Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 101, views: 14.814 •

Het College Bescherming Persoonsgegevens gaat akkoord met de aanpassingen die Google heeft doorgevoerd bij het in kaart brengen van wifi-netwerken. Google introduceerde in november een wereldwijde opt-out-mogelijkheid.

Met de aanpassingen voldoet Google aan de eisen die het CBP aan de zoekgigant stelde, zo heeft de privacywaakhond officieel bekendgemaakt. Vorig jaar kreeg Google een forse tik op de vingers omdat het zonder toestemming van gebruikers wifi-netwerken in kaart bracht. Net als een aantal andere bedrijven doet Google dat om nauwkeuriger locatiebepaling op smartphones mogelijk te maken.

In november voerde Google een 'opt out'-mogelijkheid in: door '_nomap' aan het ssid toe te voegen, voorkomt een gebruiker dat zijn mac-adres door Googles Street View-auto's wordt opgepikt. Hoewel de opt-out voor kritiek zorgde - sommige belangengroepen en politici hadden liever een opt-in gezien - was een opt-out precies waar het CBP om had gevraagd, en na onderzoek blijkt nu dus dat het CBP tevreden is met de manier waarop Google die invoerde.

Eerder zei de privacy commissioner van Google, Alma Whitten, al dat een opt-in locatiebepaling op smartphones onmogelijk zou maken. Die mening wordt gedeeld door het kabinet. Onlangs kwam Google nog in opspraak omdat het een nieuw privacybeleid invoerde: voortaan kan het bedrijf informatie die het van gebruikers via verschillende diensten ontvangt, met elkaar combineren, om een beter beeld van gebruikers te krijgen. Onder meer het CBP wilde dat de invoering van het privacybeleid werd opgeschort, maar dat is niet gebeurd: op 1 maart zijn de nieuwe voorwaarden ingevoerd.

Reacties (101)

Reactiefilter:-11010101+160+216+30
Dus iedereen die niet mee wilt doen moet zijn SSID aanpassen omdat Google het nodig vind om onze Wifi's in kaart te brengen?

Waarom wil google deze informatie? Kunnen ze er geld meeverdienen = ja, maar hoedan?

[Reactie gewijzigd door Multi-X op 5 april 2012 11:53]

Sja echt belachelijk. Het lijkt mij beter dat mensen het zelf aangeven of ze dat willen of niet. Ik denk ook niet dat iedereen weet hoe iemand de SSID kan aanpassen.
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: wat gebeurt er met alle SSID's die al verzameld zijn op dit moment? Gaat Google die database verwijderen, en opnieuw door heel Nederland rondrijden (lijkt me nogal kostbaar), of moet je simpelweg wachten tot Google de komende (1, 2, 3, 5?) jaar eens een keer in de straat voorbij komt, en jouw _nomap opmerkt?

Want als het de laatste optie is, dan is de opt out een beetje een wassen neus. Mijn SSID staat immers al in hun database, wordt al gebruikt, en ik kan hier niets aan veranderen, behalve door af te wachten wanneer Google weer langskomt.

Of zie ik dit verkeerd? Kun je ergens inloggen en online opgeven dat je niet meegenomen wilt worden? (lijkt me gezien authenticatie ook weer een probleem)

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 5 april 2012 12:28]

http://www.cbpweb.nl/Page...oldoet-aan-eisen-cbp.aspx
Google heeft overigens verklaard alle gegevens over wifi-routers die zij met behulp van de Street View auto’s in Nederland heeft verzameld te vernietigen en deze maatregel wereldwijd door te voeren.

[Reactie gewijzigd door warendorff op 5 april 2012 12:41]

De huidige SSIDs hebben ook niet het eeuwige leven. Ik denk dat een gemiddelde consumentenrouter niet langer dan een jaar of drie meegaat, dus Google zal toch iedere twee jaar weer auto's de weg op moeten sturen.
Maar als jij Google wil dwarsbomen dan zet jij je router op marktplaats, waarna deze een verder leven zal leiden op een ander adres en Googles database daarmee vervuilen. Als jij vervolgens je nieuwe router ook van Marktplaats haalt ben je helemaal goed bezig!
Dat is natuurlijk onzin. Je hebt daar niet per se een auto voor nodig. Op het moment dat je locatiebepaling op je Android telefoon aan hebt staan dmv wifi en GPS, dan wordt het 'zien van SSIDs op een bepaalde GPS locatie' ook doorgegeven aan Google. Als je dan je GPS een keer niet aan hebt staan en je bent bij dat SSID dan heeft Google die SSID al lang in kaart gebracht en weet hij toch waar jij (of een willekeurig ander iemand) zich bevindt.

Zo ging het in elk geval wel na mijn verhuizing. Eerst was mijn WIFI based locatie steeds verkeerd omdat mijn router ook was meeverhuisd. Inmiddels is Google er achter en met alleen Wifi aan is mijn locatie ook mijn nieuwe adres (en ook zeer nauwkeurig).
Anders wijzig je je SSID in je huidige router gewoon elk half jaar ;) veel makkelijker
Dan zul je je MAC adres elk half jaar moeten wijzigen, je SSID wijzigen heeft weinig nut.
Die bestanden kunnen behoorlijk snel opgeschoond worden. Daarvoor hoeft niet noodzakelijkerwijs een Streetview auto opnieuw langs te rijden. Met name niet als de MAC adressen ook zijn opgeslagen.

De plaatsbepaling vindt per slot van rekening op elk moment plaats door de gedetecteerde SSIDs/MAC adressen naar Google te sturen die er dan een locatie aan verbindt.

Als Google op een bepaalde locatie SSID tweaker_WAP met MAC 01:02:03:04:05:06 zou kennen en plotseling vraagt een telefoon de locatie van tweaker_WAP_nomap met hetzelfde MAC adres op dan weet Google op dat moment dat de bezitter van dat draadloze netwerk uit hun bestanden verwijderd moet worden. Vooral als van andere SSIDs die op dat moment ook gezien worden bekend is dat ze bij dezelfde locatie horen. Dat kun je dus ook met je eigen telefoon even doen door iets te gebruiken dat die locatie opvraagt.

Tenminste zo zou Google het nu moeten doen. Omdat het ook kan.

Ik ben zelf behoorlijk privacy-minded maar zit me toch af te vragen hoe erg ik het vind dat anderen hun tijdelijke locatie kunnen bepalen met behulp van mijn draadloze netwerk(en). Als je telefoon gestolen wordt en zo'n anti-theft programma dat je ge´nstalleerd hebt staan kan de locatie aan je rapporteren dankzij die database van Google dan heb je er natuurlijk ook voordeel van.

Punt is wel dat Google aan de hand van je gebruik van jouw eigen mobiele devices o.a. jouw woonadres en jouw werkadres kan bepalen omdat je daar gedurende bepaalde tijdstippen altijd vandaan het internet benadert. Het laten verwijderen van je privÚ SSIDs zou dat moeilijker maken maar als je de SSIDs van de buren oppikt en die geen _nomap gebruiken dan neemt de nauwkeurigheid maar heel weinig af. Willen we dat niet dan moet Google verdergaande beperkingen opgelegd krijgen.
Ja & nee,

stel mijn Wifi SSID is Mijn_Wifi en google heeft deze gecatalogeerd.
Nu wil ik dat niet en verander deze in Mijn_wifi_nomap.

omdat een gebruiker enkel je nieuw SSID kan tegen komen en google die niet weer vind in zijn database, wordt "jouw" locatie niet meer gebruikt om aan positie bepaling te doen.

De oude SSID blijft inderdaad wel in de database van google zitten, maar wordt niet meer gebruikt.
Ik heb een lijst van 120.000+ WiFi netwerken en GPS punten, voor plaatsbepaling voor OpenStreetMaps. En jij denkt dat ik die doorverkoop aan een ander bedrijf dat er toch niets aan heeft?
Nee, een SSID en een MAC adres zijn gewoon geen privacyschending voor persoonlijk gebruik (ofwel, Google gebruikt deze intern). Dan moet je je SSID maar niet 8364AA 123 noemen of dergelijke. Dan toch liever ''netwerk1'' als SSID. Wat een ophef zeg, als het nou om WPA/WEP sleutels ging had ik me er nog wat bij voorgesteld. Maar dit vind ik geen privacyschending. Met een SSID en een MAC kun je toch niet veel.

Tevens valt in de Weather gadget (niet de app) met locatiebepaling aan in Windows 8 Consumer Preview ook te zien dat deze eerst naar WiFi netwerken zoekt en de plaats voor het weer bepaalt op basis van de omringende netwerken. Dus jij wou mij zeggen dat de auto's van Bing/Microsoft geen WiFi netwerken hebben lopen zoeken? Kom op zeg.

[Reactie gewijzigd door Webmail op 5 april 2012 16:46]

"Net als een aantal andere bedrijven doet Google dat om nauwkeuriger locatiebepaling op smartphones mogelijk te maken."

Locatiebepaling is al een van de punten waar (indirect) geld mee verdiend wordt.
maar een 'smart' phone kan dat toch (ook) doen via GPS ?
Niet elke telefoon heeft dit (standaard) aan staan. Helemaal niet als mensen zich thuis bevinden. Wifi staan dan vaak wel aan of staat in ieder geval in slaapstand, waardoor er wel SSID lijsten worden opgebouwd.
GPS is veel te traag. Jij wilt binnen een paar seconde weten waar je ongeveer bent, niet na een minuut.
Net als een aantal andere bedrijven doet Google dat om nauwkeuriger locatiebepaling op smartphones mogelijk te maken
En ja iedereen die straling de lucht inschiet moet er rekening mee houden dat iedereen dat mag opvangen. Mijn insziens is het dus inderdaad aan de zender om ervoor te zorgen dat je niet word opgenomen in het register.
En jouw GSM straalt ook constant uit. Wil dat zeggen dat iedereen op elk moment mag weten waar je rondhuppelt ?

Gezien Wifi ook een belangrijke rol zal spelen in de toekomst van mobiel gebruik, vrees ik dat Google wel eens persoonsgegevens gaat koppelen aan Wifi locaties. Dat vind ik niet OK, en wel degelijk een inbreuk op de privacy.
dan voeg je toch gewoon _nomap toe? - punt is als google een product kan maken die op basis van straling uit huizen kan bepalen waar ik ben in plaats van gebruik te maken van het niet altijd goed bereikbare gps systeem, dan graag, dat scheelt mij namelijk accu.

de reden waarom het niet met opt in kan is simpel, dan moet google een lijstje gaan bijhouden van mensen die dit hebben geactiveerd, zodat alleen zei nog toegang krijgen tot maps - en DAT, mijn lieve reaguurdertjes, is pas een potentieel gevaar voor je privacy.
Vanavond onderzoek van Maurice de Hond.

Wat betekent SSID?
A Heeft te maken met financiŰn
B Is een overheidsorganisatie
C Kenmerk van je draadloos netwerk
D Remsysteem van je auto

Henk en ingrid weten dit toch niet. Ook houd je argument dat het een potentieel gevaar als je het pas actief activeert geen steek. Dat kan namelijk ook gewoon anoniem, voor zover ze daar geen andere gegevens aan koppelen. Ook moet je het omgekeerde afvragen, als ik er al inzit, kom ik er ook weer uit, want die auto rijd niet elke dag door mijn straat.
Stel je voor, ik pas mijn router aan, hoe lang zal het duren voordat ik er daadwerkelijk uit ben. Dat gebeurt ook niet van de ene op de andere dag.

Jouw vrijheid eindigt waar die van mij begint, en als ik wil dat je mijn gegevens niet commercieel exploiteert zonder dat ik daar iets voor terug krijg moet je niet met doen alsof je neus bloed of niet dezelfde taal spreken. De router is van mij en die is persoonlijk en het heeft geen uitleg nodig dat ik gezien de omstandigheden dat graag zo wil houden. Een redelijke vergoeding voor het gebruik van mijn gegevens kan het een en ander bespreekbaar maken.
Nog leuker, zodra je de opt-out toevoegt is de A-GPS niet meer up-to-date. Dus voor locatiebepaling wordt het dan al niet meer nuttig.
Je bent eruit zodra jij of iemand anders met een telefoon op je Wifinetwerk zit en verbinding met Google maakt.

Verder zorg je maar dat je stralinkjes binnenshuis blijven, anders betaal je mij maar voor overlast, omdat ik telkens jouw suffe signaal in mijn lijst zie als ik op straat naar netwerken scan.

Wat een non-argumenten. En je privacy is prima beschermd.
Je moet niet vergeten dat je nu twee dingen door elkaar haalt. Je zegt dat mensen kunnen weten waar JIJ bent. Wat Google in de database heeft is op welke lokatie zich een bepaalde mix van WiFi SSID's bevindt. Dat is niet gekoppeld aan personen. Dat zou namelijk wel een inbreuk op de privacy zijn.

En als je een mobieltje met Vodafone simkaart hebt kan ik je overigens ook meteen verklappen dat die lokatiedata al wordt verkocht aan TomTom zodat ze weten waar de file's staan. (Van andere providers heb ik geen informatie)

[Reactie gewijzigd door Njipep op 5 april 2012 12:30]

Wie zegt dat Google alleen een mix van wifi-ssid's op slaat. Als ik Google was, maakte ik een koppeling tussen Android en de wifi-ssid's. Dan weet Google precies wanneer je thuis bent en kan Google de aangeboden reclames daar op afstemmen.

Heb je gmail, weet Google je echte naam. En omdat het voor navigatiesoftware nodig is exact te weten waar welk huisnummer is, heeft Google dus alle NAW-gegevens in handen, inclusief je gsm-nummer.
Precies, alhoewel meer gerelateerd aan de smartphone die je tenslotte zelf overal mee naar toe sleept. - "ze" weten 24/7 precies waar je uithangt, heb je ook een google+ account (als dat zelfs nog nodig is) is het helemaal een compleet plaatje en weten ze meer als jijzelf. waar je bent, wat je doet en met wie.

Uiteraard worden deze gegevens mooi opgeslagen in een database, welke naast de al bekende verkoop aan "iedereen" natuurlijk niet te hacken valt ?! uhum..

vooralsnog zogenaamd hier en daar nog iets wat anoniem, maar als je kijkt waar de privacy grens heen gaat de afgelopen jaren zal deze ook nog wel even doorschuiven (in de richting van minder en minder privacy)
Zelfs hier op tweakers kom je al mensen tegen die "de waarde" van privacy al niet eens (meer) inzien.
Je schiet echter volledig mis met je aanname hoe Google met je gegevens om gaat. Zelfs je telco of internetprovider weet nog meer van jou. En nee, verkoop aan "iedereen" is gewoon onzin.
Jouw huis schiet ook constant straling uit, in de vorm van teruggekaatste fotonen. Mag iedereen dan ook vanaf de straat inzoomen in je huiskamer en op foto's die fotonen opvangen en wereldwijd publiceren inclusief adres?

O, wacht dat doet streetview al.

Dat iets publiekelijk zichtbaar is of opgevangen kan worden, betekent nog niet dat er geen privacy in het geding komt als het wereldwijd verzameld en gepubliceerd wordt.
Sorry, ik heb even gemist waar Google mijn SSID plus mijn huisadres publiceert. Heb je een linkje voor me?
Een beginnetje:
http://privacy-pc.com/new...cross-site-scripting.html

Je hoeft maar een kwaadwillende website te bezoeken, en die kan zo bij het macadres van je router. Dat macadres via Firefox aanbieden aan Google location services en dan krijgt diegene je GPS-co÷rdinaten terug.
Google het even :+

maarruh je huis is natuurlijk wel op "streetview" te vinden, en dezelfde organisatie heeft ook (waarschijnlijk zelfs in dezelfde database) jouw SSID gelogd.
dat je vooralsnog deze 2 niet samen kan vinden wil niet zeggen dat dat niet mogelijk gaat worden, en ook niet voor anderen beschikbaar is.

Persoonlijk zie ik ook geen risico in alleen bekendheid van SSID, maar in combi met bijv. je android telefoon (redelijk markt aandeel) en Google+ account etc. wordt er toch erg veel geregistreerd.
Dat is alleen als de door jou uitgezonden straling geen encryptie of andere vorm van beveiliging bevat.

Stel mijn buren hebben hun WiFi onbeveiligd staan, ik log er op in en ga grootschalig downloaden. Het is meermaals bepaald door de rechter dat dit MAG mits de verbinding niet afgeschermd is. Het is dan eigen schuld dikke bult.

--EDIT--

Op zoek naar de bron kwam ik andere informatie er bij tegen, dat het wel mag. Hier een link uit 2011

[Reactie gewijzigd door joopykoopy op 5 april 2012 12:41]

Stel mijn buren hebben hun WiFi onbeveiligd staan, ik log er op in en ga grootschalig downloaden. Het is meermaals bepaald door de rechter dat dit MAG mits de verbinding niet afgeschermd is. Het is dan eigen schuld dikke bult.
Dat is niet waar.
Net als jezelf toegang verlenen tot andermans computer (computervredebreuk), beveiligd of onbeveiligd, is dit ook voor draadloze netwerken niet toegestaan en strafbaar.
Van http://www.iusmentis.com/beveiliging/draadloosinternetten/ :
Het gebruik maken van andermans draadloos netwerk is strafbaar wanneer daar geen toestemming voor is. Wie bijvoorbeeld het wachtwoord raadt van het netwerk van de buren, of via een kraakprogramma hier achter komt, begaat een strafbaar feit. Ook wanneer dit het standaardwachtwoord was dat de fabrikant in het access point had ingesteld.

Volgens de oude Wet Computercriminaliteit was het niet strafbaar om gebruik te maken van onbeveiligde netwerken. Door de wetswijziging per 1 september 2006 is dit veranderd. Nu is elke vorm van "wederrechtelijk binnendringen" op andermans netwerk strafbaar, ook als er geen beveiliging op dat netwerk zit.

De nuance daarbij is dat je wel moet weten (of had moeten weten) dat je niet op dat netwerk mocht zijn.
Op zoek naar de bron kwam ik andere informatie er bij tegen, dat het wel mag. Hier een link uit 2011
Het mag nog steeds niet zomaar; het is alleen niet strafrechtelijk te vervolgen:

Uit het artikel:
Dat betekent niet dat alles nu zomaar kan. "Civielrechtelijk is het gewoon onrechtmatig", zegt strafrechtadvocaat Mathieu van Linde van Blokzijl Advocaten. "Je zou iemand kunnen aanklagen en zeggen: ik heb schade geleden want mijn bandbreedte is afgenomen. (...) Dan moet je aantonen wat die schade precies is. Maar strafrechtelijk is zo iemand volgens het Hof van Den Haag in ieder geval niet aan te pakken."

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 5 april 2012 17:09]

En het belangrijkste stukje laat je weg ??

"Wel moet het voor de 'meesurfer' kenbaar zijn dat hij op verboden terrein zit, bijvoorbeeld doordat een netwerknaam met daarin 'verboden toegang' wordt gebruikt. "

Je kan het wel uit je laatste zin opmaken, maar vraag me af waarom je net dÓt weg hebt gelaten.
Je kan het wel uit je laatste zin opmaken, maar vraag me af waarom je net dÓt weg hebt gelaten.
Omdat daar tot nu toe weinig duidelijkheid over is, zoals Engelfriet ook stelt:
De vraag is dan wat je mag bij een netwerk met 'linksys' of 'default' als SSID. Deze naam zegt niets over wat de eigenaar wil dat gebeurt met zijn netwerk. Het zal dus wachten zijn op jurisprudentie om duidelijkheid te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 5 april 2012 17:12]

Het is zekers belachelijk, maar net als met het belmenietregister is het economisch gunstiger om voor een opt-out te gaan. De nadruk wordt hier echter gelegd op alleen google: De opt-out moet voor alle mappers gelden, one way or another. Het vastleggen van je WiFi gegevens in welke database dan ook, of het bedoelt is voor locatie, voor de lol, voor stalkers, moet met een universele opt-out voorkomen worden. (tuurlijk is het te negeren, maar laat het op z'n minst wettelijk zijn.)
Waarom wil google deze informatie? Kunnen ze er geld meeverdienen = ja, maar hoedan?
Als je weet wat de naam is van de SSID en je weet de locatie
dan kan je in bijvoorbeeld google programma's die je aanbied in de market een stukje code opnemen die gaat scannen naar ssid's
Je weet nu waar de gebruiker in de buurt is aan de hand van de SSID
De afstand waarbij een wifi punt kan uitzenden is veel beperkter dan die van een cell ID van een zendmast. Je weet veel nauwkeuriger waar iemand is.

Je zou het ook kunnen gebruiken voor navigatie als extra ondersteuning voor bijvoorbeeld gps. aan de hand van een SSID kan je nog sneller een nauwkeurige fix doen dan bij een Cell ID

Of voor het tonen van gerichte reclame op een toestel.
Je hebt veel gezocht bij google op een bepaald onderwerp en laat nu net in de buurt een winkel zitten die jouw gezochte acties verkopen.
Google maakt maakt toch een profiel op van de gebruiker, hoevaak wordt de mail gelzen, welke contacten heeft de gebruiker. Zit hier een match in met andere personen.

Het brood bij de lokale bakker is in de aanbieding is.

Het maken van profielen van mensen en in welke omgeving woont een doelgroep.
En daar weer de reclame op aanpassen.

Er zijn genoeg voorbeelden waarom google er beter van kan gaan worden.

[Reactie gewijzigd door PBloem op 5 april 2012 14:19]

Waarom wil google deze informatie?
Zodat apparaten zoals jouw telefoon kunnen bedenken waar ze zijn aan de hand van welke wifi netwerken ze ontvangen.
Dus iedereen die niet mee wilt doen moet zijn SSID aanpassen omdat Google het nodig vind om onze Wifi's in kaart te brengen?
ik ben geen fan van het CBP. Ze lopen teveel achter de feiten aan en keuren teveel goed. Maar aan je SSID kunnen ze weinig ontleden. Er hangen geen prive gegevens aan. Google doet alles eerst "per ongeluk" om er vervolgens mee weg te komen en alsnog de onrechtmatig verkregen data te (mis)bruiken.Ik vind nog steeds dat iedereen zelf moet weten waaraan hij/zij mee wilt doen. Dat hoef niet bepaald te worden door welk bedrijf dan ook en al helemaal geen buitenlands bedrijf zoals Google Inc. Baas op eigen netwerkt, zullen we maar zeggen.
Ik vind die privacy schending sowizo wel mee vallen.
dat ze informatie dellen binnen eigen diensten, wat maakt dat uit. Liever dat als aan derde delen zie Facebook (waar je niks over hoort).

En dat google je informatie doorverkoopt lijkt me ook niet logisch ze verdienen geld door advertenties aan te passen op jou profiel, waarom zouden ze jou gegevens doorverkopen?

En voor de open wifi miss een free wifi app ofzo?

[Reactie gewijzigd door pietjuhhh1990 op 5 april 2012 11:55]

Gegevens zullen ze niet doorverkopen, dat is immers hun 'core-business'. Wat Google wÚl doet is simpelweg het bezitten van deze persoonlijke informatie. Wat een ieder hiervan vind mag hij zelf weten, persoonlijk ben ik hier niet erg gecharmeerd van.

Het SSID van de router is op zichzelf niet zo'n 'hot issue'. Vooral bij leken zal de SSID hetzelfde zijn als de naam van de router. De iets gevorderde gebruiker zal ongetwijfeld naar eigen gelang het SSID kunnen veranderen en de tweaker heeft naar alle waarschijnlijkheid zijn SSID op onzichtbaar staan. Het gaat echter om het feit dat Google persoonlijke (let wel: in de ruimste zin van het woord!) informatie verzamelt en dat je zelf actie moet ondernemen om hier geen 'slachtoffer' van te worden.

Google is een bedrijf met enorm veel macht. Een andere, onbekende, partij die hetzelfde had gedaan op een dergelijke schaal was waarschijnlijk wel op de vingers getikt. Zij het door een CPB, zij het door afslachting door de publieke opinie. De medaille kent gewoon twee kanten: a. het is 'slechts' je SSID en het zou onrealistisch zijn om opt-in te vergen, dan kan Google het systeem namelijk niet realiseren wegens te weinig participanten (lijkt me een zeer realistische inschatting. aan de andere kant b. het is wel weer een stukje 'persoonlijke' informatie, aan een commerciŰle partij, waarvoor de burger moeite moet doen om niet deel te nemen.

Voor beide kanten zijn er goede argumenten te verzinnen. Het is dan ook geheel persoonlijk of je het eens bent met de werkwijze van Google en het CPB.
Er wordt hier even overal voorbijgegaan aan het belangrijkste punt: in hoeverre is een MAC-adres (het gaat om het MAC-adres, de SSID is enkel een manier om de opt-out te bewerkstelligen) wat nauwelijks nauwkeuriger is dan 50 meter een persoonlijk gegeven?

Als MAC-adressen nou daadwerkelijk gekoppeld zouden zijn aan een adres dan kan ik me van al die heisa nog iets voorstellen, maar zelfs dat is niet het geval. Daar komt bovenop dat ik persoonlijk vind dat het MAC-adres van m'n router niet privacy-gevoeliger is dan mijn huisnummer of postcode.

Bovendien lijkt het me lastig voor Google om Google-accounts te koppelen aan MAC-adressen. Natuurlijk kunnen ze gokken (hij zit vaak in de buurt van dat MAC-adres, dus dat zal z'n thuislocatie wel zijn), maar wat dan? Waar ik (en jij) zit weten ze al *lang* op basis van externe IP's en andere account-gegevens.

Zoals ik het zie is dit hele WIFI-gebaseerde locatiebepaling ook enkel dat. Het verbeteren van de werking van locatie-gebaseerde diensten. Die dienst wordt daardoor beter en dus meer gebruikt. Meer gebruikers geeft vervolgens weer extra waarde voor b.v. advertenties. Maar daar zijn die MAC-adressen al lang niet meer relevant...
Ik vind die privacy schending sowizo wel mee vallen.
dat ze informatie dellen binnen eigen diensten, wat maakt dat uit. Liever dat als aan derde delen zie Facebook (waar je niks over hoort).
Van Facebook hoor je ook genoeg klachten. Hetzelfde geldt voor Twitter.
Google houd de gegevens niet voor zichzelf, maar verkoopt ze.
Daarbij is het een understatement om te stellen dat het wel meevalt. Ik vind dit niet meevallen
Het nieuwe privacybeleid gaat gelden voor meer dan zestig Googlediensten, waaronder Gmail, YouTube, Calendar, Docs, Google+, Google Search en Google Maps. Google combineert straks je accountgegevens (zoals je naam, telefoonnummer en andere direct identificeerbare data) met locatiegegevens (wanneer was je waar), de inhoud van je e-mails, inhoud van je Docs, je Calendar-afspraken en je Youtube-account. Ook gegevens van je smartphone (telefoonnummers, duur en datum van gesprekken) en informatie over je hardware worden opgeslagen.
https://www.bof.nl/2012/0...-privacy-nog-voor-google/
En dat google je informatie doorverkoopt lijkt me ook niet logisch ze verdienen geld door advertenties aan te passen op jou profiel, waarom zouden ze jou gegevens doorverkopen?
Om geld te verdienen. Advertenties verkopen is hun core business. Die advertenties worden samengesteld uit jouw gegevens, zoals hierboven beschreven (in vet)
En voor de open wifi miss een free wifi app ofzo?
Google doet niets voor "Free"

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 5 april 2012 15:06]

Google verkoopt GEEN gegevens aan derden!!!!
Ik snap nog niet helemaal waarom het registeren van de SSID's zo'n groot probleem is. Hoe kan dit misbruikt worden?
Yep, oftewel een opt-out. Belachelijk dat het niet een opt-in is maargoed, wie ben ik.
Omdat google een groot bedrijf is, word er een mega probleem van gemaakt. Voorlopig ben je zelf de persoon die het wifi publieklijk toegankelijk maakt. De gemeente registeert toch ook alle openbare gebouwen? Daar doet niemand moeilijk over.

Iedereen kan er vrij inkomen.
hm, alleen zit hier net het verschil.

Je wifi hoeft namelijk helemaal niet publiekelijk te zijn, want google pakt hem gewoon op ondanks dat je niet zit te broadcasten er mee :)
Daarnaast wat is de definitie van publiekelijk? Mijn wifi punt is voor mijzelf, niet om google nou informatie te geven over waar dat ding staat en wat het adres is.

Nou eigenlijk maakt DAT niet uit, het zelfde als de gemeente ook gebouwen registreert.
Maar het probleem is:
De data word gebruikt voor overige doeleinde :)
de ether is publiek PUNT, en tenzei je wilt dat google een lijst gaat maken van mensen die _yesmap hebben ingesteld om alleen hen nog gebruik te laten maken van google diensten (jaja voor wat hoort wat), moet je niet zo huilen.
Je wifi hoeft namelijk helemaal niet publiekelijk te zijn, want google pakt hem gewoon op ondanks dat je niet zit te broadcasten er mee
Als je 'm niet zit te broadcasten, dan pakt Google 'm ook niet op (eerst nog wel, maar die data wordt vernietigd). Maar het punt is, je Wifi broadcast normaal gesproken wel. Het schreeuwt keihard dat het bestaat, en Google maakt daar gebruik van. Als je niet wilt dat je gegevens worden ge´ndexeerd (en dan nog niet eens opvraagbaar zijn), dan moet je ze ook niet publiceren.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 april 2012 12:57]

De techniek van locatiebepaling via WiFi gaat toch helemaal niet werken met een opt-in systeem! In heel Nederland zullen 8 tweakers zijn die _yesmap zullen toevoegen aan hun SSID.

En dan nog... wat maakt het uit dat bij Google bekend is dat op GPS coordinaat A,B een WiFi modem staat met SSID ZyxelABDA132323
Och, het gaat sowieso al fout met positiebepaling na verhuizingen.

Een jaar geleden ben ik verhuisd en heb natuurlijk mijn WiFi-router en dus mijn SSID meegenomen. Op basis hiervan wordt er nog steeds geschat dat ik mij op mijn oude adres bevind, terwijl dat toch echt een aardig aantal kilometers verderop is. En dan gaat het dus maar om 1 SSID, de hele buurt hoeft niet eens mee te verhuizen.
Och, het gaat sowieso al fout met positiebepaling na verhuizingen.
Nee hoor, het gaat helemaal niet fout. Ook niet als je een keer je SSID-naam aanpast, of gewoon een nieuwe router neerzet. Het gaat pas fout als *iedereen* dat gaat doen. Voor locatiebepaling is een enkele SSID namelijk helemaal niet afdoende. En zeker in combinatie met andere data zoals afstand tot GSM zendmasten zijn een paar SSID's die niet kloppen in het plaatje er makkelijk uit te filteren.

Overigens vergeet je voor het gemak nog maar even dat jouw SSID-naam niet eens uniek hoeft te zijn.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 april 2012 13:00]

Nee, maar de MAC van je router is wel uniek ;)
Laat Goegel maar lekker registreren waar ik ben. Met ID van mijn telefoon er aan vast. Locatiegegevens opslaan kunnen voordelen bieden. Ik ben tenminste af van de reclames voor Noord-Amerikaanse V1AGR4 reclames en zo.

Daarnaast zou het handig zijn als wereldwijd de politie op gegrond verzoek toegang krijgt tot deze databases. Ik ben persoonlijk een keer ten onrechte verdachte geweest van een misdrijf (niet het minste), en met deze gegevens heb ik gelijk een behoorlijk alibi. It wasn't me, I wasn't there. Toen overigens met een simpel toestelletje al terug te halen waar ik ongeveer was.

En om even lekker door te mauwen over het SSID: verander het gewoon om de 3 maanden volledig. Eens kijken of Goegle het nog kan bijhouden met registratie van locaties via m'n Android foon.
Van mij mogen ze het mappen (als ze het kunnen vinden). Iedereen op straat kan het immers vinden. Wil je dit niet? Ga naar de computer shop, koop 20 meter plastic-met-koper en ga bedraad zitten internetten.
Beste MrMxjzptlk,,
Daarnaast zou het handig zijn als wereldwijd de politie op gegrond verzoek toegang krijgt tot deze databases. Ik ben persoonlijk een keer ten onrechte verdachte geweest van een misdrijf (niet het minste), en met deze gegevens heb ik gelijk een behoorlijk alibi. It wasn't me, I wasn't there. Toen overigens met een simpel toestelletje al terug te halen waar ik ongeveer was.
Was je heel toevallig nu wel in de omgeving, maar toch onschuldig... wat dan?

En jij gaat nu elke 3 maanden je SSID veranderen? lekker omslachtig, en daarnaast ook nutteloos daar Google dit waarschijnlijk geautomatiseerd update.
bijvoorbeeld: Je bent immers 1 SSID uit 5 in de regio, 4 blijven hetzelfde 1 veranderd; op basis van de 4 bevind u zich op X, reken reken update ... klaar.


Edit, ik lees net dit Door SaiKoTiK :
En de naam regelmatig wijzigen is niet genoeg om "er niet meer in te zitten".
Ze identificeren je netwerk immers adhv je mac-adres en gebruiken je ssid alleen voor de opt-out mogelijkheid.

[Reactie gewijzigd door Nounours op 5 april 2012 16:37]

Idd rond uit belachelijk. We moeten een stukje inleveren zodat iemand anders Google maps kan gebruiken... Een groot non argument. Hadden ze maar een telefoon met gps moeten kopen. Klinkt meer als als dataminen en nog meer geld verdienen aan persoonlijke profielen. Maar dat zeggen ze natuurlijk niet. Privacy huh wat is dat? In Den Haag en Brussel hebben ze blijkbaar nog nooit van gehoord.
Mij maakt het niet uit of mijn access point in kaart is gebracht, wat irritanter is is dat ik mijn access point niet kan verwijderen uit de lijst danwel de locatie aanpassen. Google slaat de locatie op gecombineerd met het MAC adres van de access point. Nu ben ik recent zo´n 100km verhuisd, maar als ik thuis via m´n eigen access point op internet zit blijven de diverse locatieafhankelijke sites e.d. (Facebook, Google Maps, Playstation Network) denken dat ik op m´n oude adres ben.
Dit klinkt totaal niet logisch. Het MAC adres van je AP wordt namelijk bij een request naar een server toe namelijk helemaal niet meegestuurd. Je locatie wordt door deze diensten of bepaald aan de hand van het IP wat je van je ISP hebt gekregen, of je hebt het met de hand zo aangegeven.
ook, maar niet alleen. De GPS software in je mobiele telefoon gebruikt assisted-GPS om sneller te weten waar die zich bevind. Dat gebeurt door de reeds bekende posities van wifi netwerken (SSID's), zendmasten en evt het externe IP te gebruiken.

Daarom heeft over het algemeen je telefoon sneller een lock dan een los GPS apparaat.

[Reactie gewijzigd door YaPP op 5 april 2012 12:03]

ook, maar niet alleen. De GPS software in je mobiele telefoon gebruikt assisted-GPS om sneller te weten waar die zich bevind. Dat gebeurt door de reeds bekende posities van wifi netwerken (SSID's), zendmasten en evt het externe IP te gebruiken.
Assisted GPS is iets anders. Dat werkt met de mobiele telefoniemasten, die weten exact waar ze zijn en aan de hand van met welke je verbonden bent kan dan de aGPS-server je alvast een idee geven van waar je bent.

Dit is gewoon wi-fi geolocation. Begrijp me niet verkeerd, als je al een idee hebt van waar je bent voor je begint met GPS te checken gaat de GPS fix inderdaad sneller en waar die info dan vandaan komt maakt niet zoveel uit, maar aGPS is dus echt iets anders.
Ware het niet dat dergelijke tools je device om toestemming vragen om (via aGPS) je locatie aan de site/app door te geven, dan komt weldegelijk je AP MAC mee.
Dat ligt ergens anders aan. Ze hebben wel jou mac adres opgeslagen, maar als je op internet bezig bent kan niemand je SSID zien. Dit probleem zal zichzelf uiteindelijk oplossen.
Wat wil Google dan met de locatiebepaling voor smartphones bereiken?
Een verbeterde nauwkeurigheid van hun eigen Maps dienst is 1 van de mogelijke implementaties.
Verbeterde nauwkeurigheid wss niet (mss wel ten opzichte van lokalisatie dmv gsm-masten), maar wel dat het heel wat sneller gaat dan te wachten op een gps fix.
De omweg tegen het 'niet accepteren' van locatie-bepaling van je Android telefoon. Als je telefoon dan verbinding maakt met je Wifi, kunnen ze op basis van je SSID (en maps) dus alsnog bepalen dat jij in 50meter afstand bent van je Wifi -> locatie bepaald.
Adverteerders kunnen ervoor kiezen dat hun advertenties alleen op bepaalde locaties worden getoond. Op veel smartphones staat GPS standaard uit en dan is dit een mooi alternatief, met als extra voordeel de hogere nauwkeurigheid (een wifi-sgnaal haalt maar een meter of 50).
De gebruikers van wie de privacy echt wordt geschonden zijn niet de anonieme eigenaren van de wifirouters, maar de smartphone eigenaren - zij zijn doorgaans wel bekend met een Google account, en hun locatie wordt nu dus bijgehouden. Maar daar hoor je geen parlementarier over, en ook vrijwel niemand hier realiseert zich dat.
Toch snap ik de keuze voor opt-out niet helemaal. Onderstaand een quote uit een vorig artikel.

nieuws: Google: met opt-in wordt locatiebepaling onmogelijk
Volgens de privacy commissioner van Google, Alma Whitten, heeft opt-in echter tot gevolg dat locatiebepaling via wifi weinig zin meer heeft, omdat er dan onvermijdelijk veel minder wifi-toegangspunten worden opgenomen.
Opt-in heeft dus weinig zijn omdat er minder wifi toegangspunten worden opgenomen, dus word het maar opt-out zodat ze het kunnen aanbieden. Zelf wil ik er wel gebruik van maken en zou ik dus best ''_yesmap'' o.i.d. willen toevoegen. Dat veel mensen niet weten hoe/wat dat moet lijkt me dan ineens het probleem van google, omdat er dan dus mogelijk minder wifi-toegangspunten worden opgenomen.

En nu hebben ze dat dus maar omgedraaid naar ''het volk''. Zo sluiten ze het risico van minder wifi-toegangspunten ineens helemaal uit en hoeven ze hier verder niets meer voor te doen. Wanneer ze _yesmap hadden zouden ze moeten gaan adverteren om mensen dit te laten doen etc. en dus ineens veel moeten doen.

Enfin ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 5 april 2012 12:05]

Enfin ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel.
Niet echt, ik lees voornamelijk een opsomming van feiten. Wat wil je er nou eigenlijk mee zeggen? Dat een opt-in niet gaat werken lijkt me vrij logisch. Overigens ook niet als Google daar actief reclame voor gaat maken dunkt me.
En dat had googles probleem geweest, nu maken ze het ons probleem.
Jij zegt dat het een probleem is. Ik zeg dat het onzin is als je hardware gebruikt die keihard loopt te schreeuwen dat het bestaat.
Volgens mij was het punt van discussie "het in de weg staan van innovatie".
Het opt-in zou de mogelijkheid voor deze manier van locatie bepaling erg moeilijk / onmogelijk maken. En daar mee dus innovatie / ontwikkeling in de weg staan
Ik vind de manier van opt-out toch wel verschrikkelijk. Ik ben niet er niet volledig mee eens dat er niet met een opt-in wordt gewerkt maar kan de redenen daarvoor wel begrijpen. Maar dat ik nou mijn SSID moet gaan aanpassen om dat te voorkomen vind ik bizar. Ik moet toch gewoon mijn SSID kunnen verwijderen van Google als ik dat zou willen?

Bovendien, als ik mijn SSID verander, hoe lang duurt het dan voordat Google dat oppikt? Het is niet dat ze hier dagelijks door de straat rijden...
Nee, maar je SSID kan je veranderderen, dus dan ben je er automatisch al uit verwijderd. Dus bij de no_map toevoeging, zit je er automatisch al niet meer in...

[Reactie gewijzigd door DRaakje op 5 april 2012 12:18]

Ik ben het nog steeds niet eens dat hidden SSIDs ook in kaart gebracht worden. Ik bedoel, ze zijn niet voor niets hidden (de discussie over de veiligheid van gebruik van hidden SSID's wil ik graag even achterwege laten). Had dat dan als opt-out criteria gebruikt ipv dat mensen hun SSID-naam moeten gaan vernaggelen.

Maar goed, mensen die in straten wonen waar geen streetview beschikbaar is zijn dus toch niet opgenomen in Googles gegevens (ik weet even niet in hoeverre Google met zijn Android phones ook dingen in kaart brengt wanneer iemand op een WiFi verbinding zit en toevallig zijn GPS heeft aanstaan :P)
Je ssid wijzigen nadat google is langsgeweest gaat niet helpen.

Je moet _nomap erin hebben staan op het moment dat ze langskomen en alleen dan zal jou access point niet gebruikt worden.
Als je je ssid achteraf wijzigd gaan zij dat niet zien en dus met de nieuwe naam geen rekening houden.

En de naam regelmatig wijzigen is niet genoeg om "er niet meer in te zitten".
Ze identificeren je netwerk immers adhv je mac-adres en gebruiken je ssid alleen voor de opt-out mogelijkheid.

[Reactie gewijzigd door SaiKoTiK op 5 april 2012 12:24]

Gewoon om google wat te pesten zouden we met zen allen een ruilactie op touw kunnen zetten nadat ze de netwerken opnieuw in kaart hebben gebracht.

Met zen allen wifi routers ruilen en hun hele positionering die daarop steunt werkt voor geen meter meer.
Voor alle duidelijkheid, ze identificeren je router adhv je mac adres, niet het ssid, dat gebruiken ze alleen voor de opt-out string.

Hoe denken ze trouwens iedereen op de hoogte te brengen van deze opt-out mogelijkheid? (los van het feit dat +90% van de mensen niet weet hoe ze er aan moeten beginnen om het ssid te wijzigen)


BTW, wat als er morgen nog 10 bedrijven beslissen om alle wifi netwerken in kaart te brengen, en elk van deze een apparte opt-out string gaat hanteren?
Moeten we dan onze ssid gaan veranderen in wifiname_nomap_noloc_yespos_nofix... :?

En wat met diegenen die nog hun ssid hidden hebben staan, alhoewel dat niet aan te raden is?
Gaan ze dan lang genoeg blijven stilstaan tot er wat traffic over je netwerk gaat zodat ze het ssid kunnen achterhalen om te zien of je er _nomap hebt in staan, denk het niet.
Waarom zouden we Google willen pesten? Ik ben best blij met de functionaliteit van Google Maps.
BTW, wat als er morgen nog 10 bedrijven beslissen om alle wifi netwerken in kaart te brengen, en elk van deze een apparte opt-out string gaat hanteren?
Google heef tin overleg met CBP juist _nomap voorgesteld, juist omdat andere bedrijven die hetzelfde doen dat ook makkelijk kunnen overnemen.
En wat met diegenen die nog hun ssid hidden hebben staan, alhoewel dat niet aan te raden is?
Een hidden netwerk zien ze per definitie niet...

Voor alle duidelijkheid, het interesseert Google natuurlijk echt geen ene moer hoe _jouw_ WiFi-netwerk heet. Ze zien het als een goeie manier om gebruikers van Google Maps te helpen bepalen waar ze zijn.

Het is ook geen doel op zich bijv. om alle netwerken op een kaart te hebben. Heb jij je huis afgeschermd met alufolie, gaan ze ook niet aankloppen. Ze meten gewoon wat ze op de openbare weg kunnen opvangen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 5 april 2012 13:42]

Waarom zouden we Google willen pesten?
Ik zeg niet dat we dat willen, alleen dat we dat zouden kunnen.
...juist omdat andere bedrijven die hetzelfde doen dat ook makkelijk kunnen overnemen
Dus een keer _nomap erin en alle andere localisatiediensten gaan je access point ook niet mee opnemen?
Klinkt niet slecht.
Is er iets vastgelegd dan dat dit ook voor andere bedrijven zou moeten gelden?
Een hidden netwerk zien ze per definitie niet...
Als ik me niet vergis was er destijds bij het schandaal met de opgeslagen data toen ze eerst met street view auto's rond reden net sprake van dat ze het verkeer van de hidden netwerken ook opvingen.
het interesseert Google natuurlijk echt geen ene moer hoe _jouw_ WiFi-netwerk heet
Dat gaf ik in mijn post ook al aan.
Ze zien het als een goeie manier om gebruikers van Google Maps te helpen bepalen waar ze zijn.
Het is ook geen doel op zich bijv. om alle netwerken op een kaart te hebben.
Ik weet waarvoor ze het gaan willen gebruiken, ik ben alleen wat sceptisch over het zomaar verzamelen (voor welk goed doel dan ook) van gegevens die ik als privegegevens beschouw.
Kijk naar de vele advertenties die nu al een schatting van je woonplaats gebruiken adhv je ip-adres, nu vind ik het nog grappig dat ze er meestal een heel eind naast zitten, maar ze weten wel al in welk land/regio je je bevind.
Als ze dan precies gaan weten waar elke bezoeker van de site zich bevindt... ik vind dat creepy.

Om nog maar te zwijgen over het hele opt-out gedoe.
Hoe gaan ze in godsnaam iedereen inlichten over deze mogelijkheid?
De meesten interesseren zich niet in tech news.
Zelfs als het ze zou lukken iedereen in te lichten over de opt-out methode, de meeste mensen weten niet eens wat een ssid is, laat staan dat ze weten hoe het aan te passen.
De meeste mensen hebben hun draadloze router geinstalleerd gekregen door hun provider die de naam en wachtwoord in het boekje hebben geschreven, ze hebben dat toen op hun draadloze apparaten 1 keer ingevuld en zijn ondertussen al vergeten dat het Řberhaupt bestaat.

Ze weten niet dat je naar je router kan surfen om instellingen te wijzigen, laat staan hoe je dat moet doen, ze vinden het ip-adres van de router niet eens.
Als deze mensen dan te horen krijgen van deze opt-out, kunnen ze dit niet eens doen.
Als ze dan een vriendelijke ziel vinden die het voor hun doet merken ze achteraf dat de verbinding van een hoop andere apparaten plots ook niet meer werkt en kan deze vriendelijke ziel nog eens terug langskomen om hiervan de instellingen goed te zetten.

Mijn grootste probleem hiermee is dan dat bij de meeste mensen die ik ken ik de vriendelijke ziel ben die ze bellen als er wat schort met hun elektronica.


Als google gewoon zo slim was om een pagina beschikbaar te stellen zodat je online even kon gaan kijken of je in de database was opgenomen, en je record desgewenst kon wissen, was heel de miserie met ssid's niet eens nodig.
Naar een bepaalde url surfen lukt de meesten nog wel.

[Reactie gewijzigd door SaiKoTiK op 5 april 2012 14:36]

Als je dan echt wilt pesten, is het niet heel eenvoudig je MAC adres aan te passen op je router.. ?!

al denk ik dat dit ook niet helpt, daar ze op basis van je omgeving weten waar je bent en de database dus met je nieuwe MAC kunnen updaten.

overigens ook lastig als je provider je toegang bied op basis van je MAC (zoals UPC ooit, lijkt me overigens wel achterhaald?)
Ik blijf erbij dat de meeste mensen te moeilijk denken. (Bijv.) wel een AH Bonuskaart aanvragen of een tankpas, of met een kenteken op de weg rijden, maar als een niet-perfect-lokaliseerbare-SSID-omdat-je-40-km/u-rijd word geindexeerd barst de hel los want je bent te traceren en privacy.

Volgens mij zit het woord privacy tegenwoordig op hetzelfde horrorniveau als terrorisme.
Echt weer kromme vergelijkingen:

AH bonuskaart is geen opt-out, je krijgt niet een kaart op je voorhoofd geplakt die je zelf moet verwijderen als opt-out..

Een tank pas idemdito

Met je kenteken op de weg rijden (of stil staan wat dat betreft) is helemaal krom. Het heeft een totaal ander doel.
Daarnaast: Wat nou als google nummerborden ging indexeren? En overal camera's ophing om te kijken waar je zit te rijden? Geloof mij nou maar dat er dan veel ophef komt :+
Dat is wettelijk ook verboden.
Ik heb nergens een klantenkaart omdat ik daar principieel tegen ben. Heb daar nog in geen enkele winkel problemen mee gehad en ze hebben mij nog nergens eentje zomaar automatisch gegeven waarbij ik daarna een handeling moest doen om dit ongedaan te maken.

Heb nu wel al enkele maanden _nomap in men ssid staan. Dit kost mij extra werk en ik heb een netwerknaam die ik niet wil op mijn eigen betaalde apparaat en dat enkel om mijn privacy te beschermen dat ik een ander geen geld ga laten verdienen aan mijn apparatuur.

En volgens mij weten geen van mijn buren waarom dat erin staat en hebben ze dit nieuws ook nog nergens gezien (ik kom het enkel op tech sites tegen) en worden dus ongewild ge´ndexeerd.