Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 19.947 •
Submitter: Peenutzz

Microsoft blijkt in 2010 patent te hebben aangevraagd op een bril die kan dienen als monitor bij het spelen van games. De bril kan half doorzichtig gemaakt worden voor virtual reality-toepassingen en kan stereoscopisch 3d weergeven.

Website PatentBolt ontdekte dat Microsoft al in 2010 patent heeft aangevraagd op een bril die is bedoeld voor gamen. De bril kan eventueel ook ingebouwd worden in een helm. De helm is volgens de aanvraag bedoeld voor het spelen van Xbox-games, de bril voor gebruik met smartphones en toekomstige apparaten.

Microsoft wil de bril zo maken dat beide glazen hetzelfde beeld weergeven of elk glas een ander beeld, zodat beelden in stereoscopisch 3d bekeken kunnen worden. Het glas kan bovendien half doorzichtig gemaakt worden, zodat de bril geschikt is voor virtual reality-toepassingen. De drager kan dan zowel de omgeving als het geprojecteerde beeld zien.

De consolebouwer ziet wel een probleem. Het menselijke oog kan niet scherpstellen op beelden die zich zo dicht bij het oog bevinden. Daarom wil Microsoft het beeld zo projecteren dat het lijkt alsof het zich op armlengte bevindt. Het beeld ziet er dan uit alsof het 21" in doorsnee is, met een aspectratio van 16:9.

Het projecteren van beeld via brillenglazen is populair. Sony bracht de HMZ-T1 op de markt, een lenzenfabrikant toonde eerder dit jaar de Cinemizer Oled, Google werkt aan een bril waarop een hud weergegeven kan worden, terwijl Apple al lang geleden een patent aanvroeg op een vergelijkbaar systeem. Hoe ver Microsoft is met de productie van de bril is niet bekend. De consolebouwer toonde in februari, tijdens het jaarlijkse TechForum, een aantal verwante technieken. Zo liet de fabrikant een 3d-gui met transparant scherm zien en een spiegel die gebruikt kan worden voor augmented reality-toepassingen.

Microsofts bril voor gamen Microsofts bril voor gamen

Reacties (46)

Je kan nooit het artikel gelezen hebben.. Daarbij kan jij je bril als ''monitor'' gebruiken? ;)

Ik vind het wel een mooi concept.
Denk dat ik het zelf niet zou gebruiken.
op deze manier kun je wel makkelijk 3d maken. omdat je een beeld per oog hebt.

wel apart om te zien dat zulke patent aanvragen altijd zo amateuristisch getekend zijn.

[Reactie gewijzigd door sygys op 21 maart 2012 09:07]

yay! Virtual boy v2.0 of gaat deze Kinect boy heten?


Zou wel gaaf zijn hoor als ze zo'n bril goed kunnen implementeren. Bijvoorbeeld HUD op bril, rest op scherm. Zodat alles gewoon duidelijk is.
Grappig, moest ook gelijk aan de Virtual boy van Nintendo denken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Virtual_Boy
De spelcomputer werd niet zo populair door een paar factoren:
- Er moeten 6 AA-batterijen in een batterypack dat aan de controller werd geschoven en die gaan tussen de 4 en 6 uur mee. Ook is er een adapterpack beschikbaar, hierdoor zijn er geen batterijen nodig. Deze twee stroomtoevoeren kunnen niet tegelijk aangesloten worden.
- Het scherm is zwart-rood omdat kleur te duur zou worden.
- Sommige spelers krijgen last van hoofdpijn of misselijkheid na een kwartier of langer spelen.
Hopelijk lost Microsoft deze dingen op, zijn vrij makkelijk te verhelpen.
Alleen vraag ik me af hoe ze het laatste oplossen...
Dat laatste is volgens mij 'gewoon' hetzelfde als bewegingsziekte (wagenziek, zeeziek, etc) - gevoel van beweging en je zicht zijn namelijk tegenstrijdig met elkaar.

Dat maakt als enige oplossing het niet te gebruiken of pilletjes te slikken.
Als je de glazen semi-transparant maakt zal dat volgens mij wel helpen tegen de misselijkheid. De oorzaak hiervan is toch vooral dat wat je ziet en wat je evenwichtsorgaan voelt niet overeenkomt?

Ik weet niet of dit ook de reden is dat sommige mensen (waaronder ikzelf) hoofdpijn krijgen bij het bekijken van een 3D-film in de cinema, dit werkt toch net iets anders en ik denk dat het voortdurend wisselen van oog hier vooral de oorzaak van is. Met twee aparte schermpjes zou dit dus ook opgelost moeten zijn.
En hoe verschilt dit met bestaande video brillen?
Zoals bijvoorbeeld http://www.vuzix.com/consumer/products_wrap920.html
Welk al vele jaren bestaan.
Niet.
Maar er moeten eerst een paar tientallen rechtzaken en een paar schikkingen voorbij komen, voordat ze dat doorkrijgen.
Beeld op armlengte projecteren(illusie) en half doorzichtig maken lijkt mij een redelijk neieuwe feature.

Die bril wat jij laat zien is gewoon twee schermpjes die achter de glazen zitten.

Het lijkt mij wel een vet concept, alleen zal hier wel de nodige regelgeving voor moeten komen als het echt zo ver komt dat een smartphone als bron kan dienen.

Je zal maar iemand hebben die gaat autorijden met zo'n HUD en dan word het ineens zwart.
Wat ik zie wordt enkel de illusie gewekt dat het scherm diepte heeft, exact wat bestaande video brillen doen. En doorzichtige brillen bestaan ook al, zoals http://www.vuzix.com/site...MART-Glasses-CES-2012.pdf
Dus ik zie niet in wat er nieuw is, of kan het niet uit het bericht of achterliggende artikel halen.

Misschien de methode van het realiseren van het beeld? Lasers ipv een lcd, maar het beeld zelf en de illusie van diepte is hetzelfde.
Het licht er maar aan hoe het word geimplementeerd. Al die brillen zijn eigenlijk geen echte brillen maar een montuur waar naast de glazen schermpjes zijn gemonteerd. Als Microsoft dat beeld daadwerkelijk op de glazen kan weergeven dan is dat een heel andere methode. Daarbij word het beeld geprojecteerd en de manier daar van word hier beschreven en gepattenteerd. Bij patent aanvraag beschrijven hoe je daadwerkelijk iets bereikt is belangrijk anders is het te globaal en dat word zo verworpen, en als al die bestaande brillen het niet op deze manier doen dan is het dus ook geen prior art.
Anders waren alle nieuwe methodes om beeld op je TV te laten verschijnen ook prior art.
Mijn gedachte ook. Pior art. Prullenbak... of is het omdat er staat "for games". Dan is het toaal vernieuwend natuurlijk....:P

Dit is trouwens de half-doorlatende van Vuzix: http://www.vuzix.com/ar/products_star1200.html die je voor echte AR kan gebruiken. $5k is wel wat prijzig, dus ik hoop wel dat MS die brillen voor consumerprijzen gaat maken.
Nee hoor, al zo'n 15 of 20 jaar geleden met zo'n bril spelletjes gespeeld bij een of ander multi media cafe in de Jordaan (vlak bij Anne Frank huis). Ook met een professioneel tekenpakket gewerkt op een Sun, gebruikmakend van zo'n brilletje. Had in no-time een behoorlijke 3D stad geknutseld ergens tussen mij en het beeldscherm.
Het AR stukje wat erbij komt en dat het op een helm vastgezet kan worden.
Puur de implementatie, het is niet een patent op het idee van transparante 3D brillen.
Het lijkt me wel een mooie ontwikkeling voor in de toekomst. Duurt natuurlijk nog wel even voordat het goed uitgewerkt is, het zal nu nog wel in de kinderschoenen staan.
Ik kan uit die afbeeldingen niet echt opmaken hoe ze dat projecteren willen gaan doen. Ik zou wel eens willen weten hoe ze dat beeld willen projecteren. En dan nog op zo´n manier dat het voor het oog lijkt alsof het op arm lengte afstand is. Interessante techniek!
Prior Art: Virtual Boy.
Als je er even hard epileptische aanvallen door gaat krijgen als de virtual boy gaat het nog mooi worden.
Een helm is natuurlijk wel een stuk veiliger tijdens het gamen. Zeker als je met Kinect met je armen in de rondte zwaait.
Ik begrijp uit andere artikelen dat het om een Helm (+bril) gaat...
Prior Art: Nintendo en Sony
Nintendo: Virtual Boy
Sony: http://www.sony.nl/product/head-mounted-display/hmz-t1

edit: Sander was me voor :)

[Reactie gewijzigd door Vinand op 20 maart 2012 13:25]

lol had hetzelfde in mn hoofd idd, hoewel je van die virtual boy een epileptische aanval kreeg :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Google Laptops Apple Games Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013