Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties, 13.348 views •

Overhaul Games heeft aangekondigd dat de Enhanced Edition van Baldur's Gate niet alleen voor de pc zal verschijnen, maar ook voor de iPad. De ontwikkelaar heeft de Infinity Engine, die gebruikt is voor het origineel uit 1998, aangepast.

De Baldur's Gate Enhanced Edition verschijnt deze zomer. Beide versies van de nieuwe Enhanced Edition draaien op de Infinity Engine. Dat is de engine die ontwikkelaar BioWare gebruikt heeft om het origineel mee te maken, een rpg die in 1998 het begin zou vormen van een hele serie. Het gaat daarbij om een 'reforged version' van de engine, die 'moderne verbeteringen' bevat. Overhaul maakt tegelijk bekend dat de Enhanced Edition niet alleen de originele game bevat, maar ook de Tales of the Sword Coast-uitbreiding en zelfs nieuwe onderdelen, zoals een nieuw avontuur en een nieuw lid van de groep npc's rond de speler.

Overhaul kondigde de Enhanced Edition van Baldur's Gate eerder deze week aan. Het bedrijf, dat zich toelegt op het ter download aanbieden van pc-klassiekers, werkt ook aan een Enhanced Edition van Baldur's Gate II, dat in 2000 op de markt kwam. Wanneer die op de markt gaat komen is niet bekend. Overhaul heeft ook nog niet bekendgemaakt of er een winkelversie van de klassieke rpg's komt, of dat ze alleen als download zullen verschijnen.

Baldur's Gate Enhanced Edition Baldur's Gate Enhanced Edition Baldur's Gate Enhanced Edition Baldur's Gate Enhanced Edition

Reacties (55)

Reactiefilter:-155053+119+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Jammer dat je niets kan lezen of er nog verschil gaat zijn tussen ipad 1, 2 en new (dan bedoel ik qua grafix)
Het zal wel moeten zijn dat er een verschil tussen de verschillende ipads zit wat graphics betreft immers de laatste heeft een hogere resolutie dus je zult meer pixels zien.

Of je ook betere graphics krijgt als je een latere ipad hebt? Ik durf met zekerheid te zeggend at dat niet het geval is. Omdat te kunnen doen zou je alle textures in de game twee keer moeten verpakken in de game eens in een lage en eens in een hoge resolutie iets wat erg veel ruimte in beslag zou nemen omdat op alle oude ipads al snel een derde van de data niet gebruikt zou worden. Daar naast zou het betekenen dat iemand alle textures zichtbaar in de game zou moeten herdoen en moeten opschalen met meer detail etc op een groter formaat dan de standaard game bevat. Dan moet ik dus ook twee test cycles doorlopen om er zeker van te zijn dat dat allemaal werkt en in alle gevallen de textures en de je kunt hier wel en daar niet lopen logica en zo voort allemaal kloppen. De kosten voor de remake zouden daarmee enorm omhoog schieten en het project zou niet meer haalbaar zijn.

In het kort NEE, er zal geen verschil zijn tussen de graphics op de verschillende generaties ipad.
http://imageoptim.com/ipad.html

Willen ze een mooie retina-badge? Of dat ze in de nieuwe AppStore categorie voor retina ipadapps komen, dan moeten ze wel. En net als heel, heel veel appmakers zullen ze dat zeker doen.
Dat is met een game gebaseerd op oude sprites een stuk lastiger, tenzij ze alle graphics opnieuw willen maken...
Dat is voor een game uit die tijd sowieso nodig; ik geloof dat Baldurs Gate een max resolutie had van 640x480.
BG1 heb ik altijd gedraaid op 800x600 en volgens mij kon de resolutie officieel hoger tot 1024x768. Unsupported kon BG2 nog hoger zelfs...

Ziet er op het eerste gezicht trouwens naar uit dat ze de BG2 engine voor BG1 gaan gebruiken. Die gaat op mijn netbook (met G3 widescreen patch) zonder problemen al tot 1280x800.
Ja, maar waren de textures dan ook nog scherp of zag je gewoon veel meer? Dat is wel een heel verschil, he? ;)

Vroeger had je een trend in hogere resolutie = meer zien. Het mee schalen van textures werd toen nog niet echt gedaan.

Omdat de iPads verschillende resoluties hebben is het eigenlijk wenselijk om alle textures schaalbaar te maken, zodat het beide resoluties hetzelfde eruit ziet. En niet zoals je vroeger had, dat je dus meer zag.
De textures van de achtergrond zien er op mijn 1900x1200 HD scherm nog altijd goed uit... maar inderdaad - het kwam er voornamelijk op neer dat je meer van het speelveld te zien kreeg.

[Reactie gewijzigd door Flozem op 23 maart 2012 17:39]

Dat heeft de makers van monkey island of broken sword niet tegengehouden om een iPad versie uit te brengen :)
Ga er maar van uit van niet, anders dan een hogere resolutie.
Zeer mooie ontwikkeling.
Broken Sword, monkey island, sid meier's pirates zijn al uit.
Hopelijk volgen meer gamemakers. Er zijn zoveel mooie klassieke games die een nieuw leven verdienen en zeer geschikt zijn voor touch control.

Oh... als homeworld eens uitkwam voor de iPad.... Of warcraft... of Starcraft... Of de command&conquer series (de klassieke series, niet de halfbakken release)
Vooral old school adventure games als monkey island zouden inderdaad vrij briljant zijn op tablets :)
Monkey Island I en II zijn al verkrijgbaar voor de iPad en iPhone :-) Evenals de opvolger in een serie van 5 episodes.

En via ScummVM zo te zien ook te spelen op je Android device: http://www.youtube.com/watch?v=9GeQ85llFTQ

[Reactie gewijzigd door Marcelloz op 23 maart 2012 09:45]

Monkey Island is dus al een tijd uitgebracht :) En het is een remake, dus ziet er verdomd goed uit

http://uk.wireless.ign.com/articles/110/1104496p1.html

Maar ik wil een paar RTS-remakes
ScummVM draait vast al op android (ik weet dat ik dat zelfs al eens draaide op Symbian). Op een telefoon is alles net te klein, maar op een tablet zou dat al prima gaan denk ik
Scummvm draait als een zonnetje op android, inclusief de meeste games (ben nog geen niet werkende tegengekomen, al heeft scummvm natuurlijk zijn beperkingen).

Blijft een leuk gegeven om games te spelen die in je jeugd state of the art waren en nu op je schoot gespeeld worden in de tuin...
die zijn al lang verkrijgbaar .... :z
Allemaal toch? Ik zeg vooral old school adventure games zoals monkey island. Ik weet dat monkey island verkrijgbaar is, dat zegt mijn bovenposter.
Owww Homeworld ben ik al sinds ik mn ipad 2 heb naar aan het uitkijken...hoop dat ze dat voor elkaar krijgen!!!
Kan er niet op wachten! Ben in afwachting alvast begonnen met de oude games opnieuw te spelen.
Ik hoop dat de besturing voor touchscreens gaat meevallen. Heb daar niet zo'n goede ervaringen mee.
Jammer dat ze geen Android versie maken. Ik zou mijn huisgenoot lief kunnen aankijken, maar eigenlijk gebruik ik liever geen tablet dan zijn iPad 2. Wat een idiotische user interface en nog verschrikkelijkste APIs heeft dat ding. Ik heb een iPad tot mijn beschikking maar ik zie hem alleen of in de hoes of in de handen van mijn huisgenoot. PC versie voor mij.
Uhm, tsja wat is je probleem precies want er komt inderdaad ook een gewone pc versie.
Mijn probleem is dat ik het wel jammer vind niet te kunnen pieren met een mobiele versie, vind ik altijd wel grappig. Ik was verder toch wel van plan Buldur's Gate een keer te spelen, dus ik wacht mooi op de PC versie.
Dit gaat niet werken, als ze de originele interface gaan behouden. Ik heb BG1 al op mijn tablet gespeeld via Splashtop Remote (het spel draait op de PC, het tablet geeft het weer en bestuurt het). Dingen zoals meerdere partyleden selecteren (klik-sleep, en ctrl-klik), de party in een andere richting keren (rechtsklik-sleep) of snel pauzeren en de-pauzeren (spatie) werkt niet lekker.

Dit spel kun je met de originele GUI niet met 1 vinger bedienen. Er zal op dat gebied veel moeten veranderen. Dan nog zal het op de PC sneller spelen. Tevens hebben ze hebben nog hooguit een half jaar, als het spel er voor het eind van de zomer moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 maart 2012 11:09]

De engine is aangepast. Dus wie weet hebben ze hier oplossingen voor bedacht.
Awesome!

Nu Icewind dale I en II ook nog graag! Dan is het helemaal kompleet :D
Je vergeet dé belangrijkste. Planescape Torment.
Aye, en dan Neverwinter Nights er bij...
Though, alles waar ik aan kan denken wanneer ik naar dit verhaal kijk is "Go for the eyes Boo, go for the eyes! YAAAARGH! *SQUEEEK*" .. :P
Neverwinter Nights gebruikt niet dezelfde engine, dus ik vrees dat je daar wat langer op gaat mogen wachten (ik vond neverwinter nights trouwens een gigantische misser vanwege de overstap naar 3D)
Deze toevallig van de week toch maar eens gekocht. Ben benieuwd :)
Zoals ik in het bericht over de PC versie zei:

Laat maar komen :) Niet voor niets vandaag een nieuwe iPad gehaald.
Geweldig! Ik heb vanmorgen de nieuwe iPad gehaald en kan nu al niet wachten. Qua graphics moet het geen probleem zijn voor de X5 denk ik.
Daar hoopte ik nu al lang op, deftige games zoals dit geport naar de ipad.

Er zijn er zoveel die fantastisch zouden spelen op een tablet , zeker turn based lijkt me goed voor de korte stukjes die je soms speelt op een tablet.
Ohh... hmm, als het zo doorgaat ga ik straks nog een ipad kopen... Sorry android :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True