Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties, 18.279 views •

Bethesda zou in mei de plannen voor een The Elder Scrolls-mmog wereldkundig willen maken. Het verhaal in de mmog zou duizend jaar eerder plaatsvinden dan de gebeurtenissen in het vorig jaar verschenen The Elder Scrolls V: Skyrim.

Website Tom's Guide beweert van 'een bron uit de industrie die anoniem wil blijven' begrepen te hebben dat ontwikkelaar Bethesda in mei van dit jaar een nieuwe mmog wil aankondigen, die zich afspeelt in het The Elder Scrolls-universum. De game zou The Elder Scrolls Online gaan heten en zich duizend jaar eerder afspelen dan The Elder Scrolls V: Skyrim, dat eind 2011 op de markt verscheen.

Dat betekent dat de mmog zich afspeelt tijdens de Second Era van de The Elder Scrolls-verhaallijn en daarmee honderden jaren eerder dan de voorgaande games uit de serie. De mmog zou drie speelbare rassen krijgen, die elk een dier als kenmerk krijgen. Eén factie krijgt een leeuw als logo, een andere een draak en de derde waarschijnlijk een roofvogel. Er gaan al meer dan een jaar geruchten over een The Elder Scrolls-mmog.

Bethesda had veel succes met The Elder Scrolls V: Skyrim. Er zijn niet alleen ruim 10 miljoen exemplaren van de game verkocht, hij werd op de jaarlijkse Game Developers Conference door de verzamelde ontwikkelaars ook bestempeld tot beste game van 2011.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (57)

Zal ook zeker de moeite waard zijn.
Bethesda maakt veelal topgames. Ik wacht alleen nog op een nieuwe Fallout variant
3 en new vegas heb ik na paar jaar wel genoeg verkent :P
Fallout New Vegas was niet van Bethesda maar juist van Obsidian games.
Half waar, Bethesda was in iedergeval de uitgever, en de engine kwam er sowieso vandaan.

Is er plaats voor nog een MMO? SWTOR moet al redelijk voor zijn bestaan vechten, en de rest valt met bosjes om.

Plus de gameplay van TES zal het wel niet worden in de MMO.
Dat klopt, het zal geen elder scrolls gameplay kunnen krijgen. De quests zijn niet geschikt voor MMO. Als ze een ES MMO gaan maken wordt het net als alle andere MMO's alleen dan een een ES universe. Laat dit maar een grap zijn want er zijn toch al zat MMO's en ik denk niet dat ES fan's blij zullen zijn met een MMO.
Plaats?

Voor WoW was ook geen plaats, WoW maakte plaats.

Voor de release van WoW waren er serieuze discussies over hoe nieuwe MMO's alleen klanten konden winnen door ze weg te halen bij de concurrent. En dat SOE dus heel dom bezig was door SWG te produceren en zeker Everquest 2.

Maar de markt was toen minden dan een miljoen spelers voor alle betaalde MMO's te samen. Misschien 2 miljoen als je puur koreaanse meetelde.

WoW had meer dan 10 miljoen spelers. Waar kwamen deze dan in godsnaam vandaan?

Simpel. WoW trok spelers aan die nog nooit een MMO hadden gespeeld en rekte de markt enorm op. WoW nam niet alleen een groot stuk uit de taart, het vergrote de taart.

Er is geen enkele reden dat een andere MMO dit niet opnieuw kan doen. 10 miljoen spelers is toch echt niets op de wereld bevolking. Een echt populair spel zou zomaar 1 miljoen alleen al in Nederland kunnen doen. We kijken toch ook niet gek op van TV programma's die zoveel bekijks trekken.

Dat SWTOR problemen heeft meer te maken met het spel dan de ruimte van de markt, de markt kan nog sterk worden opgerekt.

Wat nodig is een spel dat een nieuwe groep spelers kan bekoren. Niet een WoW clone want mensen die WoW willen spelen kunnen dit al. Je gaat ook op een station niet een nieuw friet station openen, maar met pasta kun je goed scoren. Zie Julia's.

Can TES wat anders doen? Weet ik niet. Maar er is zeker de mogelijkheid dat er ergens een developer een idee heeft dat door miljoenen nieuwe spelers leuk wordt gevonden zonder WoW spelers te hoeven aantrekken.

Zou een stand met salades op NS stations misschien nieuwe klanten kunnen aantrekken die NOOIT een vette hap zouden hebben gekocht? Dus totaal aantal voedsel klanten omhoog? Ja, dat is mogelijk.
Zie: Guild Wars 2. Ik denk dat dat spel erg populair gaat worden, en een sterke concurrent wordt van de abonnementen-mmo's.
dat werd ook van gw1 gezegt en volgens mij is dat tot nu toe een droom geweest waar nog maar een relatief kleine spelers groep actief in is.
Maar GW1 is tov abbo-MMO's ook een succes geweest, veel betaalde MMO's hebben zulke cijfers nooit gehaald (of ooit zullen halen).
gw1 was geen echte mmo. alleen de steden/dorpen waren open voor een heleboel mensen alle actie gebeurde in instances met max 8 spelers.

gw2 wordt wel een echte mmo en als ze kunnen waarmaken wat ze beloven dan zie ik het een groot succes worden aangezien ze vernieuwend zijn op vele vlakken.

om terug op het topic te komen, het is maar afwachten wat er met deze elder scrolls mmo gedaan gaat worden. Als het een dertien in een dozijn mmo wordt zie ik het niet heel erg succesvol worden.
Dat is niet helemaal waar.
Fallout new vegas is uitgegeven door Bethesda en geproduceerd door Obsidian.
Daarnaast moet je Bethesda Softworks en Bethesda Game studio's niet met elkaar verwarren, beide onderdeel van Bethesda, maar de ene is de uitgever, de andere de Developer.
Kan niet wachten! :)

Handige link voor Elder scrolls timeline: http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Timeline
Vind het persoonlijk jammer dat het inderdaad om een Elder Scrolls MMO lijkt te gaan en niet een game in het Fallout universe. We kunnen wel eens iets anders gebruiken naast alle Fantasy MMOs.

Ik vraag me ook af in hoeverre dit een succes gaat worden. Een MMO is niet hetzelfde als een singleplayer game met modding community erachter. Bethesda zou zich nog flink kunnen vergissen in de hoeveelheid polish, bugfixes en klantenservice die nodig is om mensen tot een abonnement te verleiden.

[Reactie gewijzigd door drvinnie op 16 maart 2012 18:19]

Ze zijn sinds 2007 reeds bezig met een Fallout MMO, en die zal eerder op de markt komen dan deze. Aankondigen is de eerste stap, publiceren de volgende. Het zal zo'n vaart dus niet lopen. Wellicht verschijnt de volgende single player eerder gezien de omzet die ze ermee kunnen draaien.
Er is nogal wat gesteggel rondom de licentie voor een fallout MMO, dus de kans dat die snel komt...
Gaat Notch een MMO maken van z'n nieuwe kaartspel? :+
Niet NOG een spel verkrachten door er een online versie van te maken. Stick to what you are good at, delivering single player experiences.

Had zo gehoopt dat ze niet voor deze cheap trick zouden vallen, maar schijnbaar in vain.
Mee eens, net als dat ze van elke succesvolle film een online game maken, walgelijk.
Nou ik zou het nog wel eens zien werken, behalve dat veel mensen zo nu en dan rare dingen uithalen, zoals een heel dorp uitmoorden.

Als men dat online toe staat is dat waarschijnlijk alleen maar leuker, behalve voor de dan aanwezigen. Stadje-pik is trouwens niet eens een slecht concept voor deze MMO.

Maar inderdaad, het "verhaal" zal je een MMO niet voor hoeven spelen, maar ik zie nog niet in waarom dit gedoemd is te mislukken, ik zie waar de dev's goed in waren in Skyrim namelijk best werken als MMO concept.

Maar wat een nachtmerrie zal het maken van de speelwereld zijn: Skyrim is een aardige maat van grote, maar als je er met z'n 20.000e rond zou lopen is het veelste krap. Ik denk dat de ontwikkelaars nog wel eens met een 16 voudige maat zouden kunnen komen, maar dat zal wel nog repetitievere dungeons geven... Of dat nou de bedoeling is...
Het zal dan waarschijnlijk om de 9e eeuw van de 2e era gaan:

http://uesp.net/wiki/Lore:Second_Era#Ninth_Century

Vanwege het begin van de Septimbloedlijn is dat een heel erg interessant moment om een spel voor te ontwikkelen, zowel verhaalkundig gezien als voor de fans die al zo'n beetje die hele bloedlijn hebben uit gepluisd.
Als ze dit even goed kunnen maken zoals Skyrim was zal dit heel erg groot worden. :)

Zal er zeker naar gaan kijken :) hoop alleen dat er geen monthly subscription aan zit zoals bij WoW maar dat ze eerder het model van Guild Wars aanhouden.
Maar dat kunnen ze niet. Ik gun ze wel, maar ik denk dat dit een grote deceptie gaat worden. Online, en zeker met subscription, kunnen ze zich zoveel bugs niet veroorloven.
Ik vind de huidige MMOG's helemaal niets, en in het geval van Elders Scrolls geen goed idee. Helemaal niet als men WOW niet als referentiekader neemt. De kracht van de Elder Scrolls zijn de levendige spelwerelden, de interactie met NPC's, de mooie graphics en het belangrijkste is het levendige diepgaande verhaal.

TOR probeerde die elementen te behouden, maar naar mijn mening is het niet goed gelukt helaas. Ik ben daarom ook snel afgehaakt, vond de MMO elementen namelijk de grootste zwakte, wat jammer is, omdat het verhaal in principe in orde is.

Ze moeten uitgaan van het nut voor de speler, en niet van de eigen portemonnee. Wat voor MMO elementen zou Elder Scrolls echt beter maken? Wat is hetgeen dat mensen willen? En hoe werk je dit op een innoverende manier uit?

Ik denk dat het tijd word voor een compleet nieuwe MMO ervaring, en niet de zoveelste WOW-achtige kloon.
GW 2 doet een gooi naar vernieuwing.

ES blijft voor mij die singleplayer game die super tof is. niet als mogelijke mmo
Ik vind de huidige MMOG's helemaal niets, en in het geval van Elders Scrolls geen goed idee. Helemaal niet als men WOW niet als referentiekader neemt. De kracht van de Elder Scrolls zijn de levendige spelwerelden, de interactie met NPC's, de mooie graphics en het belangrijkste is het levendige diepgaande verhaal.
Het probleem in TES is dat het steeds om een "chosen one" gaat. Wat hebben we dadelijk dan in een TES MMO? Een hele groep "chosen ones"? Die allemaal even uniek en speciaal zijn en om de beurt de wereld redden?
Volgens mij was alleen Skyrim een ES game met een "chosen one". In Oblivion was je in ieder geval gewoon de één of andere boerenl*l die bij stom toeval in de cel zat waar Uriel doorheen moest om de stad uit te vluchten. Had hij via de cel ernaast gegaan, dan had jij bij de aankomst van Mehrunes Dagon in Tamriel nog steeds in die cel gezeten - dood of levend.

In TES5 ben je "Dovahkiin" wat je inderdaad wél per definitie uniek maakt. Wil nog niet zeggen dat je er iets mee moet doen, maar je bent wel sowieso uniek.
In Morrowind was je de Nervarine, de reïncarnatie van Nerevar. Ik weet niet hoe het in de eerdere games was, maar volgens mij was juist Oblivion de uitzondering met dit aspect.
Er zijn meer TES games dan enkel degene die op een console zijn uitgekomen.

in Arena was je niet meer dan een avonturier en in Daggerfall niet meer dan een huurling. Nooit Battlespire en Redguard gespeeld, maar ik kan me niet herinneren dat in reviews ooit gesproken werd over het uitverkoren zijn.
Ik denk dat Guild Wars 2 ook wel een heel goed op weg is hiermee.
Ziet er totaal niet uit als een Wow kloon. - Geen auto attack, geen quests maar dynamic events, geen lock on target, ziet er allemaal veelbelovend uit.
Hopelijk mag ik binnenkort meedoen met de beta!
Er is nog ruimte voor nieuwe mmorpgs, zolang het inderdaad geen wow clones worden.

waar ik een natte droom van krijg is een game als darkfall online, maar dan door een goede studio!
Elder scrolls leent zich volledig om dergelijke game te maken waar je in pvp alles verliest, zelf je steden kan bouwen, ...

bethesda zou hier volgens mij slagen waar die grieken van darkfall faalden
hij werd op de jaarlijkse Game Developers Conference door de verzamelde ontwikkelaars ook bestempeld tot beste game van 2012.
De best game van 2012? Is dat niet een beetje voorbarig? Als het om Skyrim gaat, was het dan niet logischer om het te verkiezen te best game van 2011, hij kwam toch vorig jaar uit (ik volg alle releases niet zo heel goed :-))
die game conference was dit jaar daarom best game van 2012
Er werdt weer eens te diep ingegaan op "bronnen" uit de industrie..
WoW mag dan wel het meest succesvol zijn als het gaat om een MMO. Maar ik begin het toch wel een beetje beu te worden dat iedereen maar roep de zoveelste WoW Kloon.

Dan zou je kunnen roepen dat WoW ook maar een kloon is van de niet zo succesvolle voorgangers.
WoW pakte de beste speel elementen uit de voorgangers en zelfs nu halen ze de beste elementen uit de mmo's die nu uit komen maar niet zo succesvol zijn en daarom kapot gaan.

Ik speel zelf ook WoW niet zo intensief meer als 6 jaar geleden maar speel het nog wel heb daar voor anderen mmo's gespeeld als anarchy online / ruby's of eventide etc. MMO's die er eerder waren en de besturing / interface looks etc komen zo wat over heen.

(ONTOPIC)

Ik vind het wel een gewaagde sprong van Bethesda om een Elder Scroll MMO te beginnen als dit uberhoud gebeurd. (Hoe betrouwbaar is die anonieme bron??)
Mensen verwachten toch zoals eerder genoemd een vrij levendige spel wereld en wat grafische hoogte punten zoals in skyrim.

Nogmaals vind het best gewaagd en wacht wel even tot mei tot er een officielen aankondiging is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True