Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 20, views: 8.526 •

Het nieuwste Rock Band-spel van ontwikkelstudio Harmonix ondersteunt geen van de eerder uitgebrachte instrumenten voor Rock Band en Guitar Hero-games. Het spel, genaamd Rock Band Blitz, werkt alleen met een controller.

Rock Band Blitz verschijnt in de zomer in de Xbox Live Arcade en de PlayStation Store, zo maakte Harmonix dinsdag bekend. De ontwikkelaar deed de aankondiging via G4TV, dat de eerste beelden van het spel toonde. Opvallend is dat Rock Band Blitz niet werkt met de instrumenten die al op de markt zijn gebracht voor vorige Rock Band- of Guitar Hero-games, maar alleen met een normale controller is te spelen.

Het nieuwe Rock Band-spel zal bij release 25 nummers bevatten. Daarnaast zal vrijwel het hele aanbod van downloadnummers voor de Rock Band-franchise, in totaal ongeveer 3.700 nummers, tegen betaling ook beschikbaar zijn voor Rock Band Blitz. Een ander duidelijk verschil tussen Blitz en voorgaande Rock Band-games is dat het nieuwe spel slechts door één speler is te spelen. De voorgaande games richten zich juist op de multiplayer, waarbij groepjes gamers samen een band kunnen vormen.

Rock Band Blitz is het eerste spel in de Rock Band-franchise dat door Harmonix zelfstandig op de markt wordt gebracht. Het bedrijf ging een onzekere toekomst tegemoet toen Viacom het van de hand deed. Na de overname door Columbus Nova schrapte de ontwikkelaar tientallen banen. Mede dankzij goede resultaten van Dance Central en Dance Central 2 voor de Xbox 360 krabbelde Harmonix weer op. Negen maanden na de overname groeide het bedrijf weer. Bloomberg verwacht dat Harmonix over 2011 een nettowinst van 100 miljoen dollar zal noteren.

Reacties (20)

Ik kan me niet voorstellen dat het spel goed gaat lopen aangezien iedereen die spellen toch wel met een instrument wil spelen.

Imo een hele slechte zet om het uit te geven terwijl je alleen op de controller kan spelen.
Waarom zou dat niet meer kunnen? Omdat er nou eenmaal een keer guitaren en bongo's op te markt zijn gekomen?
Wat dacht je van de tijd hiervoor, toen waren alle 'muziek' games gewoon met controler.
Zulke spellen deden het ook gewoon goed toen.

En niet te vergeten dat dit de drempel een heel stuk lager legt, niet iedereen heeft zin en of genoeg geld om 1 of alle instrumenten te kopen. Plus dat het een arcade spel betreft en de aanschaf prijs een stuk lager ligt waarschijnlijk.

Osu! blijft nog steeds zeer vermakelijk voor een muziek spel ;)
daar heb je gelijk in :), maar daarom gaf ik ook aan dat het mijn mening was. ik zie mijzelf dat niet op een controller spelen.
Zonder instrumenten kan ik nog wel voorstellen: Je hoeft alleen het spel te verkopen, waardoor het goedkoper in de winkels kan liggen.

Ik vind het veel vreemder dat het alleen single-player gespeeld kan worden. Ik heb Guitar Hero eigenlijk vooral multi-player gespeeld. Alleen een beetje voor de tv op en neer springen is toch minder leuk dan samen met je vrienden, lijkt mij.
Het is een digital download game, dus het is sowieso lastig met instrumenten te verkopen.
OK en wat is dan het doel van het spel? Ik snap dat ze eens met iets nieuws moeten komen maar om nu de hele basis uit het raam te gooien, dat lijkt mij niet echt een goede move.

Dance central was blijkbaar een succes, dat lijkt mij mede door dat je niet op knopjes moet duwen om te dansen.

Edit:
Misschien hadden ze iets in de trend van dance central moeten doen, Rock Band: Air Guitar ofzo.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 4 april 2012 10:21]

Harmonix ondersteunt geen van de eerder uitgebrachte instrumenten voor Rock Band en Guitar Hero-games. Het spel, genaamd Rock Band Blitz, werkt alleen met een controller.
Misschien omdat ik deze spelletjes alleen maar eens op een feestje heb gespeeld: maar op zo'n instrument heb je knoppen en op een controller heb je knoppen. Dat is toch gewoon een kwestie van een mapping maken?

Dus misschien ondersteunt het een specifieke extra functie van je gitaar niet, maar je kunt hem dan toch nog steeds als input gebruiken?
Welicht dat het een soort Pop'n Music wordt? Dan zou RB hier mee kunnen scoren in Azie aangezien die games daar erg populair zijn/
wat moet ik nu met al mijn oude instrumenten... ik zat met smart achter mijn plastic drumstel te wachten op de nieuwe Rock Band.
dan maar weer op de MIDI via mijn PC lekker drummen ;)
Lijkt mij dat ze dat wat mensen zo aantrekt in de serie net geschrapt hebben.

Het leuke aan dit soort games is de (uiteraard verkeerde) illusie dat je een instrument aan het spelen bent .. ipv gewoon knopjes rammen op je controller zoals in andere games.
Zeker bij Rock Band lijkt het mij de bedoeling om met een stel vrienden te spelen alsof je in een band zat.
Wie weet hebben ze de rechten niet om de instrumenten te mogen gebruiken?

Nu ze zelfstandig zijn en van de hand zijn gedaan weet ik niet of zij ook daadwerkelijk alle rechten hebben meegenomen.
Misschien kunnen ze niet meer ondersteuning bieden doordat ze geen leverancier meer hebben van hun instrumenten?

Grootste reden is denk ik kosten overweging, zulke instrumenten zijn gewoon duur om te produceren en ze verkochten het waarschijnlijk met weinig winst, ze zijn niet zonder reden toen van de hand gedaan.
Als dat het geval is dan moet je als bedrijf ook niet zo'n game willen uitbrengen. Staaltje mis management dus.

De enigste reden dat die spellen een beetje aantrekkelijk waren was dat je het IDEE had dat je een echt instrument bespeelde. Dat is nu dus compleet weg. Nu gaat het weer aanvoelen wat het eigenlijk is namelijk:

Een doorontwikkeling van de irritante "wie kan het snelste deze woorden typen voordat ze uit je scherm verdwijnen, voor consoles" spellen.
Harmonix heeft alle rechten over Rock Band, dus daar zit het probleem niet.

Ze hebben ook nog steeds een wereldwijde leverancier in MadCatz, dus dat is ook geen probleem.

Het klopt inderdaad dat de instrumenten met zeer weinig marge worden verkocht. Daarom doen ze dit ook niet zelf meer.

De reden dat dit niet de verwachte Rock Band 4 is, is simpelweg omdat de markt flink is gekrompen. Om niet de resterende community te verliezen, zijn alle nummers speelbaar in Rock Band 3. Daarmee is Blitz op zijn minst een TrackPack voor een aardig prijsje (gezien de maximum prijs van Arcade titles op Xbox Live, 1600 MSP).
Dat is echt balen, nu zit je met allemaal oude instrumenten waar je niks mee kwam. Ik had juist verwacht dat ze met meer kwamen, zoals de accordion :D
Rockband zonder instrumenten is als CoD zonder wapens. Het gebruik van instrumenten was juist hetgeen wat het leuk maakte. Deze sla ik even over :>
Harmonix heeft dit al eerder gedaan. Op de PSP hebben ze dit gedaan met Rock Band Unplugged die met de knoppen van de PSP te besturen was, en daarvoor al met Amplitude als ik het mij goed herinner.

Qua recensies waren die games nog best succesvol maar ik geloof niet dat ze bijzonder goed verkochten. Vanuit marketing oogpunt vind ik dit dan ook een eigenaardige beslissing.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013