Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 54, views: 36.373 •

Een grote groep gamers wereldwijd klaagt over problemen met hun Xbox Live-account. De gebruikers melden Xbox 360 Achievements kwijt te zijn. Een datamigratie van Microsoft zorgde mogelijk voor de problemen.

De oorzaak van het probleem, dat er onder meer toe zou leiden dat veel Xbox 360-gebruikers hun Achievement-punten kwijt zijn geraakt, werd aanvankelijk toegeschreven aan Mass Effect 3. Er leek een lijn te zitten in de meldingen; veel gamers kregen last van de problemen nadat zij Mass Effect 3 hadden gespeeld.

De fout lijkt echter bij Microsoft te hebben gelegen door een synchronisatieprobleem met de Live-servers. Hierdoor is bij alle gamers die op het moment van de verstoring online waren de gamerscore gereset en zijn behaalde achievements niet goed opgeslagen. Hoewel gamers de gamerscore terug kunnen krijgen door de gamertag te recoveren, lijken behaalde achievements niet meer mee te unlocken, ontdekte tweaker Thief.

Microsoft is op de hoogte van de problemen en heeft op het officiële Xbox-forum een forumpost geplaatst waarin een oplossing wordt geboden. Microsoft stelt dat gebruikers hun Xbox Live-profiel opnieuw moeten aanmelden. Werkt dat niet, dan moeten gebruikers proberen een nieuwe achievement vrij te spelen. Ook dat zou het profiel weer kunnen normaliseren. Sommige gebruikers meldden echter dat hun problemen hierdoor niet verholpen zijn.

Tegenover The Verge heeft Microsoft de problemen bevestigd en aangegeven dat deze werden veroorzaakt door een foute datamigratie. De softwaremaker stelt dat alle behaalde achievements tijdens de storing, binnen 24 uur weer in ere hersteld zullen zijn.

Achievementpunten worden verzameld door bepaalde opdrachten te volbrengen in Xbox 360-games. Het systeem bestaat al sinds de Xbox 360 op de markt kwam. Elk uitgebracht spel kan een gebruiker maximaal 1000 Achievementpunten opleveren. Veel gebruikers hebben dan ook een account met tienduizenden Achievementpunten.

Update, 14 maart 8.00 uur: Artikel aangepast op basis van nieuwe informatie over de oorzaak.

Reacties (54)

Misschien is dat het nieuwe einde van Mass Effect 3, wist nu alle Xbox Live accounts, dus geen vervolg mogelijk :p

Even serieus, hoop dat ze het snel herstellen, sommige mensen hangen aan hun score.
Haha revance of the Reapers
Wel raar dan dat 1 spel , die achievments kan wissen van andere eerder uigegeven games
Mss ook iets voor MS om over na te denken
Het artikel heeft het ook helemaal verkeerd.

Het is een serverside issue bij Microsoft zelf.
Veel mensen zijn momenteel Mass Effect 3 aan het spelen en denken daarom dat het daar aan ligt, gekukkig is dat niet zo.

Vanmorgen is deze issue ontstaan en heeft bij praktisch iedereen die op dat moment online was de gamerscore gereset naar 0. Elke achievement score die tijdens de glitch periode gehaald is, is niet goed gesynchroniseerd met de Live servers. Nadat de servers gerepareerd waren moet je je gamertag recoveren om je gamerscore terug te krijgen.

Nu komt het probleem: Games die progress bijhouden in het profiel waaronder Mass Effect 3.
Als je tijdens de glitch een achievement in deze game hebt unlocked (bijv. Focused) dan kan je deze na je Gamertag recovery NOOIT meer unlocken (tenzij dit achteraf nog wordt gefixed door BioWare of Microsoft). Je zult namelijk zien in het "Extras" menutje en dan "Accomplishments" dat deze achievements Grijze icoontjes hebben, maar de progress ervan wel volledig is.
Het spel rekent dus ook niet meer verder en beschouwt deze als unlocked.
Wat je ook doet om dit te proberen te verhelpen, het werkt niet.
Savegames wissen, oude saves laden, nieuwe game opstarten, cache wissen, profiel recoveren, allemaal nutteloos want het is wel degelijk naar het profiel geschreven, alleen de score is gereset geweest waardoor deze niet meer meetellen.

Het is hetzelfde wat gebeurt als een cheater zijn gamerscore gereset wordt. De achievements blijven behouden, maar de score is dan 0.

UPDATE:
Achievements die nu tijdens de glitch zijn verkregen zijn, als het goed is, volledig gesynchroniseerd met alle profielen, ook die van Mass Effect 3!

[Reactie gewijzigd door Thief op 14 maart 2012 08:05]

Voor alle die-hard xbox'ers:
Sterkte en succes ;)

Ik hoop voor die mensen dat ze het snel herstellen, lijkt me echt rot voor je als je jaren aan archievements kwijt bent

[Reactie gewijzigd door MikeNies op 13 maart 2012 19:04]

Ik zie het al dagelijks voorbij komen op reddit.com. Het ergste is nog dat de gamers regelmatig zonder enig respect behandeld worden!

Bronnen:
http://i.imgur.com/bc96f.png - Slechte customer service mbt Mass Effect 3
http://i.imgur.com/vjdnO.png - Goede customer service mbt Mass Effect 3
http://i.imgur.com/ZqU8x.png - Slechte customer service mbt Mass Effect 3
http://i.imgur.com/KA4vK.png - Heel veel kritiek op einde Mass Effect 3
http://www.reddit.com/r/I...ect_3_writer_mac_walters/

[Reactie gewijzigd door chronoz op 13 maart 2012 19:38]

Uitgezonderd de eerste waarbij er excuses voor een slechte aanpak door customer service wordt gegeven zie ik alleen maar positieve reacties persoonlijk.
Nummer 2 vraagt alleen (meerdere malen) of ingame gecheckt kan worden of het (inmiddels) opgelost is. Mogelijk meerdere keren omdat de persoon de game aan het opstarten was en daardoor een tijdje niet reageerde. Nummer 3 is een cheater als ik het goed begrijp, en dus niet voor niets gebanned. Er wordt daarnaast wel achteraan gegaan waarom hij de singleplayer content niet kan spelen.
Nummer 4 gaat over het einde, en nummer 5 ook (volgens mij, heb hem vanwege spoilers niet ver gelezen). Dat heeft weinig met customer support te maken en meer met smaak/kwaliteit van de game zelf.
Dat wordt Mass Effect 3 op de PC dus ;)
er bestaat ook zoiets als een gamepad...
Er bestaat ook zoiets als een TV en een dedicated game device. Bovendien ondersteund ME op de PC alleen maar M&T

[Reactie gewijzigd door Hubman op 13 maart 2012 19:16]

hét dedicated game device voor alle spellen is de pc
en tv's gaan maar tot 1080p

your argument is invalid
wat is er dedicated aan een PC???
Gelukkig maar, want damn, ik moet er niet aan denken zo'n gamepad. Dat is naast de graphics de #1 reden waarom ik op de PC zit en blijf!

Gamecontrollers zijn zo flightsim, race game, platformer en party game, nee bedankt, daar moet ik niet aan denken voor een shooter.
Sinds wanneer is Mass Effect een shooter? Moet er niet aan denken dat ik mijn loop snelheid niet kan controleren...brrrr. de gedachte al om geen analoge controle te hebben over mijn personage.
Brrr....de gedachte alleen al te moeten mikken (oh de horror) met een pookje waar je 1 duim op kwijt kan. Een muis voelt veel natuurlijker aan, immers beweeg je als je met een wapen mikt ook je hele arm en niet alleen je duim. Overigens kun je je loopsnelheid gewoon dmv duty cycles controleren, werkt net zo goed als analoog.
En het in 3D met 60fps spelen is ook echt een straf, zeg }>
Mee eens, muis werkt beter. Heb zelf een pc-gaming achtergrond en ben nu een jaar actief met een PS3. Muis is veel makkelijker en vooral nauwkeuriger maar ik gebruik sinds kort de Move en dat lijkt veel op een muis. Voor veel hardcore (PS3) gamers not done but who cares. Het werkt voor mij en is veel natuurlijker dan met een controller.

Nadeel v/d Move blijft wel dat de settings gedurende de gameplay wel eens willen verlopen wat ingame calibreren noodzakelijk maakt en dat is minder.
Een ander nadeel is dat nog veel shooters op de PS3 geen Move ondersteunen en controller gebruik verplicht is. Dan merk je pas het verschil en hoe lastig een controller eigenlijk is. Denk wel dat een controller meer skills vraagt dan met een muis.
In mass effect schiet je 99% van de tijd gehurkt vanuit cover, en buiten de gevechten wil je natuurlijk liefst zo snel mogelijk lopen. Ik snap je probleem dus niet echt. En voor zover ik weet is mass effect wel degelijk een shooter, weliswaar met een zeer uitgebreid verhaal en enkele oppervlakkige rpg elementen.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 14 maart 2012 00:05]

met WASD + muis kan ik een stuk nauwkeurig lopen en schieten dan jou hoor. Ik ga niet de moeite doen om hier nu een hele resem argumenten op te schrijven, want je hebt duidelijk nog nooit voor langer dan een paar minuten op PC gespeeld. Ik kan me veel klachten inbeelden over gamen op PC, maar als je vindt dat de controls niet nauwkeurig genoeg zijn moet je eerder eens kijken of je fijne motoriek wel in orde is...
shooter met een gamepad? je bent echt gek... muis is 10x accurater
Wat is er mis met tobo en muis bij ME3 ?, gaat prima net zoals bij alle shooters
BS. Mass effect is duidelijk niet gewoon een simpele port, speelt heerlijk op de PC. Daarbij heeft de pc versie, in tegenstelling tot de PS3, geen framerate issues.
jammer echter dat ze support voor andere aspect ratio's dan die van doorgaanse TV's zijn vergeten. (eyefinity anyone..)
Engine limiet.

Ze hebben tenminste redelijk netjes ontwikkeld, maar uitzonderingen maken voor die 1% die next gen graphics van dergelijk formaat wilt doen ze niet. Het blijft EA he?

De Textures zijn alleen al niet genoeg voor 1080P, laat staan het 6 voudige.
is niet waar, de 3d graphics van het spel werken namelijk prima op mijn eyefinity setup (incl. aspect ratio). probleem is juist het 2d gebeuren: de gui/menus vallen buiten beeld, en dan wordt het erg lastig spelen :P erg frustrerend dus, so close..

exact zelfde probleem met EA's FIFA 12 trouwens! 't blijft idd EA ;)

[Reactie gewijzigd door bazkie_botsauto op 14 maart 2012 03:46]

Hmm, wellicht dat ik daar ook last van heb, vandaag Batman Arkham City uitgespeeld, maar van de laatste 2 verhaallijn-achievements zie ik de punten niet terug, achievements daarna weer wel, alsof het systeem een uurtje onderuit is gegaan. Straks maar eens proberen de xbox opnieuw aan te melden en nog een achievement te halen.

Update dinsdag: nope, opnieuw aanmelden en extra achievements halen haalt niets uit, afwachten maar of en hoe dit opgelost gaat worden.

Update woensdag 14 maart: ineens zijn de achievements weer aanwezig... :)

[Reactie gewijzigd door EcoR op 14 maart 2012 09:03]

Microsoft en Sony eisen toch altijd een zeer lange periode voor de release van een game om te testen en weet ik veel wat voor controles voor consolegames? Dan vraag ik mij hierbij af wat ze dan uitspoken die tijd, want dit is toch behoorlijk erg en duidelijk?
Idd heel bijzonder ... Ik moet zeggen dat ik hier nog nooit van heb gehoord en had eigenlijk nooit voor mogelijk gehouden dat het zou kunnen. Bijzonder ....
Ik las op gamer.nl dat de storing inmiddels alweer voorbij was en nog een paar enkele spelers hier last van hebben.

Het herdownloaden van je profiel zou schijnbaar alles oplossen. Zelf nog geen last van gehad.
Vreemd, ik heb zelf geen Mass Effect 3 maar kreeg vandaag wel achievements opnieuw voor Forza 4, ook achievements die ik al eerder had behaald. Heb wel nog vernomen dat het nu is terug gedraaid, maar heb nog niet gecontroleerd.
Mijn zoon was vanmiddag ook alles kwijt, Mass Effect 3 hebben we niet.
Een uur later een recovery gedaan en gelukkig alles weer terug.
Ik vond dit bericht interessant aangezien ik een 360 gebruiker ben, om dit even duidelijk te hebben.

Aangezien ik zelf geen mass effect 3 heb kan ik hier geen ervaring over neerzetten, wel heb ik iets op te merken aan het bericht, aangezien het max niet 1000 is, dit is verschillend.


Als ik een kijkje neem in de games die toevallig ik heb of eens gespeeld heb ligt de max op: 1435 dit is zonder uitbreiding pakketten, namelijk: BF Bad Company 2, dan zie ik nog een leuke uitschieter: Star Wars force unleashed 1345 achievements.
Dit zijn vrij recent gespeelde games ik zie mijn bf3 er niet tussen staan wel cod mw3: 1160 achievements te behalen, als ik verder zoek kom ik wellicht op een game wat er nog meer bied.

Dus een max van 1500 is meer een feit dan MAX: 1000 als ik naar alleen mijn games kijk.
Max is wel 1000 punten, dit kan hoger worden door DLC. Als je van een game een editie hebt waar al DLC inzit (Game of the Year editie oid) dan kan het dus zijn dat je game "out of the box" al meer dan 1000 punten kan geven :)
Zoals ik al vermeld, niks extra's niks speciaals, alleen voor black ops - mw2 had ik een uitbreiding pakket gekocht. Tevens ook geen game of the year edities..
Niks speciaals..

Dus waarom heb ik met mijn ''standaard'' game's zonder DLC of wat dan ook zoveel achievements om te halen??

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 13 maart 2012 19:46]

Omdat hij standaard het maximum aantal te behalen achievements laat zien. Inclusief de DLC. Als je de DLC niet hebt kun je die achievements ook niet vrijspelen.
Inderdaad, de achievements van DLC worden altijd getoond, ook al heb je de DLC niet.
Zodra je de game update hebt gedownload laat hij ze voortaan zien in je achievementlist.
Bij elke DLC mogen ze extra punten toevoegen, maximaal aantal voor base game is 50 achievements/1000 punten
Heb geen Mass Effect 3 maar was ook alles kwijt, gelukkig na mijn profiel opnieuw gedownload te hebben was alles weer genormaliseerd.