Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 43, views: 11.466 •

Onderzoekers hebben een methode ontwikkeld om geheugenchips te produceren die in transparante producten verwerkt kunnen worden. Deze 3d-geheugenchips zouden in beeldschermen met ingebouwd geheugen verwerkt kunnen worden.

De 3d-geheugenchips worden gemaakt van siliciumdioxide, een veelgebruikte isolator in de halfgeleiderindustrie. Dat maakt de productie ook eenvoudig, zo vertelt hoofdonderzoeker James M. Tour van de Rice University in Texas. Samen met zijn team ontwikkelde hij de driedimensionale, gestapelde chips die van het transparante materiaal zijn gemaakt. Volgens Tour laat de structuur van 'zijn' geheugenchips, met slechts twee elektrodes in plaats van de source, gate en drain van conventioneel flashgeheugen, zich eenvoudig stapelen. Ook andere eigenschappen, zoals de hoge verhouding tussen aan- en uitstroom, maken het geheugen aantrekkelijk.

De geheugenchips werden al bijna drie jaar geleden ontwikkeld, maar maakten toen gebruik van een laagje grafeen op het siliciumdioxide. Inmiddels is gebleken dat het grafeenlaagje niet nodig is voor de geheugencellen, waardoor de productie eenvoudiger wordt en de prijs daalt. De transparantie maakt het volgens Tour mogelijk om de geheugenchips in schermen in te bouwen; zo zouden de beeldschermen van mobieltjes tegelijk opslag kunnen bieden en zo dunnere telefoons mogelijk maken. Een laatste voordeel van het geheugenmateriaal is de robuustheid; de chips zouden bestand zijn tegen hoge temperaturen en gecombineerd met plastic tot flexibele, buigbare chips kunnen leiden.

Reacties (43)

Dat klinkt als erg interessant voor laptops en mobiele devices.

Stel je voor: een 512GB SSD in je laptop scherm. Resultaat: geheel weer dunner, lichter, mogelijk energie zuiniger.
Kan je meteen je slechte sectoren aanwijzen op je scherm :D
Een defragmentatie op Windows wordt dan ook wel erg fysiek ineens ;)
Defragmenteren van een SSD? Hmmmmm... |:(
defragmenten sinds NTFS?
Windows 7 zelf vindt van wel; kijk maar eens in je task scheduler wat er op woensdag om 1 uur 's nachts gestart wordt...
Mijn wekelijkse insomnia sessie... Maar goed, ik gebruik dan ook geen Windows 7. Gebeurt dit in Windows 8 nog steeds, trouwens?
Kijk maar eens naar dit artikel voor de opzet van Windows 7 op een SSD
http://www.zdnet.com/blog...-tune-up-tweaks/2910?pg=2
Nu weet ik niks van een SSD, maar kunnen je bestanden niet net zo gefragmenteerd raken als op een normale schijf ?
SSD is het medium. Het filesysteem kan niet zo goed een chaos worden dacht ik zo.
het nadeel van fragmentatie is niet de fragmentatie zelf, maar het langer worden van de leesacties doordat de leeskop van de HD meer moet bewegen omdat de sectoren niet achtereenvolgend gelezen kunnen worden
Ja. Maar gezien de "wear" van SSD's wordt defragmenteren ten zeerste afgeraden. Ook omdat defragmentatie bij een SSD nauwelijks tot geen prestatiewinst oplevert.
defragmentatie is negatief voor de performatie omdat bij een mechanische schijf met platters, de leeskop heen en weer moet bewegen.

Bij een SSD kan je in theorie van de eerste naar de laatste memoryblock springen zonder tijdverlies...
*fragmentatie en dan klopt ie :+
perfor-wat? prestaties..
En dan gaat je scherm stuk door een drop en meteen ben je alles dat daar op stond kwijt. Overigens gaat dit niet over flash-like memory maar over RAM dus helaas gaat die vlieger niet op. < onderliggende artikel ontkracht dit, sorry. Ik begreep hier dat het om RAM ging, niet dus.

[Reactie gewijzigd door pijltje_hoog op 28 maart 2012 11:57]

Gezien dit in de text staat "met slechts twee elektrodes in plaats van de source, gate en drain van conventioneel flashgeheugen" ben ik toch meer geneigt te zeggen dat juist alleen om flash gaat.
Het transparante deel lijkt me alleen nuttig als het hele ding waar de chip in zit transparant is - als er een achterkant in zit (zoals in zo ongeveer alle apparaten nu) dan kan die toch gewoon tussen scherm en achterkant waar je hem toch niet ziet?

En we hebben de (al dan niet neppe) transparante versies van verscheidene telefoons al gezien, en die zien er niet uit - juist omdat je nog steeds on-transparante ondelen er in hebt zitten, waarbij prominent en nogal lastig te verinvisiblen - de batterij ;)

Laat ik het zo zeggen - op DIT moment klinkt dit nog een beetje als "just because we can". Er zal vast wel een nut voor gevonden worden, dat zeker. Maar dat nut zal waarschijnlijk niet het op een display zitten zijn :)

[Reactie gewijzigd door Webdoc op 28 maart 2012 11:31]

Wat denk je van artificial reality glasses, als transparante displays wat hogere resoluties aan zullen kunnen (en andere trucs mbt. focus) dan zou het me niks verbazen als het handig is om zo veel mogelijk transparant te krijgen ('t geheel zal wel een thin client zijn, maar batterij en rudemtaire ram zullen allebei nodig zijn, batterij in bril poot mss en ram dan in scherm o.O )
Dan nog heeft Webdoc een goed punt waar ik ook al aan dacht. Je gaat toch niet door een scherm kijken als je JUIST naar dat scherm kijkt? Ik zie het nut er ook niet echt heel erg van in. Dat het transparant is dus, van het flexibele gedeelte snap ik het dan weer wel :p

oog -> scherm -> chip (Dan hoeft de chip toch niet transparant te zijn?)
oog -> chip -> scherm (dit heeft toch geen nut?)
De geheugencellen gaan dan ook -in- het scherm.
Het zal wel iets te maken hebben met het onthouden van de state van de pixel, zodat ze niet continu gerefreshed moeten worden.
Aansluitingen kunnen dan gemultiplexed worden > veel minder aansluitingen > minder ruimte nodig.
Bij het lezen van het artikel dacht ik er meteen aan om zulke chips in ruiten te stoppen. Bouw je een wolkenkrabber met een heleboel glas, stop je meteen de ruiten vol met die chips en heb je als het ware een supercomputer in het omhulsel van je gebouw. ;)
" Samen met zijn team ontwikkelde hij de driedimensionale, gestapelde chips die van het transparante materiaal zijn gemaakt"

"en zo dunnere telefoons mogelijk maken"

>gestapelde chips
>dunnere telefoons

>choose one
Beide?

twee chips naast elkaar moeten plaatsen of op 1 component meerdere lagen kwijt kunnen.
Daar komt bij als dit in een ander component (het beeldscherm) opgenomen kan worden je geen DIP meer nodig hebt.
Maar zoals ik hier voor al schreef denk ik dat de winst voor het weglaten van dit component als los onderdeel weinig winst oplevert omdat de meeste ruimte gaat zitten in RFC delen en accu.

Even een praktijk voorbeeld de nieuwe iPad (3) is dikker dan zijn voorganger doordat er een grotere accu nodig was.
Hmm interessant. Maar als je ze als een scherm gebruikt, dan moet dat toch als extra laag? Mij lijkt het weinig winst hebben op dat moment.

Maar wel een super ontwikkeling :)
Dit i.c.m. Samsung's Smart Window --> Minority Report computer, here we come!

[Reactie gewijzigd door SanderHG op 28 maart 2012 11:33]

Je weet wel dat dit een uitvinding van Philips is toch?
http://www.youtube.com/watch?v=gaLJTex-acA
Eerst zien dan geloven?
Maar ik zie zo snel niet de "toegevoegde waarde" van geheugenchips op het beeldscherm. De ruimte besparing die je zo krijgt is minimaal. De componenten in een telefoon die de dikte bepalen zijn de RFC zaken (antennes) en vooral de accu/batterij.

Als je nu een volledig transparante telefoon wilt hebben wordt het wat anders maar dan moeten er meer componenten over naar deze nieuwe methode.
Wat ik niet snap is dat ze eerst een laag grafeen dachten nodig te hebben. Je kent de eigenschappen toch van de materialen die je gebruikt. Dit lijkt bijna of ze door een "foutje" ontdekt hebben dat dit kan, vreemd.

Lijkt wel of ze wat ontwikkelen maar niet precies weten waar ze mee bezig zijn....

typo's

[Reactie gewijzigd door pijltje_hoog op 28 maart 2012 11:46]

Maar ik zie zo snel niet de "toegevoegde waarde" van geheugenchips op het beeldscherm
Ik wel. Vooral bij bewegende beelden wil je graag alleen het deel dat verandert doorsturen. Zo werkt bijvoorbeeld MPEG, af en toe een keyframe (volledig beeld) en daarna een tijdje alleen de delta's.

Als je hetzelfde principe hanteert in het beeldscherm dan hoef je niet steeds uit keyframe+delta's de volledige frames terug te rekenen, maar stuur je ook naar het beeldscherm alleen de delta's.

Zekere met de toenemende resoluties kan dit een aardige bandbreedte besparing opleveren, plus mogelijk minder rekenwerk aan de computer/grafische kaart zijde.
Het is leuk om te lezen en ik zie wel toepassingen in laptops zoals robinverl zegt. Ik zie het dan voor me dat er steeds meer Transformer (Pad) Prime uitvoeringen komen zoals in bijvoorbeeld ultrabooks waardoor deze in het scherm geheugen hebben zitten en in het toetsenbord een nog grotere hdd of iets dergelijks, waarbij het scherm dan de C-schijf vormd, terwijl het toetsenbord de D-schijf bevat. Zoiets.


Het hoeft van mij alleen niet nog dunner bij telefoons en eerlijk gezegd vind ik de Air van Apple ook al te dun. Zelfs met degelijke materialen vind ik dat telefoons en ook de Air kwetsbaar, laat ze eenmaal vallen en het (kan) gebeurd zijn - al is dit bij de dikkere laptops natuurlijk ook van toepassing. Ze zijn gewoon niet meer ergomisch naar mijn mening.
Zoals ik hierboven ook al eerder aangaf denk ik dat je hier wat misvat. Dit is "werk"-geheugen en geen flash-geheugen dat zonder stroom state vast houdt.

[Reactie gewijzigd door pijltje_hoog op 28 maart 2012 11:57]

Wat is er 3D aan een geheugenchip?
Of eigenlijk: Alle chips zijn toch 3D aangezien dit fysieke dingen zijn?

Bedoelen ze met 3D dat het stapelbaar is?
De fysieke chips zijn natuurlijk wel al 3D, maar het ontwerp over het algemeen niet.

Dat betekend dat lanes elkaar niet kunnen kruisen, want dan zou de een onder de ander door moeten, waarvoor je ontwerp een derde dimensie krijgt.
Daardoor moet er soms een lange omweg gebruikt worden om van punt A, naar punt B te komen. Met het toevoegen van de derde dimensie kunnen de lanes over en onder elkaar door.
Ik zat al aan zoiets te denken, wel goed om te weten.
Ja goede vraag inderdaad. Mischien kan er naast elkaar EN op elkaar weggeschreven worden...

Ben ook wel benieuwd
Dit is misschien nog niets voor PC´s en net niet goed genoeg voor laptops, maar ik zie dit al een toekomst hebben voor de all-in-one monitor-pc´s. (jeweetwel, zoals de iMac, een pc in een beeldscherm). Hierdoor kunnen die ook veel dunner worden.
Erg interessant, behoorlijk veel mee mogelijk lijkt me. :)

Ik ben erg benieuwd naar;
- De transparantie, hoe transparante is transparant ? Zou graag een voorbeeld zien :)
- De geheugenchips -> aan wat voor opslag capaciteit moet ik denken en hoe verhoud dit zich naar de oppervlakte/dikte van het materiaal ?

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 28 maart 2012 11:52]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013