Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Blizzard start met het Battle.net World Championship waarin gestreden wordt om de titel wereldkampioen StarCraft II. Via 30 landelijke en continentale toernooien wordt bepaald wie aan de uiteindelijke Global Final deel mag nemen.

Behalve de aankondiging is er eigenlijk nog weinig bekend over de StarCraft II World Championship Series, maar Blizzard wil via de toernooi-serie bepalen welke speler zich wereldkampioen StarCraft II mag noemen. De ontwikkelaar wil, in samenwerking met lokale partijen, een reeks van 30 toernooien organiseren waarvan de winnaars deel mogen nemen aan de Global Final. Spelers kunnen deelnemen aan het toernooi via national qualifiers, toernooien die zowel online als offline plaats kunnen vinden. Het zijn bestaande evenementen die door Blizzard aangewezen zullen worden als plaatsingstoernooi.

Tijdens die toernooien valt een plek te verdienen in de national championships, de eerste serie toernooien die deel uitmaken van de World Championship Series. De nationale toernooien worden in 28 landen gehouden, waaronder Nederland en België. Via die landelijke toernooien kunnen spelers zich plaatsen voor een continentaal toenooi, dat weer toegang geeft tot de Global Final. Wanneer die finale gehouden wordt is niet bekend en Blizzard heeft ook nog niet laten weten wat voor prijzen er tijdens het toernooi te winnen zijn. Welke toernooien in Nederland en België gaan dienen als national qualifier is ook nog niet bekend.

StarCraft II

Reacties (59)

Reactiefilter:-159058+130+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
GSL en MLG worden nu al gezien als 'wereldkampioen'. Ik ben benieuwd naar het prijzengeld want Koreanen houden over het algemeen niet echt van reizen al gaan de meeste overstag als het prijzengeld hoog genoeg is (Marinekingprime/ DRG)

[Reactie gewijzigd door Blue_Fear op 5 april 2012 12:20]

Prijzengeld is niet zozeer belangrijk denk ik.

"vroeger" was het altijd WCG die de 'wereldkampioenschappen' organiseerde. Maar deze zijn niet meer zo 'populair'.

De belangrijkste reden v/h succes van GSL en MLG is dat alle grote spelers er aan mee doen én het ook nog eens goed online te volgen is.

Ik zie dit meer als een verlengde van het Blizzcon toernooi dat afgelopen jaar gehouden is. Daarbij had je qualifiers in de verschillende continenten en uiteindelijk een grote finale op Blizzcon zelf. Het prijzengeld was toen ook niet heel hoog als ik me niet vergis. Aangezien er dit jaar geen Blizzcon zal zijn is dit in principe wel een goede vervanging voor dat toernooi.
Het is niet dat Wereldkampionschappen niet populair waren maar omdat dat WCG het gewoon erbarmelijk deed. WCG 2011 livestream was in 240p of lager zelf, alsof je keek naar iets uit de jaren 80 op een piepkleine resolutie.

Dit is een beetje WCG Starcraft II editie.
Er zijn anders sinds SC2 genoeg koreanen die de overstap naar het buitenland hebben gemaakt.

Ik ga er vanuit dat een Koreaan dit wint, maar het zou mooi zijn als ze al snel worden uitgeschakeld
Op dit moment geef ik alleen Stephano een kans. De andere foreigners halen toch (net) niet het niveau van de Koreanen.
Nerchio & NaNiwa zijn ook niet slecht hoor. Maar ik denk inderdaad dat een Koreaan het gaat winnen.
In Oekraïne zijn er ook wel echt hele goede SC spelers, alleen zijn dat meer ladder spelers en minder goed in toernooien.
Wij in Nederland hebben gelukkig Ret, dat is een toernooi speler.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 5 april 2012 14:11]

HUK, ook niet weg schrijven denk ik toch.

Maar MarineKing is in bloedvorm, denk dat hij nu wel een aardige kans maakt.

[Reactie gewijzigd door ThaDiggah op 5 april 2012 15:04]

Voor België zal het toch wsl Millenium Feast zijn :p
Awesome! Klopt inderdaad, maar als Blizzard het ook nog eens erkent is dat toch nog een leuk extraatje. Het prijzengeld is inderdaad ook een interessant punt, ik denk niet dat dit exorbitante bedragen zullen zijn - de meeste inkomsten voor SC2 spelers komen toch uit sponsoring.

Hoe dan ook een erg leuke move van Blizzard!
Sponsoring is dan ook vaak onder andere het betaald reizen naar zulks een evenement als pro... ;)

Ik ben ontiegelijk slecht in deze games, geef mij maar tactische shooters. Wel leuk en handig (marketingwijs) initiatief.
Je kan meerdere keren per jaar kampioen van de wereld worden in verschillende tournooien. Dit is ook het grootse probleem van eSports....
mooi initiatief. zou toch wel eens het niveau willen zien wat er tegenwoordig is.

zal mij benieuwen of de aziaten echt zo goed zijn als men altijd zegt.
Dit weekend is IPL4 via twitch.tv te bekijken. Daarin spelen `s werelds beste mee. :)
Aziaten, het zijn vooral de Koreanen die de scepter zwaaien :)

[Reactie gewijzigd door theike op 5 april 2012 12:23]

Sowieso kun je iedere week de GSL volgen (doordeweeks), dáar spelen 's werelds beste... IPL is een leuk toernooi met een aantal top spelers (MVP, Heart, HuK), maar er ontbreken ook grote namen (MKP, DRG bv.)

Als je echt benieuwd bent naar de nieuwste strategieën en tactieken moet je GSL kijken.
MKP staat anders wel op de lijst van deelnemers van IPL4.

Overigens is dit Blizzard kampioenschap gewoon ter vervanging van het toernooi dat normaal op Blizzcon wordt gehouden. Daar er geen Blizzcon is dit jaar, hebben ze dit losstaande toernooi opgesteld. Ik verwacht dat de eindrondes van dit toernooi (bijvoorbeeld volgend jaar) weer gewoon op Blizzcon zullen plaatsvinden zodra er weer een Blizzcon is.

Blizzcon wordt niet echt gezien als de wereldtitel, dat is GSL. Echter, hoe meer Koreanen meedoen aan dit toernooi (en dat zullen er zoals gewoonlijk talloze zijn), deste belangrijkers zal het toernooi worden (net als MLG).

Blizzard kennende, zullen de live streams (tegen betaling) weer van uitstekende kwaliteit zijn en met de mogelijkheid om terug te spoelen/pauzeren.

Bij IPL4 moet je trouwens ook betalen voor live streams in hoge kwaliteit (er is een gratis lage kwaliteitsstream).

[Reactie gewijzigd door TheMajor op 5 april 2012 17:02]

Nee man, je moet de Day[9] Daily kijken :P
ik ga ze alledrie volgen. dank voor jullie tips, heren.
Dit is een erg mooi initiatief van de game producers zelf om de E-sport scene populairder te maken. Wanneer je al onderdeel bent van de e-sports scene lijkt het alsof het al groot is, maar dat is het totaal niet. Mensen die nooit of amper sc2 spelen weten niet eens wie Sean "Day[9]" Plott is.

Ik ken dan ook geen andere game produceren die actief geld pompt in de E-scene, laat staan dingen organiseert. Dota2 buiten beschouwing gelaten.

Korea is altijd dé thuis geweest van het stacraft universum en sinds starcraft 2 is er ook een erg groot deel naar de westerse wereld verhuisd. IPL, EG open invitantional, MLG, Blizzard Cup, WCG, TSL, Dreamhack, TB invitational om maar een paar te noemen.

Momenteel komen de westerse spelers ook veel meer mee qua skill level. Stephano onder andere, maar ook Thorzain bijvoorbeeld. En Huk als protoss zijnde. Ik denk dat dit blijft groeien tot korea uiteindelijk de handdoek in de ring gooit en accepteert dat het nu een wereldwijde sport is.

Momenteel heb je de koreaanse GSL maar die zal uiteindelijk populaireit verliezen tot het punt dat Artosis en Tasteless niet meer actief in s eol zitten maar bij andere evenementen ;)!

offtopic:
Om terug te komen op de gratis stream wens: Dit moeten ze niet doen! waarom? Omdat er meer geld in de comp scene gepompt moet worden via de E-sport fans. Momenteel moet alles zo makkelijk en gratis mogelijk, maar dit ruineert de E-sports. Ikzelf heb bivoorbeeld een MLG gold membership voor de HD streams.

Er zijn talloze personen die gewoon misbruik maken van omwegen/bugs in het systeem om gratis de HD streams te bekijken ipv 30 euro voor een jaar te betalen. Deze mensen maken de E-sports kapot en dat is ook een erg grote reden waarom de E-sports nog zo klein is.

Help mee met de opbouw, niet de ruïnering!!

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 5 april 2012 14:09]

Andere (normale) sporten zijn ook groot geworden met gratis streams/verslagen van wedstrijden, volgens mij is de cyclus: meer kijkers = meer sponsoren = meer geld = meer spelers, betere competitie en meer geld voor het uitzenden = meer kijkers = ... enz.

Door de financiëring te laten afhangen van bijdragen van de kijkers houd je voornamelijk die-hard kijkers over en kom je niet tot de benodigde groei in kijkers om de volgende stap in sponsoring te maken.
Éxtra betaalde content aanbieden is wel een optie, maar de basis is mijns inziens voor iedereen toegankelijke streams.
De streams zijn ook voor iedereen toegankelijk, alleen niet in HD.
Over het hele esport geld verhaal. Dit is puur marktwerking. Waarom zou ik moeten betalen voor het kijken van een stream als ik ook gratis naar bijvoorbeeld de Olympische spelen kan kijken. Het geld moet komen uit de sponsoring, niet van het publiek.

Dat er op dit moment vrij weinig geld in omgaat is echter niet raar. Games hebben maar een hele beperkte doelgroep, daar waar sport veel breder is geaccepteerd. Er is een groot verschil in doelgroep en daarmee ook in sponsoring.

Het is leuk voor de enthousiastelingen, maar ik zie het voorlopig niet groots worden. Opnieuw een kip-ei verhaal, maar de acceptatie is er op dit moment te laag.
Onzin, er moeten gewoon free streams zijn met een lagere kwaliteit en reclame er tussendoor. Sommige mensen willen alleen een finale oid zien, die gaan daar geen ¤ 30 per jaar voor betalen.
Er zijn talloze personen die gewoon misbruik maken van omwegen/bugs in het systeem om gratis de HD streams te bekijken ipv 30 euro voor een jaar te betalen. Deze mensen maken de E-sports kapot en dat is ook een erg grote reden waarom de E-sports nog zo klein is.
Dit was gewoon een grote fout in het programmeersel van MLG. Ik heb daar in het begin gebruik van gemaakt zonder dat ik het wist. Als ze hun code, welke reclame moet voorschotelen, niet testen met een addon die reclame ed probeert te voorkomen, dan ben je niet goed bezig. En ga niet zeggen dat ik een rare addon gebruik, was gewoon AdBlock Plus, de meest gebruikte anti-reclame addon...
ID Software (Nu Bethesda) spendeerd al sinds 1996 geld in Quakecon en de tournooien er omheen. Ook hebben zij adviserende rol gehad bij de CPL & WCG en heeft id twee keer een tournooi georganiseerd (online) in Return to Castlewolfenstein onder de naam ''Battle on the Beachhead''.

Tevens ze bemoeien er mee welke games de eSports status krijgt op die BYOC lan in Texas. Ok, het budget voor de eSports in de wereld van Doom, Wolfenstein en Quake is wat lager. Maar id Software heeft altijd een warm hart gegeven aan de top speler in hun games.

Ook hun publisher (Activision) heeft een lange tijd als grote sponsor en adviserende rol bij ClanBase gestaan. Dit nog voor dat ze samen gingen met Blizzard.

RIOT games (League of Legends) is behoorlijk actief geworden in de eSports. Sterker nog, recenterlijk hadden de jongens van RIOT een positie open staan om te werken in Ierland als eSports Coordinator. Iemand die tussen de top gamer en development team staat.

Last but not least, de jongens People Can Fly van Painkiller. In de tijd van CPL World Tour 2005 kwamen hun met zakje centjes voor CPL plus ze paste de game continue aan om het idiaal te maken voor eSports.

Ook het mag allemaal misschien wat minder zijn, maar het is echt niet zo dat Blizzard alleen dingen doet in de Esports.

Edit: Uiteraard ook Trackmania ;-)

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 5 april 2012 14:53]

Ze moeten het gewoon met reclamen uitzenden. Alle andere sporten doen het zo ook.
Momenteel is League of Legends het grote voorbeeld voor E-sports promotion vanuit het eigen bedrijf (Riot) Met grote prijzenpotten en veel support voor de tournooien kan blizzard hier nog wel iets van leren. Niet voor niets trekken de streams van LoL meer kijkers dan SC2 events. Slim dan ook dat als er een LoL tourney is dat ze dat vanuit het spel zelf streamen/promoten.

30 Euro per jaar voor Gold MLG en ongeveer het zelfde voor ESL is goed te doen een avondje stappen ben je meer kwijt. Aanrader voor iedereen die e-sports volgt.
Vind ik juist helemaal geen goed voorbeeld, tournooien die sponsoren nodig hebben om gehouden te kunnen worden hebben geen bestaansrecht, Brood War had het ook niet nodig en als SC2 het waard is competatief gespeeld te worden ook niet wat wel redelijk lijkt te lukken.
Ten eerste is LoL gratis, heeft een breder publiek, en de streams van de toernooien zitten in de game-client ingebakken. Als je dat bij SC2 (gratis) doet, heb je ineens 1 miljoen kijkers.
GSL
MLG
TSL
Day9
en alle andere losse games en wedstrijden.

allemaal geweldig om te kijken, als het maar FREE streams zijn en normaal te bekijken in goeie kwaliteit.
En de prijzenpot natuurlijk ;)

Go Go Stephanos <3
En Grubby <3

[Reactie gewijzigd door Mektheb op 5 april 2012 12:43]

Grubby <3

Je vergeet trouwens wel Dreamhack en TB Invitational. Dat vind ik echt de tofste tourneys om te volgen :)
Watch Whitera special tactics,

We make Zielot, bery good joenit.

De streams op Twitch.tv zijn echt goud, heb het IEM toernooi helemaal kunnen volgen en was echt aan het juichen op een gegeven moment. Moest toen echt toegeven dat ik een Starcraft nerd baller ben.
Hopelijk komen er steeds meer consistente toernooien met een behoorlijke prijzenpot, anders krijg je de echte goede spelers niet uit broodwar.
Zolang je niet uit Korea komt maakt je geen kans. :P
Stephano maakt wel een goede opmars, alleen het wordt een beetje druk met hem en z'n mede Amerikanen.
Erg leuk dat Blizzard dit gaat doen, ook al is GSL wat mij betreft het enige echte wereldkampioenschap (qua niveau). Voor mij is het echter het voornaamste dat de streams gratis zijn. Ik vind GSL nog best lastig te volgen en de verbinding is vaak erg slecht.

Go White-ra, Go Grubby, Go Stephano!
Awsome! Dat word dus echt groot aangepak, met kwalificeer wedstrijden. Als low Gold n00bje in SC2 zal het voor mij niks worden, maar leuk voor de wat betere SC2 spelers! :D

Nog even afwachten waar de Nederlandse toernooien plaats gaan vinden, misschien leuk om heen te gaan om te kijken.
Ik denk (en hoop eigenlijk) dat Blizzard dit gebruikt als afsluiter van Wings of Liberty en als start/introductie van Heart of the Swarm (eerst expansion van SC2). Het zou mijn inziens best mooi zijn dat je een wereldkampioen aan kan wijzen per deel van de trilogie.
Ret en Grubby fightinggg!