Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 108, views: 20.430 •

Amerikaanse onderzoekers hebben met neutrino's, vrijwel massaloze deeltjes die bijna met de lichtsnelheid reizen, een berichtje door een 240 meter-dikke laag steen gestuurd. Het berichtje werd binair verzonden met een deeltjesversneller.

Het onderzoeksteam wil met de nieuwe communicatietechniek letterlijk ver komen. Zo denkt de hoofdauteur van het onderzoek, Dan Stancil, dat met de techniek twee punten, waar dan ook op aarde, zonder kabels of satellieten met elkaar kunnen communiceren. Dat kan omdat de gebruikte deeltjes, de neutrino's, door alles heen gaan, zelfs door planeten. Een mogelijke toepassing is communicatie met onderzeeboten of met iets aan de andere kant van de maan, maar concrete toepassingen zullen er niet snel komen.

Om het simpele berichtje te versturen was een deeltjesversneller en een detector noodzakelijk. Omdat neutrino's heel moeilijk te detecteren zijn werd een grote hoeveelheid tegelijkertijd afgeschoten. De neutrino's werden geproduceerd met de deeltjesversneller van Fermilab, de Amerikaanse tegenhanger van CERN. Die deeltjesversneller schiet protonen af over een cirkelvormig parcours van 4km, waarbij de deeltjes uiteindelijk botsen met een doelwit van koolstof, waardoor neutrino's worden geproduceerd.

De straal van neutrino's werd in intervallen geschoten naar de Minerva-detector, die zich 240 meter onder de grond bevindt in het Fermilab-complex. Een computer werd met de detector verbonden om die intervallen te interpreteren als binaire code: 1 voor een verzonden deeltje en 0 voor een niet-verzonden deeltje. Het geheel werd vertaald en spelde 'neutrino'.

Minerva neutrinodetector

Reacties (108)

Reactiefilter:-11080107+146+214+30
Een redelijk dure manier om "Hello, world!" te versturen :)
Ik dacht aan Hello Space :)
Elke allereerste "Hello world" van welke programmeer taal of communicatie methode is duur en kan op een andere manier gedaan worden. Maar als we het niet doorgingen met nieuwe manieren van Hello World te vinden, zouden we nu nog met rooksignalen en postduiven werken ;)

Verder, iets uit het artikel waar ik het niet mee eens ben:
Een mogelijke toepassing is communicatie met onderzeeboten of met iets aan de andere kant van de maan, maar concrete toepassingen zullen er niet snel komen.
Wat een onzin! We zijn één grote zonnevlam verwijderd van een catastrofale instorting van ons satelliet-gebaseerd communicatie en navigatie systeem. We moeten zoeken naar back-ups. Dankzij het feit dat we neutrinos gewoon dóór de aarde kunnen sturen ipv langs de aarde heen, ziet dit eruit als een nuttige reserve methode!
Concrete toepassingen zullen er niet snel komen, simpelweg omdat het nogal complex & lastig is om op deze manier te communiceren (Zo heb ik geen deeltjesversneller in m'n huis staan...).

Onderzoek hiernaar zal ongetwijfeld doorgaan, en zodra ze kleine neutrino-zender/ontvangers kunnen maken zullen concrete toepassingen snel komen. Tot die tijd - niet...
Uiteindelijk kan dit resulteren in een communicatiemethode die overal werkt, ongeacht hoeveel materie/massa er zich tussen zender en ontvanger bevindt.
maar niet als meerdere personen tegelijk zenden, je kan immers niet detecteren vanwaar de neutrino's komen. Slechts 1 persoon kan zender zijn en slechts 1 persoon ontvangen op dezelfde baan..
word nog lastig om letterlijk een firewall te maken :P
En hoe is het dan mogelijk dat twee mensen tegelijkertijd naast elkaar staan te bellen met een mobiel? Beide toestellen 'zien' het signaal van de ander, maar ze kunnen wel onderscheid maken en alleen het voor hun bedoelde signaal eruit filteren. Dus met neutrino's zou het niet anders zijn denk ik.

Mooie toepassing, misschien zijn we in de toekomst niet meer afhankelijk van providers.
Bellen gebeurt via Electromagnetische(radio)golven. Dat kun je mooi moduleren en de frequentie van veranderen en een fase aan geven ect. en zo veel signalen naast elkaar hebben.
Neutrino's zijn deeltjes en kun je niet veel mee doen. Je kunt alleen de richting zien van de neutrino's. Je kunt dit vergelijken met iemand die stenen naar je gooit: Gooit hij een steen dan is het een '1' en gooit hij geen steen dan is het een '0'. Je kunt wel zien waar die steen vandaan komt maar voor de rest is alles identiek.

*Natuurlijk kun je bij stenen of afspreken dat de ene met groene stenen gooit en de ander met rood en de volgende met ronde stenen en de laatste met vierkante maar neutrino's zijn net zoals elektronen:

"you can't paint an electron red, or pin a label on it" -David Griffiths, 'Introduction to Quantum Mechanics'
Het is misschien een gek hersenspinsel, maar in theorie zou je dan een goeie hoeveelheid 1en en 0en kunnen afvuren om zo een analoog signaal te 'simuleren'.
Iemand een idee of zoiets eventueel zou kunnen werken, of is dit heel omslachtig gedacht?
Bij mobiele telefonie maak je gebruik van een heel ander medium dan de hier genoemde neutrino's. Elektromagnetische straling ontvangt jouw buurman ook maar door gebruik te maken van verschillende frequenties en / of een ander 'tijdslot' is er onderscheid te maken.

Bij neutrino's moet je exact in de lijn van de bundel staan om te kunnen ontvangen. De persoon die vlak naast jou staat zal jouw neutrino niet opmerken en kan zijn eigen, ongestoorde, communicatie opzetten. Alleen als je achter elkaar staat in lijn met de neutrinobundel kun je met meerdere ontvangers hetzelfde signaal ontvangen.
Dat is nog maar afwachten. Het simpele feit dat neutrino's makkelijk dwars door de aarde gaan, betekend dat ze ook makkelijk ongedetecteerd door een willekeurige ontvanger heengaan.

Ik weet de afmetingen niet van de gebruikte detector, (Minerva), maar het is zo te zien geen formaat schotelantenne. Miniaturiseer dat maar even. :z

Velen hier lijken de rotsvaste overtuiging te hebben dat alles wat nu moeilijk is en experimenteel straks vanzelf makkelijk wordt en universeel toepasbaar voor 5ct. Dat is geen automatisme, dat moet iedere keer maar weer bewezen worden.
Concrete toepassingen zullen er niet snel komen, simpelweg omdat het nogal complex & lastig is om op deze manier te communiceren (Zo heb ik geen deeltjesversneller in m'n huis staan...).
Niet snel, nee. Maar bij de eerste radiobuis of transistor had ik ook niet gedacht dat er anno nu vele miljoenen van die dingen op een chip passen. We wachten af.
Joh een paar weken wachten, en je kunt de app downloaden op je smartphone. Dan nog die NFC ombouwen naar een FFC (Far Field Connector) et voila! ;-)
Concrete toepassingen zullen er niet snel komen, simpelweg omdat het nogal complex & lastig is om op deze manier te communiceren (Zo heb ik geen deeltjesversneller in m'n huis staan...).
Dat betekent nog niet dat je niet op bepaalde plaatsen een deeltjesverneller zou kunnen plaatsen, waar jij een eind verderop met een simpel kabeltje aan vast zit.

Als jij iemand belt die een satelliet telefoon gebruikt, hoef je zelf ook geen satelliet te hebben toch?
[...]


Wat een onzin! We zijn één grote zonnevlam verwijderd van een catastrofale instorting van ons satelliet-gebaseerd communicatie en navigatie systeem. We moeten zoeken naar back-ups. Dankzij het feit dat we neutrinos gewoon dóór de aarde kunnen sturen ipv langs de aarde heen, ziet dit eruit als een nuttige reserve methode!
Ik geloof dat ze meer bedoelen dat er niet snel concrete toepassingen zullen komen omdat er nu in ieder geval nog een deeltjesversneller met een tunnel van 4km nodig is en daarnaast een gigantische detector. En dus niet omdat er geen handige/nuttige toepassingen verzonnen kunnen worden.
Wat een onzin! We zijn één grote zonnevlam verwijderd van een catastrofale instorting van ons satelliet-gebaseerd communicatie en navigatie systeem.
De ironie...

Onze massacommunicatie gaat hoofdzakelijk onder de grond door en niet via de ruimte. Bij het wegvallen van de communicatiesatellieten zullen we hoogstens wat hinder ondervinden omdat we onze favoriete commerciele tv-programma's moeten missen.

De impact op navigatie zal wat groter zijn, zonder gps moeten we weer terug naar de oude zee, ster en landkaarten, maar ok dat is niet onoverkomelijk.
En vliegtuigen dan?
Ironie? Volgens mij een verkeerde term in dit geval.
Zoals in het artikel al staat: neutrino's gaan overal doorheen. Dat betekent echter ook dat ze erg moeilijk te detecteren zijn. Met wat pech vliegt 90% van de neutrino's gewoon vrolijk door je detector heen. Berichten versturen via neutrino's is erg handig omdat je op lange afstanden nauwelijks neutrino's kwijtraakt, en ze ook niet gevoelig zijn voor materie(neutrino's ondervinden nauwelijks interactie met materie). Het kan dus inderdaad handig zijn voor als satellieten het begeven, maan-/marsmissies etc. maar we hebben nog geen goedkope methode om ze te detecteren gevonden. Neutrino's zijn de allermoeilijkste deeltjes om te bestuderen omdat ze zo licht zijn(en dus bij het minste of geringste al bijna tegen de lichtsnelheid aan zitten). Daardoor bewegen ze zo snel dat je ze niet kunt bestuderen om zo betere detectoren te maken. Daarnaast kun je een neutrino niet zomaar maken, opslaan of vangen. Je moet een bepaalde energie opwekken met behulp van minieme deeltjes die we wel makkelijk kunnen produceren. Op dit moment gebeurt dat door middel van protonen, welke je op een bepaalde snelheid(~energie) op elkaar laat botsen en zo de juiste energie opwekt om neutrinoste maken.

Het maken en het detecteren van neutrino's is dus (nog) erg moeilijk en het zal nog heel wat tientallen jaren duren voordat we betere methoden hebben om neutrino's te maken en te detecteren. Heb je meteen een antwoord op vragen waarom er zo veel geld naar elementaire deeltjes onderzoek moet..

Edit:
Ik wilde eigenlijk niet verder op deze discussie ingaan, maar als politici de wetenschap niet gewaardeerd hadden hadden we deze discussie niet via de computer kunnen voeren ;)

[Reactie gewijzigd door Denni op 15 maart 2012 15:56]

Heb je meteen een antwoord op vragen waarom er zo veel geld naar elementaire deeltjes onderzoek moet..
..naar elementaire deeltjes onderzoek gaat. Vraag blijft of dat ook moet.
Het blijft een heikel punt qua geld uitgeven.
[...]

..naar elementaire deeltjes onderzoek gaat. Vraag blijft of dat ook moet.
Het blijft een heikel punt qua geld uitgeven.
Geld is een heikel punt, behalve als het om "defensie" gaat (dan mogen er triljoenen over de balk gesmeten worden).
Met een beetje pech? Maak van die 90% maar 99.999999999999999 van

(Iedere seconde gaan er al zo'n 100 miljard neutrino's door je duimnagel!)
Over die zonnevlam, die paniek wordt elke keer weer gezaaid. Het is een cyclus van 11 jaar en in al die decennia dat we afhankelijk zijn van elektriciteit heeft het nog nooit problemen veroorzaakt. Helaas verkopen paniek zaaiende krantenkoppen beter dan nuchtere krantenkoppen.
Wat een onzin! We zijn één grote zonnevlam verwijderd van een catastrofale instorting van ons satelliet-gebaseerd communicatie en navigatie systeem. We moeten zoeken naar back-ups. Dankzij het feit dat we neutrinos gewoon dóór de aarde kunnen sturen ipv langs de aarde heen, ziet dit eruit als een nuttige reserve methode!
Nee, het is onzin als ze zouden zeggen dat er wèl snel toepassingen zouden komen.
Diegenen die je hier een + gegeven hebben, zullen gereageerd hebben alsof er zou hebben gestaan dat er nooit veel toepassingen voor zullen zijn. Maar dat stond er niet. Begrijpend lezen is moeilijk he... ;)

Je gewenste backups zijn al mogelijk:
http://en.wikipedia.org/w...ic_aircraft_as_satellites
Dan moet je ze wel al vantevoren bouwen, implementeren als zijnde goed werkend vervangend systeem, testen en in bunkers klaarzetten. Laten we zeggen 1 miljoen per vliegtuigje+management/flight control. En dan 1 miljoen van die vliegtuigjes. Da's dan 1 biljoen voor een vervangend systeem.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 17 maart 2012 09:10]

Dat is waar maar mocht iemand instaat zijn in de toekomst een handheld deeltjes versneller te bouwen (zal nog wel even duren :)) dan kun je je toch voorstellen dat internet met kabels en zo al snel niet meer echt nuttig is omdat je dan op een betere manier kunt communiceren. Natuurlijk is er dan al het gedoe met afluisteren en zo maar toch zeker voor simpele communicatie is het helemaal nog niet zo'n gek idee om berichten met de snelheid van het licht te versturen zonder dat je ooit op dingen als nou ja wat dan ook hoeft te letten omdat het signaal letterlijk door planeten kan reizen...
Het nadeel is alleen dat deze deeltjes ook met behoorlijke aantallen "gewoon" door de aarde heen komen. Ergo, je moet ze echt verwachten en er op letten voordat je ze kunt ontvangen.
De vraag is nu: kwam de 'd' van "Hello world" eerder aan dan de 'l' ? :+
Nee hoor; de neutrino's worden niet (al dan niet onregelmatig) afgeremd als ze door de aarde heen schieten. Ze komen dus gewoon netjes achterelkaar binnen.
Ik stel voor dat we deze communicatietechniek GMMEN gaan noemen ("Geef Mij Maar Een Neutrino" :+)
+1 voor de neut :P

Maar een ding klopt niet: er staat 240 meter onder de grond hierboven. Maar volgens de bron staat de minerva op 100 meter ondergronds.
The second is a multi-ton detector called MINERvA, located in a cavern 100 meters underground.
100meter staat deze onder de grond, en kan 240meter door grond heen sturen.
Misschien moet SETI nu ook neutrino's analyseren :+
Waarom clownface? Dat is helemaal geen gekke gedachte. Sterker nog, het zou me verbazen als ze dat niet nu al doen.
Waarom clownface? Dat is helemaal geen gekke gedachte. Sterker nog, het zou me verbazen als ze dat niet nu al doen.
Het zou mij wel verbazen, aangezien SETI met radiotelescopen werkt en neutrino's
überhaupt verdomd moeilijk te detecteren zijn.
Verschil tussen deeltjes communicatie en gewone radiocommunicatie is dat deeltjescommunicatie ook nog eens point-to-point is. Je moet je zender precies op de ontvanger richten anders werkt het niet. Probeer dat maar eens te doen vanaf alpha centauri.

Radiocommunicatie gaat alle kanten op. Hoef je enkel maar te compenseren voor het vermogensverlies.
Het zou mij wel verbazen, aangezien SETI met radiotelescopen werkt en neutrino's überhaupt verdomd moeilijk te detecteren zijn.
Je hebt 't over de huidige stand van techniek, financiën en bronnen.
Denk eens aan een ander volk in het heelal, waar 'hoog-intelligente' wezens zoals ons al 300 miljoen jaar geleden waren ontstaan. Dus stel je eens voor dat we hier op aarde 300 miljoen jaar verder waren in de techniek. Over 300 miljoen jaar zal (als we dat zouden willen) het echt niet meer moeilijk zijn om ze te detecteren, hoor. Lees: als we 1 miljoen van die detectoren zouden willen, of ééntje zo groot als de achterkant van de maan, dan zouden we die gewoon bouwen.
Dus wellicht best kans dat àls iemand ons signalen stuurt, het ook via neutrino's gaat.
Een groot 'maar': om ze te detecteren heb je gigantische constructies nodig; op commerciele schaal communicatie opzetten is (nog) niet rendabel.
Dat gaat het ook nooit worden, lijkt me. Waar het bij gewone electronica een kwestie van tijd is voordat het allemaal kleiner en gemakkelijker te produceren is, heb je voor het opvangen van een neutrino bijna per definitie een gigantische constructie nodig. Die dingen gaan gewoon door massa heen, schaalverkleining tot praktische schaal van deze apparaten zit er dus niet echt in, neutrino's vliegen gewoon door kleine apparatuur heen, welke materialen of technieken je ook gebruikt.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 15 maart 2012 14:50]

Ik weet bijna zeker dat toen het eerste prototype voor de mainframe computer uitkwam er net zo'n reactie werd gemaakt. Kijk nu eens iedereen met een smartphone lopen die duizenden keren krachtiger is dan de eerste mainframe.

@snirpsnirp: En dat zijn precies de kortzichtige gedachtes die de oorzaak zijn van dit soort reacties. In 50 jaar tijd kan er veel, echt heel veel veranderen op technologisch gebied en zullen er zeker nieuwe uitvindingen worden gedaan op het gebied van natuurwetten. Daarbij, wie zegt dat de neutrino's moeten worden opgevangen om te kunnen werken, wellicht is het ook mogelijk om de neutrino's te detecteren wanneer ze door je apparatuur 'heen vliegen'.

[Reactie gewijzigd door Fealine op 15 maart 2012 15:36]

Daarvoor hoeven geen natuurwetten te worden gebroken. Lees de reactie van bwerg nog eens waarin hij nu precies weerlegt wat jij optikt.
Nounou om nu meteen te stellen dat natuurwetten worden gebroken... We kenne neutrino's pas nauwelijks. Het neutrino is pas omstreeks 1930(pas 80 jaar geleden) bedacht, bedacht nog niet eens bewezen. In 1956 werden de eerste neutrino's pas gedetecteerd. We weten nog heel weinig over deze deeltjes die met gigantisch hoge snelheden bewegen. Misschien komt er ooit nog een wetenschapper neutrinoreacties op het spoor die we nog helemaal niet kennen, die kunnen helpen met het dramatisch verkleinen van de detectoren.
Dan nog kan er door een slim idee een doorbraak komen zonder dat de natuurwetten worden gebroken. Misschien een soort TARDIS neutrino detector die groter is aan de binnenkant. :+

“If at first the idea is not absurd, then there is no hope for it.”
― Albert Einstein

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 15 maart 2012 19:31]

wel jammer, als we gewoon kunnen internetten met bijv australie of USA door de aarde heen scheelt dat nogal qua lag tov de huidige methode :)
Wat mij wel mogelijk lijkt is dat elk kwart deel van de wereld zo'n grote installatie neergezet, en verder alle data daar 'lokaal' verspreidt dmv de huidige methoden. Dit zal dan ook een redelijk grote winst opleveren.

1. Gunstigste geval is een weg via neutrino's niet nodig (afstand is te kort).
2. Informatie die een kwartslag over de aarde heen moet reizen doet dat 'recht door zee', dus zonder grote omweg (boog) dmv sattelieten; redelijke winst.
3. Informatie die aan de andere kant van de wereld moet zijn kan ook direct door de aarde heen; meeste winst.

Zal natuurlijk een hele tijd duren voordat dit mogelijk zal zijn, en zelfs dan kunnen er bezwaren tegen zijn omdat je maar 4 installaties hebt en als er 1 uitvalt dat redelijk problematisch is. De noodzaak voor zoiets als dit is ook niet echt aanwezig; er is volop bandwidth, enige wat verbeterd kan worden zijn de latencies. Heb altijd zo'n 250 +- 50 ping naar SEA (south east asia), en dat is best vervelend met het gamen.

[Reactie gewijzigd door C.Hariri op 15 maart 2012 15:31]

Klinkt als een goed plan. Communicatie met ruimtevaart apparatuur is ook een goede optie. Er moeten alleen veel maars worden aangepakt. Zo vliegt er zat materie wild en los door de ruimte heen, en zijn de ontvangers veel te groot.
heb je voor het opvangen van een neutrino bijna per definitie een gigantische constructie nodig. Die dingen gaan gewoon door massa heen
Opvangen is dan ook niet geheel de juiste term. Het deeltje gaat gewoon door.
In geval van communicatie per toekomstige neutrino-foon dus echt het ene oor in en andere uit....
heb je voor het opvangen van een neutrino bijna per definitie een gigantische constructie nodig.
Bijna of helemaal?
Een beetje zwanger?
Het nadeel is dat de ontvanger een grote detector nodig heeft om de neutrino's te vangen, wat me nogal moeilijk toepasbaar lijkt voor kleine apparaten. Misschien komt er ooit een toepassing waarbij een grote detector gebruikt wordt als verdeelpunt naar andere toestellen.
Lijkt me dat je bijvoorbeeld de kabels over de zeebodem niet meer nodig hebt. Qua kosten van zo'n kabel kan dat nog best uit denk ik.
Een groter nadeel lijkt me dat je een deeltjesversneller nodig hebt om te versturen :)
Die ontvanger zou nog in de achter tuin passen, een deeltjesversneller daarentegen...
Een deeltjesversneller kan je best klein maken, de eerste deeltjesversnellers waren ook hardstikke klein.

Het probleem is dat je neutrinos gewoon door nagenoeg alles heen gaan. Dus je hebt een enorme hoop massa nodig om ze te detecteren, en dat is niet echt iets wat je in je broekzak stopt.
In je oude CRT scherm zat ook een deeltjesversneller (elektronen kanon), dus dat is niet echt een probleem. Neutrino's versnellen is wel een probleem, want die zijn niet elektrisch geladen; het artikel schrijft dat ze ontstaan bij een botsing (waar een wel erg grote deeltjes versneller voor nodig is), doet me een beetje denken aan het maken van rontgenstraling.

[Reactie gewijzigd door C.Hariri op 15 maart 2012 15:37]

Neutrino's versnellen is wel een probleem, want die zijn niet elektrisch geladen; het artikel schrijft dat ze ontstaan bij een botsing (waar een wel erg grote deeltjes versneller voor nodig is), doet me een beetje denken aan het maken van rontgenstraling.
Versnellen van neutrino's is geen sprake van. Het zijn de protonen die worden versneld bij de botsing worden neutrinos gecreëerd.
Bij röntgenstraling worden elektronen op atomen afgeschoten en bij die energie van de botsing komt als fotonen met korte golflengte vrij.
Een groter nadeel lijkt me dat je een deeltjesversneller nodig hebt om te versturen :)
Die ontvanger zou nog in de achter tuin passen, een deeltjesversneller daarentegen...
Als je nog een beeldbuis TV hebt, zit er als het goed is eentje in, zij beperkt tot het versnellen van electronen...
Nog wat groot om in een onderzeeër te stoppen, maar de Amerikaanse marine zal vast geïnteresseerd zijn.
Dit gaat voorlopig om een concept lijkt me. Ik denk dat de volgende verbeteringen vooral in het formaat van het apparaat zitten, zodat dit uiteindelijk ook in idnerdaad Onderzeeërs past en andere locaties.
Zout het dan mogelijk zijn om berichten naar de andere kant van de wereld te sturen, door deze door de aardkern te zenden, ipv over het oppervlak of sattelieten? Lijkt me nu nog niet echt efficient, het kost nogal wat om deze neutrino's te produceren ..
Jazeker. Neutrino's gaan dwars door de aarde heen. Hierdoor zou de latency van de ene kant naar de andere kant van de aarde niet veel meer zijn dan 42 milliseconden (diameter aarde / snelheid licht), maar het is afhankelijk van de eventuele massa van een neutrino.

Als het efficiënt genoeg wordt om neutrino's te produceren, zijn de internet kabels die nu door de zee lopen overbodig, wat ongelooflijk in onderhoudskosten gaat schelen. Alle Internet Exchanges kunnen dan met elkaar verbonden worden door neutrino's gericht naar elkaar te schieten. Hierdoor heb je ook gelijk veel minder hops naar de eindbestemming. Tevens zal de capaciteit van de bandbreedte gigantisch worden, doordat je in plaats van kabels, virtuele "rijbanen" van neutrino's krijgt.

En het eerste wat mij opviel is dat de onderzoekers een berichtje door een 240 meter-dikke laag steen hebben gestuurd. Het is al bekend dat neutrino's (bijna?) niet met andere deeltjes in aanraking komen. Waarom zou een 240 meter dikke laag steen überhaupt iets uitmaken?

@Maddog McHare: Je hebt helemaal gelijk. Ik moet beter leren lezen. 8)7

Edit: 2e paragraaf toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Memori op 15 maart 2012 15:53]

De straal van neutrino's werd in intervallen geschoten naar de Minerva-detector, die zich 240 meter onder de grond bevindt in het Fermilab-complex.
Ik denk ook niet dat dat een doel op zich is geweest maar meer een gegeven. Had de detector 500 meter onder de grond gelegen had er 500 meter gestaan.

mijn inziens is dit alleen maar weergegeven om (de nono's) een indruk te geven van de snelheid en dichtheid van een neutrino, beeldvorming dus.
Dat maakt dus ook niets uit.
Echter bij conventionele methoden van draadloze communicatie via elektromagnetische golven maakt het wel degelijk iets uit. Ter demonstratie willen ze dus laten zien dat zij geen problemen hebben met die steenlaag.
Dit was uiteraard gewoon een test. Echter meer een proof of concept. Een bericht door een 240 meter dikke steen is natuurlijk heel wat indrukwekkender dan door 240 meter vacuum(waarvoor je ook licht kunt gebruiken). Een belangrijk onderdeel van de wetenschap is hoe je het presenteerd aan de buitenwereld.
Neutrino's kennen inderdaad bijna geen interactie met andere deeltjes. Een mooie verglijking die ik ooit las(wikipedia ofzo):
Als je de helft van de neutrino's die je stuurt door wilt krijgen moet je er een blok lood van een lengte van 1 lichtjaar tussen moeten zetten(bijna 10.000.000.000.000.000 meter). Dus wat dat betreft zal een 240 meter dikke steen inderdaad nauwelijks effect hebben gehad.
Klinkt tof, vraag me af hoe ver ze ermee komen
Tot nu toe zo'n 240 meter. Maar in principe gaan neutrino's overal doorheen dus kunnen ze best ver komen.
Wat ik me afvraag en hier niet kan teruglezen is, behalen de neutrino's met de berichten ook daadwerkelijk de gewenste snelheid? Ik kan me best voorstellen dat berichten gestuurd kunnen worden aan de hand van ladingen, maar zijn radiogolven niet al bijna net zo snel als het licht? Wat is hier dan de toegevoegde waarde van?

En trouwens, gebaseerd op een eerder nieuwsbericht hadden de neutrino's niet de snelheid van het licht behaald, maar dit werd gedacht door een niet correct werkende GPS instrument.. Dus ik zie de toegevoegde waarde hier niet direct van.
Radiogolven gaan niet zo goed door planeten heen, daar zit hem vooral het voordeel in.

Daarnaast hadden de neutrinos waarschijnlijkt niet de lichtsnelheid doorbroken, maar ze zitten er net onder.

[Reactie gewijzigd door pagani op 15 maart 2012 14:41]

Iets met een klok en een klepel.

De neutrino's worden serieel gebruikt - dus een 1 voor wel-neutrino en een 0 voor niet-neutrino. Daarmee heb je automatisch de snelheid van neutrino's te pakken, storen zorgt op zijn hoogst dat (een deel van) je bericht niet aankomt. Het is niet alsof ze een compleet protocol opgezet hebben om ook de ontvangst te bevestigen en eventueel een re-transmit te doen.

Radiogolven reizen aardig slecht door een stuk aarde. Die doen het een stuk beter in de lucht. Neutrino's vliegen zo dwars door een planeet heen. Is toch even wat anders.

Verder ging het experiment uit dat eerder nieuwsbericht over het reizen van neutrino's met een snelheid hoger dan dan de snelheid van het licht. En dat zou de natuurkunde nogal verbazen. Dichtbij de snelheid (maar er net onder) kan zonder problemen, dat doen neutrino's overal nu ook al zeg maar.

[Reactie gewijzigd door Garyu op 15 maart 2012 14:44]

De neutrino's worden serieel gebruikt - dus een 1 voor wel-neutrino en een 0 voor niet-neutrino.
Het is eerder: een wolkje van ~10 miljard neutrino's voor de binaire 1, en inderdaad een 'wolkje' van 0 neutrino's voor de binaire 0.

Je hebt ongeveer 10 miljard neutrino's nodig om, met een hoge mate van waarschijnlijkehid, er eentje te detecteren.

De wolkjes moet je dan met een vaste tussentijd versturen anders mis je de lege 'wolkjes'.
Een soort van binair morse.
Vergelijkbaar met glasvezel dus; daar stuur je niet een foton doorheen maar een lichtpuls die bestaat uit miljarden fotonen.
Wordt een leuke manier van wifi :D
Alle gekheid op een stokje is dit iets waar we misschien nu nog geen nut in zien maar het is wel de basis voor een nieuwe manier van informatie overzenden. Alle techniek is in het begin groter dan gewenst (en zeker in dit geval) maar door verkleinig wordt het uiteindelijk wel commercieel intressant.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013