Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 63, views: 17.222 •

BioWare gaat fans van de Dragon Age-serie om feedback vragen om te bepalen hoe het derde deel van de serie eruit moet komen te zien. De makers lezen niet alleen fora, maar gaan ook tijdens gamebeurzen op zoek naar fans.

Uit een forumpost van Mark Darrah, producer van Dragon Age II, blijkt dat ontwikkelaar BioWare een nieuwe versie van de rpg wil gaan maken. Darrah laat weten dat fans geen nieuwe downloadable content hoeven te verwachten voor het een jaar geleden verschenen tweede deel uit de serie. "We sturen de aandacht van het hele team naar de volgende fase van de toekomst van Dragon Age", aldus Darrah.

Na de lauwe ontvangst van het tweede deel in de serie wil BioWare fans een kans geven om duidelijk te maken wat ze van het derde deel verwachten. Darrah en zijn team zullen niet alleen fora over de serie in de gaten houden, maar ook media als Facebook en Twitter, en bovendien aanwezig zijn op gamebeurzen als PAX East, dat in april in Boston plaatsvindt. Het team van Darrah is ook zelf op zoek gegaan naar verbeteringen. "In het afgelopen jaar hebben we goed gekeken naar games uit de BioWare-kluis en we hebben bovendien gekeken naar de nieuwe mogelijkheden die de industrie vandaag de dag biedt", stelt de producer. Hij wil echter nog niet loslaten welke plannen BioWare heeft met de nieuwe Dragon Age.

Uitgever Electronic Arts, het moederbedrijf van BioWare, heeft officieel nog geen vervolg op Dragon Age II aangekondigd. BioWare heeft echter al via diverse media duidelijk gemaakt dat het aan Dragon Age III werkt. Zo maakte de studio in mei al bekend op zoek te zijn naar nieuwe medewerkers voor het team dat werkt aan Dragon Age III. Ook via Twitter heeft de studio het bestaan van een derde deel laten doorschemeren.

Beelden van het laatste deel van Dragon Age

Reacties (63)

Als ze weer wat meer de NWN kant ipv de ME kant op gaan, can't wait :)
Doe dit nou niet!

Eerst sequels uit handen geven, hopend dat ze beter worden (hard gefaald). Dan er maar een MMO van maken (hoewel het een cool spel is, is het gewoon teleurstellend (voor mij dan )). En dan maar "Hey, Dragon age 1 was leuk, maar deel 2 moet meer Diablo klonig worden!" En dan nu mass effect 3.. waar moet ik beginnen.. het einde? buggy cutscenes?

En dan zoiets hebben? "Hey! DA2 werkte, we gaan gewoon weer een nieuwe uitbrengen"

Jammer..

Even een toevoeging: Wat ik dus probeer te zeggen, ze kunnen best sequels maken, maar tot nu toe hun track record gewoon laat zien dat ze er niks van kunnen.
Ze hebben nu gewoon geen sequels uitgebracht die niet teleurstellend waren.

[Reactie gewijzigd door lanerios op 20 maart 2012 12:16]

Huh? Ze zeggen toch juist dat ze input van de fans willen om de vergissing van DA2 niet opnieuw te maken? Ik snap niet echt hoe je daar nou tegen kunt zijn. Je hebt liever dat ze helemaal geen games meer maken?

edit @hieronder, moet ook zeggen dat ik zelf DA2 nog niet gespeeld heb, ben met een 2e playthrough bezig van DAO en heb er nou zo'n 100 uur in zitten volgens steam. Heb nog te veel spellen liggen en te weinig tijd om ze allemaal te spelen, vandaar dat ik achter lig. Wil DA2 nog wel proberen maar stel mijn verwachtingen wel bij (en omdat ik toch altijd achter loop koop ik nooit iets voor full price). Los daarvan, als DA3 op DAO gaat lijken dan wil ik die (over x jaar) best graag spelen denk ik.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 20 maart 2012 19:26]

Dat zeiden ze ook bij SWTOR. De fan input zou groot zijn. Die was er wel, maar zeer gering. DA2 zou de fan input ook groot zijn. Heb jij die gezien?

Ze mogen wel sequels maken, maar ze niet half assen zoals ze tot nu toe doen. of ze uit handen geven en denken dat dat het probleem oplost.
Inderdaad, ik heb nu bij DA echt zoiets van "laat maar zitten", puur omdat ze het niet waar hebben gemaakt en ik de gameplay niet echt wat vind.

Daarnaast zou het wat kort zijn geweest... Geen idee, ik heb het niet eens op kunnen brengen om het uit te spelen.
Goede marketing strategie om de fan-base het idee te geven dat er iets met hun input wordt gedaan. Zal ongetwijfeld leiden tot meer pre-orders.

DragonAge, nee daar zit ik niet bepaald op te wachten. Kan het bovenstaande be-amen.
Inderdaad, ik heb nu bij DA echt zoiets van "laat maar zitten", puur omdat ze het niet waar hebben gemaakt en ik de gameplay niet echt wat vind.

Daarnaast zou het wat kort zijn geweest... Geen idee, ik heb het niet eens op kunnen brengen om het uit te spelen.
Eveneens niet op kunnen brengen om het uit te spelen (DA+Awakenings, DAII is naar ik vernomen heb nog slechter)
Halfbakken battle-systeem, mislukte "open" wereld, een verhaal dat zelfs door skyrim wordt overtroffen, maar bovenal een gameplay die mij TOTAAL niet aanspreekt (kwestie van smaak, maar toch).
Laten we hopen voor de fans dat zij nu wel waar voor hun geld krijgen

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 20 maart 2012 12:27]

Eveneens niet op kunnen brengen om het uit te spelen (DA+Awakenings, DAII is naar ik vernomen heb nog slechter)
Ik vond DA op zich wel een vermakelijke RPG, die alhoewel er duidelijk verbeterpunten in zaten veel potentieel had, en meerdere keren leuk bleef. Ik heb de DVDs nog en zal het in de loop der tijd vast nog wel eens spelen.
DA2 echter was dusdanig goed dat ik het n keer rondgespeeld heb, en toen nog eens aan een tweede play-through begonnen ben met een andere class n de hoop dat het dan wel leuk zou worden, maar dat viel wel hard tegen.

Bioware heeft de laatste tijd ontzettend last van het "bought by EA" syndroom uit het verleden; ineens worden de spellen die goed zijn tot melkkoe verheven, waarmee alle goeie content verloren gaat en er eigenlijk gewoon inspiratieloos doorgeborduurd wordt op een naam. Waar ME1 nog een RPG was en ME2 me eigenlijk wel een goeie mix leek tussen shooter en RPG is ME3 gewoon een buggy shooter, zoals EA er zovele aflevert. Zelfs bugs met het remappen van knoppen zijn door de QC gekomen - dat houdt in dat er NIEMAND in het bestaan van de code voor ME3 t zijn rechter muisknop aan iets anders dan "aim" gebonden heeft... onvoorstelbaar.

De tijd dat ik Bioware spellen preorderde omdat ik een gave, lange, content-rijke inspiratievolle RPG wilde is al en tijdje voorbij. Gezien de status van ME3 verwacht ik dat DA3 een slechte Diablo kloon wordt, en als ik gewoon "hakken en beuken" beat-em-ups wil spelen dan heeft Blizzard daar een veel betere trackrecord, zowel qua content als presentatie als support.

Sowieso zitten we weer een beetje in een periode waar uitgevers bestaand spul melken in plaats van innoveren, niet voor het eerst en vast niet voor het laatst. Het gaat wel weer over als ze merken dat er te weinig geld mee te verdienen is... de vraag is alleen of dat snel komt, want zo te zien zijn hele hordes consolespelers best tevreden met een herhaling van zetten, en op consoles wordt het meeste geld verdiend.
Ik vond DA op zich wel een vermakelijke RPG, die alhoewel er duidelijk verbeterpunten in zaten veel potentieel had, en meerdere keren leuk bleef. Ik heb de DVDs nog en zal het in de loop der tijd vast nog wel eens spelen.
DA2 echter was dusdanig goed dat ik het n keer rondgespeeld heb, en toen nog eens aan een tweede play-through begonnen ben met een andere class n de hoop dat het dan wel leuk zou worden, maar dat viel wel hard tegen.
Dragon Age 1 vond ik een erg goed spel en heb ik ook meerdere malen uitgespeeld
Dragon Age 2 ben ik begonnen, maar kon me toch veel minder boeien als Deel 1 dus uiteindelijk nooit uitgespeeld

Wat jij hier boven roept hebben de meeste mensen denk ik omgedraaid
Ik wil best een DA III zien, meer over het grey warden tijdperk, meer epische gevechten, betere verhaallijn, waar je niet op 2 punten cruciale keuzes maakt, de rest van het verhaal hetzelfde maar juist door alle keuzes een 'persoonlijk' verhaal creert met een passend einde.
De monsters tijdens gevechten wat meer dynamiek, ipv AI=ren op vijand als hondsdol persoon. Meer open wereld idee, meerdere paden naar bepaalde locaties. Meer lore in de wereld te vinden en vooral de wereld wat realistischer laten uitzien, geen kazen/wielen etc in zeshoekige vormen maar rond. Dat moet nu vrij eenvoudig mogelijk zijn.

Ik denk dat als ze DA:o en DA2 met elkaar combineren qua sterke punten dat je een behoorlijk vet spel kan krijgen.
Ik hoop dat als er een derde deel komt, ze deze dan langer maken dan het tweede deel. Het spel zelf is erg leuk, maar het viel mij heel erg tegen dat het spel zo snel uitgespeeld was, en daar dan de volle mak voor betaald.
Nou ik heb deel 1 op de xbox al heel wat uren erop zitten en nog nie op de helft.. ik ben er min of meer mee gestopt aangezien het spel eindeloos is.
Deel 2 nooit gedaan maar deel 3 ben ik wel benieuwd naar.
Nou ik heb deel 1 op de xbox al heel wat uren erop zitten en nog nie op de helft.. ik ben er min of meer mee gestopt aangezien het spel eindeloos is.
Deel 2 nooit gedaan maar deel 3 ben ik wel benieuwd naar.
Probeer deel 2 even voor je het gaat verdedigen. Vergelijken van DA en DA2 gaat beter als je weet waar je over praat, niet als je denkt en hoopt dat DA2 ongeveer zo tof gaat zijn als DA1. 'cause it's not.
Het liefst zie ik het combat systeem van 2 terug in de vrijheid en setting van 1. Bijna alles was gewoon erg goed in 1. Je kon uitgebreide dialogen hebben met je teammates, wat ik erg leuk vond (en niet de geforceerde sidemissies in 2). Je kon gewoon rondlopen in een wereld. De dungeons verschilden van elkaar (in DA2 werd telkens opnieuw dezelfde dungeon gebruikt, alleen dan met sommige deuren dicht gemetseld). Dus hopelijk back to basics ;)
Dit was ook zo in DA1, alleen in DA2 is het nog erger met iedere keer dezelfde dungeon.
In DA1 kon je ook niet echt rondlopen in een wereld, iedere keer wanneer je naar een andere plek op de mini-map ging zag je voetstappen in bloed waar je characters liepen.
Maar het is inderdaad wel meer een open wereld dan met DA2.

DA2 is goed vooruit gegaan in de graphics, het vechten zag er wel leuk uit en het was allemaal best spectaculair. Alleen is het spel voor de rest gewoon veel te simpel gemaakt, je kan niet eens meer armour voor je teammates samenstellen maar nee, je kan alleen maar een pak kopen. Ook vond ik dat ik er niet echt ingezogen werd door inderdaad iedere keer die gerecyclede dungeons waar ze zelfs de moeite niet hebben genomen om de mini-map aan te passen zodat je tenminste kon zien wat dicht zat en wat niet.
Nee hoor, dat combat systeem was voor mijn part nog het verschrikkelijkste aan die game. Zelfs gewoon al positionering ging niet. Wat een belachelijk gedoe. Ook hoe die onozelaars in het spel met hun wapens lagen te zwaaien was te belachelijk voor woorden. Echt om van te wenen.
Zelf vond ik DA2 wel erg leuk, maar qua gameplay zeer anders dan DA:O. Persoonlijk hoop ik dat er meer tijd wordt besteed aan design van equipment, zowel wapens als outfits, waardoor hier meer verschil in zit dan in de voorgaande delen. Ook zou het fijn zijn als je keuzes veel meer invloed hebben dan dat deze tot nu toe hebben.
Ik hoop voor de trouwe fans dat bioware niet ook deze serie verpest. Meer zeg ik niet. :(
Te laat (al was volgens mij deel 2 niet door Bioware gemaakt).
Zolang het NIET zoals het tweede deel is is het goed.

Dragon Age 1: Volwaardige opvolger van Baldur's Gate, prachtig combatsysteem, prachtig verhaal, character development, noem maar op.
Dragon Age 2: Euuuuh....wtf happened? Lekker casual maken en dan verbaasd zijn dat je oude fans het spel niet goed vinden. :X

En dan kunnen ze er nu echt niet zelf achterkomen waar het misgelopen is? :/

[Reactie gewijzigd door boe2 op 20 maart 2012 11:54]

Story lines van deel 1 en Combat system van deel 2 = deel 3
Ik hoop van niet. Ik heb de demo van DA2 gedaan en was er zwaar door teleurgesteld.

Het mooie van het combat systeem van 1 was juist het tactische:
Pauzeren, acties en spells selecteren etc.

Deel 2 was meer mindless hack n slash.
Demo was niet representatief. In dat deel van het spel ben je giga overpowered, en de spelwereld is enorm saai. De combat in 2 was, naar mijn mening, veel beter dan die in 1, je moest alleen de moeilijkheidsgraad hoger zetten, anders was het inderdaad hack n slash. Ook geen enemy waves meer svp.
Dragon Age 2 was een ramp. Het hele verhaal was dramatisch slecht. ( Frankenstein-moeder iemand??? ).
Hoop dat ze weer terug gaan naar de basis en zich gaan focussen op een goede verhaallijn. Graphics en game mechaniek zijn ook belangrijk, maar zouden voor Bioware secundair moeten zijn.

Mass Effect 3 vond ik overigens tot dus ver nog lang niet zo'n grote teleurstelling als Dragon Age. Heb het nog niet rondgespeeld dus kan niet oordelen over het einde, maar tot nu aardig wat uur in zitten en ik heb toch met plezier zitten spelen.

In elk geval goed dat ze zowel bij ME3 en DA toch proberen naar hun klantjes te luisteren, nu nog kijken of dit ook nog resultaat gaat hebben.
ME3 is op zich best een toffe shooter, dat vind ik ook wel, maar als ik het tot nu toe (ben ook nog lng niet klaar :D ) vergelijk met ME1 dan voelt het alsof ik een Gears of War kloon met Mass Effect verhaal zit te spelen, meer dan alsof ik de nieuwe Mass Effect zit te spelen.
Dat is an sich geen grote ramp - ME was altijd al een knallende RPG en ME3 is zeker geen mislukking in mijn optiek (ik hou wel van een forse rel middenin m'n verhaaltjes) maar het is wel een richting die ik van Bioware niet verwacht had.
Bereid je maar vast voor op een zeer teleurstellend einde dan, vond het zelf zo teleurstellend dat ik het nog een keer heb gedaan en een ander einde heb gekozen.. welke zo goed als hetzelfde is. Toen het derde eind maar ge-youtubed en weer zo goed als hetzelfde.

Nee, de hele (single player) game was geweldig op het einde na. De multiplayer had wel wat meer optimalisatie kunnen gebruiken. De laadtijden zijn stukken langer dan ze zouden mogen zijn voor zulke simpele handelingen. Dat je niet kunt chatten in multiplayer vind ik ook erg vreemd, bij de console versie kan ik me voorstellen dat het lastig is maar zoveel moeite is dat niet om het aan de PC versie toe te voegen..
Het is ook niet eenvoudig voor Bioware. Mass Effect 1 kwam uit, maar was nogal een ruwe diamant. Dragon Age 1 kwam uit en werd door de hardcore RPG fans goed ontvangen.

Met Mass Effect 2 werd er een hoop gepolijst en versimpeld, iets wat de gameplay ten goede kwam en het spel was geniaal. Met Dragon Age 2 dachten ze hetzelfde trucje uit te halen, maar sloegen de plank volledig mis.

Dus wat is hun volgende stap? Terug naar de basis van DA 1 waarmee je een kleine groep hardcore RPG'ers aanspreekt, of op het mainstream pad blijven a la deel 2?

Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste. Mass Effect was zo succesvol omdat het een grote verhaallijn was. DA 1 en DA 2 hadden met elkaar te maken, maar waren geen logisch gevolg van elkaar. Daarnaast waren er slordigheden (Zevran leeft ineens weer) die de epische beleving van deel 1 deels ongedaan maakten. Mass Effect had dit veel beter onder controle.

Oftwel, Bioware: pak het goede uit deel 1, de paar aardige punten uit deel 2 en begin opnieuw te tekenen. En laat die mietige Hawke thuis.
Ben het ongeveer met iedereen eens hierboven...
Maar het was vooral duidelijk te merken dat de ontwikkeltijd van DA:O veel langer was en daardoor het verhaal veel uitgebreider uitgewerkt... Wanneer ze meer tijd genomen hadden voor DA:2 en ze een BETER verhaal (hoofdplotlijn) gehad hadden was mss wel net zo goed geweest als DA:O...
Het voelde afgeraffeld om gebruik te kunnen maken van het momentum van DA:O
Dus wat is hun volgende stap? Terug naar de basis van DA 1 waarmee je een kleine groep hardcore RPG'ers aanspreekt, of op het mainstream pad blijven a la deel 2?
Hopelijk een goede balans tussen die twee, desnoods met gameplay opties voor
beide categorien.

Ik vind een aantal van de vereenvoudigingen in DA2 (en ook in een aantal andere actuele games) wel goed, in andere opzichten is het doorgeslagen.

Ik denk dat het niet realistische is te verwachten dat gamestudios/uitgevers voornamelijk een kleine groep hardcore spelers tevreden houden, maar wat mij betreft moeten ze ook niet proberen games aan te passen aan de 'lowest common denominator', en daar lijken ze nu wel mee bezig.
Bvb Skyrim en SR3 zijn gewoon te makkelijk op hogere levels, zelfs op de hoogste moeilijkheid. Je moet letterlijk je armor uit doen en bepaalde upgrades niet nemen om het nog een beetje spannend te maken.
Als ze het dan maken met de diepgang van Dragon Age 1 en de wat meer gestroomlijnde combat van 2, dan ben ik tevreden :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013