Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 82, views: 19.693 •

BioWare kondigt de Mass Effect 3: Extended Cut aan, een gratis te downloaden uitbreiding voor de rpg, die meer uitleg moet geven over het einde van de game. De studio komt daarmee tegemoet aan klachten van fans over het einde van ME3.

Ray MazykaDe Mass Effect 3: Extended Cut wordt een downloadable content pack, die dieper ingaat op de gebeurtenissen aan het einde van de rpg, stelt ontwikkelaar BioWare in een verklaring. Dat gebeurt via extra 'cinematic sequences' en 'epilogue scenes'. Daarmee hoopt BioWare fans van de game opheldering te geven over het einde van hun persoonlijke reis door het spel. De uitbreiding is deze zomer gratis te downloaden voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc.

Fans van Mass Effect 3, dat sinds 9 maart te koop is, lieten al snel na de release van de game hun onvrede blijken over het einde, waarmee ook een einde komt aan het verhaal uit de eerste twee delen van de trilogie. Zij begonnen een petitie om BioWare te bewegen een ander einde voor de game te verzinnen, waarop spelers meer invloed hebben. BioWare kwam de ondertekenaars van de petitie nog geen twee weken later tegemoet en beloofde het einde van Mass Effect 3 aan te passen. Directeur Ray Muzyka liet toen al los dat BioWare 'vragen van spelers wil beantwoorden en opheldering wil geven aan spelers die een beter einde zoeken aan hun reis.'

Reacties (82)

Gratis DLC, en op verzoek van de community. Daar kunnen de concurrenten nog wat van leren! Als dit de fans niet blij maakt weet ik het ook niet meer.
Ga ik volledig met akkoord. Zelf heb ik het nog niet gespeeld (Ik wacht tot het in korting is op steam). Wat ik wel kan zien is dat Bioware echt wel luistert.
Dan kun je lang wachten. Het komt niet op Steam. Alleen te verkrijgen via de Origin store, maar daar zal het t.z.t. ook wel goedkoper worden.
Dan kun je lang wachten. Het komt niet op Steam. Alleen te verkrijgen via de Origin store, maar daar zal het t.z.t. ook wel goedkoper worden.
Nee hoor het is niet alleen te verkrijgen via de Origin store, ook gewoon via winkels op het internet zo als bij 4evergames

Waar hij een stuk goedkoper is (¤31,50), dan bij dat spyware EA Origin (¤ 49,99)

En je hoeft nu ook gelukkig geen Origin meer te downloaden als je Mass Effect 3 gekocht heb, want nu kan je de crack downloaden en er opzetten wat er voor zorgt dat je niet Origin nodig heb, en wat helemaal legaal is, als je hem natuurlijk gekocht heb.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 6 april 2012 01:10]

Och ik heb nog wel wat geduld. Ubisoft heeft assasins creed nu ook op gog.com zonder dlc. Wanneer ubisoft iets zonder dlc uit kan brengen, is er ook een kans dat mass effect 3 op andere platformen uit komt. Misschien veel later, maar het kan wel.
Ik ben bang dat je dan heel lang kan gaan wachten, ME3 is alleen via origin te krijgen en helaas niet via steam. Voor zover ik weet is EA gestopt met mass effect op steam vanaf de dlc voor ME2.
Hoewel ik het netjes vind dat ze er wat aan doen kan ik nou niet zeggen dat dit het gene is dat mensen willen, volgens mij amper een DLC te noemen meer een kleine patch.

Een Extended Cut is volgens mij niks meer dan een Extra Dialog met wat uitleg. Geen nieuw/veranderd/uitgebreider einde.
Inderdaad, niet "nieuw", maar goed, dat had ik ook niet verwacht.

Wat meer terugkoppeling over wat er nu verder te gebeuren staat is wel welkom, want dat was ook gewoon schandalig. Het kwam er een beetje op neer dat je film 15 minuten voor het eind werd afgekapt.

Zeg maar alsof Star Wars deeltje 6 zou eindigen op het moment dat de Emperor door Darth Vader op het einde wordt vermoord. Dart zakt daarna in elkaar en... Punt. Zwart. Einde, aftiteling. (neen, geen spoilertags, die film is 20 jaar oud!)

Maar goed, ik ben benieuwd naar de kwaliteit van het einde en welke stukken ze uiteindelijk uitbreiden. Er zijn honderden verzoeken gedaan natuurlijk, als ze nu nog niet de belangrijkste vragen afdekken, worden de fans helemaal wild denk ik.

Maar pas in de zomer? Dus over maanden?? Ik snap dat CG cutscenes tijd nodig hebben, maar ik neem aan dat ze wel al begonnen zijn? Ik bedoel, als ze dit nu uitbrengen, neem ik aan dat het al eerder besloten is?
Godver, nu kan ik star wars kijken wel vergeten!! En bedankt!!!

:)

Ik twijfel een beetje om de game te kopen. Ik stond al niet te springen, maar misschien vind ik het einde juist wel leuk omdat de ME fans het niet leuk vinden :D

Heb pas de boekenreeks van Alistair Reynolds uitgelezen (revelation space/redemption ark/absolution gap) een verhaal wat zeer veel lijkt op Mass effect. Fantastische boekenreeks, maar het einde is echt een gigantische anti-climax :( Ik denk dat het zeer moeilijk is om een einde te maken aan een verhaal waar een superieur ras het heelal bedreigt met uitsterven... Maar weinig schrijvers die daar een bevredigend einde voor weten te verzinnen...
Persoonlijk vindt ik het einde niet zo'n probleem. Het is meer dat de cinematics nav jouw keuze van je persoonlijk avontuur nagenoeg gelijk zijn.
Dan noem je het een patch.
Het is gratis en hopelijk lost dit het probleem wat de spelers met die spel hadden op.
25 euro op amazon ;)

Overigens vond ik het einde niet eens zo slecht, je moet ook je eigen fantasie gebruiken.

[Reactie gewijzigd door IJssiej op 5 april 2012 20:48]

Ray Mazyka (plaatje van het artikel) ziet er zelf anders niet zo blij uit ;). Heeft waarschijnlijk diep in de buidel moeten tasten. Maar inderdaad, netjes opgelost. Had anders verwacht aangezien EA de uitgever is.

[Reactie gewijzigd door C.Hariri op 5 april 2012 16:31]

Dat is gewoon een archiefplaatje neem ik aan...
Nee hoor, het is een actuele foto van toen hij zelf net ME3 had uitgespeeld...
Blijkbaar was het originele plan om deze DLC tegen betaling aan te bieden.

Gezien de reactie op het standaard einde zou dat waarschijnlijk het einde hebben betekend voor Bioware.
Dat denk ik niet, anders zou deze toevoeging/patch wel eerder worden uitgebracht dan in de zomer. Ik heb het gevoel dat dit toch echt door de 'shitstorm' komt die ze de afgelopen maand over zich heen hebben gekregen, want die was op zijn zachts gezegd niet te zuinig. Blijkbaar (speculatie though) heeft BioWare nu nog meer develop tijd nodig, want als ze deze content wél al in de planning hadden gehad, dan zouden ze het denk ik om de gemoederen te sussen zo snel mogelijk hebben uitgebracht.

Anyway, inderdaad dus geen echte DLC, zoals sommige mensen hoopten, en zeker niet met een ander einde. Enkel wat toevoeging qua cutscenes voor de closure. Ik denk dat dit wel verstandig is van ze, want als je toegeeft aan je fanbase en je eigen game op aandringen gaat veranderen, dan is het einde ook zoek. Dan krijgt de 'klant' wel heel veel macht over het 'product' en is er niet veel artistieke vrijheid van de makers meer. Dus ik snap het wel. Of ik er ook blij mee ga zijn valt echter nog te bezien, haha. Ik hoop echt dat ik daarna met een lekkerder gevoel zit na het uitspelen van ME3 dan op dit moment.

Hier trouwens nog het officiele BioWare blog omtrent deze Extended Cut, gek dat dit niet in het nieuwsbericht staat: http://blog.bioware.com/2...ss-effect-3-extended-cut/

EDIT: @ hieronder: snap precies wat je bedoelt en ben het er tot op zekere hoogte ook wel mee eens eigenlijk. Maar desalniettemin is die vrijheid er 'an sich' natuurlijk nog wel? BioWare schrijft immers toch nog wel gewoon zelf de verhaallijn? En niet EA? BioWare moet het dan vast wel voorleggen aan EA ter goedkeuring o.i.d., maar niet andersom. (Gokje; weet het fijne er natuurlijk absoluut niet van, hoe het in de praktijk gaat.) Ik zie EA dus meer als een soort 'aandeelhouder', ze nemen de beslissingen niet, maar hebben wel een veto.. Dus er ís nog wel vrijheid voor de makers, in beginsel, maar er is wel veel minder ruimte en tijd voor, en het kan altijd tot op zekere hoogte geboycot worden.

[Reactie gewijzigd door Gilraen op 5 april 2012 21:10]

"er niet veel artistieke vrijheid van de makers meer."

En deze is er nu nog? Als de publishers constant in de ontwikkelaars hun oor zitten te roepen: Sneller, Sneller. En het staat ons niet aan.

En waarbij men idees moet opbergen, gewoon omdat men alles nu multiplatform moet ontwikkelen, en ja ... x features zijn te zwaar voor op de Console. Schrappen maar...

Ik heb al lang de indruk dat de creatieve eraf is in de industrie, en dat het meer "produceren" aan de lopende band is. EA is het perfect voorbeeld van hoe ontwikkelaars bijna niets anders dan slaven geworden zijn. Maar in andere bedrijven niet veel beter deze dagen.

Geef mij eens een lijst van innovatieve games? En dan spreek ik niet over "movie" games zoals Mass Effect. Als je de pracht en praal weghaalt, is niet veel verschillend van zowat alle andere games. En je merkt duidelijk in de evolutie van het spel, hoe men te werk ging. ME1 had tamelijk wat RPG elementen. ME2 was had men snel de meeste element weg gehaald. ME3 = ME2.

Hoe vreemd het ook klinkt, als 20 jaar lange PC games gespeeld te hebben, dat ik actueel meer plezier heb met een simpel maar vrij innovatief games ( waar je iets meer moet denken ) zoals Plants vs Zombies, dan de meeste "full" games deze dagen.

Als je innovatie wenst, zoek het bij kleine bedrijfjes ( voor ze opgekocht worden door de giganten, en daarna kapot gemaakt worden van binnen uit ).
Het is nog steeds jammer dat Bioware dus deze eindes als definitief beschouwt, ondanks alle hints en clues die ze in de games hebben gestopt (en boeken!) die aangeven dat er nog een heel stuk achter zou komen (indoctrination theory).

http://thatguywiththeglas...3-why-we-hate-me3s-ending
http://thatguywiththeglas...doctrination-theory-a-dlc

Da's nogal veel werk van de schrijvers dat gewoon wordt weggegooid omwille van een compleet absurd en onlogisch einde. Wil Bioware misschien een of andere EA manager tevreden houden die heeft besloten op eigen houtje het einde te herschrijven?

Ik hoop dat ik het fout heb en dat ze verdergaan met de indoctrination theory - Om het einde zoals het nu is als definitief te beschouwen vind ik niet passen in het anders zo goede track record van de Bioware writers. Iets is hier niet in de haak.
Misschien dat dit er by default in had moeten zitten?

Hopen dat er binnenkort een soort : Complete Edition komt, van ME1 t/m ME3 met ALLE DLC. Heb namelijk wel eens gedacht om ME2 te proberen, maar toen ik de hoeveelheid DLC zag, heb ik daar vanaf gezien.
Als ME1 dan net zo lekker speelt als de twee opvolgende delen hebben ze er een klant bij. De enige reden dat ik ME1 niet meer dan één keer gespeeld heb is dat de Combat zo naar aanvoelt...
Voor mij juist het omgekeerde, ik vind de 3rd person cover based shooting van deel 2 en deel 3 nogal saai, zou liever terugwillen naar de meer RPG-ish combat van ME1..

[Reactie gewijzigd door Tobisas op 5 april 2012 17:06]

Heb namelijk wel eens gedacht om ME2 te proberen, maar toen ik de hoeveelheid DLC zag, heb ik daar vanaf gezien.
Your loss. Ik heb ME2 gespeeld zonder DLC en heb me uitstekend vermaakt, een van de beste games die ik ooit gespeeld heb. En ME3 vind ik zelfs wat beter (eigenlijk meer van hetzelfde, maar een hoop annoyances, zoals het uit moeten kammen van al die planeten voor een paar upgrades, zijn eruit gehaald en dus vind ik het netto beter). Nog niet uitgespeeld dus kritiek op het einde heb ik nog niet. Misschien maar even wachten met uitspelen tot deze DLC er is ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 april 2012 16:38]

Alle dlc gekocht van ME2 en als hij van ME1 nog te koop geweest was had ik het ook gedaan... Zoveel uren plezier aan beleefd dat ik graag sponsor.. zit nu op mijn 2e play through van ME3 en heb de eerste 2 beide (minstens) dubbel uitgespeeld... zelfs met DLC uitmuntende bang for buck...
De (vziw enige) DLC van ME1 (Bring down the sky) is zelfs gratis te verkrijgen door het registreren van je ME1 CD key: http://masseffect.bioware...x/bringdownthesky_pc.html
Dan vergeet je Pinnacle Station, en deze is voor nog geen 3 euro te vinden in de Origin store.
Dank u wel heren... helaas (volgens mij?) niet via xbox... op dat platform heb ik ze allemaal uitgespeeld....
Beide zijn ook op Xbox Live te koop voor 80 en 400 Microsoft Points.
Heb ook niet alle DLC van ME2 gekocht, blijkt dat bij het begin van ME3 Shepard verzeild was in een situatie door een DLC die ik dus niet gespeeld had. Ook fijn, ik dacht dat DLC een beetje meer optioneel zou zijn, maar bij ME ben je eigenlijk verplicht alles te kopen om mee te zijn met het verhaal.

Nuja als je echt mee wilt zijn met alles moet je ook de boeken en comics lezen, daar zijn ook verwijzingen naar in het spel.. Het is dat die zo makkelijk verkrijgbaar zijn in BE.
Die situatie wordt gewoon uitgelegd als je de DLC niet gekocht hebt dus ik zie je punt niet zo.
ja nou die wordt inderdaad helemaal uitgelegd, anderson zegt: "the shit you pulled." en daar moeten we het volgens mij mee doen, dan weet ik nog niet veel? :P
Zoals rigiantking zegt, er wordt gewoon gezegd dat hij iets heeft uitgestoken, na meer dan 20 uur in het spel weet ik nog steeds niet wat. De DLC van ME2 valt bijna te zien als de proloog van ME3, vind het vrij jammer dat ik die dus gemist heb. Nu kan ik die natuurlijk nog steeds kopen, maar ik ben overgeschakeld van Xbox360 naar pc omdat mijn console het begeven heeft (RROD buiten garantie, nja ik zoek me wel een nieuwe als ik die kan betalen dan). Dus voor mij persoonlijk zit dan even ME2 opnieuw starten er niet in.
Voor zover ik weet heeft de community er inmiddels een shitload aan geld tegenaan gegooit. Ik heb hier even geen toegang tot de meeste gamesites, maar er is bijvoorbeeld een belachelijke hoeveelheid cupcakes verstuurd naar het kantoor van Bioware. Betaald door de community, omdat ze zo boos waren :')
En ik dacht dat er ook een grote hoeveelheid geld is gedoneerd enkel voor dat einde.

Echt gratis en voor niets is het in ieder geval dus niet.
Retake Mass Effect heeft hier voornamelijk aan bijgedragen, zie:
http://retakemasseffect.c...e-mass-effect-childs-play

EDIT: al kan ik die actie met die cupcakes ook wel waarderen ;)

[Reactie gewijzigd door Ché Mig op 5 april 2012 16:45]

nee iets van 60% ofzo van die mensen hebben hun geld terug gevraagd omdat ze dachten dat ze betaalde voor een nieuw einde ipv doneren aan een goed doel
Een lading cupcakes naar Bioware verstuurd? Dat is echt al wel de beste actie die ik ooit heb gehoord over boze consumenten. Je moet al echt megaslecht zijn als je daar nee tegen kan zeggen. :)
Het was niet uit woede, maar uit dank :). Dat ze toch de tijd namen om te reageren op de fora op het negatieve kritiek. Daarentegen waren de cupcakes wel rood, groen en blauw. Ook waren ze per 3 verpakt (1 rood, 1 groen en 1 blauwe per pakje).
Hmm.. ik heb deze nieuws al een tijdje geleden gelezen.

http://www.webpronews.com...-effect-3s-ending-2012-03

En een Gratis DLC moesten ze erbij gooien aangezien de 1st day DLC en honderden ontevreden fans.

http://www.eurogamer.net/...om-ashes-has-achievements
Bedoel je 'deze nieuws' toevallig, http://tweakers.net/nieuw...s-effect-3-aanpassen.html? Waarbij er nog niet helemaal duidelijk was hoe 'deze' nieuwe einde precies zou gaan plaatsvinden?
Beetje een flauwekul verhaal, ME 2 had ook een 1st day DLC en in beide gevallen waren dat freebies voor degenen die de Digital Deluxe versies kochten.

Als men daar niet blij mee is, jammer dan, ik ben een tevreden DDE koper.
De "collectors edition" voor ME3 is dan ook 20 euro duurder, wat je erbij krijgt (fysiek) is niet iets om over naar huis te schrijven. Piepklein 'artbook' (A6 formaat), een ansichtkaart ("unique lithographic print!") en dan heb je het alweer gehad.

Nu zijn de WoW collector's editions ook niet meer zo origineel, maar daar kreeg je voor hetzelfde geld een fatsoenlijk A4 hardcover 200 pagina artbook, soundtrack en nog wat andere extra's. De ME3 CE is daarbij vergeleken verschrikkelijk overpriced.
Vergeet de N7 patch niet! die gaat op me laptop sleeve!!!!
Maar ben het toch wel met je eens, edoch ik betaal in dit geval graag iets extra's.
Ik had Kasumi minder graag gemist dan Malik? Dus wie is er belangrijker of welke voegt meer toe?
Misschien zijn we wel gewend geraakt door zo'n hoge standaar dat we meer verwacht hadden van Bioware (niet in de minste plaats omdat ze dat zelf ook zo aankondigen (net als bij DA:2))
Ik had het over de DDE, niet de collectors edition.
Dat ze het nu proberen te fixen is aardig maar het had ten eerste nooit moeten gebeuren.

De eerste 2 delen zijn zeer vaak verkocht, dan hadden ze er van uit moeten gaan dat de fans een waardig einde willen. Ze hadden bij het schrijven moeten inzien dat dit einde gewoon absurd slecht is.

Maar ik zelf betwijfeld at ze het fixen. De gaten die er in het einde zitten en dat je niet weet wat er met bepaalde figuren gebeurt is 1 ding maar de reden achter de hele gebeurtenissen waar de spellen omdraaien is gewoon zo slecht dat ik betwijfel dat ze het kunnen fixen tenzij ze het einde volledig nieuw schrijven.
Toch het argument maar maken... Ze hebben geen cliffhanger of 'cool einde' nodig omdat deze reeks afloopt..., de vorige keren wel want ze wilden nog games verkopen.

Toch ben ik zelf onderhand tot de conclusie gekomen dat ik de reeks prachtig vind ondanks het teleurstellende einde van 3. Het deed 'pijn', maar mss had elk einde wel naar gevoeld. Zit nu halverwege mijn tweede play-through van ME3 en heb een vriend van mij die net begint aan ME2 (op PS3) en het helemaal geweldig vind.. zit dus weer midden in de 'game'.. En een happy end is niet verplicht toch?
Een happy end is helemaal niet verplicht.

Wel een einde dat niet naar een overdosis LSD ruikt ;p

Zie http://thatguywiththeglas...3-why-we-hate-me3s-ending bijvoorbeeld.
Zonder te willen spoilen voor de rest ben ik het niet helemaal eens met de grote hoeveelheid kritiek die Bioware gekregen heeft. Ik ben voor ik aan ME3 begon terug aan ME1 begonnen (beetje veel generieke zaken skippen, het was me om de story te doen). Ik heb telkens de save overgenomen naar de nieuwere games, het verhaal zat dus echt vers in me kop.

Toen ik voor de middelste keuze ging (je weet wel) en het filmpje zag... ik kon gewoon niets anders zeggen dan waw. Ook de ganse rit naar dat eindpunt was best goed geschreven.

Ik denk dat de meeste mensen gewoon boos zijn dat 't afgelopen is... dat was voor mij in elk geval het enige dat me tegenviel.

Hulde aan de schrijver(s) en Bioware om zo'n verhaal uit te werken.
Ik weet niet, ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het einde gewoon snel, snel in elkaar gebokst is.
Keuzes met nagenoeg dezelfde end-cinematics ... alleen de kleurtjes veranderen.

Shepard die gewoon maar wat staat te luisteren en geen weerwerk geeft.

Eigenlijk wordt alles wat slecht is aan het einde perfect verwoord in onderstaande link (bevat spoilers):
http://angryjoeshow.com/2...te-mass-effect-3s-ending/

En ik had geen probleem gehad met een verdrietig einde (hoewel ik mijn shepard wel een happy ending gun)
Maar dan wel een fatsoenlijk einde.

Nu voel ik gewoon frustratie bij 't einde en dat kan toch echt niet de bedoeling zijn ... het gaat me op zijn minst wel veel kritischer maken alvorens nog eens tot de aankoop van een volgend bioware spel over te gaan.
(Dragon Age 2 had de emmer als goed gevuld - maar dit einde was de spreekwoordelijke druppel - allé, eerder een litertje of 2,3)

[Reactie gewijzigd door chime op 6 april 2012 08:33]

of de fans hier blij van moeten worden? Als ze in de eerste plaats een fatsoenlijk einde hadden gemaakt ipv een snel prutswerkje om zsm. te cashen was er nooit een community outrage geweest.
Het gaat er niet om dat er DLC komt. De inhoud is wat telt, niet het feit dat er iets is.
Dat gebeurt via extra 'cinematic sequences' en 'epilogue scenes'.
Met andere woorden: geen nieuwe eindes. Dat is wat de fans gevraagd hebben. In plaats daarvan wordt het een paar extra filmpjes en een paar scenes extra na het einde.

Dat de eindes zelf veranderd worden of er eindes bijkomen, zoals gevraagd, kan nergens uit opgemaakt worden. Enkel dat er na het einde nog wat zal komen. Niet de het einde zelf verandert.
Lang niet alle fans wilden nieuwe eindes, maar vooral meer closure, meer logica in de eindes en te weten komen wat er gebeurd met het heelal door de keuzes die zijn gemaakt, en dit wat ze als het goed is toevoegen.

Ik snap ook goed dat ze het einde niet willen aanpassen, want dan ben je binnen de kortste keren je hele verhaal aan het aanpassen omdat er kritiek over komt. Als ze dan nu met goede redenen en uitleg komen over het enigszins vage einde nu, dan zou het ook niet nodig moeten zijn het einde aan te passen.

ME3 is verder ook niet het eerste BW spel dat je drie eindes laat kiezen, semi-onafhankelijk van je voorafgaande keuzes, bijvoorbeeld DA:O had dit ook;
je kon jezelf opofferen, je fellow Grey Warden opofferen of het duistere Ritueel gebruiken, hier hadden de voorafgaande keuzes ook ongeveer evenveel invloed op als bij ME.
Ik hoop dat er naast meer uitleg ook wat meer invloed komt op het einde... Want daar draait het hele spel juist om (nu ik ME3 speel, zijn er nog steeds beslissingen uit ME1 die ik ooit gemaakt heb, die gevolgen hebben voor het spelverloop). Daarom is het zo raar dat daarvan niets wordt meegenomen in het einde.

Ik heb een beetje het gevoel dat het geld (of de tijd) op was toen ze bij het einde aangekomen waren ofzo :?
Ik hoop dat er naast meer uitleg ook wat meer invloed komt op het einde..
Ik verwacht van niet. Zoals gesteld wordt: "De Mass Effect 3: Extended Cut wordt een downloadable content pack, die dieper ingaat op de gebeurtenissen aan het einde van de rpg [...] Dat gebeurt via extra 'cinematic sequences' en 'epilogue scenes'."

Het is dus echt een extended cut, geen director's cut met andere eindes, als ik het zo lees. *spoiler alert* bijv. de Mass Relays zullen nog altijd vernietigd worden.
Volgens mij wordt er met 'cinematic sequences' ook de sequenties aangeduid waarin je nog keuzes kan maken... op die manier zou je dus toch nog sturen kunnen geven aan het verhaal.
Er komt inderdaad geen ander einde, zie de(zelfde) press release van EA:
http://investor.ea.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=662095

@Rafe: wil je die spoiler weghalen voor degenen die ME3 nog niet hebben uitgespeeld? Thanks alvast ;)
Zie je wel dat het helpt :) Eerst alleen maar zeggen er komt geen alternatief einde maar power to the people en voila. Toch goed dat ze hebben geluisterd, al is het niet helemaal wat we hadden gehoopt :)
offtopic: Typfoutje: ondetekenaars = ondertekenaars geloof ik als ik het goed heb.

geweldig dat Bioware zo reageert op de fans en dat ze nu gewoon gratis voor de fans het over een andere boeg gooit met een gratis dlc. Verder wacht ik ook zeker op deze dlc want het einde van Mass Effect 3 is ook alles wat je niet had verwacht en niet wat de meeste verwachtten van het einde.
offtopic: Typfoutje: ondetekenaars = ondertekenaars geloof ik als ik het goed heb.
Psst, dat soort dingetjes het liefst in het Spel-en-tikfoutjes-topic, onder het feedback linkje rechtsbovenin.
(milde spoiler alert)

Zeeeer benieuwd of het nu toch de indoctrinated optie wordt.... En dan in de spin-off refereren naar de gebeurtenissen uit de trilogie als een 'legende' om het open te laten (de persoon 'verdwijnt') en dan een paar honderd jaar in de toekomst als setting? Of nog liever max een paar menselijke generaties... Say hi Liara!!!!
Ik ben zeer benieuwd wat voor einde en extra uitleg mbt relaties en andere personen er in de game word verwerkt door middel van een DLC.

Ik was 1 van de petitie ondertekenaars omdat na alle delen meerdere malen gespeeld te hebben ik toch met een leeg gevoel achter bleef na de verschillende einden van deel 3 te hebben gezien.
Zo veel vragen waar gewoon geen duidelijkheid over kwam, het was alsof het verhaal gewoon voor 95% af was en die laatste 5% een haastklus is geweest om het maar de markt op te pushen want er zat geen kern van mass effect in, het was snel zo veel mogelijk einden in elkaar zetten die zo goed als het zelfde af liepen..
Ik juich dit dus van harte toe compliment voor bioware dat mag ook wel eens gezegd worden en dat het gratis is, dat is mooi mee genomen!

[Reactie gewijzigd door pino85 op 5 april 2012 16:45]

Absoluut positief dat ze de naam van Bioware proberen hoog te houden. Als het een betaalde DLC was geworden, hadden ze daar natuurlijk veel negatieve kritiek op ontvangen.

Ik heb alle delen gespeeld en vind de laatste eerlijk gezegd niet op hetzelfde niveau als de vorige delen.(in de negatieve zin welteverstaan).

In mijn opinie is dit niet zozeer te wijten aan het einde.
Karakter in rpg style ontwikkeling is alleen maar minder geworden. De zogenaamde action play-style kun je alleen als soldier spelen. tenzij je de savegame hacked(gedaan met n nieuwe voor mn 2e playthrough).

Vond de Vanguard playstyle nog het meest interessant, al moet ik ook hierbij zeggen dat die ook snel verveelt. Ik had van een game van Bioware meer verwacht. Ondanks dat EA de uitgever is.

[Reactie gewijzigd door Ghost21 op 5 april 2012 16:48]

Mooi. :) Ik heb hem zelf nog niet gespeeld, en zal dus wel even wachten tot de Extended Cut te downloaden is. Was al verbaasd en teleurgesteld door alle kritiek, top dat ze het zo oplossen!
Ik denk dat ze wat meer dan cinematics nodig hebben om dat einde te repareren, eigenlijk. Er zitten namelijk hele gebeurtenissen in die nergens op slaan, prijs voor grootste probleem gaat naar dat hele "hey ik heb wat robots gemaakt die jullie uitroeien zodat jullie geen robots maken die je uitroeien" gebeuren van dat vage spook-kind op de citadel.

Kunnen ze hele cinematics maken van wat je heb gedaan maar dat doet alleen wat met het gevoel dat je keuze's er toe doen, het end wordt er niet echt logischer van.
Spoiler alert dan maar?
Tja... maar misschien dan bovenaan dit artikel... hij stipt wel het hele probleeem aan.. En (spoiler alert) meer bewijs voor de indoctrination theorie... Als de (SPOILER ALERT) Reapers daadwerkelijk het einde geschreven wordt het tijd 'to TAKE BIOWARE BACK'...

(spoilers galore)
Voor mijn gevoel zal de indoctrinatie theorie altijd waar blijven, hoe ze het ook verprutsen verder bij Bioware... ook gaat het hele verhaal een andere kant uit.... dan nog zal het een fantasie zijn gecreeerd door de reapers voor mij...
OMDAT (stelling):
Er zitten te veel hints in het spel zelf (onder andere een gesprek met Hackett over hoe indoctrinatie werkt) die de indoctrinatie theorie te aannemelijk maakt om hem geloofwaardig ontkracht te krijgen met DLC... (IMHO)
Ik ging er van uit dat de aard van het artikel dermate instak dat mensen die het nu nog niet uitgespeeld hadden geen comments gingen lezen. Dit hele artikel is in feite een spoiler, namelijk die van het gegeven dat het eind onder de maat is.

Het lijk me sowieso af te raden dingen over je game te gaan lezen post-release als je nog niet klaar bent maar wel gevoelig bent voor spoilers.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 10 april 2012 10:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013