Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties, 23.843 views •

Er zijn in de afgelopen maanden fors minder BlackBerry's verkocht dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, terwijl de smartphonemarkt als geheel juist een grote groei kende. Het uitblijven van nieuwe modellen lijkt een van de oorzaken te zijn.

RIM verkocht 11 miljoen BlackBerry's in de afgelopen maanden, fors minder dan in het vorige kwartaal, toen er nog meer dan 14 miljoen BlackBerry's verkocht werden. In dezelfde periode vorig jaar gingen er ook bijna 14 miljoen over de toonbank.

De tegenvallende verkopen hebben te maken met de dalende populariteit van BlackBerry: ook jongeren, de grote groeimarkt afgelopen jaren voor RIM, lijken steeds minder voor een BlackBerry te kiezen, nu de functionaliteit van BlackBerry Messenger via sms-alternatief WhatsApp op de smartphones van veel meer mensen te vinden is. Daardoor is voor gratis sms'en een BlackBerry niet meer nodig. Ook blijven modellen met het nieuwe besturingssysteem BlackBerry 10 vooralsnog uit; die komen pas later dit jaar.

De dalende populariteit heeft grote gevolgen voor het bedrijf. De twee co-ceo's namen in januari al ontslag, maar nu maken onder andere de coo en cto bekend niet langer voor RIM te werken. Dat liet het bedrijf weten bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Er werden geen duidelijke redenen voor het ontslag van de topmannen gegeven, maar het heeft waarschijnlijk iets te maken met de moeilijke situatie waarin het bedrijf verkeert. Een van de twee ex-ceo's, Jim Balsillie, heeft nu ook bij de raad van bestuur ontslag genomen.

De nieuwe ceo, Thorsten Heins, heeft toegegeven dat zijn bedrijf in zwaar weer verkeert. De tegenvallende verkopen zorgden voor een kwartaalverlies van 125 miljoen dollar op een omzet van 4,2 miljard dollar. Ook is RIM somber over de toekomstige verkopen van de huidige BlackBerry-reeks.

Er werden in totaal 1,3 miljoen PlayBooks verkocht afgelopen jaar. Daarmee komt RIM, ondanks forse prijsverlagingen, niet in de buurt van concurrerende tablets op Android of de iPad. Naar verwachting komt RIM dit jaar nog met enkele nieuwe PlayBook-modellen.

Heins meent tevens dat er een nieuwe koers nodig is binnen het bedrijf. Zo worden verscheidene softwarediensten die RIM in de planning had geschrapt en gaat het zich meer focussen op de zakelijke markt. De Canadese BlackBerry-maker zou op de consumentenmarkt last hebben van de hevige concurrentie. Daarnaast overweegt het bedrijf samen te werken met andere bedrijven op de telecommarkt, of zijn BlackBerry-besturingssysteem te licenseren aan hardwaremakers.

Reacties (71)

Reactiefilter:-171068+144+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Voor zakelijk is blackberry niet meer interessant als eerst. Elke werknemer wil tegenwoordig een iPhone of een Andriod, die nu zo ongeveer de zelfde functies ondersteunen als BlackBerry voor zakelijk gebruik.

Maar ook zakelijke apps worden steeds interessanter, waarbij moet gezegd worden dat iOs en Andriod, beter te programmeren is. Grote Office pakketen hebben al een app voor die devices. Alleen BlackBerry blijft achter.

Volgende punt de tieners. Die balen bij elke app-hype weer dat ze een blackberry hebben. Eerst zag je dat bij Angrybirds, wordfeud, nu bij DrawSome. Verschillende nieuwe apps blijven komen.

Laatste punt; Waar slaat dat BB internet abonnement op wat je af moet sluiten boven je normale abonnement?
Laatste punt; Waar slaat dat BB internet abonnement op wat je af moet sluiten boven je normale abonnement?
Dat heb je nodig om gerouteerd kunnen worden via de servers van RIM. Hun veiligheids stokpaardje. Eigenlijk het enige stokpaardje (voor zover het dat echt is) dat over is.
ja dat stokpaardje heeft ook een grote deuk gekregen toen heel de wereld plots niet meer op het internet kon via BB. Toen viel pas echt op hoe belachelijk dat stokpaardje wel niet is.
"Voor zakelijk is blackberry niet meer interessant als eerst. Elke werknemer wil tegenwoordig een iPhone of een Andriod, die nu zo ongeveer de zelfde functies ondersteunen als BlackBerry voor zakelijk gebruik."

..voor zakelijk is het niet meer interessant omdat de werknemers graag een gehypte telefoon willen zodat ze onder kantoortijd kunnen wordfeuten..?

Ben zelf teruggestapt van een iPhone naar een Blackberry omdat de iphone geen delete knop heeft, ik agenda items niet eens als privé kan markeren en nog meer van dat soort ongein. Iedereen heeft andere wensen aan een telefoon, maar dat maakt een toestel nog niet slecht (je ploegt een akker ook niet om met een ferrari).

Een GSM is zo persoonlijk als maar kan, de doelgroep van Blackberry is/was altijd de zakelijke markt. Pushmail, naadloze aansluiting met mailclients, remote beheer en goede beveiliging waren hier imo altijd de doorslaggevende factoren (waarvan de 2 laatste nog altijd gelden naar mijn mening).

Ben direct met je eens dat je als tiener misschien meer plezier hebt aan een toestel die meer 'leuke' apps heeft, maar dat zegt meer over de doelgroep dan het toestel.
Wellicht zou RIM een alternative OS lijn kunnen oprichten voor de particuliere markt :?

Wat betreft de degelijkheid van het toestel hoor ik de laatste tijd veel slechte verhalen, vraag me echt af wat die mensen met hun toestel doen. Nooit echt grote problemen met m'n eigen BB's gehad, zeer groot aantal in m'n handen gehad van anderen.. Reparaties utigevoerd soft- en hardware. Ging altijd prima.

Toestel gehad dat van 4 hoog in een liftschacht flikkerde.. Heb er een nieuw beeldscherm in gezet en hij heeft nog een jaar prima meegedraaid in de pool :Y)
"..voor zakelijk is het niet meer interessant omdat de werknemers graag een gehypte telefoon willen zodat ze onder kantoortijd kunnen wordfeuten..?"

Mmm, ik denk toch echt dat aardig wat BB gebruikers ook zakelijk gezellige dingen doen met hun BB. Dat zegt helemaal niets verder over de kwaliteiten van beide telefoons.

"Ben zelf teruggestapt van een iPhone naar een Blackberry omdat de iphone geen delete knop heeft, ik agenda items niet eens als privé kan markeren en nog meer van dat soort ongein."

Wat bedoel je dan precies, want ik gebruik dagelijks allerlei typen agenda's op m'n iPhone, zowel voor prive als werk, etc. En het missen van een delete knop is pure gewenning, om daar een heel ander systeem voor te laten liggen... tsja.

Het argument dat BB zo zakelijk is en daarom een crappy appstore heeft slaat ook nergens op. Als het zo zakelijk en goed hiervoor was dan had die appstore vol gestaan met 1000-en zeer mooie zakelijke apps. Dat iPhones en Android toestellen voor kinderen zijn omdat er toevallig ook spelletjes en "leuke apps" in de store staan, slaat ook de plank volledig mis, er staat namelijk net zoveel zeer handig spul in. De dagen dat BB interessant was, zakelijk, zijn voorbij... het enige argument was altijd de e-mail. Die tijd hebben we gehad en RIM heeft niet meegedaan met het vernieuwen van het hele systeem.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 30 maart 2012 11:22]

sorry, maar is het niet logisch dat uw verkoop daalt in een jaar dat je nauwelijks of geen nieuwe producten levert?

ze hoopten BB10 in het begin van het jaar te lanceren wat is uitgelopen vanwege de chipset problemen... allessinds beter van het uit te stellen dan bijv. een smartphone te verkopen waarvan bijv. de antenne niet werkt.

Wat betreft dat bashing op fouten met blackerry's.... heb al 10 jaar blackberry's, net zoals alle werknemers hier: nog nooit een probleem gehad..
En IT moest vorig jaar, op 10.000 blackberry's, er 56 (!!!) terugsturen...
Wat vele mensen niet weten of eerder niet willen weten is dat ze hun BB af en toe kunnen koppelen aan hun PC en waar dan BB Desktop manager een backup maakt die bij een crash volledig kan teruggezet worden....
Maar ja... dat is véél moeilijker dan hem terugsturen hé
Wat jij aangeeft klopt inderdaad. Ook de Whitscreens waarover ik in mijn reactie spreek zijn met grote regelmatig te verhelpen door de Bootloader.exe te gebruiken die te vinden is in de map waar je de blackberry software (blackberry desktopmanager) hebt geinstalleerd.

Helaas is de gemiddelde (jeugdige) consument geen IT medewerker en begrijpt hier niets van. of wil het niet begrijpen.
Daarnaast reageert de BB bij de door mij aangegeven problemen vaak helemaal niet meer op de media suite die wordt gebruikt, te zijn Blackberry desktopmanager.

Wel interessant overigens dat jij stelt dat op de 10.000 BB's er 56 teruggestuurd worden. Wellicht ligt het aan het gebruik, het bijhouden van de software, het backuppen en misschien nog wel beter; het type bb dat je gebruikt. Ik denk namelijk dat de 9700 & 9780, de telefoons waarover ik spreek, weinig gebruikt worden in de zakelijke sector.
De reden dat Blackberry minder populair is geworden heeft meerdere oorzaken.

Zoals hierboven ook al wordt aangegeven zijn de verschuiving van de markt ( het toevoegen van de jeugd) wellicht voor de zakelijke markt een reden om zich hiervan te distantiëren. Zelf vraag ik me dat ten zeerste af. Bedrijven kiezen in mijn ogen voor functionaliteit. Email en dergelijke zaken werken immers erg goed op blackberry, maar inmiddels ook op andere toestellen werkt bijvoorbeeld de email functie uitmuntend.

Zelf zoek ik de oorzaak dus liever in een andere hoek. Naast het wegvallen van hun in mijn ogen belangrijkste competative advantage dat ze bezaten de afgelopen jaren; het pingen. Hebben Blackberrys een belangrijk voordeel verloren. Whatsapp heeft met zijn, op de meeste platformen gratis client, hier Rim hard aangepakt.

Zelf werk ik in de telecomsector als verkoper in één van de vele winkels. Wat ik hier merk, is dat veel mensen de afgelopen 2 jaar bij hun contracten Blackberrys hebben gekozen, maar als ze nu voor een verlenging in de winkel komen nooit meer terug willen naar een BB. De redenen zijn divers. De hype rondom Touchscreens, grotere schermen en snellere toestellen is er hier een van. Maar er is meer.

In de winkels worden regelmatig toestellen teruggestuurd naar de fabrikant. In algemene zin gaat dit om veel toestellen. Meeste toestellen komen echter terug met schade. Gebroken schermen(Iphone,Android), slechte batterijen(Nokia Lumia) of of andere vormen van schade. Blackberrys komen enkel zelden terug met schade( plus punt) 9 van de 10 keer gaat het in het geval van Blackberry om het zogenaamde "whitescreen of death" ( vooral de 9700 en de 9780, de o zo populaire jeugd toestellen) hebben hier onder te leiden. Deze whitescreens zijn niet de schuld van de gebruiker en duiden op slechte connecties in het toestel zelf, of software fouten. Dit probleem speelt al een lange tijd en de meeste BB gebruikers hebben hun toestel hier om al op moeten sturen. En vaak zelfs meerdere malen! Dit doet in mijn ogen je "merk" pas echt de das om. Blackberry staat voor de consument inmiddels gelijk aan problemen/ opsturen ( andere fouten als de error404, andere errors of het niet meer werken van de lock button links bovenaan stip ik niet eens aan)

Blackberry = opsturen

(daarnaast is het probleem door RIM nog steeds niet verholpen. Ondanks het feit dat de 9780 ed inmiddels uitgefaseerd zijn (worden) heeft RIM dit probleem nooit weten op te lossen. Of er aan het probleem gewerkt is weet ik niet.

Daarnaast heb ik nog niet eens vermeldt dat als je kijkt naar de soorten toestellen die worden opgestuurd, dat Blackberry daar ruim de leiderspositie heeft. Ik kan dit niet staven met een tabel oid. Dit gaat om ervaringen die ik elke dag weer zie in de winkel.

Kortom. Ze leveren een product dat niet meegaat met de hypes, en dat in de regel, vooral bij de populaire toestellen slecht presteert. Het uitblijven van nieuwe toestellen en Blackberry 10 is natuurlijk ook niet goed.
Mijn gevoel zegt dat RIM de boot heeft gemist, net als Nokia.
Ze hadden jarenlang de zakelijke markt in de tang, maar ik zie steeds meer iPhones en Android-telefoons om me heen en een Blackberry begint een zeldzaamheid te worden.
RIM heeft de laatste tijd een aantal zeer veelbelovende ontwikkelingen laten zien.
I hate to say it but:
Wat hebben ze nu uitgebracht de laatste tijd aan telefoons?
De 9700 is 2 jaar oud, de 9780 was hier slechts een marginale update van. Dan ben je in de huidige tijd gewoon te lang uit het nieuws. Ze hebben al met al maar vijf toestellen:
Eén slider (Torch)
Eén full-touch (Storm)
Twee qwerty (Curve/Bold)
Eén bar (Pearl)
Zo blijf je achter de concurrentie by far!
Wat heeft apple eigenlijk uitgebracht aan telefoons?
Elk jaar een nieuwe iPhone uitgebracht die top-of-the bill is qua hardware en software?
"top-of-the-bill" uhuh ;)
Vanaf de iPhone 3GS iig. De iPhone 3GS was voor die tijd ongekend snel, een 3GS kan nu nog prima mee met iOS 5. Probeer eens een vergelijkbare Android-smartphone uit die tijd (HTC Hero was dé concurrent toen), de tranen spring je spontaan in de ogen. De iPhone 4 had een ongelofelijk mooi scherm (retina), een zeer snelle CPU en GPU, een uitstekende accuduur en een extreem goede camera (betere camera's vond je alleen op dedicated camera phones). De iPhone 4S was wederom de snelste telefoon bij release, op basis van zowel benchmarks als praktijktests. Verder geef ik wel toe dat dit de minst substantiële upgrade tot dusver is.
De hero was niet het vlaggenschip van htc toen die net uit kwam laat staan voor de hele smartphone industrie toen der tijd. Maar ik beargumenteer je opmerking ook niet (heb geen trek in trollen) maar top of the bill vond ik wel mooi gevonden is zo lekker dubbelzinnig! Vandaar mijn ;)
Ik snap hem nu pas :P.
Je vergeet de Playbook.

Overigens heeft Apple nou ook niet echt een enorm scala aan verschillende producten. Dat vind ik geen argument. Het uitblijven van nieuwe modellen gekoppeld aan (te) weinig innovatie is killing. Helemaal in een markt waar de concurrentie ook nog eens moordend is.
Persoonlijk ken ik veel tieners die van Blackberry zijn gegaan naar een budget Android en graag terug willen.


Niet iedereen wil een dual-core 4+ inch scherm met veel apps. Er zijn genoeg tieners en zakelijke gebruikers die een fysiek keyboard willen met software waar ze aan gewend zijn en hun basic apps.

Het verbaast mij niet dat ze 20% minder verkoop hebben, maar ik begrijp dat ze toch nog 11 miljoen toestellen hebben verkocht.

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 30 maart 2012 09:43]

Er zijn genoeg tieners die een fysiek keyboard willen? Dat willen ze niet hoor, ze willen enkel niet die crappy touchscreens van ¤50. Ik zie het genoeg rondom mij, ze willen een touchscreen, weten dat mama en papa hen geen telefoon van ¤500 gaan geven en denken dat de goedkoopste telefoons met touchscreen net zo werken maar dat pakt dan fout uit tot ze op de leeftijd komen dat ze het verschil tussen al die schermen beginnen te snappen en ze wel een goede keuze van touchscreen kunnen maken.

Verder vergeet je dat tieners geen tieners blijven en de babies en kinderen die in hun voetsporen zullen treden van kleinsaf aan zijn opgegroeid met iPads. Bijna overal lopen ze bijna rond tegenwoordig de babies die verwonderd staan dat niet elk scherm waar je op drukt reageert. Voor de volgende generatie tieners zijn papieren magazines vandaag kapotte iPads ;)
Haha, inderdaad. Precies hetzelfde zie ik thuis gebeuren, mijn zoon die verwacht dat het scherm van de tv reageert als je erop drukt. Ik hoor weleens mensen zeggen dat ze dat wat "sneu" vinden, als in belachelijk dat ze dat nu al doen... ik zie het meer als het supersnel zichzelf eigen maken van technologie, iets wat ze straks heel hard nodig gaan hebben. Hoe jonger je ermee begint, hoe natuurlijker techniek voor je is straks. Zelf ben ik ook jong begonnen (niet zo jong, maar toch vanaf mijn 7e) en daar heb ik nog dagelijks profijt van.

Verder is een budget Android toestel natuurlijk zowiezo vaak stukken minder dan de high-end, die ervaring die je dan hebt is niet bepaald optimaal.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 30 maart 2012 11:15]

Eigenlijk is het omgekeerd: het is niet snel eigen maken van techniek, de touchscreen is juist bedacht omdat het de natuurlijke manier is voor mensen. Vandaar dat kleine kinderen het zo snel oppikken!
Dat is ook een goed punt ja, het is een intuitievere manier van werken.
Dat deden kinderen 20 jaar geleden ook al, is een natuurlijke reactie die iemand uit de rimboe die nog nooit een beeldscherm zou hebben gezien ook intuïtief zo zou doen, namelijk die figureren proberen aan te raken, wat dat betreft is het net een poppenkast.
De reacties van babies die met een iPad vertrouwd zijn zijn toch wel anders dan deze van iemand die nog nooit een TV heeft gezien. Beste voorbeeld zijn magazines waar zo'n baby ook verwacht dat het interactief is en dan je met swipen en drukken de beelden kan doen bewegen.
Persoonlijk ken ik veel tieners die van Blackberry zijn gegaan naar een budget Android en graag terug willen. Niet iedereen wil een dual-core 4+ inch scherm met veel apps.
Hoeveel budget Androids zijn er dan met een dual-core en >4 inch scherm?

Ik snap op zich de strekking van je betoog wel, maar je argumenten ontgaan mij eerlijk gezegd wel enigszins.
Er zijn genoeg tieners en zakelijke gebruikers die een fysiek keyboard willen met software waar ze aan gewend zijn en hun basic apps.
De Samsung Galaxy TXT dus? Doet prima Facebook, WhatsApp, E-mail en Twitter, alles wat de gemiddelde (jonge) BlackBerry-gebruiker gebruikt. De webbrowser is een stuk beter, er zit een touchscreen op, je hoeft niet meer te betalen voor de BlackBerry diensten en er zijn veel meer apps voor beschikbaar, zoals Wordfeud etc.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 30 maart 2012 10:15]

edit: nvm

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 30 maart 2012 09:06]

het valt mij nog mee dat ze toch nog een verkoop hadden van 11 miljoen, had dit veel lager verwacht.
iets zegt me dat dit voornamelijk zakelijke afnemers zijn die geinvesteerd hebben in een BES oplossing en die er nog niet uit hebben.
Dat zou best eens kunnen kloppen. Onlangs is hier binnen het bedrijf een hele vrachtwagen vol met Blackberry's naar binnen gereden. Bijna iedereen heeft zo'n geval. Het lijkt er dus weer op dat RIM terug is bij zijn oorspronkelijke klanten.

"Jeugd" is natuurlijk ook een moeilijke doelgroep om vast te houden. Het ene jaar is dit hip en het andere het compleet tegenover gestelde. Daar kan geen telefoonproducent snel genoeg op in springen.
Als RIM/BlackBerry de zakelijk markt wel wil behouden, dan mag er wel rap wat aan de kwalieit gedaan worden. afgelopen 5 jaar heb ik ondersteuning moeten geven op met name de Bold en zijn voorgangers (daarnaast ook simpele Nokia toestellen en Android Smartphones), wat een troep zijn die BlackBerry's.

Enorm veel uitval en de reparatie service is ook erg slecht, stuur je er 15 ter reparatie op vervolgens kun je van de 15 die je terug krijgt 10 weer direct retour sturen, omdat ze op de aangegeven punten wel gereparareerd zijn, maar nu andere functies uitvallen. Nee, mijn advies is zie je een BlackBerry.... Run!

@Ghoztmaster, ook in mijn geval praat je niet over kleine aantallen. zo persoonlijk is het niet hoor ik ken genoeg collega's, familie en kennissen die er netzo over denken. Ook ken ik bedrijfen die reeds overgstapt zijn op alternatieven (Android/iPhone). Het bedrijf waar ik op doelde is nu ook bezig om Android en Apps voor de iphone te maken, zodat de BB uitgefaseerd kan worden.

@tweaker2010: Als de kwalieit zo goed zou zijn, waarom moe(s)ten er dan zoveel voor reparatie opgestuurd worden. Wat berteft dat de reparaties niet juist werden uitgevoerd daar heb je gelijk in daar kan RIM niets aan doen.

Als ik de inmiddels bij gekomen reacties zo lees, dan ben ik niet de enige die dit ervaart. :)

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 30 maart 2012 10:40]

Het sterke punt van BlackBerry is juist de kwaliteit. Dat de reparatie te wensen overlaat heeft niets met het merk zelf te maken, maar met het reparatiecentrum waar ze aan uitbesteden.

Verder verwacht is dat BB Nokia achterna gaat wat verkopen betreft. Het einde is nog niet in zicht en ze zullen met een nieuw concept (touchscreen of ander OS) moeten komen om te overleven.
en wie is er verantwoordelijk voor een goede reparatiecentrum?
BB, en niemand anders. BB hoort hiervan de kwaliteit hoog te houden! ook als je kijkt naar nikon services nederland, extern bedrijf. maar wel nikon eisen.
Tja, das meer een persoonlijke mening dan een feit, bij het bedrijf waar ik werk hoor ik zelden een klacht over een BB (en er zijn er enkele duizenden in omloop), ander merken hoor ik meer klachten over.
Zal blij zijn als die gasten failliet gaan, die knakker hebben de hele mobile internet markt in Suriname. Er wordt geen andere telefoon voor Internet gesuppot, Tot voor kort wisten ze hier niet eens dat er alternatieven waren als IOS en Android.
wat een troep zijn die BlackBerry's.
Totaal niet mee eens.
Ik heb zakelijk een Curve en we hebben intern een eigen blackberry server in beheer.
Kan niet anders zeggen dan dat het ding zakelijk steengoed is, goede integratie met Exchange en veel functionaliteit maar vooral: stabiel.
het WERKT allemaal. zonder gezeik.

Heb ik niks te klagen?
ZEKER wel. Het ding voelt enorm oubollig t.o.v. een iPhone of Android toestel.
Ook is de navigatie langzamer. Toch is de Torch (die met touch) weer heerlijk rap.

We hebben als ICT afdeling uitgebreid andtroid, IOS en Windows Phone kunnen testen voor de opvolger van de curve.... het gaat weer blackberry worden.
Prive zou ik kiezen voor Windows Phone. (vanaf 7.5)
Wie zegt dat de Blackberry's door Blackberry gerepareerd zijn? Ik heb ooit de ervaring gehad dat de toenmalige provider (T-Mobile) dacht het zelf beter te kunnen en standaard de eerste keer de toestellen weer ongerepareerd terug stuurde met de mededeling dat ze niets geks hadden aangetroffen. Opnieuw reclameren en opsturen als gevolg. Vervolgens verknalde de reparatiedienst waar T-Mobile gebruik van maakte keer op keer de reparaties. Toestellen kwamen zwaar beschadigd retour en reparaties werden niet goed uitgevoerd. Direct verzenden naar een door Blackberry aangewezen reparateur leverde het bewijs dat het T-Mobile was die aan het kloten was aangezien alles bij terugkomst prima was opgelost.
in jouw bedrijf mag het dan terug zijn maar veel bedrijven schakelen over naar iOS. Zelfs in Canada (het thuisland van RIM) stappen grote bedrijven massaal over naar iOS.

RIM gaat de zakelijke markt nooit kunnen behouden als ze niet met een deftig alternatief voor de iPad op de markt kunnen komen. Tablets doen nu massaal hun intrede in het bedrijfsleven en die markt is volledig in handen van iOS.

Sommige bedrijven mogen dan momenteel nog steeds aan BB blijven vastklampen het zal niet lang duren voor ook zij de BB zullen dumpen.

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 30 maart 2012 09:53]

Persoonlijk zie ik de Playbook als een volwaardig alternatief tegenover de Ipad.
De software vind ik veel soepeler werken, en het is een handzamer apparaat.
Er zijn wel wat minder apps, maar ik hoef geen duizenden weer apps en halfgare spelletjes uit de applestore.
Tsja, op zich zal het best goed werken, maar daar gaat het niet om in de wereld van succesvol zijn. Het gaat erom dat je iets verrassends neerzet om aandacht te krijgen, dat dit geheel vervolgens inderdaad schitterend werkt, dat je niet begint met "je moet wel een BB erbij hebben wil je echt alles kunnen gebruiken", dat je developers probeert over te halen massaal ervoor te developen, etc. etc. Buiten dat de Playbook wellicht aardig werkt, hebben ze op alle andere punten niets gedaan, of niet voldoende. Verder is het leuk te zeggen dat de hoeveelheid apps er niet toe doet, ik betwist dat... de verhouding crap-apps en goede apps zal altijd ongeveer hetzelfde zijn. Heb ik dan echter een veel grotere pool om uit te vissen, dan heb ik dus de keus uit meer goede apps die net bij mijn wensen aansluiten.
Waar lees je dat?
Waarschijnlijk doel je op de claim van SoSueMe dat veel bedrijven overschakelen naar iOS. Jammer dat hij dat zelf niet doet want nu heb je kans dat hij niet serieus genomen wordt.

Maar to the point; de claims van SoSueMe zijn prima te staven met bronnen.
Good Technology doet altijd cijfers vrijgeven van device activations, zie hier (PDF) het hele rapport, hier het nieuwsbericht.

Ik denk dat RIM gewoonweg de boot heeft gemist. Ze zijn nog op de proppen gekomen met een prachtig concept (de Blackberry 'London'), maar daar horen we ook niets meer over. En buiten dat -wat niet meer dan een concept is- hebben we al jaren geen innovatie meer gezien bij RIM. En eigenlijk is dat best treurig voor zo'n groot bedrijf..

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 30 maart 2012 10:09]

Ik dacht echt dat dat al wel al oud nieuws was dat het wereldwijd behalve in Canada een iOS bedrijfswereld aan het worden was. Enkel Canada bleef nog wat achter maar daar is dus ook recentelijk verandering in gekomen.
Inderdaad helaas heeft mijn werkgever het zelfde gedaan om nu te zien dat de vraag naar betere moderne oplossingen simpel weg te groot is om nog langer alleen maar BES based services te bieden. Dus in middels is er ook een good.com oplossing beschikbaar omdat eigenlijk iedereen de BES rommel de rug aan het toe keren was.

Blackberry is dood gegaan door dat het geen zij boden eigenlijk niets anders was dan een heel klein beetje betere dienst dan de meeste andere bedrijven deden. Toen de andere op gelijke hoogte kwamen deed Blackberry niets, toen de andere ze hard voorbij gingen deed Blackberry niets. Nu de rest van de wereld Blackberry alleen nog maar associeert met oubollige achterhaalde minderwaardige toestellen en een service die net niet goed genoeg is in verhouding tot de concurrentie doet Blackberry niets.
De enige echte oplossing is de hele handel verkopen als iemand de brandende stinkende smeulende hopen willen hebben want het bedrijf is simpel weg rot anders hadden ze al lang actie ondernomen om betere diensten en toestellen te bieden.
Whatsapp heeft BBM (ping) zwaar overtroffen,

Bijna iedereen die nog een Blackberry heeft, gebruikt zelfs alleen maar Whatsapp i.p.v ping
Grootste voordeel van Whatsapp is dat het cross platform werkt en mensen niet 20 verschillende apps willen hebben om met 20 verschillende mensen te praten. Logisch.

Zegt niks over de apps zelf, appels met peren verglijken imo. Komt bij dat ik persoonlijk vind dat Whatsapp qua stabiliteit en vormgeving imo een stuk minder goed werkt dan BB Ping.

..om nog maar niet van privacy schending te spreken (ook al ga je daar zelf mee akkoord).
In Nederland klopt dat ja. In het buitenland wat minder denk ik, in de VS is het bijv. heel normaal om onbeperkt te kunnen sms'en, en daarom is de invloed van diensten als BBM en Whatsapp op verkoopcijfers in zulke gebieden veel kleiner.
Blackberry brak door omdat ze het pingen brachten. Hartstikke leuk, maar alleen mogelijk met andere Blackberry phones en dus eigenlijk helemaal niet handig. Whatsapp sprong dat gat in. Blackberry was ook handig met een toetsenbordje maar grotere schermen en touchscreen kregen de overhand... ook daar sprongen ze te laat op in. Ik heb nog een Blackberry 9700 maar ik peins er niet over om weer een Blackberry te nemen als mijn abonnement afloopt. Het wordt (bijna vanzelfsprekend) een Android telefoon. En dan raak je al snel aan een HTC of Samsung als je wat knaps wilt.
RIM zou de sprong in het diepe kunnen maken en de IBM van de mobiele wereld kunnen worden.
Met de opkomst van Cloud Computing en bedrijven die over het algemeen achterlopen op het gebied van mogelijkheden en beveiliging, zie ik hier voor RIM wel een markt. Een spinoff van de Blackberrys hardware en vol inzetten op infrastructuur waar je met je iPhone of Nokia echt verbonden zit met de infrastructuur van je bedrijf.
RIM verkeert inderdaad in zwaar weer. Ik heb dit meegekregen omdat ik sinds de aankoop van mijn Playbook wat meer het nieuws volg op CrackBerry.com

Denk wel dat RIM eind dit jaar met hele mooie toestellen gaat komen met BlackBerry 10, als dat een beetje hetzelfde werkt als het OS van de Playbook dan is het echt wel een goed OS, daar ben ik van overtuigd.

Heb nu zelf een Android phone, hiervoor had ik een iPhone en ik zie wel wat ik over 2 jaar heb :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True