unlockt hebt.
Ik denk dat je in de war bent met "RPG".
"Massively Multiplayer Online" heeft op zich niets met te maken met unlocken van extras.

Het is wel zo dat veel MMOs tevens Role Playing Games zijn of elementen daarvan hebben, maar op zich hebben die weinig met elkaar te maken.
Romero wil van de shooter 'iets mmog-achtigs' maken, waarbij de voortgang van de speler en de ontwikkeling van zijn personage 'persistent' zijn.
Volgens mij zit ik er niet ver naast.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013