Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 111, views: 35.286 •

Asus komt met twee nieuwe ultrabook-modellen die in de duurdere uitvoeringen voorzien kunnen worden van een 1080p ips-display. Verder bevatten de Zenbooks energiezuinige Ivy Bridge-processors, een widi-module en een verlicht toetsenbord.

De Asus Zenbook UX31A en UX21A zullen de UX31- en UX21-modellen vervangen. Beide ultrabooks, met een display van respectievelijk 13,3" en 11,6", kunnen voorzien worden van een ips-panel met een full hd-resolutie van 1920 x 1080 pixels en een helderheid van maximaal 350 nits. Ook kan er gekozen worden voor een goedkoper lcd-panel, waarbij de display van de UX31A een resolutie krijgt van 1600 x 900 pixels en het UX21A-model 1366 x 768 pixels.

De nieuwe Zenbooks zijn verkrijgbaar met drie typen dualcore Ivy Bridge-processors: een Core i3-3217U zonder Turbo Boost met een kloksnelheid van 1,8GHz, een Core i5-3317U met een Turbo Boost-snelheid van 2,6GHz of een Core i7-3517U die piekt op 3GHz. Het grafische werk wordt opgeknapt door de geïntegreerde HD Graphics 4000-gpu. Het werkgeheugen is naar keuze 2GB of 4GB groot. Asus kiest daarbij voor energiezuinige 1600MHz ddr3l-modules. De geheugencapaciteit kan niet verder worden vergroot.

Asus Zenbook UX31A Asus Zenbook UX31A

Voor de opslag kan een ssd van maximaal 256GB worden gekozen, al meldt The Verge dat Asus ook een 512GB-exemplaar aan het testen is. Verder zullen de Zenbooks voorzien zijn van een widi-module zodat videobeelden gestreamd kunnen worden. In de ultrabooks zijn ook 802.11n-wifi, bluetooth 4.0, twee usb 3.0-poorten en een micro-hdmi-uitgang geïntegreerd. Asus heeft het toetsenbord, dat wordt omschreven als een 'seamless chiclet'-ontwerp, voorzien van achtergrondverlichting.

De accu in de UX21A zou een uithoudingsvermogen hebben van circa vijf uur, terwijl de UX31A het ongeveer zes à zeven uur zonder stopcontact zou volhouden. Het gewicht van beide ultrabook-modellen zou gelijk zijn aan de huidige UX31- en UX21-uitvoeringen die respectievelijk 1,3 en 1,1kg wegen. Asus zou een startprijs hanteren van 1050 dollar voor de UX21A en 1100 dollar voor de UX31A. Het is nog onduidelijk wanneer beide Zenbooks precies op de markt zullen komen.

Reacties (111)

Reactiefilter:-11110110+158+21+30
Kijk eindelijk een mooi scherm in een ultrabook, had mijn macbook air dit maar :P
T zal me niet verbazen als Apple binnenkort ook met een retina scherm voor de macs komt.. Alleen of t zin heeft? Internet pagina's zullen er niet voor geoptimaliseerd zijn..

Maar we zullen zien.. Zou leuk zijn een 13 inch MacBook met 4k hd resolutie..
4k HD nog wel? Bestaat niet, maar afijn.

Overigens komen er vast wel hogere resolutie macintosh. Ik snap het alleen niet zo. Ik zit nu op 1600p en dat op 30 inch. Gooi dat op 15 inch en ik vind het een beetje onnodig. Ik kan hierop al geen individuele pixels zien.
4K bestaat wel. Maar of het vier keer het aantal is van HD? Nope, denk eerder aan QFHD. In de volksmond staat 4K echter wel bekend als "vier keer HD", of "4K2K". Is simpeler uit te leggen.
Er bestaat ook gewoon echt 4K. Dat er nog geen schermen zijn dit het aankunnen weerhoudt (met name ) Japanse onderzoekers er niet van om door te gaan met experimenteren. Sterker nog, het is de doelstelling om voor het einde van het decennium 4K televisie te introduceren.
Er zijn al pc schermen en projectoren voor (be rijke mensen) thuis die 4K aankunnen, de grote films worden al op deze resolutie opgenomen en gemastered. Mijn Onkyo kan zelfs al upscalen naar 4K...
De serie 4000, als in de opvolger van 2000 en 3000.
retina heeft sowieso zin van een bepaalde afstand, het gemmideld persoon ziet geen verschil bij bepaalde afstanden.
T zal me niet verbazen als Apple binnenkort ook met een retina scherm voor de macs komt.. Alleen of t zin heeft? Internet pagina's zullen er niet voor geoptimaliseerd zijn..
Het bekijken van pagina met een scherm dat een hogere resolutie heeft als waarvoor de pagina is geoptimaliseerd zie ik niet als een probleem, eerder als comfortabel. Het omgekeerde is wel vervelend. Tegenwoordig zijn de meeste pagina's geoptimaliseerd voor 1024×768 en als je dan met een lagere resolutie moet browsen, bv omdat je op zoek bent naar de juiste displaydriver of omdat je netbook slechts 1024×600 pixels heeft.

Bij alle mij bekende Windows browsers kun je inzoomen of uitzoomen en dat verhelpt dit probleem meestal effectief al worden de lettertjes vaak wel klein. Of het kan bij Mac's weet ik niet (ik heb nooit gewerkt met Mac) maar het lijkt me onwaarschijnlijk als het daar niet kan.
Maar we zullen zien.. Zou leuk zijn een 13 inch MacBook met 4k hd resolutie..
Als het betaalbaar wordt (<¤500) vind ik het prima.
Hoge resolutie en grote kijkhoek is fijn, maar hopelijk weten ze nu eens goede zwartwaardes en een goede kleurechtheid te creeeren. Hierin is Apple vooralsnog koning, en dit maakt verder geen enkele ultrabook geschikt voor fotobewerking.
Dat is maar relatief, ik kan ook zeggen dat de schermen van Apple niks zijn voor foto-bewerking en dat je minstens een goed EIZO of NEC scherm moet hebben.
Kleurechtheid of niet, waarom zou je uberhaupt willen fotobewerken op een ultrabook met een 13,3 inch scherm? Ik denk dat dit 1080p scherm vooral voor de zakelijke gebruiker interessant is.
Makkelijk op locatie misschien? Makkelijk onderuit op de bank? Ik wil een ultrabook kopen maar wel een met een fatsoenlijk scherm.
Een 1080p scherm op een netbook is alleen zinvol om full HD video te bekijken!
Meer ruimte voor alle taakbalken, menu's en dergelijke, inzoomen waar nodig.
Hele punt van een IPS is juist zwarter zwart en betere kleuren dan een TN, de wat grotere kijkhoek is meer een leuke extra.
Mja, maar 2 of 4 GB werkgeheugen (dat niet upgradable is-) vind ik nogal aan de krappe kant. Windows 7 heeft toch al gauw zo'n 2 GB nodig om zelf fatsoenlijk te kunnen werken zonder iedere paar seconden te moeten "swappen".

Zo'n full-HD IPS paneel is dan wel weer mooi, alleen een zwakke combinatie met een Intel 4000 HD GPU.

Als ik zie wat er zoal aan configuraties is in het "ultrabook" segment en de prijzen bekijk, denk ik niet dat het een groot succes zal worden.

De prijzen zijn te hoog en de specificaties te laag. Om ¤ 500 extra betalen voor een apparaat dat een kilo minder weegt dan een normale laptop en ook nog eens minder goede hardware bevat ... ik zie het niet zitten in ieder geval.

In mijn ogen kun je dan beter een normale laptop van ¤ 600 aanschaffen en er voor het bedrag dat je overhoudt een tablet met zo'n toetsenbord add-on bij kopen voor onderweg.
Hoezo? Een zwakke combinatie met de intel 4000? Als de kwaliteit van de IPS goed is en je grafische kaart de HD resolutie trekt met normale applicaties en wat simpele games, dan zie ik het probleem niet. Neem aan dat je niet professioneel wilt video/fotobewerken op een 13 inch ultrabook. :)
Het gaat er niet om of de Intel 4000 HD voldoende is voor het IPS scherm.

Intel's videokaarten zijn goedkoop en presteren slecht tegenover AMD en nVidia. Zodra je een ultrabook aan gaat schaffen die over de US$ 1100 kost, verwacht ik daar op z'n minst een fatsoenlijke videokaart in en niet zo'n geïntegreerde prul.

Bij Full-HD resoluties is een dedicated videogeheugen van 1 GB geen overbodige luxe. Heeft die Intel 4000 HD überhaupt eigen geheugen, of moet die dat ook nog van het (toch al beperkte-) werkgeheugen afsnoepen ?
Als je een ultrabook aanschaft verwacht je juist een lichte en compacte laptop met geïntegreerde videokaart. Wil je een zware videokaart moet je simpelweg niet naar Ultrabooks kijken. Dan kun je veel beter bij de professionele laptops van Dell of HP gaan shoppen.
Ja, maar ik betaal niet dubbel zo veel voor een apparaat dat half zo zwaar is als een normale laptop en bovendien slechte specificaties heeft.

De meeste laptops staan nog steeds ergens op een bureau. Die van mij ook. Hangt constant aan de stroom dus gewicht en stroomverbruik zijn irrelevant. Als je persé een apparaat voor onderweg wilt hebben kun je ook voor een goede tablet kiezen. Hiervoor zijn van die hoesjes met toetsenbord te krijgen en wegen dan half zo veel als een Ultrabook.

Kennis van me kwam laatst met een Macbook Air aanzetten. Geen idee wat je eraan hebt, maar goed ... Ik zie het nut niet van Ultrabooks; er zijn andere alternatieven voor die minder kosten.
Heeft er al iemand benchmarks gezien van de HD 4000? Ik niet en ik weet dat de 3000 best aardig is voor HD content en wat oudere games. Dus laten we niet op de feiten vooruit lopen met dit soort aannames.
De verwachtingen qua grafische prestaties voor de Ivy bridge zijn in ieder geval hoog gespannen, dus ik ben inderdaad benieuwd wat de benchmarks gaan uitwijzen.
Maar de tijd dat je een laptop bij voorbaat kan afschrijven qua grafische prestaties omdat er een Intel GPU in zit, is als het goed is voorbij.
Tuurlijk een Ati of Nvidia ramt harder, maar die zuipt ook wel meer en dat is iets wat bij een ultrabook zwaar weegt.
En als je die hard wil game-on met Battlefield 3 op Ultra-über-high moet je geen ultrabook kopen maar een MSI. Maar dat is het mooie van keuze :)
Het moet uit de lengte of de breedte komen, IPS panelen zijn nou eenmaal duurder.
Ik vind het super dat ze eindelijk eens met fatsoenlijke resoluties komen, 1600x900 vind ik super voor 13". Full-hd hoeft voor mij nog niet eens perse, maar is altijd leuk meegenomen natuurlijk.

Als ze eenmaal onder de 1000 euro komen ga ik er 1 aanschaffen denk ik :) Al hoop ik wel dat die wifi een beetje okay is. Ik hoorde dat er een niet zo goed presterend kaartje in zat, die ook nog eens niet te vervangen was (rare form-factor). Hopelijk valt dat wel mee, of is het met de opvolger opgelost.
Het is niet fantastisch inderdaad, en het grootste zwakke punt van mijn ux31 maar er valt best mee te werken. Ik heb een vergelijkbare actieradius als de macbook van mijn vriendin, sinds de 3.3 kernel ook onder linux.


Gaaf scherm! Het huidige scherm is al heel goed op 1600x900, en blijkbaar blijft asus graag op kop van de pixelrace. Wat ik wel een beetje een naaistreek vind is dat ze er nu ineens wel een verlicht toetsenbord in proppen, dat was eigenlijk het enige dat ik miste toen ik de mijne kocht. Maar goed, wachten was geen optie, en ik wist dat ik de early adopter bonus ging betalen.
Hoezo, dat ze met fatsoenlijke resoluties komen ?

Asus had hier al een degelijk 1600x900 panel. De kleurenweergave is wel slecht maar goed op specs staat 1600x900 natuurlijk erg goed.

Full HD nog beter, maar op een 11 inch ?? Ik heb hier op een 15.6 inch panel al moeite mee en mijn ogen zijn niet het probleem...
En dat zonder echt de hoofdprijs te betalen! Top Asus!
Ho! Dat weet je nog niet. De genoemde prijzen zijn voor het goedkoopste model (met hetzelfde scherm als de huidige serie, i presume), goedkoopste processor en traagste SSD. Voor de versie met IPS moet je logischerwijs meer geld neertellen. Niet dat dat het niet waard is overigens.
Productiekosten van een Full HD IPS scherm zullen ook wel een stuk hoger liggen neem ik aan anders had elke laptop het wel :P
Het zal inderdaad wel duurder worden, maargoed, voor die specificaties... _/-\o_
Productiekosten in de zin van grondstoffen zal n.a.w. even veel zijn. Alleen heb je er nieuwe apparatuur voor nodig. Die investering moet eerst door de HW-boer worden terugverdient. Tegen de tijd dat het apparaat voor meer dan de helft is afbetaald gaan de prijzen dalen en mag hij het tot dat die definitief de geest geeft voor minder z'n rondjes draaien.
Zou het stukje "traagste SSD" er uit laten. In de huidige "goedkoopste" zit een SATA-600 poort, Sandisk SSD's, niet de snelste, maar ook zeker niet de traagste.
Opzich wel mooi ja, maar het geheugen... 2 of 4GB? 2GB is de minimale spec voor windows 7! :o
mja, als je zo veel voor een laptop moet neerleggen wil ik toch liever ten minste 6GB.
In mijn pc zit inmiddels al 16GB RAM, wat opzich een vrij normale hoeveelheid is.

Waar ik vroeger voor 4GB ddr2 ruim 120 euro neer moest leggen voor fatsoenlijk geheugen kun je nu gewoon 16GB ddr3 voor een euro 80-90 hebben. Waarom dat deze laptops dan niet niet even wat extra hebben is voor mij een raadsel.
Zeg eens eerlijk, hoeveel mensen hebben überhaupt meer dan 4gig nodig? Ik zelf heb 8GB op mijn pc, alleen omdat het goedkoop is, niet omdat ik het daadwerkelijk nodig heb. Aan de andere kant is 2GB idd te weinig.

OT: prachtig ding, ze hebben hele goede verbeteringen gemaakt imo
Windows 7 kan je extra RAM prima gebruiken als cache hoor. Dan heb je feitelijk ook vrijwel geen SSD meer nodig. Het opstarten duurt even, maar wanneer de boel eenmaal draait is het vliegensvlug allemaal. Online merk ik dat ik met sommige games met mn athlon X2 4000+ cputje en seagate barracuda harddisks toch vaak de eerste ben die klaar is met laden..

Edit: uiteraard is dat niet met games die veel CPU kracht vereisen bij het laden, maar met name met games die veel kleine bestanden gebruiken merk je het enorm.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 12 maart 2012 20:24]

Ik vind 2GB wel erg minimaal. Niet dat je er niet normaal Windows 7 op kan draaien, maar dan is er toch al de helft van je geheugen op. En zoals gezegd kan Windows 7 altijd extra ram gebruiken.

2GB vind ik echt te weinig, 4GB vind ik redelijk. Maar we praten hier wel over een premium product ik zou 4GB en 8GB logischer vinden. Zeker aangezien het niet kan worden uitgebreid.

Ontopic: Ik vond het tijd worden een full-HD scherm voor ultrabooks, ik vraag me wel af hoeveel de meerprijs is met het 1600x900res scherm.
Nu vind ik $1100 voor een 13" instapmodel nog altijd behoorlijk wat. Dat is 'maar' $200 minder dan een MacBook Air 13" instap.

Bij 'gewone' laptops liggen de prijzen vaak 40-50% onder de Apple prijzen, bij de ultrabooks is nog geen enkele fabrikant hier in geslaagd en de vraag is of de consument bereid is dergelijke prijzen te betalen voor 'niet-Apple-producten'. De huidige verkopen van Ultrabooks laten zien dat dit nog niet het geval is...
En waarom zou een Apple van $200 meer beter moeten zijn dan een Asus Zenbook? Ik snap dat nooit dat mensen die vergelijking maken. Zelfs het design van de Asus Zenbook is mooi, dus dat is ook geen argument om de Apple Macbook Air te nemen.

Afgezien van dat je meer betaald voor het logo van Apple vraag ik mij wel eens af wat die macbooks nou zo bijzonder maakt t.o.v. bijvoorbeeld deze Asus.

Even ter vergelijking:
- De Macbook Air kan op dit moment maximaal een 1.7ghz i5 bevatten, zelfs het instapmodel wat hier genoemd wordt van asus heeft een snellere processor
- Max 1440x900 op de Macbook Air t.o.v. 1920 x 1080 bij de Asus.
- Allebei hebben een nette afwerking met aluminium

En als je naar de pricewatch prijzen kijkt dan krijg je dus veel meer voor minder bij Asus, ik zie dan ook geen enkele reden om een Macbook ook maar te overwegen tenzij je per se het apple design wilt hebben. Persoonlijk zou ik alleen om de videokaart de Macbook Air niet eens overwegen.

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 12 maart 2012 21:16]

De batterij van de Macbook Air gaat langer mee, maar daar stopt het dan ook.
Hoelang gaat een macbook mee dan? 6-7 uur? Volgens mij niet...
Mijn MBP redt 6 uur zeker wel. Op een accu van 3 jaar oud. Kan me niet voorstellen dat de Macbook Air een veel kortere accuduur heeft eigenlijk.
Mijn anderhalf jaar oude Asus U35JC gaat ook nog 7 uur mee.

Helaas is het geen vergelijking meer met die Ultrabooks (waaronder de MBA dus). Je Pro heeft gewoon veel meer accuruimte en bij het dunner worden moet ook daarop bespaard worden. Ik denk dat het daarom is dat de accuduur niet vooruit gaat (ook al worden er ULV-CPU's, low-voltage DDR3 en SSD's gebruikt).
Ligt niet aan de accu zelf maar aan het OS. Iemand had getest wat het verschil is in batterijduur tussen OSX Lion en Windows 7. Dit was repectievelijk 7 en 2.5 uur.
Lion is op een Air inderdaad wat zuiniger dan W7, maar 7 om 2,5 uur is volgens mij een beetje uit de lucht gegrepen.
Tweakers had nog is zo'n testje gedaan en daaruit kwam dat de de Air 6 uur op Lion draait en 5,5 uur op W7.
reviews: OS X vs. Windows 7: nek aan nek
Naast dat ik met je eens ben dat dit een betere apparaat is, wil ik toch een argument geven. De software. Er zijn genoeg mensen dat osX een fijnere software vinden.
En ook genoeg die er niet mee kunnen werken. Zelf zie ik een hoop dingen die best handig zijn (zeker op grotere schermen, maar op mijn MacBook Air zie ik juist ook vaak zaken die niet goed werken. Om nog maar niet te spreken van het feit dat sommige software (relatief) vaak crasht. Zeker in vergelijking met dezelfde software onder windows.
Laten we de software eens volledig buiten beschouwing laten, accuduur, trackpad, mag-safe systeem en connectivity (Bluetooth 4.0, Thunderbolt). Gewoon om er een paar te noemen. Nee, als je de resolutie, aluminium en CPU snelheid weet, dan is de rest gelijk.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 12 maart 2012 21:06]

De Zenbook is ook met BT 4.0 en aan USB 3 heb je meer als thunderbolt. Daarnaast heeft de Zenbook Wireless Display (WiDi) De accuduur is afwachten als mede de trackpad. Blijft mag-safe over. Liever 1080p dan maar ;)
Blijft OSX en de magsafe over. Liever OSX dan een hoge resolutie scherm. Hoewel ik liever beide heb in een air ook graag een hogere resolutie terug zie.

Zeker is dit een mooie notebook, maar dat is de Air ook nog steeds, waarvan de air momenteel wel in de winkel ligt.

edit: @hieronder, whoops, aangepast.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 13 maart 2012 10:57]

Niet donker?
Alleen:

• Tegen de tijd dat dit model uitkomt heeft apple zijn notebooks ook al geupgrade. de processor is geen argument.
• Ik kan er overheen lezen, maar what? ATI radeon? Er zit helemaal geen aparte videokaart in, en het is trouwens AMD.
• Het scherm van de apple is significant beter dan dat van de asus, op dit moment. De zenbook komt op zijn vroegst in juni, je kan nu simpelweg niet de conclusie trekken elke van de 2 beter is.. Op dit moment heeft de apple duidelijk de betere papieren in handen:

Beter scherm van, toegegeven, een lagere resolutie.
beter toetsenbord
beter touchpad.
thunderbolt
displayport in plaats van het waardeloze mini-hdmi en vga. Daarmee kan je een high0end scherm dus niet aansturen.

Verder kan ik ook wel roepen dat de nieuws: Specificaties nieuwe Dell XPS 15 verschijnen online beter is dan de macbook air omdat de processor sneller is terwijl die notebook nog niet eens uit is... Los daarvan is de processor wel het minst belangrijke punt aan een laptop in deze prijsklasse.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 12 maart 2012 21:08]

- hoe kun je weten of het scherm beter is, heb je dit getest?
- zelfde geld voor touchpad en toetsenbord
- Sinds wanneer is kun je met HDMI geen high end scherm aansturen?
- Bij een laptop is VGA nog steeds niet nutteloos omdat nog steeds erg veel beamers gebruik maken van VGA
- de videokaart heb je idd gelijk in, ik ging er met de naam HD gelijk van uit dat het AMD was, vrij verwarrend.

En dan heb je nog steeds het prijsverschil, sorry maar je hebt mij echt niet overtuigd.

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 12 maart 2012 21:15]

Dit soort laptops zijn te dun voor normale monitor aansluitingen dus je moet sowieso met een minipoort en eventueel dongle aan de slag. Je kan dan beter een displayport aansluiting hebben omdat je daar alle kanten mee uit kan. Naar DP (wat nu in de meeste highend monitoren zit), VGA voor die oude projectors, DVI en ook HDMI.

Het is verder te verwachten dat keyboard en trackpad niet veranderen in deze incarnatie van de zenbooks. De trackpad van de huidige zenbook is (vind ik) slechter dan die van de MBA. Of dat komt door de slechtere OS/driver ondersteuning laat ik buiten beschouwing.

Asus (& co) moeten gewoon wat aan de prijzen doen willen ze succesvol hiermee worden. Er zijn weinig niet tweakers die een premium betalen voor een "onbekend" merk.
mbt het scherm: http://www.anandtech.com/...sus-zenbook-ux21-review/4
toetsenbord: zelfde review. Ik kom ook relatief vaak mensen tegen die het asus toetsenbord minder vinden. Bijvoorbeeld in het XPS 13 topic op notebookreview hebben een groot aantal mensen dat gemeld. Overigens meld het nieuwsbericht dat de UX31A een nieuw toetsenbord krijgt, dus schijnbaar is asus het daarmee eens.
touchpad: het is algemeen bekend dat apple touchpads de beste zijn die er bestaan. Dat meldt ook elke review.
VGA: het is geen VGA, maar mini-vga, wat het voordeel van mini-vga naar VGA is ten opzichte van thunderbolt-naar-VGA is mij een raadsel. Dat wordt elke keer weer als argument aangehaald, maar dat slaat nergens op.

Er zijn precies 3 redenen om de asus te kiezen:
Je wilt per-se 1600px in de breedte en bent bereid daar schermkwaliteit voor op te geven
Je wilt per-se 2 schermen aansluiten zonder gebruik te maken van Displayport passthrough (als er uberhaubt schermen zijn die dat ondersteunen), en die 2 schermen hebben een maximumresolutie van 1080p (of een 1080p en een 1200p, die laatste op VGA)
Je wilt per-se geen apple.

De prijs vind ik geen goed argument, de apple is simpelweg net iets beter. In het buitenland is de ux31 overigens significant goedkoper waardoor de prijs wel mee gaat spelen.

Overigens val ik onder punt 3 van bovenstaande lijstje, en ik realiseer me net dat ik eigenlijk ook dedicated home/end toetsen eis... Geen van de 2 laptops komt in de buurt van iets wat mijn eisen zouden zijn. De opvolger UX31A verbetert de meeste knelpunten. Het touchpad wordt nooit zo goed als dat van een apple, maar dat weet je van tevoren als je een windows notebook koopt.

Iedereen noemt apple altijd overpriced. Dat klopt, maar niet in dit segment. De eerste fabrikant die de MBA evenaart moet ik nog zien. Asus, dell, toshiba, samsung. Ze hebben allemaal gefaald. Enkel de pricewatch: Samsung 900X3A-B01NL is een alternatief vanwege de erg goede prijs icm het goede scherm (van lage resolutie, dat wel).

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 12 maart 2012 22:45]

Via HDMI zit je toch niet vast aan de 1080p resolutie? Volgens mij kun je gewoon 2560*1600 draaien...
HDMI met uitzondering van de AMD 7xxx kaarten doet maximaal 1920x1200.

@
Darkstone prijs van de benodigde adapter lijkt me een voordeel van mini VGA alhoewel ik ook liever displayport op laptops bied aangezien dat de meeste mogelijkheden open laat.
HDMI doet 1200p. Maar niet het specifieke model op deze asus: wat je ook doet, hoger dan 1080p ga je hem niet krijgen.
sorry jongens maar sinds hdmi 1.3 kan je gewoon 2560x1600 draaien en sinds hdmi 1.4 zelfs 4k x 2k.
Het 1100 dollar instapmodel heeft natuurlijk geen IPS, 1920, radeon videokaart, 256GB ssd etc. Dus je vergelijking klopt niet. Laatste keer dat ik ging shoppen met mijn vriendin voor een ultra book was de asus duurder dan de MBA bij de mediamarkt met grotendeels dezelfde specs. Bij asus ontbrak een verlichte keyboard.

Die intel kaarten zijn btw helemaal geen bagger als je wat rond dwaalt op het internet en een briefje tikt.
"Het grafische werk wordt opgeknapt door de geïntegreerde HD Graphics 4000-gpu."
Er zit dus geen ATI Radeon kaart in de Asus. En zijn de Intel KAARTEN geen bagger ze zijn gewoon bedoelt voor de huis tuin en keuken computeraar.

Verder ben ik het wel grotendeels met je eens over de vergelijking van Asus-Apple
1,8-GHz dual-core Intel Core i7 [+ ¤ 150,00]
Bron: http://store.apple.com/nl/configure/MC966N/A

[Reactie gewijzigd door J.J.J. Bokma op 12 maart 2012 22:40]

Je betaalt volgens mij toch nog wel aardig veel geld voor dit product als je dit vergelijkt me een andere laptop. Wacht de prijs nog maar eens af voor een 13" met IPS, een 256GB SSD en 4GB ram. De startprijs is al 830/840 euro. Zal waarschijnlijk wel rond zo'n 1200/1300 euro zitten. Maargoed, je hebt dan wel een nette UB van 1,3 kg met prima specificaties. :Y)
1920 x 1080 pixels op een 11,6" scherm => vergrootglas inbegrepen ?........ :+

Naar mijn bescheiden mening niet meer werkbaar.

@hieronder:

Werken op een non-native resolutie = vragen om problemen.
en
Je gebruikt dan een duurder/beter scherm niet waarvoor het bedoeld is......

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 12 maart 2012 22:03]

Je kan natuurlijk altijd je DPI setting veranderen naar 150% :+
PPI kun je gelukkig verrekenen...
Ooit gehoord van DPI instellingen anders?
Het werkt in Windows niet altijd feilloos maar sinds Windows 7 vind ik het goed te doen. :)

Ik ben juist blij dat ze eindelijk voor hogere resoluties en schermen van betere kwaliteit kiezen, hopelijk is de tijd van verschrikkelijke laptop schermen binnenkort eindelijk voorbij en gaan de fabrikanten inzien dat een goed scherm minstens zo belangrijk is als snelle onderdelen, zo niet belangrijker aangezien je er toch de hele tijd naar zal kijken.

[Reactie gewijzigd door Redblader op 12 maart 2012 20:05]

Niet waar, natuurlijk. DPI aanpassen is niet een non-native resolutie kiezen. De DPI bepaald hoeveel pixels een 10pt letter gaat gebruiken. Als je meer pixels hebt om zo'n 10 pt letter weer te geven dan kan je zo'n letter gladder weergeven, vergelijk 300dpi laser printer afdruk eens met 600 dpi. Zelfs van een afstandje is het verschil duidelijk zichtbaar.

Ik kan op mijn huidige (24") scherm prima het effect zien van te weinig (hardware) pixels per inch. Een dubbele hoeveelheid geeft mij niet zomaar 4x zoveel ruimte, want veel zal te klein worden, maar wel een mooier beeld. (De . en de , zien er nu foeilelijk uit, bijvoorbeeld).
Bovendien kun je via HDMI nu wel 1080p streamen naar je televisie i.p.v. maximaal de resolutie van je laptop.
dat kan toch sowieso? ik heb een 1366*768 scherm op mijn laptop bij thuisgebruik aangesloten op een 24 inch full hd scherm ( bij gebrek aan een echte pc ). dit werkt prima, ik heb gewoon 1920*1080 op het grote scherm. ook gewoon via HDMI aangesloten.
Geupscaled toch? Bij mij kopieert hij letterlijk hetgeen wat er op mijn laptop te zien is naar mijn tv (ook HDMI)

[Reactie gewijzigd door Blue_Fear op 13 maart 2012 09:57]

Standaard staat het ingesteld dat het beeld gecloned wordt.
Je moet in je instellingen dan ook kiezen dat op beide schermen een verschillend beeld weergegeven wordt. (extend desktop)
Dan kan je van beide schermen appart de resolutie instellen.
Eindelijk :). Nu nog een externe module met betere graphics card en expansion bays (a-la sony) en de mogelijkheid om er 8 GB geheugen in te prikken en ik wil er een :).

Ohh ja en een glass multi-touchpad zoals de macbooks hebben.
Die videokaart en dat het max 4GB geheugen was, vond ik echt de enige nadelen.
Alleen de vraag is, wat heb je eraan, voor de videokaart valt wel wat te zeggen, maar met 8GB geheugen... Tenzij je met VMWare of Photoshop aan de slag gaat natuurlijk :)
4GB RAM is genoeg, ja, 8GB is beter, maar met 4GB kun je heel fatsoenlijk werken. met minder dan 2GB is het geen feestje trouwens!
Ik heb nu een acer netbook met 4 gb geheugen. Ik heb gebruik het oa om websites te maken met jboss en specfieke testsoftware. Met 4 gb zit ik op 80% geheugen. 8gb is echt geen overbodige luxe. Echt een gemiste kans.
helemaal mee eens, bij zo'n laptop wil je ook een beetje future-proof zijn, en dan is 4GB wel een beetje jammer.
Of hij van glas is weet ik niet zeker, maar het touchpad op mijn UX31 is lekker groot en ondersteund multi-touch. Het is allemaal nog net niet zo soepel als op een macbook maar zeker een stuk beter dan ouderwetse touchpads!
Als ze éénmaal op de markt zijn hoop ik op een review van Tweakers.
Ik ben al een tijdje aan het wachten op een dergelijk scherm voor ultrabooks. hoop alleen niet dat dit dan tevens wil zeggen dat er een een betere (sterkere) grafische kaart in moet gestoken worden en dit dan weer ten koste komt van de batterij duur.

Een vraag naar Tweakers.net zou het indien er veel vraag naar is mogelijk zijn om buiten de standaard testen met MS Windows als OS ook eens een Linux distro zoals Mint, of Ubuntu te testen. Om te kijken of de hardware native wordt ondersteund en hoe de performance voor deze dan liggen.
Als ze maar niet weer die slome SanDisk SSD's leveren dat is zonde voor zo'n mooie ultrabook. En zit er dan ook een Windows 7 PROF bij de duurste versie?
Jammer dat ik dan niets lees over thunderbolt. Als dat tenminste een beetje van de grond komt met externe GPU's.
De voorlopige noodzaak voor een extra controllerchip maakt dat vooral in de echte compacte ultrabooks/netbooks thunderbolt nog even op zich zal laten wachten. Ik verwacht niet dat veel compacte notebooks voor de komst van haswell processoren met thunderbolt zullen worden uitgerust.
Wow... wat een toeval. Ik zat nét nog voordat ik dit las nog te denken aan een Ultrabook met 1080p paneel.. :')

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013