Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 19, views: 7.814 •

Voormalig PlayStation-topman Phil Harrison zal de rol van Peter Molyneux als creative director bij Microsofts European Studios overnemen. Verwacht wordt dat Microsoft de aanstelling van Harrison dinsdag officieel bekendmaakt.

Phil HarrisonGame-industriewebsite GamesIndustry.biz meldt dat Phil Harrison bij Microsofts Europese studio's in de voetsporen van de vertrokken Peter Molyneux zal treden. Molyneux liet vorige week weten weg te gaan bij Microsoft en Lionhead Studios om een eigen, onafhankelijke ontwikkelstudio op te richten. Wanneer Harrison aantreedt in zijn nieuwe rol bij Microsoft is nog niet bekend. Microsoft heeft de aanstelling van Harrison nog niet bevestigd, maar GamesIndustry.biz verwacht dat het bedrijf dinsdag nog met de aankondiging komt.

Phil Harrison is geen onbekende naam in de game-industrie. De Engelsman was voor zijn huidige functie als partner bij London Venture Partners nog algemeen directeur bij Atari, waar hij was aangesteld om het bedrijf nieuw leven in te blazen. Harrison is echter vooral bekend door zijn tijd bij Sony Computer Entertainment. Harrison heeft bijgedragen aan het op de markt brengen van diverse PlayStation-consoles en was vaak een van de centrale figuren bij de persconferenties van Sony op onder meer de jaarlijkse E3-gamesbeurs.

Mocht Harrison inderdaad door Microsoft aangenomen zijn om de positie die Peter Molyneux heeft achtergelaten te bekleden, dan is de kans groot dat hij al bij de komende E3, die begin juni in Los Angeles gehouden wordt, op het podium van zijn voormalig concurrent zal staan. Harrison neemt overigens niet de oude plek van Molyneux bij Lionhead in; medeoprichter van Lionhead Mark Webley neemt de directeursstoel bij de ontwikkelstudio over van Molyneux.

Reacties (19)

Ik vind het knap dat hij het aan durft. Those are some pretty big shoes to fill...

Ik ben nog steeds bang voor de Fable franchise, ik vraag me af wie de licentie in handen heeft... Ik vind het een raar idee, Molyneux weg bij Lionhead, maar wellicht leidt het tot goede dingen.

Mijnheer Phil Harrison, heel veel succes, dat je wat mooie games mag maken!
Het lijkt me meer een PR guy worden? Voor Sony Entertainment (US iig) was hij het gezicht van het bedrijf, met vooral activiteit voor het publiek. Echt veel games zal hij vziw niet maken of zelfs ook maar betrokken bij zijn.
Maargoed, correct me vooral if i'm wrong.
Het lijkt me meer een PR guy worden?
Dat is een beetje weinig eer voor Harrison. Hij is vooral development director, hij bepaalt welke games worden ontwikkeld en welke kant de ontwikkeling bij de games van het bedrijf op gaan.

Zo heeft hij bijvoorbeeld zich sterk gemaakt voor casual/social games bij Sony, waar toen geen hond in geloofde, met als resultaat de SingStar serie. Ook heeft hij Eye Toy bij Sony gepushed, ook al omdat hij daarmee veel mogelijkheden zag voor casual/social games. Behalve deze richting voor casual games bij Sony, heeft hij ook Killzone en Little Big Planet de wereld in geholpen.
Blijkbaar wel een man die goed inziet wat de markt wil, en hoe de markt het wil.
Harrison neemt overigens niet de oude plek van Molyneux bij Lionhead in; medeoprichter van Lionhead Mark Webley neemt de directeursstoel bij de ontwikkelstudio over van Molyneux.
Als je het zo leest had Molyneux gewoon een dubbel functie. Ten eerste directeur van de Lionhead studio en ten tweede "creative director bij Microsofts European Game Studios". Die eerste functie richt zich meer op het maken van games en de tweede functie meer over het algemene idee/koers

Ik kan mezelf best voorstellen dat een PR persoon beter ligt in die tweede functie vergeleken bij een tech dude zoals Molyneux. Dit aangezien die Molyneus toch veel praat vanuit het oogpunt van een programmeur (in de zin van elke game is na het uitkomen k*t :P) en dat is in de PR wereld natuurlijk niet altijd gewenst

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 maart 2012 16:11]

Voor de heer Molyneux is de overstap een goede hij is simpel weg meer op zijn plaats binnen een studio waar hij alle vrijheid heeft om nieuwe games te ontwikkelen zonder door de bureaucratie van Microsoft tegen gewerkt te worden. Niet dat Microsoft zo slecht is maar het is nu eenmaal een enorme organisatie en die werken nu eenmaal niet erg snel en zijn nooit erg flexibel.

Voor de heer Harrison lijkt dit me een leuke uitdaging al heb ik geen idee wat zijn kwalificaties zijn om als creative director aan de slag te gaan bij een studio als Lionhead... ik weet niet wat er met bijvoorbeeld Fable zal gebeuren maar zonder Molyneux lijkt het me toch best een uitdaging om hier mee verder te gaan of nog lastiger om nieuwe dingen te ontwerpen. Ook vermoed ik dat zo als niet ongebruikelijk in de game development wereld een aantal van de sleutel figuren Molyneux zullen volgen naar de nieuwe studio iets wat de Lionhead studio ernstige schade zou kunnen toebrengen.
Het is niet alleen Microsoft, Molyneux had altijd al zeer ambiteuze plannen voor zijn spellen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat hij het allemaal had willen maken, maar sommige dingen waren onrealistisch in de tijd dat hij het wilde, onmogelijk op de hardware of werken gewoon niet uiteindelijk. Dat gaat overal zo alleen hij bracht vrij vroeg naar buiten wat hij wilde maken en dan komt dat soms slecht over als het dan uiteindelijk niet is wat was belooft.
Sommige spellen zagen ook nooit het daglicht (BC, Black and White 3).

Zijn spellen waren in iedergeval altijd leuk, zowel bij Bullfrog als Lionhead.

Qua Fable enzo zal het wel gewoon doorgaan. Er is een zekere grondslag gelegd waar op door te werken is, en er staan al 2 spinoffs in de stijgers.

Ik zie hier trouwens dat Harrison aan het hoogd van Microsoft Studios (tegenwoordige naam, niet meer Game Studios) in europa komt te staan maar niet Lionhead.
Ik zie hier trouwens dat Harrison aan het hoogd van Microsoft Studios (tegenwoordige naam, niet meer Game Studios) in europa komt te staan maar niet Lionhead.
Molyneux was dan ook tot voor kort creatief in de rol van creative director eindverantwoordelijke voor alle games van alle first party studios van Microsoft in Europa (waaronder dus Lionhead). Dit stokje wordt dus vanaf heden overgenomen door Harrison.

Ben trouwens erg benieuwd hoe dat zal gaan lopen, zoals al eerder is opgemerkt heeft Harrison niet bepaald een denderende reputatie binnen de industrie.
Ik moet zeggen dat ik van Molyneux ook veel meer verwacht had. Uiteindelijk heb ik nou ook weer niet echt veel van zijn titels genoten...

B&W was aardig hoor, maar om dat nou een goede game te noemen...

Fable 1 voor de PC kon ik ook nog wel waarderen, maar dat was ook geen puur goud. De delen daarna, neh, laat maar zitten.

Misschien juist goed om iemand anders verder te laten gaan, benieuwd wat we nu te zien krijgen.
Microsoft is wel zo slecht, tenminste op het gebied van games. Ze willen gewoon koste wat het kost hun consoles en licentie-games verkopen en als PC gaming dat in de weg staat dan pech. Gelukkig benaderen we nu het eind van de DirectX-hegemonie van MS omdat ze feitelijk hun hand hebben overspeelt en hun monopolies misbruikt, en bewegen ontwikkelaars links en rechts zich naar multiplatform. Dat begint natuurlijk bescheiden zoals met de Humble Bundles en Indie Funds, maar het zou me enorm verbazen als MS over tien jaar nog iets te zeggen had in game-ontwikkeling.

Daar komt nog bij dat Microsoft tegenwoordig meer managers dan ontwikkelaars telt. Voor een persoon als Molyneux is dat zo ongeveer de laatste plek waar je wilt werken afgezien van het salaris en de middelen. Phil Harrison daarentegen is de rol op z'n lijf geschreven, en zo zetten ze nog hoger in op marketing, wat handig zal zijn wanneer ze de zoveelste tech-demo, Halo-sequel of Iksbox willen pushen.
Ook lastig om bedrijfsgeheimen, die hij waarschijnlijk genoeg heeft opgedaan bij Sony, niet te gaan gebruiken in zijn nieuwe functie bij een toch wel grote concurrent.
Molyneux... Beter pakt die DK weer op :)
De enigste game die ik echt geweldig vond van die man. Er mag snel een deeltje 3 komen. Die Fable onzin is niet om aan te gluren.
Fable 1 pc versie was goed te behappen; veel lol van gehad over de jaren want het is ook heel herspeelbaar. Goed speelbaar, grote wereld, goede humor, verfrissende aanpak van een verhaal vertellen in een game. Met name dat laatste vind ik een grote prestatie.
Dungeon keeper, populous, Theme park world, ... Hij heeft veel mooie dingen gedaan. Maar ik vrees dat de rechten niet mee verhuizen met hem :)
Die rechten heeft hij ook niet. Die waren van Bullfrog, wat door EA is ingelijfd. Die rechten zijn nooit met Molyneux meeverhuisd toen hij Lionhead ging oprichten.
Phil Harisson is verantwoordelijk voor veel PS3 IP's (o.a. Uncharted), maar kent ook zijn nadelen. In het algemeen: BetrayalTON!
Hoe dyslectisch ben ik??
Ik las Paris Hilton vervangt Molyneux bij,...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013