Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 49, views: 14.764 •

Nikon komt volgens geruchten in de komende maand uit met een opvolger van de huidige D3100-dslr. De nieuwe camera krijgt naar verluidt het typenummer D3200 en zou voorzien zijn van een nieuwe cmos-beeldsensor met 24 megapixels.

Nikon D3200 logo voorbeeldDe nieuwe instap-dslr volgt naar verluidt de D3100 op die in augustus 2010 uitgebracht werd. De D3200 krijgt volgens Nikon Rumors in plaats van 14,2 megapixels een aps-c-beeldsensor met 24 megapixels. Waarschijnlijk is dat een afgeleide van de sensor die Sony in zijn Alpha A77- en A65-camera's gebruikt.

Ondanks het hogere aantal megapixels zou de hoogste lichtgevoeligheid verhoogd zijn van iso 3200 naar iso 6400. De maximale instelwaarde waarde zou het equivalent zijn van iso 12.800, hetzelfde als bij de huidige D3100.

De glazen bol van de geruchtensite laat verder zien dat waarschijnlijk dezelfde af-module wordt gebruikt als bij de D3100 en daarvóór bij de D3000 met 11 af-punten, en dat de camera in burst-modus vier beelden per seconde kan opnemen.

Interessanter zou een zoals verwacht verbeterde videofunctionaliteit zijn, al weet Nikon Rumors daarover niet meer te vertellen. Ook is de camera naar verluidt uitgerust met wifi-functionaliteit, wat 'een aantal interessante nieuwe features mogelijk maakt'.

De verwachting is dat Nikon dit jaar nog drie nieuwe dslr's wil uitbrengen. Onder meer de D300s staat op het lijstje om vervangen te worden. Het is niet bekend of Nikon ook nieuwe Nikon 1-milc's gaat uitbrengen.

Reacties (49)

Het ligt er natuurlijk maar net aan waar je zo'n camera voor gebruikt, maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die geen wifi netwerk tot hun beschikking hebben als ze aan het fotograferen zijn.

Maar als je bij een bedrijf foto's moet maken dan kan dit inderdaad wel handig zijn.
Nee, maar als je dit ding dus in je studio gaat gebruiken dan leg je dat desnoods wel aan natuurlijk ;)
Dat bedoel ik dus met situaties waar het wel van pas kan komen.
Echte studios gebruiken natuurlijk geen instap model als deze, maar gaan toch vaak voor full frame body's. Echter zijn er nog niet veel full frame body's met WiFi.

Een camera als deze is handig als hobby fotograaf, het scheeld een bult gezeur met je geheugenkaartjes
Nikon heeft een optionele wireless transmitter voor de pro bodies. Daarmee is de camera volledig via WIFI te besturen (incl. instellingen wijzigen). Ik betwijfel of dat bij deze instapmodellen ook het geval is.
http://www.nikon.nl/nl_NL...wireless-transmitter-wt-4 voor o.a. de D800, en http://www.nikon.nl/nl_NL...wireless-transmitter-wt-5 voor de D4.
Die apparaten zijn wel aan de prijs (een honderdje of zes ben je al snel kwijt), maar dat mag in een studio niet zo'n probleem zijn.

Alleen beeldoverdracht kan al best een tijd behoorlijk goedkoop, een Sandisk Eye Fi SD-kaartje kost een paar tientjes. Die interessante nieuwe features waar het bericht het over heeft zijn mijns inziens dan ook niet zó interessant. Zie hier: http://sandisk.fi/product...-fi-wireless-memory-card/
Wat heeft het ook voor zin om tethered shooting (al dan niet via WiFi) in te bouwen in een instap camera. Die mensen die zo'n camera kopen weten vaak nog niet eens van het bestaan van ISO waarden en diafragma af :/

Ik gok eerder dat WiFi het mogelijk zal maken om afbeeldingen gelijk in Picasa te laden of naar Facebook / Twitter te verzenden ;)
Volgens mij kan je met een D3100 ook al tethered schieten. Met mijn D5000 in ieder geval wel (via USB natuurlijk)
Echte studios gebruiken natuurlijk geen instap model als deze, maar gaan toch vaak voor full frame body's.
Dat hangt toch heel erg van de studio af. Reclame studio's die hun plaatjes heel groot op moeten kunnen blazen zullen eerder midrange pakken (Hasselblad met verwisselbare achterwand en zo). Studio's die vooral voor web sites schieten kunnen prima uit de voeten met een wat zwaardere DX als de D300(s) of D7000 (als je het bij Nikon houdt). Ik ken een professionele web fotograaf die met een D40 schiet omdat hij dan sneller kan downsizen dan met een modern toestel.

'studio' zegt niet zoveel. Het is vooral belangrijk dat je een camera uitzoekt die past bij het gebruikt dat je ervan maakt.
Ik denk dat die WIFI dient om vanaf de camera gelijk te uploaden naar een NAS of ander Storage Device.
Waarschijnlijk gaat het om wifi direct. de NX20 van Samsung zou daar naar verluidt ook over beschikken.
En tonen van foto/video op wifi-enabled tv?
Daar heb je geen wifi voor nodig (op de TV). Dat kan met DLNA.
Zonder wifi (of wired ethernet natuurlijk) heb je verdomd weinig aan DLNA...
Hoezo? Is wifi de enige manier om te netwerken :?
Hoe anders dan wifi? DLNA gaat over het Wifi netwerk...

Linkie...
Maar het is natuurlijk wel erg makkelijker dat als je thuis komt meteen de foto's op je netwerk kunt zetten zonder met kabeltjes of kaartlezer te moeten gaan kloten.
Lijkt mij wel praktisch als hij de gemaakte foto's naar men telefoon met wifi (telefoon als wifi hub, indien er geen wifi in de buurt is) zou sturen, en dat de telefoon het met 3g (o.i.d.) naar een dienst als Picasa zou sturen.

Lijkt mij wel praktisch!
Het idee is meer om een connectie met je telefoon of tablet bijvoorbeeld te maken. Nu wordt gedaan met kaartjes van Eye-Fi. Hierdoor kan je snel foto's uploaden of bekijken op een groter scherm, daarnaast werkt dit ook als back-up systeem. Wie weet dat ze ook hiermee bijvoorbeeld weer GPS informatie kunnen opslaan.

Natuurlijk zullen normale Wifi connecties niet snel worden gebruikt. Wat 0rbit zegt over een studio lijkt me erg onwaarschijnlijk, immers gebruik je normaliter niet een instap DSLR in een studio.
Maar vele mensen hebben vandaag wel een iPad. Foto's doorsturen naar de iPad en bewerken in iPhoto. De perfecte combo voor de hobbyfotograaf die Nikon met de 3000 wil aanspreken.
24MP op een budget camera is toch alleen maar om het de verkopers makkelijker te maken? Kopers hiervaan gaan toch niet het benodigde glas kopen.

Misschien ook wel leuk om eens uit te zoeken hoeveel gebruikers van camera's met zoveel megapixels een lagere resolutie instellen om hanteerbaardere bestanden te krijgen die nog steeds meer dan genoeg kwaliteit bieden.

[Reactie gewijzigd door GJvdZ op 29 maart 2012 11:50]

Misschien ook wel leuk om eens uit te zoeken hoeveel gebruikers van camera's met zoveel megapixels een lagere resolutie instellen om hanteerbaardere bestanden te krijgen die nog steeds meer dan genoeg kwaliteit bieden.
Ik denk niet erg veel. Als je die camera gekocht hebt vanwege de megapixels, dan ga je natuurlijk niet zelf de megapixels omlaag zetten.
Ik doe dat op de Canon EOS 7 met 18MP. Ik gebruik gewoon halve resolutie en dan heb je 4.5 MP meer dan genoeg voor de meeste doeleinden en dus ook veel minder problemen met diffractie bij flink geknepen f/ waarden (> 8).
De diffractie wordt niet minder bij gelijke printgrootte of afbeeldingsgrootte op een display. Je ziet het alleen minder als je pixels i.p.v. foto's vergelijkt en dus minder ver inzoomt op wat de sensor registreert (en het gros van de opgenomen data weggooit...). Verrassend hoe dit soort mythes voortleven.
Eigenlijk is het verkleinen van het aantal pixels gewoon digitale diffractie :)
Ik zet mijn megapixels nooit omlaag. Ten eerste niet omdat ik 12MP niet teveel vind (D5000). Daarnaast schiet ik toch liever RAW en dan zit je bij Nikon altijd aan alle pixels vast. Canon doet geloof ik wel sRAW, maar of dat dezelfde flexibiliteit biedt als een normaal RAW bestand weet ik niet.
24MP op een budget camera is toch alleen maar om het de verkopers makkelijker te maken? Kopers hiervaan gaan toch niet het benodigde glas kopen.
Inderdaad, ik vind de stap van 14MP naar 24MP wel erg groot. Als het instapmodel (D3200) al 24MP heeft, wat krijgt de opvolger van de D5100 (D5200?) dan wel niet voor sensor?
Ik ben benieuwd wat deze camera gaat kosten en wat Canon hier tegenover zet.
Waarschijnlijk ook die 24MP sensor. Nikon is de laatste tijd juist de hogere aantallen MP aan het pushen en dat legt ze in ieder geval met de D800 geen windeieren: hij gaat als warme broodjes en volgens DxO heeft hij de beste sensor ooit in een productie DSLR (ook middenformaat meegerekend).
Leuke feature dat wifi,maar als je alleen raw schiet nutteloos.
Lekker onderbouwd ook.

Het is echt niet bedoelt als vervanging van de geheugenkaart, maar voor gemak voor andere zaken zoals direct printen en de bestanden van je camera af te halen zonder kabel of kaartjes verwisselen.

Wifi N is bij goede dekking volgens mij net zo snel zo niet sneller dan de gemiddelde geheugen kaart.
Wat moet ik hier aan onderbouwen, geen enkele tv/printer kan nefs lezen.
We zitten hier toch niet bij zalando of wel.
RAW is ook niet bedoeld om direct weer te geven op een TV, of om het direct af te drukken. Dan is JPEG een betere keuze.

Voor previews werkt het echter prima. Bijvoorbeeld de iPad kan prima RAWs weergeven, zodat je in ieder geval kan zien dat je compositie naar wens is. De kleuren mag je je later druk om maken. Want nogmaals, als je dat direct perfect in gaat stellen op de camera, gebruik je net zo goed JPEG. Ook op een afdruk zie je geen enkel verschil tussen een hoge kwaliteit JPEG of een lossless formaat (wat RAW ook niet in alle gevallen is: volgens mij kun je bij geen enkele Nikon instapper instellen dat je lossless RAW wilt, maar dat weet ik niet zeker).
Wat Nikon betreft weet ik het niet (zou daar anders kunnen zijn bij de consumer/prosumer-modellen als bij de echte professionele types) maar normaal is RAW weldegenlijk lossless, zelfs bij budget-modellen.
Hier kun je er meer over lezen: http://regex.info/blog/photo-tech/nef-compression

Ja, Nikon's RAW is in een aantal gevallen echt lossy. :)
Dat misschien niet, maar bijvoorbeeld een iPad wel. Ik zou graag tijdens een shoot mijn camera draadloos aan een iPad koppelen om compositie, focus en belichting goed te kunnen beoordelen.

Bovendien is het wel raar dat elke goedkope smartphone of tablet een camera+wifi heeft, maar dat een 'dikke' DSLR afhankelijk is van een eye-fi kaartje...
24MP op een crop sensor ?
Die zal nooit met ISO 12k5 foto's kunnen maken.
Tuurlijk kan ie dat wel.
Of jij tervreden bent met het resultaat is heel wat anders...

een beetje jammer dat de redactie nog
Ondanks het hogere aantal megapixels zou de hoogste lichtgevoeligheid verhoogd zijn van iso 3200 naar iso 6400
plaatst, want die hoogste iso waarde die de camera biedt heeft niets te maken met de kwaliteit van de fotos, maar word puur en alleen door de marketing afdeling bepaald.
Helemaal correct. Zie ook de D800 die met 36MP op kleinbeeldformaat (35mm) wat dat betreft kan concurreren met de allerbeste kleinbeeld sensoren, ongeacht het aantal MP (denk D3s, D4, etc.).

De Nex 7 met de 24MP APS-C crop sensor doet voor een gegeven afbeeldingsgrootte en gelijke fysieke belichtingswaarden (hij is een tikje gevoeliger dan andere sensoren bij identiek aangeduide ISO waarden) op hogere ISO's ook niet of nauwelijks onder voor eender welke sensor van vergelijkbare grootte. Ongeacht aantal pixels.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 29 maart 2012 13:56]

Maakt het voor die sensor niet uit dat de A65 en A77 SLT camera's ipv dslr zijn dan? Of is de d3200 misschien ook een SLT?

Als Nikon de software net zo goed voor elkaar heeft als bij de 3100 dan zal dit een prettig instapmodel worden, kijkend naar gebruiksgemak en de prestaties van de sensor (zoals bij Sony iig).
Dat maakt niet uit, het verschil is dat er bij de SLT een halfdoorlatende spiegel voor zit, maar dat heeft niets met de sensor zelf te maken.
Toch wel, maar alleen in de details. Vaste spiegel kan kleiner zijn, meer ruimte overlaten voor achterste lens-elementen. En de sensor zal geoptimaliseerd worden voor de toegepaste optische ontwerpen (micro-lenzen, hoek van inval van licht, filters).
ok, goed punt dat je aanhaalt.
Maar heb je dan ook even gekeken of er wel of niet minder ruimte is bij die SLTs? Anders heeft je argument weinig invloed nietwaar?
Het is maar afwachten wat de ruis doet op ISO6400. Ik heb nu een Canon 550D en die presteert, uhm, matigjes op ISO6400, tenzij je vol zonlicht hebt. Deze kun je ook opvoeren naar 12800 en dan is het net een mobiele telefoon. Je kunt em met speciale firmware (Magic Lantern) nog verder opvoeren naar 25600, maar dat is echt complete flauwekul.

ISO-waardes noemen is onzin. De maximale ISO-waarde is een hele ruwe indicatie voor de prestaties op "normale" ISO-waarden. Maar je zult camera's side-by-side moeten testen om erachter te komen wat het doet.

Verder. Is deze camera nu ook van een magnesiumlegering, of nog steeds van plastic? Of van polycarbonaat (poche plastic)?
Waarschijnlijk kunststof, de D3x00 serie is het allerlaagste dSLR model van Nikon (tot nu toe). Aan de beeldkwaliteit zie dat over het algemeen niet, maar wel aan de instelmogelijkheden, de grootte van de body, en de bouwkwaliteit (en nog meer marginale dingen zoals het ontbreken van bijvoorbeeld een eigen focusmotor, een stapel extra directe instelknopjes, etc, etc).
Verder. Is deze camera nu ook van een magnesiumlegering, of nog steeds van plastic? Of van polycarbonaat (poche plastic)?
Ook niet onbelangrijk: Is de focusmotor weer terug? Die mis ik namelijk nog steeds bij de instap modellen. Ook nooit gesnapt waarom die weggelaten is. Iemand hier een antwoord op?
De focusmotor zit toch in de lenzen, of heeft een focusmotor in de camera nog een speciale functie?
AF-D lenzen aansturen bvb ... die hadden toen nog geen ingebouwde motor, en daar zijn een paar mooie haarscherpe primes bij !
precies, laatst nog eens gekeken of ik mijn oude D70 kon vervangen met een D5100 (met name om het scherm), dan wel een D7000.

Ook hier weer het focus motor gedoe. Uitgaande van wat je kan krijgen voor een goede oude AF-D prime (ik heb een 50/f1.4, 85/f1.8 en de 105/f2.8 macro uit 1990!) en de vervangingskosten voor nieuwe G lenzen kwam ik tot de conclusie dat het goedkoper was om een D7000 te kopen en de 'oude' lenzen te gebruiken dan om een D5100 te kopen met nieuwe lenzen.

conclusie, ik wacht nog even, de D70 doet het nog prima, zelfs na > 110000 kliks.

Desalniettemin zou de D3200 met de nieuwe 18-300 dx lens een prachtige combo zijn om mee rond te lopen als je niet alles mee wilt zeulen. Al hoewel de Sony nex7 met de 18-200 dan weer een hele goede concurrent is.
Ik geloof er weinig van. Ik denk dat het voor Nikon ongunstig is om nu weer een lijn instap modellen uit te brengen, juist omdat ze op dit moment erg goed verkopen. Daarnaast gaat de techniek een stuk minder snel de afgelopen tijd in de dslr branche. Het is vooral perfectioneren.

Bij camera's als de D300s zie je echter dat de techniek wel achterhaald is ondertussen. Daarbij is de D800 misschien helemaal niet de opvolger van de D700, maar een compleet nieuw model, of misschien wel de opvolger van de D3x wegens het grote aantal megapixels.

Mijn verwachting is dat Nikon komt met de opvolger van de D300s en de D700 dit jaar. De consumentenlijn zou dan volgend jaar prima geupdate worden, zonder nu achter te lopen met de techniek.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013