Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 20, views: 7.965 •

De Amerikaanse ontwikkelstudio InXile Entertainment heeft een Kickstarter gestart om geld op te halen voor de ontwikkeling van Wasteland 2. Het in 1988 uitgekomen spel was het eerste spel met een post-apocalyptische setting.

InXile heeft een Kickstarter gestart waarin het fans van Wasteland vraagt om financiële steun. Het bedrijf heeft aangegeven 900.000 dollar te willen ophalen. Brian Fargo, de man achter onder meer Wasteland en het eerste Fallout-spel, legt als dat nodig is persoonlijk 100.000 dollar neer om het benodigde bedrag van een miljoen dollar te behalen. Volgens InXile is de Kickstarter de laatste kans voor Wasteland 2 om nog ontwikkeld te worden. De ontwikkelaars hebben het spel al vaker aan uitgevers voorgelegd, maar zij kregen keer op keer nul op het rekest.

Brian Fargo zal het ontwikkelteam leiden. De oudgediende in de game-industrie weet zich omringd door diverse andere mensen die aan Wasteland hebben gewerkt. Alan Pavlish en Mike Stackpole waren de designers van Wasteland en werken ook mee aan Wasteland 2. Mark Morgan, die de muziek maakte voor Fallout 1 en 2, doet de soundtrack en Jason Anderson schrijft het verhaal voor Wasteland 2. Anderson was net als Morgan en Fargo betrokken bij de ontwikkeling van Fallout. Concept artist Andree Wallin helpt mee de spelwereld van Wasteland 2 vorm te geven.

Wasteland was de grondlegger van het post-apocalyptische thema in games. In tegenstelling tot veel recente games binnen dat genre zal Wasteland 2 echter geen shooter worden. Volgens InXile blijft het ontwikkelteam trouw aan de originele versie van Wasteland. Dat betekent dat het spel een top-down view zal hebben en dat de actie turn-based en op tactiek gericht zal zijn. Ook de schrijfstijl van het verhaal van Wasteland moet een passend vervolg krijgen in Wasteland 2. Spelers zullen ten slotte diverse morele vraagstukken op zich afgevuurd krijgen, en geconfronteerd worden met de gevolgen van hun keuzes.

InXile, dat zes maanden pre-production zal laten volgen door een jaar ontwikkeltijd, maakt in de Kickstarter ook duidelijk wat de gevolgen voor de ontwikkeling zouden zijn als er hogere bedragen worden bereikt. Mocht er via de Kickstarter anderhalf miljoen dollar opgehaald worden, dan zal InXile Wasteland 2 ook beschikbaar maken voor OS X. Ook zal de spelwereld van Wasteland 2 groter worden als er meer geld wordt opgehaald.

Reacties (20)

als ik zo op de site kijk dan zullen ze het wel halen.
Heb zelf ook 15 dollar ingelegd. Als het spel ongeveer zoals Fallout is, count me in ^^
Spijtig dat dit nodig is. Gezien de kwaliteit van Fallout en de mensen die die daaraan hebben meegewerkt zou je denken dat ze nu met Wasteland wel wat krediet hebben bij uitgevers. Blijkbaar is dat anders, helaas.

Hopelijk slaagt dit initiatief en komt er een nieuwe Wasteland. Het origineel, deel 1, heb ik niet gespeeld maar van de Fallout serie heb ik altijd erg genoten (en doe ik nog steeds). Het mooie van 1 en 2 uit die serie was zeker het turnbased gebeuren wat je meer tijd gaf om tactische beslissingen te nemen. V.A.T.S. doet dat ook deels, maar da's toch anders.
Eigenlijk is dit veel beter dan reguliere ontwikkeling. Nu komt het geld namelijk rechtstreeks van de community en kan die ook een richting aangeven (samen met het bedrijf) zonder dat een uitgever eigen troep er door heen wil duwen of de game te snel op de markt te brengen wegens economische redenen. Dit concept is gewoon briljant voor ontwikkelaar en consument : een wereld waarin de uitgever eens niet alle macht in handen heeft.
Euh, ze willen dit gaan maken. Ze gaan er vanuit dat het gaat lukken. Nergens geven ze garanties af.

Dit is verder juist zo sociaal als de pest, ze doen het niet primair om geld mee te verdienen maar om een game te maken die ze graag willen spelen. En gezien de teller op Kickstarter, een game die de fans en supporters ook willen spelen!
Fallout 1 en 2 waren machtig mooie spellen voor die tijd. Ik weet nog dat ik de PU opensloeg en de review las van Fallout 1. Ik wist meteen dat ik dat spel wilde hebben. Als ik mijn cc binnen krijg dan maak ik meteen geld over. Brian Fargo is toch wel een held! :)
Uit de inleidende paragraaf:
De Amerikaanse ontwikkelstudio InXile Entertainment heeft een Kickstarter gestart om geld op te halen voor de ontwikkeling van Wasteland 2. Het in 1988 uitgekomen spel was het eerste spel met een post-apocalyptische setting.
Volgens mij waren post-apocalyptisch gebaseerde videospellen er al een stuk eerder. Een willekeurig voorbeeld.

En let op dat geld geven via Kickstarter nul garanties geeft. Het is en blijft een commercieel bedrijf die met donaties poogt te verdienen en is hierom onderhevig aan de markt, concurrentie, overnamemogelijkheden, etc. Het is nog wachten op het eerste Kickstarter schandaal waarmee veel geld verloren gaat, en een woedende menigte zich afvraagt "hoe dat toch heeft kunnen gebeuren".

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 maart 2012 08:01]

Uit de bovenste paragraaf:

[...]
Volgens mij waren post-apocalyptisch gebaseerde videospellen er al een stuk eerder. Een willekeurig voorbeeld.
Volgens mij had de zin moeten zijn "eerste RPG spel met post-apocalyptische setting".
En let op dat geld geven via Kickstarter nul garanties geeft. Het is en blijft een commercieel bedrijf die met jouw geld meer geld poogt te verdienen en is hierom onderhevig aan de markt, concurrentie, overnamemogelijkheden, etc.
Bij de meeste media projecten op kickstarter is het doel bedrag het budget wat ze denken nodig te hebben om het project af te ronden. Nadat ze dat gedaan hebben is reproductie zeer goedkoop dankzij digitale distributie. Het is meestal begroot om breakeven te spelen, en daarna bij pure winst te maken bij extra verkoop.
Ik zie niet echt wat de mark, en concurrentie hier mee te maken hebben. Overnamemogelijkheid, tja, dat is er altijd, maar zelfde zijn het publieke bedrijven die een kickstarter doen.
Bij de meeste media projecten op kickstarter is het doel bedrag het budget wat ze denken nodig te hebben om het project af te ronden. Nadat ze dat gedaan hebben is reproductie zeer goedkoop dankzij digitale distributie. Het is meestal begroot om breakeven te spelen, en daarna bij pure winst te maken bij extra verkoop.
Leuk verhaal, maar doet niets af aan mijn argumenten.
Ik zie niet echt wat de mark, en concurrentie hier mee te maken hebben. Overnamemogelijkheid, tja, dat is er altijd, maar zelfde zijn het publieke bedrijven die een kickstarter doen.
De markt en concurrentie kunnen zeker invloed uitoefenen. Personeel kan zich aangetrokken voelen tot andere delen van de markt, de werkgevers zien er geen heil meer in en gaan er met het geld vandoor, etc. Het punt is en blijft dat geld gegeven wordt aan een commercieel bedrijf die ermee kan doen wat het wilt zonder verantwoording af te leggen. Dit hoeft niet slecht te zijn, maar hou er rekening mee dat dit een investering is zonder garanties. Onthoud: "geld geven kost geld".

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 maart 2012 08:23]

Bij hoeveel investeringen heb je wel keiharde garanties?
Hoogstens minder risico.
Ik heb juist het idee dat Kickstarter de zaakjes redelijk netjes voor elkaar heeft. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Sellaband wordt er pas geld afgeschreven aan het einde van de fundraising periode en alleen als het doelbedrag is bereikt. Kickstarter heeft dus zelf nooit een grote zak geld achter de hand.

Dat neemt niet weg dat een Kickstarter-project (dus niet Kickstarter zelf) wel de boel kan oplichten. Als InXile een miljoen dollar ophaalt en Brian Fargo daarvan een vakantie op de Bahamas boekt, dan heb je pech. Dat is wel een risico dat je neemt.
Samengevat, op de dag dat de Kickstarter voor een nieuwe old school adventure is afgelopen gaat er een volgende Kickstarter voor een nieuwe old school RPG van start.
Double Fine heeft uiteindelijk $ 3.336.371 (van een beoogde $ 400.000) opgehaald. InXile staat nu al op meer dan $ 500.000 (van een beoogde $ 900.000, met ruim een maand te gaan). Laat ik voorzichtig zeggen dat ik niet verwacht dat Brian Fargo zijn eigen portemonnee hoeft te trekken. :p
Ik blijf het jammer vinden dat je met niks anders kan betalen dan via creditcard, anders had ik graag meegedaan, lijkt me een geweldig project.
Aangezien ik geen kickstarter funding kan doen wegens het ontbreken van een CC heb ik maar via RPGCodex wat geld naar men scherm gesmeten. Waardoor het onrechtstreekt geld krijgt van mij. In de hoop dat we 5000 bij elkaar krijgen voor het standbeeld.

Ik heb zelfs de originele nooit gespeeld. Maar gewoon al de namen die er aan mee doen:
Brian Fargo: Bard's Tale, Wasteland, Stonekeep, Descent, Baldur's Gate, Fallout.
Jason Anderson: Fallout, Stonekeep, Arcanum, Vampire: The Masquerade – Bloodlines.
Mark Mogan: muziek Fallout 1 & 2, Planescape: Torment, Giants: Citizen Kabuto.
Wow, Giants: Citizen Kabuto :o heeft iemand anders dan ik dat ook gespeeld?

Nog zo'n ondergewaardeerd pareltje, geniale voice acting, goeie humor, vette gameplay... Nooit van de grond gekomen.
Voor mensen zonder cc, dit werkte prima bij de Double fine kickstarter:

https://www.3vcard.nl/

Prepaid cc aanmaken, en dan via je amazon.co.uk account geld overmaken. Kost je alleen een euro extra (maar cc is ook niet gratis, dus lijkt me geen probleem).
Interessant. Crowdsourcing (-funding) heeft de toekomst, uitingen daarvan als het succes van Tim Schäfer's Double Fine Kickstarter project zeggen volgens mij nu al voldoende. Maar crowdsourcing betekent ook juist dat des te sneller duidelijk wordt welke plannen het niet gaan halen. Aangezien ik Wasteland niet ken en het wensbedrag van deze lui een stuk hoger is dan bij schäfer vraag ik me af of dit project een voorbeeld daarvan gaat zijn. Belangrijk daarbij is dat we niet vergeten dat crowdsourcing dan nog steeds waardevol is: een rondgang langs vele verschillende (groepen) investeerders nog steeds overbodig, er is veel sneller duidelijkheid over de levensvatbaarheid van bepaalde plannen en daar heeft zowel producent als consument alleen maar baat bij!
Deze halen het wel 1 dag en al over de helft. Denk veel mensen er aan meebetalen niet om wasteland maar omdat ze ook fallout 1 en 2 hebben gemaakt omdat ze toen de wasteland licentie niet hadden. Dus fallout 1/2 is zo als ze toekomst van wasteland hadden gezien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013