Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 31, views: 14.632 •

De inzamelactie die Double Fine Productions hield voor de financiering van een adventuregame is gesloten op 3.336.371 dollar. De ontwikkelaar hoopte via crowdfunding 400.000 dollar op te halen. Bijna 90.000 mensen doneerden geld.

Afgelopen nacht sloot de inzamelingsactie die Double Fine Productions begin februari startte. De studio wil met een klein team een ouderwets point-and-click adventure maken onder leiding van oudgedienden Tim Schafer en Ron Gilbert. Double Fine wil de game zonder inmenging van een uitgever op de markt brengen. Schafer en Gilbert willen het project daarom via crowdfunding bekostigen. De studio hoopte 400.000 dollar op te halen, een bedrag dat al binnen 24 uur bereikt werd.

De eindstand van de inzameling stond bij sluiting van de donatieronde op 3.336.371 dollar, bijeengebracht door 87.142 donateurs. Wie geld doneerde kan meebeslissen over de keuzes die de ontwikkelaars gaan maken. Double Fine zal daarvoor een speciaal forum starten, waar alleen donateurs op kunnen posten. De donateurs krijgen in ruil voor hun inleg bovendien een exemplaar van de game. De minimum donatie was 15 dollar. Ruwweg de helft van de donateurs gaf echter meer, waarvan er vier zelfs 10.000 dollar of meer doneerden. Er was zelfs een groep die 110.000 dollar doneerde.

Tim Schafer doet oproep geld te doneren

Reacties (31)

Buiten die vier om was er nog 'iemand' die maar liefst $110.000 doneerde.
UPDATE - Forgot to add, there was actually a bonus $110,000 kicked in by "premium backers", shadowy types who are excluded from this piece because they light cigars with $100 bills.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 14 maart 2012 11:21]

"Premium backers". Notch dus ;P
Vond het wel droog om te zien hoe notch elke keer de 'squeal tweets' van tim retweette, je WIST gewoon dat hij met zijn geld aan het wapperen was :+
Nah volgens mij niet notch die 110k was van 3 verschillende backers volgens mij hij las hun berichten aan einde van livestream op.
Rhianna Pratchett was er 1 van.
$110.000 was het totale geldbedrag van de premium backers waarvan Rhianna Pratchett $50.000 had ingelegd, de andere 3 (waarbij Days of Wonder (bekend van Ticket To Ride)) de overige $60.000 naar wat ik begrepen heb (ik heb gisteravond nog even zitten kijken rond 01:00 :)) Er was dus niet nog eens iemand die los $110.000 doneerde.

Voor de volledigheid, ik meen dat Notch als reguliere backer $10.000 heeft ingelegd, maar dat weet ik niet zeker.

[Reactie gewijzigd door ravenger op 14 maart 2012 12:34]

"backers" = meervoud
tijdlijntje donaties e.d.
http://imgur.com/a/qupj4

Best interessant om te zien hoe, na update 4 waarin extra goodies waren aangekondigd veel mensen hun $15, $60 en vooral $30 'pledges' omruilden voor de $100 pledge.

Ook geinig is die piek van comments nabij het einde, dat was omtrent het punt dat de $3M werd gehaald, evenals de pieken bij mensen die $5,000, $10,000 inlegden (vaak tezamen).
Kickstarter is een mooi initiatief. Heb er zelf een mooie iPhone houder project mee gesponsord. Leuk om zo in eerste instantie te beginnen met je idee!
Het is mooi om te zien dat zoveel donateurs te vinden zijn en ik ben dan ook erg benieuwd naar de game die uiteindelijk zal verschijnen! Nooit gedacht dat crowd-funding zoveel geld kon opleveren eigenlijk.
Ze hebben in ieder geval meteen genoeg om de sequel ook uit te brengen ;) Maar veronderstel er komt uiteindelijk nooit iets uit of het wordt nooit afgemaakt ?

Er lijkt me op deze manier geen enkele garantie te zijn voor wat er met het geld gebeurd ? Ze kunnen natuurlijk iets crappy op de markt zetten en met de overige 2 miljoen er vandoor gaan. Het hele model / idee gebaseerd toch op vertrouwen...

Edit: zie dat het net even anders werkt :)
http://www.kickstarter.co...arter%20basics#WhatIsKick

[Reactie gewijzigd door bonus op 14 maart 2012 12:49]

Heb je je ooit wel eens af gevraagd hoe Google begonnen is?

Goed in het heel kort de jongens liepen met hun idee te leuren bij bedrijven als Excite, Microsoft, Yahoo en Altavista die allemaal stuk voor stuk het nut van dat page rank algoritme niet inzagen. Vervolgens maanden lang bij verschillende investeerders langs en geen cent los weten te krijgen. Eigenlijk hadden de heren het al op gegeven toen ze een laatste persoon spraken die ze meteen een check voor 100k uitschreef...

Vertrouwen is waar het investeren in een idee een startend bedrijf of een project dat iets geheel nieuws wil gaan doen altijd op gebaseerd is. De andere kant is dat als je het risico niet neemt om die twee ventjes met hun idee om linkjes te tellen 100k in de handen te duwen dan kun je ook nooit de gans met de gouden eieren vinden en als groot aandeel houder in een bedrijf dat in middels vele miljarden waard is stappen...

Veel mensen die het geld niet hebben om zulke risico's te nemen en dit in de boeken te zetten als: jammer mocht het misgaan kunnen dit soort vertrouwen niet begrijpen. Maar mensen die die 100k wel kunnen missen weten als geen ander dat het belangrijk is om af en toe een risico te lopen als je echt geld wilt verdienen. Als de 100k je spaar geld voor je oude dag is dan ben je een sukkel als je het aan een ander geeft om risico mee te lopen maar als die 100k geld is dat je anders toch in aandelen steekt dan wel aan die leuke 24 jarige blonde dame geeft voor een extra leuke 2 weken vakantie dan is het helemaal niet zo erg om het misschien wel nooit meer terug te zien...
Er lijkt me op deze manier geen enkele garantie te zijn voor wat er met het geld gebeurd ? Ze kunnen natuurlijk iets crappy op de markt zetten en met de overige 2 miljoen er vandoor gaan. Het hele model / idee gebaseerd toch op vertrouwen...
Dat klopt eigenlijk prima, dus ik weet niet hoe je denkt dat het net even anders werkt ;)

Op het moment kan KickStarter het zich eigenlijk niet veroorloven om als arbiter te werken mocht een projectbakker met de noorderzon vertrekt.

Zo zijn er tal van projecten die niet goed gemanaged worden en mensen zichzelf in financiŽle problemen werken, projecten die bij lange na niet op tijd leveren wat ze beloofd hebben of het geleverde is gewoon niet wat beloofd werd, andere projecten die KickStarter wel zelf stop zet maar zonder uitleg naar backers toe, etc.

Maar het zijn eerder uitzonderingen dan de regel :)

Bij andere Crowd Funding websites komt het wel vaker voor... veelal omdat die 'fund my life' projecten toe staan (i.e. ik wil naar Hawaii, gewoon voor de lol, wie wil me geld geven?) en/of omdat die ook uitbetalen als het doel niet gehaald is.
Wat een bedrag zeg.
Ben zeer benieuwd naar het spel. Met al die gebruikerservaringen moeten ze toch met een geniaal goed spel komen.
Ik krijg tranen in mijn ogen als ik aan Grim Fandango denk. Dit is een prachtig initiatief en ik hoop dat ze de community wat in toom kunnen houden zodat de feedback overzichtelijk blijft. Misschien werken met polls?
Double Fine zal daarvoor een speciaal forum starten, waar alleen donateurs op kunnen posten.
Dat zal wel goed moeten komen.
Dus slechts 80.000 mensen kunnen daar op posten, zo houden we het wel overzichtelijk. :)
Crowdfunding is geen donatie.

Websites zoals kickstarter.com geven mensen met een creatief idee de mogelijkheid om via het grote publiek geld binnen te halen (je mag dus niet vragen om geld voor je bedrijf, maar wel voor geld voor bijvoorbeeld een game dat je bedrijf maakt)

Zoals je op de kickstarter pagina van Double Fine kan zien krijgen de "backers" wel zeker wat terug voor hun geld.

Ook als je je doel niet haalt in een bepaalde tijd word er geen geld geleverd. Als jij dus 100K wilt ophalen in 30 dagen en je haalt maar 99K op verliezen de backers niets en krijg jij ook niets.

Voor de geÔntereseerden kan je hier meer informatie vinden over Kickstarter
Technisch gezien is Kickstarter daarmee toch een donatie maar tegen voorwaarden? (wat overigens gebruikelijk is, de Bill en Melinda Gates foundation doet niet anders)
Je krijgt het spel, wat inspraak zonder formeel mandaat en wat extra's als je meer geeft maar je bent geen echte investeerder. Alle winst die het spel op haalt gaan immers naar Double Fine en haar aandeelhouders.

Begrijp me niet verkeerd, wat mij betreft is elke bijdrage aan de terugkeer van de point en click geld goed besteed, ik doe dan ook mee. Maar ik heb geen enkele illusie dat dit meer dan een donatie onder voorwaarden is
Kun je hieruit ook concluderen dat er (weer) (grote) vraag is naar 'de games van toen'?

Bij mij in ieder geval weer! Heb dan ook gedoneerd en ben benieuwd naar het eindproduct!
Hopelijk wordt hiermee het genre weer nieuw leven ingeblazen.
Ik denk dat die vraag er al tijden is. En de meeste bedrijven lijken dit soort initiatieven ook wel op te pikken, maar de vraag is alleen de manier waarop.

Bijvoorbeeld de remake van Monkey Island 1 en 2 in HD vond ik een mooi gebaar naar de fans van het genre, alleen was het natuurlijk een revival van een bestaande game (en wanneer komt die remake van de Day of the Tentacle???).
Ook is er de revival (geweest) van Sam en Max, maar die was dan ook in een compleet nieuw jasje (en verhaaltje) dus daar was die ontwikkeling ook al. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden waarbij ze games van toen, op een positieve manier (her)uitbrengen.

Echter zijn er ook bedrijven die de naam (naar mijn idee) misbruiken, in de hoop dat de game dan goed zal verkopen. Een goed voorbeeld (vind ik) is Syndicate, dat ze hebben omgetoverd als een FPS en de naam eraan gekoppeld hebben om de verkopen te stimuleren. Ook de FPS van XCOM viel niet bij iedereen in de smaak...

Tijd zal leren, hoe dit soort iniatieven worden opgepakt. Gaan we meer Kickstarts zien (zoals Wasteland 2) of gaan ook de grote bedrijven door met heruitbrengen van dit soort namen. En komen dankzij deze trend op deze manier nog wel andere nieuwe titels uit?
Nu hopen dat er een kei van een spel uit voortkomt.
'Indie point&click adventure game' klinkt als muziek in mijn oren.
Toch wel fijn om te zien dat men terug verwacht naar tijden dat er nog originele en creatieve games gemaakt werden die het spelplezier voorop hadden staan.
najah origineel is een point&click ook niet echt meer, komen er nog steeds een aantal per jaar uit... Creatief daarentegen, dat hoop ik echt van harte !
Kickstarter is wel een mooi concept, aantal 'kleine' bedrijven die de droom hebben een game uit te brengen niet voor 'de mass' maar voor een specifieke groep qua gamers hebben nu wel de kans dit te halen.

Nadeel, het zal uiteindelijk wildgroei worden. Mensen zien hoeveel geld je er kan mee ophalen, elke idioot begint een groot plan en hele concept schiet langzaam z'n doel voorbij.

Zelfs met 87.142 mensen die 'meedenken' aan de game, kan je nooit 1 game maken die iedereen happy maakt. Neem alleen maar een shooter als voorbeeld, hoeveel variatie je daar in de game kan aanbrengen, blijft het uiteindelijk maar de vraag of de game zelf wel succesvol zal worden.
Nadeel, het zal uiteindelijk wildgroei worden. Mensen zien hoeveel geld je er kan mee ophalen, elke idioot begint een groot plan en hele concept schiet langzaam z'n doel voorbij.
Valt denk ik wel mee. Je ziet nu al dat het eigenlijk voornamelijk de projecten zijn die met een goede voorbereiding komen (dus professioneel uitziende toekomstige productshots, ervaring tonen, enz) die veel geld binnenharken.

Als een "idioot" zich ook goed voorbereidt dan zijn de mogelijkheden oneindig, maar de meesten zullen dit niet doen omdat ze vaker dan eens blijven hangen in het "ik heb een geweldig idee"-stadium. En die "projecten" negeer je als bezoeker van de site gewoon vrolijk :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013