Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 28, views: 15.231 •
Submitter: tomtom137

Zynga heeft Omgpop overgenomen, zo maakte de spelletjesmaker bekend. Omgpop is vooral bekend van de tekengame Draw Something die in korte tijd zeer populair werd. Met de deal is mogelijk een bedrag van 210 miljoen dollar gemoeid.

Draw Something floatVolgens Zynga, die de deal tijdens een speciaal daarvoor belegde persconferentie bekendmaakte, blijft het ontwikkelteam van Omgpop bestaan, waarbij in de toekomst nieuwe games moeten verschijnen. Er zijn al 35 spelletjes uitgebracht, waarbij Draw Something verreweg het populairst is: elke seconde zijn 3000 gebruikers bezig met het maken van een tekening.

Zynga, vooral bekend van Facebook-games zoals Farmville, maakte niet bekend wat er voor Omgpop wordt betaald. Volgens All Things D zou de ontwikkelaar van Draw Something 180 miljoen dollar opgebracht hebben. Daarnaast moet Zynga nog 30 miljoen dollar betalen aan compensaties voor werknemers van Omgpop.

Draw Something is een tekenspelletje vergelijkbaar met Pictionary dat beschikbaar is voor Android en iOS, waarbij gebruikers met een tekening voor een tegenspeler een woord proberen uit te beelden. De game kwam anderhalve maand geleden uit en zou inmiddels meer dan 30 miljoen keer zijn gedownload. Daarmee is het een van de meest gedownloade nieuwe games op iOS en Android. Naar verluidt brengt het spel netto 250.000 dollar per dag op. 

Reacties (28)

Laten we maar hopen dat Draw Something juist verbeterd wordt ipv verslechterd. Als populaire spellen overgenomen wordt, verslechteren ze meestal.
Ze hadden ze net wat eerder moeten kopen, dat had een hoop geld gescheeld :) Maar goed dat is achter af, ik denk dat ze een goede money maker hebben binnen gehaald. Maar dat succes moeten ze wel doorzetten, want overn 6 maanden kan het zo weer anders zijn...
Daar ben ik dus benieuwd naar. Eerst speelde iedereen Wordfeud, nu is het dit. Erg rage-gevoelig... Even afwachten hoe het verder gaat, want met 250.000 per dag netto (winst dus?) zou je het best snel terugverdienen en is het weer een koopje...
Ja precies daar doel ik op, hete ene moment ben je super hot en dan ineens stapt iedereen weer over naar de volgende. En dat kan zo in 2 maanden gebeurd zijn en stort je bijna je hele inkomstenbron in. Om 210 Miljoen goed te maken moeten het toch nog wel even populair blijven ;)

En om eerlijk te zijn welke andere 34 titels ze nog meer hebben , geen idee ;)
Dan moeten mensen het nog wel ruim 2 jaar blijven spelen, en 2 jaar is voor apps wel erg lang...
Zoals ik hieronder al zei hebben ze omgpop waarschijnlijk ook gekocht vanwege het team en al die andere (voor ons onbekende) titels. Het is waarschijnlijk een investering in de toekomst.
De manier om die te waarborgen is om het team in hun waarde te laten.

Worden opgekocht voor een groot bedrag en vervolgens confirmeren aan de cultuur van het groter bedrijf is vaak een recept voor mislukking.

Datgene wat ze hebben zal worden uitgemolken en vervolgens worden de left-overs verkocht voor een appel en een ei. Myspace is een recent voorbeeld hoe snel iets=>niets wordt.
Daar ben ik dus benieuwd naar. Eerst speelde iedereen Wordfeud, nu is het dit. Erg rage-gevoelig... Even afwachten hoe het verder gaat, want met 250.000 per dag netto (winst dus?) zou je het best snel terugverdienen en is het weer een koopje...
180 mil / 250k = 720 dagen, da's krap 2 jaar dat dat spel populair moet blijven wil het echt winstgevend worden...

Ik denk echter dat het overnemen van ontwikkelteam ook een belangrijke drijfveer is..als ze meer van dit soort spellen lanceren zou het weleens een veelvoud van die 250k kunnen worden wat die spellen(en dus omgpop) opbrengen.
Je vergeet de groei.
die 250k is nu, en niet 2 weken geleden.
Wie weet brengt dat spel over 2 weken wel een miljoen per dag op, dan gaat het een stuk rapper.
En misschien stapt iedereen over 3 weken over op een online variant op hints en levert het 3 euro per dag op.
Speculeren over de toekomst heeft vrij weinig zin. Bovendien zijn het aantal 'gratis' woorden vrij beperkt. De meeste woorden heb ik al voorbij zien komen en kan ik al raden wat iets is voordat de ander klaar is met tekenen, juist omdat ik het al zo vaak heb gezien. Dan gaat de lol er snel vanaf en ik weet zeker dat er (samen met mij) genoeg mensen zij die het spel dan laten vallen ipv 1 euro te dokken voor 2000 nieuwe woorden.
Ik heb zelf zo'n vermoeden dat dit net zoals wordfeud na nog een maandje weer helemaal is uitgestorven. Ik denk dus dat ze meer het team van omgpop hebben gekocht dan dat ze echt het spel wilde. We gaan wel zien wat er van komt.
Erg slim van Omgpop, nu pakken ze de volle mep en over 2 maanden speelt niemand het meer maar zij zijn binnen.
Zynga koopt de ontwikkelaar, niet alleen het spel. Voor die 210 miljoen hebben ze het hele bedrijf in handen.

Volgens CrunchBase bestaat OMGPOP uit 50 medewerkers, wat je wel vaker ziet is dat bedrijven puur door het talent wat er rondloopt overgenomen worden. Nu weet ik niet of er echt talent tussenzit, maar zoiets kan ook meespelen.

Maar niet alleen het personeel, OMGPOP heeft natuurlijk al een behoorlijke spelersbase door hun sociale game site www.omgpop.com, dit kan ook zwaar meewegen in het besluit om een bedrijf te kopen.

Persoonlijk denk ik dat het gaat om de spelers die OMGPOP al heeft, het publiek is ongeveer hetzelfde en ik denk dat Zynga hoopt dat die ook omzet kunnen genereren bij hun andere spellen.
Toch lijkt het mij een erg slimme zet van OMGPOP. Ze hebben nu een prachtspel ontwikkeld (dat dagelijks 250.000 $ opbrengt, na 30% die Apple inhoudt!), maar niemand weet of er ooit nog zo'n klepper komt..

Tevens hebben ze wel gedacht om alleen verder te gaan, maar tot voor enkele maanden zag de situatie er heel anders uit..
Ik denk dat de meeste mensen de gratis variant spelen, daarbij denk ik dat de server kosten (bandbreedte + hosting) ook mee genomen moeten worden.

Het spel zal zeker populair zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat ze zoveel winst maken als een cut the rope of angry birds die alleen 1 keer gedownload hoeven worden en daarna geen continue kosten hebben behalve door ontwikkeling.

Daarbij is draw something volgensmij nog duurder te onderhouden ivm wordfeud.
En toch verdienen ze meer dan cut the rope of angry birds op dit moment. De gratis versie toont ads en zowel de betaalde als de gratis versie hebben een coin shop heeft waarmee extra kleuren en bommetjes kunnen worden gekocht. Dat dit loont blijkt wel:

-Betaalde DrawSometing app staat #1 top grossing in US (obv sales + in app purchases)
-Gratis DrawSometing app staat #2 top grossing in US (obv enkel in app purchases, ads niet meegerekend).

Bron: http://www.appannie.com/top/iphone/

[Reactie gewijzigd door PV85 op 22 maart 2012 12:47]

Zynga vind ik een heel vervelend bedrijf, dat echt smerige tactieken erop nahoudt.

Ze lijken maar weinig affiniteit met games te hebben en vooral heel veel met graaien.

Oprichter Mark Pincus heeft ook publiekelijk toegegeven, dat hij "every horrible thing in the book" deed, vanaf dag 1. (Zie bijvoorbeeld dit praatje: http://vimeo.com/3738428 )

En die "dirty tricks" zijn niet echt veranderd: Het bekendste voorbeeld is dat ze hun meeste games nogal plat 1-op-1 van al bestaande concepten, zoals bijvoorbeeld met Tiny Tower:

http://techcrunch.com/201...or-their-look-alike-game/

Dan kun je wel roepen dat dat kapitalisme is, maar dan zeg ik terug: en precies de reden waarom we marktwaakhonden en wetten hebben. Dit soort praktijken moeten we juist zo veel mogelijk bestrijden!

Jammer dus dat de makers van een leuk spel als "Draw Something" nu binnen zo'n onethische club terecht zijn gekomen.

Misschien moet ik het positief bekijken: hopelijk besmetten ze Zynga met een beetje enthousiasme voor een goed produkt en kwaliteit voor de klant?

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 maart 2012 08:55]

Ja, en Tiny Tower was orgineel...

Niets is orgineel.
En die "dirty tricks" zijn niet echt veranderd: Het bekendste voorbeeld is dat ze hun meeste games nogal plat 1-op-1 van al bestaande concepten, zoals bijvoorbeeld met Tiny Tower:
En dat is waarom we trademarks, copyright en patenten hebben, maar daar is de gemiddelde tweaker ook tegen, dus wat wil je nou?

En ik speel zelf TinyTower (android) ook erg veel (koop nooit coins) en ik heb geen idee waarom ik het nog steeds speel, de gameplay is zo simpel en repetief (het is gewoon een farmville (maar dan minder uitgebreid), en zo origineel is het nou ook niet. MAAR de zynga versie is wel echt een 1-op-1 kopie met 'betere' graphics (ik zeg expres 'betere' omdat ikzelf juist de TinyTower graphics mooier vindt maar dat komt omdat ik gewoon een enorme pixel-fan ban)..
Naar verluidt brengt het spel netto 250.000 dollar per dag op.
ben benieuwd waar dit soort info vandaan komt en natuurlijk wat precies de inkomstenbron is... Dat kan namelijk nooit de in-app reclame zijn, en voor zover ik weet is het spel gratis...
Je kunt muntjes kopen; om kleuren en bommetjes te kopen.
Daar ben ik dus ook wel benieuwd naar. Maarja als 30 miljoen mensen het spelen en gemiddeld klikken er een miljoen (per ongeluk) op de reclame dan levert dat toch wel behoorlijk wat op..
Nu nog een WP7 versie, moment dat die uitkomt, is de hype al weer over :P
Laten we hopen dat ze snel opschieten kan ik ook nog fftjes meegenieten van de hype. :)
het gaat niet om de terugverdientijd, dat is mooi meegenomen, maar gewoon om zoveel mogelijk goede namen/spelletjes onder jouw vlag (zynga) te hebben...

er zijn 101 varianten van farmville, waarom wordt die van zynga dan het meeste gespeeld? ingame wordt er dan reclame gemaakt voor nieuwe spellen, crossgame aanbiedingen, zoals facebook een nieuw platform (surf-omgeving) is binnen het internet met zijn google, kan een game omgeving binnen jouw social network ook een nieuw platform zijn, met inkomsten

inkomsten langs 2 kanten, je vraagt geld aan facebook, je stopt verscholen ads in jouw game...
30 miljoen voor 50 medewerkers.
Dat is toch een leuke 13e maand / ontslagvergoeding
Antwoord is Lil Wayne?

On Topic: Slimme actie van de ontwikkelaar om het nu te verkopen. Want dankzij Draw Something zijn ze bekend geworden. Wie weet wat de volgende brengt, misschien wordt dat een flop en zijn ze weer minder waard.

[Reactie gewijzigd door Electr0n op 22 maart 2012 13:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013